Goedkope, betrouwbare auto. budget max 5000 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:03
TL;DR
Eisen:
  • Betrouwbaar.
  • Zuinig/goedkoop in wegenbelasting.
  • max 5000 euro, het hoeft niet op. Zoek naar de ideale prijs/zuinig/betrouwbaarheidspunt
Wensen:
  • 5 deurs zou leuk zijn.
  • Cruise Control is fijn, maar zonder lukt me nog prima.
Niet nodig:
  • Sterke motor.
  • Airco.
Voorbeeld waar ik naar kijk:
https://www.autowereld.nl...pdc-24603176/details.html

Waarom een nieuwe auto?
2 jaar geleden heb ik een Peugeot 206 gekocht uit 2002. Een dieseltje.
Gekozen omdat die zeer goedkoop was (999 euro) en zuinig (gemiddeld 1:20, bijgehouden in Spritmonitor)

Ik rij jaarlijks 24.000 km. en voor die prijs kwam diesel er toen het goedkoopste uit. Maar na een jaar kwam er toch wat duurdere reparaties. Het idee is om hem nu "op" te rijden, al zou dat best snel al kunnen zijn. Er staat ondertussen meer dan 410.000km op de teller. Sowieso moet er bij 450.000 een nieuwe distributieriem op. En dat is die niet meer waard verwacht ik. Dus anderhalf jaar is wel de max die de auto nog heeft.

Ik heb nog geen haast om direct te kopen, maar wil me wel vast orienteren zodat ik alvast wat om mij heen kan kijken voor een leuke auto. Ipv dat het (zoals meestal bij mij) opeens snel moet omdat de auto er mee ophoud. Elke 2/3 jaar een nieuwe auto ben ik wel wat klaar mee. Dus nu wat meer uitgeven en dan wil ik eigenlijk minimaal 5/6 jaar vooruit kunnen. Liefst langer.

2e auto
We hebben al een Honda Jazz (2004) voor als we ruimte nodig hebben. OF als er veel mensen mee moeten. Het hoeft dus geen grote auto te zijn.

Mijn gebruik:
Ik rij dagelijks 90km. Bijna enkel snelweg. Ik rij jaarlijks 24.000 km. Ik rij over het algemeen rustig, onder de Vmax vaak. Hier in Friesland is meekomen in het verkeer sowieso niet echt een probleem. Over de veiligheid maak ik mij ook weinig zorgen, aangezien het aantal ongelukken hier zeer laag is. Als we met de kleine weg gaan pakken we meestal de Jazz, want ruimer en daar staat het autostoeltje in. Een auto is voor mij puur een vervoersmiddel. Uiterlijk boeit eigenlijk niet.

Owja: Liefst geen Franse auto. Ja ik weet dat het een vooroordeel is om te roepen. Maar ik heb daadwerkelijk enkel slechte ervaringen met Franse auto's. Vader reed altijd Frans en vaak gedoe. Nu heeft die een Mazda en geen gedoe meer. Zelf ook nu 4 Franse auto's gehad. En alle "veel voorkomende problemen" heb ik ook gekregen. De Honda Jazz heeft nog niks gehad, kosten 2500 euro. Ik zit met alleen de reparaties aan mijn Peugeot al bijna op dat bedrag. De nieuwe Franse auto's zullen prima zijn. Maar met mijn budget kom ik niet op die auto's.... Dus tenzij het een Franse auto is met een bewezen track-record, ga ik er niet naar kijken.

Auto's die ik heb gezien:
  • Chevrolet Spark Bifuel: LPG, dus lage brandstofkosten
  • [s][li]Hyundai i10 benzine[/li][/s]
  • Hyundai i20 diesel
  • [s][li]Kia Picanto[/li][/s]
  • Mitsubishi Space Star
Auto's op aanbeveling GoT:
  • Daihatsu Cuore
Mijn vraag:
Mis ik nog iets? Ik sta op zich ook open voor LPG/autogas. Zeker gezien de goedkopere brandstof. Maar de eerste optie die ik zag (Chevrolet spark bifuel) heeft maar een 25 liter tank. Met een bereik van ~300km. En dat is elke 3 dagen tanken...... Zijn er nog auto's die ik heb gemist?

[ Voor 32% gewijzigd door Waah op 15-08-2018 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Misschien is een Daihatsu Cuore een optie? Betrouwbaar en goedkoop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat denk je van een Ford Focus?
Worden in het algemeen zeer betaalbaar aangeboden en ook redelijk storingsvrij (ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Prutzertje Daihatsu Cuore gaat op de lijst. Verbruik van 1:20 is best netjes voor benzine. En de nieuwere cuores durf ik best in te rijden. Thanks!

@boomsma met een realistisch verbruik van 1/13 voor een benzine, en een hele dure wegenbelasting voor een diesel (1000 euro per jaar meer als ik nu voor mijn diesel betaal) en minder zuinig valt die wel af. Mooie auto, lekker ruim. Maar zonde om elke dag met zo'n veel te grote bak 1 persoon te vervoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:31
Over lpg. Ik heb 5 jaar een opel corsa gereden met lpg "af fabriek*" en inderdaad, het is een feest om te tanken en maar €20,- af te moeten rekenen. Echter zit er wel meer onderhoud aan. Ik stond in die 5 jaar zeker 1 a 2 keer per jaar bij de garage ivm een foutmelding of kuren. Nou hoeft dat niet altijd zo te zijn, maar als ik dan kijk dat de mazda 2 met lpg bekend stond om problemen en een vriend van me de lpg uit zijn kia sportage heeft laten uitbouwen ivm aanhoudende problemen, denk ik dat je niet al te hoge verwachtingen moet hebben over de betrouwbaarheid van lpg auto's.

* niet echt af fabriek, schijnt achteraf ingebouwd te worden maar wel door Opel zo geleverd, lpg installatie hoorde bij garantie.

De algemene stelling is dat Japanners betrouwbaar zijn. Ik heb nu een jonge mazda 2 en die rijdt heerlijk. Stuk pittiger dan de Opel en toch maar een gemiddeld verbruik van 1:21 (vooral 80km wegen en doorgaande 70km wegen) Niet binnen budget, maar een oudere mazda 2 doet het ook niet slecht qua verbruik en net zo betrouwbaar dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-04 23:54
De suzuki alto staat ook erg goed bekend qua verbruik en het is een leuk wagentje om te zien ook. Wegenbelasting is geloof ik 20/maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-04 12:25
Waah schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:29:
@Prutzertje Daihatsu Cuore gaat op de lijst. Verbruik van 1:20 is best netjes voor benzine. En de nieuwere cuores durf ik best in te rijden. Thanks!

@boomsma met een realistisch verbruik van 1/13 voor een benzine, en een hele dure wegenbelasting voor een diesel (1000 euro per jaar meer als ik nu voor mijn diesel betaal) en minder zuinig valt die wel af. Mooie auto, lekker ruim. Maar zonde om elke dag met zo'n veel te grote bak 1 persoon te vervoeren.
Ik rij altijd 1 op 15 met onze Focus.
6.5l/100km

Maar dat is wel veel rond Amsterdam waar veel 100km per uur is, en ik dus tussen de 120 en 100 in rij, en ook redelijk wat stadsverkeer.

De aanschaf is een stuk lager dan vergelijkbare auto's (leeftijd) maar dan vaak wel met CC, lederen bekleding, climate control en ruimte. Maar daar was je niet echt naar opzoek.
LA-384 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:06:
Over lpg. Ik heb 5 jaar een opel corsa gereden met lpg "af fabriek*" en inderdaad, het is een feest om te tanken en maar €20,- af te moeten rekenen. Echter zit er wel meer onderhoud aan. Ik stond in die 5 jaar zeker 1 a 2 keer per jaar bij de garage ivm een foutmelding of kuren. Nou hoeft dat niet altijd zo te zijn, maar als ik dan kijk dat de mazda 2 met lpg bekend stond om problemen en een vriend van me de lpg uit zijn kia sportage heeft laten uitbouwen ivm aanhoudende problemen, denk ik dat je niet al te hoge verwachtingen moet hebben over de betrouwbaarheid van lpg auto's.

