Hectometerpaaltjes, met punt of komma ?

Pagina: 1
Acties:

• Gaardenier
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2024
Is er hier iemand die weet waarom men in Frankrijk en belgië op de hectometerpaaltjes een punt als decimaal teken gebruikt i.p.v. een komma?

Nederland doet het juist, dus met een komma en in Duitsland bestaan geen hectometerpaaltjes, want ze staan elke 50 m en zonder afstandsaanduiding, enkel met twee reflectors en wellicht op de achterzijde een soort serie- of nummer of kengetal.

Zou dit een verborgen vernederfrengelsing inhouden?

Dank bij voorbaat voor nuttige inlichtingen.

Struikelen zal ik!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:15
Internationaal gezien is de punt logischer dan de komma, wat getallen betreft.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-11 20:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een auto kost toch €33.000 en niet €33,000? Duizendtallen zijn met een punt en aangezien een hectometerpaaltje een tiende van duizend is, verwacht ik dus eigenlijk een notatie zoals 143.6 in NL want het is een aanduiding voor 143.600 meters.

In Engeland zou het wel met een , zijn want daar gebruiken ze de punt alleen voor getallen kleiner dan 1 zoals £4.95 terwijl een auto £33,000 kost.

[ Voor 6% gewijzigd door MAX3400 op 19-08-2018 17:51 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:49:
Een auto kost toch €33.000 en niet €33,000? Duizendtallen zijn met een punt en aangezien een hectometerpaaltje een tiende van duizend is, verwacht ik dus eigenlijk een notatie zoals 143.6 in NL want het is een aanduiding voor 143.600 meters.

In Engeland zou het wel met een , zijn want daar gebruiken ze de punt alleen voor getallen kleiner dan 1 zoals £4.95 terwijl een auto £33,000 kost.
€ 33.500,- is 33,5k in euro's. We schrijven toch niet 33.5k?

143.600 meter is toch 143,6 km?

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Duizendtallen zijn met een punt en aangezien een hectometerpaaltje een tiende van duizend is, verwacht ik dus eigenlijk een notatie zoals 143.6 in NL want het is een aanduiding voor 143.600 meters.
Eh, nou nee... :+ We noemen het een hectometerpaal, maar er staan kilometers op. ;)
https://www.wegenwiki.nl/Hectometerpaal
Afbeeldingslocatie: https://images.informatiebord.nl/imgfill/552/552/user/shop/img/bm07a_li.png
m.a.w. Op het hectometerpaaltje staat [kilometer][,][tiende deel v.d. kilometer]

Interessant discussiemateriaal over dit onderwerp:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=20641

Het is eigenlijk heel bizar, want in ons gangbare metrieke stelsel is de ',' het decimale scheidingsteken.
De '.' wordt hooguit ter verduidelijking in de duizendtallen, vóór de decimale komma, gebruikt.
Dus waarom de belgen/fransen dit zo doen? Geen idee... 8)7

leesvoer:
Wikipedia: SI-stelsel
Officieel dient een komma als decimaalteken te worden gebruikt. Alleen in Engelstalige geschriften is een punt als decimaalteken toegestaan. De keuze tussen punt of komma dient binnen de betreffende tekst wel consequent volgehouden te worden.

Cijfers kunnen met spaties verdeeld worden in groepjes van drie.[4] Punten (respectievelijk komma's in Engelstalige geschriften) zijn hier niet toegestaan.

Getalnotatie en standaarden

[ Voor 55% gewijzigd door ehtweak op 19-08-2018 19:47 ]

Mooie Plaatjes   

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11-11 19:03

Waarom? Het getal is toch afstand in de eenheid hectometer kilometer? Er is sprake van 143 hele hectometers kilometers en een 6/10e hectometer kilometer afstand ten opzichte van waar de telling begint. Dan is een komma vanzelfsprekend in ons systeem.

We schrijven toch ook niet 1.5 liter, maar 1,5 liter als je 1.500 milliliter weergeeft in liters?

[ Voor 3% gewijzigd door Pyramiden op 20-08-2018 09:14 ]

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-11 21:51

Liveshort

Certified Crazy Person

Nog een van die dingen waarvan het jammer is dat we het er internationaal niet over eens hebben kunnen worden toen die mogelijkheid er was. Met name in de wetenschappelijke wereld ben je van twee walletjes aan het eten, daar vrijwel alle grote softwarepakketten die we hier gebruiken van Amerikaanse makelij zijn. Daar gebruik je dus altijd een punt als scheidingsteken. Officieel moet je in het Nederlands netjes een komma gebruiken, maar dat doet lang niet iedereen. Helaas zijn we inmiddels al ver voorbij het punt (ha ha) dat we nog iets kunnen veranderen aan die standaarden, maar mijns inziens zou de beste oplossing zijn om zowel een punt als komma toe te laten als scheidingsteken, en voor grote getallen een underscore te gebruiken (64.033.000 euro vs 64_033_000 euro).

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:48

Reinier

\o/

En waarom wordt h i.p.v. u of uur gebruikt bij maximumsnelheidonderborden?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Pyramiden schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:34:
[...]

Waarom? Het getal is toch afstand in de eenheid hectometer? Er is sprake van 143 hele hectometers en een 6/10e hectometer afstand ten opzichte van waar de telling begint. Dan is een komma vanzelfsprekend in ons systeem.

We schrijven toch ook niet 1.5 liter, maar 1,5 liter als je 1.500 milliliter weergeeft in liters?
Nee, het is een hectometerpaaltje om dat het om de hectometer neergezet is. Wat er op staat is in kilometers.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gaardenier schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:10: en in Duitsland bestaan geen hectometerpaaltjes, want ze staan elke 50 m en zonder afstandsaanduiding, enkel met twee reflectors en wellicht op de achterzijde een soort serie- of nummer of kengetal.
In Duitsland staan ook gewoon bordjes met km aanduiding. Geen idee of daar regionale verschillen in zitten en of ze altijd op dezelfde afstand staan, maar ik kwam ze vandaag op de A61 in elk geval om de 500m tegen. Met een komma als scheidingsteken tussen hele kilometers en de decimaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Pyramiden
johnkeates schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 01:12:
[...]

Nee, het is een hectometerpaaltje om dat het om de hectometer neergezet is. Wat er op staat is in kilometers.
Je hebt helemaal gelijk, natuurlijk... Ik was niet helemaal scherp...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

johnkeates schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 01:12:
[...]

Hoewel je gelijk hebt denk ik dat die beredenatie wel het antwoord op de TS is waarom het soms een comma en soms een punt is en dan heb je natuurlijk ook nog landen die de betekenis van de punt en comma in getallen anders hebben (maar in Frankrijk, België en Nederland is dat niet zo).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:08
aangezien een hectometerpaaltje een tiende van duizend is, verwacht ik dus eigenlijk een notatie zoals 143.6 in NL want het is een aanduiding voor 143.600 meters.
Ehm, je kan niet zomaar cijfers gaan weglaten als je een cijfergroeperingssymbool gebruikt. Dat mag alleen bij decimalen achter de komma omdat deze geen waarde toevoegen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:36

orf

Liveshort schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:47:
[..]maar mijns inziens zou de beste oplossing zijn om zowel een punt als komma toe te laten als scheidingsteken, en voor grote getallen een underscore te gebruiken (64.033.000 euro vs 64_033_000 euro).
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/standards.png

Ja, laten we alle programma's ter wereld ombouwen om één standaard te ondersteunen, onafhankelijk van de locale.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-11 16:59
Ik vind de opmerking over Frankrijk wel opvallend. Zij beschouwen zich immers als de beschermers van de SI standaard.

Heeft iemand een voorbeeld van een hectometerpaaltje in Frankrijk? Ik heb geen idee hoe dat heet in het Frans...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-11 17:05

Clush

Do as I say...

Helixes schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:49:
Ik heb geen idee hoe dat heet in het Frans...
èctométeurpaaltieu.

on-topic: het is de vraag of er überhaupt over nagedacht is of dat er op het prototype toevallig een punt stond en niemand er aan heeft gedacht om dat te veranderen.

misschien is het verschil ook wel te herleiden op de oude mijlpalen, die stammen van voor SI-stelsels en hectometerpaaltjes een ding waren.

... not as I do.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-11 11:08
Zou dit een verborgen vernederfrengelsing inhouden?
't Is een complot van die vuile Walen!!!
Man man... Neem een potje verf en schilder er overal een streepje aan.

Verwijderd

Is het niet gewoon dat wij kilometers weergeven en de Belgen meters en voor het gemak de nullen weglaten.

52,8 km
52.800 m

Beide correct

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:38
ehtweak schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:32:
[...]

Eh, nou nee... :+ We noemen het een hectometerpaal, maar er staan kilometers op. ;)
https://www.wegenwiki.nl/Hectometerpaal
[afbeelding]
m.a.w. Op het hectometerpaaltje staat [kilometer][,][tiende deel v.d. kilometer]

Interessant discussiemateriaal over dit onderwerp:
https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=20641

Het is eigenlijk heel bizar, want in ons gangbare metrieke stelsel is de ',' het decimale scheidingsteken.
De '.' wordt hooguit ter verduidelijking in de duizendtallen, vóór de decimale komma, gebruikt.
Dus waarom de belgen/fransen dit zo doen? Geen idee... 8)7

leesvoer:
Wikipedia: SI-stelsel
Officieel dient een komma als decimaalteken te worden gebruikt. Alleen in Engelstalige geschriften is een punt als decimaalteken toegestaan. De keuze tussen punt of komma dient binnen de betreffende tekst wel consequent volgehouden te worden.

Cijfers kunnen met spaties verdeeld worden in groepjes van drie.\[4] Punten (respectievelijk komma's in Engelstalige geschriften) zijn hier niet toegestaan.

Getalnotatie en standaarden
Wat ik me nou al jaren afvraag is waar die "Li" voor staat.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:04
Reinier schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:55:
hora, latijns...

en @hierboven... Li= Links en Re= Rechts (waar Rechts de oplopende kant is en Links de aflopende kant).

[ Voor 20% gewijzigd door DutX op 20-08-2018 14:05 ]

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:41

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Brent schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:04:
[...]

Wat ik me nou al jaren afvraag is waar die "Li" voor staat.
Links

Zodat de hulpdiensten weten aan welke kant van de snelweg ze moeten zijn na doorgeven hm-paaltje

Ah, mijn bovenbuurman had het ook net geëdit :9

[ Voor 8% gewijzigd door Tsjipmanz op 20-08-2018 14:06 ]

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Brent
Potdorie, dat is wel extreem cryptisch. Buitenlanders zullen er al helemaal niets van snappen.

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-11 17:14
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:58:
Is het niet gewoon dat wij kilometers weergeven en de Belgen meters en voor het gemak de nullen weglaten.

52,8 km
52.800 m

Beide correct
52.9 m is echter in het Nederlands incorrect. Voor het gemak de nullen weglaten slaat nergens op, je kunt immers gewoon de , gebruiken. :P

I see red pixels.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Brent schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:08:
Potdorie, dat is wel extreem cryptisch. Buitenlanders zullen er al helemaal niets van snappen.
Ze zijn ook niet voor buitenlanders dus da's prima.

Het gebruik van een punt of komma als decimaalscheidingsteken is overigens zowel taal- als cultuurafhankelijk en daar is geen "goed" of "fout" in.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 20-08-2018 14:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Brent
CyBeR schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:10:
Ze zijn ook niet voor buitenlanders dus da's prima.
Het staat erop voor hulpdiensten (dus pech), dus hoe geef je dat door als buitenlander?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Brent schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:10:
[...]

Het staat erop voor hulpdiensten (dus pech), dus hoe geef je dat door als buitenlander?
"It says 42.5 Li"

Buitenlanders kunnen echt wel lezen hoor.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-11 10:07

Koenvh

Hier tekenen: ______

Liveshort schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 00:47:
Nog een van die dingen waarvan het jammer is dat we het er internationaal niet over eens hebben kunnen worden toen die mogelijkheid er was. Met name in de wetenschappelijke wereld ben je van twee walletjes aan het eten, daar vrijwel alle grote softwarepakketten die we hier gebruiken van Amerikaanse makelij zijn. Daar gebruik je dus altijd een punt als scheidingsteken. Officieel moet je in het Nederlands netjes een komma gebruiken, maar dat doet lang niet iedereen. Helaas zijn we inmiddels al ver voorbij het punt (ha ha) dat we nog iets kunnen veranderen aan die standaarden, maar mijns inziens zou de beste oplossing zijn om zowel een punt als komma toe te laten als scheidingsteken, en voor grote getallen een underscore te gebruiken (64.033.000 euro vs 64_033_000 euro).
Dat bestaat volgens mij al, en dat is het als 64 033 000 euro te schrijven :)

🠕 This side up

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
"What does it say on the milepost?"
- "It says: 136,8 Li"
"okay so left side"

AANPASSING: Verdraaid; ik ben ge-japanse-vechtkunstenaart

[ Voor 27% gewijzigd door Haribo112 op 20-08-2018 14:13 ]

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Bovendien:

Bij aansluitingen en knooppunten krijgen verbindingswegen, toeritten of afritten een suffix zodat elke rijbaan een unieke hectometerwaarde heeft.

a: afrit rechts
b: toerit rechts
c: afrit links
d: toerit links

Bron
Dat vind ik wel een goede vraag.

Afbeeldingslocatie: https://www.wegenwiki.nl/images/thumb/Hmpaal_2014.png/400px-Hmpaal_2014.png

[ Voor 38% gewijzigd door Cheesy op 20-08-2018 14:15 ]

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:23
Cheesy schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:13:
Bovendien:

Bij aansluitingen en knooppunten krijgen verbindingswegen, toeritten of afritten een suffix zodat elke rijbaan een unieke hectometerwaarde heeft.

a: afrit rechts
b: toerit rechts
c: afrit links
d: toerit links

Bron
Nice. Wist ik niet.
Op enkele snelwegen en rijkswegen wordt de hectometerwaarde 66,6 overgeslagen. Bijvoorbeeld op de A32 van Leeuwarden richting Heerenveen staat twee maal 66,7 vermeld, en is de volgende waarde 66,5. Dit gebeurt op meer plaatsen in Nederland.[1] Dit komt omdat het getal 66,6 erg lijkt op 666, het getal wat geassocieerd wordt met de duivel. Vooral bij veel religieuze gemeentes ligt dit gevoelig. Ook worden deze hectometerpalen gestolen.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

• Brent
CyBeR schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:12:
[...]

"It says 42.5 Li"

Buitenlanders kunnen echt wel lezen hoor.
Tsja, zo geredeneerd kan er gewoon een cryptografische string staan, zolang die maar uniek is 8)7

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Brent schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:15:
[...]

Tsja, zo geredeneerd kan er gewoon een cryptografische string staan, zolang die maar uniek is 8)7
Voor wat betreft het doorgeven aan hulpdiensten wel ja.

Voor de hulpdiensten zelf is een oplopend getal echter een stuk handiger zodat ze weten of ze er bijna zijn of niet.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:06

Bob Popcorn

Plop!

Omdat km/h de officiele schrijfwijze is van het SI symbool. Van de wiki:
quote: Wikipedia
De schrijfwijze van de symbolen (incl. de voorvoegsels) is in alle talen dezelfde. Dit geldt ook voor talen die zelf niet met het Latijnse alfabet geschreven worden, zoals Russisch (cyrillisch schrift), Hebreeuws en Arabisch.

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Reinier

Reinier

\o/

Bob Popcorn schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:41:
[...]

[...]
Nee, in Nederland zeggen we niet 19h tegen 7 uur 's avonds :)

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Reinier schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:53:
[...]

