Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:10
Wij hebben een oud huis (ca. 1900) gekocht met een enkelsteens muur als isolatie. Dit willen wij veranderen om op een verantwoorde manier het huis te verwarmen en comfortabel te houden. Ik heb zelf een verwachte Rc waarde van 3.5 m2.K/W als doel gesteld voor de gevel.

Het huis is gebouwd in de Jugendstil en heeft een mooie uitstraling dus de buitenkant willen we graag behouden en daardoor valt isolatie langs buiten af. We gaan de isolatie langs binnen in fases aanpakken. Op de begane grond is een vocht probleem en dat gaan we eerst oplossen voordat we daar gaan isoleren. We beginnen daarom op de eerste verdieping met isoleren. Dak doen we (nog) niet, omdat het laatste plafond, op de tweede verdieping, naar de vliering al is "geïsoleerd".

Door een aantal topics in dit forum en andere websites te lezen wil ik onderstaande isolatie aanbrengen (Van buiten naar binnen)
  1. Damp open verf - zit er al
  2. Stucwerk - zit er al
  3. Enkelsteens muur - zit er al
  4. Ventilatie latten (21mm luchtspouw niet geventileerd)
  5. PIR geplakt op Ventilatie latten (80mm PIR)
  6. Dampdichte folie (Miofoil AV125)
  7. Spouw for leidingwerk (30mm)
  8. OSB (9mm)
  9. Gipsplaat (12.5mm)
Volgens deze Rc calculator kan ik een Rc waarde van 3,9 verwachten. Ik ga er van uit dat het in de praktijk minder zal zijn.

Echter heb ik nog een paar vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
  1. De verdiepingen zijn houten vloeren en doordat de begane grond en 2e verdieping nog geen voorzetwand hebben ben ik bang dat er warme lucht in de koude luchtspouw tegen de buiten muur komt. hoe kan ik deze het beste afdichten naar boven en beneden toe zodat er geen warme/vochtige lucht in kan komen? Zelf dacht ik aan een dampfolie of kieren afkitten of volspuiten met PUR?
  2. Doordat we van binnenuit gaan isoleren zullen we veel koudebruggen hebben. Eén daarvan zijn de binnenmuren die grenzen aan de buitenmuur. Is het verstandig om de binnenmuren ook te isoleren? Zo, ja wat zijn hier de richtlijnen voor, bijvoorbeeld tot hoe ver het huis in isoleren? en tot welke Rc/Rd waarde?
  3. edit: moet ik me zorgen maken om vorst? Nu worden de buitenmuren warm gehouden, maar na isolatie kunnen ze bevriezen
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 10:06

bbblije

Riiiiight

Spouw wel ventileren om zo vocht te kunnen afvoeren. Zeker met een vocht probleem, je wil geen vocht opsluiten in de constructie.

1. PUR.

2. Binnenmuren zou ik onderbreken. Koudeonderbreking bv foamglas oid, tpv verbinding buitenmuur. Als je ze wilt isoleren moet je ze volledig inpakken om condensatie te voorkomen. Zelfde RC als de buitenwanden. Verlies je veel ruimte door.

3. Heb je ooit een spouwmuur schadelijk zien bevriezen? Dit is in weze wat je gaat maken! Een spouwmuur, maar dan is je isolatie met houten staanders je binnenblad. Dus eigenlijk hout skelet bouw met een stenen buitenblad.

http://www.sbrcurnet.nl/p...-houten-binnenspouwbladen

[ Voor 29% gewijzigd door bbblije op 06-08-2018 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
Bedankt voor de antwoorden.

Spouw wel ventileren. Ik neem aan met stootvoegen. Ik ga kijken hoe ik dat het beste kan doen, ivm de gestucte buitenkant.
  1. Check, ga ik doen
  2. moet ik meer over googlen om een beter beeld te hebben van de impact. Een vraag uit de losse heup. Kan dit bij structurele/"dragende" muren of is dit juist voor zulke muren?
  3. Dank voor het wegnemen van de zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-06 10:06

bbblije

Riiiiight

Iruk1981 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 07:28:
Bedankt voor de antwoorden.

Spouw wel ventileren. Ik neem aan met stootvoegen. Ik ga kijken hoe ik dat het beste kan doen, ivm de gestucte buitenkant.
  1. Check, ga ik doen
  2. moet ik meer over googlen om een beter beeld te hebben van de impact. Een vraag uit de losse heup. Kan dit bij structurele/"dragende" muren of is dit juist voor zulke muren?
  3. Dank voor het wegnemen van de zorgen
Als je een gestucte gevel hebt zou ik kiezen voor roosters.

Afbeeldingslocatie: https://www.bouwproducten.nl/indeximages/producten_12552_320.JPG
Afbeeldingslocatie: https://www.tilmar.nl/bouwproducten/products/showimage?Id=745e2363-c24d-462d-8675-a47500da54b3

Koude onderbreking kan bij iedere muur, maar heeft deze muur vanuit constructief oogpunt zijn verbinding nodig met de buitengevel, dan moet je dit in stand houden door bv ankers, wapening, en isolerende blokken in verband te metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Iruk1981 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:21:

Door een aantal topics in dit forum en andere websites te lezen wil ik onderstaande isolatie aanbrengen (Van buiten naar binnen)
  1. Damp open verf - zit er al
Check even of die 'damp open verf' ook echt damp open is.

