Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PowerLine WiFi zelfde als Router WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ErikJan2
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:13
Heb slecht WiFi bereik op kamer boven. Dus PowerLine met WiFi geinstalleerd.
Wat ik wil is dat ik met 'devices' (tablet, laptop, telefoon) daardoor ook boven dekking heb.
Wat ik niet wil is dat dit via een apart network loopt; als het kan wil ik dus dat de PowerLine Wifi als het ware het bereik van mijn Router WiFi vergroot.
Standaard laat mijn PowerLine TWEE aparte netwerken zien: gewoon (2.4GHz) en 5GHz.
Kan ik nu gewoon in het configuratie menu van de Powerline adapter beide aparte netwerken dezelfde naam geven als mijn huis WiFi network en daarna ook het password hetzelfde maken?
Ik hoop dat het zo simpel is maar kon hier zo snel niet een antwoord op die vraag vinden.

Alle reacties

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 19:19
Toevallig van de week ook een setje geinstalleerd voor WiFi in de tuin. Even de WPS knop op de router indrukken en de connectie knop op de WiFi stekker van de Powerline indrukken en binnen een paar seconden was het gepiept.

Nu ondersteunde mijn setje deze functie (pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender startset TL-WPA42...). Ik weet niet of jouw setje dit ook ondersteund. Wel moet ik zeggen dat ik dit gewoon uit de handleiding heb gehaald.

Wat zegt jouw handleiding?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
dat kan inderdaad. echter wil het wel zo zijn dat je misschien niet merkt dat het wifi bereik groter is.
Dit heeft te maken dat je apparaat al een verbinding heeft met je WIFI beneden.

Wat er dan gebeurd is dat je wifi misschien wat onstabieler wordt.

Als je boven ben heeft je telefoon b.v. het wifi signaal van beneden te pakken. deze zal in stand blijven. is het wifi signaal echt te zwak en valt je signaal met je router beneden weg, dan zal hij wel de verbinding van de powerline oppakken.

dit geld natuurlijk ook voor als je weer naar beneden gaat.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

ErikJan2 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:21:
...
Kan ik nu gewoon in het configuratie menu van de Powerline adapter beide aparte netwerken dezelfde naam geven als mijn huis WiFi network en daarna ook het password hetzelfde maken?
...
In principe wel, mits de netwerken op verschillende kanalen zitten. Ik heb een soortgelijke setup. Wel is het goed om je te realiseren dat als je apparaat eenmaal verbonden is met één AP, er niet automatisch wordt gewisseld naar een ander AP met een betere ontvangst. Pas als de verbinding met het eerste punt helemaal wegvalt pakt hij een ander netwerk. Een wifi uit-aan toggle is dan een manier om dat te forceren.

Wat To_Tall ^^ ook al zegt.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

• ErikJan2
Dank, ik snap het en ga het proberen.

Toch wel een interessant als ik verder denk: Ik heb dus twee 'zenders' met hetzelfde SSID en password. Toch gaat bijvoorbeeld mijn telefoon verbonden blijven met bijv. mijn router totdat dat signal echt te zwak wordt als ik naar boven loop (om dan pas om te schakelen naar mijn PowerLine WiFi).

Stel nu eens dat ik 1 van de twee antennes van mijn router eruit zou friemelen en via een hele lange kabel door mijn huis in de kamer boven zou zetten (in plaats van die PowerLine WiFi adapter)… Dan heb ik precies hetzelfde toch? Twee zenders met hetzelfde SSID en password? Maar daar ga ik dan NIET omschakelen en blijf ik verbonden met een sterk signal beneden en boven?

Er moet dus iets extra's zijn als bovenstaande twee scenario's verschillend zijn.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:25
Ja, het bssid is anders (base station id)

Overigens klopt het niet helemaal dat hij volledig moet wegvallen. Als ssid/wachtwoord, encrypty goed staat dan werkt het met een moderne client waarsch prima. Het topic wifi roaming is alleen al zo zovaak besproken dat je beter even de search kunt gebruiken :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JanPedaal schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 14:30:
[...]

In principe wel, mits de netwerken op verschillende kanalen zitten. Ik heb een soortgelijke setup. Wel is het goed om je te realiseren dat als je apparaat eenmaal verbonden is met één AP, er niet automatisch wordt gewisseld naar een ander AP met een betere ontvangst. Pas als de verbinding met het eerste punt helemaal wegvalt pakt hij een ander netwerk.
Als dat het geval is heb je ergens een foute configuratie en/of zeer oude/slechte devices.

Alle enigszins moderne clients (Android >=5.0, iOS >=8.1, MacOS sinds jaar kruik en Windows afhankelijk van NIC driver, maar iig doen de Intel drivers het al zeker 5 jaar) roamen prima tussen AP's binnen hetzelfde netwerk zonder dat de verbinding eerst hoeft weg te vallen. Heb je dat soort clients en wordt er nog niet geroamed, dan herkennen de clients het niet als dezelfde netwerk.

Om wel zo herkend te worden moeten de volgende zaken exact gelijk zijn:
- SSID (netwerknaam)
- wachtwoord
maar ook:
- IP subnet (dus geen twee NAT-routers achter elkaar met eigen subnets)
- WiFi security ("WPA/WPA2" is iets anders dan "WPA2")
- WiFi encryption ("TKIP/CCMP (AES)" is iets anders dan "CCMP (AES)"

Als je al SSID gelijk hebt en niet loopt te kloten met NAT-achter-NAT is het dus aan te raden security en encryption te controleren. WPA2-only en CCMP(AES)-only zijn best practice, dus nadrukkelijk geen WPA(1) en/of TKIP. Heb je op alle AP's hetzelfde ingesteld en werkt roaming nog niet, dan heb je ws verschillende types AP waarbij de WiFi chipset jouw gelijke instellingen alsnog technisch anders interpreteert. Dat soort ongein is waarom aangeraden wordt alles bij zelfde vendor te halen. Workaround kan zijn om met verschillende security cq encryption instellingen te spelen om te kijken of je alsnog alles gelijk krijgt en roaming gaat werken.

Oslik blyat! Oslik!

• To_Tall
roamen zal het probleem ook niet zijn.
je client wil alleen niet zijn verbinding laten vallen als deze verbonden is en blijft.

of je nu een sterk of zwak signaal hebt. hij blijft verbonden. je zou in de router signaal sterke iets naar beneden moeten bij schroeven zodat de signalen van boven en benden niet overlappen. de client zal dan wel moeten overschakelen.

Als je met AP's werkt. dan is het een ander verhaal. Deze weten het signaal sterkte van de telefoon. Kom je dan in de buurt van een andere AP die een sterker signaal heeft. Zal de AP je verbinding overdragen naar de andere AP.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Deze had @dion_b ook al eens eerder gepost:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1866905

(Toch maar een how-to schrijven ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 23-08-2018 15:24 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

To_Tall schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 15:11:
roamen zal het probleem ook niet zijn.
je client wil alleen niet zijn verbinding laten vallen als deze verbonden is en blijft.

of je nu een sterk of zwak signaal hebt. hij blijft verbonden. je zou in de router signaal sterke iets naar beneden moeten bij schroeven zodat de signalen van boven en benden niet overlappen. de client zal dan wel moeten overschakelen.
Nee hoor. Moderne clients kiezen wel degelijk het sterkste signaal van een netwerk als deze significant sterker is dan waar ze mee verbonden zijn. Verbonden blijven tot het originele signaal weg valt is echt een symptoom van foute configuratie.
Als je met AP's werkt. dan is het een ander verhaal. Deze weten het signaal sterkte van de telefoon. Kom je dan in de buurt van een andere AP die een sterker signaal heeft. Zal de AP je verbinding overdragen naar de andere AP.
Deze snap ik even niet. Iedere WiFi-verbinding werkt per definitie met een AP; als je via WiFi ergens mee verbonden bent is dat een AP.

Oslik blyat! Oslik!

• To_Tall
een acces point tov een al in one router. Bedoel ik hiermee

Daarnaast zit als je bv o.a. Cisco Aruba of unifi neemt. Wat slimmigheidjes in je apparatuur die daadwerkelijk je client sturen.

Een Device laat nooit zijn signaal los als deze een verbinding heeft. Een AP set zal dit monitoren en beslissen of hij moet worden overgeschakeld. Als je Device laat doen. Dan zal hij waarschijnlijk gaan klapperen. Er is namelijk altijd wel ergens een betere verbinding te vinden.

