VV - Open verdeler vervangen voor LTV - Enkele vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• markv93
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-03 16:14
Hallo allen,

Een tijd geleden hebben mijn vrouw en ik een woning gekocht. Daar zijn we nu langzaam maar zeker bezig om de energierekening een stuk omlaag te brengen. Het meeste lukt aardig maar nu twijfel ik een beetje aan mezelf en aangezien ik erg weinig informatie kan vinden op internet dacht ik het even te vragen aan de 'experts' hier :-).

Wat informatie vooraf: Ik heb me veel ingelezen in het bespaartopic alsmede diverse andere topics (Vloerverwarming wordt niet warmer dan 30 graden).

Situatieschets:
Woning uit ~1900. Woning is gemoderniseerd en heeft diverse aanpassingen gehad. Er ligt 7 groeps vloerverwarming als hoofdverwarming, met prima vloerisolatie. De ramen beneden zijn goed geisoleerd, boven is er nog oud dubbel glas (staat op de planning). De verdiepingsvloeren zijn geisoleerd en de kapisolatie staat voor september gepland. De wandisolatie is nog een dingetje, maar daar komt binnenkort iemand voor kijken (In het oude gedeelte niet overal spouw...).

Probleem:
Er zit een modulerende CV ketel van Remeha in (Calenta CW6 2017). De oude ketel stookte op 75 graden. De huidige vloerverwarming loopt over de gehele begane grond (+/- 100m2). Boven in de slaapkamers hangen nog radiatoren. De volledig open verdeler werkt echter niet lekker met de modulerende ketel. Over de gehele begane grond hangen nog 3 radiatoren waarvan 2 in de 'leefruimte' en 1 in de open hal. De ketel blijft moduleren en de vloer wil niet lekker warm worden. Pas als ik de ketel op 70-80 graden 'vast' zet en vervolgens flink laat doorstoren wil de temperatuur van het water meer dan 20-25 graden worden. Als ik dit deed kreeg ik de ruimtes beneden wel warm, met de modulerende stand en 20-25 graden de vloer in niet.

Nu heb ik er dus veel over gelezen waar ik steeds zie terugkomen (dank je @Ray, ik heb lang gezocht tot ik het topic door las) dat zo'n verdeler gewoon niet lekker werkt met lagere aanvoertemperaturen.
Ook Robot bevestigt dit maar kan me niet helpen met mijn vraag:
Ik wil graag de verdeler door een LTV met terugmengventiel vervangen of door een pomploze LTV. De temperatuur van de CV gaat terug naar maximaal 45 graden (kan vloer aan). Nu gaat mijn voorkeur uit naar een pomploze verdeler maar daar voorzie ik een aantal problemen waarvan ik niet weet of ik me onnodig zorgen maak of niet.
- Op de slaapkamers boven heb ik radiatoren hangen. Het hoeft van mij niet 'warm' gestookt te worden in die kamers, maar de kamers moeten ook niet te koud worden i.v.m. houten vloeren en eventuele andere schade. Ik heb in het huis 1 ruimte die onverwarmd is en die wil (ondanks de isolatie) na een flinke tijd van kou uiteraard ook erg koud worden. Dat moet in de slaapkamers dus niet gebeuren. Op de verdieping zal op de gang en in de hoofdslaapkamers ook een LL warmtepomp komen voor bijverwarming en koeling in de zomer. De andere slaapkamers moeten gewoon niet 'ijs'koud worden :+ . Ik weet dus niet of de radiatoren te veel van het water zullen wegslurpen bij een pomploze verdeler of dat dit goed moet lukken.
- Zou mijn CV pomp (ook modulerend) uberhaupt zo'n oppervlakte aan leidingen aan kunnen? Ik lees veel dat ik dit moet onderzoeken maar ik kan er niets over vinden in de handleiding of op internet waar ik dit eventueel zou kunnen berekenen.

Met het oog op een warmtepomp en zonnepanelen die er volgend jaar mogelijk komen zou een volledig gesloten pomploze LTV voor mij ideaal zijn (ook prijstechnisch). Maar mochten daar te veel haken en ogen aan zitten, dan ga ik iets anders bekijken.

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven of een volledig gesloten verdeler een verstandige keus is.

