Screenlifter voor custom desk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-08 16:21
Beste lezers,

Voor de fun ben ik een screenlifter gaan bouwen om mijn desktop setup aan te vullen. Aangezien ik een custom idee had en niet mijn geld wilde vergooien aan peperdure 'kant en klare' screenlifters ben ik zelf op onderzoek uit gegaan om iets leuks te bouwen. Om even een idee te krijgen welk principe ik heb toegepast:
https://www.youtube.com/watch?v=kaJVWoKj2a4

Als je dit filmpje bekijkt denk je mwah eitje. Nja alles behalve dus. Ik heb geen frame zoals DIY Perks dit doet, maar een 'box' waar alles in gaat; de 'deksel' zit dus ook vast aan een backplate waar mijn monitor met een VESA mount aan vast komt te hangen. Het hele gevaarte moet dus op en neer bewegen, maar ik heb het idee dat het chinese motortje niet genoeg koppel levert om de +/- 25 kilo te verplaatsen dus dit is punt 1 wat ter discussie staat (Helaas weinig info over het motortje, maar wel vergelijkbaar als in het filmpje, type staat in het onderschrift op youtube).

Het probleem is dus als volgt; Het systeem beweegt extreem langzaam en aan het geluid van het motortje te horen blaas ik 'm bijna op tijdens gebruik. Ik denk dus dat het motortje niet het gewenste koppel kan leveren. Aangezien ik weinig ervaring heb met het selecteren van een DIY motortje, heeft iemand hier kennis van?

Zoals ook in het filmpje te zien is wordt er gebruik gemaakt van een timing belt/aandrijfriem waar ik ook nog mijn nodige twijfel over heb. Ik heb Werktuigbouwkunde gestudeerd maar van riemen is er niet veel blijven hangen dus aan jullie de vraag; Hij klinkt nu een beetje als een basgitaar, zo strak dat deze staat :9 is dit dan te strak en moet de riem meer speling hebben om soepel te lopen?

Voor de rekenwondertjes; komt het zo in de buurt?

Rekensommetje excl. aandrijfriem:
T(statisch)=F*r=m*g*r
T(statisch)=25*9.81*20 (<- 2xM10 draadstang met een aandrijfwieletje van 20 mm)
T(statisch)=4905 Nmm (=+/- 5 Nm)

T(dyn)=F*r=m*a*r
T(dyn)=25*1*20
T(dyn)=500 Nmm

T(totaal)=5405 Nmm

Geen idee welke efficientie de lagers hebben, maar voor het gemak factor 1,5 er overheen;
T(tot)=5405*1,5=8108 Nmm

Al met al is dat dus het benodigde koppel wat ik nodig zou moeten hebben? Ik ben van plan om gewoon een motortje via Aliexpress te bestellen. Ik zal later vandaag nog wat foto's plaatsen om het verhaal te verduidelijken.

BVD!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:57
Als je het tandwiel dat niet op de motor zit vergroot, of die op de motor verkleind, krijg je meer koppel en minder snelheid.

Zonder info over welke hardware je gebruikt is het lastig om met goede oplossingen te komen.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Ja klopt, ik heb het motortje zelf namelijk niet gekocht, dus ik kan het niet terug vinden helaas. Maar ik heb een 12V DC motortje ik zal straks eens kijken of ik via het merk mogelijk iets kan vinden.

Verder zit er een transformator voor welke 30 W levert met een spanning van 12 V en een sterkte van max 2.5 Amp.

Voor de rest zit er weinig hardware in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Even op ebay zoeken naar een geared 550 motor, dan kom je wat opties tegen. Ik zelf gebruk voor een kleine serie aan inloopbakjes een 315 rpm motor welke echt niet met de hand tegen te houden is. Andere optie is van de autosloop een ruitenwissermotor halen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
memphis schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 17:00:
Even op ebay zoeken naar een geared 550 motor, dan kom je wat opties tegen. Ik zelf gebruk voor een kleine serie aan inloopbakjes een 315 rpm motor welke echt niet met de hand tegen te houden is. Andere optie is van de autosloop een ruitenwissermotor halen
Thanks memphis, ik ga eens zoeken op dat type. In het filmpje op YouTube wordt een 775 type gebruikt. Al zeggen mij die type nummers niets.
Ik zal later vandaag nog wat foto's plaatsen om het verhaal te verduidelijken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/okOWuKJ.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7JqYlWG.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1fv0CLh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nShI38J.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

De nummers staan voor lengte en diameter, een 775 motor is wat groter dan een 550

Als je een goedkoper boormachine open trekt zit daar meestal een 550 motor in met een vertraging tot een 500rpm. De betere boormachines die ook meer toeren hebben hebben inderdaad een 775 motor.

