Sissors schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:06:
[...]
Bedenk wel dat een juiste werkhouding net zoiets is als voedingsadviezen: Er zit zeker een rode lijn in alle adviezen, maar tegelijkertijd is lang niet iedereen het met elkaar eens. Wat random punten:
Ik zou het zeker niet met voedingsadviezen willen vergelijken. Bij een goede werkhouding zijn je spieren zoveel mogelijk ontspannen. Daar is weinig discussie over te houden. Met welke richtlijnen je dit bereikt is een tweede.
Mij is altijd verteld door arbo mensen dat als je blind kan tikken de bovenkant van je beeldscherm ruim boven je ogen moet zitten. Als je wel vaak op je toetsenbord moet kijken wel inderdaad dat.
Helemaal mee eens. Het doel is om je nek zo min mogelijk te belasten. Als je een hele dag in een terminal werkt, kijk je met name naar de onderkant van het scherm. Het scherm extra hoog zetten is dan juist goed. De richtinglijn "bovenkant beeldscherm op ooghoogte" komt voort uit dat beeldschermen veelal veel te laag worden geplaatst, soms direct op het bureau.
Ik heb zelf mijn armleuningen ter hoogte van het bureaublad, maar huidige werkplek persoon bij mijn werk verteld me dat ik dat niet moet doen, en in plaats daarvan het bureau zelf moet gebruiken en maar wat dichterbij het bureau moet gaan zitten (wat ik irritant vind en dus negeer, maar het laat wel zien dat niet iedereen het erover eens ben.
Het spijt me zeer, maar die jouw 'werkplek persoon' moet dan het een en ander gaan bijspijkeren aan kennis. Je stoelleuningen zijn om steun te geven aan je armen, niet je polsen op het bureau (sterker nog, dit laatste geeft een vergrootte kans op RSI). Sterker nog, eigenlijk moet je bureau iets lager dan je stoelleuningen, omdat je muis en toetsenbord wat hoger zijn. Als je polsen wegzakken, kun je eventueel ook nog een polsondersteuner gebruiken.
Ook de rugleuning vond diegene dat die bij mij niet rechtop genoeg stond. Ik heb het een twee weken volgehouden met hem rechterop voordat ik hem terug heb gezet omdat ik last van mijn rug kreeg, en sindsdien geen last meer van mijn rug, ook al staat hij blijkbaar nu niet volgens het regeltje wat ze hebben.
Een goede stoel heeft een rugleuning die geveerd is. Het geregeld naar achteren leunen (veer wel goed afstellen op je lichaamsgewicht) is juist een goede anti-RSI maatregel (beweging = bloedsomloopstimulatie)
Ik zou ook wel een bron willen zien waarom bijvoorbeeld zo'n DX racer stoel slecht is: Ik heb hem zelf verder niet, maar als mensen die hun geld verdienen met heel snel klikken hem gebruiken lijkt het mij dat het wel meevalt met hoe slecht ze zouden zijn.
- gekromde armleuningen
- een aantal versies hebben geen verstelbare armleuningen
- Zitvlak horizontaal niet instelbaar
- Rugvlak niet verticaal instelbaar
- Hoofdsteun niet los instelbaar t.o.v. rugvlak.
- de 'lumbar' (rugsteun) is een los kussen ipv een instelbaar (hoogte en dikte) iets.