Waar een ap weet oh. Je bent nu dichter bij ap2 in de buurt. Ik geef door aan ap2 dat je daar verder kan.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
To_Tall schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:51:

Daarnaast zit als je bv o.a. Cisco Aruba of unifi neemt. Wat slimmigheidjes in je apparatuur die daadwerkelijk je client sturen.
Standaard is dit, voor zo ver ik weet, niet veel meer dan je client op 2.4 weigeren in de hoop dat ie zich op 5 GHz aan wil melden. Je cliënt bepaalt zelf waar hij verbinding mee maakt.
Een Device laat nooit zijn signaal los als deze een verbinding heeft. Een AP set zal dit monitoren en beslissen of hij moet worden overgeschakeld. Als je Device laat doen. Dan zal hij waarschijnlijk gaan klapperen. Er is namelijk altijd wel ergens een betere verbinding te vinden.

Waar een ap weet oh. Je bent nu dichter bij ap2 in de buurt. Ik geef door aan ap2 dat je daar verder kan.
Ook niet met je eens, daar zijn drempelwaarden voor. In sommige drivers kun je deze zelfs instellen. Een client zal alleen roamen wanneer het signaal x dBm beter is dan waar ie nu`mee verbonden is. Als het verschil te klein is zal de verbinding niet verbroken worden. Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op wanneer er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan (zelfde SSID, zelfde beveiliging etc.)

Dat een AP bepaalt waar je cliënt mee verbinding maakt ben ik al lang niet meer tegen gekomen. Hiervoor moet je al je APs op hetzelfde kanaal zetten zodat je client niet 'weet' waar hij mee verbonden is. Dit wil je in de praktijk zo veel mogelijk voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door gastje01 op 23-08-2018 16:59 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

To_Tall schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 16:51:
Qua WiFi is dit echt een pot nat.
Cisco en Aruba hebben managed WiFi met een controller die real-time client steering kan doen. Werkt - indien goed geconfigureerd - inderdaad fantastisch, maar daar is de prijs ook naar.

Maar UniFi is een mooi voorbeeld van hoe dat niet nodig is. UniFi heeft weliswaar een mooie WebUI voor management van het netwerk, maar het heeft geen real-time controller. Het enige waar een UniFi controller aan voor hoeft te staan is een evt landing page te serveren. Sterker nog, de meeste UniFi apparaten ondersteunen niet eens de "roaming" standaarden 802.11k, r en v. Toch hebben mensen in het algemeen erg goede ervaringen met UniFi. Waarom? Omdat client devices ondertussen echt slim genoeg zijn om zelf fatsoenlijk te roamen zolang AP's maar herkenbaar zijn als een en dezelfde netwerk. UniFi's centraal beheer van instellingen zorgt daar wel voor. Dat is iets wat in theorie ook prima kan met losse apparaten, maar in praktijk lastiger is, zeker als ze niet van zelfde type blijken.
Een Device laat nooit zijn signaal los als deze een verbinding heeft.
Dit is gewoon niet waar.
Een AP set zal dit monitoren en beslissen of hij moet worden overgeschakeld.
Volgens 802.11-2016 is het aan de client, en alleen aan de client, om te beslissen of het met een andere AP gaat associeren. Sommige AP's gebruiken proprietary systemen om alsnog hierop in te grijpen, maar dat gaat buiten de standaarden om.
Als je Device laat doen. Dan zal hij waarschijnlijk gaan klapperen. Er is namelijk altijd wel ergens een betere verbinding te vinden.
Nee. *Hoe* een device kiest om te roamen is aan de device zelf, maar in het algemeen werkt het met een minimaal verschil van x% tussen RSSI van de AP's. Dus pas als er een AP is dat bijvoorbeeld zo'n 25% sterker signaal biedt dan de huidige gaat het overstappen. Door die grote buffer gaat er niet geklapperd worden. Daar komt bij dat meestal sowieso niet geroamed wordt als de huidige RSSI, link rate en error rate goed zijn. If it ain't broke, don't fix it.
Dit is bij uitstek informatie dat de AP's minder goed inzichtelijk hebben dan de clients. Wat de AP's wel weten is hoe de belasting is op hun netwerken en hoeveel verstoring zij ervaren in een kanaal. Op basis daarvan kan een AP een advies geven aan een client dmv 802.11k/v, maar het blijft aan de client om te kiezen wat het ermee doet.

Oslik blyat! Oslik!

• ErikJan2
Het is dus niet simpel hoor ik… For the record, mijn router beneden is een Experia V10 van KPN, de WiFi boven komt van een NetGear Powerline PLW1000 v2.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ja je kan het gewoon hetzelfde maken maar het vervelende is wel dat je dan niet ziet waarmee je vebonden bent. Ander SSID geeft je de optie wel te kiezen. Kan handig zijn. Zelfde SSID is vooral handig als er ook slimme overschakeling is, dit doen alleen de duurdere pro en semi pro AP's en dan nog moet je alles van hetzelfde merk met een controller hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• To_Tall
Frogmen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 09:44:
Ja je kan het gewoon hetzelfde maken maar het vervelende is wel dat je dan niet ziet waarmee je vebonden bent. Ander SSID geeft je de optie wel te kiezen. Kan handig zijn. Zelfde SSID is vooral handig als er ook slimme overschakeling is, dit doen alleen de duurdere pro en semi pro AP's en dan nog moet je alles van hetzelfde merk met een controller hebben.
Zo denk ik er ook over. echter mede tweakers denken daar blijkbaar anders over.
Denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.

Ik wete niet beter dan dat mijn ipad. en laptop, zo lang mogelijk verbinding houden naar een access point. overschakelen doet hij niet.

Zo had ik de Experiabox V10 en een apple timecapsule. Experia meterkast, timecapsule kantoortje.
Als ik op de slaapkamer was. bleef ik op de experiabox, connected. als ik naar zolder ging verloor ik de verbinding met de experiabox en nam de timcapsule de verbinding over.

nu ik al ruim 6 maanden UNIF-AC-Pro's heb hangen, kan ik ook in de controller zien dat hij de omschakeling verzorgt. het device doet daar niets mee.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Ja je kan het gewoon hetzelfde maken maar het vervelende is wel dat je dan niet ziet waarmee je vebonden bent.
Een AP geeft zijn MAC adres mee aan de clients, dus als je een tooltje kiest dat dat kan laten zien (bijv. op Android: https://play.google.com/s...rproc.wifi.analyzer&hl=nl), kun je wel degelijk zien met welke AP je verbonden bent, ook als de SSID hetzelfde is.

En zoals @dion_b ook aangaf, roaming kan echt prima werken tussen tussen verschillende devices, als alles goed staat ingesteld. Hier thuis werkt het perfect tussen een Compal Connectbox van Ziggo een een TP-Link router die als AP staat ingesteld. Alle (Android) devices springen netjes over naar het sterkste signaal.

Maar, verschillen in implementaties tussen fabrikanten kunnen schijnbaar soms problemen veroorzaken en dan kan het makkelijker zijn voor een oplossing te kiezen waar dat allemaal in ieder geval hetzelfde is (e.g. alles van Unify).

[ Voor 39% gewijzigd door Cpt.Morgan op 24-08-2018 14:10 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja je kan het gewoon hetzelfde maken maar het vervelende is wel dat je dan niet ziet waarmee je vebonden bent.
Als alles goed werkt hoef je dat niet te zien.

Werkt het minder en wil je troubleshooten, dan kun je prima achterhalen waar je mee verbonden bent door de BSSID te checken (onder Android in de open-source WiFi Analyzer app, onder windows met netsh wlan show interface etc)
Ander SSID geeft je de optie wel te kiezen. Kan handig zijn.
Kan absoluut, maar gooi het kindje niet met het badwater weg. Als je dit wilt kunnen, maak dan twee SSID's aan per AP, eentje voor normaal gebruik, dat op alle AP's hetzelfde is (want je wilt kunnen roamen), en een andere die per AP uniek is.
Zelfde SSID is vooral handig als er ook slimme overschakeling is, dit doen alleen de duurdere pro en semi pro AP's en dan nog moet je alles van hetzelfde merk met een controller hebben.
Wederom, dit klopt gewoon niet. Het is volgens de WiFi-standaarden de client, niet de AP die bepaalt of en zo ja wanneer het gaat roamen. Dat doet een client alleen als SSID (en PSK, en subnet, en security en encryption) identiek zijn - dus zodra je meerdere AP's hebt waartussen geroamed zou kunnen worden, wil je die gegevens identiek hebben.

Als je het niet van mij aan wilt nemen, lees het dan bij de WiFi-Alliance zelf:
https://www.wi-fi.org/kno...aq/how-does-a-client-roam
The decision to roam from a connected access point to a new access point is generally the responsibility of the wireless client device. The roaming algorithms used by wireless client devices vary from vendor to vendor, but almost always involve the evaluation of the received signal strength indicator (RSSI). As a user moves away from the connected AP, the signal degrades. The client compares the received signal strength to a pre-defined threshold and determines if a roam is required. Once the signal drops below this threshold, the wireless client performs an off-channel scan, scanning all available channels for a candidate AP, selects one with acceptable signal strength, and completes the roaming process by connecting or associating to the new AP. Some more sophisticated clients utilize additional parameters such as AP neighbor lists or capacity load on an AP to help optimize the roaming process.
Of trouwens nog bondiger en helderder in IEEE802.11-2016 zelf (pagina 222, onder kop 4.5.3.3 Association):
Association is always initiated by the non-AP STA, not the AP
"non-AP STA" is IEEE-speak voor een WiFi client.
To_Tall schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 12:50:
[...]

Zo denk ik er ook over. echter mede tweakers denken daar blijkbaar anders over.
Denk dat de waarheid ergens in het midden ligt.
:X
Ik wete niet beter dan dat mijn ipad. en laptop, zo lang mogelijk verbinding houden naar een access point. overschakelen doet hij niet.
Dan staan je overige instellingen op de AP's niet gelijk.
Zo had ik de Experiabox V10 en een apple timecapsule. Experia meterkast, timecapsule kantoortje.
Als ik op de slaapkamer was. bleef ik op de experiabox, connected. als ik naar zolder ging verloor ik de verbinding met de experiabox en nam de timcapsule de verbinding over.
De Experiabox v10 gebruikt een Broadcom BCM4360 WiFi chip, er zijn verschillende versies TimeCapsule. De meeste gebruiken ook een Broadcom chip, de meest recente dezelfde BCM4360 als de Experiabox v10. Dat is goed nieuws aangezien het dan waarschijnlijk (maar niet zeker) is dat de chipset driver dezelfde instellingen in de GUI om zouden zetten naar dezelfde instellingen in de beacons. Oftewel het probleem zit vrijwel zeker in instellingen die je kunt aanpassen. Jammer dat deze situatie niet meer bestaat, anders hadden we kunnen kijken waar het mis ging.
nu ik al ruim 6 maanden UNIF-AC-Pro's heb hangen, kan ik ook in de controller zien dat hij de omschakeling verzorgt. het device doet daar niets mee.
Nope, je ziet in de AP logs die je via de controller kunt inzien *dat* er roaming plaatsgevonden heeft. Op initiatief van de clients.

Er zijn wel degelijk systemen die client steering doen, maar dat zijn dure enterprise systemen (denk aan Ruckus, Aerohive - of overpriced Cisco/Meraki cq Aruba spul). UniFi doet dat alles niet. Enige wat ze hebben is een proprietary implementatie van een deel van 802.11r, namelijk dat deel wat zonder specifieke client support kan. Dat is mooi, want relatief weinig clients supporten 802.11r goed. Gevolg is dat roaming met UniFi weliswaar iets trager is dan met volle 802.11r support van client en AP (~120ms vs ~60ms), maar nog altijd een stuk sneller dan helemaal niets, en dat dus bij alle roaming, niet alleen de paar devices die 802.11r supporten. Maar... het helpt alleen bij de snelheid van roamen, het dwingt niet een roaming-beslissing af.

Oslik blyat! Oslik!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk theoretisch alleen heb je soms last van het blijven plakken op een slechte verbinding terwijl er beter is en dan kan je met gelijk SSID niet overschakelen met verschillende wel. Dit gebeurt natuurlijk vooral als ze eigenlijk te dicht bij elkaar staan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 16:54:
Er zijn wel degelijk systemen die client steering doen, maar dat zijn dure enterprise systemen (denk aan Ruckus, Aerohive - of overpriced Cisco/Meraki cq Aruba spul).
Het enige dat die kunnen doen is clients disassociaten. Waarna het aan de client is om te kiezen of ze het bij hetzelfde AP+band weer proberen of een alternatief gaan zoeken. Ze kunnen een standaard client niet vertellen "Hey probeer het eens op band X, AP met MAC-adres Y."

Clients rapporteren niet aan het AP of de controller of wat dan ook wat hun visie van signalen is. Controllers kunnen gokken wat clients zouden kunnen zien en op basis daarvan een disassociate sturen, maar dat blijft een gok.
UniFi doet dat alles niet. Enige wat ze hebben is een proprietary implementatie van een deel van 802.11r, namelijk dat deel wat zonder specifieke client support kan. Dat is mooi, want relatief weinig clients supporten 802.11r goed. Gevolg is dat roaming met UniFi weliswaar iets trager is dan met volle 802.11r support van client en AP (~120ms vs ~60ms), maar nog altijd een stuk sneller dan helemaal niets, en dat dus bij alle roaming, niet alleen de paar devices die 802.11r supporten. Maar... het helpt alleen bij de snelheid van roamen, het dwingt niet een roaming-beslissing af.
802.11r op AP's doet niks zonder client implementatie...

• ErikJan2
Ga ik het nog wat complexer maken… :-)

Ik heb over PowerLine WiFi boven wel aangegeven dat mijn (Samsung) telefoon niet omschakelt maar dat was niet de reden dat ik die Wifi in die kamer had neergezet. Ik heb daar sinds kort een HEOS 1 staan en zag dat op een gegeven moment de speaker aangaf dat het WiFi signaal weg was.
Als de CLIENT bepaalt wat er gebeurt is dat in mijn geval dus de HEOS 1 speaker, daar heb ik weinig controle (en informatie) over.
Begrijp wel dat ik niet alleen SSID en paswoord gelijk moet maken maar ook twee andere instellingen. Als dat echter betekent dat ik consessies moet doen laat ik het erbij. Dan maar wel hopen dat de HEOS vanzelf de WiFi van de Powerline oppikt wanneer dat echt nodig wordt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Concessies doen?

Je wilt nog los van het roaming-verhaal standaard het hoogste niveau van beveiliging gebruiken, zowel uit oogpunt van security als performance (als een apparaat met TKIP verbindt worden alle performance enhancements van WiFi-ac en WiFi-n uitgeschakeld :o ). Dus alles gelijk conform best practices instellen (WPA2-only en CCMP(AES)-only) is geen concessie maar juist een verbetering als het niet al zo ingesteld staat.

Verder heb je het bij die HEOS zo te horen over een apparaat wat stil staat. Zo ja dan is deze hele discussie over roaming irrelevant, wat dat gaat over hoe bewegende apparaten omgaan met de AP's die ze onderweg tegenkomen. Als je client op één plek staat en verbindingsproblemen heeft, heb je 'gewoon' te maken met verbindingsproblemen met de enkele AP waar het mee probeert te verbinden.

Hamvraag is dus waar het exact fout gaat... je regelt je WiFi boven nu via powerline, dus dat zijn twee potentieel instabiele schakels. Als ik de specs zie van dat ding heeft het zowel dualband WiFi als Ethernet aan boord.

- hoe gedragen andere via WiFi aangesloten apparaten op moment dat het met de HEOS raak is?
- verbind de HEOS eens tijdelijk met UTP aan de powerline-adapter. Speelt het probleem dan nog steeds?

Oslik blyat! Oslik!

• ErikJan2
Ik weet (nog) niet hoe de HEOS verbindt. Mbt 'een stilstaand apparaat', dat klopt maar niet helemaal… Als de deur van de kamner openstaat is het signaal van beneden sterker dan als hij dicht is. In dat laatste geval valt het signaal van beneden soms weg (niet altijd). Idee was als ik wil luisteren de PowerLine aan te zetten en dan dacht / hoopte ik dat de HEOS dan zou 'overspringen' naar dit veel sterkere signaal.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ErikJan2 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 14:01:
Ik weet (nog) niet hoe de HEOS verbindt. Mbt 'een stilstaand apparaat', dat klopt maar niet helemaal… Als de deur van de kamner openstaat is het signaal van beneden sterker dan als hij dicht is. In dat laatste geval valt het signaal van beneden soms weg (niet altijd). Idee was als ik wil luisteren de PowerLine aan te zetten en dan dacht / hoopte ik dat de HEOS dan zou 'overspringen' naar dit veel sterkere signaal.
Je zet dus regelmatig je Powerline AP uit? Dan maak je het jezelf moeilijk...

In WiFi-wereld is de aanname dat AP's vaste, constante zaken zijn. Als dat niet zo is, heb je met een storing te maken. Enterprise-grade WiFi systemen hebben manieren om daar intelligent mee om te gaan, maar met consumentenspul (ook UniFi) heb je dat niet. Het is niet gek dat clients daar dus slecht mee om gaan.

Wil je dit toch? Dan kun je een workaround gebruiken:
- maak een tweede SSID aan op de powerline-AP boven die je alleen daar gebruikt.
- laat de HEOS je reguliere SSID vergeten.
- verbind de HEOS met je powerline-AP
- als je wilt gaan luisteren, altijd eerst AP aanzetten, minuutje wachten om alles goed online te hebben, dan pas speaker aanzetten.

Ja, dat is gekloot, maar het gaat wel werken (tenzij het probleem in het powerline-stuk zit). Alternatief is gewoon dat ding zoals bedoeld continu aan te laten.

Oslik blyat! Oslik!

• ErikJan2
OK, dank voor de tip (en alle voorgaande goede discussies!)
Pagina: 1