Vraag

• EHelmond
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:57
Ik zoek een?
Vervanger voor de interne wifi adapter van deze laptop: HP Pavilion g6-1141sd

Wat is je budget?
Maakt niet zoveel uit maar meer dan 50 Euro voor zoiets lijkt me overdreven

De module die er in zat is de Atheros AR5B95.
Die zijn op internet al niet meer ruimschoots te vinden. het liefst zou ik een vervanger hebben die ook 5GHz wifi aankan en Bluetooth 4.0 heeft.
zoiets dus
https://tweakers.net/pric...-7260-plus-bluetooth.html

Nou las ik ergens dat de wat oudere laptops van HP een whitelist voor bepaalde wifi adpaters hebben.

In de manual van deze laptop http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02770249.pdf (pagina 49)
staan wel een aantal compatible wifi adapters. er staat niet expliciet dat andere adapter niet werken. alleen het volgende
To prevent an unresponsive system, replace the wireless module only with a
wireless module authorized for use in the computer by the governmental agency that regulates
wireless devices in your country or region. If you replace the module and then receive a warning
message, remove the module to restore computer functionality, and then contact technical
support through Help and Support.
Nu vraag ik mij de volgende dingen af

1. Heeft mijn laptop een BIOS met een whitelist of waar vind ik dat
2. ik las ergens dat het mogelijk is om een andere BIOS te installeren zonder whitelist. is dat aan te raden?
3. kan ik bovenstaande wifi adapter in mijn laptop steken en werkt het dan?(afhankelijk van vraag 1 natuurlijk)

alvast bedankt!

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:05
Ik zou voor een USB variant gaan. Dat is veel makkelijker en werkt altijd.

Op tweakers heb je tal van modellen om uit te kiezen:

categorie: Netwerkadapters

Heb zelf ooit de TP-Link Archer T1U gebruikt voor me laptop om 5Ghz WIFI te krijgen. Ging prima.

Mogelijk dat jij ook zo iets kan gebruiken.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• EHelmond
@Wylana
Ik zie het niet als veel makkelijker.

Ik heb er nu ook een USB adpater (de tp-link archer T2U) in zitten maar wil er toch vanaf.
En dat om een aantal redenen:
1. het neemt een USB poort in beslag. ( ik wil nog eens de nanohub van mux inbouwen voor de ontvanger van mijn muis).
als ik nu mijn draadloze muis erin heb, wifi adapter en mijn Bluetooth dongle. heb ik precies 0 USB poorten over.
met een interne adapter(die ook Bluetooth doet) scheelt dat 2 USB poorten. Ook kan ik niet de laptop snel in mijn laptop tas schuiven als alle dongles er aan zitten. Dat past namelijk niet. De ontvanger van de muis gaat nog net meer niet.
2. Omdat het kan. en omdat ik het wil.
3. Ik denk dat de ontvangst met een goede adapter icm de 2 antenne's in de laptop beter is.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

EHelmond schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:59:
Ik zoek een?
Vervanger voor de interne wifi adapter van deze laptop: HP Pavilion g6-1141sd

Wat is je budget?
Maakt niet zoveel uit maar meer dan 50 Euro voor zoiets lijkt me overdreven

De module die er in zat is de Atheros AR5B95.
Die zijn op internet al niet meer ruimschoots te vinden. het liefst zou ik een vervanger hebben die ook 5GHz wifi aankan en Bluetooth 4.0 heeft.
zoiets dus
https://tweakers.net/pric...-7260-plus-bluetooth.html

Nou las ik ergens dat de wat oudere laptops van HP een whitelist voor bepaalde wifi adpaters hebben.

In de manual van deze laptop http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02770249.pdf (pagina 49)
staan wel een aantal compatible wifi adapters. er staat niet expliciet dat andere adapter niet werken. alleen het volgende

[...]

Nu vraag ik mij de volgende dingen af

1. Heeft mijn laptop een BIOS met een whitelist of waar vind ik dat
2. ik las ergens dat het mogelijk is om een andere BIOS te installeren zonder whitelist. is dat aan te raden?
3. kan ik bovenstaande wifi adapter in mijn laptop steken en werkt het dan?(afhankelijk van vraag 1 natuurlijk)

alvast bedankt!
Dit zal waarschijnlijk gewoon werken. Het is net zoals een ssd of hdd of videokaarten, en die werken ook altijd. Het is werkgeheugen dat soms moeilijk kan doen en vaak een whitelist heeft. Maar ook daarbij, vroeger was het een groter probleem dan nu. Vrijwel altijd werkt het werkgeheugen out of the box.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:59

Zenix

BOE!

HP laptops hebben ook vaak whitelist voor wifi modules, iig mijn probook heeft dat ook. Je zou je laptop kunnen Googlen om te zien of meer mensen ervaring mee hebben.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Ja, je kan de whitelist er uit slopen of laten slopen, bijv. op MDL of bios-mods. Gewoon in prikken en testen, als het net werkt met de BIOS aan de slag gaan.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Praetextatus schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:22:
[...]

Dit zal waarschijnlijk gewoon werken. Het is net zoals een ssd of hdd of videokaarten, en die werken ook altijd. Het is werkgeheugen dat soms moeilijk kan doen en vaak een whitelist heeft. Maar ook daarbij, vroeger was het een groter probleem dan nu. Vrijwel altijd werkt het werkgeheugen out of the box.
Videokaarten staan bij sommige pc's/laptops van sommige fabrikanten echt wel op een whitelist. Het is echt niet zoals een ssd of hdd. Acer, Dell, HP, Lenovo hebben allemaal modellen (gehad) met whitelists.

