• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 14:47
Nieuwe (aanvullende) apparatuur gekocht en samengebracht door samenwonen ( :Y ). Ofschoon, nieuwe mogelijkheden en het moment om alles goed aan te sluiten en in te stellen. Topic niet aangemaakt in Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic omdat ervaringen welkom zijn :)

Ik heb een vraag of de aanschaf van extra hardware om de bron van videomateriaal dat ik af wil spelen handig/leuk/goed is (ja of nee en waarom dan). Met bron film & audio materiaal doel ik op full-HD video op een harde schijf, Netflix, Cinetree, ZiggoGo-TV, etc.). Hierbij staat wel voorop dat de hoogste kwaliteit behaald kan worden. Hoe regel ik de combinatie stereo versterker + beamer goed in waarbij gebruiksgemak voorop staat? Ik vind het onwijs leuk om over na te denken en ben benieuwd naar jullie tips.

Huidige apparatuur
Raspberry Pi 3
Windows laptop met HDMI
Iphones
Versterker NAD C338
Stereo versterker zonder HDMI maar met optische en analoge ingangen. Deze versterker heeft een ingebouwde Chromecast Audio en Spotify Connect. Muziek stremen is dus geregeld.

Beamer: Epson TW5650 full-HD
Ingangen: 2x HDMI (V1.4), 1x VGA, 1x USB Type B,
Uitgangen: 1x 3.5mm Audio, 1x USB Type A (stroom)
De beamer heeft WIFI, maar compressie zal te zien zijn op fullHD. Deze functionaliteit zal ik daarom niet inzetten om video te projecteren.

Twee gedachten
- De beamer volledig draadloos aansluiten zou bijna mogelijk zijn met een Chromecast Ultra, maar dan moet er alsnog via de audio-out van de beamer een kabel naar mijn versterker. Oftewel, een kabel gaat er in ieder geval komen.
- Er is nu geen back-up functionaliteit aanwezig in ons huis, maar dit moet er wel komen. Hier liggen mogelijk kansen voor een NAS.

Scenario's
Er zijn dus meerdere scenario's en instellingen denkbaar

1. Laptop/PC aansluiten op een HDMI kabel naar de beamer en geluid met een aux-kabel naar de versterker. Voordeel: alle content (potentieel) beschikbaar, maar wel altijd een PC of laptop nodig om te bedienen.. het gemak van snel wat op de beamer aanzetten is hiermee verdwenen.
2. Raspberry Pi met HDMI naar de beamer. Voordeel: stil, klein en zuinig en remote interface. Nadeel: kan niet alle formaten decoden en heeft geen Netflix/streaming beschikbaar (?). Kan wel verbinden met data/content op PC en NAS. Geluid gaat dan via de 3,5 AUX van de beamer naar de versterker (helaas niet optisch). Geluid kan via HDMI naar het multimedia device lees ik in de Epson manual!
Audio Out Device When an AV system is connected, you can output audio from the projector's speaker
or from the AV system.
3. NAS aanschaffen, daar alle data opzetten en middels een Pi of laptop/PC de data benaderen middels Plex.
4. Apple TV aanschaffen en de apps gebruiken. Geluid gaat dan via de 3,5 AUX van de beamer naar de versterker (helaas niet optisch).

Zelf neig ik naar een back-up functionaliteit met HTPC-achtige functionaliteiten en alles via de kabel én een Chromecast video voor de incidentele snelle video's.. Tips en ideeën?

[Voor 6% gewijzigd door Tomino op 21-08-2018 21:19]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

NAS is sowieso een goed idee. Dat als centrale opslag / downloadserver of whatever (noot: geen backup, dit is je primaire datastorage, gebruik voor backup een clouddienst oid).

Verder vraag ik me af wat die Pi niet aan kan qua content. 4K wellicht, maar een Pi3 moet vziw gewoon HD kunnen decoden on the fly. Heb je niet gewoon een issue met je netwerkverbinding? Draadje (en dus geen powerline) is wel aan te raden, wifi en full HD streaming is niks.

