prijsverhouding audioonderdelen

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cyrax
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-07 21:55
Na m'n vakantie wordt het tijd om eens m'n oren te verwennen (als er nog wat over is).

het leuke is dat ik van scratch kan beginnen met het opbouwen van een audioset. Ik heb zo'n 5000 gulden te besteden.

Ik ga niet vragen wat goed is want dat ga ik lekker zelf beluisteren (nu al zin in, vond het topic: Nieuwe set voor Jag ook erg leuk :) en is volgens mij nog niet af)

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is hoe ik het geld moet opdelen. Zelf dat ik aan het volgende:

Speakers en kabel 2000
Versterker 1500
DVD 1000
tuner 500

Is dit slim of moet ik ergens meer in investeren ten koste van andere componenten? Die tuner zou ook nog wel later kunnen als dit de kwaliteit van de set ten goede komt.

Alvast bedankt voor de reacties.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:23

FFF

Denk dat je gewoon een beetje moet passen en meten, misshcien kun je beter een receiver als losse tuner en versterker nemen. Ik zou eerst kijken wat je wilt gebruiken, vaak betaal je voor 1 snufje net 500,- meer, terwijl die voor jou dat bijvoorbeeld helemaal niet waard is.
een onkyo dr-90 da's dvd tuner en 5.1 versterker in 1, adviesprijs 2900,-
misshcien is zoiets ook wel wat, lles in 1 kastje.

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:55
Ziet er wel uit als een redelijke verdeling. Ik heb zelf altijd het idee dat je vooral niet moet bezuinigen op speakers, en ook niet op je versterker. Tuners, cd-spelers etc. zijn meestal wel redelijk zolang je geen echt low-budget spul aanschaft (en daar lijkt het volgens je scheme niet op).

Als je gelijk voor een surround set wil gaan, mag je nog wel wat meer uittrekken voor speakers denk ik.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Ik zou geen losse tuner en versterker nemen, maar gewoon een goeie receiver. Ik ga er dan even van uit (gezien je ook een dvd speler neemt) dat het om een surroundset gaat. Tegenwoordig is 5.1 erg in trek, maar je kunt ook eens denken aan 6.1 of 7.1, m.a.w. twee extra rearspeakers zoals gebruikt wordt in DTS-ES en DD-EX. De enigste betaalbare receiver is dan de Denon 3801 (7 versterkers ingebouwd). Kost rond de 2500,-. Maargoed, da's een optie. Of het ding goed klinkt weet ik overigens niet, maar het is de enigste in z'n klasse met DTS-ES.
De speakers, heb je 2000,- voor 2 speakers of voor een hele surroundset?
Hoe dan ook, neem veel tijd voor het luisteren. Ga niet alleen bij de speakerhandelaars in de buurt luisteren, maar zoek overal naar adressen en reis desnoods het hele land af. (persoonlijke tip: Stassen, op afspraak een hele dag luisteren naar 2000 speakers). Overigens lijkt mij 2000,- voor speakers ietwat weinig in een 5.1 setup. Vooral als je meteen die .1 er bij wilt hebben (subwoofer dus).

DVD:
Neem een Pioneer, nee een Sony, Sony zuigt, check de Onkyo, neem een HakkiTakkiTec, kun je ook meteen mp3 afspelen! Kortom: iedereen vindt z'n eigen de beste, maar ga daar niet van uit, kijk zelf even wat je goed vindt. (persoonlijk zou ik voor de Pioneer 717 of 737 kiezen van rond de 1500,-, maar da's mijn persoonlijke mening puur omdat ik geen ervaring heb met anderen)

