Toon posts:

Fabrieksinstellingen terugzetten voor verkoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jorre Debie
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 04-06-2022
Ik heb momenteel mijn laptop te koop staan op tweakers en andere tweedehands sites. Er is gelukkig al wat interesse getoond vanuit verschillende kanten. Voordat ik mijn laptop meegeef aan de nieuwe eigenaar zou ik deze graag eerst leegmaken door hem opnieuw op de fabrieksinstellingen te zetten. Hier gaat het echter mis...

Zodra ik tijdens het opstarten op f9 tokkel zou er een scherm tevoorschijn moeten komen waarbij ik kan kiezen voor de fabrieksinstellingen. Deze komt echter niet in beeld, of een totaal ander scherm. Hierdoor lukt het mij niet om dit te volbrengen. Ik heb asus zelf ook gevraagd mij te helpen, maar zij negeren mij helaas. Wie-o-wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe, en mij uitleggen wat ik wel moet doen?

Ik heb een zes jaar oude asus r500vd-sx198v waar het oude vertrouwde windows 7 nog opstaat. Ook heb ik de recovery dvd's nog netjes bewaard, vreemd genoeg zelfs twee paar.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Jorre Debie op 14-08-2018 14:54)

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-03 16:18
Ik heb herstel schijven van een laptop dat zijn er een stuk of tien dus dat is veel belovend...

Het is niet zo dat je die disks in de drive doet en dat dan alles vanzelf gaat.

Je gaat naar de bios daar zet je DVD drive (CDrom) op nummer een (boot order) dat betekent dat bij opstart de dvd drive met de eerste disk erin het eerst start. Ik denk dat je van de BIOS, na veranderen opstart volgorde, dan de computer aan zet waarna je de eerste disk erin doet en hem dan weer uitzet. Als je hem daarna opstart met disk erin begint de installatie. Als de eerste disk is afgewerkt dan vraag ie om de tweede disk enz.. alle disks in juiste volgorde van een naar tien afwerken dan is de laptop weer zoals je hem in de winkel gekocht het wat niet wegneemt dat er een hoop slijtage aan het apparaat is.

How can I access bios settings on an Asus laptop with Windows 7 Home basic?
https://www.quora.com/How...with-Windows-7-Home-basic

opstartvolgorde aanpassen
https://www.windows-helpd...arten-vanaf-de-dvd-cdrom/

[Voor 7% gewijzigd door 8mile13 op 10-08-2018 15:48]

Alle reacties

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:47
Via Google is er genoeg info te vinden hoe je alles kunt herstellen.

Dit is Tweakers, niet de helpdesk. Er wordt wel wat inspanning van jezelf verwacht. Het minste wat je kunt doen is eerst even zelf op zoek gaan. 😉

Modbreak:Als je het niet netjes en met inhoudelijke hulp kan brengen, reageer dan niet naar deze nieuwe user ;)

[Voor 111% gewijzigd door F_J_K op 09-08-2018 09:29]

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:20
Format c? :?
En met de W7 licentie code kan je dacht ik ook gewoon W10 installeren...

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als je het verkoopt aan een tweaker is dat niet genoeg.
Doe dan na de format: sdelete -z c:

Of probeer: Clear-Disk -Number 1 -RemoveData

Zonder HDD verkopen is het veiligst

[Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 09-08-2018 00:42]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Gero71
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-06-2019
Lijkt erop dat de recovery partitie niet meer bestaat vandaar dat het vanuit het opstarten niet lukt. Maar als je de recovery dvd hebt ros je de er toch in en boot je daarvan.

Misery and hate will kill us all.

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
persoonlijk zou ik er een andere harddisk in doen en re-install.

Anders multipass zero-en

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Jorre Debie
Ik ben al zelf opzoek geweest, maar omdat ik er zelf dus niet uitkom heb ik deze topic gestart. Misschien komt het ookwel doordat ik niet z’n computerheld ben.

Klopt het als ik windows 10 installeer de laptop ook in fabrieksinstellingen staat?

• Greveldinges
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:30

Greveldinges

Thank you, thank you very much

Jorre Debie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:36:
Ik ben al zelf opzoek geweest, maar omdat ik er zelf dus niet uitkom heb ik deze topic gestart. Misschien komt het ookwel doordat ik niet z’n computerheld ben.

Klopt het als ik windows 10 installeer de laptop ook in fabrieksinstellingen staat?
Niet direct, maar Windows 10 heeft wel een optie om de fabrieksinstellingen te herstellen. Je zou dus inderdaad kunnen upgraden en daarna de fabrieksinstellingen toe kunnen passen.

Hackintosh | Nintendo Switch | New Nintendo 3DS XL Hyrule | PSP E1000 | PS3 Phat 500GB CFW 4.81 | Nintendo Gamecube | MacBook collector | i7 3770k 24GB 1xGigabyte G1 GTX1070 | Xbox One S 1TB

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jorre Debie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:36:

Je kunt het OS wel opnieuw installeren maar dat maakt jouw persoonlijke data nog niet onherstelbaar. Met de juiste tools zijn deze aardig terug te lezen. Je moet de schijf dus eerst grondig wissen voordat je hem verkoopt. Dat is wat de heren hierboven ook probeerden duidelijk te maken.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Jorre Debie
Ik snap dat de schijf fysiek verwijderen waarschijnlijk de gemakkelijkste oplossing is. Dat maakt de laptop alleen minder aantrekkelijk voor de verkoop.

Ik heb ook geprobeerd wat Gero71 opperde, maar dit helpt ook niet helaas. Het klopt wel volgens mij dat de recovery partitie niet meer bestaat.

• Gero71
Jorre Debie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:06:

Ik heb ook geprobeerd wat Gero71 opperde, maar dit helpt ook niet helaas. Het klopt wel volgens mij dat de recovery partitie niet meer bestaat.
Welke (fout)melding krijg je dan als je van de recovery dvd boot?
Volgens mij is zo'n dvd niets anders dan een (aangepast) Windows setup medium.

Je zou natuurlijk ook de laptop met lege HD kunnen verkopen, en wel de originele Win7 code en (recovery) dvd erbij.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Jorre Debie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 12:06:
Ik snap dat de schijf fysiek verwijderen waarschijnlijk de gemakkelijkste oplossing is. Dat maakt de laptop alleen minder aantrekkelijk voor de verkoop.

Jorre,

wat het makkelijkst is, en ook voor verkoop het aantrekkelijkst:
-Download van Microsoft de Media Creation Tool (hier: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
-Steek een USB stick (minimaal 8GB) in de computer en volg het hulpprogramma om daar de Windows Installer op te zetten
-Start de laptop op met de USB stick aangesloten en druk op de toets voor het Boot Menu of Boot Device Selection (vaak de ESC of F12 toets)
-Kies de USB drive uit de lijst
-Verwijder alle partities van de Harddisk in het overzicht dat je krijgt
-Installeer W10 met de W7 productcode (ja, dat is toegestaan :) )

Eventueel nog wat drivers installeren achteraf, maar meestal download W10 zelf wel bruikbare drivers :)

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 09-08-2018 12:37]

• QempZoR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:07
Persoonlijk gebruik ik altijd een Killdisk bootable USBstickje.
Neem eens een kijkje op: http://www.killdisk.com/

Werkt perfect!

Apple - MacBook Pro 13” 2020 | 14 Pro Max | Watch S7 45mm | TV 4k ||| Smarthome - Homekit | Philips Hue | Aqara | Synology | Unifi

• 8mile13
Bij een laptop kun je het best meteen bij ingebruikname een systeem imago maken of de orginele herstel discs kopen bij manufacturer voor 50 euro of zo (die je er niet bij krijgt). In loop der tijd gooit men van alles eraf, zet dingen erop die niet compartibel met systeem zijn en heeft wat virusjes. Zelf als je al terug kunt gaan naar fabrieksinstelling functioneert de laptop niet meer 100%.

Ik zou ook niet Windows 10 of zo erop zetten want, afgezien van dat het model geen drivers voor Windows 10 zal hebben doen een aantal zaken die er orgineel op zaten het niet meer wat door een potentiele koper als ''kapot'' kan worden gezien. Als je wilt dat alles het doet zoals bij aankoop is er maar een oplossing en dat zijn de orginele hersteldiscs waar Windows 7 plus alle rommel die de manufacturer erop zet op staan.

Het is ook nog eens zo dat een laptop na vijf jaar zomaar kapot kan gaan. dus of dat nou een goede aankoop is...

In het huidige geval zou ik zaken als
DISM* runnen waarna je nog eens kunt proberen of fabrieksinstelling het doet.

*Windows key + X tegelijk indrukken, run opdrachtprompt (administrator) vul een van de volgende in waarna je op enter drukt en even wacht.

DISM /Online /Cleanup-Image /CheckHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /ScanHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

DISM /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

sfc /scannow (als scannow niet 100% werkt dan moet je RestoreHealth meermaals runnen)

chkdsk C: /f /x /r (next startup ''Y/N) ( controleert en corrigeert harde schijf fouten)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:59
Verder zou ik na wat 8mile13 voorstelt en alle documenten, temps, favorites en caches etc. gewist hebt met Ccleaner of vergelijkbare tool de lege ruimte meermaals met nullen laten overschrijven.

• Jorre Debie
De melding luidt dat er geen systeemkopie op de computer kan worden gevonden.

Ik denk dat ik zelf niet duidelijk genoeg ben geweest met het vermelden dat het om zelf gemaakte herstel-dvd’s gaat. Maar naar mijn mening zou dat niet anders moeten werken dan meegeleverde versie.

• Jorre Debie
Helaas lukken de stappen van 8mile13 ook niet. Ik krijg fout 740 omdat hij mij niet al administrator ziet vermoed ik.

• 8mile13
Een systeem kopie moet je eerst aanmaken en ergens opslaan dus dat staat er niet al op. Dat is een kopie van alles wat er op de harde schijf staat dat neemt nogal wat plaats in beslag.

Je kunt gewoon op internet zoeken als je foutcodes krijgt, je krijgt veel meer resultaten als je met engelse woorden googlelt. Er zijn zat sites en posters die zaken goed uitleggen.

• Gero71
Jorre Debie schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:52:
De melding luidt dat er geen systeemkopie op de computer kan worden gevonden.

Ik denk dat ik zelf niet duidelijk genoeg ben geweest met het vermelden dat het om zelf gemaakte herstel-dvd’s gaat. Maar naar mijn mening zou dat niet anders moeten werken dan meegeleverde versie.
Zelf gemaakte herstel media, is niets meer dan de Win7 boot/setup bestanden om systeemherstel te kunnen starten mocht je onverhoopt niet meer in Windows kunnen booten.
Waarschijnlijk heb je toen der tijd dus gekozen om de systeemkopie/image naar een HD te laten wegschrijven en niet naar de (herstel) dvd.

Wel raar dat je 2 herstel dvd's hebt, dit wijst er wel op de de image daar naar toe is geschreven, aangezien 1 dvd te weinig ruimte heeft.
Kan je vanuit de herstel dvd boot/setup niet bladeren naar de dvd als er wordt gevraagd om de locatie van de image/kopie?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als je toevallig nog een extra 2,5" (lege) HDD hebt liggen.... Disk omwisselen en machientje vervolgens inrichten middels USB installatie media met WIN-10.

https://www.microsoft.com...are-download/windows10ISO

[Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-08-2018 17:40]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jorre Debie
Nog een onduidelijkheidje uit de wegruimen; het zijn twee opzichzelfstaande setjes dvd’s van ieder vijf stuks.

Ik kan de dvd wel opzoeken zegmaar, maar vervolgens herkent de laptop het bestand niet of heeft de laptop geen programma om het bestand mee te openen.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:59
Start je die recovery DVD's niet vanuit de BIOS van de laptop? Kijk eens in de handleiding van de laptop. Deze moet je mogelijk van de website van de fabrikant donwloaden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• 8mile13
Ik heb herstel schijven van een laptop dat zijn er een stuk of tien dus dat is veel belovend...

Het is niet zo dat je die disks in de drive doet en dat dan alles vanzelf gaat.

Je gaat naar de bios daar zet je DVD drive (CDrom) op nummer een (boot order) dat betekent dat bij opstart de dvd drive met de eerste disk erin het eerst start. Ik denk dat je van de BIOS, na veranderen opstart volgorde, dan de computer aan zet waarna je de eerste disk erin doet en hem dan weer uitzet. Als je hem daarna opstart met disk erin begint de installatie. Als de eerste disk is afgewerkt dan vraag ie om de tweede disk enz.. alle disks in juiste volgorde van een naar tien afwerken dan is de laptop weer zoals je hem in de winkel gekocht het wat niet wegneemt dat er een hoop slijtage aan het apparaat is.

How can I access bios settings on an Asus laptop with Windows 7 Home basic?
https://www.quora.com/How...with-Windows-7-Home-basic

opstartvolgorde aanpassen
https://www.windows-helpd...arten-vanaf-de-dvd-cdrom/

[Voor 7% gewijzigd door 8mile13 op 10-08-2018 15:48]

• Jorre Debie
Uiteindelijk is het toch nog gelukt, via de BIOS. Dus bedankt Gero71, EricJH 8mile13 en alle anderen. Ik heb geen Windows 10 hoeven downloaden of de hardeschijf vervangen. De laptop is nu klaar voor de volgende eigenaar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee