Toon posts:

Loze leiding probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
In mijn nieuwbouwwoning heb ik een loze leiding vanuit de meterkast naar de aangebouwde garage laten plaatsen. Deze is ongeveer 20 meter lang.

Tijdens het trekken van UTP kabels is de trekveer losgeschoten. De trekveer had ik erdoor heen gehaald via het zwarte koperdraad wat er standaard in zat.

Nu raad je het al: ik krijg de trekveer er niet meer doorheen. Vanuit beide kanten komt hij er zo'n 16-18 meter in, alleen bij de laatste bocht lukt het niet meer. Te weinig stuwkracht om hem een hoekje om te krijgen vermoed ik.

Ik heb alle topics hier gelezen en volgens mij alle trucjes geprobeerd, maar tevergeefs.

Even een opsomming:

- Met een stofzuiger aan de andere kant een draadje proberen te zuigen. Uitkomst: De leiding is zo lang dat de zuigkracht niet voldoende is om het draadje er doorheen te zuigen.
- Trekveer met vaseline/glijmiddel. Gaat er soepeler doorheen alleen loopt hij weer vast op 't eind.
- Trekveer pomp gehuurd bij BOELS. Zelfde punt loop ik vast. Een trekveer verliest blijkbaar aan z'n eind teveel kracht hoe verder hij er in zit, ook al duw je keihard met een trekveerpomp.

Het feit dat vanuit beide kanten op het einde pas vast loop vertelt mij dat de leiding an sich nog intact is. Ook het feit dat ik de zuigkracht voel aan de andere kant met een stofzuiger bevestigt dat.

Nu wil ik nog proberen de trekveer er zover mogelijk in te stoppen met een touwtje van 2 meter aan het eind, en dan proberen dat touwtje opzuigen. Maar daar heb ik een hard hoofd in.

Mijn vraag is of iemand hier nog een geniaal idee heeft om dit op te lossen, want ik zit met de handen in mijn haar :(

Alle reacties

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:32:
- Met een stofzuiger aan de andere kant een draadje proberen te zuigen. Uitkomst: De leiding is zo lang dat de zuigkracht niet voldoende is om het draadje er doorheen te zuigen.
Maak een klein stukje van een plastic tasje vast aan het uiteinde van het draadje, zodat bewegende lucht meer grip krijgt op het touwtje. Dat hoeft maar een paar cm² te zijn.

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 08:18
Ik heb verdunt afwasmiddel gebruikt en dat op de 3de verdieping in de leiding gespoten, vervolgens de stofzuiger beneden op de leiding gezet en het afwasmiddag goed verdeeld door de leiding heen. Toen de utp kabel door kunnen trekken, zonder dit truckje lukte het mij ook niet de upt erdoor te krijgen.
Misschien een soort propje aan dat touwtje maken zodat ie makkelijker doorzuigt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:54
TakeAway schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:41:
Ik heb verdunt afwasmiddel gebruikt
Beter gebruik je een middel wat niet uithardt.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 14:47
Je kan siliconenspray in de leiding spuiten, dan glijd alles wat makkelijker. Heb je trouwens een leiding een roze coating aan de binnenkant, of is het gewoon zo'n gele leiding van de bouwmarkt?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Afwasmiddel ga ik niet gebruiken, dat wordt idd keihard.
Het gaat om de trekveer die er niet meer doorheen gaat, als ik de trekveer er door heb, zal de UTP geen probleem zijn mits ik die goed vast maak.
Widow schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:45:
Je kan siliconenspray in de leiding spuiten, dan glijd alles wat makkelijker. Heb je trouwens een leiding een roze coating aan de binnenkant, of is het gewoon zo'n gele leiding van de bouwmarkt?
Ik heb een gewone pvc buis (zo'n gele) idd.
GlowMouse schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:40:
[...]

Maak een klein stukje van een plastic tasje vast aan het uiteinde van het draadje, zodat bewegende lucht meer grip krijgt op het touwtje. Dat hoeft maar een paar cm² te zijn.
Dat kan ik nog proberen idd, alleen nu ik vaseline heb gebruikt ben ik bang dat dit zorgt dat het touwtje blijft plakken ergens. :/

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2018 14:57 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-12 17:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan de zuigkracht van je stofzuiger verhogen door de slang (bijvoorbeeld diameter 5 centimeter) met een verloopstukje naar de diameter van de buis te maken (bijvoorbeeld 2 centimeter).

Als optie pak je hier een trechter en stanleymesje voor. Of een relatief dik geplastificeerd karton omvouwen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rukapul
  • Laatst online: 21:54
Is het dan niet gewoon een kwestie van de onderdruk verhogen: stofzuiger goed aansluiten op de buis. Vervolgens het garen voorzien van bv een piepschuimenballetje om het oppervlak te vergroten.

Onderschat ook niet de kracht van een experiment: koop 20m PVC buis, wat koppelstukken, maak wat bochten en probeer het eens 'droog'

[ Voor 30% gewijzigd door Rukapul op 20-08-2018 15:01 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:43
Wat voor trekveer gebruik je? Zo'n dikke (stuggere) metalen versie, een echte fysieke "veer"?
Of een kunststof dunnere, flexiblere versie (geen "veer", maar gewoon een stevige kunststof draad met dopjes aan de uiteinden) ?
Mijn ervaring is dat de dunnere kunststof versies makkelijker door leidingen te duwen zijn... Omdat deze wat soepeler zijn, gaan ze makkelijker bochten om (en heeft veel minder wrijfweerstand in de buis door een kleiner contactoppervlak in de buis zelf).
Dus mocht je zo'n traditionele metalen versie gebruiken: dan probeer eens een kunststof variant.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12 21:31
Beetje gek misschien, maar ook geprobeerd om te 'raggen'? In, uit, in, uit, in, uit en tegelijkertijd te rammelen en schudden?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:27
Heb wel eens de truc gelezen om een cassettebandje op te offeren. De tape is flinterdun en zou de stofzuiger er wel door moeten krijgen. Vervolgens kun je met de tape een dun touwtje erdoor trekken. Met het touwtje kun je de trekveer erdoor krijgen.

Ik vermoed overigens dat er ergens een lelijke knik in zit, die erin is gekomen toen de zwarte trekdraad er al in zat. Daardoor kom je nu niet verder. Of er zit ergens een stukje flexbuis met een rare kronkel erin.
Heb je een idee waar de boel vast komt te zitten? (hoor je de trekveer tikken als je iemand het ding laat bewegen). Wellicht kun je het daar zonder al te veel schade openbreken.

Allerlei rommel erin frotten (balletjes piepschuim, stukje plastic zak, siliconenspray, afwasmiddel) zou ik niet doen. Je hebt kans dat je het probleem alleen maar verergert.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2018 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
TRON schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:03:
Beetje gek misschien, maar ook geprobeerd om te 'raggen'? In, uit, in, uit, in, uit en tegelijkertijd te rammelen en schudden?
Jazeker, met een trekveerpomp kun je enorm veel kracht uitoefenen en stoten, dat werkte ook niet.
ThinkPadd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:16:
Heb wel eens de truc gelezen om een cassettebandje op te offeren. De tape is flinterdun en zou de stofzuiger er wel door moeten krijgen. Vervolgens kun je met de tape een dun touwtje erdoor trekken. Met het touwtje kun je de trekveer erdoor krijgen.

Ik vermoed overigens dat er ergens een lelijke knik in zit, die erin is gekomen toen de zwarte trekdraad er al in zat. Daardoor kom je nu niet verder. Of er zit ergens een stukje flexbuis met een rare kronkel erin.
Heb je een idee waar de boel vast komt te zitten? (hoor je de trekveer tikken als je iemand het ding laat bewegen). Wellicht kun je het daar zonder al te veel schade openbreken.

Allerlei rommel erin frotten (balletjes piepschuim, stukje plastic zak, siliconenspray, afwasmiddel) zou ik niet doen. Je hebt kans dat je het probleem alleen maar verergert.
Ik loop vanuit beide kanten op het eind vast. Dus dat zijn 2 verschillende plekken. Vast een knik, maar hij moet niet onmogelijk zijn, anders zou ik op t zelfde punt vastlopen.

Ik hoor het helaas niet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:54
Kom je niet gewoon uit bij een lasdoos die je niet verwacht?

Verwijderd

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:22:
Kom je niet gewoon uit bij een lasdoos die je niet verwacht?
Zou kunnen, alleen waarom kom ik er dan vanaf de andere kant wel doorheen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:23:
[...]

Zou kunnen, alleen waarom kom ik er dan vanaf de andere kant wel doorheen.
Lasdoos de andere kant op? :)

Maar met hierboven, niet teveel zooi erin stoppen dat eventueel los kan raken. Een touwtje met een paar knopen aan het uiteinde om het oppervlak te vergroten lijkt me dan beter dan een piepschuimbolletje of plastic zakje. Alles wat los kan schieten door net teveel kracht en je bent de sjaak, dan krijg je er echt nooit meer wat doorheen.

Het cassette bandje is een goeie, vervolgens een (sterk maar licht, nylon?) touwtje er doorheen en vervolgens daarmee de trekveer er doorheen halen. Vervolgens kan je de andere kant op met je bekabeling.

https://discord.com/invite/tweakers

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:38
Visdraad?

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien heb je zo'n elektrisch pompje voor luchtbedden en speelgoed? Wellicht gaat blazen beter dan zuigen. Dat tuitje past denk ik ook beter op een elektraleiding dan een stofzuiger. Overigens zit er ook een 'zuigkant' aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1813/1813270.jpg

[ Voor 80% gewijzigd door Cheesy op 20-08-2018 16:35 ]

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:14

Meneer aard

Porsche rulez!

Heb je al baby poeder gebruikt? Dat heeft mij al meermaals uit de brand geholpen.

Even wat talk (baby) poeder op je hand en daar de trekveer doorheen laten glijden, zo doe ik het al jaren met moeilijk te trekken draden. Even insmeren en gaan met die hap.
Vaseline, afwasmiddel, siliconen is in mijn optiek echt zooi. talk poeder tast niet echt je draden aan.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12 21:31
Anders twee trekveren en twee magneten? Als het toch een holle buis is, dan kan je aan beide kanten proberen de veer met een magneet er in te steken, wellicht dat ze elkaar dan vinden en dat je dan door de buizen heen kan?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ThinkPadd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:16:
Heb wel eens de truc gelezen om een cassettebandje op te offeren.
Was ook mijn eerste idee, maar hoe kom je nog aan een cassetebandje :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• redfoxert
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:50:
[...]

Niet zo lastig als je denkt: https://www.nrc.nl/nieuws...s-helemaal-terug-a1592250

• heuveltje
  • Laatst online: 22-12 11:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Freee!! schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:50:
[...]

Marktplaats ?
eventueel oude backup tape van op het werk. wij gebruiken iig tot 2 jaar geleden nog een tapestreamer.
Maar ik zie dat nog niet echt werken eerlijk gezegd. die dingen hebben volgens mij amper trek sterkte ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• redfoxert
  • Niet online
heuveltje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:55:
[...]

Marktplaats ?
eventueel oude backup tape van op het werk. wij gebruiken iig tot 2 jaar geleden nog een tapestreamer.
Maar ik zie dat nog niet echt werken eerlijk gezegd. die dingen hebben volgens mij amper trek sterkte ?
Meer dan je denkt, echt veel meer dan je denkt :) En dit tape hoeft er ook de trekveer niet doorheen te slepen maar een nylon draad is vaak al genoeg om de volgende stap te kunnen maken, de trekveer.

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Belangrijkste is dat je met twee personen deze kabel door de buisleiding trekt/duwt vooral het laatste stukje. Je hebt voor een trekveer ook een stuk gereedschap dat je trekveer duwt in de buis.
Van het hoogste punt naar het laagste punt.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:50

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

boekee schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:05:
Belangrijkste is dat je met twee personen deze kabel door de buisleiding trekt/duwt vooral het laatste stukje. Je hebt voor een trekveer ook een stuk gereedschap dat je trekveer duwt in de buis.
Als je even goed leest, kom je erachter dat hij dat al heeft geprobeerd (van beide kanten): trekveerpomp.
Van het hoogste punt naar het laagste punt.
Niet echt relevant in dit geval, van beide kanten loopt het een meter voor het einde stuk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:50
Op zo'n afstand heb je idd geen druk meer op de kop van de trekveer, zelfs niet met trekveerpomp.
Je kunt er weer wat spanning op krijgen door de veer 'op te winden'.
Als je dat doet zal de kop uiteindelijk ook gaan draaien, met een beetje mazzel kan je hem dan door de laatste bocht duwen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Freee!! schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:11:
[...]

Als je even goed leest, kom je erachter dat hij dat al heeft geprobeerd (van beide kanten): trekveerpomp.

[...]

Niet echt relevant in dit geval, van beide kanten loopt het een meter voor het einde stuk.
Ga er vanuit dat er ook een trekdraad in is gekomen, en dat die er pas in is gekomen als de buisleidingen gesloten zijn. Ik werk al 17 jaar in de elektrotechniek, en het is mij nog nooit overkomen dat het niet is gelukt om een loze leiding bekabeld te krijgen tenzij de buis onderbroken was.

https://www.installatieva...AY81_8CL2QthoCzM4QAvD_BwE

Altijd van het hoogste naar het laagste punt,

Als de veer er in zit, altijd met twee personen de nieuwe kabel er in trekken. 1 persoon voert in op het hoogste punt, de ander trekt vierend beneden de kabel. Als hij klem of stroef loopt, rustig laten vieren.
Er is glijmiddel op waterbasis, dit heb ik standaard in mijn werk bus.

https://www.installatieva...YK7qPFy57dSRoCN2cQAvD_BwE

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:05
Wat mij meerdere keren heeft gered is inderdaad een trechter tussen stofzuigermond en de loze leiding en dan aan de andere kant van dat lint waarmee ze krullen maken voor op cadeaus. Waarschijnlijk ongeveer zo licht als tape uit een casettebandje, maar wat steviger en makkelijker te krijgen.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:05
Klinkt voor mij alsof er troep in de buis zit die nu heen en weer geduwd wordt afhankelijk van de kant van waar je de trekveer invoert.

Als middel of last resort zou je kunnen proberen ergens bij de buis te komen (kruipruimte/graven in de tuin) en dan de kabel in twee etappes te trekken.

Protip: voor je de draad trekt vast een nieuwe sok op de buis zetten zodat je die niet vergeet.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks allemaal, ik ga dit weekend even alles wat jullie getipt hebben proberen. Ik laat het weten :)

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-12 09:18
Cassette bandje vliegt erin met een stofzuiger aan de andere kant. Ook omdat hij zo mooi vanaf het wieltje loopt. Touwtje aan het einde en daarna trekveer eraan.
Scherpe haakse bocht aan het einde van zo'n lange leiding is idd vaak een probleem, zeker als de kabels wat stug zijn
Uit ervaring...duwen en spanning erop houden, zo min mogelijk trekken...

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-12 21:16
Deze heb ik ook eens meegemaakt. Leiding met bekabeling was aangelegd en vervolgens dekvloer gestort. Waar de leiding vanaf de vloer omhoog de muur inliep knikte de loze leiding door het gewicht zo ver door dat er niks meer ging. Uiteindelijk in de naad stuk uit de muur getikt, buis hersteld en dicht gesmeerd. Plint erover en klaar. Kost wel veel tijd.."even utp trekken".

Memento mori

Pagina: 1