Toon posts:

Ergonomisch inrichten van werkplek:

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:41

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Nadat ik laatst op werk een korte training in ergonomie heb gehad wil ik mijn werkplek thuis eens aanpakken. Momenteel heb ik een IKEA Hemnes bureau, en ergonomisch gezien is die gewoon niet goed voor mij. Deze week ga ik naar een tweedehands Steelcase bureau kijken die in hoogte verstelbaar is (en ik dus ook staand kan werken). Dat is al een goed begin, echter wil ik nog meer aanpakken:

- Bureaustoel met lenden steun en in hoogte verstelbare armleuningen;
- Verstelbare arm voor mijn monitor (mijn huidige monitor support dat niet dus zal ik die ook moeten vervangen, geen probleem na 7 jaar);
- Een ergonomisch (mechanisch?) toetsenbord;
- Ergonomische muis.

Zelf twijfel ik nog of het bureau dat ik op het oog heb wel de beste keuze is, gezien ik daar mijn desktop niet in/op kwijt kan, en er geen lades inzitten. Echter kan ik ook geen goed alternatief vinden die daar wel plek voor heeft (1diepe lade zou voldoende zijn), dus vandaar dit topic.

Wat is jullie ervaring met een ergonomische werkplek thuis? Welk bureau gebruik jij? Ik zou graag meer opties zien zodat ik beter weet of de Steelcase de juiste keuze is.

Zodra ik het bureau aangeschaft heb ga ik me verdiepen in de andere stukken hardware :) Alvast bedankt voor de tips en het delen welk bureau jou al dan niet bevalt.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:14

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ben erg klein (1m63 bij 55 kg), en heb een gewrichtsaandoening. Een goe ingerichte werkplek is dus van groot belang voor mij.

Dat begon bij het kopen van een redelijk bureau, maar, de rest (stoel, voetenbankje, laptopstandaard, toetsenbord en muis) zijn oneindig veel belangrijker. Als die 5 in orde zijn, kan ik achter vrijwel ieder bureau zitten.

Stoel: van een tweedehands kantoormeubel-zaak. Belangrijkste voor mij is dat de armleuningen op 30-40 cm uit elkaar gezet kunnen worden (ja, daar pas ik tussen). Vrijwel geen enkele stoel heeft die optie, dus mijn mogelijkheden zijn nogal beperkt. Tevens middel-hoge rugleuning dat kantelbaar en vast te zetten is. Niet te hoog, want als je zo klein bent, komt je hoofd al snel boven de leuning uit, en dan krijg ik ruzie met de grote haarknot die op m'n kop zit. Zitvlak moet helbaar zijn en naar voren/achteren verschoven kunnen worden (korte beentjes, dus je wil geen diep zitvlak).
Voetenbankje: gasgeveerd behoorlijk groot voetenbankje, bij diezelfde zaak vandaan. Ding is nieuw echt duur, maar ik heb wel eens die goedkope vvoetenbankjes gehad, en ook daar weer: het werkt niet. Te flimsy, te licht, verschuift te makkelijk, soms enkel een balkje, zodat je je voeten niet kan laten rusten, niet groot genoeg, zodat je voeten er af donderen. En zonder is sowieso geen optie omdat ik simpelweg niet met m'n voeten bij de grond kom. Daarnaast is het sowieso beter, want met een voetenbankje, zitten je voeten niet plat, maar onder een kleine hoek, wat een gezondere en prettiger houding is.
Laptopstandaard: ok, hier heb ik een simpele, die toevallig op de juiste hoogte zit.
Toetsenbord: ik heb al 20 jaar hetzelfde toetsenbord, de Logitec cordless desktop pro. Daar zat oorzpronkelijk een muis met balletje (van binnen dus) bij, die heb ik al even ingeruild. Volgens mij is het een mechanisch toetsenbord, maar wat belangrijker is: draadloos en ergonomisch.

Met de muis ben ik nog aan het zoeken. Ik heb een Logitech Marble Mouse gehad, een trackball, een pen, touchpad, ergonomische muizen, symetrische muizen zodat ik afwisselend links en rechts kon muizen, van alles. Ik moet nu nodig een nieuwe, want mijn pink hangt er wat bij momenteel, die past niet op de muis erbij en dat doet al snel veel pijn. Ik zit nu te denken om een verticale muis te gaan proberen.

Allerbelangrijkste: wat werkt voor jou. Niemands lichaam is gelijk, probeer uit, luister naar jezelf.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@ardana bedankt voor je uitgebreide reactie!