* niet echt af fabriek, schijnt achteraf ingebouwd te worden maar wel door Opel zo geleverd, lpg installatie hoorde bij garantie.

De algemene stelling is dat Japanners betrouwbaar zijn. Ik heb nu een jonge mazda 2 en die rijdt heerlijk. Stuk pittiger dan de Opel en toch maar een gemiddeld verbruik van 1:21 (vooral 80km wegen en doorgaande 70km wegen) Niet binnen budget, maar een oudere mazda 2 doet het ook niet slecht qua verbruik en net zo betrouwbaar dacht ik.
Ik heb ook een half jaar een Corsa gehad, geen lpg, maar wel heel veel storingen.
Gelukkig hebben ze het allemaal en stond internet vol met oplossingen.
Naar 5 maanden was ik dat ding helemaal zat en heb ik hem weer weg gedaan.

[ Voor 42% gewijzigd door mathy_ op 15-08-2018 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:00
Gewoon op rijden en die distributieriem niet doen. Het is niet dat hij bij 450.000 ineens klapt ofzo, goede kans dat de rest eerder op is dan de riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@mathy_ 1:15 is best netjes voor een Station inderdaad. CC en Climate control is zeker een plus. Lederen bekleding heb ik wel gehad, maar wordt vooral erg heet in de zomer en is ijskoud in de winter.....

Maar de kosten voor de Focus zijn, puur voor benzine en wegenbelasting, 1100 euro per jaar.... en aangezien ik zo'n 6 jaar met de auto hoop te doen, is dat een beste meerprijs voor CC en Climate Control.

Voor 1100 euro kan ik elk jaar met het gezin op wintersport O-) met het vliegtuig O-)

@Malt007 oprijden is zeker de bedoeling. Maar heel eerlijk: Met de huidige staat verwacht ik niet dat die nog de 450.000 haalt. Geef hem zijn kleine beurt nog wel, want kosten zijn ~40 euro voor mij. Maar het knipperlicht werkt niet lekker (je moet hem aantikken om hem te laten werken. bekend euvel). De multiriem piept (al meerdere keren door garages naar gekeken. Maar blijft terugkomen) en heel soms start die niet. Maar extra lang laten voorgloeien lijkt dat te verhelpen.

Beessie is gewoon op :+

[ Voor 42% gewijzigd door Waah op 15-08-2018 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik denk dat het verbruik van een Focus bij diesel wel wat lager zal zijn.
Op jouw jaarbasis van 24.000 km. zou ik dat eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 11:44
Je distributieriem klapt niet direct zodra je de 450k aantikt. Het autootje wat je hebt is zo goedkoop, dat je ook gewoon door kan rijden tot het ding een keer knap zegt. Wie weet is dat pas bij de 500k of de 600k..

Zelf heb ik een paar maanden terug een diesel Fiat punto gekocht 5 deur (2011). 70k km op de klok, airco en cruisecontrol, voor rond jou 5k euro bedrag. Verbruik van de fiat ligt gemiddeld bij ons op 1 op 25.

Wij rijden gemiddeld zo'n 25k p/j

[ Voor 36% gewijzigd door Dacuuu op 15-08-2018 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:44
Mijn advies zou zijn wat je al als 2e auto hebt... een Honda Jazz, dat zijn puike autootjes en erg betrouwbaar dus lage onderhoudskosten. Toegegeven dat ze niet super zuinig zijn, maar zuipen doen ze ook niet... en er zullen vast wel met LPG te vinden zijn.

Met dat in het achterhoofd... is het niet een idee om dan voor de 2e auto voor een wat groter/luxere auto te gaan en je afstanden met de Jazz te gaan doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:05
Toyota Yaris. Toyota staat bekend als betrouwbaar. Je kan misschien ook nog voor een Auris gaan.

[ Voor 77% gewijzigd door hk12nl op 15-08-2018 11:07 ]

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Ik snap zelf het advies van doorrijden tot de disti-riem knapt niet zo. Je wilt toch niet rondrijden met het onzekere gevoel dat je met panne komt te staan? Om nog maar niet te spreken over de tijd die kwijt bent met die ongein: wegslepen en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@boomsma 1.6 TDCI heb ik naar gekeken. Die zit op 5,5 liter/100km
https://www.spritmonitor....el=1.6%20tdci&powerunit=2

Zelfs dan is de diesel nog bijna 1000 euro duurder dan de Cuore.

Cuore (2008) VS Ford Focus TDCI 1.6
Wegenbelasting per jaar
224 VS 1308

Totale brandstofkosten per jaar
1805 VS 1716 (4,7l/100km VS 5,5l/100km)

De wegenbelasting gooit gewoon roet in het eten (pun intended).

Mijn huidige 206 (diesel) doet exact 5l/100km. Maar die weegt 949 waardoor de wegenbelasting 500 euro lager uitvalt dan de Ford Focus.

@Dacuuu Fiat Punto is redelijk zuinig inderdaad. Maar 1:25 zie ik op Spritmonitor maar 1 iemand doen. De rest zit rond de 1:22, wat natuurlijk ook prima is. Kan er helaas geen occasiontest van vinden, maar de voorloper was kwalitatief al veel verbeterd en heeft weinig issues. De punto die je hebt is de 1.3 m-jet?

Enige wat ik zou denken bij jouw auto: 70.000 km in 7 jaar tijd is wel weinig kilometers voor een diesel toch?

Als ik de Punto kwa kosten vergelijk met de Cuore is de Cuore voor mijn kilometrage nog steeds 300 euro goedkoper. Maar dat is een beter overbrugbaar verschil dan 1000 euro per jaar.

@MicGlou Honda Jazz heb ik zeker over nagedacht. maar 1:15 maakt hem gewoon op jaarbasis een stuk duurder dan een Cuore.

Ik kan als 2e auto wel een grotere/luxere auto nemen, maar ik geef eigenlijk niets om die "extra luxe". Ik rijd elk jaar in een huurauto. Altijd weer het nieuwste model. En ja, touchscreen, stembediening en cruise control is leuk. Maar na 2 dagen ben ik mijn oude bakje weer gewend, en die rijd eigenlijk ook net zo fijn. die 1000 euro die ik per jaar bespaar geef ik liever uit aan gadgets :-P of vakanties.
LA-384 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:21:
Ik snap zelf het advies van doorrijden tot de disti-riem knapt niet zo. Je wilt toch niet rondrijden met het onzekere gevoel dat je met panne komt te staan? Om nog maar niet te spreken over de tijd die kwijt bent met die ongein: wegslepen en zo.
Dat gaat die denk ik ook niet redden :X . Maar lijkt me ook niet helemaal veilig sowieso. Doorrijden is 200 euro per jaar goedkoper dan de Cuore. Maar die 200 euro ben ik aan reparatie echt wel kwijt. Dus LANG doorrijden is sowieso duurder O-) .

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 15-08-2018 11:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:10
Mitsubishi colt, deze auto's zijn niet kapot te krijgen.
onderhoud is niet duur, kan zuinig zijn en hebben een distributie ketting dus ook geen omkijken naar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:58

Theo

moederbord

Fiat panda van 2003-2011 op LPG is denk ik het goedkoopste wat je kunt hebben. Brandstof kost je nog geen 5 cent per km. Wegenbelasting is 3 tientjes per maand en onderhoud is vrij goedkoop.

Denk dat je voor 5k best een panda op LPG kan vinden, ook met airco. Of anders een panda voor 3K75 en er voor 1K75 zelf een G3 installatie in laten leggen.

De auto is niet groot maar wel 5 deurs. En je kan max 12 verhuisdozen vervoeren of planken tot 2.5 meter lengte.

Auto is geen snelheidsduivel maar wel betrouwbaar. De bekende problemen die je online vind zijn niet echt spannend, groot en duur. Het blok kan zeer goed met LPG overweg. Ik rij zo'n 500km op een lpg tank. De verhalen van <300km op een tank rijden hoor je alleen van auto's met het dubbele gewicht van een Panda en een dikke V6 motor.

