Wat gebeurd er als je nergens aan denkt?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:44

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
De meest bekende vorm van meditatie:
Nergens aan denken.
Naar het schijnt rust je dan in een kwartiertje net zoveel uit als in een hele nacht slapen. En sommige mensen hebben nog sterkere verhalen als op twee plekken tegelijk kunnen zijn, kunnen vliegen....etcetera.
Echter ikzelf geloof meer in alleen die eerste, heel erg uitrusten in een kort tijdsbestek....

Wat denken jullie daar over? Is het iemand wel eens gelukt een kwartier lang werkelijk nergens aan te denken, gewoon je hoofd leeg te houden...?

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

Is onmogenlijk. Je zou dan geen besef meer moeten hebben over van je zintuigen. Hierdoor kom je dus ook nooitmeer uit deze toestand omdat je geen 'commando's' kan geven uit deze toestand te ontwaken.

• Dionysos
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

je kan toch "nergens aan denken"want als je dat wil denken dan ben je eigenlijk al weer bezig met iets te denken.

toch? :?

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-10 09:31
Lees dit: Je moet altijd aan iets denken ....

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:32

WouterG

Dit is geen ondertitel

Als je nergens aan denkt word de niet gebruikte capaciteit van je hersenen gebruikt om je geheugen te defragmenteren en de onnodige gedeeltes te wisse.

Verwijderd

Volgens mij kan je je alleen ergens op richten zoals ademhaling of een gedachte van rust. Maar helemaal niets denken lijkt mij zo en zo verschrikkelijk eng en lijkt mij vrijwel onmogelijk maar er zijn mensen die zeggen dat het kan. Ik vraag me af hoe je je dan moet voelen als het werkelijk kan :) Want dan zou alles in de automatische piloot gezet moeten worden en je gedachte gewoon op nul gezet moeten worden (load 0.0 hehe).

Het lijkt me scarry als je het kan.

• Ecco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08-2014
Nergens aan denken kan wel; dat deed ik altijd op de HAVO...
maar of je er wakkerder van wordt?
:Z :Z :Z
:o

It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.

Verwijderd

Volgens mij is het heel goed mogelijk. Er zijn geloof ik ook Boeddhistische en andere Oosterse technieken voor.

Alleen als je je ogen open houdt, dan blijf je wel iets zien, lijkt me. Maar is zien wel een gedachte? Ik denk dat het pas als je er iets aan verbindt, iets anders dus, een gedachte is. Als ik een boom zie en ik denk er bij: wat een mooie boom, of wat een rare tak, dan heb je er gedachten bij. Maar volgens mij kun je ook gedachteloos zien.

En het is toch onzin dat je nooit uit die toestand zou kunnen komen? Er kunnen altijd externe oorzaken zijn die je er uit halen. Bv. als er iemand binnenkomt, of iets uit het 'onbewuste'.

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12 13:31
De uitspraak "dat het onmogelijk is" is inderdaad volgens mij niet waar.

Immers, als je aan iets kan denken, dan moet het mogelijk zijn om ook aan niets te denken. Weetje nog, de relativerende werkelijkheid. Het wordt alleen moeilijk als niets weer iets word (dichotomie). Maar inderdaad, het verhaal gaat dat je bijvoorbeeld tijdens je slaap aan niets denkt. En dat terwijl je toch droomt, echter die ervaring is altijd een herinnering. In je droom kun je ook gemakkelijk op meerdere plekken tegelijk zijn.
Volgens Oosterse leeringen is de beste vorm van meditatie complete innerlijke rust. De geest heeft dan de kans om het lichaam te ontsnappen en zijn eigen ervaringen op te doen. De geest kan makkelijk op meerdere plekken tegelijk zijn. Je wordt wakker, je geest komt terug in je lichaam, en je herinnert je de ervaringen van de geest en je noemt het dromen...

Zegt dit iedereen nog wat? Zo niet, en vind je het wel interessant. Moet je toch "Een ongewoon gesprek met God" en de opvolgers eens lezen van Neal Donald Walsch. Erg interessant...

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:29

Sharky

Skamn Dippy!

met meditatie kun je veel bereiken. wat ik vaak probeer is als ik me heel erg pijn doe (teen stoten!) die pijn 'weg te denken'. als je dat maar vaak genoeg probeert merk je dat je beter word.
ook slaap bijvoorbeeld. je gedachten echt leeg maken en dan val je geheid zo in slaap. ik slaap sowieso erg snel maar als ik m'n best doe altijd binnen 2 minuten. m'n moeder heeft een aantal mappen van het werk over t'ai chi en daar staan hele interessante dingen in.