Heb je een voorbeeld van een "gasgeveerd voetenbankje"? Mijn search levert weinig op (behalve dit topic waarin je dat woord ook gebruikte, lol). Mijn vrouw is nog iets kleiner dan jij (154cm) en dat lijkt me een prima idee voor der. Zelf ben ik 180cm dus zal het niet snel nodig hebben.

Op het werk gebruik ik een ogenschijlijk vergelijkbaar toetsenbord als die Logitec, maar dan van Microsoft (En met steun aan de voorkant zodat mijn handen meer natuurlijk liggen). Die bevalt goed, echter typt het zwaar en mis ik het mechanische deel.

Verticale muis hoor ik goede verhalen over van een collega van me, omdat je arm dan niet continue gedraaid zit. Zelf vind ik het niet prettig werken, echter wellicht toch maar eens heroverwegen of ik er niet aan kan wennen.

Proberen vind ik een goed punt, echter waar kun je dit goed doen? De IKEA etc. hebben hier (volgens mij) niet echt goede oplossing voor. Misschien eens een speciaalzaak in de buurt opzoeken alvorens een bureau aan te schaffen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith! ~ Looking for a job in a fun IT company? Ask me about it!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:14

Ardana

Moderator General Chat

Mens

LankHoar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:06:
@ardana bedankt voor je uitgebreide reactie!

Heb je een voorbeeld van een "gasgeveerd voetenbankje"? Mijn search levert weinig op (behalve dit topic waarin je dat woord ook gebruikte, lol). Mijn vrouw is nog iets kleiner dan jij (154cm) en dat lijkt me een prima idee voor der. Zelf ben ik 180cm dus zal het niet snel nodig hebben.
Ik heb deze: https://www.ergoweb.nl/footform-basic.html
Deze gaat zelfs mee naar Campzone of willekeurig welke lan-party, want zonder kan ik echt niet lang achter 'n bureau zitten.
Proberen vind ik een goed punt, echter waar kun je dit goed doen? De IKEA etc. hebben hier (volgens mij) niet echt goede oplossing voor. Misschien eens een speciaalzaak in de buurt opzoeken alvorens een bureau aan te schaffen.
Proberen is 'n kwestie van goedkoop een slechte versie aanschaffen, bijv. 2e hands of op AliExpress, en dan kijken welk deel wel prettig is en welk niet. Zo krijg je tegen minimale kosten een goed beeld van wat bij jou past en wat niet. Als je dat weet, kun je een item van betere kwaliteit kopen.

En wat betreft bureau: tenzij je echt van plan bent om staand te gaan werken, is mijn ervaring dat het bureau het minst belangrijke deel is. 'n Plank met wat pootjes, meer is het niet. Als je stoel (en voetensteun) goed zijn, is zelfs de hoogte niet heel erg van belang.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:03

Mx. Alba

die/hen/zij

Ergonomie is sowieso zeer persoonlijk, want elk lichaam is anders. Wat vooral zeer belangrijk is als je aan ergonomie denkt, is om je houding, positie en handelingen zo veel mogelijk te variëren. Het is vaak beter om een aantal niet erg ergnomische zitposities af te wisselen dan om continu strak in een zeer ergonomische positie te blijven zitten. Maar ook daarvoor geldt: dit is zeer persoonlijk.

Zelf heb ik in mijn studententijd RSI gehad aan mijn rechterhand. Sindsdien ben ik op ergonomie gaan letten, en de muis links gaan gebruiken. Ondertussen gebruik ik al een jaar of 20 op kantoor en thuis een ergonomisch toetsenbord (nu Microsoft Sculpt) en een Logitech MarbleMouse aan de linker kant. Dat vind ik zeer prettig werken en nooit meer RSI-klachten gehad. En qua zitpositie? Soms zit ik netjes recht, soms hang ik achterover of opzij, soms een been onder me gevouwen... Regelmatig opstaan en een stukje lopen (naar de wc, koffie of thee of water of fruit pakken, etc.)

Maar inderdaad, bureauhoogte is sowieso zeer belangrijk; als nabrander. :)

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• rob079
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-06 16:46
LankHoar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:06:
...
Ik ben 1m87 en kom dus best met m'n voetjes op de vloer (er ook wel eens vanaf, maar da's een ander verhaal...) en heb toch wel baat bij een voetenbankje. Zo kun je de stand van je benen en voeten nog eens afwisselen, op bankje, zonder bankje etc. Maar wat al werd aangehaald, ergonomie is een heel persoonlijk iets. Maar als je er toch één voor je vrouw koopt heb je mooi de kans om hem zelf ook eens te proberen.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
The next position is the best position! Zeiden de trainers van de workshop steeds :) Die houd ik er sowieso in, en ook regelmatig stretchen etc. Het kunnen wisselen tussen staand en zittend werken vind ik op kantoor erg prettig (hoewel ik er nog te weinig gebruik van maak), dus een sta/zit bureau thuis lijkt me ook een goed idee.

@rob079 Nooit gedacht aan voetensteun voor mezelf, ik zal er eens mee spelen. @Mx. Alba Ben je ook linkshandig? Indien niet, hoezo gebruik je dan je muis met die hand?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:03

Mx. Alba

die/hen/zij

LankHoar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 14:32:
@Mx. Alba Ben je ook linkshandig? Indien niet, hoezo gebruik je dan je muis met die hand?
Ik ben rechtshandig. Maar zoals gezegd, in mijn studententijd heb ik RSI aan mijn rechterhand gehad. Toen ben ik de muis links gaan gebruiken om mijn recherhand te ontzien and I never looked back, vooral toen ik de muis inruilde voor een Logitech MarbleMouse.

De muis links is sowieso ook meer in balans. Want als je recht voor je monitor zit, dan heb je uiteraard het hoofdgedeelte van het toetsenbord recht tussen jou en de monitor om recht voor het toetsenbord te zitten. Rechts daarnaast heb je het numpad - en dan rechts daarnaast nog de muis. Met de muis links is dat veel meer in balans en hoef je veel minder ver "uit het lood" te reiken. Toetsenbord in het midden, muis links, numpad rechts. Balans! :)

Plus, RSI gaat nooit helemaal over. Zelfs 20 jaar later, als ik een normale muis enige tijd rechts gebruik, krijg ik last van mijn pols.

[Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 13-08-2018 14:46]

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik heb al een aantal jaren via mijn werk naar volle tevredenheid een zit/staburo van https://www.worktrainer.nl/ en heb daar zoiets https://www.worktrainer.nl/CPU-Houder-Easy bij om een minitower desktop eronder te hangen. Ze hebben ook een aantal lades zoals bijv deze https://www.worktrainer.nl/Pennenlade-stapelbaar (geen ervaring mee want ik heb genoeg kastruimte in de buurt). Ik wissel tussen staan, zitten (op een 2e hands Herman Miller Aeron), en een deskbike.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:18
De zit/sta bureau mythe is inmiddels toch wel gebust?

Zittend werken op de juiste spullen is niet zo erg, het gaat erom dat je het stil zitten afwisselt met beweging. Elke uur even naar de waterkoeler in een ander deel van het pand lopen is veel gezonder dan stil zitten of staand werken.
En ga in de pauze even lopen oid, of doe gewoon af en toe een rondje door het pand, pak een paar trappen.

Scheelt je een duur bureau en het water houd je gehydrateerd.

Zo'n bureaufiets is al beter, maar overbodig als je gewoon af en toe even een rondje door het pand loopt.
Tips
Hoe je ook zonder apparatuur aan de slag kunt op kantoor? Onderbreek minimaal één keer per uur het zitten met de tips van Diekmeijer:

Loop naar je collega’s toe in plaats van ze te mailen.
Een telefoontje plegen? Ga aan de wandel.
Ga naar het toilet op een andere verdieping.
Vergader staand of lopend.
Haal zelf je koffie in plaats van collega’s te laten lopen.
Rek en strek achter je bureau.
En natuurlijk: pak de trap in plaats van de lift.
Bron: https://www.nrc.nl/nieuws...u-maar-werkt-het-a1494445

[Voor 33% gewijzigd door B-lex op 13-08-2018 15:53]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
@Mx. Alba oh nu lees ik je post beter en zie ik inderdaad dat je al zei wat ik vroeg, excuses moi 8)7 Zelf van de week eens mee gespeeld en af en toe mijn muis links gebruikt. Dat is wel even wennen zeg! Het helpt ook niet dat ik een ergonomische (rechter) muis heb.

@noo thanks voor de tip, ik ga die eens bekijken!

@B-lex waar is je onderbouwing voor die "mythe"? Die mist namelijk, en ik hoor zowel mijn fysiotherapeute als verschillende andere professionals andere dingen zeggen ;)

Gisteravond de Steelcase bekeken, en ondanks dat het een prachtig bureau is, is het een onding om omhoog/omlaag te zetten (geen zwengel maar handmatig). Dus niet gekocht, en nu heb ik mijn oog op de BEKANT en SKARSTA serie van IKEA. Heeft iemand daar ervaring mee? :)

[Voor 11% gewijzigd door LankHoar op 16-08-2018 22:10]

• Hassiebassie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 11:44
Leuk topic, ik zal ook mijn ervaring delen :)

Persoonlijke inleiding: Zelf heb ik scoliose (gehad). Het staat tussen haakjes omdat ik geopereerd ben toen ik 17 was.
Sindsdien altijd veel op ergonomie en houding gelet. Of het veel uitmaakt weet ik niet maar ik probeer daarnaast ook veel te sporten (zwemmen blijft het beste). Op het werk hebben we een bureau dat je met een motor in kan stellen voor hoogte. Dat is echt ideaal :D

Bureau en stoel:
Toen ik net geopereerd was en mijn ouders het één en ander hadden uitgezocht over ergonomie, werd duidelijk dat het oude bureau waar ik mijn schoolwerk achter maakte niet goed was. Het was te laag en de stoel was niet goed.

Dus gingen wij naar een speciaalzaak, ik kan me de naam helaas niet meer herinneren, maar ik had dus een hoger bureau nodig, dan in de meeste winkels verkocht werd.
We hebben er uiteindelijk enkel een ergonomische stoel gekocht. Het merk zal ik over 2 dagen posten (ben nu nog even weg met vriendin).

Voor het bureau hebben we een goedkopere oplossing bedacht: door poten te kopen bij Ikea die in hoogte verstelbaar zijn in combinatie met een simpel tafelblad was de oplossing prima, maar naar mijn idee wel veel beter.

Uiteindelijk tijdens mijn studie een groter bureau aangeschaft waar ik vandaag de dag nog steeds gebruik van maak. Om een beetje een idee te geven, zie het plaatje.

Toetsenbord Je handen moeten ontspannen kunnen typen. Ooit heb ik de Logitech keyboard elite voor €25,- aangeschaft in een winkel maar ik ben er inmiddels zo aan gewend dat ik eigenlijk niet meer zonder wil. Ook eens een nieuwe G-versie aangeschaft met schermpje, maar dat typte gewoon op een of andere manier niet lekker.
http://www.tweak3d.net/reviews/logitech/elite/pics/1-big.jpg

Muis Hoewel deze niet ideaal voor gaming is, maak ik er nog steeds gebruik van. Een ergonomische muis, ook van logitech, want die maken gewoon kwaliteitsspullen :P

Voor mijn 2 monitoren maak ik gebruik van een arm, die beide monitoren goed op mijn ooghoogte zet zodat ik altijd goed rechtop zit.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Interessant om te lezen. Het bureau dat je nu gebruikt, is die ook in hoogte verstelbaar? Aan de foto te zien lijkt het van niet? Enorm bureau trouwens, echt te groot voor mij :+

De bak die eronder hangt voor je PC herrinert me eraan dat de BEKANT en SKARSTA van IKEA die niet hebben. Weet niet hoe vervelend dat is met een desktop en (heul veel) kabels..

• Hassiebassie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-05 11:44
LankHoar schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 16:33:
[...]

Interessant om te lezen. Het bureau dat je nu gebruikt, is die ook in hoogte verstelbaar? Aan de foto te zien lijkt het van niet? Enorm bureau trouwens, echt te groot voor mij :+

De bak die eronder hangt voor je PC herrinert me eraan dat de BEKANT en SKARSTA van IKEA die niet hebben. Weet niet hoe vervelend dat is met een desktop en (heul veel) kabels..
Het plaatje was slechts representatief, ik heb ongeveer een zelfde soort, maar hier op vakantie heb ik geen foto bij de hand, deze was slechts om een idee te krijgen ;)

Mijn bureau is in hoogte verstelbaar maar staat eigenlijk al jaren op mijn werkhoogte. De poten van Ikea zijn in hoogte verstelbaar. Zet al je poten op de goede hoogte + een goede stoel en ik zit prima. O-)

Het bureau had ik nodig voor mijn studie (geneeskunde), ik moest vaak verschillende dikke boeken naast elkaar open hebben staan + slides van de pc en dan nog ergens zelf kunnen schrijven 8)7
De kabels heb ik grotendeels wat weggewerkt met van die kabelgoten en hangers voor stekkerdozen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee