Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

R7500 Nighthawk X4 AC2350 - Toevoegen access point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Casper1974
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-04-2023
Op dit moment heb ik een Netgear R7500 Nighthawk X4 AC2350 WiFi router in de meterkast staan. Aangezien deze niet de gehele woning (en tuin) dekt, heb ik een oudere modem (Sitecom WiFi router WLNR 4004) als extra access point opgesteld aan de achterzijde van mijn woning en via UTP kabel aangesloten op de Netgear router. Dit werkt met wisselend succes. In het begin lijkt het goed te werken, maar met name indien verschillende devices (we hebben er nogal wat: iPad's, iPhones, Playstation, lap top) bandbreedte beginnen te vragen (gelijktijdig direct via de Netgear en indirect via de Sitecom naar de Netgear) wordt de verbinding erg traag. Beide routers opnieuw opstarten helpt eventjes, maar al snel wordt alles weer traag. Indien we alleen de Netgear gebruiken, hebben we geen klachten.

Ik heb de volgende vragen:
1 - Is de Netgear uitbreidbaar met een extra accespoint, waarbij bandbreedte voor WiFi gebruik door verschillende devices overeind blijft?
2a - Indien Ja: Welk accespoint (merk en type) is hier geschikt voor?
2b - Indien Nee: Welke combinatie (merk en types) van router en accesspoint zijn hier wel geschikt voor?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 15:16

lier

MikroTik nerd

1. In principe is elk netwerk uitbreidbaar met (extra) accesspoint(s)
2a. Zo lang het een accesspoint is dat goed instelbaar is, werkt het. Meestal werkt het het beste als je alles van een merk hebt.

Maar je zou eerst kunnen proberen om de Sitecom als accesspoint te configureren (ik ga ervan uit dat je hem als router gebruikt?):
Sitecom WLR-4001 v1 001 (N300) gebruiken als SWITCH/AP ?
Echter is het al wel een oudje, maar niet geschoten is altijd mis.

Als je het naadloos wil laten werken, dan:

- zorg dat het SSID overal hetzelfde is
- zorg dat security overal hetzelfde is (WAP2/AES)
- zorg dat de kanalen niet overlappen, voor 2.4 betekent dat 1, 6 of 11
- zorg dat het zendvermogen teruggeschroefd wordt, zodat je geen last van sticky clients hebt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vanuit netwerkperspectief (de Netgear) is het verkeer dat hij "van de andere AP" krijgt gewoon LAN-verkeer. Hij heeft in principe geen idee of daar een switch of een AP achter zit.

Mijn vraag is dus: welke verbinding wordt traag? Ook apparaten bedraad en onbedraad aan de Netgear, of alleen devices die over de Sitecom lopen?

En inderdaad wat lier zegt: Zorg ook dat je de Sitecom in een bridge/ AP-onlymodus zet: geen NAT, geen DHCP.