This too shall pass

Verwijderd

m'n moeder heeft een aantal mappen van het werk over t'ai chi en daar staan hele interessante dingen in.
Cool...

Verwijderd

Het lijkt me niet dat je al je hersenactiviteit uit kan schakelen. Dat wil je ook niet, dan ben je schijndood (of echt dood natuurlijk).

Maar gewoon niet aan iets specifieks denken kan wel denk ik.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
Maar wat je wel kan doen, is proberen nergens aan te denken... en sommige mensen kunnen daar best ver in komen, en dat uitrusten in een kwartier dat weet ik nog niet hoor... maar het zou best kunnen dat als je je volledig ontspant voor een tijdje dat je dan weer een soort van energie hebt opgebouwt in je lichaam.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Ecco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-08-2014
Wat ik wel weet is dat als ik ga slapen meestal mijn gedachten totaal op hol slaan als ik in bed lig, waardoor het een eeuwigheid duurd voordat ik kan slapen. Als ik dan probeer nergens aan te denken, of me alleen concentreer op mn ademhaling wordt ik veel rustiger en slaap ik zo.
Het zou me dus niets verbazen als het inderdaad dit soort effecten kan hebben.

It's over between me and words. I'd love to stick around and exploit them each, but it's all becoming quite predictable. Eventually, they will all be used and I'd have to come up with fake words and that would be way too cnoofy.

Verwijderd

bij meditatie is het meestal zo dat je aan iets denkt zoals de zee, de woestijn, de lucht, op die manier denk je eigenlijk niet aan iets waar je vee lbij hoeft te bedenken, en denk je dus eigenlijk bijna nergens aan. wat je ook kunt doen is bv denken aan een voorwerp (een ronde, gladde bal bv) die in een ruimte zweeft. geef ze in gedachte rustgevende kleuren (de omgeving bv groen en de bal blauw) en kijk er in gedachte na, volg de bal in gedachte...meer niet, denk dus nergens aan behalve aan die bal in de ruimte...op een gegeven moment als je dit makkelijk afgaat zul je merken dat je niet meer bewust die bal volgt en je op een gegeven moment eigenlijk nergens meer aan denkt.

je kunt NOOIT in 1x goed mediteren, dit kost weken oefenen om het goed te doen.

van die 15 minutn is best wel overdreven, je lichaam opzich heeft gewoon rust nodig (spieren, botten ed), geestelijk gezien is het best mogelijk dat je door meditatie minder slaap nodig hebt, maar slaap is er altijd nog om bv via dromen je dag te verwerken, en je lichaam rust te gunnen. meditatie kan dus absoluut niet je slaap vervangen.

Daarintegen is meditatie wel goed voor je, eventjes die grijze massa rust gunnen is uiteraard nooit slecht. :+

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Ff voor de duidelijkheid....
Nergens aan denken staat niet gelijk aan een stilstaan van de hersenen. Alleen je bewuste deel schakel je zeg maar uit. Dingen als hartslag e.d. blijven wel doorgaan. Dus dood ga je niet.
En inderdaad, het begrip nergens aan denken ken ik uit het boedhisme en dat soort religies. Het schijnt echt te kunnen.
En bijna elk geloof ken wel iets met deze meditaties.
In het jodendom zijn er bijvoorbeeld verhalen van mensen die alles weten en daarom nergens aan hoeven te denken. Ze kunnen op twee of meer plekken gelijktijdig zijn omdat ruimte en tijd immers ook relatief zijn. Wij snappen dat niet maar aangezien die mensen ALLES weten....

Ikzelf geloof dat aan niks denken wel degelijk mogelijk is.
Staren bijvoorbeeld. Als je staart denk je soms heel even echt nergens aan. Het is dan ook heel verwarrend als je er ineens uitgehaald wordt. Maar ook als je bijvoorbeeld ergens van schrikt. Dat gevoel dat je hart een slag overslaat. Volgens mij denk ik op dat moment ook nergens aan, je voelt alleen angst (schrik is immers angst).

Dat is volgens mij de kunst. Alleen voelen, ervaren. Niks denken.
Dus het kán wel denk ik.

Maar bijv. de these: "hoe kom je dan weer uit die situatie" vind ik sterk.
Als je niks denkt...hoe kun je dan weer beginnen met denken!

