Toon posts:

HDD&SSD niet meer herkend na verplaatsen in nieuwe kast?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hai allemaal! Ben ik weer met een probleem :')

Ik hoop dat ik in het goeie subforum zit. Volgens mij was er eerst een duidelijk troubleshoot subforum maar die kan ik nu niet meer vinden, dus vergeef me als ik verkeerd zit!

Mijn vriend heeft voor zijn verjaardag een nieuwe kast gekregen voor zijn desktop (uiteraard van mij, zijn lief vriendinnetje). Nu heb ik vandaag de boel overgezet naar de nieuwe kast en nu staat 1 van de 2 HDD's en de SSD niet meer in het bootoverzicht van de BIOS? Bij het opstarten geeftie de foutmelding "media failure, check cables". Nu heb ik alle kabels al weer een keer los en vast gehad maar hij doet het nog steeds niet.

Tijdens het booten gaan ze allebei wel lichtjes trillen dus ze krijgen wel stroom. Wanneer ik ze in mijn docking bay stop en aan mijn laptop hang doen ze het ook gewoon. De schijven zelf zijn dus fysiek in orde. De voedings-/SATA-kabels zijn ook dezelfde als in de vorige kast gebruikt werden, waar het geheel ook gewoon werkte. Ik weet dus niet zo goed wat er allemaal mis zou kunnen zijn? Aan de (custom) build zelf is verder niets veranderd, alleen de kast is anders. Lijkt me toch raar als die kast het probleem is :')

Ik heb dit topic ook even gelezen aangezien die persoon dezelfde foutmelding krijgt als ik. De HDD hing direct onder de BD-r speler dus die heb ik verplaatst, maar hij doet het nog steeds niet. De SSD heb ik buiten de kast gelegd (want die heeft geen andere bay) en daar doetie het ook niet (dus geen storing?). Ik heb beide schijven ook verse, nieuw-uit-de-verpakking SATA-kabels gegeven, maar ze doen het nog steeds niet. Dus de SATA-kabel zal ook het probleem niet zijn? De SSD heeft toevallig ook een wat oudere, maar ongebruikte voedingskabel eraan hangen en dat maakt dus geen verschil t.o.v. de oude voedingskabel.

Nou ja, goed, dat is dus wat ik geprobeerd heb. Ik zal nog even een lijstje onderdelen van deze build bij elkaar sprokkelen, die post ik zo nog even (en misschien gaan we eerst nog even eten). Dan kunnen jullie in de tussentijd alvast even nadenken hierover :) Want ik weet het niet meer :')

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Inkoppertje (want ik lees het niet in de startpost): zitten alle devices wel op de goede poorten aangesloten? UEFI / AHCI of RAID / SecureBoot kunnen flink roet in het eten gooien als je zomaar disks van SATA-poort verplaatst.

Ander inkoppertje, aangezien je waaarschijnlijk nu ook niet kan opstarten: zillen alle correcte voedingskabels van de voeding wel aangesloten op moederbord (vaak 2 kabels), dedicated GPU (soms 0, soms 1, soms 2 kabels)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle voedingskabels uit de oude kast gehaald en op dezelfde plek op het mobo weer aangesloten. Das 1 grote kabel en 4 kabels van 4 hokjes die in een 8x2 opstelling naast elkaar staan (CPU staat erop, dus ik gok dat ze de stroom voor de CPU leveren). Videokaart heeft zijn eigen voedingskabel en die zit ook aangesloten. Maar ik verwachtte op zich wel dat dat okee was want de lichtjes op het mobo doen het en ik kan gewoon naar de BIOS booten. Alleen niet naar Windows dus (want Windows staat op de SSD).

Van die 4 dingen die je als eerste noemt weet ik alleen vaag wat ze zijn. Ik heb dit systeem in het verleden ook zelf opgebouwd en in elkaar gezet en gewoon de schijven aan een SATA-kabel gehangen, en het andere eind van de SATA kabel in een random SATA-socket op het mobo gestopt en dat werkte (nadat ik de bootvolgorde goed had gezet). Ik kan dus verder niet zoveel zeggen over die andere dingen want ik weet niet goed genoeg wat het allemaal is :'D

Als je bedoelt of ik iedere schijf op exact dezelfde SATA-poort heb aangesloten als datie eerst zat: waarschijnlijk niet. Ik heb namelijk niet onthouden welke schijf aan welke poort hing en heb de kabels dus ook maar gewoon teruggestopt op een manier die makkelijk paste.

