Vraag

Anoniem: 1107761

Topicstarter
Hi,

Ivm een reis die we willen gaan maken willen we onze koopwoning voor 6 maanden verhuren. Heeft iemand tips waar we op moeten letten. Hoe zit het bijvoorbeeld met rente aftrek, belasting betalen over verhuurinkomsten, het wel of niet mogen inschrijven in de gemeente voor de nieuwe bewoner, huurrechten etc. Of is het veel gunstiger om het niet via het formele proces te verhuren?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor het graag. Bedankt.

Alle reacties

Anoniem: 992889

Zou het niet doen.

Hoogstens als Airbnb indien het mag van de bank, maar dan voor korte periode.

Voor je het weet kom je je eigen huis niet meer in.

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 992889 op 23-08-2018 16:22 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19

Standeman

Prutser 1e klasse

Toestemming van de hypotheekverstrekker. Die zijn niet erg happig op het tijdelijk verhuren van je koopwoning, dus de kans dat je die toestemming krijgt schat ik vrij laag in.

[ Voor 26% gewijzigd door Standeman op 23-08-2018 16:22 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:01
Gewoon kijken of er een vriend(in) of familielid die zes maanden op jullie huis wil passen?

Met een beetje geluk is er iemand die het gratis wil doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Ik zou het alleen aan bekenden verhuren.

De rest is vaak gezeik, en gaat je met pech je inboedel kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:56
Huur zelf de woning van onze eigen Tweaker Sprite_TM, die ondertussen al een paar jaar in Shanghai leeft. Het is wel te doen, maar daar moet je dus wel "goedkeuring" voor hebben van je hypotheek verstrekker.

In het begin woonde hij nog in Nederland en woonde ik met hem samen als 2 vrienden, en hadden we zelf een huur contract opgesteld. Echter toen hij naar Shanghai ging, kwam de bank daar natuurlijk snel genoeg achter. Wij hebben een diplomaten clausule aan ons huur contract toegevoegd. Dit was voor de bank bij mijn weten voldoende, en zo doende kan ik hier nog rustig blijven wonen. Geen idee of Sprite ook nog een contract van zijn huidge werkgever ofzo heeft moeten overleggen. Maar dit was voor ons huurcontract wel echt noodzakelijk.

Info:
https://www.huurwoningen.nl/info/diplomatenclausule/

Wat hierboven genoemd wordt door Blazer Coke: Ik zou wel iemand zoeken waar je bekent mee bent. Voor een half jaar reizen wil je niet je hele woning moeten leeg trekken lijkt me. Wellicht je computer/laptop met persoonlijke shit er op bij je ouders thuis neerleggen of zo. Maar het is voor jezelf wel een stuk handiger als je de rest gewoon netjes achter kan laten, en ook weer fijn in je eigen huis terug komt :)

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenBatt op 23-08-2018 19:19 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DixxyJS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09-2021
Een huurder in laten schrijven zou ik echt afraden want een huurder staat sterk als ie niet meer wilt vertrekken.

Verhuren via airbnb is een goede optie maar je moet wel selectief zijn met degene die je in huis haalt, voor je het weet staat je huis vol met plantjes of wordt er iets geproduceerd wat je niet wilt.
Het levert je in ieder geval wel een goed inkomen op want je kunt het dubbele rekenen als voor een gewone huurder.
Pagina: 1