Verwijderd

Ik heb wel eens momenten waarop ik een beetje dom aan het staren ben en ik volgens mij echt nergens aan denk.
Beetje dom vooruitkijken en naar een bloem oid kijken..

Maar als je echt bewust ergens niet aan gaat denken, denk je dat je niet ergens aan wilt denken en denk je dus wel.

Wooh, wat mooi gezegd ;)

Verwijderd

Ik denk niet dat je (absoluut) nergens aan kunt denken en tegelijkertijd kunt leven. Je zintuigelijke waarnemingen worden dan nl niet meer verwerkt, er is geen hersenactiviteit (immers, alle activiteit in je hersens zijn gedachten), kortweg: je bent dood. Zelfs al zou je alleen maar ademen enzo, dan zou je je daar bewust van zijn, dus denk je ergens aan. Vergelijk het maar met een computer zonder CPU-activiteit, zonder CPU activiteit is de PC dood. Enige manier om er uit te komen is door autonomische stimulatie (lees: reanimatie).

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 09:45
Op donderdag 19 juli 2001 14:58 schreef kazz1980 het volgende:
Maar bijv. de these: "hoe kom je dan weer uit die situatie" vind ik sterk.
Als je niks denkt...hoe kun je dan weer beginnen met denken!
Ik denk dat je door een bepaald gevoel weer ergens aan gaat denken. Bijvoorbeeld het gevoel dat je hebt als iets je irriteert en het blijft maar doorgaan met irriteren (mug als je ligt te slapen). Op een gegeven moment wordt het gevoel je teveel en moet je iets doen (lamp aan en mug zoeken). Waarschijnlijk zal zoiets ook het geval zijn als je nergens aan denkt.
Op donderdag 19 juli 2001 15:05 schreef Tizzwat het volgende:
Maar als je echt bewust ergens niet aan gaat denken, denk je dat je niet ergens aan wilt denken en denk je dus wel.
Zo moet het dus ook niet. Als je denkt "ik moet niet denken, ik moet niet denken, ik moet niet denken, ik moet niet denken," dan werkt het voor geen meter. Ik denk dat ontspannen en je concentreren op je ademhaling de manier is om je gedachten leeg te maken.....

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
Op donderdag 19 juli 2001 15:12 schreef Oxonium het volgende:
Ik denk niet dat je (absoluut) nergens aan kunt denken en tegelijkertijd kunt leven. Je zintuigelijke waarnemingen worden dan nl niet meer verwerkt, er is geen hersenactiviteit (immers, alle activiteit in je hersens zijn gedachten), kortweg: je bent dood. Zelfs al zou je alleen maar ademen enzo, dan zou je je daar bewust van zijn, dus denk je ergens aan. Vergelijk het maar met een computer zonder CPU-activiteit, zonder CPU activiteit is de PC dood. Enige manier om er uit te komen is door autonomische stimulatie (lees: reanimatie).
Dit gaat om het 'onbewuste deel' van je hersenen. We praten nu over het deel dat bewust denkt. Je gedachten.
Gevoel en waarnemingen kun je ook hebben zonder ergens aan te denken. Theoretisch ten minste.

Verwijderd

zoiets had ik vroeger geloof ik, als ik bijv bij de tandarts in de wachtruimte zat, of gewoon ergens anders zat, dan zit je daar, hersens op nul
en gewoon zitten, da's alles.
net zoiets als dat staren, alleen langer.
maar als ik staar dan ben ik meestal hard aan het nadenken en let ik niet op de buitenwereld.

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 19:13 schreef handofnot het volgende:
Is onmogenlijk. Je zou dan geen besef meer moeten hebben over van je zintuigen. Hierdoor kom je dus ook nooitmeer uit deze toestand omdat je geen 'commando's' kan geven uit deze toestand te ontwaken.
ontwaken door instinct? jij wordt ook niet wakker omdat je wakker WIL worden, maar gewoon omdat je lichaam genoeg uitgerust is, misschien ontwaak je dan omdat je geest genoeg gust heeft gehad

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:42

Seraphin

Meep?

"Nergens aan denken" Kun je beter vervangen met "Je gedachten leeg maken". Iemand noemde al de vergelijking met je PC. Denk dan niet aan een PC waarvan de CPU niets doet, maar waarvan het RAM helemaal leeg is.

<edit>
Oh ja, en je kan je elementaire geestelijke en lichamelijke functies zien als je 640k basisgeheugen. :) CPU is hart- en longfunctie? ;)
</edit>

Het gaat namelijk om het bewuste deel van je geest wat je zo leeg mogelijk probeert te maken. Dit is waanzinnig moeilijk. Ik doe al 9 jaar aan nin-jiutsu (juist ja, uit de films) en nog steeds gaat het mediteren bij mij meestal van; "hee, ik heb al eventjes nergens meer aan gedacht... oh shit....."

Mediteren gaat er ook niet om dat je helemaal geen prikkels van je zintuigen meer ontvangt (dit gaat via zenuwbanen en kun je gewoon niet stoppen), het gaat er om dat je bewuste deel van je hersenen er gewoon niets mee doen.

OK, ik kan nog wel even doorgaan, maar dit is wel een beetje de kern geloof ik :)

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

• Fubaruba
  • Laatst online: 23-04 20:42
Op woensdag 18 juli 2001 19:03 schreef kazz1980 het volgende:
Naar het schijnt rust je dan in een kwartiertje net zoveel uit als in een hele nacht slapen
Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet moet gaan slapen. Je hersenen hebben elke nacht 4x 15minuten REM slaap nodig. Dit is om ervaringen te verwerken. Als je dit niet doet, ga je hallucineren na een paar dagen. Ze hebben een keer een test gedaan door iemand gewoon te laten slapen, maar hem telkens als de REM slaap begon, wakker te maken. Hij was lichamelijk altijd voldoende uitgerust, maar geestelijk ging ie snel achteruit en ging na een paar dagen allerlei vreemde dingen zien.

Echt goed is niet slapen dus ook niet :p

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

Topicstarter
das weer apart:)

Nooit geweten!

Verwijderd

Interessante topic, vooral omdat iedereen het zegt wel te doen: "Schat, waar denk je aan?" "Oh, niks" :)
Denken aan 1 ding werkt sowieso een beetje, het welbekende schaapjes tellen.

Terugkomen uit het nietsdenken lijkt me geen probleem, je kunt bijvoorbeeld ook op een bepaald tijdstip wakker worden. Ik word wel eens een halve minuut voor mŽn wekker wakker :?

• Fubaruba
Sommige japanners (Myamoto misschien? :)) halen hun inspiratie uit hun eigen dromen. Ze experimenteren met wekkers en technieken om hun dromen vast te houden en hebben een memorecorder naast hun bed liggen om shit op te nemen. Als je je wekker na een week lang altijd op 7 uur te hebben gehad en je zet hem dan ineens op 5 voor 7, dan is je geest daar niet op voorbereid en wordt je meestal wakker, midden in een droom. Hierdoor zijn ze vele malen creatiever dan anderen. Daar geloof ik wel in. Je hersenen kunnen veel meer dan we zelf denken. Het schijnt ook dat wel maar iets van 10% van onze hersenen gebruiken... ik wel iig :o

}:O meuh

Verwijderd

Als je het boek van Roald Dahl leest (ik ben de naam kwijt, maar het zijn iig meeerdere verhalen) dan staat er ook 1 of ander verhaal in over een vent die z'n ged8es leegt maakt. Dat schijnt op waarheid te zijn berust.... maar hier kunnen geen rechten aan worden ontleent ©

Verwijderd

joe MOET niet altijd te denken, kijk maar naar mijn zus, die is blond

:D :+ :) :P

Verwijderd

Dit hebben jullie vast wel allemaal eens gehad... je zit op je fiets of je rijd in je auto ... op een gegeven moment schrik je en denk: shit zit ik hier al!!!

in die periode heb je dan nergens aan gedacht... :)

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

cool, nooit meer slapen! nog meer tijd om te pceeen!!!!!

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• DeX
  • Laatst online: 18-07 12:20

DeX

als je nergens aan denkt.. dan denk je aan nergens.. waar dat ook mag liggen..

Verwijderd

Op donderdag 19 juli 2001 22:00 schreef daFubar het volgende:

[..]

Maar dat wil nog niet zeggen dat je niet moet gaan slapen. Je hersenen hebben elke nacht 4x 15minuten REM slaap nodig. Dit is om ervaringen te verwerken. Als je dit niet doet, ga je hallucineren na een paar dagen. Ze hebben een keer een test gedaan door iemand gewoon te laten slapen, maar hem telkens als de REM slaap begon, wakker te maken. Hij was lichamelijk altijd voldoende uitgerust, maar geestelijk ging ie snel achteruit en ging na een paar dagen allerlei vreemde dingen zien.

Dat is vrij apart... Ik heb me er ook wel eens in verdiept. Het schijnt dat ze niet aan "niets denken" . Vele denken aan een helder licht ofzo. Maar dat je in 15 een 12 uur kunt besparen bevalt me wel... :Z

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11 00:21
Het schijnt ook dat wel maar iets van 10% van onze hersenen gebruiken...
Nee dit is absoluut niet zo! Dit is een hardnekkige roddel die ONWAAR is.

Verwijderd

Bronnen enzo?

Verwijderd

als het om je geheugen gaat kan het best nog wel eens 10% zijn hoor. er zit een bepaalde stof in je hersenen en als je iets hoort, ziet of voelt of wat dan ook, dan maken deeltjes van die stof binding met elkaar en dat is je geheugen. of je iets lang onthoudt of niet hangt af van de sterkte van die binding, maar eens gaat die binding er weer uit. maar dat gebeurt niet in een mensenleven

maar om nog eens ontopic verder te gaan. als je nergens aan denkt ben je dood. ook als je slaapt blijf je namelijk denken(je droomt nl constant, vooral nat >:), maar dat houden we er buiten). denken is de activiteit van de hersenen, niet alleen het denken aan iets. als je hersenen niets doen ben je dood

Verwijderd

Op maandag 23 juli 2001 20:02 schreef morgoth het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet waar, het is maar iets van 3% of zo, vreselijk weinig in ieder geval

• psilo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 23:36
Op zondag 22 juli 2001 17:19 schreef ant het volgende:
Dit hebben jullie vast wel allemaal eens gehad... je zit op je fiets of je rijd in je auto ... op een gegeven moment schrik je en denk: shit zit ik hier al!!!

in die periode heb je dan nergens aan gedacht... :)
meestal zit ik dan JUIST na te denken, en diep

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01 13:36

raphidae

...antichrist...

Op donderdag 19 juli 2001 22:00 schreef daFubar het volgende:

[..]

Ik weet het niet hoor, ik haal regelmatig 5 dagen achterelkaar door en ik zie dan toch echt geen rare dingen.

Every morning is the dawn of a new error.

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

4 x 15 min?
geef mij een apparaat die me ff een urrtje in rem slaap brengt en kan ik weer verder :D

5 dagen gaat nog wel maar daarna....

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Verwijderd

als je aan niets wilt denken moet je de test uit onderstaande topic eens proberen:

Online psychokinese test

De test op zich is onzin (no flame, maar dit kan ik zelf ook programmeren...) maar je kunt wel oefenen met je concentreren op iets heel specifieks. Dan denk je verder nergens anders aan en kom je dus redelijk dicht in de buurt van 'aan niets denken'. Tis een beetje vergelijkbaar met de post van Kertje, die zegt dat je je op een denkbeeldige bal moet concentreren. Visualisatie is in elk geval belangrijk.

• Fubaruba
Op dinsdag 24 juli 2001 08:46 schreef Childsplay het volgende:

[..]

Het is inderdaad niet waar, het is maar iets van 3% of zo, vreselijk weinig in ieder geval
Kan je nagaan wat we dus eigenlijk allemaal nog moeten kunnen als we de volle 100% benutten... Deze topic gaat in mijn opzicht sterk in de richting van anderen over satanisme enzo... ik denk dat we echt nog niet alles uit de mensch hebben gehaald. Telekynese en al die sjit mischien? Misschien kunnen wij als mensen wel dingen creeëren met alleen de geest. Dat zou toch best kewl wezen... GeForce3? ff denken hoor :P

}:O meuh

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:28
Voor de echte die-hard niet denkers onder ons.

Test:
Vanaf nu moet je even 10 seconden NIET aan een roze olifant denken.

Conclusie>
hersenen kunnen niet met het begrip niets omgaan.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Sharky
  • Registratie: September 1999

Sharky

Skamn Dippy!

Op maandag 23 juli 2001 20:02 schreef morgoth het volgende:

[..]

hij wordt erg vaak verkeerd geinterpreteerd idd. je gebruikt per moment maar ong 10%...je hebt beschikking over een theorethische 99%

en over dat wakker schrikken, dat heb ik ook wel eens. dan denk ik of nergens aan of juist heel sterk aan iets en dan gaat m'n lichaam in een soort automaat. dan doe ik alle handelingen. (op m'n werk ofzo) zonder dat ik me daar ook enigzins van bewust. dan vraag ik me altijd af wie het dan overneemt als het ware...erg vaag

This too shall pass

Pagina: 1