Als alles goed werkt hoef je dat niet te zien.
Werkt het minder en wil je troubleshooten, dan kun je prima achterhalen waar je mee verbonden bent door de BSSID te checken (onder Android in de open-source WiFi Analyzer app, onder windows met
netsh wlan show interface etc)
Ander SSID geeft je de optie wel te kiezen. Kan handig zijn.
Kan absoluut, maar gooi het kindje niet met het badwater weg. Als je dit wilt kunnen, maak dan twee SSID's aan per AP, eentje voor normaal gebruik, dat op alle AP's hetzelfde is (want je wilt kunnen roamen), en een andere die per AP uniek is.
Zelfde SSID is vooral handig als er ook slimme overschakeling is, dit doen alleen de duurdere pro en semi pro AP's en dan nog moet je alles van hetzelfde merk met een controller hebben.
Wederom, dit klopt gewoon niet. Het is volgens de WiFi-standaarden de client, niet de AP die bepaalt of en zo ja wanneer het gaat roamen. Dat doet een client alleen als SSID (en PSK, en subnet, en security en encryption) identiek zijn - dus zodra je meerdere AP's hebt waartussen geroamed zou kunnen worden, wil je die gegevens identiek hebben.
Als je het niet van mij aan wilt nemen, lees het dan bij de WiFi-Alliance zelf:
https://www.wi-fi.org/kno...aq/how-does-a-client-roamThe decision to roam from a connected access point to a new access point is generally the responsibility of the wireless client device. The roaming algorithms used by wireless client devices vary from vendor to vendor, but almost always involve the evaluation of the received signal strength indicator (RSSI). As a user moves away from the connected AP, the signal degrades. The client compares the received signal strength to a pre-defined threshold and determines if a roam is required. Once the signal drops below this threshold, the wireless client performs an off-channel scan, scanning all available channels for a candidate AP, selects one with acceptable signal strength, and completes the roaming process by connecting or associating to the new AP. Some more sophisticated clients utilize additional parameters such as AP neighbor lists or capacity load on an AP to help optimize the roaming process.
Of trouwens nog bondiger en helderder in IEEE802.11-2016 zelf (pagina 222, onder kop 4.5.3.3 Association):
Association is always initiated by the non-AP STA, not the AP
"non-AP STA" is IEEE-speak voor een WiFi client.

Ik wete niet beter dan dat mijn ipad. en laptop, zo lang mogelijk verbinding houden naar een access point. overschakelen doet hij niet.
Dan staan je overige instellingen op de AP's niet gelijk.
Zo had ik de Experiabox V10 en een apple timecapsule. Experia meterkast, timecapsule kantoortje.
Als ik op de slaapkamer was. bleef ik op de experiabox, connected. als ik naar zolder ging verloor ik de verbinding met de experiabox en nam de timcapsule de verbinding over.
De Experiabox v10 gebruikt een Broadcom BCM4360 WiFi chip, er zijn verschillende versies TimeCapsule. De meeste gebruiken ook een Broadcom chip, de meest recente dezelfde BCM4360 als de Experiabox v10. Dat is goed nieuws aangezien het dan waarschijnlijk (maar niet zeker) is dat de chipset driver dezelfde instellingen in de GUI om zouden zetten naar dezelfde instellingen in de beacons. Oftewel het probleem zit vrijwel zeker in instellingen die je kunt aanpassen. Jammer dat deze situatie niet meer bestaat, anders hadden we kunnen kijken waar het mis ging.
nu ik al ruim 6 maanden UNIF-AC-Pro's heb hangen, kan ik ook in de controller zien dat hij de omschakeling verzorgt. het device doet daar niets mee.
Nope, je ziet in de AP logs die je via de controller kunt inzien *dat* er roaming plaatsgevonden heeft. Op initiatief van de clients.
Er zijn wel degelijk systemen die client steering doen, maar dat zijn dure enterprise systemen (denk aan Ruckus, Aerohive - of overpriced Cisco/Meraki cq Aruba spul). UniFi doet dat alles niet. Enige wat ze hebben is een proprietary implementatie van een deel van 802.11r, namelijk dat deel wat zonder specifieke client support kan. Dat is mooi, want relatief weinig clients supporten 802.11r goed. Gevolg is dat roaming met UniFi weliswaar iets trager is dan met volle 802.11r support van client en AP (~120ms vs ~60ms), maar nog altijd een stuk sneller dan helemaal niets, en dat dus bij alle roaming, niet alleen de paar devices die 802.11r supporten. Maar... het helpt alleen bij de snelheid van roamen, het dwingt niet een roaming-beslissing af.