Vloerverwarming in nieuwbouwhuis icm PVC leidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:36

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
In mijn nieuwbouwwoning wilde de aannemer niet meewerken aan vloerverwarming op alle vloeren, en op de begane grond voor een behoorlijk hoge prijs.

Aangezien wij een W/W-warmtepomp krijgen moet die vloerverwarming er wel overal komen. Hiervoor hebben we de dekvloeren en verwarmingsinstallatie laten vervallen.

Op de begane grond loopt het wel los. Op de eerste verdieping en de zolder is het duidelijk waarom ze liever niet mee wilden werken aan vloerverwarming. Zie deze foto voor mijn zoldervloer:

Zoldervloer

De eerste verdieping is minder erg maar daar lopen ook diverse leidingen over de vloer. Mijn idee was om in ieder geval door plaatselijk sleuven in de constructievloer te zorgen dat er nergens buizen over elkaar heen liggen om te hoogte tot 16mm te beperken. Daarna stelde ik me zo voor dat de krimpnetten op pootjes zouden komen te liggen, bovenop de PVC buizen.

Ik heb dit in ieder geval met één leverancier vloerverwarming besproken. Deze gaf aan dat dit niet kon, zonder dit te willen beargumenteren. Andere leveranciers vieren momenteel bouwvak dus daar krijg ik niet veel respons uit, dus vandaar dat ik het hier probeer. Gedeeltelijke cross-post uit Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic maar aangezien dit meer richting algemeen klussen of zelfbouw gaat lijkt een los topic me meer op zijn plaats.

Een alternatief zou zijn gewoon een cementdekvloer over de leidingen heen te smeren en vervolgens daar de vloerverwarming in te frezen, maar dat lijkt me voor de warmte- en koudeoverdracht niet bevorderlijk.

Zelf zie ik de volgende opties:
- krimpnetten op pootjes plaatsen en vloerverwarming daarop leggen
- dekvloer eerst smeren / storten, daarna infrezen
- dekvloer van 20mm smeren over elektraleidingen, daarna krimpnetten bevestigen met vloerverwarming, en daarna nog een tweede dekvloer er overheen
- de gehele PVC-elektrainstallatie herzien om te zorgen dat er geen buizen meer over de constructievloer lopen. Dit wordt nog wel een flinke dobber gezien het aantal leidingen.

Geen van allen wil ik bij voorbaat uitsluiten, maar kosten zijn natuurlijk wel een belangrijke factor. Ik zal zelf ook zeker het een en ander gaan doen aan kluswerk, maar alle leidingen wegfrezen gaat me weer heel veel tijd kosten wat natuurlijk ook een belangrijke factor is.

Ik ben benieuwd of hier iemand verstand van heeft en mooie suggesties heeft hoe we dit het beste kunnen aanpakken, zeker ook met oog op optimaal rendement van de W/W-warmtepomp, en de beste comfortbeleving.

Tja

Beste antwoord (via MadEgg op 08-09-2018 19:57)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Beetje klein plaatje maar zo krijg je wel het idee wat ik bedoel. Het verleggen van leidingen lijkt mij echt niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.heatnet.nl/vv001.jpg

Maar dan wel in de rondte gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://www.vloerenverwarming.nl/wp-content/uploads/2014/04/34.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 19-08-2018 21:10 ]

Alle reacties

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 16:47
Ik denk dat ook van belang is hoeveel vrije hoogte je boven traptreden e.d. hebt? Daar moet je ook je pakket op afstemmen. Je zou eerst de leidingen weg kunnen egaliseren en dan bv noppenplaat met leidingen erop of rechtstreeks een op een net. Maar dan krijg je wel een dikke (totaal) vloer van zomaar 70-80 mm.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:28:
Ik denk dat ook van belang is hoeveel vrije hoogte je boven traptreden e.d. hebt? Daar moet je ook je pakket op afstemmen. Je zou eerst de leidingen weg kunnen egaliseren en dan bv noppenplaat met leidingen erop of rechtstreeks een op een net. Maar dan krijg je wel een dikke (totaal) vloer van zomaar 70-80 mm.
Dat heb ik inderdaad nog vergeten te vermelden. De bouwer heeft het huis ontworpen op een dekvloer op de begane grond van 60mm, en op de eerste verdieping en zolderverdieping met 50mm.

Qua cementdekvloer is 50mm wat krap in combinatie met vloerverwarming, zeker als daar 16mm vanaf gaat voor elektriciteitsleidingen. Daarom overwegen we ook een anhydrietvloer op de zolderverdieping en eventueel eerste verdieping minus badkamer te doen, deze kan een aldus de leverancier van dekvloeren 10 tot 20 mm dunner bovenop de vloerverwarming.