Wees ook niet te gehaast. je kunt de boel ook in delen kopen. Bijv eerst de DVD en later de DD set met speakers. Of welke andere volgorde dan ook, zo kun je eventjes doorsparen voor net iets beter. Als je het doet kun je het namelijk maar beter in één keer goed doen...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Paar tips:
1. Tenzij je van plan bent echt vaak dvds te gaan kijken, hou het bij 2 kanaals. Voor 5000 gulden heb je nl. een mooie set, terwijl 5000 gulden voor goede kwaliteit meerkanaals gewoon krap is.
2. Mocht je toch meerkanaals willen, let dan goed op RicherSounds, raar winkeltje, wel goede aanbiedingen. Denk aan een Sony 940 versterker of een Sherwood als je DTS-ES wilt (1599 meen ik). Speakers: probeer de Tannoy MX serie eens. DVD; idd Pioneer levert uitstekende dvd spelers, vooral wat betreft audio-cds, maar halen het gewoon niet met een goede speler uit de budget klasse. Gescheiden cd/dvd is dan ook aan te raden. Koop een dvd speler van 800 piek zo'n beetje en dan bv. de NAD C521. Spendeer ongeveer 50-100 piek aan interlinks. Rest speakerkabel.
3. Twee-kanaals: Marantz als het apparaat mooi, het geluid vol en gekleurd moet zijn. NAD als het neutraal moet zijn, Rotel als het moet knallen. Maak het geheel af met bv. Monitor Audio boxen (zien er leuk uit en klinken lekker strak in het laag, desondanks niet te gekleurd). Maar idd, luister zelf. In een andere post raadt iemand Stassen Hi-fi aan. Te Venlo |:(
Goede service, dito prijzen. Voor toch beste service moet je naar de plaatselijke dealer. Met navenant prijskaartje natuurlijk.

• cyrax
Bedankt voor de tips tot zover. Even nadere uitleg:

Ik was niet van plan een surroundset aan te schaffen omdat ik dat het geld niet waard vind (ik kijk niet zo heel veel films). Ik had voor een DVD speler gekozen omdat ik dat makkelijker vond dan een CD en DVD(voor de weinige films die ik dan kijk)

Nu lees dat AvaMan vindt dat de CD afspeelkwaliteit van een DVD speler onderdoet voor die van een stand alone cd speler. Is dit echt zo? Scheelt het veel? Als ik een DVD speler koop ik het uiteraard en goed merk geen hakkitakki weg zakkie uit weetikveelwaarvandaan

ShittyOldMan: ALs ik geen 5.1 set neem, blijf je dan bij je standpunt dat een receiver beter is? (en zo ja waarom). Ikzelf heb een (mischien ongegronde) apathie tegen geintegreerde onderdelen. Ik heb het liefst alles los en ook nog in 19" (geen rack of zo hoor, maar het moet mooi zijn)

ik vind Marantz erg mooi om te zien en van de plaatjes de sony Lissa ook (wat vinden jullie van de techniek van de Lissa, firewire verbindingen?)

Verwijderd

Lijkt me aardig verdeelt zo. DVD-speler moet volgens mij iets goedkoper kunnen , heb er verder niet echt verstand van maar zo'n yamakawa schijnt wel goed te zijn en heb je onder de rug. Wat ik in ieder geval NOOIT zou doen is een reciever kopen , mischien is dat ouderwets denken maar ik hou daar niet van. Gewoon alles los , liefs ook een losse voor en eindversterker , desnoods ten koste van je tuner.

Verwijderd

Hoi, ff het volgende in antwoord op je vraag:
Als je geen extra electronica hoeft te verwerken in een cd speler om er een dvd speler van te maken zeg maar, dan heb je meer geld voor betere onderdelen en natuurlijk meer ruimte. Hierdoor kun je een forse ringkerntrafo inbouwen. He transport wat robuuster maken. De interne beplating wat luxer uitvoeren enz...
Maar dit is echt iets wat ik je graag zou laten proberen :) Ik garandeer je dat je puur op geluidskwaliteit afgaande voor een cd speler zult kiezen. Als je Marantz mooi vindt en je hebt het geld (2500), koop dan de CD-17 MKII. Bloedmooi (sexier ab dan welke dan ook) en retegoed. Ik vind de bijbehorende versterker (PM-17 gek genoeg :) ) wel een stukje vlakker (ook 2500). Dus kies iig voor iets dynamisch, past ook beter bij het rustige karakter van de cd speler. Kom je echter in lelijke shit terecht in een fatsoenlijke prijsklasse :) PM-8000 zou wel aansluiten denk ik. Slechts 1200 piek voor twee versterkers in 1. Een standaard transistor versterker en een class A versterker. Overigens is de CD6010 KI cd speler wellicht een betere keus gezien zijn prijs. (1500).

Voor een tuner is 500 piek idd meer dan genoeg. Zeker als je hem gewoon op de kabel aansluit.

Wat de Lissa betreft, innovatief concept, groot potentieel, maar nu nog het geld niet waard. :)

Laatste: er is een reden dat je ook two-box cd spelers en voor/eind versterkers hebt. Minder interferentie en meer ruimte :)

Allerlaatste: met een budget van 5000 kan ik je de Yamakawa zeker niet aanraden. Onthoud deze make-up (en nu audio)tip: less is more.

Verwijderd

Ok echt allerlaatste:
Rotel en NAD zijn 'voordelige' voor/eindversterker combo's, ongeveer 2700 voor een set. Zoals ik al heb gezegd, NAD neutraal, Rotel wat steviger. Allebei wel 'apart' uiterlijk...

• cyrax
Less is more..

Zeker voor m'n vriendin is dat belangrijk (niet alleen make up).

Een set kan nog zo goed klinken, als die er niet uit ziet of niet in onze huiskamer past kan ik het wel vergeten :P

De set moet dut zilver zijn, er strak uizien en niet niet bestaan uit een front met 250 knipperende ledjes o.i.d.

Ik denk dat ik met AvaMan meega en voor een cd speler ga. Ik kan altijd nog later een DVD speler kopen (een yamanogwattes of een goeie als ik meer films wil gaan kijken, hoewel ik dan ook wel een 5.1 setje wou willen |:(

Verwijderd

voor die prijs van je boxen kun je een aardige bose nemen met misschien we een onkio versterker. Die shit is echt goed. Misschien dat je minder aan de dvd kunt besteden en meer aan de versterker, dies tenslotte t belangrijkste en zal het langste meegaan.

Voor een duizendje meer ;) heb je de set zoals ie in mijn topic staat met een actieve subwoofer en dubbele boseboxen, 2 standaards, 3 muurbeugels, een coaxkabel van 100 piek. SPul is goed maar wel erug duur, thx god dat mn ouders dokken. >:)

totale prijs 6000 piek. Komt volgende week donderdag aan, k zal mn ervaringen hiero posten.

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op donderdag 19 juli 2001 11:57 schreef neographikal het volgende:
voor die prijs van je boxen kun je een aardige bose nemen met misschien we een onkio versterker. Die shit is echt goed. Misschien dat je minder aan de dvd kunt besteden en meer aan de versterker, dies tenslotte t belangrijkste en zal het langste meegaan.

Voor een duizendje meer ;) heb je de set zoals ie in mijn topic staat met een actieve subwoofer en dubbele boseboxen, 2 standaards, 3 muurbeugels, een coaxkabel van 100 piek. SPul is goed maar wel erug duur, thx god dat mn ouders dokken. >:)

totale prijs 6000 piek. Komt volgende week donderdag aan, k zal mn ervaringen hiero posten.
Ben je wel helemaal lekker? je gaat toch geen bose speakers luisteren, ik ben gisteren nog aan het luisteren geweest, ik heb nog een hele mooie combo gehoord, een Rotel 1070 amp met Chario syntar 200 tower speakers en een rotel cd speler, moet je voor ongeveer 5000 kunnen hebben, maar wat kwam me daar een prachtig geluid uit zeg.

verder ziet rotel er mooi en plain uit, en die chario speakers zijn echt heel erg mooi.

Verwijderd

Bose is niet per definitie slecht. Het is anders. Je kunt het eigenlijk niet met standaard hi-fi vergelijken. niet alleen heeft Bose eigen sound (dat warm gekleurde) maar ook haar eigen idee over stereo-imaging. Dat DirectReflecting sh*t. Dat het geluid van de speaker rechstreeks naar luisterpositie gaat maar ook via de muur wordt weerkaatst. Geeft bizar effect, maar als je luisterruimte de juiste vorm heeft en je houdt ervan, w'rom niet? :)

Verwijderd

hervaz: moet je voor de gein eens naar de Millenium IIs van Chario luisteren. Wel rustige muziek, klassiek, vocaal...

BTW heb je bij die rotel combo ook nog naar je eigen muziek geluisterd?

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Op donderdag 19 juli 2001 12:55 schreef AvaMan het volgende:
hervaz: moet je voor de gein eens naar de Millenium IIs van Chario luisteren. Wel rustige muziek, klassiek, vocaal...

BTW heb je bij die rotel combo ook nog naar je eigen muziek geluisterd?
Jazeker, ik had 2 oudere cd's van metallica bij me, een goed geproduceerde redelijk normale black metal cd, en een kameraad van me die mee was radiohead (niet mijn ding), we hebben er infinity,jbl en chario speakers aangehad, en voor,eind en geintegreerde amps van de merken: Nad,Rotel,Aaron.

Ik vond de combo 1070 met de chario's echt supergoed, ik ging echter alleen voor een amp kijken want ik koop mijn set in delen, omdat ik hem niet van mijn pappie en mammie krijg >:)

De Chario vond ik verreweg het mooiste, prachtig muzikale speaker die ook keiharde metal moeiteloos slikt.

• cyrax
'k ben zelf niet zo gecharmeerd van Bose. Wat ik goed vind klinken weet ik nog niet, dat ga ik na m'n vakantie beluisteren.

De sound moet tussen clean en warm inzitten. Echt beuken hoeft niet.

Wat ik wil gaan draaien:
Top 40
Klassiek
en veel zelf live opgenomen muziek (veel dynamiek)

De discussie gaat nu wel redelijk off-topic. Het ging erom hoe je je budget zou moeten verdelen als je Hfl. 5000 te besteden hebt :o

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:08

koboy

Heb een idee voor een icon

De budgetverdeling ziet er op zich wel goed uit, maar wellicht kan je beter geluid krijgen door nog wat meer geld naar de luidsprekers te sluizen, bv:

Speakers en accesoires naar smaak f. 2800
Yamaha RXV520RDS receiver f. 1300 (heb hem zelf nog niet gehoord, maar een collega was er erg enthousiast over, en dat gecombineerd met de goede ervaring van mijn
Yamaha DVD-S510 f. 900 Firmware is van philips, en dus istie eenvoudig regiovrij te maken. Verder speelt deze CD's mooier af dan een CD speler van ongeveer 500 gulden.

Op deze manier kan er misschien nog een 5.1 luidsprekerset af. Als je niet al te veel films kijkt, kan je er aan denken om je huidige speakertjes naar achteren te verhuizen, en alleen een paar ontzettend mooie frontspeakers, met center/sub naar wens te kopen, als je die tenminste bij gewoon stereogebruik kan uitschakelen (weet niet of die Yamaha dat kan).
Wel een nadeel van Yamaha: alleen in zwart of goud.

Blijf in elk geval weg bij Bose voor wat betreft consumentenproducten. Iedereen die wel eens een boek heeft gelezen over luidsprekens bouwen ziet binnen een minuut dat het spul acoustisch niet klopt.

Succes...

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

ow en voor de topicstarter: ga zelf eens luisteren of je het verschil tussen een DVD speler en een CD-speler hoort. Want volgens mij wordt er gestigmatiseerd.

Ik geef zo toe dat mijn pioneerd DVD515 van piek minder mooi klinkt dan m'n Sony XA2ES cd speler, terwijl die DVD speler duurder was, maar dat is inmiddels alweer twee/drie jaar geleden.

Momenteel zie ik als referentie cd-speler al twee keer de phlipips 1010 DVD/SACD dvd speler staan (in Jag z'n zoektocht naar mooie high-end dus). Die speler schijnt momenteel heel veel uit dezelfde prijsklasse weg te spelen...

Conclusie: neem geen "algemenee" vage regels als "een DVD-speler in dezelfde prijsklasse is slechter", maar ga gewoon lekker zelf luisteren.

BTW, leuk setje daarboven, met die Rotel en Chario's O+. Setje naar m'n hart! :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1