Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-10 14:12
Hoi!

In ons nieuwe huis moet electra worden aangelegd, en ik ben nu flink aan het puzzelen op het hoe & wat. Uitgangspunt is dat we het huis zuinig en gemakkelijk houden. Het mag ook allemaal wel wat 'slim' (er komt een nest bel, deurslot en alarmsysteem aan), maar voor de rest willen we ook nietal teveel toeters en bellen. We zitten dus niet te wachten op slimme fornuizen, gordijnen, of baden die vollopen als je thuiskomt.

Het enige wat wwel makkelijk zou zijn, is een alles-uit-knop. We wonenn nu met zn tweetjes in een klein appartementje en verhuizen naar een huis met 3 verdiepingen en er is een kindje onderweg. Het gevaar dat we ergens een lamp laten branden is dus best reeel :)

Wat ik zoek is dus een liefst niet al te duur / energieslurpend systeem dat het volgende kan:
  • Op iedere verdieping een alles-uit-knop voor die verdieping
  • Op de begane grond en in de slaapkamer daarnaast ook een alle-verdiepingen-uit-knop
  • Deze knoppen het liefst gewoon fysieke klikdingen
  • De knoppen hoeven geen dingen aan te zetten, alleen uit
Wensen:
  • Het zou handig zijn als dit systeem rekening houdt met de away-mode van nest (dus in dat geval alles uit op alle verdiepingen
  • Bediening met Google Home zou een nice to have zijn
  • Nog mooier zou zijn als je met deze knop kan wisselen tussen schema's en dus ook lampen aan kan zetten. Maar in dat geval moet de knop ook feedback geven zodat je weet in welk schema ie staat
Ik heb al gekeken naar WeMo, maar volgens mij kan die niet wat ik wil. klikaanklikuit en IFTTT zijn volgens mij niet compatibel met de away status van nest. Ik ga liever niet zelf programmeren. Zijn er dan nog opties voor mij?

Alle reacties

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit gaat niet goedkoop omdat je alle lichtschakelaars die normaal €3 kosten moet vervangen door slimme schakelaars. Of je dan KAKU, ZLL, Zwave of KNX (als je nog moet gaan bouwen) gebruikt maakt eigenlijk niet eens zoveel uit.

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Goedkoop is het niet, maar je zou eens naar Philips Hue kunnen kijken. Al wat je wilt kun je daar gewoon mee. Plus, je kunt het ook via een van de vele apps bedienen.

Als ik jouw wensen zou vertalen naar een Hue oplossing, dan zou het ongeveer zo worden:
- Waar mogelijk/wenselijk via Hue (of Hue-compatible) lampen gebruiken
- Elke ruimte heeft een Hue dimmer als schakelaar, waarbij de 'off' button zo geprogrammeerd is dat als hij 3-seconden wordt ingedrukt, hij de hele verdieping of het hele huis uitschakelt
- Gezien een 'feature' van Hue er voor zorgt dat een lamp na stroomuitval op volle sterkte gaat branden, een regel in de bridge opnemen die midden in de nacht alle lampen uitschakelt. Handig voor op vakantie.
- Op overloop, douche/wc infrarood sensoren plaatsen die 's nachts de lampen gedimd inschakelt met genoeg licht om je weg naar het toilet te vinden. In de douche/WC kan dezelfde infrarood er voor zorgen dat overdag het licht op normale sterkte gaat branden.
- Veel Hue apps ondersteunen het 'komen en gaan', zodat lampen worden aan en uit geschakeld worden bij het binnen komen of vertrekken. Zelf geef je al aan dat je een Nest thermostaat gaat gebruiken, en ook dat kan: https://nest.meethue.com/
- Mocht je kindje wat ouder zijn, dan kun je het zelfs zo instellen dat als kindjelief op zijn/haar kamertje het licht aan doet, ook in lamp in de ouderlijke slaapkamer aangaat. Niet fijn wakker worden, maar je bent wel ineens alert.

Last not least, een hue dimmer schakelaar is geen 'fysiek klikding'. Wel is het mogelijk een Hue Tap schakelaar in een Gira schakelaar te bouwen.

Voor meer details, zie dit topic: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3
En wil je op de hoogte blijven van Hue aanbiedingen: Philips Hue aanbiedingen- & kortingscodetopic

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 22:12
xilent_xage schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 15:59:
Hoi!

In ons nieuwe huis moet electra worden aangelegd, en ik ben nu flink aan het puzzelen op het hoe & wat. Uitgangspunt is dat we het huis zuinig en gemakkelijk houden. Het mag ook allemaal wel wat 'slim' (er komt een nest bel, deurslot en alarmsysteem aan), maar voor de rest willen we ook nietal teveel toeters en bellen. We zitten dus niet te wachten op slimme fornuizen, gordijnen, of baden die vollopen als je thuiskomt.

Het enige wat wwel makkelijk zou zijn, is een alles-uit-knop. We wonenn nu met zn tweetjes in een klein appartementje en verhuizen naar een huis met 3 verdiepingen en er is een kindje onderweg. Het gevaar dat we ergens een lamp laten branden is dus best reeel :)

Wat ik zoek is dus een liefst niet al te duur / energieslurpend systeem dat het volgende kan:
  • Op iedere verdieping een alles-uit-knop voor die verdieping
  • Op de begane grond en in de slaapkamer daarnaast ook een alle-verdiepingen-uit-knop
  • Deze knoppen het liefst gewoon fysieke klikdingen
  • De knoppen hoeven geen dingen aan te zetten, alleen uit
Wensen:
  • Het zou handig zijn als dit systeem rekening houdt met de away-mode van nest (dus in dat geval alles uit op alle verdiepingen
  • Bediening met Google Home zou een nice to have zijn
  • Nog mooier zou zijn als je met deze knop kan wisselen tussen schema's en dus ook lampen aan kan zetten. Maar in dat geval moet de knop ook feedback geven zodat je weet in welk schema ie staat
Ik heb al gekeken naar WeMo, maar volgens mij kan die niet wat ik wil. klikaanklikuit en IFTTT zijn volgens mij niet compatibel met de away status van nest. Ik ga liever niet zelf programmeren. Zijn er dan nog opties voor mij?
Wat voor deurslot, beveiligingssysteem ben je naar aan het kijken? Wil je deze ook uiteindelijk kunnen koppelen aan 1 systeem?

In hoeverre heb je al gekeken naar Z-Wave inbouw modules? In combinatie met een controller kan je dan zowel eenvoudig alles in 1x uit zetten met de fysieke schakelaar, automatische met een scène, mobiele app en een koppeling met IFTTT maken. De bekende controllers zijn al vaak compatible met Alexa en/of Google Home.

Is Nest een verplichting om mee rekening te houden? Met Tado kan je bijvoorbeeld wel de Away status gebruiken in IFTTT.

Edit: wat is niet duur? Heb je een budget waar we rekening mee kunnen houden?

• xilent_xage
r--ndy schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:38:
Wat voor deurslot, beveiligingssysteem ben je naar aan het kijken? Wil je deze ook uiteindelijk kunnen koppelen aan 1 systeem?
Nest hello, nest secure en nest x yale lock. Voor zover ik kan achterhalen werkt dat allemaal goed samen zonder zelf te hoeven knutselen (sorrie tweakers). Reden waarom ik hiervoor gekozen heb is dat we afkunnen van sleutels, en ook op afstand de bel kunnen beantwoorden en de deur open kunnen doen. Het slot werkt samen met het alarm, dus als je slot van de deur haalt wordt alarm automatisch uitgeschakeld en (min-of-meer) andersom. Het geheel zou goed moeten samenwerken met Google home.
In hoeverre heb je al gekeken naar Z-Wave inbouw modules? In combinatie met een controller kan je dan zowel eenvoudig alles in 1x uit zetten met de fysieke schakelaar, automatische met een scène, mobiele app en een koppeling met IFTTT maken. De bekende controllers zijn al vaak compatible met Alexa en/of Google Home.
Tot nu toe heb ik mij daar niet in verdiept, omdat dit niet compatible is met nest. Mocht bovenstaande systeem hetzelfde kunnen als hierboven tegen gelijke of lagere kosten, met dezelfde gebruiksvriendelijkheid en niet al teveel knutselen dan is dat een optie. Maar mijn gevoel zegt dat dit niet de weg is die ik opwil.
Is Nest een verplichting om mee rekening te houden? Met Tado kan je bijvoorbeeld wel de Away status gebruiken in IFTTT.
Ik ben niet met Nest getrouwd, maar heb wel het gevoel dat het een makkelijke en nette manier is om zonder al teveel te knutselen te bereiken wat ik wil. Als iemand een andere weg kan aanraden sta ik daar uiteraard voor open!
Edit: wat is niet duur? Heb je een budget waar we rekening mee kunnen houden?
Zeg max 1000 euro. Goedkoper is uiteraard beter :)

• xilent_xage
RiDo78 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:05:
Goedkoop is het niet, maar je zou eens naar Philips Hue kunnen kijken. Al wat je wilt kun je daar gewoon mee. Plus, je kunt het ook via een van de vele apps bedienen.

