Zelfgemaakte luidsprekers: bass is uitermate slecht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-06 16:29
Hallo iedereen

Laatst vond ik een setje luidsprekers (2x 2 luidsprekerchassis 4Ω+ 1 tweeter) die ik uit een luidspreker had gered. Ik besloot om er een nieuwe behuizing rond te maken. Die is gemaakt met 11mm dikke multiplex, en aan de randen verstevigd met restjes kersenhout. In de bijlage zie je de binnenkant ervan.

Nu loop ik tegen een probleem: er is weinig tot geen bass te bekennen. Ik heb al een 'woofergat' geboord in de achterkant en dat afgewerkt met een plastic opvuller. Ik dacht aan rotswol, maar ik heb geen idee hoeveel ik nodig heb. Als alternatief heb ik hem een beetje opgevuld met een soort isolatie (zie foto) maar dat helpt helemaal niets. Als versterker gebruik ik een oude Sony, de STR-DE495 om precies te zijn. Misschien dat het daaraan hangt?

De meest voor de hand liggende oplossing is rotswol, alleen, hoeveel heb ik er van nodig? (iets 10% van.. dacht ik)

Iemand misschien een (ander) idee?

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M9ClIkzm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lVHqEx8m.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5kSUYvYm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/G63wqBkm.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xbB0teom.jpg

[ Voor 38% gewijzigd door NiRo op 16-08-2018 14:16 ]

Beste antwoord (via NiRo op 16-08-2018 16:14)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:36
NiRo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:52:
voor de rest vond geen zulde instellingen. De D-Range staat op max (kiezen tussen 'off' 'std' en 'max') en een subwoofer menu vond ik niet.
Heb het even snel opgezocht: alle settings die ik noemde zijn wél in te stellen in het menu:

https://www.sony.nl/elect...anuals/4245/42453274M.pdf
Blz. 63(PDF) = pag. 16-NL

De speakers moeten ingesteld staan op NORM.SP.
Dan kun je daarna de L-R FRONT speaker instellen op LARGE.
SUB (S.W.) moet je instellen op NO.

Bij enige andere combinatie worden de bastonen geredirect naar de subwoofer, en dus door je versterker al gefilterd en komen dan niet bij je speakers aan...

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18
Heb je de specs van de woofer door een simulatieprogramma zoals Winisd of bassbox pro gehaald ?

Zonder specs van de drivers een willekeurige behuizing maken is vaak niet zo een goed idee.

Wat zijn de specs van de gebruikte drivers ?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Je verteld niet echt wat je hebt gered? Zijn het tweeters, woofers, fullrange? Wat heb je met de filters gedaan?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

• NiRo
@Galaxis Hmm nee specs heb ik nog niet, ga ik even ophalen!
@Herby Ik heb er totaal geen idee van, ik ben echt een noob op dat gebied, maar nu staan de bijlages erbij. Ook de specs ga ik even (proberen) op te halen.

• NiRo
[UPDATE] Op de speakers staat nergens een merk/type op. De enige specificatie die ik heb, is dat ie een tolerantie van 4ohm heeft. Enig idee hoe ik de wattage etc. vind?

Thx!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:12

GforceNL

Out of memory....

Gebruik je filters om de juiste tonen naar de juiste speaker te sturen?

<Zinloze tekst hier>

• NiRo
Voor zover ik weet niet. Ik heb gewoon de 4 plugs in mn versterker ingeplugd, dus ik denk niet dat hij de filters erop zet. Zoals je ziet heb ik de ballen verstand van luidsprekers en versterkers. In de startpost staat echt alles wat ik weet...

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-06 10:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

NiRo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:31:
Voor zover ik weet niet. Ik heb gewoon de 4 plugs in mn versterker ingeplugd, dus ik denk niet dat hij de filters erop zet. Zoals je ziet heb ik de ballen verstand van luidsprekers en versterkers. In de startpost staat echt alles wat ik weet...
Niet meer gebruiken dus. Grote kans dat je je tweeter opblaast zonder filter. Die kunnen absoluut niet tegen lage frequenties.

Ook grote kans dat dat de oorzaak is van je gebrek aan bass. Individuele speaker units moeten op elkaar afgestemd zijn en als laatste beetje gebalanceerd worden met een filter.

Wat je nu hebt is een recipe for disaster.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• [m]engineer
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05-2023
Als je gewoon een random doos gebouwd hebt en daar de drivers in geduwd gaat dat niet klinken.
Je behuizing moet aan bepaalde parameters voldoen om een goed geluid te kunnen produceren.

Het enige wat je kan doen is de originele speaker nabouwen. Maar aangezien je die niet hebt kan je alles bijna net zo goed weg gooien.

• NiRo
@Blaat Whoops, had er geen idee van dat het allemaal zo ingewikkeld was. Voor zover ik weet bevat mijn versterker geen filter (=equalizer, toch?) dus ik zou er dan eentje tussen moeten zetten.. Van afstemmen weet ik dus ook geen bal.

@Marijnsp Ja, en dat is exact wat ik heb gedaan haha. Jammer genoeg heb ik de originele speakers niet meer, of toch wat er van over bleef... Jammer, want in vond het concept wel leuk.

Conclusie: ik heb een hoop research voor de boeg als ik ze wil redden maar het gaan waarschijnlijk zelfgekochte speakers worden...

Merci voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Luidsprekers bouwen (en fatsoenlijk laten klinken!) is echt een vak apart.

Maar om wat aanknopingspunten te geven:
De filters waarover gesproken wordt, is niet iets wat "hij erop zet" (je doelt hier op de versterker?)
Het gaat hier over fysieke frequentiescheidingsfilters.
Dat zijn fysieke onderdelen (vaak een printplaatje) wat IN de speakerbehuizing gebouwd is.

Dit zorgt ervoor dat alle tonen die van de versterker af komen gesplitst worden, en naar de juiste drivers gestuurd worden: dus dat de bass-tonen gesplitst worden en naar de woofers gestuurd worden, en dat de hoge tonen gesplitst worden, en naar de tweeters gestuurd worden.
Dit MOET allemaal goed op elkaar afgestemd zijn.. Als je zomaar wat aansluit op de tweeter bijvoorbeeld, ga je deze met grote waarschijnlijkheid opblazen.
Je moet dan ook uitzoeken op welke frequenties je deze filters moet laten splitsen, en dit is afhankelijk van de gebruikte drivers (woofers/middentoon-drivers/tweeters).
Als je dit nu niet gebruikt (of zelfs verkeerd hebt aangesloten) is het heel logisch dat het nergens naar klinkt.

Daarnaast: de opvulling: Dat isolatievelletje wat je gebruikt hebt doet inderdaad helemaal niks, en geeft ook aan dat je niet weet waaróm dit nodig zou zijn.
Die isolatie (rockwool bijv.) wordt gebruikt om (o.a.) te voorkomen dat de binnenkant van de behuizing helemaal gaat meetrillen, en vaak moet een groot deel van de behuizing hiermee opgevuld worden. (en/of dwarsschotten gebruiken om resonanties te dempen, enz). Wederom, ook dat is een vak apart. Er zijn wel veel goede boeken te vinden over luidsprekerbouw! Wellicht een idee om hier eens naar op zoek te gaan voor wat inspiratie en ideeen.

Update: ff snel gegoogled:
Hier staat wat nuttige informatie, en zegt je ook al dat het niet zo simpel is ;)
Tegen het einde, onderaan, staat ook een stukje over scheidingsfilters en behuizingen.
https://www.hifiklubben.n...zo-werkt-een-luidspreker/

Zo'n scheidingsfilter kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
https://asset.conrad.com/...300280_BB_00_FB/image.jpg
Je sluit daar de versterker op aan, en deze verdeelt de juiste signalen over de verschillende woofers/tweeters enz.

[ Voor 13% gewijzigd door BrainCrash op 16-08-2018 14:52 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 22:53
Zie ik goed dat je beide speakers in serie hebt aangesloten? Zie wel een condensator op de tweeter, maar verder inderdaad niets van een scheidingsfilter. Als ik kijk naar de grootte van de magneten achterop de speakers zijn dit geen erg krachtige, dus veel bas verwacht ik daar zeker niet van. Er zit trouwens op de foto een stuk karton tussen speaker en chassis.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zit toch gewoon een condensator voor de tweeter?

Kan je in een schema tekenen hoe je de boel hebt aangesloten? Via de foto's kom ik er niet uit.

Er zit iig ene stuk karton tussen de conus en het chassis dat hoort niet.
De woofers zou je in serie moeten aansluiten goed omgepoold anders hoor je geen bas. in paralel kan je versterker niet aansturen want dan zit je op 2 ohm en dat is te laag.

Fraai is het niet maar als je het goed aangesloten hebt kan het wel werken! heel veel budgetsetjes gebruiken een enkele condensator als scheider voor je tweeter dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• NiRo
@BrainCrash Bedankt voor je post! Die schept al heel wat meer duidelijkheid. Een scheidingsfilter staat er inderdaad niet op maar aangezien ze geen stukken van mensen kosten, is het te overwegen. Eerst ga ik de boeken/het internet even raadplegen om de binnenkant op te vullen. Bedankt voor de uitleg!

@lazybones Ja dat klopt, uit onwetendheid uiteraard. Ook een scheidingsfilter staat er niet op. Qua bass hoeft er niet enorm veel op te staan, maar meer als niets, liefst.

Het kartonnetje zat er al tussen toen ik ze monteerde maar is nu dus verwijderd. Bedankt voor de hint!

@pyrofielo Het schemaatje komt eraan! Ik weet dat het uiterst onprofessioneel gemaakt is, maar het is ook niet de bedoeling om er festivals mee te draaien uiteraard.

Bedankt voor de tips btw!

[EDIT]
Hier het schema:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W11dCaFt.png

[ Voor 7% gewijzigd door NiRo op 16-08-2018 15:06 ]

• BrainCrash
De condensator die op de fotos te zien is, wordt normaal gesproken inderdaad gebruikt als eenvoudig, low-cost hoogdoorlaatfilter voor de tweeter... echter is het op de fotos moeilijk te zien hoe deze in het geheel aangesloten is. (Dus ook of deze wel correct is aangesloten!)
We wachten op het aansluitschemaatje :)

De woofers lijken op zichzelf in ieder geval wel met de correcte polariteit met elkaar in serie aangesloten te zijn (via de witte draad links die van + naar - loopt), maar we zien dus niet of deze vervolgens correct zijn aangesloten op de signaalinput.

Ik zou zomaar kunnen gokken dat de condensator niet alleen in serie staat met de tweeter, maar dat ook de woofers achter deze condensator zijn aangesloten (alle signaal uit de versterker door de condensator).. dan houd je niet veel bas over.

Update: @NiRo Volgens je schemaatje lijkt het in ieder geval wel goed aangesloten zo.
Als in: de slechte basweergave zou dan niet moeten komen door het verkeerd aansluiten van iets in ieder geval..

[ Voor 11% gewijzigd door BrainCrash op 16-08-2018 15:15 ]

• NiRo
@BrainCrash Mijn vorige post is bewerkt met het schema erbij. Detail vergeten op het schema: de + en - van de woofers. Maar na een check klopt de polariteit toch, dus geen edit nodig.

Edit: als alles correct is aangesloten volgens jou, enig idee hoe het dan komt dat er totaal geen bass te bekennen is?

[ Voor 24% gewijzigd door NiRo op 16-08-2018 15:15 ]

• BrainCrash
NiRo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:14:
@BrainCrash Mijn vorige post is bewerkt met het schema erbij. Detail vergeten op het schema: de + en - van de woofers. Maar na een check klopt de polariteit toch, dus geen edit nodig.

Edit: als alles correct is aangesloten volgens jou, enig idee hoe het dan komt dat er totaal geen bass te bekennen is?
Misschien is een van de twee woofers kapot?
(omdat ze in serie staan, doet dan de andere namelijk ook niks meer).
Voel of zie je de conussen wel trillen als je muziek speelt?

• pyrofielo
  • Niet online
NiRo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:14:

Controleer eerst of de woofers het uberhaupt doen door even met de hand te voelen. Als ze het doen dan even op 1 woofer de polen omdraaien.

In tegenfase werken ze mekaar tegen en hoor je idd amper bas

• NiRo
De connussen trillen zoals ze moeten, dus ze werken wel nogsteeds. Even geprobeert met 1 speaker: je een beetje meer bass, dus misschien dat de versterker het gewoon niet aankan?

De polariteit zal ik eens proberen om te draaien (dus van + naar + en van - naar -), misschien dat het dan wel werkt.

EDIT: Ik las hier dat het niets uitmaakt of ze tegengesteld of hetzelfde gepolariseerd aangesloten zijn. Heeft het nog nut dat ik ze dan omdraai?

[ Voor 27% gewijzigd door NiRo op 16-08-2018 15:36 ]

• BrainCrash
@NiRo Volgens de foto zou de polariteit goed moeten zijn zoals het was.
(kan nooit kwaad om even te proberen, maar zet dan wel weer terug).

Andere vragen:
- Je hebt neem ik aan achter op de versterker de speakers wel gewoon op de "Front" inputs aangesloten?

- En op de voorkant staat het knopje "2CH" geselecteerd?

- En in het speaker-setup menu van de versterker staan de front-speakers wel ingesteld als "Full Range"
(en niet op "small", "limited" of iets dergelijks?)

( En eventueel de SUB in het versterkermenu helemaal uitschakelen (not available, not present, off.. of zoiets) )
NiRo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:31:
EDIT: Ik las hier dat het niets uitmaakt of ze tegengesteld of hetzelfde gepolariseerd aangesloten zijn. Heeft het nog nut dat ik ze dan omdraai?
Dat het niet uitmaakt is alleen van toepassing als je een énkele unit hebt (en hoe je die op de amplifier aansluit) (oke, ook niet helemaal... je moet dan daarmee namelijk wel consequent zijn bij alle speakers, dus links/rechts/center enz) ... Bij twee in serie in één behuizing maakt het wel degelijk uit! Die moeten staan zoals ze nu volgens de foto stonden.. dus + van de ene naar - van de andere.

[ Voor 37% gewijzigd door BrainCrash op 16-08-2018 15:46 ]

• NiRo
@BrainCrash De speakers zijn idd op de Front's aangesloten, 2CH is actief en voor de rest vond geen zulke instellingen. De D-Range staat op max (kiezen tussen 'off' 'std' en 'max') en een subwoofer menu vond ik niet.

De D-Range staat momenteel op max, maar als ik switch tussen de 3 hoor ik totaal geen verschil.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Lijken op die dingen die je in de bouwmarkt kon kopen voor in de auto in de kofferbak.

Kan er geen plaatje van vinden, maar weet dat je de tijd dan beter kan spenderen aan echte speakers.

• pyrofielo
  • Niet online
NiRo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:31:
De connussen trillen zoals ze moeten, dus ze werken wel nogsteeds. Even geprobeert met 1 speaker: je een beetje meer bass, dus misschien dat de versterker het gewoon niet aankan?

De polariteit zal ik eens proberen om te draaien (dus van + naar + en van - naar -), misschien dat het dan wel werkt.

Dan heb je ze dus of paralel aangesloten of in tegenfase, en dat maakt wel degelijk uit!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
NiRo schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:52:
voor de rest vond geen zulde instellingen. De D-Range staat op max (kiezen tussen 'off' 'std' en 'max') en een subwoofer menu vond ik niet.
Heb het even snel opgezocht: alle settings die ik noemde zijn wél in te stellen in het menu:

https://www.sony.nl/elect...anuals/4245/42453274M.pdf
Blz. 63(PDF) = pag. 16-NL

De speakers moeten ingesteld staan op NORM.SP.
Dan kun je daarna de L-R FRONT speaker instellen op LARGE.
SUB (S.W.) moet je instellen op NO.

Bij enige andere combinatie worden de bastonen geredirect naar de subwoofer, en dus door je versterker al gefilterd en komen dan niet bij je speakers aan...

• NiRo
@BrainCrash Wow, heel erg bedankt! Hij stond ingesteld op de micro, waardoor ik de andere instellingen dus niet vond. De bass is er heel wat beter op geworden (volgens mij de max dat de speakers zelf aankunnen).

Iedereen bedankt voor de reacties!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Leuk vintage spul, komt het uit een orgel of gitaarversterker?
Pagina: 1