En anders simpel 4K capable mediastreamertje aan je beamer. Ben je meteen klaar voor de toekomst.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tomino
Thnx! Inmiddels ben ik wat denkstappen verder. Mijn versterker heeft een goede DAC dus ik moet het geluidssignaal digitaal aanleveren.
- HDMI kabel naar een laptop (voor storage, Netflix, Plex, afspelen HD materiaal, etc.) mét een USB to SPDIF kastje. Deze combinatie geeft max kwaliteit geluid en max kwaliteit video.
- Chromecast op 2e HDMI poort beamer en dat geluid analoog (AUX) doorsturen naar de versterker. Dat is dus voor de snelle hap, even snel de beamer aanzetten voor iets kleins. Dit is dus ook max kwaliteit video maar minimaal kwaliteit audio.

(even de/een NAS buiten beschouwing gelaten).

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 13:28
Het audiospoor kun je middels een hdmi / audio de-embedder uit de hdmi kabel halen, om zodoende de kabel van je beamer terug naar je versterker te laten vervallen :)

[Voor 4% gewijzigd door Banshee op 23-08-2018 09:09]

• Tomino
Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:08:
Het audiospoor kun je middels een hdmi / audio de-embedder uit de hdmi kabel halen, om zodoende de kabel van je beamer terug naar je versterker te laten vervallen :)
Klopt, daar ben ik ik ook al op gestuit, maar er zijn een aantal ervaringen waarbij het audio spoor dan niet gesplitst kan worden van het video spoor door copyright restricties (met name bij streaming diensten).
Anderen melden dat het wél werkt..

Een dergelijk apparaat doel jij op toch?
https://www.amazon.com/Bl...t-Extractor/dp/B00I4A12JG
HDMI in is dan óf de laptop óf de chromecast. HDMI out wordt dan 1 kabel en die naar de beamer.
Voordeel hiervan is inderdaad dat er maar 1 HDMI kabel gaat naar de beamer, en géén meer terug van beamer naar versterker. Omdat de de-embedder/extractor dan dicht bij de versterker kan/zal komen te liggen. Slim!

[Voor 19% gewijzigd door Tomino op 23-08-2018 09:19]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 13:28
Ja, zoiets inderdaad.
Dat wordt uitproberen of je dan tegen een copyright probleem aanloopt.
Vaak is dat alleen met het afsplitsen van een hdmi bron naar meer dan 1 weergever.
Dat geeft een HDCP conflict, en zorgt ervoor dat de stream wegvalt, of het beeld helemaal groen wordt.
Met audio weet ik dit niet zeker.

Je kunt er ook nog een hdmi splitter voor zetten, zodat je kan schakelen tussen je chromecast en je laptop.
De hele tijd overprikken is niet zo best voor je connectoren op termijn :)

[Voor 22% gewijzigd door Banshee op 23-08-2018 09:50]

• Tomino
Banshee schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 09:18:
Ja, zoiets inderdaad.
Dat wordt uitproberen of je dan tegen een copyright probleem aanloopt.
Vaak is dat alleen met het afsplitsen van een hdmi bron naar meer dan 1 weergever.
Dat geeft een HDCP conflict, en zorgt ervoor dat de stream wegvalt, of het beeld helemaal groen wordt.
Met audio weet ik dit niet zeker.

Je kunt er ook nog een hdmi splitter voor zetten, zodat je kan schakelen tussen je chromecast en je laptop.
De hele tijd overprikken is niet zo best voor je connectoren op termijn :)
Dankje, breuk ligt inderdaad op de loer.
Ik vond en kocht dit kastje om de audio van de Chromecast naar digitaal te krijgen, maar bedenk nu dat ik natuurlijk ook de HDMI output van de laptop ook kan splitten en zodoende digitaal kan krijgen. Onverwacht dus een toepassing voor zowel de CC als de laptop :)
https://www.kabelshop.nl/...VEX3400-i6197-t10875.html
https://nl.aliexpress.com....8148356.5.798b5e3807K2sd
Kastje van Aliexpress vanwege de 2x HDMI input. Het kastje van kabelshop heeft dit helaas niet.. andere varianten in Nederlandse winkels zijn rond de 70 euro.. :F

[Voor 54% gewijzigd door Tomino op 23-08-2018 12:00]

• Tomino
Update

Uiteindelijk is de Chromecast én de HDMI audio extractor de deur uit. Beide vervangen door een Intel NUC die een SP/DIF uitgang heeft én HD-video af kan spelen. Via HDMI aangesloten op de beamer. Nu ook niet meer afhankelijk van apps die via de Chromecast lopen en een extra kastje (HDMI audio extractor) dat altijd aan moet staan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee