Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreddie27
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-06-2020
Ik heb een MSI H81M-E34 (MS7817) Moederboard met een intel HD Graphics 4600. Deze is geintegreerd in de cpu.

Ik wil de grafische kaart upgraden, maar vind het moeilijk om erachter te komen of dit mogelijk is.

http://www.pc-specs.com/mobo/MSI/MSI_H81M-E34/2658 (er staat dat meerdere kaarten wel (specificaties) en niet (review tekst) mogelijk zijn)

https://www.msi.com/Motherboard/H81M-E34/Specification (op website staat bv 1x PCIe 2.0 x16 slot, terwijl op de board zelf 3.0 staat)

De informatie lijkt zich tegen te spreken.

Er zit een een PCIslot op, maar omdat er al een geintegreerde grafische kaart op zit weet ik niet of het mogelijk is om er eentje erbij te plaatsen.

Is het mogelijk om bv de https://azerty.nl/product...ische-kaart-radeon-rx-570 erbij te plaatsen ?

Kunnen de 2 grafische kaarten dan samenwerken ? (of moet ik de oude dan uitschakelen ?)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je kan elke PCI-Express grafische kaart erbij plaatsen. De geintegreerde videokaart gaat dan inderdaad uit (automatisch).

De kaart die je hebt gekozen gaat daar prima in werken en is een enorme upgrade tov je huidige iGPU

Je kan hem ook weer aanzetten in de bios als je meerdere schermen dan je videokaart ondersteund wilt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Heeft je voeding een 8-pins PCIe voedingconnector? Heeft je voeding voldoende vermogen voor deze kaart? Is je kast groot genoeg voor deze kaart?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Welke cpu heb je?
Welk merk en type voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XFlame
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20:04
En koop die 570 aub niet. Die zijn momenteel veel te duur. Voor een 10'tje meer heb je zijn grote broer: pricewatch: XFX Radeon RX 580 GTS XXX Edition 8GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreddie27
Mijn CPU is een Intel Core i7-4790 (4*) 3.6Ghz en voeding is FSP350-60APN pricewatch: Fortron Source FSP350-60APN en dus 350W.

De voeding zit in een gesloten kast.
Het kan dus wel als de rest zoals voeding en genoeg ruimte ook klopt :-)
350W klinkt niet veel, zal wel niet voldoende zijn ?

Oh voor een tientje meer is dat wel beter natuurlijk, thanks !
(heb er geen verstand van, dus aanbevelingen altijd welkom. Het is voor simpele spellen, ben geen gamer, maar hou wel van een mooi beeld)

[ Voor 13% gewijzigd door dreddie27 op 19-08-2018 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JordydG1998
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-01 15:07
Een 350W voeding is te weinig (tenminste, ik zou het grote risico niet nemen). Tegenwoordig is voor elke redelijke (goede) videokaart wel een 500 of 550W voeding nodig (ook om de andere componenten te laten draaien natuurlijk).

Altijd zelf blijven nadenken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanswfje
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-10-2022
Ik denk dat de voeding niet over de juiste aansluitingen beschikt. Als je niet de laatste games op de hoogste settings gaat spelen kan je misschien ook uit met een 1050(Ti)? Kijken of die zonder extra aansluitingen zijn en anders met wat je minder kwijt bent aan de GPU een andere voeding kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Je voeding heeft geen PEG stekkers dus met deze voeding kan je niet verder upgraden dan een GTX 1050 Ti. Bijvoorbeeld pricewatch: Asus Cerberus GeForce GTX 1050 Ti Advanced Edition mits deze in de behuizing past.
De stroomvoorziening op het moederbord is trouwens wel erg mager als de cpu een keer flink aan de bak moet met een snellere videokaart.
JordydG1998 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:27:
Een 350W voeding is te weinig (tenminste, ik zou het grote risico niet nemen). Tegenwoordig is voor elke redelijke (goede) videokaart wel een 500 of 550W voeding nodig (ook om de andere componenten te laten draaien natuurlijk).
Een systeem met GTX 1060 kan prima draaien op een kwalitatief goede 300w die de juiste aansluitingen heeft. Maar ja, vind er maar eens één.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreddie27
Dat klinkt als een goed idee. Ik speel toch niet de nieuwste games. Maar mijn huidige videokaart kan niet eens Civilization V op de hoogste setting aan. (terwijl CPU niet eens boven de 10% komt). Zelfs simpele flash games vragen al 50%.

Dat ziet er ook goed uit zo'n Asus1050 Ti. Scheelt ook mooi in de poen. Kan ik idd in de toekomst altijd nog de voeding vervangen mocht dat nodig zijn. Nu nog ff checken of ie goed past. Heb nml onlangs nogal nieuwe grote koeler erin gedaan.

Extra vraagje: Heeft een goedkope https://azerty.nl/product...g-grafische-kaart-gt-1030 nog echte toegevoegde waarde ? Ik ben geen gamer, dus 2GB is misschien genoeg ? Wel zo veilig en minder kans op complicaties ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:48
Zoek in de Pricewatch gewoon een populaire videokaart uit die binnen je budget past, en vergeet ook niet een nieuwe voeding. Die oude voeding is sowieso al vragen om problemen (slecht merk). Kijk ook eens in het voeding topic van -The_Mask-
En vergeet bij het inbouwen van de nieuwe videokaart ook niet om je beeldscherm daarop aan te sluiten ipv je moederbord zoals nu.
dreddie27 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:51:
Extra vraagje: Heeft een goedkope https://azerty.nl/product...g-grafische-kaart-gt-1030 nog echte toegevoegde waarde ? Ik ben geen gamer, dus 2GB is misschien genoeg ? Wel zo veilig en minder kans op complicaties ?
Zoeken op Intel HD 4600 vs GT 1030 kom ik hier op uit. Scheelt dus wel wat.

[ Voor 43% gewijzigd door FoxLenny op 19-08-2018 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreddie27
Oke, dus die goedkope is toch minimaal 2 keer beter dan wat ik nu heb. En de GT 1050 is weer 2 keer beter (en 2 keer zo duur) dan die.

Budget heb ik wel. Het gaat mij om prijs/kwaliteit en wat ga ik ook echt gebruiken.

Ik vind die gegevens moeilijk te interpreteren moet ik zeggen. Omdat ik weinig ervaring heb is het moeilijk in te schatten wat ik echt nodig heb. Al kan ik nu makkelijker voor de GT1050 gaan , zeker nu computers een stuk langer meegaan.

Bedankt voor alle adviezen zodat ik weet waar ik allemaal op moet letten ! Geweldig forum dit !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-07 22:34

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

JordydG1998 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 21:27:
Een voeding van 550W heb je pas met Vega64 nodig. Hij kan waarschijnlijk prima af met een A merk 450W. Beste is om even in het voedings advies topic hierna te vragen.

Overigens is de RX 580 inderdaad een goede optie, maar hiervoor heb je wel een nieuwe voeding nodig. Voordeel is dat je weer een aantal jaar vooruit kan.
De RX580 is ook meteen een heel stuk sneller dan de 1050Ti.

[ Voor 17% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 20-08-2018 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:07
350W zal ook wel genoeg zijn. Een volledig systeem met 4960X en 580 verbruikt 330W.
https://www.anandtech.com...n-rx-580-rx-570-review/16

Maar, dit is geen goede voeding, en kan waarschijnlijk nooit echt 350W leveren.
Die voeding gewoon zo snel mogelijk vervangen, ook met de 1050 oid. Deze is echt vragen om problemen.

Ik zou als ik jou was voor deze onderdelen kiezen voor een upgrade:
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC
Of wat goedkoper:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti OC 4G

De 1060 is bijna 2 keer zo duur, maar ook bijna 2x zo snel. Of je dat nodig vind, moet je zelf beslissen.
Als je nu nog op je interne graphics zit, neig ik naar de 1050TI, maar in moderne AAA games, moet je toch de instellingen wel erg omlaag gooien.
Een 1060 is meer in balans met je systeem, en kan de nieuwste AAA games makkelijk op hoge instellingen draaien.

