Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luinwethion
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 23:38
Met docsis 3.1 duplex zouden zelfs symmetrische 10Gbit/s-snelheden binnen bereik komen. De fullduplex-upgrade is volgens de Nederlandse kabelindustrie echter niet voor 2015 te .

Moet dat niet 2025 zijn?

@Olaf

nieuws: Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht

Never mind ook ik moet beter opletten en op de juiste plek tik foutjes doorgeven.

[ Voor 37% gewijzigd door Luinwethion op 22-08-2018 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Ethirty

Who...me?

Een uploadsnelheid noemt Ziggo niet.
De maximale uploadsnelheid bedraagt 100Mbit/s bij de test.
Dat klinkt tegenstrijdig, of ben ik de enige?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ethirty schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 11:00:
[...]

[...]

Dat klinkt tegenstrijdig, of ben ik de enige?
Die zin in de lead stond er nog uit de eerste versie. Even na publicatie kreeg ik Ziggo te pakken voor de melding dat de uploadsnelheid 100Mbit/s is.

Nu fixed: nieuws: Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 19:20

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Yo @Olaf
Nergens staat in je artikel nieuws: Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht
vermeld dat coax een gedeelde verbinding is
Je suggereert nu dat per persoon 1Gb mogelijk is
De mogelijke max 5Gb komt van de wijkcentrale en dan deel je dat met de hele wijk toch?
Vaak zijn dat een paar honderd buren zelfs, of is er opeens iets verandert...
Sinds 2015 probeert 'onze' ArChie hier meer aandacht voor te krijgen, maar op de één of andere manier ziet steeds weer deze veel te positieve DOCSIS 3.1-schets het daglicht, zelfs bij Tweakers :?
Ik heb ook zelf nogal een balletje hierover opgegooid:
nieuws: Stichting Reclame Code tikt Ziggo op de vingers over snelheidsclaims ...
Ik hoor graag als ik ongelijk heb, maar volgens mij is 1Gb download alleen mogelijk, als de rest van de wijk slaapt ;)

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Een zogenoemd netwerksegment deelt inderdaad de capaciteit en kabelaars hebben de mogelijkheid de omvang van die segmenten aan te passen, van duizenden, tot honderden tot tientallen. Dat lees ik althans hier. Hoe kleiner het segment, hoe groter de investeringskosten in versterkers, glasvezel, enz.

Dus ja, het hangt er helemaal van af hoe Ziggo zijn netwerk inricht om iets over de daadwerkelijke bandbreedte te kunnen zeggen die huishoudens kunnen verwachten.

Ik heb er een update bijgeplaatst en het is interessant dit eens nader te onderzoeken.
nieuws: Ziggo test 1Gbit/s-kabelinternet met docsis 3.1 in Utrecht - update

[ Voor 18% gewijzigd door Olaf op 22-08-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 13:02
Update, 15.10: Bij alle genoemde snelheden dient aangetekend te worden dat het om theoretische bandbreedtes gaat die netwerksegmenten, zoals wijken of delen van wijken, moeten delen..
Incorrect. Kijk eens naar de huidige standaard. Die snelheden worden ook niet verdeeld, de verdelers kunnen een veelvoud van die snelheid verwerken afhankelijk van hoeveel apparatuur er hangt. Kijk maar eens in de cisco documentatie van de achterliggende hardware. Kernwoord hier bij is de cmts. Een kleine cmts kan tot 500 subscribers aan. Verder zijn er vaak meer upstream dan downstream poorten. Met 1600mbit maximum kun je dan nooit 200mbit, laat staan 500mbit leveren aan een dergelijk aantal. Een docisis versie verder terug wordt dat effect nog duidelijker. Ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken maar moest ik een schatting doen dan is de overboeking gemiddeld 1 op 25.

Vergeet niet dat docsis 3.0 alweer uit 2006 stamt. De snelheden die toen werden gespecificeerd waren jaren lang niet haalbaar. Pas 10 jaar later kwam de apperatuur. In usa hebben ze nu al locaties die al een tijd 2.5 gbit per aansluiting leveren. Maar full duplex 10 gbps zal nog later duren. De toevoeging aan het artikel blijft echter onterecht. Het maximale haalbare per wijk is echt niet die 10gbps net als dat nu geen 1.6 gbps is.

[ Voor 51% gewijzigd door sdk1985 op 22-08-2018 16:58 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
Ik heb de update wat genuanceerd. Ik denk wel dat het goed is de kanttekening te plaatsen omdat 1Gbit/s mooie marketing is, maar het niet hoeft te zijn dat Ziggo deze snelheid ook gaat/kan aanbieden. In bovengelinkt document uit 2012 had TNO het over een overboekingsfactor van 20.
Today, bonding four or eight channels with 208 or 416 Mbps total throughput is common practice. If we assume that the 416 Mbps capacity is used to serve 416 customers, the operator can deliver an average service of 20 Mbps to all the connected customers. To serve the different tiers, the operator can offer a basic broadband service with a bit rate of less than 20 Mbps along with medium and premium
services with a bit rate larger than 20 Mbps. Today, 100 and 120 Mbps market compliant subscriptions are delivered using a EuroDOCSIS 3.0 network with 8 bonded channels.
Hoe de situatie nu is/gaat worden is interessant. Collega heeft vragen uitstaan bij Ziggo hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Goed bezig @Olaf (y)
sdk1985 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 16:28:
[...]

Incorrect. Kijk eens naar de huidige standaard. Die snelheden worden ook niet verdeeld, de verdelers kunnen een veelvoud van die snelheid verwerken afhankelijk van hoeveel apparatuur er hangt. Kijk maar eens in de cisco documentatie van de achterliggende hardware. Kernwoord hier bij is de cmts. Een kleine cmts kan tot 500 subscribers aan. Verder zijn er vaak meer upstream dan downstream poorten. Met 1600mbit maximum kun je dan nooit 200mbit, laat staan 500mbit leveren aan een dergelijk aantal. Een docisis versie verder terug wordt dat effect nog duidelijker. Ik zou mijn hand er niet voor in het vuur steken maar moest ik een schatting doen dan is de overboeking gemiddeld 1 op 25.

Vergeet niet dat docsis 3.0 alweer uit 2006 stamt. De snelheden die toen werden gespecificeerd waren jaren lang niet haalbaar. Pas 10 jaar later kwam de apperatuur. In usa hebben ze nu al locaties die al een tijd 2.5 gbit per aansluiting leveren. Maar full duplex 10 gbps zal nog later duren. De toevoeging aan het artikel blijft echter onterecht. Het maximale haalbare per wijk is echt niet die 10gbps net als dat nu geen 1.6 gbps is.
Ik ben al 2 jaar bezig om precies achter de Ziggo (overboek)waarheid te komen en ben je eeuwig dankbaar als je kunt bewijzen (en ArChie kunt tegen spreken, ken je deze? [EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner)
dat de coax niet een gedeelde kabel is. De 1600Mb waar je het bijvoorbeeld over hebt wordt op dit moment naar mijn weten bijna overal in Nederland door een hele wijk gedeeld.. Vaak met honderden aansluitingen, vanaf de wijkcentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Vind dit meer een nutteloze toevoeging zeker voor een site als Tweakers. Elke maar dan ook echte elke consumentenverbinding kent een vorm van overboeking. Deze is in de praktijk op de kabel wel aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld de huidige glasvezelimplementaties maar zegt niets over de daadwerkelijk te behalen snelheid tegen de tijd dat deze beschikbaar worden gesteld. Mocht dan blijken dat de overboeking te groot is (wat dus resulteert in klachten) dat lijkt het mij zeer terecht om deze vragen beantwoord te krijgen. Of gaan we nu bij elke aankondiging van een snelheidsverhoging of introductie aankondigen dat er sprake is van mogelijke overboeking en dat je deze snelheid mogelijk niet kan halen? In Dit topic is dit al ruim aan bod gekomen en was de conclusie dat deze discussie pas zin heeft als daadwerkelijk deze verbindingen geleverd gaan worden en we kunnen opvragen/schatten wat de overboeking ongeveer is en of deze afdoende is. Ik ben een groot voorstander van glasvezel, liever gister dan vandaag maar dit verhaal klinkt nu meer als glasvezel propaganda of het bashen van de kabelinfrastructuur of Docsis techniek. Dit past niet in een nieuwitem naar mijn mening. En als je het wel doet, dan moet het consequent gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Jay-B schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:07:
... maar dit verhaal klinkt nu meer als glasvezel propaganda of het bashen van de kabelinfrastructuur of Docsis techniek. ...
Tja zo kun je het ook bekijken, maar bashen is het wat mij betreft niet... in elk geval niet de bedoeling.
Het gaat simpelweg om de feiten. Dit is Tweakers en daar willen we graag weten hoe het zit ;)
Het maakt nogal wat uit of je daadwerkelijk 1Gb krijgt of je dat moet delen. Dit geldt uiteraard ook voor glasvezel als er in de POP niet genoeg capaciteit is en (dus) wordt overgeboekt.. Maar de coax is een enorme bottleneck ook met DOCSIS 3.1 en zoals je in de reacties kunt lezen zijn velen daar totaal niet van op de hoogte, en ik vind dat nogal een dingetje, vandaar en that's all ;)
Dat Ziggo daar geen enkele inzicht over geeft en nog nooit heeft gedaan is op zijn minst bedenkelijk.
Tweakers vraagt nu om opheldering ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
DeComponeur schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 19:12:
Goed bezig @Olaf (y)

[...]

Ik ben al 2 jaar bezig om precies achter de Ziggo (overboek)waarheid te komen en ben je eeuwig dankbaar als je kunt bewijzen (en ArChie kunt tegen spreken, ken je deze? [EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner)
dat de coax niet een gedeelde kabel is. De 1600Mb waar je het bijvoorbeeld over hebt wordt op dit moment naar mijn weten bijna overal in Nederland door een hele wijk gedeeld.. Vaak met honderden aansluitingen, vanaf de wijkcentrale.
Exacte cijfers ga je niet vinden, de telecom wereld gaat een hoop geld in om en is zeer geheimzinnig.

Verder mis je blijkbaar mijn punt. Het punt is niet of kabel een gedeeld systeem is of niet, het punt is dat je niet de specificatie van snelheid per cable modem moet gaan gebruiken om iets te zeggen over de backend capaciteit van het netwerk. Puur logisch nadenken zou al genoeg moeten zijn om te releasieren dat je dan de mist in gaat. Immers als een klant 400 Mbit kan krijgen (zelfs 500 Mbit bij ZZP) en je gaat beweren dat het backend 816 a 1600 Mbit maximaal kan verwerken dan zul je zelf begrijpen dat je dan na een klant of 3 enorme schommelingen in je netwerk gaat krijgen. Die schommelingen zijn er niet*. Die waren er vroeger overigens wel, maar nu zijn we 20 jaar verder en werkt het hele systeem heel anders.

*Kan natuurlijk altijd zo zijn dat iemand in een flat gebouw andere ervaringen heeft omdat daar bijvoorbeeld te veel kabels naar dezelfde verdeler lopen. Maar dat zegt niets over de haalbaarheid van 10 Gbps per cable modem in algemene zin.

Feitelijk loopt de kabel eigenlijk al een jaar of 10 vooruit op xDSL. Bij xDSL loopt elke koper kabel namelijk naar de hoofdcentrale, dit zijn kabels die kilometers lang kunnen zijn. Je overboeking daarachter zit in de apparatuur om dat signaal om te zetten naar je hoofdnetwerk. We zijn allemaal bekend met het fenomeen dat xDSL niet snel wil wanneer je ver van de centrale woont. Daarom kwam KPN meer dan 10 jaar geleden al met het idee om street cabinets te plaatsen. DAarbij gaat de koper kabel voortaan naar een wijkverdeeler die zelf verglaasd op het hoofdnetwerk zit. Dat plan heeft echter jaren lang op een zeer laag pitje gedraaid. De kabel heeft dat systeem echter al lang en breed geimplementeerd. Vanaf jouw huis gaat er een individuele kabel naar het kleine verdeelertje. Per kabel zit er een aparte versterking op (afhankelijk van de lengte). De verdeler zet alles gezamenlijk door naar de grotere unit. Die grotere unit is reeds verglaasd aangesloten. Alleen dat geeft al aan dat alle zorgen over de haalbaarheid van 1 Gbps+ over de kabel eigenlijk onzinnig zijn.

Beste startpunt naar de waarheid over hoe het wel zit is echt gaan zoeken wat een CMTS doet: https://www.google.nl/sea...o+docsis+3.0+cmts&ie=&oe= . Afbeeldingslocatie: https://www.cisco.com/c/dam/en/us/td/i/200001-300000/210001-220000/212001-213000/212006.eps/_jcr_content/renditions/212006.jpg

Pakken we even wat documentatie uit 2006:
Broadband CMTS Routers
The three models of Cisco broadband CMTS router that this document discusses are the:
uBR7223
uBR7246
uBR7246-VXR
All three are based on a Peripheral Component Interconnect (PCI) bus architecture.
The first two are based on a single PCI backplane that is rated at 1 Gbps, however it will normally operate at 600-800 Mbps due to PCI arbitration overhead.
The VXR uses two PCI backplanes, at 600 Mbps each to give 1.2 Gbps throughput. This is a conservative estimate, and true performance may exceed this figure.
The uBR and uBR-VXR models support the Data over Cable System Interface Specification (DOCSIS) 1.0/1.1 protocol and are meant to inter operate with DOCSIS based Cable Modems. A software upgrade is all that is required in a Cisco CMTS to enable DOCSIS 1.1 capability. The hardware is fully DOCSIS 1.1 compliant.
The DOCSIS 1.0 Radio Frequency Interface (RFI) Specification SP-RFI-I05-991105 specifies that there shall be support for 8191 Service IDentifiers (SID) per downstream CMTS transmitter, but that 16 are reserved for future use. This yields 8175 usable SIDs per downstream on the uBR CMTS. In the case of the 4 slot 7246 this means there is a theoretical limit of 32,700 SIDs. Each Cable Modem will require at least one SID but can have multiple SIDs allocated to it for various types of transmission such as Data or Voice, as an example.
There is no implementation restriction in the Cisco uBR7200 MAC code that would put any further limit on the number of CMs per line card. The DOCSIS protocol limit of 8175 (max unicast SID limit) will be limited in a real HFC network by: HFC/RF plant quality(return path quality), #'s of HHP in the combining plan, and DHCP/ToD/TFTP performance capability.
Number of CMs per Upstream Port
It is strongly recommended that the provider keep the number of CMs per upstream port reasonable. This again is not a Cisco implementation restriction. A DOCSIS upstream channel is a multiple access time-aligned contention based communication channel. We do not want the contention level on any single upstream to be so high as to cause excessive multiplicity of collisions with ill effects of laser clipping, etc. Another by product of excessive collisions are latency of recovery times for Cable Modems when contending for a small amount of ranging opportunities when a large number of Cable Modems are already transmitting data. The Cisco CMTS uses dynamic ranging to ensure modems will always get a chance to register, but the number of opportunities decreases as the load detected on the upstream increases to ensure we are granting the data requests.
If the upstream is excessively loaded with too many modems then it may take longer for modems to recover to online state which can impact customer satisfaction.
Note: It is also extremely important to traffic engineer the number of simultaneously active subscribers on each upstream (US) channel/line card such that service remains consistent and adequate during peak busy hour.
With above points in mind, Cisco recommends two numbers.
Recommended max CMs per line card = approximately 1000-1200 modems per line card primarily dictated by worst case download speeds customer wishes to tolerate for its subscribers during peak activity time.
Recommended max CMs per US receiver = Not greater than 200 per upstream port primarily dictated by return path Noise,SNR, collision level control.
To calculate we assume the following are TRUE (Please see Cisco's traffic engineering white paper Multimedia Traffic Engineering for HFC Networks. This is a 1.27MB pdf file.)
Example
Out of the given pool of subscribers, 40% are logged on during busy hour.
Out of the 40% subscribers that are logged-on during busy hour, only 25% might be downloading data simultaneously and contributing to the peak activity.
Thus, peak data demand during busy hour is 10% (.4 *.25) of the subscriber base.
Let us assume that a service provider wishes to limit the worst case data throughput per user at peak busy hour to not less than 256 Kbps. Thus it means that for a given line card with a single one 27 Mbps usable 64QAMdownstream channel bandwidth, the total number of simultaneously active subscribers has to be limited to 27000000/256000 ~= 100.
Since simultaneously active subscribers are assumed to be 10% of total subscriber base, we end up with a number of around 1000 subscribers per line card. Cisco strongly recommends this number not be stretched beyond 1500 subscribers per line card, since service will be severely degraded during the busy hour. This could lead to disconnection, offline status, extremely erratic performance from the cable modem customer point of view, longer than average ranging time for modems attempting to re-register, as well as other system and performance anomalies.
Given a fairly uniform distribution of these subscribers across all 6 upstreams, assuming the use of a MC16c card, the customer will end up with a total of about 200-250 subscribers per US port.
Another way to look at it is to try to limit the number of contending users per US port during peak activity time. Cisco recommends the average number of simultaneously active/contending CMs per US be kept around 10-20. These recommendations are also based on how the multiplicity factor of colliding modems on each US receiver can lead to saturation and clipping on the HFC network. Once we have a limit on max contending CMs per US port, we can get total max CMs per US port by roughly multiplying the number by 10 (10% peak demand assumption). Cisco has thousands of DOCSIS CMTS units operating world wide. Using engineering data combined with real world field experience Cisco has proven that, based upon the DOCSIS protocol and how it operates, deployments enjoy maximum success when subscribers per US does not exceed 250.
Of course every service offering is different and the customer must determine, based upon techniques discussed here as well as other traffic engineering sources, what the proper number of modems for their situation should be. Cisco can only make recommendations as determining the maximum or proper number of cable modems per upstream/linecard is highly subjective based upon a multitude of factors.
Homes Passed and Penetration
Cisco has found that customers who wish to successfully deploy data over cable networks based upon the DOCSIS standard must take into account many factors for success. One fundamental point that will ensure success is keeping customer return domains within reason. Cisco has found that keeping the homes passed (HHP) per upstream port to a reasonable level can significantly improve deployment success, maintenance costs, and improve customer satisfaction. Cisco has found that 2,000 homes passed per US port with ~10% penetration. Using 2000 homes as a threshold for maximum HHP per US port is a cost effective design guideline which allows the operator to deploy rapidly while keeping maintenance areas reasonable. The operator needs to remember that combining large areas, such as 4,000-10,000 Homes Passed means that any one section of that return path network that induces noise will funnel to the given US receiver and affect service for ALL subscribers. The above information must be looked at under even more scrutiny when considering Voice deployments. A network wishing to run Voice will have a much greater chance for success when deployment thresholds are maintained under those recommended in this document.
Given the previous information, Cisco highly recommends 2,000 homes passed per US receiver port as a maximum with ~10% penetration. Cost of adding upstream ports is far cheaper than regular outages and unexplainable or irregular network behavior due to return path over utilization. This recommendation would be further reduced and the provider highly encouraged to use the HFC design White Paper above to lay out their return path HHP based upon the specific network parameters they expect/observe in their network.
Dit gaat over 2006 en destijds was het snelste abonnement circa 20 Mbit. Toen kon je dus al een CMTS krijgen (de tegenhanger van de CM of cable modem) met dual PCI en een minimale bandbreedte van 1.2 Gbps. Dat is dan ook de reden dat Cisco weg wil komen met 1000 subscribers per line card. De achterliggende capaciteit was namelijk gigantisch veel groter dan de maximale snelheid van een enkele modem. Combineer dat met overboeking en je kunt duizenden aansluitingen combineren. Je zult hopelijk zelf begrijpen dat in deze context de schatting van Archie in 2015 met 816 Mbps backend capaciteit echt kant nog wal raakt. Verder is de ISP vrij om simpelweg meer hardware in te zetten, dus minder cable modems per CMTS. Het heeft natuurlijk wel jaren geduurd voor we modems kregen die de huidige 400+ Mbit kunnen halen. Logischerwijze is het aan de achterkant ook niet 12 jaar lang stil blijven staan...

[ Voor 183% gewijzigd door sdk1985 op 23-08-2018 00:22 ]

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

sdk1985 schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 23:43:
[...]

Exacte cijfers ga je niet vinden, de telecom wereld gaat een hoop geld in om en is zeer geheimzinnig.

Verder mis je blijkbaar mijn punt. Het punt is niet of kabel een gedeeld systeem is of niet, het punt is dat je niet de specificatie van snelheid per cable modem moet gaan gebruiken om iets te zeggen over de backend capaciteit van het netwerk. Puur logisch nadenken zou al genoeg moeten zijn om te releasieren dat je dan de mist in gaat. Immers als een klant 400 Mbit kan krijgen (zelfs 500 Mbit bij ZZP) en je gaat beweren dat het backend 816 a 1600 Mbit maximaal kan verwerken dan zul je zelf begrijpen dat je dan na een klant of 3 enorme schommelingen in je netwerk gaat krijgen. Die schommelingen zijn er niet*. Die waren er vroeger overigens wel, maar nu zijn we 20 jaar verder en werkt het hele systeem heel anders.

*Kan natuurlijk altijd zo zijn dat iemand in een flat gebouw andere ervaringen heeft omdat daar bijvoorbeeld te veel kabels naar dezelfde verdeler lopen. Maar dat zegt niets over de haalbaarheid van 10 Gbps per cable modem in algemene zin.

Feitelijk loopt de kabel eigenlijk al een jaar of 10 vooruit op xDSL. Bij xDSL loopt elke koper kabel namelijk naar de hoofdcentrale, dit zijn kabels die kilometers lang kunnen zijn. Je overboeking daarachter zit in de apparatuur om dat signaal om te zetten naar je hoofdnetwerk. We zijn allemaal bekend met het fenomeen dat xDSL niet snel wil wanneer je ver van de centrale woont. Daarom kwam KPN meer dan 10 jaar geleden al met het idee om street cabinets te plaatsen. DAarbij gaat de koper kabel voortaan naar een wijkverdeeler die zelf verglaasd op het hoofdnetwerk zit. Dat plan heeft echter jaren lang op een zeer laag pitje gedraaid. De kabel heeft dat systeem echter al lang en breed geimplementeerd. Vanaf jouw huis gaat er een individuele kabel naar het kleine verdeelertje. Per kabel zit er een aparte versterking op (afhankelijk van de lengte). De verdeler zet alles gezamenlijk door naar de grotere unit. Die grotere unit is reeds verglaasd aangesloten. Alleen dat geeft al aan dat alle zorgen over de haalbaarheid van 1 Gbps+ over de kabel eigenlijk onzinnig zijn.

Beste startpunt naar de waarheid over hoe het wel zit is echt gaan zoeken wat een CMTS doet: https://www.google.nl/sea...o+docsis+3.0+cmts&ie=&oe= . [afbeelding]

Pakken we even wat documentatie uit 2006:

[...]

Dit gaat over 2006 en destijds was het snelste abonnement circa 20 Mbit. Toen kon je dus al een CMTS krijgen (de tegenhanger van de CM of cable modem) met dual PCI en een minimale bandbreedte van 1.2 Gbps. Dat is dan ook de reden dat Cisco weg wil komen met 1000 subscribers per line card. De achterliggende capaciteit was namelijk gigantisch veel groter dan de maximale snelheid van een enkele modem. Combineer dat met overboeking en je kunt duizenden aansluitingen combineren. Je zult hopelijk zelf begrijpen dat in deze context de schatting van Archie in 2015 met 816 Mbps backend capaciteit echt kant nog wal raakt. Verder is de ISP vrij om simpelweg meer hardware in te zetten, dus minder cable modems per CMTS. Het heeft natuurlijk wel jaren geduurd voor we modems kregen die de huidige 400+ Mbit kunnen halen. Logischerwijze is het aan de achterkant ook niet 12 jaar lang stil blijven staan...
Ik ben geen toptechneut hoor, maar kan aardig logisch nadenken ;)
En voor de duidelijkheid ik vind de coax ontwikkeling oprecht briljant
Maar als Ziggo een bericht de wereld instuurt hoe snel ze wel niet zijn, is het voor een eenvoudige Tweaker als ik niet meer dan logisch om even te vragen, Hoe dan :?

Wat ik tot nu begrepen heb van DOCSIS 3 (0 en 1) is dat het eenvoudiger is om aansluitingen te monitoren en 'slimmer' te voorzien van de gevraagde behoefte, of zoals in dit (ietwat simplistische) filmpje wordt omschreven als 'Frequencies asigned as needed' YouTube: DOCSIS 3.0 Tutorial
Helaas blijft de coax de bottleneck. Als de 'need' groter is dan door de coax kan, loopt het vast.
Uiteraard is iedereen van 1Gb voorzien in 2018 volledig overbodig en bijvoorbeeld met glasvezel veel te duur. Maar het is met glas wel mogelijk, en met coax is het op dit moment prima te monitoren, zeker met de nieuwe ontwikkelingen. Mijn bezwaar is dus niet dat coax een waardeloze kabel is. Maar ik vind het een onrecht dat de consument niet wordt vertelt wat er daadwerkelijk beschikbaar is. (Dit geldt dus ook voor glas en DSL waar ook wordt overgeboekt.) Dit vind ik niet alleen hoor. Inmiddels zijn de ACM de Reclame Code Commissie, TNO en de EU hier mee bezig en ik verwacht dat er dit jaar nog wel duidelijk over komt.

Ziggo heeft in potentie dus een prima netwerk, maar ze zullen verder moeten verglazen richtingen de straatkasten, want nu komt de gedeelde coax vanuit de Wijkcentrale
'...Het laatste stukje (gemiddeld 275 meter van de wijkcentrale tot aan je eigen aansluitingspunt) is coaxkabel.'

• sdk1985
DeComponeur schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 01:21:
[...]

Ik ben geen toptechneut hoor, maar kan aardig logisch nadenken ;)
En voor de duidelijkheid ik vind de coax ontwikkeling oprecht briljant
Maar als Ziggo een bericht de wereld instuurt hoe snel ze wel niet zijn, is het voor een eenvoudige Tweaker als ik niet meer dan logisch om even te vragen, Hoe dan :?

Wat ik tot nu begrepen heb van DOCSIS 3 (0 en 1) is dat het eenvoudiger is om aansluitingen te monitoren en 'slimmer' te voorzien van de gevraagde behoefte, of zoals in dit (ietwat simplistische) filmpje wordt omschreven als 'Frequencies asigned as needed' YouTube: DOCSIS 3.0 Tutorial
Helaas blijft de coax de bottleneck. Als de 'need' groter is dan door de coax kan, loopt het vast.
Uiteraard is iedereen van 1Gb voorzien in 2018 volledig overbodig en bijvoorbeeld met glasvezel veel te duur. Maar het is met glas wel mogelijk, en met coax is het op dit moment prima te monitoren, zeker met de nieuwe ontwikkelingen. Mijn bezwaar is dus niet dat coax een waardeloze kabel is. Maar ik vind het een onrecht dat de consument niet wordt vertelt wat er daadwerkelijk beschikbaar is. (Dit geldt dus ook voor glas en DSL waar ook wordt overgeboekt.) Dit vind ik niet alleen hoor. Inmiddels zijn de ACM de Reclame Code Commissie, TNO en de EU hier mee bezig en ik verwacht dat er dit jaar nog wel duidelijk over komt.

Ziggo heeft in potentie dus een prima netwerk, maar ze zullen verder moeten verglazen richtingen de straatkasten, want nu komt de gedeelde coax vanuit de Wijkcentrale
'...Het laatste stukje (gemiddeld 275 meter van de wijkcentrale tot aan je eigen aansluitingspunt) is coaxkabel.'
Over dat stukje kabel kan met Docsis 3.1 dus in de toekomst 10 Gbps full duplex worden behaald per cable modem. Zonder dat stukje coax zou het gewoon fiber to the home worden, wat docsis juist niet is ;).

Let er verder op dat ook glasvezel gewoon overboeking heeft. Ga maar eens naar een offerte website voor (zakelijke)glasvezel. Met een overboeking van 1:1 betaal je ineens fors meer voor dezelfde aansluiting, afhankelijk van de leverancier tot 2500 euro per maand. Betaalbaar via fieber is het 1:n 34,95, 1:5 175 euro en 1:1 249 per maand (maar dan heb je nog geen gigabit). Het verschil met glas is dat de glasvezel kabel in theorie een onbeperkte capaciteit heeft, maar de achterliggende apparatuur niet.

Problematiek van de overboeking werkt twee kanten op. In de eerste plaats is het altijd dynamisch, de effectieve overboeking zal per straat verschillen. Zelf heb ik in de straat een keer de wijkverdeler bekeken, samen met een monteur van Ziggo, en toen bleken er maar 8 huizen aangesloten te zijn. Dan kan je beleid wel 1:20 zijn maar in dit specifieke geval zal het eerder richting 1:5 gaan. Het zal ongetwijfeld ook weleens voorkomen dat ineens veel klanten op dezelfde kast erbij komen. Dus wat ga je dan communiceren, per maand per kast? Uberhaupt is het concurrentie gevoelige informatie. Dat is de problematiek aan de kant van de leverancier.

In de tweede plaats is overboeking pas relevant wanneer jij er hinder van ondervind. Zolang ik met het snelste abonnement eigenlijk altijd de maximale snelheid haal kan ik me er niet druk om maken. Ga ik die snelheid niet halen dan is dat het moment om te klagen (en dat heb ik ook echt weleens gedaan, maar dan zat er elke keer ergens anders iets fout).

Als consument ga je gewoon naar www.speedtest.net en als het daar niet klopt dan ga je klagen. Verder zou ik me niet druk gaan maken over hoe dat technisch voor elkaar wordt gespeeld.

[ Voor 8% gewijzigd door sdk1985 op 23-08-2018 01:50 ]

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

sdk1985 schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 01:44:
[...]
Over dat stukje kabel kan met Docsis 3.1 dus in de toekomst 10 Gbps full duplex worden behaald per cable modem. Zonder dat stukje coax zou het gewoon fiber to the home worden, wat docsis juist niet is ;).
…...
Als consument ga je gewoon naar www.speedtest.net en als het daar niet klopt dan ga je klagen. Verder zou ik me niet druk gaan maken over hoe dat technisch voor elkaar wordt gespeeld.
Natuurlijk gaat een gemiddelde consument hier zich niet druk om maken, doet een speedtest en denkt dat ie een snelle verbinding heeft, prima, ik ga graag een paar stapjes verder. Dingen niet klakkeloos aannemen maakt je leven meestal iets lastiger, maar uiteindelijk wordt je daar veel gelukkige van, althans ik dan O-)
Als jij denkt dat voor elk huis 10Gbps up/down mogelijk is (alleen in theorie trouwens, in de praktijk ws 5-6Gbps) met een coax, dan zou ik zeggen maak je inderdaad maar verder niet te druk ;)

Overboeking is volgens jou pas relevant wanneer jij er hinder van ondervind, ik denk daar nogal anders over. Het beste woord wat ik daar voor kan vinden is volksverlakkerij.
Nogmaals, binnen afzienbare tijd zul je zien dat er meer helderheid komt in deze (on)werkelijke snelheden, opgelegd vanuit een overheid, alle kabelaars/providers krijgen hier mee te maken.

• sdk1985
DeComponeur schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 11:22:
[...]

Natuurlijk gaat een gemiddelde consument hier zich niet druk om maken, doet een speedtest en denkt dat ie een snelle verbinding heeft, prima, ik ga graag een paar stapjes verder. Dingen niet klakkeloos aannemen maakt je leven meestal iets lastiger, maar uiteindelijk wordt je daar veel gelukkige van, althans ik dan O-)
Speedtest is een prima tool om de staat van je verbinding te meten omdat de snelheid die je daar haalt automatisch ook in andere toepassingen kunnen worden behaald. Ga je vanuit andere toepassingen testen dan komen er vaak hele andere bottlenecks aan het licht. Zo kan ik via Steam en Uplay met 50 MB per seconde downloaden (400 mbit) echter dit vereist wel een snelle cpu en storage laag om de boel te verwerken. Ga je testen met Steam dan test je dus niet alleen de snelheid van de verbinding, maar ook die van steam, je cpu en je storage laag. Het kan dus best zo zijn dat jij die snelheden niet haalt.
Als jij denkt dat voor elk huis 10Gbps up/down mogelijk is (alleen in theorie trouwens, in de praktijk ws 5-6Gbps) met een coax, dan zou ik zeggen maak je inderdaad maar verder niet te druk ;)
Dat is niet wat ik denk, dat is de snelheid die de standaard specificeert.
Overboeking is volgens jou pas relevant wanneer jij er hinder van ondervind, ik denk daar nogal anders over. Het beste woord wat ik daar voor kan vinden is volksverlakkerij.
Nogmaals, binnen afzienbare tijd zul je zien dat er meer helderheid komt in deze (on)werkelijke snelheden, opgelegd vanuit een overheid, alle kabelaars/providers krijgen hier mee te maken.
Liberty Global is al wereldwijd vrijwel volledig klaar voor een docsis 3.1 uitrol, de reden dat ze het nog niet doen is dat de modems geld kosten aldus de CEO: http://www.broadbandworld...tion_id=472&doc_id=740713 Broadcomm levert in meerdere staten al 1 Gbps via Docsis 3.1

https://www.broadbandtech...ast-makes-a-big-push.html
http://alabamacable.org/i...bit-service-in-gulf-coast
https://corporate.comcast...troit-miami-and-nashville
https://www.broadbandtvne...gigabit-internet-rollout/

Verder is 7.5 Gbps full duplex al behaald: https://www.zdnet.com/art...eeds-off-hfc-in-lab-test/

Natuurlijk gaat die volledige implementatie jaren duren, er zit ook nog een stukje legacy in de standaard, maar uiteindelijk is DOCSIS 3.1 een veel beter systeem dat uiteindelijk afstapt van de voorgekauwde upstream en downstream segmenten. Zie schema:

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-QnAX4mHfQ2A/VyS-t5aPssI/AAAAAAAAIHs/o4gLehm-LIMPm06yaYqUfmQ4zCg86ylJQCLcB/s1600/DOCSIS_3.1.jpg
Dan snap je meteen waarom ze starten met 1 Gbps. Full duplex, FDX DOCSIS, is de stap hierna:
With FDX DOCSIS, there is not a separate upstream and downstream. It is one channel where the upstream and downstream co-exist. This means that a modem can receive data on the downstream and then transmit data on the upstream as scheduled by the CMTS, but it can’t do both at the same time. By intuition it may at first appear that this will slow down the modem communications, but in fact it is increased.
In previous versions of DOCSIS the cable modem was limited in the downstream, at best having only one or two OFDM channels and in the upstream by having at best two OFDMA channels. While the modem could transmit simultaneously, data was shared with many other modems. With FDX DOCSIS, the modem has a minimum of four downstream OFDM channels and seven upstream OFDMA channels. Further, the service groups for FDX DOCSIS will, in most cases, almost always be smaller because we must eliminate active devices (i.e., amplifiers) after the node. The net result is much more bandwidth in the upstream and downstream to each modem. The time to switch between upstream and downstream transmitting is extremely short and managed by the CMTS, resulting in very high speeds as seen by the subscriber. Figure 1 from the CableLabs site provides a visual example of the change from asymmetrical legacy DOCSIS to FDX DOCSIS.
De kabel is momenteel echt een veelbelovende techniek die nog minstens 10 jaar relevant zal blijven en de strijd zal kunnen aangaan met fiber to the home oplossingen. Bij xDSL zie ik dat voorlopig niet gebeuren, die hebben een groot probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door sdk1985 op 23-08-2018 12:23 ]

• DeComponeur

DeComponeur

♫ KLNKRWG

Leuk dat je er (ook) zoveel moeite in steekt (meen ik) maar ik zie geen enkel bewijs van de (bij)effecten van de gedeelde kabel.Je haalt de info enkel van de positieve 'slager keurt zijn eigen vlees' kant
'Onze eigen Tweaker ArChie' ergerde zich in 2015 al aan de providers die geen openheid van zaken geven.
[EuroDOCSIS] Capaciteit monitoren met een DVB-C PC-TV tuner
Een zeer kwalijke zaak aangezien alle providers plechtig hebben beloofd om meer openheid te geven over de beperkingen van abonnementssnelheden.

Het bepalen van het aantal aansluitingen op een coaxsegment en het aantal klanten dat daarvan kabel internet heeft is een stuk lastiger. Uiteraard doen de kabelbedrijven daar zelf geen uitspraken over. De enige informatie hierover is te vinden in een TNO rapport dat in opdracht van NLkabel in 2012 is opgesteld. In dat rapport wordt aangegeven dat er in Nederland gemiddeld 800 aansluitingen zitten op een coaxsegment. Afhankelijk van de locatie kunnen dat dus ook meer of minder aansluitingen zijn. De enige manier om met zekerheid iets te kunnen zeggen over het aantal aangesloten kabelmodems in een coaxsegment is het analyseren van het DOCSIS downstream dataverkeer dat op iedere kabelaansluiting in het coaxsegment binnenkomt. Metingen in diverse coaxsegmenten bij diverse kabelproviders laat zien dat het aantal kabelmodems varieert tussen de 400 en 1100 en dat bij alle Nederlandse kabelproviders nog steeds EuroDOCSIS 2.0 modems in gebruik zijn naast de EuroDOCSIS 3.0 modems. Bij sommige providers is een deel van de EuroDOCSIS 2.0 modems geïntegreerd in de Interactieve RTV ontvangers voor gebruik als retour kanaal.

Helaas levert de DOCSIS analyse geen informatie op over de bijbehorende abonnementssnelheden van al die kabelmodems. Ook hier licht het TNO rapport een klein tipje van de sluier op door te stellen dat de overboekingsfactor in 2012 met de toenmalige abonnementssnelheden ongeveer 20 was. Dus als er in 2012 met 16 downstreams zo'n 800 Mbps aan capaciteit was in een coaxsegment, dan was de gezamelijke maximale abonnementssnelheid van de klanten in dat coaxsegment ongeveer 16 Gbps ....

Uiteraard is er met 3.1 wel iets verandert, het enige wat blijft is de gedeelde kabel.
Afgezien van het feit dat de coax niet alleen gebruikt gaat worden voor internet en ook tv.en telefoon, hoewel dat maar een beetje is, komt waarschijnlijk de totaal-up-down-mogelijkheid niet boven de 6Gbps.
En ik denk dat TV al dan niet online stream in de toekomst heel wat meer gaat gebruiken
Straks wordt het mogelijk om zelf in je huiskamer een 360 graden8Kcamera in een voetbalstadion uit te kiezen en deze vanuit je luie stoel te bedienen. Wil je tijdens de wedstrijd een herhaling, 'pick your spot' Als iedereen dat gaat doen … Toekomstmuziek? we will see ;) moeten er heel wat backbonetjes bijgelegd worden...

Pagina: 1