Alle reacties

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

even kort

waarom pomploze verdeler ? je maakt het je daarmee namelijk extra lastig vooral omdat je ook radiatoren hebt

radiateren, mijn ervaring, minimaal 50 graden gewenst anders doen ze echt niets meer (conventionele dan)

door een ltv verdeler met pomp en goed inregelen kan ik hier op 50 / 30 stoken en afgelopen winter heel even een paar dagen naar 55/30 moeten gaan. Ik heb veel verlies in het erg lange en dikke leidingwerk en ik wilde niet rommelen met de pompsnelheden. Ga ik namelijk hoger krijg ik leidingruis

maar even simpel op de i sense de min temp aanpassen en opgelost :)

dus ip min temp = 50 max = 50 naar 55 = 55

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:54
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Precies, de minimale temperatuur is gewoon te laag voor het systeem, zet de minimale temperatuur wat hoger op de settings van de calenta.
Eventueel kan je de thermostaat op de robot verdeler ook nog wat verhogen zodat er warmer water de vloer in gaat en het retourventiel (zit achter een dopje) nog wat aanpassen, dan zie je vanzelf op de meter bij de verdeler of je vloer temperatuur omhoog gaat.

Een open verdeler is eigenlijk meer voor lage temperatuur van 35 en lager, dat kan ook geen schade aanrichten aan de vloer.

Wil je toch iets anders voor je verdeler kijk dan op pumpendiscounter.de daar heb je ze met en zonder pomp in rvs voor super prijs.
https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 14-08-2018 15:11 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• dennistijsen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 20:48
Hoi Mark,

ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gedaan.
Heb vergelijkbare situatie (gehad) en moeten ombouwen naar verdeler met Pomp en bypass zodat de temp van de ketel omhoog kon..

Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213

• markv93
dennistijsen schreef op maandag 28 december 2020 @ 20:43:
Hoi Mark,

ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt gedaan.
Heb vergelijkbare situatie (gehad) en moeten ombouwen naar verdeler met Pomp en bypass zodat de temp van de ketel omhoog kon..
Hi Dennis,

We zijn inmiddels al wat verder. in 2018 heb ik de verdeler vervangen door een 8-groeps Robot LTV verdeler, dus met pomp en terugmengventiel. Ik vond de nieuwe verdeler vrij prijzig (toen ongeveer 1200 euro) en heb dus gewoon een zoekopdracht op Marktplaats aangezet. Na een paar weken eentje gevonden voor ongeveer 350 euro inclusief verzending en 'gelijk oversteken'-kosten. De oude open verdeler heb ik op Marktplaats gezet en nog ongeveer 250 euro voor gekregen.

Ik heb uiteindelijk voor deze verdeler gekozen met het oog op de toekomst (warmtepomp of hybride).

Ik heb toen de ketel op ongeveer 50 graden gezet en het terugmengventiel minimaal open zodat de aanvoer in de vloer ongeveer 40 graden werd (max).

Inmiddels is het huis verder verbouwd en ligt er een nieuw dak met isolatie op, heb ik zonnepanelen geplaatst en een Remeha Elga Ace 6kw (eigenlijk 9kw) laten plaatsen.

Inmiddels draait de warmtepomp eigenlijk op een weersafhankelijke regeling. Dat komt er eigenlijk op neer dat de warmtepomp altijd minimaal 28 graden aanvoert zodat de vloer niet afkoelt, en wanneer het nodig is deze temperatuur verhoogd naar maximaal 40 graden voor de radiatoren of de vloerverwarming beneden. Wel heb ik op alle radiatoren en de vloerverwarming naregeling zitten zodat ik iedere ruimte los kan regelen. Het ventiel (bypass) van de verdeler staat dus volledig dicht nu, er wordt niet meer bijgemengd.

Al met al is het een redelijke investering geweest maar ben ik wel blij met het resultaat.

• dennistijsen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-10 20:48
En boven heb je LT radiatoren?
Krijg je daar voldoende warmte?

Nibe s2125-12 -400v SMOS40 BA-ST9040 2FE UKV120 EMK213

• markv93
Goeie, daar heb ik niet bij stil gestaan.

Ik heb inderdaad aanpassingen moeten doen aan de radiatoren...
In basis zijn alle oude radiatoren (type 10 of 11) vervangen door radiatoren van ongeveer hetzelfde formaat met een veel hoger vermogen (type 22 of zelfs type 33). In sommige ruimtes waar de type 33 radiatoren hangen is er zelfs sprake van flink oververmogen...

Ook hier weer naregeling. Als er warmtevraag is een van de ruimtes verwarmt de warmtepomp naar max 40 graden. Daar krijg ik het warm genoeg mee.

De badkamer is wel een dingetje... die radiatoren zijn gewoon lastig. Gelukkig heb ik daar ook elektrische vloerverwarming (COP = 1). Niet bepaald energiezuinig maar genoeg om de ruimte lekker te houden.

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-10 10:55
Mag ik vragen hoe je de naregeling geregeld hebt? En dan met name de combinatie radiatoren / vloerverwarming?

Is dit hetzelfde systeem, of is dit gescheiden van elkaar?

Ben me aan het orienteren voor m'n pas gekochte woning ('74)

Alvast bedankt.

• markv93
Whazaer schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:08:
Mag ik vragen hoe je de naregeling geregeld hebt? En dan met name de combinatie radiatoren / vloerverwarming?

Is dit hetzelfde systeem, of is dit gescheiden van elkaar?

Ben me aan het orienteren voor m'n pas gekochte woning ('74)

Alvast bedankt.
Het is inderdaad een enkel systeem.

Allereerst heb ik alles zo goed mogelijk waterzijdig ingeregeld. Voetventielen op de radiatoren en flowmeters op de groepen van de vloerverwarming.
Ik moet wel bekennen dat het geen kant en klaar systeem is. Overigens zou het wel kunnen.

Systeem:
Boven overal radiatoren. Beneden overal vloerverwarming. In onze hal hebben we nog 1 grote radiator hangen omdat het een grote open hal is. Deze radiator heeft geen thermostaatknop en fungeert als bypass (belangrijk) mochten de andere groepen dichtlopen. Alle andere radiatoren hebben thermostaatknoppen.

In de retour van de warmtepomp zit een klein buffervat tegen eventueel pendelen als er tijdelijk te veel dichtloopt.

In de aanvoerleiding van de vloerverwarming heb ik, nog voor de thermostatische beveiliging, een extra thermostaatknop geplaatst (grote diameter zodat flow niet beperkt wordt). Dit zodat ik de volledige vloerverwarming kan sluiten. Ik heb bewust niet gekozen voor een regeling per vloerverwarmingsgroep omdat onze bendedenverdieping vrijwel volledig open is op de bijkeuken en hal na. Dat is een keuze die je zelf zou moeten maken. Daar zijn wel systemen voor, bijv van evohome of plugwise.

Aparatuur/regeling:
Slimme thermostaat. Plugwise Anna. Deze heeft een lokale API, dat vond ik belangrijk zodat ik niet afhankelijk van de provider ben als ze besluiten er mee te stoppen.

In alle ruimtes met radiatoren heb ik Spirit thermostaatkranen gehangen (Zigbee of ZWave). Via homeassistant stuur ik dit aan. De ruimtes hebben gewoon een virtuele thermostaat met een dagschema. Je kan de temperatuursensor van de thermostaatkraan gebruiken, maar deze hangt dicht bij de radiator dus heb ik losse voelers gekocht: aqara zigbee temperatuursensor.

Zo werkt de vloerverwarming in principe ook: als de woonkamer warmtebehoefte heeft dan gaat de thermostaatknop in de aanvoerleiding van de vloerverwarming open. Hier zit dus ook zo’n spirit zigbee kraan op.

Als de temperatuur onder de gewenste temperatuur is opent de radiatorkraan en wordt de Anna thermostaat op 25 graden gezet zodat de warmtepomp gaat draaien.

Tot dit punt kan je alles onder ‘apparatuur/regeling’ ook oplossen met bijv. evohome of tado.

Ik heb echter nog wat extra dingetjes op het systeem aangesloten/gedaan. Dat is uiteraard niet nodig maar hey: ik hou van knutselen 🙂.
Een van onze badkamers heeft elektrische vloerverwarming, deze wordt ook geschakeld op wel/geen warmtevraag en op schema. Scheelt een hoop in energiekosten en je hebt geen koude voeten.
Verder heb ik met het thuiswerken en onregelmatige diensten van mijn vrouw een extra kleine elektrische verwarming in haar kantoor staan welke met een slimme plug inschakelt om de ruimte snel op temperatuur te krijgen. Eenmaal op temperatuur neemt de warmtepomp het over. Dat is wel het grootste nadeel van die warmtepomp: even snel opwarmen zit er niet in.
Verder heb ik nog een houtkachel in de woonkamer staan. Deze staat af en toe aan voor de gezelligheid of als mijn vrouw het koud heeft. Om de vloer niet af te veel te laten koelen hangt hier ook een sensor bij welke ziet of de haard aan is. Als dat zo is gaat de warmtepomp aan en wordt er water van 28 graden door de vloer gelaten. Dat gebeurt door via een lokale API de stooklijn van de Anna aan te passen naar ongeveer 28 graden... als een ruimte warmtevraag heeft dan wordt de stooklijn weer automatisch ‘hoog’ gezet en gaat de warmtepomp iets harder werken.

Dat is het wel denk ik.

Vragen? Let me know.
Pagina: 1