Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies voor access points in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Ik heb een huis met een plat dak en twee etages. Ik wil graag boven en beneden een stabiel en snel bereik op onze laptops en telefoons hebben.
...

Ik heb T-Mobile thuis glasvezel 750 Mbits/s down/up met bijgeleverde DrayTek Vigor2132F router in de meterkast. Vanuit de meterkast lopen ethernetkabels naar de huiskamer en de studeerkamer boven.

Ik heb nu beneden een TP-Link Archer C7:
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7
...

Over de DrayTek ben ik niet te spreken, hij heeft maar 2 data ethernetpoorten, het wireless is niet stabiel en heeft geen 5GHz is in de T-Mobile firmware uitgeschakeld.

Mijn voorstel is dan ook om de DrayTek alleen als router te gebruiken en om in de meterkast een 1 Gigabit switch te plaatsen (hue, huiskamer, studeerkamer boven, 3 nog ongebruikte ethernet kabels).

Zowel beneden in de huiskamer als boven in de studeerkamer zou ik dan graag een 5Ghz access point hebben. Naar allebei heb ik maar een kabel, maar er zitten op allebei ook een vaste PC (HTPC en workstation), die ik ook graag bekabeld zou laten.

En het zou fijn zijn als telefoons/laptops automatisch overschakelen van acces point als ik naar boven loop.

Huidige snelheden:
DrayTek (bedraad) TP-Link Archer C7 (5 GHz) met HP 840 laptop (Intel AC-7260)TP-Link Archer C7 (2.4 GHz) met HP 840 laptop (Intel AC-7260)
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iEndYK/kabel.pngAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/iKRafz/ac.pngAfbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cqTo0z/24.png

...

Mijn vraag is welke acces points ik zou moeten kopen? Ik kan bijv een pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7 (of vergelijkbaar) bijkopen voor €76.

Of twee keer een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) voor €290 euro samen.

En is er nog veel verschil in de switches? Met wat filters op de pricewatch kom ik bijv uit op een pricewatch: TP-Link TL-SG1008D-8-Port Gigabit Desktop Switch v6.0.

[ Voor 46% gewijzigd door Inge801 op 19-08-2018 13:50 . Reden: Excuses, toen mijn post half af was drukte ik per ongeluk op verstuur ipv toon voorbeeld + 2.4GHz plaatje ]

你还记得吗 记忆的炎夏

Alle reacties

Verwijderd

Voor de meest gebruiksvriendelijke oplossing: 2 Ubiquiti Unifi AP AC Lite of, als je wat meer er voor over hebt Ubiquiti AP AC PRO
De controller op je pc of laptop installeren en je hebt overal in huis een perfecte wifi, met als bonux een prima beheer. Als je bepaalde devices de toegang (tijdelijk) wil ontzeggen gaat dat met 1 druk op de knop in de controller.
Deze AP's ondersteunen een prima handoff zodat je altijd verbinden bent met de AP die het sterkste signaal geeft.
Als je bekabelde apparaten witl gebruiken, plaats je eerst een kleine switch en sluit je vervolgens daar de AP en de bekabelde apparaten op aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2018 13:09 ]

Verwijderd

De 5GHz is niet uitgeschakeld in de router maar die bestaat gewoon niet bij dat apparaat.

Neem verder contact op met T-Mobile om te vragen of je gebruik kan maken van de, prima werkende, wifi versterker. Die is gratis in bruikleen tijdens je abbo.

Is een Fritzbox AP die je gewoon met een kabel kan aansluiten. Ik zou dat eerst eens proberen voordat je geld gaat uitgeven.

• NoahPA
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22-11 09:27

NoahPA

CiscoNerd

Wat ik zou doen gewoon die DrayTek in bridge zetten en alleen als modem gebruiken en dan een Buiquiti router en AP te kopen

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vraag me meer af of/waarom je niet met je ISP schakelt over het feit dat je maar 400Mbit upload haalt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Als aanvulling op @robb_nl je wilt naar alle waarschijnlijkheid het zendvermogen iets naar beneden bijstellen. Roaming gaat vaak prima tussen verschilde merken en types, maar 2x hetzelfde apparaat geeft je in ieder geval de garantie dat de instellingen identiek zijn en dus dezelfde werking hebben. Dit zorgt er voor dat je devices beter roamen.

In principe kun je met de lite prima toe. De pro is leuk als je devices hebt die 3x3 kunnen.

De Draytek is prima geschikt als router maar de WiFi is inderdaad achterhaald. De USG die @NoahPA noemt zou ik laten schieten, zeker als je verder geen bijzondere wensen hebt.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:42
Waarom toch altijd het advies om alles weg te gooien en te vervangen door Ubiquiti? Als de TS een betere dekking qua WiFi wil, is het waarschijnlijk genoeg om er 1 TP-Link AC1750 bij te kopen en op elke verdieping er een neer te zetten. Als hij die identiek instelt (SSID, encryptie-mode, encryptie-type, wachtwoord) dan zal de handover tussen 2 TP-Link Access Points net zo goed werken als tussen 2 Ubiquiti apparaten. Scheelt in aanschafkosten :).