Edit: ik heb zelf een Panda uit 2008 op LPG waar nu 255K op de teller staat. Ding is nog lang niet opgereden. Ik rij zelf ook redelijk rustig (haast in het verkeer loont qua tijd gewoon niet en kost meer energie dan dat het aan tijd oplevert) en ik rij ongeveer 1:16 op lpg. Op benzine was dat ongeveer 1:19. Ik rij zo'n 27.000 km per jaar

[ Voor 17% gewijzigd door Theo op 15-08-2018 11:54 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 11:44
Waah schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:25:

@Dacuuu Fiat Punto is redelijk zuinig inderdaad. Maar 1:25 zie ik op Spritmonitor maar 1 iemand doen. De rest zit rond de 1:22, wat natuurlijk ook prima is. Kan er helaas geen occasiontest van vinden, maar de voorloper was kwalitatief al veel verbeterd en heeft weinig issues. De punto die je hebt is de 1.3 m-jet?

Enige wat ik zou denken bij jouw auto: 70.000 km in 7 jaar tijd is wel weinig kilometers voor een diesel toch?
1.3 mjet inderdaad.
Wij rijden 95% snelweg, en dan op standje zuinig. >:)

70k in 7 jaar is weinig, maar veel punto's zijn toen gekocht met de diesel premie. Rond die tijd kochten ook mensen die weinig reden een diesel. De auto heb ik particulier gekocht van 1e eigenaar met alle boekjes etc in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@Theo klinkt goed!
Maar zie helaas maar 2 Panda LPG te koop staan. Eentje van 6000 euro en eentje van 3900 met een deuk.

Die 300km op een tank kwam uit de Chevrolet Spark. Maar die heeft ook een erg kleine tank (25 liter). Met een verbruik van 7,5l/100km kom je dan zeker niet boven de 400km uit. Voor de Panda is dat vast anders.

Ik ga hier sowieso even naar kijken. Want het is een stuk goedkoper dan alle andere opties tot nu toe.
Vanavond zal ik even alles door de rekenmachine halen en een samenvatting maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:58

Theo

moederbord

Waah schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 12:07:
@Theo klinkt goed!
Maar zie helaas maar 2 Panda LPG te koop staan. Eentje van 6000 euro en eentje van 3900 met een deuk.

Die 300km op een tank kwam uit de Chevrolet Spark. Maar die heeft ook een erg kleine tank (25 liter). Met een verbruik van 7,5l/100km kom je dan zeker niet boven de 400km uit. Voor de Panda is dat vast anders.

Ik ga hier sowieso even naar kijken. Want het is een stuk goedkoper dan alle andere opties tot nu toe.
Vanavond zal ik even alles door de rekenmachine halen en een samenvatting maken.
Als bageruimte je echt niks uitmaakt kun je ipv een 36l ringtank op plek van het reservewiel ook een grote 75 liter tank in de kofferbak plaatsen. Je hebt dan geen kofferbak meer, maar kan wel 800+km rijden zonder te tanken.

Wellicht wat nuttige cijfers voor jou van mijn kant:
Aanschaf inc lpg van twee jaar oude Panda met 30K op de teller in 2010: 8500 euro(6900 +1600 voor inbouw lpg)
Totale kosten per kilometer (over 200.000+ km)
- 4 cent brandstof bij een goedkope pomp (prijsverschil tussen snelweg en goedkope pomp is bij benzine max 10%, bij LPG scheelt dit gerust 30%)
- 0.5 cent aan banden
- 2 cent aan onderhoud bij merkloze garage (of de helft daarvan als je iemand kent met een brug 8) ) Inc grote zaken als distributieriem en uitlaat.

Kosten per maand (zonder afschrijving)
- 15 euro verzekering
- 30 euro wegenbelasting
- 5 euro reservering voor APK, lampjes en ruitenwisser
- 10 euro voor af en toe benzine (nodig om 2-4 keer tanken per jaar)

Een panda op LPG kost dus na aanschaf 60 euro per maand plus 6.5 cent per kilometer. Als je de auto ook voor woon-werk verkeer gebruikt dan krijg je al heel snel meer aan reiskostenvergoeding dan dat je hebt aan autokosten. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 10:58
Wat zou je denken van een Daihatsu Sirion 2? Binnen je budget vind je er wel eentje van 2009 met minder dan 100.000km op de teller en een aircootje. De Subaru Justy van 2007-2011 is trouwens exact hetzelfde en net zo onbekend.
+ Japans, degelijk, betrouwbaar
+ Goedkoop in gebruik - want licht en zuinig
+ Ook goedkoop in aanschaf, want niemand kent ze nog (het merk Daihatsu wordt niet meer geleverd in Nederland)
- Ze zijn nooit met een cruise control geleverd

Ook compleet vergeten maar nog wel interessant is een Smart Forfour. Net wat ouder dan een Sirion 2, want ze zijn maar verkocht tot 2006. Onderhuids een Mitsubishi Colt dus met de betrouwbaarheid zit het wel snor. De Passion uitvoering is vaak het compleetst. Of je gaat gewoon voor de Mitsubishi Colt, natuurlijk.
+ Gebaseerd op de Colt, dus betrouwbaar
+ Redelijk goedkoop in aanschaf, want ook vergeten
- Wat ouder dan een Sirion

Mag het een onsje meer zijn, dan ben je wellicht fijn uit met de Honda Insight. Binnen je budget vind je ze alleen met wat hogere kilometerstanden, maar dan heb je wel een veel recentere auto die comfortabeler is, zuinig en -als je de Elegance uitvoering neemt- een cruise control aan boord heeft. Het accu pakket is een stuk beter dan bij de Civic Hybrid - ook daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.
+ Net wat comfortabeler en meer auto
+ Het is een Honda dus gaat niet snel stuk
- Prijziger in aanschaf / hogere kilometerstanden

Maar misschien de beste keuze is wel de Toyota iQ. Van buiten net wat groter dan een Smart ForTwo, maar een heel stuk volwassener en comfortabeler. Een stuk minder praktisch dan een Yaris of een Aygo (want geen 4 volwaardige zitplaatsen, meer '2+1') en daardoor een stuk minder populair en dus tweedehands aantrekkelijk geprijsd. Binnen je budget vind je er wel een van 2009, met cruise control en nog geen 100.000km op de teller. Zuinig is ie ook met een 1.0 driecilinder en het is een Toyota, dus stuk gaat 't niet.
+ Zuinig
+ Betrouwbaar
+ Comfortabeler/volwassener dan een Daihatsu Cuore of een Smart ForTwo maar net zo zuinig
- Minder praktisch, maar dat vond je niet belangrijk?
Geinig: Aston Martin bouwde op basis van de Toyota iQ hun Aston Martin Cygnet, een superkleine Aston Martin. Waarom is de vraag, maar het is wel een leuk verhaal op verjaardagen als je het hebt over je Toyota iQ ;)

Check bijvoorbeeld deze zwarte iQ: http://www.autotrader.nl/...53z/toyota-iq-10-dynamic/
Of deze witte: https://www.autowereld.nl...ion-28068035/details.html

[ Voor 5% gewijzigd door roel-online op 15-08-2018 14:53 . Reden: Even linkjes naar de Toyota iQ toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 21:04
Volgens mij nog niet genoemd: Toyota Corolla / Auris. Betrouwbaar, redelijk goedkoop en binnen budget:

TOYOTA Auris 2.0 D-4D-F Sol, Airco-ACC http://link.marktplaats.nl/m1307421830

Toyota Corolla 1.6 VVT-I LINEA SOL (bj 2003) http://link.marktplaats.nl/m1311159621

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

LA-384 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:06:

Dan heb je ook de foute Corsa gehad. Ze zijn namelijk wél echt af fabriek geleverd. Deze versies hebben dan ook geharde klepzetels e.d en kunnen probleemloos relatief hoge kilomterstanden halen zonder problemen :)

Mazda2 BiFuel moet je sowieso mijden, die werd normaal als benzineversie besteld door de importeur en in NL voorzien van een LPG installatie zonder aangepaste motor. Deze kunnen dan ook totaal niet op LPG rijden en hebben na 3x kleppen stellen (elke 20-30k km) een motorrevisie nodig.

LPG rijden kan prima zolang je maar een motor hebt die er goed voor geschikt is. Corsa's met fabrieks-LPG bijvoorbeeld, maar de eerder aangegeven Spark Bi-Fuel kan ook goed op gas rijden. Voornaamste "nadeel" is elke 300km tanken..

