Carport voor 2 auto's; welke constructie?

Pagina: 1
Acties:

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ik wil een carport bouwen voor 2 auto's. De constructie is van hout. Dus balken van verschillende formaten en houten staanders (200x200mm) op een betonpoer. Het dak bestaat uit metalen profielplaten (gordingafstand 1 meter). Afmetingen van de carport zijn ongeveer 600x600cm. Nu wil ik de constructie bouwen zonder staander in het midden aan de voorkant zodat mijn vrouw ik makkelijker kan inparkeren, dus een overspanning aan de voorzijde (inrijzijde) van 600cm.

Ik heb 2 opties:
1) Een constructie waarin ik in het midden één spant maak (75x250mm). Deze wordt aan de achterzijde ondersteund door een staander en aan de voorzijde rust ie op de drager aan de voorzijde (eveneens 75x250). Deze spant ondersteunt de gordingen (63x150mm ofzo) die aan de ene kant op de spant rusten en aan/in/op de andere kant op een zijbalk.
2) Ik vergeet de middenspant en gebruik als gordingen 75x250mm balken, die aan weerszijde liggen op de zijbalken.

In beide gevallen schoor ik uiteraard de 75x250mm balken aan alle zijden. De zijbalken worden in het midden ondersteund door extra staanders. In de toekomst wil ik zonnepanelen op het dak plaatsen (met extra staalconstructie ivm hellingshoek) dus een beetje extra gewicht moet het wel kunnen hebben.

Ja, ik kan het door laten doorrekenen door een constructeur maar ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tGmvX2Cyl3w7FcaRZNleu63I/full.jpg

De islam kan uw vrijheid schaden

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
Bij optie 1 krijg je een puntbelasting aan de voorzijde door die extra spant.
Optie 2 is eenvoudiger maar iets duurder qua hout maar om zeker te weten wat je nodig hebt zou je hem even door kunnen rekenen op deze site:
http://www.houtinfobois.be/nl/tools/rekensoftware/
En die extra kolom aan de achterzijde kan je laten vervallen gezien de overspanning heeft hij geen toegevoegde waarde.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:25
http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

Ik kom quick & dirty op 70x270 C16 voor een onbelast dak

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Optie 3: Als optie 1 maar dan 90° gedraaid.
Sowieso logisch om tussen die 2 (midden)staanders een spant te hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 18-08-2018 13:37 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou voor optie 2 kiezen.

hoh 1m is een beetje veel bij een overspanning van 6m, ik zou hoh 50 cm doen en dan met de balken die Senor Sjon in zijn post heeft staan. Dan kan je er later ook nog wat zonnepanelen op leggen.

ontwerpregel voor houten balklaag; de hoogte van de balk bij hoh 61 cm = 1/20e van de overspanning

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 18-08-2018 13:38 ]

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
@D.deJong thank, ik wil die staander achter in het midden omdat ik de achterkant dicht wil maken en dan tussen de staanders wat makkelijker een frame kan maken voor de rabatdelen.

@Señor Sjon Dat maatje had ik ook gezien, alleen jammer dat die maat in Douglas hout nergens te vinden is; in Douglas ga ik tot 70x250mm.

@Juup Zoiets? (zie onder)

@Ernemmer De stalen dakplaten kunnen een hoh (ondersteunings)afstand van 1 meter makkelijk aan, ik zou zelfs tot 1,5 meter afstand kunnen gaan. Een hoh afstand van 50 cm wordt een dure grap met balken van 80-100 euro/stuk :P Maar je hebt gelijk, voor de zonnepanelen kan wat extra ondersteuning geen kwaad....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/esmObuc22lh56p0pJgtixQ0j/full.jpg

• Ernemmer
  • Niet online
Wokschotel schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:38:
@D.deJong thank, ik wil die staander achter in het midden omdat ik de achterkant dicht wil maken en dan tussen de staanders wat makkelijker een frame kan maken voor de rabatdelen.

@Señor Sjon Dat maatje had ik ook gezien, alleen jammer dat die maat in Douglas hout nergens te vinden is; in Douglas ga ik tot 70x250mm.

@Ernemmer De stalen dakplaten kunnen een hoh (ondersteunings)afstand van 1 meter makkelijk aan, ik zou zelfs tot 1,5 meter afstand kunnen gaan. Een hoh afstand van 50 cm wordt een dure grap met balken van 80-100 euro/stuk :P Maar je hebt gelijk, voor de zonnepanelen kan wat extra ondersteuning geen kwaad....

[afbeelding]
De hoh afstand heeft niks met de dakplaten te maken maar met het gewicht wat elke balk kan dragen. Hoe kleiner de hoh afstand hoe kleiner de balk. Dus bij een 2 keer zo grote afstand heb je een 2 keer zo sterke balk nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 18-08-2018 19:21 ]

• Señor Sjon
Wokschotel schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:38:

[afbeelding]
Dan zal je eerder naar hoh 400 gaan. Dan kan je de hoogte vaak reduceren. Maar 6 meter overspannen in hout geeft gewoon hoge balken. Douglas is een ander houtsoort, daar zou je aan moeten rekenen.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-12 11:05
Die 6 meter is inderdaad gigantisch, het is te doen maar erg begrotelijk.

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-12 07:42
75x250 is niet te tillen. Je kan overwegen de balken te verstevigen met staal om de overspanning te halen met een kleinere balk.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Ben ik weer :) Nav de opmerking van @Juup ben ik gaan zoeken en kwam onderstaand carport tegen. Weliswaar met plat dak maar niets weerhoudt me ervan om dit met een schuin dak te doen. Ik mis hier wel de schoren dus die heb ik er bijgepaint :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7yDtJiDrigHkrBvzJaMS8fpH/full.jpg

Dus dan zou ik met 2 dikke balken uitkomen met daarop hoh 600mm de regels. Omdat ik dit tamelijk licht vind, kan ik in het midden een extra balk plaatsen zodat de regels halverwege worden ondersteund. Volgens mij heb ik dan wel een voldoende stevige constructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xl7I1fLIrNV8IOrydg6REyBS/full.jpg

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:02

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik weet niet waar je woont, maar als er een keer een meter sneeuw valt, dan wil je niet dat je carport instort. En een meter sneeuw weegt best veel. Iets om rekening mee te houden :).

Cunning linguist.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Met die meter sneeuw moet je inderdaad rekenen (hoewel een meter wat veel is). Maar TS heeft het volgens mij over een schuin kapje er op, dan is je sneeuwbelasting ook weer heel anders.

Stevig bouwen is prima, maar overdrijven is ook een ding. Het is verder een onbelast dak, dus behalve die sneeuw en een flinke storm moet dat dak weinig kunnen hebben.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Ernemmer
  • Niet online
Wokschotel schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 07:45:
Ben ik weer :) Nav de opmerking van @Juup ben ik gaan zoeken en kwam onderstaand carport tegen. Weliswaar met plat dak maar niets weerhoudt me ervan om dit met een schuin dak te doen. Ik mis hier wel de schoren dus die heb ik er bijgepaint :P

[afbeelding]

Dus dan zou ik met 2 dikke balken uitkomen met daarop hoh 600mm de regels. Omdat ik dit tamelijk licht vind, kan ik in het midden een extra balk plaatsen zodat de regels halverwege worden ondersteund. Volgens mij heb ik dan wel een voldoende stevige constructie.

[afbeelding]
Op die manier zou het ook kunnen maar jouw carport is een stuk groter dan die op het plaatje.
Met optie 4 kan je er dan wel komen, maar die 70x270 is toch echt te klein om op die manier 6m te overspannen.

Met dit systeem is je hoh van de grote balken nu 2m geworden waar het 50cm moet zijn om 6m te kunnen overspannen.

Even snel berekend hoe ver de balk zal doorhangen bij sneeuw en zonnepanelen bij een hoh van 2m en dat is 36,3mm.

Als belasting genomen;
Sneeuw 56kg/m2
Dakplaten 10kg/m2
Zonnepanelen 25kg/m2

PS. voor 150 euro heb je een complete berekening die zeker klopt.
https://balkberekening.nl/carport/

En hier is nog een topic over een 5x5m carport.
Carport aanbouwen

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 19-08-2018 11:19 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bart ® schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 08:09:
Ik weet niet waar je woont, maar als er een keer een meter sneeuw valt, dan wil je niet dat je carport instort. En een meter sneeuw weegt best veel. Iets om rekening mee te houden :).
Een kuub compacte sneeuw weegt 200kg.

Voor een plat dak moet je rekening houden met een sneeuwbelasting van 0,56 kN/m2.

bron (pdf)

@TS: Waarom wil je niet meer palen aan de zijkanten?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 19-08-2018 11:10 ]

• Zygapophysis
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Zijn gelamineerde houten liggers of een stalen balk met omkisting geen optie?

• Señor Sjon
Dat valt allemaal binnen de variabele belasting van 1 kN/m2 voor een dak. Het wordt gerekend voor gevallen van sneeuw, windzuiging, regenwater, dakdekker, whatever.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Topicstarter
Thanks weer voor het meedenken, wordt gewaardeerd :)

@Ernemmer Lastig inschatten van een foto, maar zo veel kleiner dan 6 x 6 zal dat carport op die foto toch niet zijn? Er passen ook 2 auto's onder. Nog zo'n voorbeeld, wat volgens mij niet veel kleiner is dan 6x6:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7ngAmRHDAf9herxKOEcKrVih/full.jpg

Dat ik meer balken in optie 4 nodig heb is me wel duidelijk, maar hoe kom jij aan hoh 50? Dat lijkt mij overdreven veel? Aan de andere kant, dan heb ik geen andere gordingen/regels meer nodig dus dat scheelt ook weer :P Ik ga zeker eea door laten rekenen door een constructeur, dank voor de tip

@Wolly Meer palen kan zeker, dat zal ook wel nodig zijn als ik meer liggers (tip van Fable) ga gebruiken.

@Zygapophysis Stalen ligger aan de voorzijde had ik ook al aan zitten denken en dan haaks daarop in het midden een 2e stalen ligger naar de achterzijde toe. Dan kan ik in/op die haakse ligger de houten balen opleggen. Zoiets (nb: de groene balken komen hoh 50cm, ik kan niet zo goed op schaal tekenen in paint :P )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yU3gi8jL6IOZki3gQS3b7xq6/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Wokschotel op 20-08-2018 08:11 ]

• Ernemmer
  • Niet online
Wokschotel schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:10:
Thanks weer voor het meedenken, wordt gewaardeerd :)

@Ernemmer Lastig inschatten van een foto, maar zo veel kleiner dan 6 x 6 zal dat carport op die foto toch niet zijn? Er passen ook 2 auto's onder. Nog zo'n voorbeeld, wat volgens mij niet veel kleiner is dan 6x6:

[afbeelding]

Dat ik meer balken in optie 4 nodig heb is me wel duidelijk, maar hoe kom jij aan hoh 50? Dat lijkt mij overdreven veel? Aan de andere kant, dan heb ik geen andere gordingen/regels meer nodig dus dat scheelt ook weer :P Ik ga zeker eea door laten rekenen door een constructeur, dank voor de tip

@Wolly Meer palen kan zeker, dat zal ook wel nodig zijn als ik meer liggers (tip van Fable) ga gebruiken.

@Zygapophysis Stalen ligger aan de voorzijde had ik ook al aan zitten denken en dan haaks daarop in het midden een 2e stalen ligger naar de achterzijde toe. Dan kan ik in/op die haakse ligger de houten balen opleggen. Zoiets (nb: de groene balken komen hoh 50cm, ik kan niet zo goed op schaal tekenen in paint :P )

[afbeelding]
De doorbuiging bij hoh 50 cm is nog maar 8 mm, wat een stuk beter is.

Hoe ik dit bereken is om de belasting per m2 meter uit te rekenen (1kn/m2 is het meestal voor een plat dak, dit is een schuin dak, dan ligt het aan de hoek, maar zit je nog in de buurt van de 1kn/m2.

Dan de belasting over de totale lengte van 1 ligger uitrekenen,
Dit doe je door de belasting te vermenigvuldigen met de hoh afstand in m1 en dit vul je in op
https://www.mile17.nl/ligger.php

Daar vul je ook even de rest in van welke balk je gebruikt en dan kan je de doorbuiging uitrekenen.
En of er dan nog weer een laag balkjes overheen loopt maakt niet uit, die grote balken moeten eerst het total dak kunnen dragen.

Hieronder staat een PDF waarbij in een tabel (pagina 6.) staat welke maten goed zouden kunnen.

https://www.google.com/ur...Vaw0ZKEiXT2KGAc1YSeJ8Sw-2

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 20-08-2018 08:58 ]

• Señor Sjon
Wel een faal dat ze op de foto de kleine balken niet uitgelijnd hebben t.o.v. midden. Maar tussen de kolommen gaat het om, dat is de op de foto hoogstens 5 meter. Je ziet ook wat een balken ervoor nodig zijn, de hoogte is niet voor de sier.

Pagina: 1