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-11 20:09
Cpt.Morgan schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:24:
Waarom toch altijd het advies om alles weg te gooien en te vervangen door Ubiquiti? Als de TS een betere dekking qua WiFi wil, is het waarschijnlijk genoeg om er 1 TP-Link AC1750 bij te kopen en op elke verdieping er een neer te zetten. Als hij die identiek instelt (SSID, encryptie-mode, encryptie-type, wachtwoord) dan zal de handover tussen 2 TP-Link Access Points net zo goed werken als tussen 2 Ubiquiti apparaten. Scheelt in aanschafkosten :)
En niet te vergeten dat de Archer dan ook meteen als switch dienst kan doen.

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-11 13:50
En let op de plaatsing van je access points> meterkast is meestal verre van ideaal. Ideaal is zoveel mogelijk midden in je huis.

Hoeiendag!

• Inge801
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Inge801

Iron Maiden

Topicstarter
Bedankt voor alle goed reacties, heel behulpzaam! Ik heb nu drie opties geïdentificeerd, ik zal met stap 1 beginnen en ik ga door tot ik tevreden ben :)

1) Wifi versterker van T-mobile (gratis)
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:11:
Neem verder contact op met T-Mobile om te vragen of je gebruik kan maken van de, prima werkende, wifi versterker. Die is gratis in bruikleen tijdens je abbo.
Is een Fritzbox AP die je gewoon met een kabel kan aansluiten. Ik zou dat eerst eens proberen voordat je geld gaat uitgeven.
Ik heb net gemeten of ik aan de voorwaarden voldoe voor de wifi versterker.

"De meting van de monteur vindt plaats op de verdieping van het modem en op de verdieping onder en/of boven het modem van de woonruimte. [..] De klant komt in aanmerking voor de installatie van de wifi-versterker als de meting van de monteur onder de grens is van 10 Mbps downloadsnelheid voor glasvezel."

De DrayTek staat in de meterkast bij het glasvezelpunt en een etage hoger op mijn studeerkamer kom ik slechts op 1 Mbit/s uit met de T-mobile speedtest. Even de klantenservice gebeld, ging allervriendelijkst, binnen een minuut had ik een mederwerker aan de lijn die de router op het meest vrije kanaal ingesteld heeft. Dat mocht ik 24u proberen, en anders morgen terugbellen om een WI-FI monteur langs te laten komen. Het lijkt niet beter, dus ik denk dat ik dan de versterker krijg.

Als het met de versterker boven en C7 beneden straks gratis werkt lijkt het me voor nu een prima oplossing. Mijn laptop heeft nu ac2100 en mocht mijn nieuwe werk laptop veel sneller zijn dan kan ik altijd nog een snellere UAP kopen.

2) Een router of UAP bijkopen

Ik had even bij onze buren gekeken wat de beste router onder de 150 euro is, dan heb ik meteen het extra ethernet poortje zonder losse switch. Daar werd de DIR-878 van D-Link aangeraden. Volgens de pricewatch vergelijking is de 882 even duur, maar nog sneller:
"Dual-band Wireless AC2600 (1,733 Mbps on 5 GHz + 800 Mbps on 2.4 GHz), 802.11ac Wave 2 with MU-MIMO and Advanced AC SmartBeam) (Bron).

Maar als ik naar reviews zoek lijken die behoorlijk negatief met veel disconnects/dropouts.

Dan lijken de iets langzamere UAP toch een veiligere keuze. Ubiquiti staat begrijp ik nu bekend om de goede ervaringen, firmware updates, vele functies en (forum) support.
gastje01 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:45:
Als aanvulling op @robb_nl je wilt naar alle waarschijnlijkheid het zendvermogen iets naar beneden bijstellen. Roaming gaat vaak prima tussen verschilde merken en types, maar 2x hetzelfde apparaat geeft je in ieder geval de garantie dat de instellingen identiek zijn en dus dezelfde werking hebben. Dit zorgt er voor dat je devices beter roamen.

In principe kun je met de lite prima toe. De pro is leuk als je devices hebt die 3x3 kunnen.
Precies. In een ander topic zag ik dat Seamless Roaming inderdaad met bijna alle access points kan door ze goed te configuren, maar out of the box staat het bij Ubiquiti goed ingesteld en hebben ze ook een fast roaming implementatie om het roamen sneller te maken. Ik moet straks even kijken ik dit met de C7 en versterker ook goed ingesteld krijg.

3) Alles van Ubiquiti met een SPF router en twee Lite access points
NoahPA schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:23:
Wat ik zou doen gewoon die DrayTek in bridge zetten en alleen als modem gebruiken en dan een Buiquiti router en AP te kopen
Inderdaad, mocht mijn UAP goed bevallen dan kan ik ook de DrayTek helemaal buitenspel zetten en een Ubiquiti router direct met SPF ingang kopen, aangesloten op de T-Mobile Thuis glasvezel.

Maar de goedkoopste Ubiquiti EdgeRouter X SFP heeft alleen passieve POE (voor een eventuele UAP Pro moet ik dan toch de injector gebruiken) en in de reviews zag ik dat er weinig RAM/Flash geheugen beschikbaar is.

#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 73,-€ 146,-
1Ubiquiti EdgeRouter X SFP€ 71,39€ 71,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,39

你还记得吗 记忆的炎夏

Pagina: 1