opstartfout: PXE-E61 Media test failure

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 548980

Topicstarter
Sinds enkele dagen blijft mijn computer soms hangen bij het opstarten. Hij kan dan blijkbaar de harde schijf niet te vinden en wil Windows opstarten met Realtek Boot Agent. Dit resulteert in de volgende foutmelding:
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM

Het belangrijkste advies dat je op internet vindt is het checken van de bootvolgorde in je BIOS. Maar die is dus goed, de harde schijf staat als eerste in de lijst. Gelukkig lost het probleem zich tot nu toe vanzelf op door gewoon opnieuw op te starten, maar ik heb geen zin om te wachten op het moment dat dat niet lukt.
Ik heb ook niemand kunnen vinden met dit probleem die meldt dat hij de ene keer niet goed opstart en de volgende keer wel.

Hoe kom ik erachter waar het probleem zit?

(PS: ben zeker geen expert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik gok op problemen met je harddisk...

Aangezien dit probleem zich voortdoet voordat er ook maar een OS opgestart is, lijkt dit een hardware dingetje te zijn (in plaats van een OS fout). Ik verplaats je topic dan ook even naar: Opslagtechnologie :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel Question Mark.

Kan het dan een losse verbinding/slecht contact zijn (bijv. los kabeltje, slecht of vies contact e.d.) ?
Vanaf welk hardware-onderdeel in je computer wordt eigenlijk het opstartproces aangestuurd? Blijkbaar is dat dan niet de harde schijf zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
De systeemfirmware op een chip op je moederbord start alles op.
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-MOF: Exiting PXE ROM
Deze melding is geen 'fout' maar betekent slechts dat je computer besloten had dat ie nergens van kon opstarten en dan maar probeerde vanaf het netwerk op te starten, wat niet lukte, om dat de kabel niet in de ethernet aansluiting zat.

Hieraan kan je afleiden dat je opstart instellingen niet kloppen, of je opstartapparaten niet werken. In de meeste gevallen betekent dat dat je harde schijf onbruikbaar is en wat dan vaak de reden is, is dat de schijf gewoon dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Bij storing, kijk of de hd draait, dus of deze stroom heeft(laat de kast open staan).

Dan data kabel vervangen, en testen.
Andere sata poort gebruiken, dan weer testen.
Stroom misschien anders aansluiten, dus niet teveel aan een kabel hangen.
Andere hardware kan storen, bijv meer harde schijven of je dvd speler, koppel bijv je dvd speler eens los(of andere hardware ook los maken).
Misschien usb apparaten die storen.
Bios reset uitvoeren, zie moderbord handleiding hoe dit moet, maak ook een foto van alle instellingen.

Moederbord misschien, kijk naar condensators.
Voeding lenen, en testen.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 24-10-2014 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank, John Keates.

De opstartinstellingen heb ik gecheckt in de BIOS. Valt niks bijzonders aan te zien (zie mijn oorspronkelijke post).

De harde schijf is (nog) niet dood omdat ik er urenlang op werk na hernieuwd opstarten. Maar ik ben natuurlijk wel bang dat hij bijna dood is. Is er een goed/veilig programma om mijn harde schijf mee te testen? (Ik heb sites bekeken met vergelijkingen van "HDD Health-software" maar sommige worden al lang niet meer geactualiseerd en andere leveren je ongevraagde extra programma's).

Voorlopig is mijn indruk toch dat er sprake is van een 'instabiele verbinding' ergens, omdat hij de ene keer gewoon opstart en de andere keer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel Jan.

Een hoop suggesties waar ik mee vooruit kan! Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Zakdrager, download AUB Crystaldisk info (portable ZIP ), geen installatie problemen, up to date, geen prut extra software.

Het leest gewoon de SMART gegevens uit zonder extra fratsen.
Graag een screenshot van het programma dan hier neerzetten, dan zullen we eens bekijken of we wat kunnen zien aan de SMART data.

[ Voor 4% gewijzigd door Swordlord op 24-10-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je wel Swordlord.

Ik heb Crystal Disk Info gedownload, opnieuw opgestart en zsm na opstarten een screenshot gemaakt.
Ik kom er alleen niet achter hoe je op dit forum een plaatje in je bericht zet (op forums die ik ken kun je plaatjes uploaden vanaf je eigen computer. Hier wordt om een url gevraagd?). Het staat ook niet in de FAQ. Blijkbaar common knowledge....

Ik beschrijf dan maar even wat ik zie. Alles staat op blauw behalve C5 Current Pending Sector Count. Dat staat op geel met de waarden 100 (huidig), 100 (slechtste) en 0 (drempel). De Raw-waarde is 000000000009.

Dit is zo te zien de (enige) aanleiding om voor de gezondheidstoestand een 'waarschuwing' af te geven.

Ik heb geen idee hoe ik het moet interpreteren. Wat maak je er uit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Als pending sector count op begint te lopen kan je er van uit gaan dat je schijf schade heeft en niet beter gaat worden. Als de kapotte sectoren in de SA zitten en de firmware van de schijf niet kan starten of lang over starten doet kan je moederbord firmware er niet mee communiceren en dus ook niet met die schijf opstarten en gaat ie naar het volgende apparaat (wat vaak een USB disk, optical disk of PXE netwerk boot is).

Het beste kan je nu het volgende doen: maak zo snel mogelijk een back-up! Vervang daarna de schijf, en herstel daar de backup op.

