Toon posts:

Probleem met trekken van netwerkkabels door pijp

Pagina: 1
Acties:
  • 5.886 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem is het volgende:

Ik wil door een PVC-pijp vanuit de meterkast 2*CAT5 + 1*CAI kabel trekken
(Het is wat veel, maar het gaat wel redelijk goed.)
Ik dacht bij mijzelf laat ik de kern van de CAI-kabel nemen om die aan de trekveer te bevestigen en de CAT5-kabel met tape daaraan te verbinden. (verspringing van 10 cm v.a. CAI naar 1e CAT en 10 cm naar 2e CAT kabel om een "prop" te voorkomen.)
Nu breekt de kern van de CAI-kabel na zo'n 17 meter :(
De afstand die ik moet overbruggen is ca. 20 meter
Nu weet ik dat er een soort "sok" is die gevlochten die je aan de trekveer kan bevestigen, en waar je de kabel(s) in kan steken.
Door de trekkracht zal de gevlochten sok dus samentrekken om de kabel(s) en je ook geen last zal hebben van brekende draden.
Nu kan ik nergens zo'n sok vinden en weet ook niet hoe zo'n ding precies heet.
Ik weet dat ze wel eens gebruikt worden bij het trekken van glasvezelkabels op korte afstanden door pijpen. Maar bij google kan ik het ook zo niet vinden, en bij de locale DHZ-zaak staan ze me alleenmaar wazig aan te kijken van "waar heeft ie het over :? en een installatiebedrijf hier wat dit soort werk dagelijks doet (zeggen ze) heeft er ook nooit van gehoord.

Kan iemand mij hier een beetje op weg helpen?

[update]
Ik gebruik zeepsop als glijmiddel om de weerstand zo minimaal mogelijk te houden.
Ik weet het dat sommige het bestempelen als een paardemiddel, maar het werkt wel! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 20:16 ]

• mhaket
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:45
Ik gebruik altijd een doek met wat (afwas)zeep. Iemand deze vast laten houden om de draad die je aan het trekken bent. Grootste probleem is nl. de toenemende frictie tussen de draadmantel en de pvc-pijp. De zeep vermindert dit dramatisch. Werkt trouwens ook prima als je een draad in een pijp wilt trekken waar al draden in zitten ;)

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

zo'n sok, of kous is wel verkrijgbaar bij de betere gereedschapszaken, en zal ca 30 euro ofzo kosten.

zoek een bij google naar trekkous, dan vind je oa dit : http://www.vdburg.nl/klik2.htm :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Verwijderd

Topicstarter
@ mhaket
tnx voor de tip... ik was je net voor met mijn update ;)

@ Tinus
Je bent gewelding.
Dit was dus precies wat ik zocht!!
Ik zat dus gewoon telkens met de verkeerde termen te zoeken O-)
(trekveer gevlochten kabel ........ en ga zo maar door (tja, bij gebrek aan de goede term was het zoeken))
tnxxxxxxxxxxx

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 20:24 ]

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-12 15:00

Zjemm

...

hmm ik had al moeite met 1 cai en 1 utp. uiteindelijk is het toch gelukt. suc6

opensecure.nl

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
bij coax NOOIT alleen de kern gebruiken!!!!!
dan loop je kans dat de kern IN de kabel breekt of beschadigd

hoe ik (oud-professioneel kabeltrekker) het doe:

coax: kern EN afscherming door het oog van de veer,
en van allebei de utptjes 2 paren aanstrippen..
past precies door het oog van een goeie (stalen) trekveer,
en nooit allen zeep, ook water! (zeep droogd te snel)

gang is alles

• hellmonder1986
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-01-2021
zie dat je in eindhoven woont

ben zelf electricien van beroep en kan wel helpen met kabels trekken als het moet ( zon sok werkt wel alleen als er scherpe bochten in de leiding zitten dan is het nog lastig om het gedeelte met die sok eromheen door de bocht te krijge)

email maar als het nodig is: master 86 . kevin AT gmail . com

is het btw 5/8 of 3/4 buis die je gebruikt hebt??