Dwz, op het stucwerk dient maar 1 verflaag te zitten. Zodra er onder de damp open verf nog oude verflagen zitten is de muur niet meer damp open afgewerkt. In dat geval dien je de oude verflagen te verwijderen (dmw stralen, frezen etc.) tot je weer kaal stucwerk hebt. Daarna afwerken met een damp open verf (bijvoorbeeld KEIM).

DIt is echt cruciaal als je met voorzetwanden gaat werken, de enige zijde waar de gevel nog fatsoenlijk kan uitdampen is de buitenzijde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iruk1981
Over de verf, dan ga ik er nu van uit dat deze niet damp open is. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij elke schilderbeurt het hele huis kaal maken.

Dat de verf niet damp open is helpt het vochtprobleem op de begane grond ook niet erg.

Helpt het door de toekomstige spouw te ventileren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Iruk1981 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:29:
Over de verf, dan ga ik er nu van uit dat deze niet damp open is. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij elke schilderbeurt het hele huis kaal maken.

Dat de verf niet damp open is helpt het vochtprobleem op de begane grond ook niet erg.

Helpt het door de toekomstige spouw te ventileren?
Een spouw ventileren kan nooit kwaad. Maar de buitenzijde damp-open afwerken is op de lange termijn wel beter.

Je fundering is waarschijnlijk op staal waardoor je ook vanuit de grond veel optrekkend vocht hebt. Als het in de winter dan een keer flink vriest barst de verf op je spatplint open met een grote kans dat het stucwerk ook los raakt van de stenen.

Eens in de zoveel tijd moet echt het hele huis kaal als je weer wilt schilderen, vooral als je woning 120 jaar oud is (eigenlijk net als met houtwerk, je kunt niet oneindig blijven lakken laag op laag).

Vochtproblematiek kun je ook verminderen door rondom je gevel een drainagegeul te graven (met drainageslang in een grindkoffer). Die sluit je aan op het riool. Helpt enorm bij optrekkend vocht.

[ Voor 10% gewijzigd door B-lex op 06-08-2018 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iruk1981
bbblije schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:11:
[...]

Als je een gestucte gevel hebt zou ik kiezen voor roosters.

Koude onderbreking kan bij iedere muur, maar heeft deze muur vanuit constructief oogpunt zijn verbinding nodig met de buitengevel, dan moet je dit in stand houden door bv ankers, wapening, en isolerende blokken in verband te metselen.
@bbblije
Dank voor de foto's, plaatjes zijn altijd fijn. Bij ventilatie van de spouw ga ik zeker voor roosters. Ik wil geen wespennest of ongedierte in de spouw.

Goed om te weten dat koude onderbrekingen bij elke muur kunnen. we gaan het huis ruim voor oplevering nog eens bezoeken en een lijstje van punten af om zeker te stellen. deze komt erbij. Helaas zijn er geen tekeningen meer van het huis (verloren gegaan in de tweede wereld oorlog).
B-lex schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:34:
[...]

Een spouw ventileren kan nooit kwaad. Maar de buitenzijde damp-open afwerken is op de lange termijn wel beter.

Je fundering is waarschijnlijk op staal waardoor je ook vanuit de grond veel optrekkend vocht hebt. Als het in de winter dan een keer flink vriest barst de verf op je spatplint open met een grote kans dat het stucwerk ook los raakt van de stenen.

Eens in de zoveel tijd moet echt het hele huis kaal als je weer wilt schilderen, vooral als je woning 120 jaar oud is (eigenlijk net als met houtwerk, je kunt niet oneindig blijven lakken laag op laag).

Vochtproblematiek kun je ook verminderen door rondom je gevel een drainagegeul te graven (met drainageslang in een grindkoffer). Die sluit je aan op het riool. Helpt enorm bij optrekkend vocht.
@B-lex Bedankt voor de heldere uitleg over de verf en het stucwerk. Wel een tegenvaller een snelle google actie leert mij dat het niet in deze ronde klussen past, maar goed om rekening mee te gaan houden en potje te reserveren. Ik vermoed dat, er al te vaak laag over laag is gegaan. als ik het me goed herinner had de spat plint al wat blaasjes.

De drainage is ook een goede tip, toevallig vandaag een collega die dat ook aanraadt. Klinkt ook logisch, tijdens de technische keuring had de keurder het erover om de wanden net boven de vloer (begane grond) te injecteren. hierdoor zou een waterkering ontstaan in de muur en kan het vocht niet verder opstijgen. Dit zat me niet helemaal lekker, omdat de oorzaak van het vocht probleem nog niet wordt aangepakt. Drainage zal zeker helpen.

Ik zal ook een ventilatie rooster eruit trekken of een extra gat maken en eens een telefoon op een selfiestick onder de vloer steken om te kijken hoe het daar eruit ziet.
Pagina: 1