Als je wil, kan je de tank (laten) vervangen door een groter exemplaar.. ik weet Corsa's waar bij de standaard 42l tank (met de wettelijke 80% + 1 liter beveiliging = 32.6 liter bruikbaar) vervangen hebben door een 70-80 liter tank. Dan hou je netto zo'n 60 liter over, kan je +- 750km op 1 tank rijden :) Zeker als je langer met de auto wil rijden een prima oplossing, zo'n tank is +- €200 excl. montage.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@MK_ hoe herken ik een "goede" corsa?
https://www.autowereld.nl...urs-28380002/details.html

Ik zag deze toevallig in de buurt. Wel iets boven budget, maar als dat op langere termijn goedkoper is, is het budget wel rekbaar. Uiteindelijk wil ik zo goedkoop mogelijk rijden over de levensduur van de auto. En nu na een aantal keer een 1000-euro autootje gehad te hebben ben ik er wel achter dat dat goedkoop KAN, maar ook elke 1,5-3 jaar een andere auto betekent.

Ik probeer vanavond, of anders morgen, even alle auto's door te rekenen en in een tabel/excel te zetten hier. Is voor mijzelf een stuk overzichtelijker, en voor jullie ook leesbaarder :-)
Sowieso al top voor al het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Waah schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 16:36:
@MK_ hoe herken ik een "goede" corsa?
https://www.autowereld.nl...urs-28380002/details.html

Ik zag deze toevallig in de buurt. Wel iets boven budget, maar als dat op langere termijn goedkoper is, is het budget wel rekbaar. Uiteindelijk wil ik zo goedkoop mogelijk rijden over de levensduur van de auto. En nu na een aantal keer een 1000-euro autootje gehad te hebben ben ik er wel achter dat dat goedkoop KAN, maar ook elke 1,5-3 jaar een andere auto betekent.

Ik probeer vanavond, of anders morgen, even alle auto's door te rekenen en in een tabel/excel te zetten hier. Is voor mijzelf een stuk overzichtelijker, en voor jullie ook leesbaarder :-)
Sowieso al top voor al het meedenken!
Eigenlijk is de enige optie met zekerheid het chassisnummer na te trekken met bijvoorbeeld http://astra-3.pl/vin.php?lang=en , tenzij je een 2012+ Corsa koopt. Die hebben namelijk een LPG-schakelaar op het dashboard en een gecombineerde LPG/benzine meter.

Daarvoor werd de auto voorzien af fabriek met een Landi Renzo installatie (erna ook overigens). De schakelaar wat je zit links ziet in ieder geval op de juiste plek voor een fabrieksinstallatie én is de juiste schakelaar, maar dat kan aftermarket natuurlijk ook gedaan worden.

100% zekerheid krijg je dus als je het chassisnummer natrekt via bovenstaande site. Is het een fabrieks-LPG, dan staat er in de optielijst dit:
KL7 = LP GAS OPERATION
KL7 was de code voor de 1.2 op LPG, kan zijn dat de 1.4 een andere code heeft

Edit: ik heb deze specifieke Corsa nagetrokken:
Model: CORSA-D
Body type: 5-door hatchback
Made: 2010-07-02
Model for year: 2010
Made for: Netherlands (steering wheel on the left)
Factory: Zaragoza, Spain
Engine: Z14XEP (petrol, 1.4 - 90 HP, LPG)
Colour: Glacier/Casablanca White, paint code: 10U
1st registr. No.: 89-NFX-9

Code = Description
*** General information: ***
10U = EXTERIOR PAINT,SEE MODEL CATALOGUE FOREWORD PAINT CHART
A8Y = OPEL 111 YEARS - VOLUME
BSO = BREAKPOINT IDENT CONTROL
CT5 = FOR NETHERLANDS
NC0 = EQUIPMENT,EUROPEAN UNION
OGA = WITH OPEL SPECIAL VEHICLE
VD1 = EUROPE EQUIPMENT
XL8 = FOR 433 MHZ FREQUENCY
XM5 = EQUIPMENT,LEVEL 1
Z1F = KM/H SPEEDOMETER
*** Drive (engine, transmission): ***
FV2 = AXLE FINAL DRIVE 4.18
KL7 = LP GAS OPERATION
LJ2 = Z14XEP[LJ2] PETROL ENGINE
ML5 = MANUAL TRANSMISSION,5 SPEED,F13 TYPE, WIDE RATIO
MM3 = USED WITH MANUAL TRANSMISSION
NT4 = EMISSION,EEC 05
*** Suspension and wheels: ***
37P = WHEEL COLOUR SATIN TITAN
6Y4 = SPARE WHEEL AND TYRE,DELETE
G61 = 4 BOLT WHEEL FIXING
PXK = WHEEL,ROAD,ALUMINIUM,10 SPOKES,6JX16
QMA = TYRES,205/55 ZR 16
WTS = KIT,TYRE,TYRE REPAIR,INTEGRATED EQUIPMENT
*** Glass and mirrors: ***
A14 = GLASS,SIDE WINDOW,REAR,TINTED
A32 = ELECTRICALLY OPERATED WINDOWS,FRONT
DJ8 = MIRROR,ELECTRIC AND HEATED,WIDE,RH-LH
DP6 = MIRROR HOUSING, PAINTED
*** Lighting: ***
T96 = FRONT FOGLAMP
T9P = ORNAMENTATION DARK, HEADLAMP HOUSING
*** Bodycar: ***
BW7 = ORNAMENTATION EXTERIOR PILLAR APPLIQUE
D75 = HANDLE,ASSY.,OUTSIDE
VG2 = PROTECTION WAX,DELETE
W5T = ENGINE BADGE,DELETED
*** Interior: ***
18I = INTERIOR TRIM DARK CHARCOAL
18X = TRIM COLOUR SEAT DARK CHARCOAL
18Y = DOOR PANEL TRIM,COLOURED
AM9 = REAR SEAT,SPLIT COLLAPSIBLE
B37 = COVERING FLOOR MATS,FRONT AND REAR AUX
BB9 = POCKET,PASSENGER DOOR
DVF = INST,BLACK,PRINTED RING
KIS = CAP,GEARSHIFT LEVER KNOB,WITH CHROME RING
LHD = LEFT HAND DRIVE
N34 = WHEEL,ASSY.,STEERING,THREE SPOKES,LEATHER
PHK = TRIM CLOTH, CABLE/ELBA
T9M = ELBA TRIM
VVH = PANEL CENTRE INSTRUMENT,CHARCOAL PIANO
*** Safety: ***
AU0 = DOOR LOCK,WITH REMOTE CONTROL
AY0 = AIR BAG,ROOF,FRONT
JM4 = BRAKE SYSTEM,DISC-FRONT/DRUM-REAR,WITH ABS
SBC = ADDITIONAL LAP BELT PRE-TENSIONER
V4M = EQUIPMENT 5-STAR,NCAP PACKAGE
*** Multimedia: ***
TRP = FRAME,RADIO
TTX = RADIO EQUIPMENT AUXILIARY CONNECTOR LINE IN
U66 = SPEAKER,7
UAG = GRAPHIC INFO - MONOCHROMATIC
UCH = RADIO AM/FM STEREO,SEEK,CD,ETR,FADER,MP3
W1Y = FOR STEERING WHEEL RADIO OPERATION
WGA = EQUIPMENT RECEIVING UNIT,RADIO
*** Heating and air conditioning: ***
C68 = FOR ELECTRONIC AIR CONDITIONING
*** Equipment and comfort: ***
AH3 = FRONT SEAT,DRIVER,MANUAL ADJUSTING
AQ6 = FRONT SEAT,ADJUSTABLE BACK
ECA = FOLDABLE KEY
K34 = CRUISE CONTROL
N33 = FOR TILTING STEERING COLUMN
*** Electrical system: ***
K60 = ALTERNATOR,100AMP
TN9 = BATTERY,50AH
Dit is een echte af-fabriek LPG dus :)

[ Voor 47% gewijzigd door MK_ op 15-08-2018 16:50 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Zuinig? Veel snelweg? Uiterlijk boeit niet? Betrouwbaar?