[ Voor 7% gewijzigd door hellmonder1986 op 24-08-2006 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor de tips Japidoff.
Ja, ik gebruikte alleen de kern en alleen de zeep.
Ik ga zo ff nogmaals een poging doen, anders ga ik morgen een trekkous zoeken.
(zo leer ik ook nog eens wat bij ;))

@hellmonder
tnx voor het aanbod en tevens voor de tip dat ik m'n profiel moet aanpassen.
Ik ben nl. pas verhuisd naar Werkendam :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2006 20:51 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:47:
tnx voor de tips Japidoff.
Ja, ik gebruikte alleen de kern en alleen de zeep.
Ik ga zo ff nogmaals een poging doen, anders ga ik morgen een trekkous zoeken.
(zo leer ik ook nog eens wat bij ;))

@hellmonder
tnx voor het aanbod en tevens voor de tip dat ik m'n profiel moet aanpassen.
Ik ben nl. pas verhuisd naar Werkendam :)
alles strippen ... al het koper wat je kan vinden door het oog knopen
ducktape om het geheel heen .. en trekken maar

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Tnx all voor de reacties.
Kabel is nu al weer 3 keer gebroken.
Op 3 meter, 1 meter en een keertje op 30 cm voor het einde :(
Ik ga morgen op zoek naar een trekkous.

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-12 09:10
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2006 @ 20:13:Nu kan ik nergens zo'n sok vinden en weet ook niet hoe zo'n ding precies heet.
zo'n ding heet een "wire mesh grip" of een "kellem grip" en bestaat ook in versies die je halfweg op een kabel kan bevestigen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand misschien waar die dingen te koop zijn in regio Gorinchem, Rotterdam of den Haag?
(ik moet toevallig vanfdaag nog ri. R'dam en den Haag)
Alles wat ik tot nu heb gebeld heeft er nog nooit van gehoord of hebben het niet op voorraad.

Verwijderd

Topicstarter
Opgelost!
Die trekkous moest besteld worden, waar ik geen zin in had om op te wachten.
Ik had ook nog ergens gelezen om ipv water met zeep, siliconen spray te gebruiken.
Dit werkt dus perfect!
Ik hoefde bijna geen kracht te gebruiken om die kabels door die 20 meter pijp te halen.
Ik heb nu een CAI-kabel (7mm) en 2 CAT5 kabels in 1 pijp zitten.

Verwijderd

Ik heb een soortgelijk probleem als ]Byte[...

Ik had een cai door een leiding lopen maar wilde er een utp naast voor de popcorn hour. Met een trekveer de kabel ernaast trekken lukte niet. Dus dacht ik ik gebruik de cai kabel om de trekveer eerst door de leiding te trekken, daarna de trekveer om de cai samen met de utp te trekken...

Leek redelijk goed te gaan. Met wat moeite de trekveer nu in de leiding gekregen... Als ik nu met de veer de 2 kabels probeer te trekken, blijft de veer op een punt haken.. Zelfs als ik het met alleen 1 kabel probeer. Ik heb het idee dat het eindpunt van de veer (waaraan je de kabels vastmaakt) niet goed door de laatste bocht komt. Dat stukje van de veer is niet flexibel.

Maar goed, voor ik nog meer wilde acties ga proberen.... dacht ik misschien hebben jullie nog tips..

Voor nu gebruik ik al:
-ducktape bij de verbinding kabels-trekveer (om het iets gestroomlijnder te maken)
-siliconenspray

Bij voorbaat dank voor alle hulp

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-12 16:58
Nog een nadeel van zeep: als het eenmaal zit, en droog is, krijg je ze niet meer voor of achteruit. De zeep wordt sticky as hell. Mocht je ooit nog wat moeten doen met die buis, heb je een fiks probleem ;)

Verwijderd

net geprobeerd alleen de cai vast te maken aan de veer, en de utp dan met een hoop tape verderop aan de kabel.. Helaas.. de cai is er weer door, maar de tape heeft bij het knelpunt(denk ik) losgelaten.. Eigenlijk ben ik nu dus waar ik was....

-Er zit een cai kabel in de leiding maar geen utp..
-Waarschijnlijk wat resten duct tape. in de leiding...

Ben een beetje huiverig om de trekveer nu weer in de leiding te trekken mbv de kabel die er al in zit --> wellicht krijg ik daarna er helemaal geen kabel meer in en dan ben ik verder van huis... Heeft iemand een idee?? Misschien over hoe de plakband er weer uit te krijgen?

Groeten

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

trekveer anderson door de leiding ?

en samendoen .. eentje trekken de ander duwen
dunnere coax

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 15-03-2009 14:29 ]

Iperf

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
En over een langere afstand vasttapen. Als tape loslaat, heb je het niet goed getaped. Tape beschadigt makkelijk doordat het constant langs de pvc-pijp schuurt, dus door over een langere afstand te tapen mag er meer beschadigen voordat het fout gaat, en wordt de trekkracht ook nog verdeeld.

Verwijderd

:)
wellicht idd niet goed getaped... Denk dat ik misschien ook veel te veel siliconenspray heb gebruikt... Heb net geprobeerd met een stofzuiger de tape eruit te zuigen, dat is niet gelukt....

Via de andere kant loopt de veer op precies hetzelfde punt vast... Heb het idee dat er bij de aanleg gewoon te scherpe bochten en/of onhandige koppelstukken zijn gebruikt..

Voor de rest dacht ik nog evt aan een nylon trekveer, die zou iets soepeler kunnen zijn, of misschien gewoon een touwtje aan de cai vastmaken en daarmee de kabels door de leiding trekken.. Maarja, ben dus een beetje huiverig dat ik dan straks met een leiding zonder ook maar 1 kabel zit...

Wat voor vakman zou je voor zoiets kunnen inschakelen? een electricien??

• GlowMouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 maart 2009 @ 15:08:
Wat voor vakman zou je voor zoiets kunnen inschakelen? een electricien??
Ja die kan hem er met een soort perslucht doorheen krijgen als het echt niet lukt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tip: als het kan altijd van boven naar beneden trekken, dan heb je het voordeel van de zwaartekracht :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-12 14:48
Wat je nog kan proberen:
Schaf een cassettebandje aan en breek hem open, haal dat tape er uit. Nu 1 persoon die een stofzuiger tegen het gat aan de ene kant van de leiding houdt, een tweede persoon die tape voor het gat aan de andere kant houdt. Als er nog een opening in de leiding zit zuig je hopelijk de tape er doorheen.

Daarna maak je een iets dikker touw aan die tape vast en trekt die er doorheen. Daarna nog een wat dikker touw en tot slot een stalen trekveer. Als je die er doorheen hebt kan je die eventueel nog wat heen en weer halen op de knelpunten wat te 'schuren', daarna kan je de kabels er hopelijk doorheen krijgen,

Edit: mijn ervaring met nylon trekveren: baggerspul, buigen alle kanten op behalve de goede en valt geen kracht op te zetten. Wel heb ik goede ervaringen met een veerpomp. Hiermee kan je met (veel) meer kracht een trekveer door een leiding duwen.

[ Voor 20% gewijzigd door vanaalten op 15-03-2009 18:27 ]

• GlowMouse
  • Niet online
vanaalten schreef op zondag 15 maart 2009 @ 18:21:
Wel heb ik goede ervaringen met een veerpomp. Hiermee kan je met (veel) meer kracht een trekveer door een leiding duwen.
Dat bedoelde ik waarschijnlijk. Op http://forum.fok.nl/topic/1014812 staat nog een nuttige discussie over hetzelfde onderwerp.
De manier met het touwtje heb ik ook wel eens succesvol toegepast, maar je hebt wel stevig touw nodig. Dat touw krijg je er ook zonder cassetjebandje-inhoud wel door met een stofzuiger als je een fliebertje van bijvoorbeeld bubbeltjesplastic aan het uiteinde van het touw maakt.

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12 21:23
Aan de ene kant trekken terwijl aan de andere kant geduwd word heeft hier hetzelfde probleem opgelost.
Pagina: 1