De Nvidia kaarten vind ik wat interessanter als de Amd kaarten op het moment.
Ongeveer gelijk geprijsd, en ze zijn even snel, maar de 1060 is wat zuiniger, en dus ook koeler en stiller.
Ook kost de RX 580 op de lange termijn meer door het hogere stroomverbruik.
Waarom zou je dan nog voor de 580 kiezen?
reviews: AMD Radeon RX 580 en RX 570: rebrand met iets snellere chips
Dat zelfde verhaal geld ook voor de 1050TI, en vergelijkbare Amd kaart, maar minder sterk.

[ Voor 63% gewijzigd door WEBGAMING op 20-08-2018 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:47
WEBGAMING schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:33:
De Nvidia kaarten vind ik wat interessanter als de Amd kaarten op het moment.
Ongeveer gelijk geprijsd, en ze zijn even snel, maar de 1060 is wat zuiniger, en dus ook koeler en stiller.
Ook kost de RX 580 op de lange termijn meer door het hogere stroomverbruik.
Waarom zou je dan nog voor de 580 kiezen?
reviews: AMD Radeon RX 580 en RX 570: rebrand met iets snellere chips
Dat zelfde verhaal geld ook voor de 1050TI, en vergelijkbare Amd kaart, maar minder sterk.
- Omdat een RX 580 het beter doet in DX12 games dan de 1060 en dat steeds meer games dat gebruiken? Hij is dus beter toekomst-proof.
- Dat een 580 ondersteuning heeft voor Freesync, dat op vele monitoren te krijgen is in plaats van het veel zeldzamere en aanzienlijk duurdere G-Sync van Nvidia?

https://www.eurogamer.net...-gtx-1060-benchmarks-7001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreddie27
Dus deze (slechte) voeding kan een probleem opleveren. Waar zal zich dat in uiten dan ? Is het belangrijk dat ik zoiets voor ben ? Of kan ik ook gewoon reageren (en een nieuwe kopen) als de problemen zich daadwerkelijk voordoen ?

ps bedankt voor de suggesties, zal daar zeker naar kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door dreddie27 op 20-08-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Nee, dat moet je voor zijn.
Je systeem word misschien instabiel, of de voeding zegt plof, en neemt misschien componenten mee.
Bij een goede voeding loop je dat gevaar niet.

@White Feather
Dat zijn inderdaad wel goede punten.
Freesync vind ik zelf dan niet zo interessant, als je gewoon een fatsoenlijke framerate hebt doet het niet zo veel.
DX12 scheelt inderdaad wel veel, maar dat kunnen ook optimalisaties zijn. En het is natuurlijk nog afwachten hoe veel games dat gaan gebruiken, want er zijn nu een hoop nieuwe API's bij gekomen.

Ik zou nog steeds liever voor de Nvidia gaan, maar dat ben ik.

[ Voor 69% gewijzigd door WEBGAMING op 20-08-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreddie27
oke, dat is duidelijk haha. Ik zie dat de 500w versie maar €15 duurder is, al zal ik het nu niet nodig hebben. Ik neem aan dat het voor de toekomst wel handiger is. (mocht ik (over paar jaar) weer willen upgraden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Kan je doen, lijkt me niet echt nodig. Met die voeding zou je ook nog een 1080 in het systeem kunnen zetten.
Alles word ook alleen maar zuiniger. Over een paar jaar zullen de videokaarten alleen maar zuiniger zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 20-08-2018 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreddie27
oh ja, das waar natuurlijk. Dat had ik moeten weten :-) Ik had nml naar een nieuwe computer gekeken, maar gezien dat ze nu 4 jaar later niks sneller zijn geworden. De chips worden alleen kleiner en zuiniger.
Pagina: 1