Als je een vervanger neemt (of laat inbouwen), neem dan een SSD, dan heb je meteen extra snelheid! Als je voor een Crucial gaat (de MX100 serie is prima) krijg je er een serial voor Acronis True Image bij. Daarmee kan je je schijf overzetten, dat is ook voor mensen die niet weten hoe dingen werken prima te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-04 20:26

Swordlord

Act first, think never

Hoo hoo rustig aan maar.
9 slechte sectoren is nog niet direct iets om moord en brand over te roepen.

Hedendaagse disks, vooral de 1TB plus modellen zijn veel gevoeliger dat een sector slecht leesbaar is. Dus niks schade of wat dan ook.. de sector kan gewoon vanuit fabriek uit al slecht zijn geweest en heeft zich overtijd pas laten falen.
Er is een vaste verhouding voor de test condities van een HDD bij de fabrikant. Zoveel twijfelachtige sector per zoveel goede sectoren.
Ga je de capaciteit steeds hoger gooien, gaat dus ook de kans omhoog dat er twijfelachtige sectoren zijn.

Het zo snel mogelijk back up maken ben ik het mee eens. Maar de drive zou nog een heel goed leven kunnen leiden als het geformatteerd wordt om zodoende de sectoren te herlocaliseren naar reserve sectoren.

Dus zakdrager, stappen plan:
  • belangrijke data veilig stellen op ander medium.
  • schijf lange formateer geven om slechte sectoren te herlocaliseren naar reserve sectoren.
  • SMART controleren of de pending sectoren weg zijn.
  • Alles opnieuw installeren of backup terug zetten.
  • eventueel de SMART over maandje checken, kijken Of pending sectors op 0 blijft.
Maar als je geen zin erin hebt, dan zou ik johns advies boven me aanraden ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Swordlord op 25-10-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
*verkeerd gelezen*

[ Voor 96% gewijzigd door Breezers op 25-10-2014 12:57 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jonh Keates en Swordlord wederom bedankt! Heel bruikbare adviezen.
De back up had ik subiet al gemaakt na de eerste keer dat ik een opstartprobleem had.

Als ik ook Jans reactie erbij betrek Is de conclusie dan dat ik mogelijk twee problemen heb? Namelijk een twijfelachtige harde schijf én mogelijk problemen met datakabels, poorten, condensatoren?

M.a.w. alleen een nieuwe harde schijf (mag na 5 jaar best een keer) lost het mogelijk nog niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik zou eerst de nieuwe schijf doen, dat is sowieso aan te raden (ook als de oude nog 'redelijk' is), om dat je nu al weet dat ie een beetje wonky sectoren heeft zitten verzamelen die om een of andere reden nog niet opnieuw gemapt zijn, en om dat een SSD in dit gewoon een fijne upgrade zal zijn.

Daarna kan je kijken of je moederbord de schijf daarna wel elke keer in een keer kan vinden en dus ook meteen kan opstarten. Als het namelijk opeens wel werkt weet je dat het probleem met de oude schijf was dat ie door slijtage moeite had met opstarten (de schijf dus - die moet ook opstarten! ;) Zit een CPU in en een OS..) en er zo lang over deed dat je moederbord besloot 'm te negeren. Als je nog steeds problemen hebt kan een rotte kabel de oorzaak zijn.

Caps controleren kan nooit kwaad, je hoeft alleen even je moederbord te bekijken, en op zoek naar bolle condensatoren gaan. Meer informatie over kapotte of lekkende condensatoren (bad caps) kan je overal op internet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-04 07:06
Er kunnen (in de meeste gevallen) 2 oorzaken zijn waarom je moederbord PXE wil booten.

1 Je BIOS reset (leeg batterijtje) en hij boot PXE omdat die standaard als eerste staat
2 Je hdd wordt niet herkend en hij valt terug op PXE.

Aangezien het soms wel en soms niet is valt optie 1 af. Dat zou permanent zijn totdat je de bios opnieuw instelt voor booten van hdd. Bovendien zou dan de 2 poging je hdd moeten zijn en dan verwacht ik dat ie alsnog boot.

Controleer en vervang de sata kabel, probeer een andere power connector om kabel problemen uit te sluiten. Blijft het probleem zich voordoen vermoed ik dat je hdd inderdaad stervende is. Gelukkig heb je backups. Ik zou zelf de hdd verdenken. Controller kan ook maar kleinere kans en zoals hierboven, visuele inspectie kan nooit kwaad.

[ Voor 12% gewijzigd door Pakjebakmeel op 27-10-2014 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004529

ik heb precies de zelfde probleem en ik heb een toshipa willen jullie mij helpen je kan me bereiken via instagram haidie0110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 17:28
Heb je dezelfde foutmelding bij opstarten, heb je ook opstartproblemen of heb je dezelfde foutmelding in je SMART-tabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:14

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het is niet de bedoeling om dergelijk oude topics weer naar boven te halen. Ik raad aan een nieuw topic aan te maken, waarin je zelf exact beschrijft wat er precies gebeurd en welke foutmeldingen je krijgt. Daarnaast heeft GoT genoeg mogelijkheden om geholpen te worden, daar is Instagram niet voor nodig.

[ Voor 18% gewijzigd door _Dune_ op 04-12-2017 01:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 463851

Mocht iemand nog een oplossing zoeken, in mijn geval was de voeding te zwak hierdoor kon de harde schijf niet opstarten en kreeg ik dezelfde melding, ook mogelijk een verkeerde of te zwakke laptop adapter. Geeft deze melding. Windows 7 pro
Pagina: 1