Nee, in Nederland zeggen we niet 19h tegen 7 uur 's avonds :)
Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2017/06/snelheden.png

Op de hectometerpaaltjes wel, volgens mij sowieso op alle verkeersborden waar tijden worden genoemd.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-11 11:39
Brent schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:08:
Tja, L en R zijn wel redelijk internationaal standaard voor links en rechts. Lijkt me dat ze die 2e letter erachter ook wel snappen.

Onderborden waar tig uitzonderingen staan genoemd lijkt mij een groter probleem voor mensen die de taal niet machtig zijn, dat heb ik zelf namelijk ook in het buitenland. Of wegomleidingen waar de straatnaam genoemd wordt, als ik niet bekend ben weet ik niet waar de "Burgemeerster ...weg" is, dus haal ik m'n schouders maar op en rij door tot ik niet verder kan. O-)

Flickr - Strava

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44
Nogmaals, die 'h' is de SI-eenheid van tijd in een uur. De 'h' staat symbool voor het latijnse 'hora', wat uur betekent. Engelse 'hour' is een afgeleide van het Latijnse 'hora', maar daardoor heeft ook bijna iedereen het idee dat de 'h' Engels/Amerikaans is.
Als je de eenheid 'uur' voluit schrijft, noem je het in Nederland gewoon 'uur' (geen 'hora'). De 'u' is op zich fout, en staat dan voor atomaire massa-eenheid.

• Reinier

Reinier

\o/

Bob Popcorn schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:55:
[...]

[afbeelding]

Op de hectometerpaaltjes wel, volgens mij sowieso op alle verkeersborden waar tijden worden genoemd.
Dat is precies mijn punt. Het is toch raar om daar een h te gebruiken?

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
CyBeR schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:19:
[...]

Voor de hulpdiensten zelf is een oplopend getal echter een stuk handiger zodat ze weten of ze er bijna zijn of niet.
Dat klopt nu ook niet want er worden best veel hectormetersprongen gemaakt.
Wikipedia: Hectometersprong
GWBoes schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:11:
[...]

Tja, L en R zijn wel redelijk internationaal standaard voor links en rechts. Lijkt me dat ze die 2e letter erachter ook wel snappen.
Uit ervaring weet ik dat de hulpdiensten er gewoon naar vragen:
Staan op het bordje nog andere letters, bijv. Li, Re of een letter?

[ Voor 69% gewijzigd door Sethro op 20-08-2018 16:49 ]

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Reinier schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:39:
[...]

Dat is precies mijn punt. Het is toch raar om daar een h te gebruiken?
Hoezo, een u is atomaire massa, of de hoogte in rack units :p

[ Voor 5% gewijzigd door Bob Popcorn op 20-08-2018 17:04 ]

• Pyramiden
Bob Popcorn schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:41:
[...]

"De schrijfwijze van de symbolen (incl. de voorvoegsels) is in alle talen dezelfde. Dit geldt ook voor talen die zelf niet met het Latijnse alfabet geschreven worden, zoals Russisch (cyrillisch schrift), Hebreeuws en Arabisch."
Dan klopt de Wiki op dat gebied niet. In Rusland schrijven ze namelijk "км/ч", waarin de "Ts" van het Russische woord voor uur komt (час) . Alle overige SI eenheden worden ook ver-Russischt, wat verder wel problemen op kan leveren omdat voor de V en de W dezelfde letter gebruikt wordt waardoor voor middelbareschool studenten soms Volt, als een "В" geschreven, en Watt als "Вт" geschreven slecht uit elkaar te houden zijn.

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:36
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 13:58:

52,8 km
52.800 m

Beide correct
Als ze in Belgie 52.800 afkorten naar 52.8 omdat "je de nullen weg kunt laten" omdat je door de punt weet dat het om duizendtallen gaat, dan zouden ze 52.800.000.000 dus afkorten naar 52.8.. ?

Da's wel een beetje hoe ze het doen bij IPv6, dus zou zo gek nog niet zijn.
Pagina: 1