Als ik jouw wensen zou vertalen naar een Hue oplossing, dan zou het ongeveer zo worden:
- Waar mogelijk/wenselijk via Hue (of Hue-compatible) lampen gebruiken
- Elke ruimte heeft een Hue dimmer als schakelaar, waarbij de 'off' button zo geprogrammeerd is dat als hij 3-seconden wordt ingedrukt, hij de hele verdieping of het hele huis uitschakelt
- Gezien een 'feature' van Hue er voor zorgt dat een lamp na stroomuitval op volle sterkte gaat branden, een regel in de bridge opnemen die midden in de nacht alle lampen uitschakelt. Handig voor op vakantie.
- Op overloop, douche/wc infrarood sensoren plaatsen die 's nachts de lampen gedimd inschakelt met genoeg licht om je weg naar het toilet te vinden. In de douche/WC kan dezelfde infrarood er voor zorgen dat overdag het licht op normale sterkte gaat branden.
- Veel Hue apps ondersteunen het 'komen en gaan', zodat lampen worden aan en uit geschakeld worden bij het binnen komen of vertrekken. Zelf geef je al aan dat je een Nest thermostaat gaat gebruiken, en ook dat kan: https://nest.meethue.com/
- Mocht je kindje wat ouder zijn, dan kun je het zelfs zo instellen dat als kindjelief op zijn/haar kamertje het licht aan doet, ook in lamp in de ouderlijke slaapkamer aangaat. Niet fijn wakker worden, maar je bent wel ineens alert.

Last not least, een hue dimmer schakelaar is geen 'fysiek klikding'. Wel is het mogelijk een Hue Tap schakelaar in een Gira schakelaar te bouwen.

Voor meer details, zie dit topic: [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 3
En wil je op de hoogte blijven van Hue aanbiedingen: Philips Hue aanbiedingen- & kortingscodetopic
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dit klinkt inderdaad als een haalbare route, met als enige nadeel dat je alle lampen moet vervangen, waar een oplossing gebaseerd op schakelaars me goedkoper lijkt:
  • Een kapotte lamp is minder zuur
  • Door een aantal lampen op dezelfde schakeling te zetten beperk je apparaten op je wifi en natuurlijk kosten
  • Dit systeem werkt alleen maar met lampen. Het zou wel fijn zijn als we ook bijvoorbeeld het mediacenter, speakers, ventilator ed met dezelfde knop kunnen killen
Is er iemand bekend met een oplossing gebaseerd op slimme schakelaars? (zoals WeMo)

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
xilent_xage schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:18:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Dit klinkt inderdaad als een haalbare route, met als enige nadeel dat je alle lampen moet vervangen, waar een oplossing gebaseerd op schakelaars me goedkoper lijkt:
Klopt, maar je hoeft niet alles in 1x te doen natuurlijk. Je kunt kamer voor kamer doen. Het enige is dat je bij de aanschaf van armaturen rekening houd dat er in de toekomst een Hue lamp in moet kunnen.
[list]
• Een kapotte lamp is minder zuur
Daar heb je een punt. Maar zijn ledlampen dus die gaan doorgaans wel even mee.
• Door een aantal lampen op dezelfde schakeling te zetten beperk je apparaten op je wifi en natuurlijk kosten
Hue werkt niet via Wifi maar via Zigbee, wat een eigen mesh-netwerk heeft. Neemt niet weg dat de lampen eigenlijk altijd een soort van 'standby' staan om te luisteren naar signalen en er op te acteren of door te sturen.
• Dit systeem werkt alleen maar met lampen. Het zou wel fijn zijn als we ook bijvoorbeeld het mediacenter, speakers, ventilator ed met dezelfde knop kunnen killen
Hoewel niet van Hue zelf, zijn er wel stekkerdozen die je met Zigbee kunt schakellen. En die kun je dus wel met Hue bedienen.

