Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ben begonnen met het samenstellen van mijn eerste ETF portfolio (heb nog nooit eerder belegd). Mijn risico profiel zit tussen gemiddeld en hoog (80% aandelen 20% obligaties). Ik ben verder van plan om te beginnen met €1000,- (DeGiro broker), het geld wil ik vrij lang investeren, zo'n >10 jaar, omdat ik zelf nog maar 18 jaar ben. Dus lange termijn, buy-and-hold strategie.

Dit is wat ik zelf voor ogen had voor mijn portfolio (deze staan in de kernselectie van DeGiro) :

Aandelen (80%) :
Vanguard FTSE All-World UCITS (VWRL) - 70%
iShares MSCI Europe UCITS ETF EUR (Dist) (IMEU) - 30%

Obligaties (20%):
iShares € Corp Bond Large Cap UCITS ETF (IBXLQ) - 100%

Is dit een goed portfolio om mee te beginnen? Advies en kritiek zijn van harte welkom!

Alvast bedankt!

Tan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Als je het geld kunt missen, kun je niet mis gaan met zo'n start.

Wat je doet is een klassiek "mixfonds" samenstellen van aandelen en obligaties.

Nu zijn die twee een beetje anticyclisch. Bij stijgende rente daalt de waarde van obligaties. Het is dus van belang om bij een instap (en eveneens richting een exit) goed te balanceren hoeveel obligaties je wilt. Jij kiest 20%, dat is geen gek getal bij een lage marktrente. Je zou ook op 0 kunnen beginnen en bij iedere renteverhoging van de ECB wat geld naar obligaties schuiven.

Verder: 70% wereld, 30% Europa. Wat is je visie voor die twee categorien over de langere termijn? Je zou misschien ook een stukje in emerging markets aandelen kunnen stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:29

Roozzz

Plus ultra

Kijk ook vooral even hier: Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 8

Persoonlijk vind ik 20% obligaties vrij veel. Deze leveren momenteel letterlijk niets op en je bent jong genoeg om een flinke dip rustig uit te kunnen zitten. Ikzelf ben best wat ouder (32) en heb 0% in obligaties ivm bovenstaande.

Combi is prima als jij je daar prettig bij voelt. Hou er wel rekening bij dat er in all world uiteraard ook al een stuk europa in zit. Dus mogelijk is je positie daarin groter dan je nu denkt.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fulgora
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 01:18
Ik ben afgelopen weekend ook begonnen met ETF's en heb m'n portfolio samengesteld op basis van lijstjes met de best presterende trackers. Op dit moment zit het 70/30 in iShares S&P 500 UCITS en Lyxor Nasdaq-100 UCITS ETF. Vrij tech en Amerika georiënteerd dus, ik wil eigenlijk een iets veiligere spreiding zoals jij al doet.

Ik keek even naar jouw iShares MSCI Europe, deze lijkt genoteerd te zijn aan de Italiaanse beurs. Valt het dan nog steeds onder de kostenvrije Fair Use Policy van DeGiro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 12:08
Fulgora schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:10:
Ik keek even naar jouw iShares MSCI Europe, deze lijkt genoteerd te zijn aan de Italiaanse beurs. Valt het dan nog steeds onder de kostenvrije Fair Use Policy van DeGiro?
Dat weet ik niet, maar die ETF is groot en gelist op bijna elke beurs in Europa: Duitsland, London, Euronext, Italië en Zwitserland. Lijkt me sterk dat die niet in de kernselectie zit.

edit: ISIN (IE00B1YZSC51) zit inderdaad in de kernselectie.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 20-08-2018 10:37 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Prima standaard buy-and-hold portfolio. Wat ik mis: waarom kies je voor deze fondsen? Denk aan:
- Welk land ben je belastingplichtig? Indien in NL, kan je dividendbelasting minderen op VRH? Indien ergens anders, zijn voor jou accumulerende fondsen gunstiger dan distribuerende fondsen qua belasting?
- Welke geografische verdeling wil je en waarom? (Je zit nu voor 44% in Europa, is dat bewust? Je kan evt ook verdelen naar market cap, de VS is veel groter dus je % aandelen VS zou dan ook veel groter zijn)
- Welke verdeling small/mid/large cap wil je en waarom?
- Waarom 20% bonds en waarom deze? Zijn obligaties op dit moment überhaupt interessant en anticyclisch? (ik denk persoonlijk van niet ivm extreem lage rentes icm de hoog conjunctuur)
writser schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:57:
[...]

VWRL is 10% emerging markets .. Zit je met deze portfolio dus gewoon in voor 7%. If anything zit je met 30% MSCI Europa en nog eens 20% Europa in VWRL in totaal voor 44% in Europa. Wat meer dan 'gemiddeld', maar dat is waarschijnlijk een bewuste keuze?
Je hebt gelijk. Ik ben in de war met IWDA. Heb het hierboven aangepast.