GPU's en Wifi-kaarten staan er juist bekend om, om de producten te zijn op whitelists. Geheugen helemaal niet. Het is niet altijd compatibel, maar het wordt zeker niet gewhitelist.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

White Feather schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:41:
[...]

Videokaarten staan bij sommige pc's/laptops van sommige fabrikanten echt wel op een whitelist. Het is echt niet zoals een ssd of hdd. Acer, Dell, HP, Lenovo hebben allemaal modellen (gehad) met whitelists.

GPU's en Wifi-kaarten staan er juist bekend om, om de producten te zijn op whitelists. Geheugen helemaal niet. Het is niet altijd compatibel, maar het wordt zeker niet gewhitelist.
Het werd in het verleden veelvuldig gedaan, maar wordt nu steeds minder gedaan. Geheugen werd nog het meeste gedaan naar mijn mening. Ik weet nog dat ik 20 jaar geleden regelmatig terug moest wegens geheugen wat niet werkte op een specifiek systeem.

Maar goed, ook al gebruiken ze een whitelist tegenwoordig, het enige wat dat betekent is dat de specifieke onderdelen getest zijn en compatibiliteit wordt gegarandeerd. Maar vrijwel altijd werkt het tegenwoordig.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Praetextatus schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 18:25:
[...]

Ik weet nog dat ik 20 jaar geleden regelmatig terug moest wegens geheugen wat niet werkte op een specifiek systeem.
Dat is dus geen whitelisting, dat is gewoon slechte ondersteuning/compatibiliteit. Iedere chipsetbakker had weer zijn eigen nukken. Want toen ging het aansturen van het geheugen nog via de chipset ipv via de cpu.
Maar goed, ook al gebruiken ze een whitelist tegenwoordig, het enige wat dat betekent is dat de specifieke onderdelen getest zijn en compatibiliteit wordt gegarandeerd.
Dat is dus geen whitelist, maar een QVL.

"Short for Qualified Vendor List, QVL is a list of pre-qualified vendors who have third-party products or services that a manufacturer has approved as suitable and compatible with their own products or services."

Daarmee is de combinatie van (bv) het moederbord en het geheugen getest, wat niet uitsluit dat ander geheugen niet ook werkt. Ryzen is vrij kieskeurig in het geheugen dat het goed doet. Is dat dan een whitelist?

Nee, want een whitelist is een lijst waarin voor een groep artikelen (bv GPU's) de varianten staan die wèl werken. De rest werkt gewoon niet. Voldoe je niet aan het juiste merk en type, dan start je pc niet op of zal het niet gaan werken.

• EHelmond
er zijn gevallen genoeg bekend van hp laptops die een whitelist hebben. Van precies mijn type kan ik helaas niks vinden.
zie
https://h30434.www3.hp.co...reless-cards/td-p/5584370
of
https://www.bios-mods.com...book-pc-whitelist-removal
of op GOT
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1608524

aangezien HP niet echt open is over dit zoek een manier om er achter te komen of deze laptop(of BIOS eigenlijk) een whitelist heeft. liefst niet de trial en error methode.

de meest veilige optie is een adapter kopen die in de lijst van HP staat. nadeel van deze lijst is dat het nogal verouderde adapters zijn. dus geen ondersteuning voor 5GHz, en hooguit Bluetooth 3.0

hdd heb ik al vervangen voor een SSD en ik heb ook al probleemloos geheugen bijgeplaatst.
maar juist de WIFI adapters geven problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Waarom niet trial and error? Je zou bij een computerwinkel langs kunnen gaan, WKOA kunnen gebruiken waarbij je hem terugstuurt als hij niet werkt, of zelfs een hele goedkope van Ebay kunnen plukken?

In de Acer van mijn vriendin zat ook zo'n drama Arheros kaart. Verbinding viel voortdurend weg, waren geen recente drivers voor en niks dan ellende.
Oudere Intel kaart erin en de problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:39
Ik heb in het verleden een wifi chip rechtstreek uit China besteld. Whitelist idd en gaan. Was nodig voor hackintosh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHelmond
Na lang twijfelen op alie expres voor 7 hele euro's de Atheros AR9285 besteld

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.ab994c4dVlQbid

Volgens het wereld wijde web zou deze gewhitelist moeten zijn voor mijn laptop. En hij doet het.

Hij zit er al weer een paar weken in en hij doet het prima

Dat Bluetooth werkt alleen niet. is ook een goede vraag waar die chinees dat vandaan heeft gehaald want volgens de gegevens van atheros heeft de AR9285 dat helemaal niet.

Al met al weet ik nog steeds niet of mijn laptop een whitelist heeft maar het werkt nu. Als ik nog eens tegen een andere wifi module aanloop probeer ik hem er wel eens in te zetten en te kijken wat ie doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:17
Beste EHelmond,

Werkt de wifi kaart die u gekocht heeft nog steeds? Dan overweeg ik eenzelfde kaart te kopen om mijn modelletje ook weer makkelijker bruikbaar te krijgen.

Groeten,
Abel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHelmond
Ja de kaart werkt nog steeds,
ik heb niet een uitvoerige speed test of iets dergelijks geprobeerd maar ik heb wel het idee dat deze het in ieder geval niet slechter doet dan het model dat er in zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abelicious
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15:17
Bij mij werkte de Atheros AR5b195 helaas niet. Heb nu een nieuwe (originele?) kaart besteld op Ali: de Ralink RT5390, voor een euro of zes. Ik ga het zien!
Pagina: 1