Een Prius! :D

Die dingen zijn ook op de snelweg lekker zuinig door hun Atkinson-Cycle, zijn vreselijk betrouwbaar, automaat rijdt ook wel zo lekker op de snelweg en het uiterlijk, tja, daar geef je niet om zeg je zelf :P

Gewicht valt ook nog wel mee imho, natuurlijk zwaarder dan een Cuore, maar je hebt ook veel meer auto.

Hybride Civics kun je ook wel vinden, een stuk mooier zowel qua interieur als exterieur, maar de accu's zouden behoorlijk slecht zijn, terwijl die van de Prius juist erg goed zouden zijn.

Natuurlijk wel behoorlijk groot, al is de Jazz nog wel handiger puur omdat de Prius zo'n rare doch vreselijk aerodynamische aflopende achterkant heeft.
MicGlou schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:04:
Mijn advies zou zijn wat je al als 2e auto hebt... een Honda Jazz, dat zijn puike autootjes en erg betrouwbaar dus lage onderhoudskosten. Toegegeven dat ze niet super zuinig zijn, maar zuipen doen ze ook niet... en er zullen vast wel met LPG te vinden zijn.

Met dat in het achterhoofd... is het niet een idee om dan voor de 2e auto voor een wat groter/luxere auto te gaan en je afstanden met de Jazz te gaan doen?
Honda en LPG gaan doorgaans niet samen. Het kan wel, getuige de prima gas-Accord van @Destruction maar het is vrij zeldzaam.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drvinnie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03-04 11:58
Nissan Pixo/Suzuki Alto?
Niet het zuinigste, maar gaat ook niet stuk. Rijdt mn vrouw nu in.

[ Voor 13% gewijzigd door drvinnie op 15-08-2018 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-04 21:53
Suzuki Swift misschien? Betrouwbaar en licht, dus zuinig en toch prima prestaties.
YouTube: Suzuki Swift review -my2005-2010-

[ Voor 38% gewijzigd door Sanderp op 15-08-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:28
Wanneer is de riem voor het laatst vervangen en bij welke stand? Je riem gaat 240.000 of 10 jaar mee.

Wat betreft slecht starten, gloeibougies hoeven niet de kop te kosten. Die van mij had ook een storing gelogd voor gloeibougies, maar nooit wat van gemerkt. Ik gok dat je pas wat merkt als 3 van de 4 bougies zijn overleden.

Verder die richtingaanwijzer, heb je 3 opties voor:
- O ring die net om de verdikking past, slag draaien en achter het plastic haakje klemmen
- Uitelkaar halen en veertje inkorten
- Nieuwe module

Eerste fix houdt het nog wel 80.000km vol, maar daarna is je schakelaar ook definitief naar de maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
@MK_
Ik heb m'n chassisnummer nagekeken en had een "goede" corsa met af-fabriek lpg. Zelfde schakelaar links van het stuur zoals op de foto's zichtbaar en de lpg aansluiting naast de benzinedop dus ook onder het tankdeksel.
Model: CORSA-D
Body type: 3-door hatchback
Made: 2011-09-14
Model for year: 2012
Made for: Netherlands (steering wheel on the left)
Factory: Eisenach, Germany
Engine: A12XER (petrol, 1.2 Twinport, 86 HP, LPG)
Colour: Black Sapphire, paint code: GBG
Source: http://astra-3.pl/vin.php

Code = Description
*** General information: ***
AXJ = VEHICLE TYPE, PASSENGER CAR
CT5 = FOR NETHERLANDS
GBG = EXTERIOR PAINT, SEE MODEL CATALOGUE FOREWORD PAINT CHART
NC0 = EQUIPMENT,EUROPEAN UNION
OGA = WITH OPEL SPECIAL VEHICLE
V83 = VEHICLE STATEMENT - ECE ORGANIZATION
VD1 = EUROPE EQUIPMENT
W7V = UPLEVEL
XL8 = FOR 433 MHZ FREQUENCY
Z1F = KM/H SPEEDOMETER
*** Drive (engine, transmission): ***
FV7 = AXLE FINAL DRIVE 4.29
KL7 = LP GAS OPERATION
LDC = A12XER[LDC] PETROL ENGINE
ML5 = MANUAL TRANSMISSION,5 SPEED,F13 TYPE, WIDE RATIO
MM3 = USED WITH MANUAL TRANSMISSION
NE9 = EMISSION SYSTEM EEC 09
*** Suspension and wheels: ***
6Y4 = SPARE WHEEL AND TYRE,DELETE
F44 = CHASSIS HEAVY DUTY
G61 = 4 BOLT WHEEL FIXING
QMA = TYRES,205/55 ZR 16
QV4 = WHEEL 16X6, ALUMINIUM, 7 SPOKES, STYLED
WTS = KIT,TYRE,TYRE REPAIR,INTEGRATED EQUIPMENT
*** Glass and mirrors: ***
A14 = GLASS,SIDE WINDOW,REAR,TINTED
A23 = WINDSCREEN,HEAT REFLECTIVE
A32 = ELECTRICALLY OPERATED WINDOWS,FRONT
DD8 = FOR LIGHT SENSITIVE INTERIOR MIRROR
DJ8 = MIRROR,ELECTRIC AND HEATED,WIDE,RH-LH
DP6 = MIRROR HOUSING, PAINTED
*** Lighting: ***
C79 = LAMP INTERIOR, ROOF RAIL, COURTESY AND SINGLE READING
T2Q = HEADLAMPS,AUTOMATIC ON-OFF
T96 = FRONT FOGLAMP
TSP = LAMP,ASSY,INTERIOR CUSTOM
U27 = LAMP,GLOVE BOX
*** Bodycar: ***
B9K = PLATE DOOR SILL COVER
D75 = HANDLE,ASSY.,OUTSIDE
VG2 = PROTECTION WAX,DELETE
W2N = LETTERING,LATERAL,DELETE
*** Interior: ***
02S = TRIM COLOUR SEAT LIGHT CHARCOAL
32Y = TRIM COLOUR DOOR PANEL CHARCOAL
4DD = INTERIOR TRIM, CHARCOAL / LIGHT CHARCOAL
AM9 = REAR SEAT,SPLIT COLLAPSIBLE
BYC = INSTRUMENT PANEL AIR NOZZLE,MATT CHROME
CNC = ORNAMENTATION INTERIOR INSTRUMENT PANEL PAD, JET BLACK / LIGHT CHARCOAL TIP
DVH = INST,BLACK,TRANSLUCENT RING,PRINTED RING,SPORT
E4M = INTERIOR DOOR HANDLE,STEALTH BLACK
EK0 = TRIM CLOTH, DROPS / MONDIAL
KIS = CAP,GEARSHIFT LEVER KNOB,WITH CHROME RING
LHD = LEFT HAND DRIVE
N34 = WHEEL,ASSY.,STEERING,THREE SPOKES,LEATHER
T6K = TRIM PANEL,INNER,VINYL
UFH = SWITCH ILLUMINATED,TRANSLUCENT
VYM = PANEL CENTRE INSTRUMENT, STEALTH BLACK
*** Safety: ***
AU0 = DOOR LOCK,WITH REMOTE CONTROL
AY0 = AIR BAG,ROOF,FRONT
FX3 = ELECTRONIC STABILITY PROGRAM
JM4 = BRAKE SYSTEM,DISC-FRONT/DRUM-REAR,WITH ABS
SBC = ADDITIONAL LAP BELT PRE-TENSIONER
UD3 = SENSOR INDICATOR REAR PARKING ASSIST,VAR 2
V4M = EQUIPMENT 5-STAR,NCAP PACKAGE
*** Multimedia: ***
TRP = FRAME,RADIO
TTX = RADIO EQUIPMENT AUXILIARY CONNECTOR LINE IN
U66 = SPEAKER,7
UF8 = TRIPLE INFO LCD - DATE/TIME/TEMPERATURE
UFZ = RADIO,MULTIMEDIA 'TOUCH & CONNECT'
USR = FOR USB PORT
W1Y = FOR STEERING WHEEL RADIO OPERATION
WGC = EQUIPMENT RECEIVING UNIT,GPS
*** Heating and air conditioning: ***
C60 = AIR CONDITIONING
*** Equipment and comfort: ***
AH3 = FRONT SEAT,DRIVER,MANUAL ADJUSTING
AQ6 = FRONT SEAT,ADJUSTABLE BACK
CE1 = WIPER,FRONT,PULSE SYSTEM
ECA = FOLDABLE KEY
K34 = CRUISE CONTROL
N33 = FOR TILTING STEERING COLUMN
*** Electrical system: ***
K09 = ALTERNATOR,120AMP
TN9 = BATTERY,50AH
Dan zal het misschien een gevalletje pech zijn geweest, maar het was iig geen feest bij de garage voor mij.
Wat ik heb meegemaakt (Ik weet de ballen van auto techniek, dus de termen zullen niet helemaal juist zijn, maar dit is wat ik er van heb begrepen):
11-2013 - Auto gekocht
2-2014 - Foutmelding in de LPGschakelaar, schakelt niet meer naar LPG -> nieuwe schakelaar, nog binnen garantie (had de auto net 3 maanden)
2-2015 - Lekkende koelvloeistof -> afdichtringen vervangen, hierna over.
6-2015 - Doorgeschuurd kabeltje wat kortsluiting heeft veroorzaakt in de LPG processor (of wat het ook is) -> nieuwe processor en kabel. Heeft heel wat tijd en €€ gekost voordat dit probleem gelokaliseerd was.
11-2015 - Lekkende koelvloeistof -> scheurtje in slangetje, dit vervangen, hierna over.
ergens in 2016 - Foutsignaal en storingsmelding na schakelen naar LPG (factuur kwijt, weet niet meer wat het probleem was).
3-2017 - Lekkende koelvloeistof -> scheurtje in pakking verdamper, vervangen hierna over.
10-2017 - Schokken tijdens acceleratie op LPG -> gasinjectoren vervangen, tevens airco condensor vervangen ivm lekkage
7-2018 - Schokken tijdens acceleratie op benzine en LPG -> Bobine gecorrodeerd, deze vervangen

En toen was het klaar voor mij :+ Prima auto zo lang er geen problemen zijn, maar het feest duurde zelden langer dan 6 maanden. Ik weet, N=1, maar ik kan de Opel Corsa met LPG installatie niemand aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

LA-384 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:21:
@MK_
Ik heb m'n chassisnummer nagekeken en had een "goede" corsa met af-fabriek lpg. Zelfde schakelaar links van het stuur zoals op de foto's zichtbaar en de lpg aansluiting naast de benzinedop dus ook onder het tankdeksel.
[...]
Dan zal het misschien een gevalletje pech zijn geweest, maar het was iig geen feest bij de garage voor mij.
Wat ik heb meegemaakt (Ik weet de ballen van auto techniek, dus de termen zullen niet helemaal juist zijn, maar dit is wat ik er van heb begrepen):
11-2013 - Auto gekocht
2-2014 - Foutmelding in de LPGschakelaar, schakelt niet meer naar LPG -> nieuwe schakelaar, nog binnen garantie (had de auto net 3 maanden)
2-2015 - Lekkende koelvloeistof -> afdichtringen vervangen, hierna over.
6-2015 - Doorgeschuurd kabeltje wat kortsluiting heeft veroorzaakt in de LPG processor (of wat het ook is) -> nieuwe processor en kabel. Heeft heel wat tijd en €€ gekost voordat dit probleem gelokaliseerd was.
11-2015 - Lekkende koelvloeistof -> scheurtje in slangetje, dit vervangen, hierna over.
ergens in 2016 - Foutsignaal en storingsmelding na schakelen naar LPG (factuur kwijt, weet niet meer wat het probleem was).
3-2017 - Lekkende koelvloeistof -> scheurtje in pakking verdamper, vervangen hierna over.
10-2017 - Schokken tijdens acceleratie op LPG -> gasinjectoren vervangen, tevens airco condensor vervangen ivm lekkage
7-2018 - Schokken tijdens acceleratie op benzine en LPG -> Bobine gecorrodeerd, deze vervangen

En toen was het klaar voor mij :+ Prima auto zo lang er geen problemen zijn, maar het feest duurde zelden langer dan 6 maanden. Ik weet, N=1, maar ik kan de Opel Corsa met LPG installatie niemand aanraden.
Dat lijkt me eerder een gevalletje pech -O- Ik ben redelijk bekend met de Corsa D (hell, ik ben moderator op het Corsa Forum :+ ). Eigenlijk enkel de bobinerail is een typisch defect, wat regelmatig voorkomt. Ook bij mij is die vervangen geweest. Ruwweg 100k gaan ze mee, en dan moeten ze vervangen worden. Opzich geen ramp, kosten rond de 100 euro en kan je zelf vervangen als je een schroevendraaier thuis hebt liggen.

Het probleem van de gasinjectoren is me ook bekend, maar is niet van toepassing bij de Z14XER zoals waah hem linkt, enkel de vroegere bouwjaren van de A12XER. Tevens werden/worden deze vaak onder coulance vervangen.

Eigenlijk het enige buiten regulier onderhoud waar je je zorgen over kan maken is een eventuele defecte bobine (wat trouwens ook bij andere auto's voor kan komen) à €100, dus zo spannend is het niet.

Voor hetzelfde geld als een Spark BiFuel, Mitsubishi Space Star en Daihatsu Cuore krijg je er meer auto voor terug (ruimer, comfortabeler, luxer), zeker met 25k km/jaar. Mijn ervaring met de i20 (wel benzine) is dat de stoelen zeer oncomfortabel, maar dat is mijn mening. Proefzitten/rijden is het antwoord.

Nu wil ik niet iemand dwingen om een bepaalde auto te kopen :p Maar neem hem zeker in overweging. Over het algemeen is het gewoon een betrouwbare auto waarbij je tevens veel auto voor je geld krijgt. Maandagmorgen modellen zitten er altijd tussen, zoals LA-384's Corsa hierboven helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
LPG injectoren is ook vnml onderhoud. Een verdamper installatie is uitgerust met een drooggasfilter, als je die nooit vervangt komt er vette troep in je injectoren en kan je ze weggooien.
Bij je eerste LPG auto weet je dat niet en garages doen helemaal niks aan LPG onderhoud, dus blijft het erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Bedankt voor alle reacties!

Ik heb alle auto's even vergeleken en de verwachte kosten in een Excel gegooid. Wegenbelasting, afschrijving (na 6 jaar 1000 euro waarde over. Reeël? en brandstofkosten heb ik meegenomen. Prijs van de auto's heb ik op autowereld gezocht naar 2e hands modellen die enigzins in de buurt staan (40km rondom woon/werk.

Verzekering heb ik niet meegenomen nog. Aangezien ik daar geen supergrote verschillen verwacht, behalve voor de plug-in hybrides misschien. Maar die kan ik evt later wel toevoegen.

Voor de volledige spreadsheet, die wat leesbaarder is:
https://docs.google.com/s...QCyNFJhQ/edit?usp=sharing

Van goedkoopst naar duur:
Gegevens auto'sFiat Panda (2003-2011)Chevrolet SparkDaihatsu Cuore (2007)Opel Corsa bifuelHonda InsightFiat Punto 1.3 m-jetToyota Prius PluginHonda JazzSuzuki Swift (2010-2017)
Aanschafprijs500050003000545060003595650040004500
BrandstofsoortLPGLPGBenzineLPGBenzineDieselBenzineBenzineBenzine
Vaste kosten per jaar
Wegenbelasting per jaar€224€352€172€644€380€1.044€640€380€292
Totale kosten per jaar:
Inclusief afschrijving€1.964€2.131€2.359€2.544€2.912€2.984€3.101€3.274€3.424
Prijs per kilometer€0,082€0,089€0,098€0,106€0,121€0,124€0,129€0,136€0,143
meer/minderkosten per jaar€0€166€395€579€948€1.020€1.137€1.310€1.460

het aanhouden van de Peugeot 206 die ik nu heb, mits die geen kosten maakt :+ is 375 euro meer als de Panda. Dus de eerste 3 opties zouden sowieso goedkoper zijn dan doorrijden.