70-80mm is wel wat hoog. In dat geval zal ik waarschijnlijk deuren moeten inkorten en de trap(treden) ophogen. Dat is ook een mogelijkheid maar niet ideaal. Op zolder is het effect nog beperkt omdat daar niet nog weer een trap verder omhoog gaat en er ook nog geen deuren aanwezig zijn, maar op de eerste verdieping wordt dat een flinke operatie.

Je noemt 'leidingen wegegaliseren' - waar zou je het dan mee egaliseren? Zandcement of toch iets anders?

Tja

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 16:47
Op je zolder kruisen leidingen elkaar ook. Dus je komt op 16+16 + ruimte bochten + oneffenheid vloer bij leggen al zo op 4cm hoogtebeslag uit.

Kan je niet beter convectorradiatoren op de verdiepingen hangen? In de regel wordt in een nieuwbouwwoning nauwelijks de verwarming op de verdiepingen gebruikt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:19:
Op je zolder kruisen leidingen elkaar ook. Dus je komt op 16+16 + ruimte bochten + oneffenheid vloer bij leggen al zo op 4cm hoogtebeslag uit.

Kan je niet beter convectorradiatoren op de verdiepingen hangen? In de regel wordt in een nieuwbouwwoning nauwelijks de verwarming op de verdiepingen gebruikt.
Die kruisende buizen ga ik sowieso wegwerken. Ik kan hier en daar wat anders leggen zodat ze elkaar uberhaubt niet hoeven te kruisen en in de overige gevallen ga ik een geul door de stortvoeg frezen om de onderste leiding doorheen te leggen. Ik ga dus voor één buishoogte verlies.

Juist omdat de verwarming vermoedelijk weinig gebruikt wordt wil ik geen ruimte opgeven aan lelijke radiatoren.Daarnaast trekt de vloerkoeling in de slaapkamer in de warme zomers me ook enorm aan. Wel zou dat eventueel een argument zijn om de vloerverwarming in te laten frezen op de verdiepingen. De vloerverwarming-man gaf aan dat dat kon vanaf minstens 20mm dekvloer bovenop de buizen.

Tja

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik ga dit topic even volgen, want ik ga denk ik met bijna hetzelfde te maken krijgen. Ik heb een woning uit 1997 gekocht die ik nu klaar voor de toekomst wil maken, dus overal vloerverwarming/koeling. De w/w warmtepomp komt waarschijnlijk wat later.

Ik heb waarschijnlijk volgende week een gesprek met een installateur die mij als het goed is al mijn opties gaat vertellen. Daar zal ik ook jouw vraagstuk in meenemen.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Uit interesse, als ik op de foto kijk gaan de electraleidingen de vloer in. Betekent dat ook dat ze in een verdeeldoos uitkomen op de etage eronder?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Als je toch leiding om gaat leggen:
Je kan de elektra leidingen allemaal evenwijdig aan elkaar richting de muur leggen. En dan alles langs de muur leggen. Of in de muur frezen.
De vloerverwarming kun je dan gewoon in hetzelfde vlak leggen, parallel aan die elektra.

Maar het eerdere advies lijkt mij logischer. Gewoon convectoren plaatsen. Bij goed geïsoleerde huizen heb je boven toch niet zoveel vermogen nodig.

TheS4ndm4n#1919

• Ernemmer
  • Niet online
Ik had de vloerverwarming nu gewoon gemonteerd op kripnetten en waar de 16+16 zit gewoon niet ook nog een vloerverwarmingsbuis leggen. Als afdekvloer een anhydrietvloer, deze geleid de warmte ook beter dan een cement-dekvloer.
Wel even opletten met waterleidingen op de verdieping, die zou je eventueel kunnen omleggen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:19

BCC

Stomme vraag misschien, maar waarom ligt er zo idioot veel leidingwerk op zolder? En vooral richting de gang? Stroom en UTP, dan ben je er toch wel?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Cv/warmtepomp aansluiting, mechanische ventilatie, coax misschien, dan gaat het hard.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:23
Als ik naar foto's van mijn verdieping vloer kijk tijdens de bouw zijn de netten van de v.v. gewoon over de pvc buizen gelegd. Als iemand een makkelijke foto upload site weet voor een Android telefoon kan ik wat foto's laten zien.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:58:
Uit interesse, als ik op de foto kijk gaan de electraleidingen de vloer in. Betekent dat ook dat ze in een verdeeldoos uitkomen op de etage eronder?
Ja, alle centraaldozen op de eerste verdieping lopen via de vloer op de zolder. Op de eerste verdieping lopen de leidingen naar de centraaldozen van de begane grond niet over de vloer, die lijken wel netjes in de kanaalplaten gelegd te zijn.
RocketKoen schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:10:
Als je toch leiding om gaat leggen:
Je kan de elektra leidingen allemaal evenwijdig aan elkaar richting de muur leggen. En dan alles langs de muur leggen. Of in de muur frezen.
De vloerverwarming kun je dan gewoon in hetzelfde vlak leggen, parallel aan die elektra.
Voor de centraaldozen van een verdieping lager is dat wat onpraktisch, maar behoort tot de mogelijkheden. Mogelijk kunnen die buizen dan net tussen twee zones in.
Ernemmer schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 11:56:
Ik had de vloerverwarming nu gewoon gemonteerd op kripnetten en waar de 16+16 zit gewoon niet ook nog een vloerverwarmingsbuis leggen. Als afdekvloer een anhydrietvloer, deze geleid de warmte ook beter dan een cement-dekvloer.
Wel even opletten met waterleidingen op de verdieping, die zou je eventueel kunnen omleggen.
Bedoel je om de buizen heenleggen? Met zo’n warboel lijkt me dat lastig, dus dan zou wel eerst de boel geordend moeten worden.
BCC schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:22:
Stomme vraag misschien, maar waarom ligt er zo idioot veel leidingwerk op zolder? En vooral richting de gang? Stroom en UTP, dan ben je er toch wel?
Je ziet meerdere leidingen voor stroom, groep voor wasmachine, groep voor wasdroger, leiding voor rookmelder, leiding voor zonnepanelen, loze leiding voor UTP. Ik weet eigenlijk niet of de MV-box een eigen leiding heeft. In ieder geval stroomleidingen naar wandcontactdozen rondom de ruimte.
Grolsch schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 14:58:
Als ik naar foto's van mijn verdieping vloer kijk tijdens de bouw zijn de netten van de v.v. gewoon over de pvc buizen gelegd. Als iemand een makkelijke foto upload site weet voor een Android telefoon kan ik wat foto's laten zien.
Daar hoopte ik op eigenlijk. Zou graag foto’s zien. Tweakers fotoalbum werkt prima van mijn iphone. Sites als photobucket niet?

Tja

• Ernemmer
  • Niet online
MadEgg schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:00:

Bedoel je om de buizen heenleggen? Met zo’n warboel lijkt me dat lastig, dus dan zou wel eerst de boel geordend moeten worden.
Nee ik bedoel alleen waar nu al 2 buizen over elkaar liggen om daar niet nog een buis overheen te leggen. Volgens mij kan je dan makkelijk wegkomen met 50-60mm dekvloer.

• RocketKoen
Ik bedoelde zo iets:
Waarbij rood je elektra leidingen zijn en blauw de vloerverwarming.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LGrZwg0.png

TheS4ndm4n#1919

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:23
MadEgg schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:00:
[...]

Ja, alle centraaldozen op de eerste verdieping lopen via de vloer op de zolder. Op de eerste verdieping lopen de leidingen naar de centraaldozen van de begane grond niet over de vloer, die lijken wel netjes in de kanaalplaten gelegd te zijn.

[...]

Voor de centraaldozen van een verdieping lager is dat wat onpraktisch, maar behoort tot de mogelijkheden. Mogelijk kunnen die buizen dan net tussen twee zones in.

[...]

[...]

Je ziet meerdere leidingen voor stroom, groep voor wasmachine, groep voor wasdroger, leiding voor rookmelder, leiding voor zonnepanelen, loze leiding voor UTP. Ik weet eigenlijk niet of de MV-box een eigen leiding heeft. In ieder geval stroomleidingen naar wandcontactdozen rondom de ruimte.

[...]

Daar hoopte ik op eigenlijk. Zou graag foto’s zien. Tweakers fotoalbum werkt prima van mijn iphone. Sites als photobucket niet?
Pm me ff je 06, dan app ik ze. Ik ben op vakantie en geen laptop bij de hand

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • Beste antwoord

• Ernemmer
  • Niet online
Beetje klein plaatje maar zo krijg je wel het idee wat ik bedoel. Het verleggen van leidingen lijkt mij echt niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://www.heatnet.nl/vv001.jpg

Maar dan wel in de rondte gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://www.vloerenverwarming.nl/wp-content/uploads/2014/04/34.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 19-08-2018 21:10 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
@RocketKoen dat is inderdaad ook nog een optie. Even afhankelijk van de dikte van de dekvloer. Met deze aanpak kunnen de buizen wel 16mm lager komen te liggen, wat gezien de beperkte ruimte voor de dekvloer nog wel eens heel prettig kan blijken. Wel een hoop buizen te verleggen.

