Toon posts:

Advies gevraagd Isolatie oud huis dmv voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 16:44

bbblije

Riiiiight

Spouw wel ventileren om zo vocht te kunnen afvoeren. Zeker met een vocht probleem, je wil geen vocht opsluiten in de constructie.

1. PUR.

2. Binnenmuren zou ik onderbreken. Koudeonderbreking bv foamglas oid, tpv verbinding buitenmuur. Als je ze wilt isoleren moet je ze volledig inpakken om condensatie te voorkomen. Zelfde RC als de buitenwanden. Verlies je veel ruimte door.

3. Heb je ooit een spouwmuur schadelijk zien bevriezen? Dit is in weze wat je gaat maken! Een spouwmuur, maar dan is je isolatie met houten staanders je binnenblad. Dus eigenlijk hout skelet bouw met een stenen buitenblad.

http://www.sbrcurnet.nl/p...-houten-binnenspouwbladen

[Voor 29% gewijzigd door bbblije op 06-08-2018 00:04]

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08-12 08:04
Iruk1981 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:29:
Over de verf, dan ga ik er nu van uit dat deze niet damp open is. Ik kan me niet voorstellen dat ze bij elke schilderbeurt het hele huis kaal maken.

Dat de verf niet damp open is helpt het vochtprobleem op de begane grond ook niet erg.

Helpt het door de toekomstige spouw te ventileren?
Een spouw ventileren kan nooit kwaad. Maar de buitenzijde damp-open afwerken is op de lange termijn wel beter.

Je fundering is waarschijnlijk op staal waardoor je ook vanuit de grond veel optrekkend vocht hebt. Als het in de winter dan een keer flink vriest barst de verf op je spatplint open met een grote kans dat het stucwerk ook los raakt van de stenen.

Eens in de zoveel tijd moet echt het hele huis kaal als je weer wilt schilderen, vooral als je woning 120 jaar oud is (eigenlijk net als met houtwerk, je kunt niet oneindig blijven lakken laag op laag).

Vochtproblematiek kun je ook verminderen door rondom je gevel een drainagegeul te graven (met drainageslang in een grindkoffer). Die sluit je aan op het riool. Helpt enorm bij optrekkend vocht.

[Voor 10% gewijzigd door B-lex op 06-08-2018 13:38]

• Iruk1981
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-12 21:32
bbblije schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:11:
[...]

Als je een gestucte gevel hebt zou ik kiezen voor roosters.

Koude onderbreking kan bij iedere muur, maar heeft deze muur vanuit constructief oogpunt zijn verbinding nodig met de buitengevel, dan moet je dit in stand houden door bv ankers, wapening, en isolerende blokken in verband te metselen.
@bbblije
Dank voor de foto's, plaatjes zijn altijd fijn. Bij ventilatie van de spouw ga ik zeker voor roosters. Ik wil geen wespennest of ongedierte in de spouw.

Goed om te weten dat koude onderbrekingen bij elke muur kunnen. we gaan het huis ruim voor oplevering nog eens bezoeken en een lijstje van punten af om zeker te stellen. deze komt erbij. Helaas zijn er geen tekeningen meer van het huis (verloren gegaan in de tweede wereld oorlog).
B-lex schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:34:
[...]

Een spouw ventileren kan nooit kwaad. Maar de buitenzijde damp-open afwerken is op de lange termijn wel beter.

Je fundering is waarschijnlijk op staal waardoor je ook vanuit de grond veel optrekkend vocht hebt. Als het in de winter dan een keer flink vriest barst de verf op je spatplint open met een grote kans dat het stucwerk ook los raakt van de stenen.

Eens in de zoveel tijd moet echt het hele huis kaal als je weer wilt schilderen, vooral als je woning 120 jaar oud is (eigenlijk net als met houtwerk, je kunt niet oneindig blijven lakken laag op laag).

Vochtproblematiek kun je ook verminderen door rondom je gevel een drainagegeul te graven (met drainageslang in een grindkoffer). Die sluit je aan op het riool. Helpt enorm bij optrekkend vocht.
@B-lex Bedankt voor de heldere uitleg over de verf en het stucwerk. Wel een tegenvaller een snelle google actie leert mij dat het niet in deze ronde klussen past, maar goed om rekening mee te gaan houden en potje te reserveren. Ik vermoed dat, er al te vaak laag over laag is gegaan. als ik het me goed herinner had de spat plint al wat blaasjes.

De drainage is ook een goede tip, toevallig vandaag een collega die dat ook aanraadt. Klinkt ook logisch, tijdens de technische keuring had de keurder het erover om de wanden net boven de vloer (begane grond) te injecteren. hierdoor zou een waterkering ontstaan in de muur en kan het vocht niet verder opstijgen. Dit zat me niet helemaal lekker, omdat de oorzaak van het vocht probleem nog niet wordt aangepakt. Drainage zal zeker helpen.

Ik zal ook een ventilatie rooster eruit trekken of een extra gat maken en eens een telefoon op een selfiestick onder de vloer steken om te kijken hoe het daar eruit ziet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee