Wij hebben een oud huis (ca. 1900) gekocht met een enkelsteens muur als isolatie. Dit willen wij veranderen om op een verantwoorde manier het huis te verwarmen en comfortabel te houden. Ik heb zelf een verwachte Rc waarde van 3.5 m2.K/W als doel gesteld voor de gevel.
Het huis is gebouwd in de Jugendstil en heeft een mooie uitstraling dus de buitenkant willen we graag behouden en daardoor valt isolatie langs buiten af. We gaan de isolatie langs binnen in fases aanpakken. Op de begane grond is een vocht probleem en dat gaan we eerst oplossen voordat we daar gaan isoleren. We beginnen daarom op de eerste verdieping met isoleren. Dak doen we (nog) niet, omdat het laatste plafond, op de tweede verdieping, naar de vliering al is "geïsoleerd".
Door een aantal topics in dit forum en andere websites te lezen wil ik onderstaande isolatie aanbrengen (Van buiten naar binnen)
Echter heb ik nog een paar vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Het huis is gebouwd in de Jugendstil en heeft een mooie uitstraling dus de buitenkant willen we graag behouden en daardoor valt isolatie langs buiten af. We gaan de isolatie langs binnen in fases aanpakken. Op de begane grond is een vocht probleem en dat gaan we eerst oplossen voordat we daar gaan isoleren. We beginnen daarom op de eerste verdieping met isoleren. Dak doen we (nog) niet, omdat het laatste plafond, op de tweede verdieping, naar de vliering al is "geïsoleerd".
Door een aantal topics in dit forum en andere websites te lezen wil ik onderstaande isolatie aanbrengen (Van buiten naar binnen)
- Damp open verf - zit er al
- Stucwerk - zit er al
- Enkelsteens muur - zit er al
- Ventilatie latten (21mm luchtspouw niet geventileerd)
- PIR geplakt op Ventilatie latten (80mm PIR)
- Dampdichte folie (Miofoil AV125)
- Spouw for leidingwerk (30mm)
- OSB (9mm)
- Gipsplaat (12.5mm)
Echter heb ik nog een paar vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
- De verdiepingen zijn houten vloeren en doordat de begane grond en 2e verdieping nog geen voorzetwand hebben ben ik bang dat er warme lucht in de koude luchtspouw tegen de buiten muur komt. hoe kan ik deze het beste afdichten naar boven en beneden toe zodat er geen warme/vochtige lucht in kan komen? Zelf dacht ik aan een dampfolie of kieren afkitten of volspuiten met PUR?
- Doordat we van binnenuit gaan isoleren zullen we veel koudebruggen hebben. Eén daarvan zijn de binnenmuren die grenzen aan de buitenmuur. Is het verstandig om de binnenmuren ook te isoleren? Zo, ja wat zijn hier de richtlijnen voor, bijvoorbeeld tot hoe ver het huis in isoleren? en tot welke Rc/Rd waarde?
- edit: moet ik me zorgen maken om vorst? Nu worden de buitenmuren warm gehouden, maar na isolatie kunnen ze bevriezen