Mijn eerste gevoel zegt de Spark Bifuel of de Cuore. Bij de Panda moet het achteraf nog ingebouwd (want niet op voorraad in de buurt) en dan scheelt het vrij weinig met een Spark. De Cuore zou kunnen mits die inderdaad zo zuinig is 4,8l/100km volgens Spritmonitor). Mocht het kleine me toch tegenstaan is de Corsa nog een optie. Al is degene die ik op het oog heb wel de goedkoopste 1.4 versie met 5500 euro.

Sowieso natuurlijk eerst flink proefrijden met wat autootjes. O-)

EDIT: als ik trouwens een autootje mis, ik kan hem zo toevoegen (of je doet het zelf in de Excel). De linkjes naar auto's zijn puur als illustratie voor de prijs en type.

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 16-08-2018 11:45 ]

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31

houthakker

Poehé

Als het om LPG gaat zie hier: Het grote LPG topic

Er zijn nog wat optie m.b.t. tot fabriekaf geleverde auto's.
- Opel Agila (Suzuki Splash), erg licht, dus voordelig.
- Dacia Sandero
- Ford Fiesta 1.4 (moeilijk te vinden).
- Seat Ibiza 1.6 BiFuel (buitenlands model, lastig te vinden, enkel de 1.6 81pK (60 kW; 80 hp)).

[ Voor 5% gewijzigd door houthakker op 16-08-2018 14:50 ]

Specs

• Waah
@houthakker bedankt voor de tips!
Opel Agila en de Dacia Sandero toegevoegd aan de lijst/excel.

De Splash, Fiesta en Ibiza staan inderdaad nergens te koop "in de buurt". Maar ik houd ze in de gaten als opties.

• houthakker

houthakker

Poehé

Andere vraag; heb je een of meerdere CNG tankstations op je vaste route?
Heb je een postcode + radius voor je zoekgebied, dan kunnen we meezoeken.

[ Voor 34% gewijzigd door houthakker op 16-08-2018 15:15 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel-online
Waah schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:46:
EDIT: als ik trouwens een autootje mis, ik kan hem zo toevoegen (of je doet het zelf in de Excel). De linkjes naar auto's zijn puur als illustratie voor de prijs en type.
Ik ben zo brutaal geweest om de Toyota iQ erbij te zetten ;) Niet zo goedkoop als de LPG auto's (goede value zijn die trouwens!), maar nauwelijks verschil met de Daihatsu Cuore qua kosten en wel wat comfortabeler.

• Waah
@houthakker ik heb 3 CNG punten op de vaste route. 1 in mijn woonplaats, 1 op de route (2 minuten extra reistijd) en 1 vlakbij mijn werk. Dus CNG is zeker niet onmogelijk.

@roel-online Ah die heb ik gemist in de brij met auto's. Niet brutaal, juist makkelijk! bedankt! Zie inderdaad dat de kosten vrijwel gelijk zijn (zeg maar gewoon gelijk).

EDIT: oh je hebt de fabrieksopgave gepakt van het verbruik. Zelf gebruik ik Spritmonitor om een realistischer idee te krijgen van het verbruik.
https://www.spritmonitor....styear_s=2008&powerunit=2

5,8 is gemiddeld, 5,2 lijkt prima haalbaar. 4,2 lijkt wel optimistisch voor de IQ.
Desalniettemin geen slechte optie, mocht LPG niets worden of tegenvallen. Verschil tussen de Cuore en de IQ is 350 euro per jaar. Dat is nog te overzien als de IQ echt een fijnere auto is.

• houthakker

houthakker

Poehé

@Waah

Fiat/Lancia, VW en Opel hebben diverse modellen op CNG gehad. Is alleen wat lastiger vergelijken door verbruik en tanken per kilo.

Specs

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:22

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

houthakker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:57:
@Waah

Fiat/Lancia, VW en Opel hebben diverse modellen op CNG gehad. Is alleen wat lastiger vergelijken door verbruik en tanken per kilo.
Weet alleen niet of je die particulier wil hebben als je niet zeker weet of er genoeg tankstations op je rit zijn.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Waah
@houthakker
Ik kan ze altijd toevoegen. Maar neem aan dat je wel gewoon het verbruik kan meten in kg/100km en dat kan omrekenen met de prijs/kg. Dat lijkt mij op zich niet ingewikkelder dan prijs/l. Alleen de verbruiksgegevens is misschien een uitdaging. (en CNG aan de formule toevoegen wordt ook lastiger. heb nu al 3 if-statements in 1 formule :-P

Maar kan altijd even kijken als ik tijd heb vanavond.

@Touchdomex
Heb 2 op de route, 1 in de woonplaats op 3 minuten afstand en 1 vlakbij werk. Als het bereik wat oké is zou dat een prima optie kunnen zijn. Ik rijd toch maar weinig lange afstanden. Hooguit misschien eens een weekje/weekendje weg in NL. Ga ik verder, pak ik toch vaak het vliegtuig. Maar het aantal tankpunten is natuurlijk wel een uitdaging. En CNG is relatief nieuw dacht ik? Dus ook kwa aanschafwaarde misschien nog prijzig.

Heb de formule voor LPG aangepast. ben nu uitgegaan van 2,5% benzine en 97,5% LPG gebruik. Aangezien je de eerste kilometer (gemiddeld) toch op benzine rijd, is dat toch eerlijker. 2% van mijn rit is 1km, dus ik reken iets ruimer voor de kortere ritjes.

• _JGC_
Ik zie de voordelen niet van CNG tegen LPG. Voor de kosten hoef je het niet te doen en de beschikbaarheid is een stuk minder goed.

• houthakker

houthakker

Poehé

_JGC_ schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:11:
Ik zie de voordelen niet van CNG tegen LPG. Voor de kosten hoef je het niet te doen en de beschikbaarheid is een stuk minder goed.
Er is minder vraag naar dit soort auto's; scheelt in de aanschafprijs.

Specs

• roel-online
_JGC_ schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:11:
Cost wise lijkt CNG inderdaad nauwelijks voordeliger dan LPG. Het enige dat ik kan bedenken is dat CNG auto een grotere actieradius heeft.
Daarnaast is CNG beter voor het milieu dan LPG, maar de vraag is in hoeverre de TS dat belangrijk vindt.

Iemand enig idee over betrouwbaarheid van een CNG auto tov een LPG auto? (Je ziet bij AutoWeek Klokje Rond toch vaak dat de auto's op LPG minder goed rijden dan op benzine. Geen idee hoe dat is bij CNG?)

[ Voor 17% gewijzigd door roel-online op 16-08-2018 17:59 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:22

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

houthakker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:34:
[...]

Aanbod zeker in zijn prijsklasse is ook in verhouding vrij mager. Je hebt maar enkele modellen en wat je tegen komt moet je het maar mee doen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• _JGC_
houthakker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:34:
[...]

Het aanbod is ook een stuk beperkter. Enige voordeel is dat je nieuw veel meer keus hebt dan alleen Opel en Dacia (en wie wil er tegenwoordig een station van 1200kg met een 0.9 motor?)

• MK_
  • Niet online

MK_

_JGC_ schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:59:
[...]
Het aanbod is ook een stuk beperkter. Enige voordeel is dat je nieuw veel meer keus hebt dan alleen Opel en Dacia (en wie wil er tegenwoordig een station van 1200kg met een 0.9 motor?)
Niemand, daarom weegt hij 1090kg :+

Dacia Sandero is ook geen verkeerde optie. Niet de mooiste auto, niet de meest luxueuze auto, maar ze zitten niet verkeerd (in ieder geval, de Sandero BlackLine van mijn grootouders niet) door de Clio/Mégane stoelen, verder oerdegelijke techniek waar tevens voor geld: wat er niet op zit, gaat niet kapot.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waah
Bedankt voor alle tips! Heb een aantal auto's proef gereden. De CNG viel wat tegen omdat ook die een beperkt bereik hebben en de 1000 km enkel halen inclusief benzine. En dat kan LPG ook natuurlijk.

Uiteindelijk na heel wat proefritten en zoeken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n9KD2G3l.jpg

Allen bedankt voor het meedenken!!!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Veel rijplezier en veilige, storingsloze km's toegewenst! :)

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:09

-tom-562

Oliesjeik

Succes met kleppen stellen!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Hoe kom je daar nu weer bij? Die dingen kunnen meerdere tonnen rijden voordat de kleppen gesteld hoeven te worden, als ze al gesteld hoeven te worden. Niks om zorgen over te maken.

Veel plezier er mee waah!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-04 10:42
LA-384 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:21:
@MK_

[...]

Je bent niet alleen, heb hetzelfde meegemaakt. Op 30 Dec 2017 Corsa D 1.4 5deurs 97.000 km bifuel gekocht bij de dealer met GELUKKIG 6 maanden garantie. Mijn gasinstallateur had mij al gewaarschuwd dat de installatie vaak af fabriek niet goed is.

Na 115.000 (ik rijd 60.000km per jaar) gas injectoren kapot, bobine kapot, koelvloeistof lekkage, hoog motorolie verbruik (1l op 4000km). Gelukkig zijn alle injectoren en de bobine onder de garantie vervangen, de kachel aanjager trouwens ook.

Olie verbruik blijft bestaan (boekje zegt 1l op 1000 is normaal). Motorblok is kurk droog en de uitlaatgassen niet te zien. Misschien dat de bifuel een wat ruimere afstelling gebruikt. Veel in die motor wordt ook intern hydraulisch afgesteld. Koelvloeistof lekkage is niet te vinden (zo af en toe vul ik het bij).

Nu staat de auto op 152.000 en eigenlijk ben ik best tevreden. Tot nu, vanwege de garantie, enkel de kosten apk, kleine beurt, bougies (zelf vervangen) en een flesje motorolie om de +- 2 weken.

On topic: ik raad lpg alleen aan als je er een beetje verstand van hebt, dan weet je ook wat je kan verwachten aan onderhoud. Niet iedere auto kan namelijk op lpg (de motoren van GM bijv weer wel). Gezien de kilometers die ik maak komt lpg altijd uit en ik zal daar ook altijd voor blijven kiezen (al begint de keus aan motoren waar inbouw mogelijk is steeds verder af te nemen)

Lpg en diesel wordt ook steeds minder gezien als gangbaar nu de nieuwe kleine benzine motoren een redelijk verbruik hebben. Diesels worden op dit moment voor dump prijzen tweedehands aangeboden, ik zou daar je slag slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:09

-tom-562

Oliesjeik

MK_ schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 00:14:
[...]

Hoe kom je daar nu weer bij? Die dingen kunnen meerdere tonnen rijden voordat de kleppen gesteld hoeven te worden, als ze al gesteld hoeven te worden. Niks om zorgen over te maken.

Veel plezier er mee waah!
Ik dat het dat het hier ging om een LPG Spark?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-04 17:37
Toyota Yaris misschien een optie?

Zoiets (en nee niet mijn advertentie ;) )
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

ANWB:
https://www.anwb.nl/auto/...005-12-01/2008-12-31/1452

5 sterren euro ncap:
https://www.euroncap.com/...es=&thirdRowFitment=false

Hier kun je ook de rating van andere auto's opzoeken: https://www.euroncap.com/en

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Als 2e auto? Hij heeft er al 1 volgens mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Niet online
Zelf zit ik ook te kijken naar een nieuwe auto en rij ongeveer hetzelfde aantal Kilometers.
Ik zag dat de Daihatsu Cuore al genoemd was. Die staat ook op mijn lijst.
Naast de Daihatsu kijk ik ook naar de Suzuki Celerio. Die is wat jonger verkrijgbaar.
De prijsklasse van de Celerio is wel iets hoger maar dan heb je wel een auto uit 2015.
Ook scoort hij goed op de spritmonitor zover ik kon zien. Wegenbelasting is ongeveer gelijk aan de Cuore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dannx1986
Squ1zZy schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 09:20:
[...]

Als 2e auto? Hij heeft er al 1 volgens mij :P
Is toch prima als 2e auto? Hebben wij ook.

Iets veiliger (meer airbags) dan de Daihatsu en iets comfortabeler lijkt mij.
Van de Toyota weet ik dat ze weinig onderhoud nodig hebben, en je ze redelijk kunt misbruiken voor je stukken krijgt (geen ervaring met Daihatsu) Wel 6 euro per maand duurder in belasting.

Toyota: https://cdn.euroncap.com/...ota_yaris_2005_5stars.pdf
Daihatsu: https://cdn.euroncap.com/...tsu_cuore_2008_4stars.pdf

[ Voor 51% gewijzigd door dannx1986 op 21-09-2018 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

-tom-562 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:15:
[...]

Ja, maar die rijden prima op LPG :)
dannx1986 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:13:
[...]
Is toch prima als 2e auto? Hebben wij ook.

Iets veiliger (meer airbags) dan de Daihatsu en iets comfortabeler lijkt mij.
Van de Toyota weet ik dat ze weinig onderhoud nodig hebben, en je ze redelijk kunt misbruiken voor je stukken krijgt (geen ervaring met Daihatsu) Wel 6 euro per maand duurder in belasting.

Toyota: https://cdn.euroncap.com/...ota_yaris_2005_5stars.pdf
Daihatsu: https://cdn.euroncap.com/...tsu_cuore_2008_4stars.pdf
Denk dat hij bedoelt dat waah al een auto heeft aangeschaft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannx1986
MK_ schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:48:
[...]

Ja, maar die rijden prima op LPG :)

[...]

Denk dat hij bedoelt dat waah al een auto heeft aangeschaft :P
Ow haha.. my bad :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:29
-tom-562 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 08:15:
[...]

Ik denk dat je in de war bent met de Mazda 2 Bifuel, die staan idd bekent om problemen met klepspeling. Voor zover ik weet gaat dat niet op voor de Spark.
Ik heb er zelf nog naar gekeken en behalve dat ze nog net boven mijn budget vielen, ben ik geen rare LPG gerelateerde problemen tegen gekomen op het wereld wijde web. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar in elk geval niet zo wijd verspreid als de Mazda 2 LPG issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De spark hoeft pas bij 150.000km klepspeling gecontroleerd en zonodig bijgesteld te worden.
Dat is wat anders dan de mazda2 waar het elke beurt gecontroleerd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MastoNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-02 14:49
persoonlijk zou ik voor benzine gaan ... gezien de wegenbalasting.

https://www.anwb.nl/auto/...asions-volgens-wegenwacht

ik heb afgelopen najaar door deze lijst een suzuki alto op de kop getikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55
Twingo diesel! Blokken zijn onverwoestbaar. Zeer zuinig, en rijdt prima. Ook met cruise control te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 09:21
Ik heb een witte Ford Fiesta 1.25 Titanium uit 2011 in de aanbieding. Heeft well went airco :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-04 15:46
mitusbishi galant, de 2.0 of 2.5 zijn goed om te bouwen tot LPG en zijn super betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Volgens mij kan hier beter een slotje op :+ aangezien ik de auto al heb, de reden ervoor al heb aangegeven en er nu allerlei reacties weer komen die duidelijk laten zien dat men het topic niet gelezen heeft :+

bijvoorbeeld: benzine kiezen IPV LPG bij 24.000 km. Benzine kost, ondanks de "hogere" wegenbelasting (15 euro extra per kwartaal, dat is 1x tanken) gewoon 1500 euro per jaar meer voor mijn geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Waah schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:26:
Volgens mij kan hier beter een slotje op :+ aangezien ik de auto al heb, de reden ervoor al heb aangegeven en er nu allerlei reacties weer komen die duidelijk laten zien dat men het topic niet gelezen heeft :+

bijvoorbeeld: benzine kiezen IPV LPG bij 24.000 km. Benzine kost, ondanks de "hogere" wegenbelasting (15 euro extra per kwartaal, dat is 1x tanken) gewoon 1500 euro per jaar meer voor mijn geval
Daarom. Prima economische keuze en de meerkosten die je kan hebben omdat het een GM product is, of omdat LPG ook extra onderhoud nodig heeft waarschijnlijk ook gewoon ruimschoots dekt.

Ook voor de economie is het als de TS minder geld besteed aan brandstof en meer aan onderhoud / belasting.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 07:29
Waah schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:26:
en er nu allerlei reacties weer komen die duidelijk laten zien dat men het topic niet gelezen heeft :+
Welkom op Tweakers :+
Pagina: 1