Beginnen met een smart home: welke bridge?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Quirineb
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-06-2021
Hoi handige helden!

Ik heb ondanks 4 osram smart+ plugs aangeschaft maar heb nog geen bridge/hub gekocht. Ik heb online kunnen vinden dat ze compatibel zijn met de Philips Hue bridge, natuurlijk met de OSRAM LIGHTIFY verder zie ik door de bomen echt het bos even niet. Ik begrijp dat de plugs ook met de Amazon Echo Plus (dan hoef ik later eventueel niet ook nog een alexa aan te schaffen ) maar weet niet of dat het geld waard is.

Ik heb momenteel dus alleen 4 stopcontacten, maar wil uiteindelijk ook graag iig rook/koolmonoxide melders, lampen en dus muziek kunnen bedienen via het systeem. Iemand die dit allemaal al eens heeft uitgezocht en een helder idee heeft wat nou het handigst is?

}:O

Alle reacties

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07
Als jij meerdere merken aan elkaar wilt knopen dan heb je een hub nodig die dit ondersteund. Domoticz of wat ik zelf gebruik is homeassistant

Home Assistant - Open source Python3 home automation

Hiermee kun je al je domotica in homeassistant integreren. Ik heb bijvoorbeeld lampen sensoren temperatuursensoren etc etc..

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Quirineb
Oke, maar moet ik dan ook van alles de bridge kopen? Dus en van Hue en van osram en van een eventuele rookmelder? Of is er een bridge to rule them all?

[edit] dit zou dan via een Raspberry Pi kunnen? Die als hub gebruiken en dan hoef ik niet nog losse hubs te kopen voor bv hue lampen? Of heb ik het helemaal mis?

[ Voor 35% gewijzigd door Quirineb op 23-08-2018 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:50

g0tanks

Moderator CSA
Makkelijkste om mee te beginnen is denk ik een Philips Hue-setje incl. bridge. Supermakkelijk op te zetten en werkt goed samen met de Osram smart plugs (heb ze zelf ook).

Daarnaast heb ik twee Alexa-apparaten: een Sonos Beam en Echo Dot. Daarmee kan ik met stemcommando's Spotify afspelen of de lichten aan en uitzetten.
Quirineb schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:07:
Oke, maar moet ik dan ook van alles de bridge kopen? Dus en van Hue en van osram en van een eventuele rookmelder? Of is er een bridge to rule them all?

[edit] dit zou dan via een Raspberry Pi kunnen? Die als hub gebruiken en dan hoef ik niet nog losse hubs te kopen voor bv hue lampen? Of heb ik het helemaal mis?
Een Raspberry Pi gebruiken als hub kan technisch vast, maar dan maak je het jezelf onnodig moeilijk.

[ Voor 45% gewijzigd door g0tanks op 23-08-2018 16:12 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Quirineb
g0tanks schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:11:
Makkelijkste om mee te beginnen is denk ik een Philips Hue-setje incl. bridge. Supermakkelijk op te zetten en werkt goed samen met de Osram smart plugs (heb ze zelf ook).

Daarnaast heb ik twee Alexa-apparaten: een Sonos Beam en Echo Dot. Daarmee kan ik met stemcommando's Spotify afspelen of de lichten aan en uitzetten.

[...]

Een Raspberry Pi gebruiken als hub kan technisch vast, maar dan maak je het jezelf onnodig moeilijk.
Daar kwam ik inderdaad ook achter na even gegoogled te hebben. Ik dacht ook inderdaad aan een hue maar ik heb een eettafel lamp met 18 lampjes, dus dat zou duur grapje zijn... dan zou het alleen voor de slaapkamer zijn. Toch maar proberen anders heb ik niks aan die plugs 8)7

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:08
Die eettafel lamp kan je ook slim maken door er bijvoorbeeld een Z-wave dimmer module voor te hangen (tussen schakelaar en lamp):

https://www.vesternet.com...n-wall-dimmer-module-gen5

Dat is wel een ander platform dan Hue, maar is wel 'aan elkaar te knopen' met HomeWizard, Homey, of andere platformen.
https://www.vesternet.com...-and-philips-hue-together

Begin gewoon met Hue en speel daar mee.

[ Voor 8% gewijzigd door S0epkip op 23-08-2018 16:30 ]

PVO

Pagina: 1