Carport aanbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:43
Hallo,

Ik ben van plan een carport aan de voorzijde3 van mijn garage te bouwen. In eerste instantie wilde ik gewoon een kant en klaar bouwpakket aanschaffen, echter ben ik na veel zoeken nog niet tegen gekomen (of tegen absurde prijzen) wat ik graag wil: een draagconstructie uit staal.

Daarom ben ik zelf aan het tekenen geslagen. Echter heb ik weinig kaas gegeten van constructie/berekeningen en ga dus vooral uit van mijn boerenverstand en wat ik op internet kan vinden over balkdiktes etc.

Dit is wat ik van plan ben:
Afbeeldingslocatie: https://mail.interx.nl/owncloud/index.php/s/JKw8ocoYu58ZcPG/download

dus een draagconstructie van 4x 100*100*3mm palen, daarop 2x HEA180 balken, en tussen deze stalen kolommen normale vuren balken van 70*220 h.o.h iets minder dan 60cm.

De carport word tegen de bestaande garage aan gemonteerd met de eerste vuren balk en linker staander.

Het dak zal bestaan uit underlayment met daarop epdm (of iets gelijkwaardigs).
Afbeeldingslocatie: https://mail.interx.nl/owncloud/index.php/s/jwTEMagV5xIKz1H/download

Afbeeldingslocatie: https://mail.interx.nl/owncloud/index.php/s/eClVISI1He8VjkM/download

Als fundering hiervoor wil ik betonpoeren storten of bestellen +/- 60cm diep en 20*20cm breed met draadeind erin zodat de staanders daarop gemonteerd kunnen worden.

Ik heb van de gemeente inmiddels een vergunning ontvangen op basis van een bestektekening. Het enige waar ik nog mee zit is de vraag of ik hiervoor een constructeur moet inhuren om eea te beoordelen, of dat dit zo 'simpel' is dat het eigenlijk weggegooid geld is om daarvoor iemand in te huren (gewoon alles iets zwaarder nemen dan wat normaal is). wat is julie mening daarover? En zien jullie problemen met mijn ontwerp?

[ Voor 19% gewijzigd door _Hades_ op 25-04-2017 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Het enige "probleem" wat ik zie is dat er één paal is zonder schuine steunbalken. Visueel zou ik hier ook een schuine steunbalk plaatsen.
En als je alles iets zwaarder (en dus duurder) neemt dan normaal dan zou het eventueel uit kunnen om een constructeur in te huren. Lijkt me dat een beetje student je in een uurtje wel kan vertellen of je 't goed gedaan hebt of niet. Kost je bij een student een krat bier of € 25 ofzo? En een bedrijf zou dit in een uurtje ook na moeten kunnen rekenen voor € 50 ex BTW. Op 't totale project zou ik dat er nog wel voor over hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
Constructeur bellen. Niet zelf aanklooien. Ik ben een bouwprofessional, maar laat constructies lekker daar waar ze horen. Hij kan zijn tarief waarschijnlijk terugverdienen qua optimalisaties.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-06 14:12
Je zou misschien kunnen overwegen de buitenste dwarsbalken ook van staal te maken zodat je een mooi stevige vierkante constructie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor 150 euro heb je een complete berekening inclusief de fundering.
http://www.balkberekening.nl/carport/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
Tehh schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 21:26:
Het enige "probleem" wat ik zie is dat er één paal is zonder schuine steunbalken. Visueel zou ik hier ook een schuine steunbalk plaatsen.
Dat klopt, die heb ik niet getekend aangezien die paal vast aan de garagemuur gezet word, dus ik zie constructief weinig meerwaarde van die schuine balk. Je hebt echter wel gelijk als het gaat om visueel aanzicht. Ik denk dat ik deze maar ga tekenen inderdaad. bedankt!

@ Rest: Ik ben inderdaad nog niet nagegaan wat een constructeur hiervoor rekent :), ik ging al uit van honderden euro's, maar 100 tot 200 euro mag het inderdaad wel kosten als je het betrekt op de totale kosten. Kan ik met mijn tekeningen aankomen bij een constructeur, of dient dit ook 'professioneel' getekend te zijn oid?

[ Voor 24% gewijzigd door _Hades_ op 25-04-2017 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:48
Ik zie op de tekening niet of je carport schuin afloopt i.v.m. bijvoorbeeld regen? En ik zie ook geen regenpijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
_Hades_ schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:41:
[...]

Dat klopt, die heb ik niet getekend aangezien die paal vast aan de garagemuur gezet word, dus ik zie constructief weinig meerwaarde van die schuine balk. Je hebt echter wel gelijk als het gaat om visueel aanzicht. Ik denk dat ik deze maar ga tekenen inderdaad. bedankt!

@ Rest: Ik ben inderdaad nog niet nagegaan wat een constructeur hiervoor rekent :), ik ging al uit van honderden euro's, maar 100 tot 200 euro mag het inderdaad wel kosten als je het betrekt op de totale kosten. Kan ik met mijn tekeningen aankomen bij een constructeur, of dient dit ook 'professioneel' getekend te zijn oid?
Meeste constructeurs werken met stiftCAD.;) Kijk even naar de voorwaarden in je omgevingsvergunning of er nog 3 weken voor start bouw constructiegegevens geëist worden. Zo niet, dan krijg je je constructie op een bierviltje en is het goedkoper. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
_Hades_ schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 22:41:
[...]

De tekening die je hebt is genoeg voor een constructeur. Nog even een foto er bij van de plek waar het komt en gegevens over de locatie i.v.m. grondsamenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:32
HEA 180 is wel een flinke balk voor een carport :X Dat moet wel wat dunner kunnen

Een constructeur kost zo'n 400/500 euro en worden doorgaans met programma's als SCIA berekent
Hij heeft geen tekening nodig, maar een plaatje zoals in de TS is natuurlijk wel makkelijk

De constructeur geeft je wel aan wat hij allemaal nodig heeft, aangezien dit buiten komt heeft hij bijvoorbeeld ook een precieze plaats nodig zodat hij windberekeningen kan uitvoeren
Verder moet je hem schriftelijk uitleggen wat precies te bedoeling is, maar denk daarbij dan ook aan de staaldiktes die je overal wil gebruiken, maak alles zo duidelijk mogelijk wat je wil

Daarna krijg je een bestand met allerlei getallen waar je niets van snapt, maar daarbij ook een melding of de constructie voldoet of niet, mocht de constructie niet voldoen krijg je meteen te horen waardoor het komt en wat je moet veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Waarom stalen draagconstructie? Ben je van plan er later een verdieping op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

(jarig!)
Geen idee wat voor auto je hebt maar is 5000mm niet wat kort voor een carport? Of gebruik je per definitie de garage om de auto in te zetten en is de carport "extraatje" voor even snel de wagen neerzetten?

Auto in C-segment ligt rond de 4.25m, D-segment rond de 4.62m. Wil je in de achterbak zijn, zet je de auto natuurlijk niet 2mm van de schuur af maar wil je toch snel 30 tot 50 cm loopruimte voor buggy / boodschappen /whatever.

En eens met andere opmerkingen in dit topic; afhankelijk van de materialen/constructie, zou ik toch minstens kiezen voor een iets aflopend dak, mogelijk een regenpijp extra en een dak waar je op kans staan (je zal toch echt eens een reparatie of onderhoud moeten plegen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:55
Als ik zo snel even kijk mag een HEA 180 bij een overspanning van 5 meter ~500kg/m dragen. Dat lijkt me dan ook een klein beetje overkill

Heb je er ook over gedacht over hoe je de HEA op de palen wilt krijgen? Die til je er namelijk niet zo eenvoudig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
Bedankt voor de feedback! Ik had een hea 180 genomen zodat ik de dwarsbalken (die in de h-balk komen te liggen) niet te ver hoef in te kepen. Om ook een afschot te kunnen creëren in het dak kan ik natuurlijk ook lichtere hea balken nemen en daar balkdragers aan lassen (aan de ene kant lager als de andere kant, zijkant carport is namelijk een strookje tuin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 21:48

RvV

Is een houten balk geen optie? Een (desnoods dubbele) balk 70x270 c24 is ook aardig sterk en lekker makkelijk ivm montage.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Laatst online: 00:55
Je kunt natuurlijk de houten balken ook bovenop de HEA leggen. Misschien is het ook nog een idee om een extra staander tussen de lange kanten te plaatsen? Hiermee kun je kleinere balken gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De eerste keer dat je deur daar tegenaan komt heb je alweer spijt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:33
Señor Sjon schreef op woensdag 26 april 2017 @ 10:58:
De eerste keer dat je deur daar tegenaan komt heb je alweer spijt. :+
Met ruim 5 meter aan elke zijde moet je wel heel strak parkeren om in de buurt van een eventuele middenstaander te komen.

Als het niet noodzakelijk is voor de constructie zou ik geen middenstaanders plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FabianGTI schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:06:
HEA 180 is wel een flinke balk voor een carport :X Dat moet wel wat dunner kunnen

Een constructeur kost zo'n 400/500 euro en worden doorgaans met programma's als
500 euro voor een carport? Dan zou ik maar eens vlot een andere constructeur zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 13:28
Ik denk dat als je de houten liggers bevestigd aan de staalconstructie dmv aangelaste ankers, en je de underlaymentplaten (rondom mes groef) doorschroefd in de houten balklaag je de windbelasting redelijk onder controle hebt. De torsie (op dit kleine vlak) is gedekt, alleen het opwaaien is hier spannender.

Was er een reden voor de schoren? Het lijkt mij in staal overbodig, in hout heeft dit een functie. Esthetisch is natuurlijk ook een mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:11
sbruynis schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:43:
Ik denk dat als je de houten liggers bevestigd aan de staalconstructie dmv aangelaste ankers, en je de underlaymentplaten (rondom mes groef) doorschroefd in de houten balklaag je de windbelasting redelijk onder controle hebt. De torsie (op dit kleine vlak) is gedekt, alleen het opwaaien is hier spannender.

Was er een reden voor de schoren? Het lijkt mij in staal overbodig, in hout heeft dit een functie. Esthetisch is natuurlijk ook een mogelijkheid
Het lijkt alsof TS de sterkte van staal erg onderschat. Een dergelijke constructie kan me houten blaken van dezelfde dikte makkelijk, dus met staal zeker.

Ik mis ook hoe de palen in de grond zitten? Betonblokken, gewoon diep erin geslagen, of heb je al beton liggen waar je het zo op kan bouten? Je wilt natuurlijk niet hebben dat na een klein tikje of een windvlaag er enkele honderden kilos hout op je wagen liggen. zie hieronder En kan het punt op de bestaande garage daadwerkelijk dragen, of is dit maar een dun muurtje?

[ Voor 10% gewijzigd door HallonRubus op 26-04-2017 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
HallonRubus schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:57:
[...]

Het lijkt alsof TS de sterkte van staal erg onderschat. Een dergelijke constructie kan me houten blaken van dezelfde dikte makkelijk, dus met staal zeker.

Ik mis ook hoe de palen in de grond zitten? Betonblokken, gewoon diep erin geslagen, of heb je al beton liggen waar je het zo op kan bouten? Je wilt natuurlijk niet hebben dat na een klein tikje of een windvlaag er enkele honderden kilos hout op je wagen liggen. En kan het punt op de bestaande garage daadwerkelijk dragen, of is dit maar een dun muurtje?
Staat in TS:
Als fundering hiervoor wil ik betonpoeren storten of bestellen +/- 60cm diep en 20*20cm breed met draadeind erin zodat de staanders daarop gemonteerd kunnen worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Afhankelijk van waar TS woont is dat meer dan voldoende of totaal onzinnig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 19:40

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Kaasplank schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:29:
[...]

500 euro voor een carport? Dan zou ik maar eens vlot een andere constructeur zoeken.
Dat is denk ik alleen de tekening...

Onze carport is 3 meter breed en 6,50 lang en gemaakt van hout met stalen palen. Het bouwbedrijfje van iemand in de straat heeft dat gemaakt. De constructie is zwaar overkill (maar dat wilden we ook), het dak is door een goede dakdekker gemaakt en electra voor LED's heeft de buurman gedaan. Al met al (en zelf ook een hoop helpen) heeft het grapje toch 6000-7000 euro gekost, waarbij het dak met 'dakraam' alleen al 1000 euro was.

Maar goed, je krijgt wat je betaald. Ik zou het gewoon door een goede timmerman zoeken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 09:04
Nou, ik wil ook nog wel even een duit in het zakje doen.

Vanwege het gewicht is het verstandig om uit te zoeken of de poeren die je in gedachte hebt wel afdoende zijn. Dat is i.m.h.o. het enige wat uitgezocht moet worden, afgaande op de tekeningen. Het is geen dragende constructie, dus helemaal niet zo spannend als alles zwaar genoeg uitgevoerd wordt (dus geen staanders van 50x50x4mm).

Wel moet je even denken over het afschot, niet zozeer qua regen (wel zorgen dat het niet tegen de garage aanstroomt) maar wanneer het onverhoopt een keer flink sneeuwt. 40cm sneeuw is nog wel aardig wat qua gewicht, daar moet het wel tegen kunnen.

Bovenstaande is hoe ik het zou aanpakken, alleen zou ik wss een betonnen fundering storten i.p.v poeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 914223

Misschien toch een vakman inroepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
@freggel
poeren bestaan ook van 1x1 m1 :)
qua sneeuwbelasting ben ik het met je eens, mijn tabellenboek spreekt van 2 kN/m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 09:04
sbruynis schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:08:
@freggel
qua sneeuwbelasting ben ik het met je eens, mijn tabellenboek spreekt van 2 kN/m3
:P Het zou ook met kleine stelcon platen kunnen bedenk ik me net, maar dan zit je net als met poeren van 1x1 met "Hoe krijg ik ze waar ze moeten komen??". (ja, met een kraan oid, maar da's gelijk zo duur :P) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
Zometeen wil TS de carport bouwen midden in de polder. Met de druk van de stalen kolommen zakt straks de carport in het veen weg :-)
Maw moeten we niet discussiëren over heien?

Maar om meer OT te komen, als er meer in de straat soortgelijks hebben kan je daar informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:13
Haha, gaan heien voor een carport.

Die overgedimensioneerde stalen constructie maakt het alleen maar onnodig zwaar, wat weer opgevangen moet worden op andere vlakken.
Een gemiddelde overkapping van een fietsenstalling bestaat uit stalen golfplaat en wat 40mm vierkante buizen. Die overkappingen zie je ook niet over de weg vliegen tijdens windkracht 9.
Houd dat in je achterhoofd, alleen dan een maatje groter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
Haha leuke reacties. Ik woon in de achterhoek op zandgrond dus volgens mij hoeft de fundering niet heel bijzonder te zijn als het maar tot de vorstgrens zit en in relatie tot het gewicht wat erop rust voldoende draagvlak heeft uiteraard. Jullie hebben me wel aan het denken gezet qua zwaarte/gewicht van de onderdelen.

Ik moet even opzoeken hoe dik de balk dan word maar misschien de ligger waar de dwarsbalken aan gemonteerd worden inderdaad maar in hout uitvoeren. Dat maakt het allemaal wel wat sneller en resultaatsgewijs mooier werken wat betreft montage van balkdragers.

De staanders wil ik wel graag in staal uitvoeren want dat vind ik gewoon mooier evenals de schoortjes bovenin.

Een paal in het midden is wat mij betreft uitgesloten ivm opengooien van deuren.

Ik denk dat ik sketchup maar weer eens aanzwengel om eea uit te tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-06 17:36

Yucon

*broem*

sbruynis schreef op woensdag 26 april 2017 @ 15:08:
@freggel
Als je zuiver hier naar kijkt dan is die 500kg/m voor dat HEA180 staalprofiel nog krap. Die 500kg/m heb je alleen al nodig om de sneeuw op te vangen en dan nog het gewicht van de constructie zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
Even tabellenboek naslaan:
Platdak met balken en dakplaat incl. 2 lagen bitumen zonder grind = 0,37kN/m2
Veranderlijke belasting dakvloer 0 graden = 1,0kN/m2
Sneeuwbelasting plat dak = 0,56kN/m2
HE180A weegt 35,5kg/m1
Kolom 100x100x4 weegt 12kg/m1
Dan hebben we nog geen windbelasting opgenomen (zal meer trek zijn dan druk denk ik).
Nu nog iemand die het doorrekend ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:42:
[...]

Als je zuiver hier naar kijkt dan is die 500kg/m voor dat HEA180 staalprofiel nog krap. Die 500kg/m heb je alleen al nodig om de sneeuw op te vangen en dan nog het gewicht van de constructie zelf.
Toch maar even uitgerekend, onder voorbehoud van fouten @_Hades_

Deel 1, constructie

De sneeuwbelasting waarmee gerekend moet worden in NL is lager dan de veranderlijke belasting van 1 kN/m2 voor eventueel onderhoud aan het dak.

De Veranderderlijke belasting is dus 1 kN/m2 en de Permanente belasting zoals hierboven staat is 0,37kN/m2.

De carport valt in klasse CC1 en dan moet je voor de belastingen de PB x 1,22 doen en de VB x 1,35 en die twee optellen.
Voor de berekening moet je dan rekenen met een belasting van 1,8 kN/m2 op je balklaag.

De houten balklaag ligt op 0,6 m van elkaar waardoor de belasting op de balk, 1,8x0,6 wordt en dan uitkomt op 1,1 kN/m1 op de balk.

Bij een overspanning van 5,1 m en de balkafmeting is 70x220. Deze balk is volgens de berekening http://www.mile17.nl/ligger.php goed en heeft dan een maximale doorbuiging van 14,18 mm.

De HEA 180 heeft een overspanning van 4,4m en een belasting van 1,8 x 5,1 / 2 = 4,6 kNm1
Op dezelfde site kan je dan de ligger uitrekenen en dan kom je op een maximale buiging van 4,25 mm wat ook ruim voldoet.

Je constructie voldoet dus en zal niet instorten als er iemand op loopt of als er een pak sneeuw op ligt.

Deel 2, fundering

De fundering, die is op zich een stuk eenvoudiger. Je maakt een gewichtsberekening van de constructie.

Dak, 5 x 5,1 = 25,5m2 x de PB van 0,37 maakt totaal 9,5 kN voor het gewicht van het dak
HEA180, 10m x 0,36kN = 3,6kN voor het gewicht van de HEA180's
Kolommen 100x100x4mm , 2,3 x 4 x 0,12kN = 1,1kN voor het gewicht van de kolommen
Veranderlijke belasting, sneeuw 25,5m2 x0,56kN = 14,28 kN voor als er een pak sneeuw op ligt.

Totaalgewicht constructie, 9,5 + 3,6 + 1,1 + 14,3 = 28,5 Kn
Dit wordt verdeeld over 4 kolommen wat neerkomt op 7,125 Kn draagkracht per poer.

De standaard reken gronddruk bij een fundering op staal is uit mijn hoofd 0,05N/mm2.

7125 / 0,05 = 142500 mm2 wat 0,1425 m2 maakt wat weer neerkomt op een poer van 40 bij 40 cm

Bij de fundering moeten nog een aantal veiligheidsfactoren die ik niet weet, maar je zou natuurlijk een poer kunnen maken van 60x60 cm, dan weet je zeker dat ie groot genoeg is.

Voor 150 euro laat je het compleet met de computer uitrekenen en weet je zeker dat het allemaal goed is.
http://www.balkberekening.nl/carport/

PS. ik doe dit soort berekeningen voor mezelf tijdens het ontwerpproces en laat het altijd in een later stadium narekenen door een constructeur.

[ Voor 82% gewijzigd door Ernemmer op 26-04-2017 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 10:24
Ik zou ook een constructeur bellen, je hebt het al in een computerprogramma staan dus die maakt in twee uurtjes een goede berekening.
Laat voor 150 euro een constructeur je plan doorrekenen. Zeker een eenpitter bij je in de buurt zal dat voor die prijs zeker kunnen doen en dan weet je het allemaal zeker.
Nog een reden om een constructeur te vragen is, stel je hebt het mis en dat ding dondert om terwijl je auto er onder staat dan kan je naar je verzekeringscenten fluiten om maar niet te spreken als er iemand onder staat die het niet overleefd.
Jij hebt de plicht om er voor te zorgen dat je bouwwerk aan het bouwbesluit voldoet, dat je een vergunning hebt betekend helemaal niets behalve dat je plan past binnen het bestemmingsplan en er dus geen bezwaar is om hem te maken.

Als je het dan toch echt zelf wilt doen. Die schuine balkjes zijn voor de sier leuk maar hebben als doel om de verbinding momentvast te maken.
Wat ik mis is een koppeling tussen de twee stalen spanten aan de voorzijde. Onderschat niet wat wind doet dus dit valt zo om. Daarnaast zal er ook een windverband moeten komen om zeker te zijn dat de boel niet gaat schragen. Dit zijn twee staaldraden of strips in een kruis onder het dak. Dit helpt niet alleen tegen wind maar ook als je per ongeluk tegen een kolom aan rijdt.
Dan nog de fundering, 20x20cm is echt niet genoeg. De diepte van 60cm is zodat bij vorst bevroren grondwater de boel niet om hoog drukt maar je hebt oppervlak nodig om de belasting goed af te dragen op de grond. Ik zou dan gevoelsmatig eerder opteren voor 60x60x25cm en leg er wel even een wapeningsnet in. In die 25cm kan je prima een draadeind aanbrengen. Zorg dan dus dat de onderkant van het beton op minimaal 60cm onder het maaiveld ligt.
De houten balken zijn zwaar genoeg. Die kunnen zelfs wel minder, 17,5cm dan hoef je ze niet in te kepen. En je zou kunnen overwegen om in plaats van een HEA180 een UNP180 te nemen. Dan heb je een mooi strakke buitenkant en die zijn veel minder zweer. Nadeel is dat die maar 7cm breed zijn dus die liggen dan excentrisch op de kolom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
henkbas schreef op woensdag 26 april 2017 @ 20:36:
Ik zou ook een constructeur bellen, je hebt het al in een computerprogramma staan dus die maakt in twee uurtjes een goede berekening.
Laat voor 150 euro een constructeur je plan doorrekenen. Zeker een eenpitter bij je in de buurt zal dat voor die prijs zeker kunnen doen en dan weet je het allemaal zeker.
Nog een reden om een constructeur te vragen is, stel je hebt het mis en dat ding dondert om terwijl je auto er onder staat dan kan je naar je verzekeringscenten fluiten om maar niet te spreken als er iemand onder staat die het niet overleefd.
Jij hebt de plicht om er voor te zorgen dat je bouwwerk aan het bouwbesluit voldoet, dat je een vergunning hebt betekend helemaal niets behalve dat je plan past binnen het bestemmingsplan en er dus geen bezwaar is om hem te maken.

Als je het dan toch echt zelf wilt doen. Die schuine balkjes zijn voor de sier leuk maar hebben als doel om de verbinding momentvast te maken.
Wat ik mis is een koppeling tussen de twee stalen spanten aan de voorzijde. Onderschat niet wat wind doet dus dit valt zo om. Daarnaast zal er ook een windverband moeten komen om zeker te zijn dat de boel niet gaat schragen. Dit zijn twee staaldraden of strips in een kruis onder het dak. Dit helpt niet alleen tegen wind maar ook als je per ongeluk tegen een kolom aan rijdt.
Dan nog de fundering, 20x20cm is echt niet genoeg. De diepte van 60cm is zodat bij vorst bevroren grondwater de boel niet om hoog drukt maar je hebt oppervlak nodig om de belasting goed af te dragen op de grond. Ik zou dan gevoelsmatig eerder opteren voor 60x60x25cm en leg er wel even een wapeningsnet in. In die 25cm kan je prima een draadeind aanbrengen. Zorg dan dus dat de onderkant van het beton op minimaal 60cm onder het maaiveld ligt.
De houten balken zijn zwaar genoeg. Die kunnen zelfs wel minder, 17,5cm dan hoef je ze niet in te kepen. En je zou kunnen overwegen om in plaats van een HEA180 een UNP180 te nemen. Dan heb je een mooi strakke buitenkant en die zijn veel minder zweer. Nadeel is dat die maar 7cm breed zijn dus die liggen dan excentrisch op de kolom.
De hoekjes zorgen dat het geheel momentvast is, het enige wat dan nog kan gebeuren is dat het kan torderen maar door het gebruik van underlayment op het dat krijgt deze een schijfvorming en is een extra windverband in de vorm van gekruiste staven waarschijnlijk niet nodig. Ook een balk aan de voorkant is hoogstwaarschijnlijk niet nodig aangezien er al een houten balk zit met hoekjes.

Voor de rest wel eens met hierboven, als je het een constructeur uit laat rekenen komt deze vaak met enkele alternatieven die de constructie lichter en goedkoper kunnen maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 26-04-2017 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalevandaal
@Ernemmer
1 woord: respect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:42
Persoonlijk vindt ik dat ene huis in de straat dat perse een carport wil altijd beetje jammer. Ik vraag me ook altijd af of je daar nu echt plezier uit haalt. Als je ermee rijdt dan wordt je wagen ook vies. Enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat het nuttig is wanneer je veel last hebt van vogels (of beter gezegd vogelpoep). Of zie ik een paar voordelen over het hoofd?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
Tja, ik heb nu net dat ene huis zonder carport in de straat :). Vandaar dat ik dacht dat als ik het eea een beetje af kijk dit zelf wel kon fixen. De meeste constructies in de straat zijn namelijk bij lange na zo zwaar niet..

Echter zijn de argumenten die aangedragen worden zeker geldig om een constructeur er even naar te laten kijken. Stel er gebeurd iets mee dan sta ik altijd sterker bij de verzekering.

@Ernemmer tnx voor de tijd en moeite die je hier in steekt :)

@sbruynis Tnx voor de suggestie voor een UNP

[ Voor 8% gewijzigd door _Hades_ op 26-04-2017 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Is de redenatie dat deze constructie van 2800 kg + 4 zware poeren niet opwaait gebaseerd op een berekening of is daar een andere benadering voor?
Onderlinge verbindingen lijken me ook niet onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:06
sdk1985 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:32:
Of zie ik een paar voordelen over het hoofd?
Bij een auto onder een carport vriest de voorruit minder snel dicht. Zelfde effect als water onder een brug dat minder snel dichtvriest door terugkaatsen van de (weinige) stralingswarmte van de aarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

sdk1985 schreef op woensdag 26 april 2017 @ 22:32:
Persoonlijk vindt ik dat ene huis in de straat dat perse een carport wil altijd beetje jammer.
Persoonlijk vind ik het jammer als mensen zich iets te druk maken over andermans huis.... Het is niet of het een stel golfplaten zijn waardoor je straat op een achterbuurt lijkt.
Ik vraag me ook altijd af of je daar nu echt plezier uit haalt. Als je ermee rijdt dan wordt je wagen ook vies. Enige wat ik me zou kunnen bedenken is dat het nuttig is wanneer je veel last hebt van vogels (of beter gezegd vogelpoep). Of zie ik een paar voordelen over het hoofd?
Als hij de voordelen maar ziet toch?

Excuus voor het off topic gedoe, in onze buurt zijn er ook wat mensen die zich iets te druk maken over andermans huis en tuin....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op woensdag 26 april 2017 @ 23:18:
Is de redenatie dat deze constructie van 2800 kg + 4 zware poeren niet opwaait gebaseerd op een berekening of is daar een andere benadering voor?
Onderlinge verbindingen lijken me ook niet onbelangrijk.
Opwaaien van een dak door wind komt eigenlijk doordat er een onderdruk ontstaat in het gebouw waardoor het dak omhoog komt. Dit is bij een carport niet het geval en hoef je er dus ook geen rekening mee te houden in bebouwd gebied.
De wind heeft ook wrijving, maar dat is zo weinig dat je alleen de dakbedekking moet vastplakken of bedekken met grind.

Windbelasting wordt pas interessant bij grote hallen, aangezien er dan echt drukverschil ontstaat tussen binnen en buiten.

[ Voor 21% gewijzigd door Ernemmer op 27-04-2017 10:11 ]

Pagina: 1