@Grolsch bedankt voor de foto's. Dat ziet er wel vergelijkbaar uit met mijn zolder, zij het dat ik dus moet zorgen dat de leidingen niet over elkaar heenliggen maar dat is volgens mij vrij eenvoudig aan te passen. De dikte van de dekvloer is nog wel een issue, die 8 cm waar je het over had is niet haalbaar bij ons maar daarvoor kunnen we eventueel naar een anhydrietvloer uitwijken.

@Ernemmer dat is inderdaad ook vrij duidelijk. Bedankt.

Het legpatroon is een heel ander verhaal. Mijn warmtepompman is er stellig van overtuigd dat het meanderpatroon een betere optie is voor zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen aangezien je daarmee door middel van een ongelijke verdeling van de warmte over de vloer een gelijkmatigere verdeling van de warmte door de ruimte zou krijgen.

In Nederlandse bronnen op internet is de mening vrij unaniem dat je het slakkenhuispatroon zou moeten doen. Toen ik verder op zoek ging op Engelse websites over de meningen over serpentine vs counter flow is dat een heel stuk genuanceerder waarbij de voor- en nadelen van elke methode tegenover elkaar gezet worden.

Het meest steekhoudende argument tegen serpentine is dat je daarbij steeds 180-graden-bochten waarbij je met counter flow hoofdzakelijk 90-graden-bochten hebt, wat een stuk eenvoudiger is met dikke buizen en/of kleine hart-op-hart-afstand.

Tja

• naftebakje
  • Laatst online: 04-02 15:08
MadEgg schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 11:46:
....Het legpatroon is een heel ander verhaal. Mijn warmtepompman is er stellig van overtuigd dat het meanderpatroon een betere optie is voor zeer goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen aangezien je daarmee door middel van een ongelijke verdeling van de warmte over de vloer een gelijkmatigere verdeling van de warmte door de ruimte zou krijgen..
Dus door ongelijke verdeling bekom je een gelijkmatiger verdeling 8)7 Is hij daarna stiekem een kwartier in zijn busje gaan bulderlachen omdat je dat zomaar slikte?
Het meest steekhoudende argument tegen serpentine is dat je daarbij steeds 180-graden-bochten waarbij je met counter flow hoofdzakelijk 90-graden-bochten hebt, wat een stuk eenvoudiger is met dikke buizen en/of kleine hart-op-hart-afstand.
Mee eens;het is niet dat je 10 graden verschil gaat krijgen door ene of andere legpatroon te gebruiken. En hoe lager je aanvoertemperatuur (wat bij warmtepompen zeker het geval is), hoe hoger de flow wordt gezet dus hoe minder het nog uitmaakt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
naftebakje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 12:22:
[...]
Dus door ongelijke verdeling bekom je een gelijkmatiger verdeling 8)7 Is hij daarna stiekem een kwartier in zijn busje gaan bulderlachen omdat je dat zomaar slikte?
:+

Als je géén verwarming toepast zal een ruimte niet gelijkmatig verdeeld zijn - langs de buitenwanden zal het kouder zijn dan langs de binnenwanden. Met meander leg je dan de aanvoerleidingen langs de buitenwanden en de afvoer richting de binnenwanden. Op de Engelse sites kwam ik ook diverse legpatronen tegen met combinaties van meander en slakkenhuis, afhankelijk van de thermische eigenschappen van de schil.

Bij slakkenhuispatroon is het ook niet helemaal gelijkmatig - daarbij krijg je een temperatuur van 35 - 30 - 33 - 31 - 32 - 34 graden, bij wijze van voorbeeld. Bij meander zou je dan 35 - 34 - 33 - 32 - 31 - 30 graden krijgen. Als dat tegengesteld aan de koudeinstroom van buitenaf is zal het resultaat inderdaad gelijkmatiger zijn.

Tja

• RocketKoen
Wat ik mij kan voorstellen is dat je bij 1 "warme kant" en 1 "koude kant" in de ruimte een luchtstroom krijgt net als bij een convector. Dat de lucht bij de warme kant stijgt en bij de koude daalt, zodat je langs je plafond luchtstroom krijgt van warm naar koud. En langs de vloer de andere kant op.

Dat is hard nodig als je de ruimte met 1 of 2 convectoren verwarmt. Maar met vloerverwarming door de hele ruimte natuurlijk nergens voor nodig.

TheS4ndm4n#1919

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Nog even een update. Ik ben in gesprek met een andere vloerverwarminglegger en die zag anders dan de dikte van de dekvloer weinig problemen met vloerverwarming over de leidingen leggen.

Ik ga dus de kruisende leidingen oplossen en voor de rest het er gewoon overheen leggen. De dekvloer zal iets hoger worden dan ontworpen door de bouwer, maar dat los ik langs een andere weg wel op als het merkbaar vervelend is.

Bedankt voor de reacties allen!

Tja

Pagina: 1