Asrock 970 Extreme3 blijft hangen in BIOS. Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-09-2023
Mijn computer, gebouwd op basis van bovengenoemd moederbord blijft hangen tijdens het opstarten, dit gebeurde wel vaker maar na 1 of 2 keer opnieuw opstarten ging hij dan weer door naar het OS,

Het verschijnsel is dat na het opstarten het welkomstscherm komt, druk F2 etc., dat is even helder en daarna wordt het beeld minder helder, drukken op een knop geeft geen resultaat.
Wel is het zo dat als ik hem uitzet, ik 7 seconden de knop ingedrukt moet houden terwijl je bij de 1e opstart direct uit zou verwachten.

Het systeem heeft een ssd van 256 gb, een hdd van 1 Tb, een amd 6300 processor en 3 geheugen reepjes, 2x 4 en 1x 8 Gb. Een videokaart en een boeding van 550 W

Om te beginnen heb ik het reepje van 8 eruit gehaald en die 2 van 4Gb op de 1e 2 geheugen lokaties gezet met geen resultaat als gevolg. Voor ik alles er uit ga slopen richt ik me graag eerst tot de kundige forumleden voor hulp.
Elke tip is welkom, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
Correctie, eigenlijk blijft hij niet hangen in Bios maar in het welkomstscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat voor voeding heb je en wat is de leeftijd?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
pjot1 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:26:
Wat voor voeding heb je en wat is de leeftijd?
550W, 1 1/2 jaar geleden nieuw gekocht, een coolermaster G550M, modulair, die zou voor de onderdelen in mijn systeem ruim bemeten moeten zijn. :) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:41
Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Asrock X370 moederbord, maar ik ben niet zeker of het wel op hetzelfde gaat. Hier zijn enkele tips.

Probeer eens te switchen met al je reepjes RAM, dus probeer ook eens met enkel 4GB RAM.
Check de S.M.A.R.T gegevens van je drives om te zien of dat die nog ik goede staat zijn en niet falen tijdens het opstarten. Lukt dit niet omdat je niet in je OS geraakt, download dan een Linux livecd op een USB stick en probeer het dan zo.

Eenzelfde issue met een van de laptops op het werk, waarbij de kabel die de schijf verbond met het moederbord de oorzaak van het probleem was. Dus verander de SATA kabel van de OS drive ook eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opaben
Bedankt voor je reactie, inmiddels draait hij weer, ik heb inderdaad eerst geprobeerd te wisselen met de geheugen reepjes, dat maakte geen verschil, geheugen eruit en opstarten, piepen uiteraard, 1 reepje van 4 erin en nog piepen, reepje eruit en die van 8 erin, toen wou hij weer het OS starten, blijkbaar 1 defect geheugen reepje. Was ook erg stoffig van binnen, goed svhoongemaakt, dat kan ook geholpen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardbol_23564
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:41
Goed dat je het hebt kunnen oplossen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• opaben
UPDATE, met in het achterhoofd mijn andere topic: computer "dood" na plaatsen nieuwe voeding

Ik ben eruit: na vrijwel alles vernieuwd te hebben, heb ik gisteren een nieuwe processor geplaatst en dat bleek de oorzaak van alle ellende, iedereen nogmaals bedankt voor de reacties en alvast fijne feestdagen. :) :)

Ben
Pagina: 1