Ik begon mijn post ook met 'Goedkoop is het niet'. De reden dat ik toch in jouw topic reageerde is ook niet om je Hue lampen aan te smeren, maar omdat een groot deel van jouw wensen eenvoudig met Hue te realiseren is. En om heel eerlijk te zijn. vind ik het zelf een ideale manier om de verlichting te regelen. Een echte aanvulling op je interieur. Tegelijk ook wel een kleine waarschuwing, het is besmettelijk en verslavend. ;)

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 22:27
Als je de aanleg nog helemaal zelf kan kiezen: elke schakeldraad niet naar een lichtknop, maar naar een PLC trekken Vervolgens ook elke lichtknop naar die PLC trekken.

Kun je zelf kiezen welke lichtknop bij welke lamp(groep) hoort en on the fly herconfigureren.

Leuke Tweakers artikelen:

video: Het slimste huis van de Achterhoek: op bezoek bij Tweakers-oprichter F...

reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Domotica met plc's

• r--ndy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10 22:12
xilent_xage schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:04:
[...]

Nest hello, nest secure en nest x yale lock. Voor zover ik kan achterhalen werkt dat allemaal goed samen zonder zelf te hoeven knutselen (sorrie tweakers). Reden waarom ik hiervoor gekozen heb is dat we afkunnen van sleutels, en ook op afstand de bel kunnen beantwoorden en de deur open kunnen doen. Het slot werkt samen met het alarm, dus als je slot van de deur haalt wordt alarm automatisch uitgeschakeld en (min-of-meer) andersom. Het geheel zou goed moeten samenwerken met Google home.

[...]

Tot nu toe heb ik mij daar niet in verdiept, omdat dit niet compatible is met nest. Mocht bovenstaande systeem hetzelfde kunnen als hierboven tegen gelijke of lagere kosten, met dezelfde gebruiksvriendelijkheid en niet al teveel knutselen dan is dat een optie. Maar mijn gevoel zegt dat dit niet de weg is die ik opwil.

[...]

Ik ben niet met Nest getrouwd, maar heb wel het gevoel dat het een makkelijke en nette manier is om zonder al teveel te knutselen te bereiken wat ik wil. Als iemand een andere weg kan aanraden sta ik daar uiteraard voor open!

[...]

Zeg max 1000 euro. Goedkoper is uiteraard beter :)
Vanaf wanneer is Nest Secure verkrijgbaar in NL? Daarnaast heeft Yale wereldwijd ontzettend veel verschillende sloten. Waarvan niet alle modellen in NL verkrijgbaar zijn omdat wij andere type sloten en hang/sluitwerk gebruiken. Yale staat ook op de IFA, wellicht dat er dan meer duidelijk is. Check even voor de zekerheid of het slot dat je wilt wel in NL verkrijgbaar is/wordt!

De verlichting zou ik koppelen aan een Z-Wave controller. Dan heb je qua armaturen meer vrijheid wat je wilt ten opzichte van Philips Hue. Mocht je in de toekomst wisselen ben je niet verplicht rekening te houden of een Philips Hue lamp daarvoor verkrijgbaar is. Daarnaast blijven de lampen altijd werken met de inbouw modules, ook zonder controller. Alleen voor de geavanceerde functionaliteiten zoals "Alles-uit" heb je dan de controller nodig.

Naast de inbouwmodules heb je ook vele Z-Wave tussenstekkers die je kan gebruiken voor het aan-/uitschakelen van bijvoorbeeld een ventilator etc.

Qua knutselen valt het mee. Je sluit de inbouwmodules aan achter je schakelaar, koppelt aan de controller en maakt vrij eenvoudig je eigen scène.

Ga even na welke Nest acties door IFTTT worden ondersteund. FIBARO heeft onlangs ondersteuning voor IFTTT uitgebracht. Hiermee zou je de twee systemen met elkaar kunnen combineren. https://manuals.fibaro.com/knowledge-base-browse/ifttt/

Ik neem aan dat de 1000euro exclusief de Nest en Yale spullen zijn? Aangezien Nest en Yale spullen nogal prijzig zijn haha.

Ik ben bekend met WeMo, in Amerika doen ze het redelijk goed. Maar in Europa blijven ze aardig achter. Tot nu toe hebben ze alleen de switches, en de slimme lampen hebben ze uit het assortiment gehaald..
Pagina: 1