Overigens kwam ik er achter dat in een ander stukje van de BIOS wel alle schijven staan. Ik weet alleen niet wat dat BIOS stukje doet dus ik heb een foto gemaakt voor jullie zonder iets aan de instellingen te veranderen. Ze worden dus toch wel herkend? Ze staan alleen nog steeds niet in het rijtje bootable devices. Zie de foto:
BIOS stukje dat alle schijven laat zien maar ik niet snap

Het systeem:
ROG Zenith Extreme mobo
Ryzen Threadripper 1950x CPU
4x Corsair Vengeance LPX 8gb DDR4 RAM
GeForce GTX1080 videokaart
Asus PCE-AC88 wifi adapter
Coolermaster V1000 voeding
2 HDD's van Western Digital (één van 2tb type nr WD20EARX, die doet het niet, en één van 4tb typenr WD4001FAEX, die doet het wel)
1 Samsung 840 EVO SSD
BD-r speler/brander van LG modelnr BH16NS40
En omdat de kast nieuw is, ook maar het model van de kast erbij: de Coolermaster Cosmos C700P

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ken het specifieke moederbord noch de handleiding maar een snelle Google levert me op dat er 1 "grote" aansluiting is voor de voeding en 2 kleine aansluitingen. Maar jouw antwoord doet me vermoeden dat je alleen de grote hebt aangesloten?

En qua SATA volgorde; dat kan in een aantal gevallen wel een dingetje zijn. Helaas zie ik niet hoe de BIOS staat ingesteld en zelfs dan is het vanaf hier lastig troubleshooten.

/edit: screenshotje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WKfX9X6TClrTtdMVrwfxhqJU/full.jpg
Pagina 53 van de handleiding

[ Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 26-08-2018 18:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de grote en de kleine aangesloten. De kleine zijn die CPU voedingsstekkers (die van 8x2 waar ik het over had). Als die niet aangesloten zijn, gaat de pc helemaal niet aan en kom ik ook niet eens in de BIOS :) (been there, done that :'D toen ik nog groener was dan ik nu ben). Ik zie nu ook je plaatje: ik ben 100% zeker dat die er allemaal in zitten :)

Is er een mogelijkheid om voor de BIOS wellicht een soort factory reset te doen? Er zit een reset knop op het mobo, maar de handleiding is er niet scheutig over en het lijkt erop dat de reset-knop alleen een reboot in gang zet. Ik kon na de reset de schijven iig niet in de boot order lijst terugvinden.

Tot nu toe lijkt het er dus vooral op dat de pc wellicht in de war is omdat de schijven niet terug in hun "oude" poort zijn gestoken? Dat wordt een hele puzzel om ze terug in de juiste poort te krijgen dan ^-^'

• Defiance
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-01 22:53

Defiance

Stubborn Bastard

Ik zou toch even kijken of jou Secure Boot en/of UEFI boot aanstaat.

Bij UEFI boot, als je Windows Geinstalleerd hebt via Legacy, zul je die schijven niet kunnen selecteren in de boot opties.

Ik zou zeggen doe UEFI boot met CSM of gewoon op Legacy en kijk wat er gebeurt, of je hiervan dan wel kunt booten/selecteren in de BIOS.

(NOTE: JE MOET HET BOVENSTAANDE WEL EERST SAVE AND REBOOT DOEN OM DE WIJZIGING LIVE TE ZIEN IN DE BIOS!!)

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt!

Ik was op zoek naar een Secure Boot optie om Defiance zijn suggesties uit te proberen. Toen vond ik een ergens bij de bootinstellingen iets over storage devices, helemaal onderaan. Ik moest er helemaal voor doorscrollen want hij stond dus niet default op het scherm, vandaar dat ik hem niet gezien had. Anyway, daar kon ik de SSD en HDD wel zien en ik heb de SSD bovenaan gezet. Toen stondtie spontaan ook bovenaan in de boot order lijst en nou doetie het! :D Het was dus toch een kwestie van UEFI instellingen (kheb gegoogled, BIOS is blijkbaar een oude term). Dus, yay, it's alive! :D

Dankjulliewel voor jullie hulp :)
Pagina: 1