Voor een eigen project heb ik een 40w Buhler motor aangeschaft. Dit is een 5 polige motor welke uit zichzelf al minder toeren maakt en behoorlijk sterk is. Met een eindsnelheid van 1300rpm kan ik met gemak 8mm gaten in aluminium boren.
[project] Tool voor de draaibank

[ Voor 75% gewijzigd door memphis op 07-08-2018 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:55
Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/g04.a.alicdn.com/kf/HTB1FWroJVXXXXXoXpXXq6xXFXXX8/222119491/HTB1FWroJVXXXXXoXpXXq6xXFXXX8.jpg
Hierbij de datasheet ,
Lijkt dus dat je , ondanks de gearbox toch wel koppel te kort komt.

Zie ik het trouwens goed dat de enige geleiding de draadbussen op de draadeinden zijn?
Ik zou ook overwegen om er 2 railsgeleidingen te plaatsen

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Klopt, dat is een zgn 370 motor, die zijn ook niet zo sterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Ah super! Bedankt voor de feedback hier kan ik wat mee. Ja de constructie steunt op 2xM10 draadstangen. Is een goed idee om er nog 2x een geleiding bij te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

M10 heeft een spoed van 1.5, als je dus de draadstangen met 400rpm voed zal in 1 minuut er 60cm afgelegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Hmm 400 rpm en een motor met +/- 8 Nm koppel heb al zitten neuzen bij de aziatische vrienden maar dan heb je best een flinke motor nodig als ik het zo zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
2 dezelfde motoren aanschaffen en parallel aansturen?
Een opstelling met katrollen maken?
Een schaarlift maken? (Koop op de sloop een raam mechanisme)

Allemaal opties om minder kracht(per motor) nodig te hebben

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Laat maar: Zoiets was je al aan't maken en schijnbaar is 't te licht :+

[ Voor 74% gewijzigd door Will_M op 08-08-2018 00:48 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
MaD_co schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:16:
2 dezelfde motoren aanschaffen en parallel aansturen?
Een opstelling met katrollen maken?
Een schaarlift maken? (Koop op de sloop een raam mechanisme)

Allemaal opties om minder kracht(per motor) nodig te hebben
Ja die parallelle aansturing zie ik ook wel zitten, even een koppeling mee bestellen en een tweede motortje en deze direct op de as plaatsen komt denk ik iets beter uit de verf. Bedankt wederom voor de tips _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ben toevallig een project bezig op basis van hetzelfde filmpje. Ook overgestapt naar 2 motoren, maar ik heb het idee dat ze na een paar keer op en neer gaan niet meer synchroon lopen.

Heb je overigens de draadeinden ook ingesmeerd met wat vet? Daarna liep de boel een stuk soepeler bij mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorick90
Het enige wat ik mij kan bedenken Michiel is, indien het 2 verschillende motoren zijn is de aanloop naar het bedrijfspunt verschillend waardoor de ene mogelijk sneller draait dan de andere. Bij 2 dezelfde motoren zou dit geen probleem moeten zijn naar mijn weten. Ik zal inderdaad eerst een wat vet proberen en kijken of dan de draadstangen makkelijker draaien want deze gaan inderdaad zeer stroef, terwijl ik ze toch goed uitgelijnd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Nu online

memphis

Misschien niet goedkoper maar steppermotoren zijn makkelijker te synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 11:10

SA007

Moderator Tweaking
Je kan denk ik 2 dingen doen om 2 motoren synchroon te krijgen:
- Een ketting/tandriem ertussen die mechanisch het verschil in torsie tussen de 2 motoren opheft.
- Een encoder op beide motoren en een stuk software die de synchonisatie doet.

Zonder mechanische of electronische koppeling krijg je 2 motoren niet synchroon, met uitzondering van synchroonmotoren (zoals brushless 3-fase motoren of synchrone ac motoren)
Pagina: 1