[ Voor 32% gewijzigd door Zygapophysis op 20-08-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Zygapophysis schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:38:
- Welke geografische verdeling wil je en waarom? (je hebt nu geen EM en veel US, is dat bewust?)
VWRL is 10% emerging markets .. Zit je met deze portfolio dus gewoon in voor 7%. If anything zit je met 30% MSCI Europa en nog eens 20% Europa in VWRL in totaal voor 44% in Europa, dus underweight in de US en overweight in Europa t.o.v. de marktkapitalisaties van beide continenten. Maar dat is waarschijnlijk een bewuste keuze?
- Welk land ben je belastingplichtig? Indien in NL, kan je dividendbelasting minderen op VRH? Indien ergens anders, zijn voor jou accumulerende fondsen gunstiger dan distribuerende fondsen qua belasting?
Belasting is inderdaad iets om over na te denken. Ben geen expert op dat gebied (had net al wat verkeerd advies getikt), maar volgens mij zijn IMEU en VWRL gevestigd in Ierland en dus wordt er bij dividenduitkeringen geen belasting ingehouden

Anyway, allemaal wat kleine puntjes. Op zich zou ik zeggen dat je voorstel een prima begin is. Persoonlijk zou ik het geloof ik nog makkelijker houden, gewoon 100% VWRL. Obligaties ben ik niet zo enthousiast over met de huidige rente (en zijn denk ik sowieso niet zo noodzakelijk als je jong bent) en de VWRL zit ook al Europa in. Met maar 1 fonds hoef je je ook niet bezig te houden met herwegingen en kom je niet in de verleiding om van fondsen te wisselen of om bewuste keuzes te maken betreft welke fondsen je bijkoopt. Maar als je graag wat meer Europa wil hebben, prima.

[ Voor 55% gewijzigd door writser op 20-08-2018 11:19 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubis87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-09 15:49
Ook ik ben afgelopen weekend begonnen met een portefeuille aan ETF's met een groeidoel en een horizon van 20 jaar. Als "voorbereiding" heb ik diverse test portefeuilles aangemaakt op MorningStar om ook inzicht te krijgen in de onderliggende aandelen en de bijbehorende spreiding.

Voor mijn portefeuille heb ik uiteindelijk gekozen voor een spreiding tussen een Tech ETF, een high dividend world ETF en een emerging markets ETF. Belangrijk verschil is wel dat ik maandelijks een bedrag van 500 wil inleggen (150/200/150) in plaats van een groter bedrag eenmalig.
De Tech ETF (iShares S&P 500 Information Technology Sector) is sector en markt (US) specifiek en in dat opzicht dus een hoog risico, maar wel één waar ik persoonlijk nog veel groei verwacht. (Wel vind ik het aandeel facebook in deze ETF vrij hoog, ik hoop dat dit in de toekomst nog gecorrigeerd wordt)
De emerging markets ETF (iShares Core MSCI EM IMI UCITS) is vooral een lange termijn inschatting voor groei, meer gespreid over sectoren en iets meer over markt.
Als tegenwicht heb ik een High Dividend ETF (Kempen Global High Dividend Fund N.V. Class N) opgenomen. Hierin zitten aandelen die minder interessant zijn voor de daytraders, dus een meer aandelen georiënteerde fallback dan obligaties. Bijkomend voordeel is dat er elk kwartaal dividend wordt uitgekeerd waarmee ik de lopende kosten van de portefeuille hoop af te dekken.

Belangrijke input voor mijn keuzes:
- MorningStar rating. Ik weet dat deze vooral terugkijkt naar resultaten in het verleden, maar het zegt ook iets over de samenstelling van de ETF t.o.v. de index.
- Lopende kosten. Hoe lager het risico van de ETF en dus ook de verwachte koersschommelingen, hoe lager ik het lopende kosten percentage wil hebben. Met een verwacht rendement van 2-3% gelijk 1,5% aan kosten inleveren vind ik jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
nubis87 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:00:
- Lopende kosten. Hoe lager het risico van de ETF en dus ook de verwachte koersschommelingen, hoe lager ik het lopende kosten percentage wil hebben. Met een verwacht rendement van 2-3% gelijk
Is dat niet iets aan de lage kant of ligt dat aan je selectie (die High Dividend ETF)?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubis87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-09 15:49
Brent schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:03:
[...]

Is dat niet iets aan de lage kant of ligt dat aan je selectie (die High Dividend ETF)?
Klopt helemaal. De 2-3% is een zeer conservatieve schatting en alleen van toepassing op de High Div ETF. De overige ETF's kennen een veel hoger risico en hopelijk ook rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 17:26
Heb je er aan gedacht dat nu wellicht niet de beste tijd is om in te stappen?

Veel aandelen (vooral US-tech) zijn overgewaardeerd. Ook is er veel gebakken lucht in de markt gepompt door het beleid van de diverse centrale banken. Zoals al terecht opgemerkt is de obligatiemarkt nu ook weinig waard.

Naar mijn inziens komt er tussen 6 en 24 maanden een correctie. Hoe denkt mijn mede-tweaker hierover? :)

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Mastermind-- schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 16:53:
Naar mijn inziens komt er tussen 6 en 24 maanden een correctie. Hoe denkt mijn mede-tweaker hierover? :)
Over het algemeen is de toekomst voorspellen lastig. Ik zou iedereen afraden om te proberen instapmomenten 'te timen', maar misschien ben jij de volgende Nostradamus. Zeker als je 18 bent en je wil 1000 euro voor de lange termijn beleggen dan zou ik me hier niet te druk over maken.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Waarom 3 fondsen voor maar 1000 euro?

Ik zou voor IWDA gaan.
Een beetje hoge US exposure, maar wel dividend accumulating.

Bij 1000 euro kun je je dividendbelasting niet terugkrijgen.
Pagina: 1