Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 23:34
Beste tweakers / modders,

Voor op de slaapkamer heb ik het plan om een meubel te maken voor de TV. Echter past een TV niet echt in het interieur wilt ik een TV-lift in het meubel maken. De kant en klaar systemen vind ik alleen iets te prijzig en wat is er nou niet leuker om zelf een TV-lift te maken met wat lade geleiders en een lineaire actuator.

Nu ben ik redelijk handig met een zaag en hamer maar elektronica is toch een ander ding. Dus vandaar dit topic en dat ik jullie hulp hierbij inschakel. Zoals het hoort heb ik al wel wat voorwerk gedaan en een ontwerp/schema gemaakt.

HET SCHEMA:
Excuses als kleuren of notaties niet juist zijn, heb namelijk geen elektrotechnische achtergrond.
Afbeeldingslocatie: http://www.excel-pool.nl/0_TVlift/aansturing%20v001s.png
link naar grotere afbeelding
link naar pdf bestand met afbeelding

TOELICHTING:
Het idee is dat de actuator zowel handmatig (S4) als via RF (M2) aangestuurd kan worden. Door middel van een schakelaar (S5) kan gekozen welke wijze van bediening men wil toepassen. Door de voltage aan te passen (M3) wil ik de snelheid van de actuator (en ook het geluidniveau) kunnen aanpassen.

Schakelaars S2, S3 en S6 zijn niet echt een must maar hou graag de controle. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor diode D9 t/m D12. Waarschijnlijk zou de schakelaar voor het selecteren van de aansturing (S5) ook opgelost kunnen worden met diodes, logische poorten en een relais maar ik hou het graag simpel (en goedkoop). Voor de LED's is RGB gekozen zodat ik maar één type hoeft te bestellen.

DE VRAAG:
De vraag is dus of bovenstaande schema correct en veilig is? En of het ook gaat werken zoals ik verwacht. Tips en tricks zijn natuurlijk ook altijd welkom. Al hou ik het wel graag simpel en doeltreffend en niet onnodig complex.

Indien het correct en veilig is hoor ik graag suggesties voor webwinkels voor het bestellen van de onderdelen. Voor de lineaire actuator heb ik al een webshop op het oog.

Voor degene die geïnteresseerd zijn, hierbij een link naar het ontwerp van de TV-meubel
link naar grote afbeelding

Alvast bedankt. Groeten Eric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Daar is al eens een topic over geweest
Hoe beginnen als tweaker

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/tvrails.GIF

Het schema door mij getekend om dat topic te zoeken duikt ook op andere sites op:
http://nereidedesign.net/tv-lift-zelfbouw.html
http://test-salivaire.co/tv-lift-zelfbouw.html
Hmmmmmm...... :(

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:14

SA007

Moderator Tweaking
Je schema is erg moeilijk leesbaar, wat commentaar over wat de lijntjes doen zou waardevol zijn.

Wat ik zover begrijp (corrigeer me als het misgaat)
- Die RF schakelaar is ontworpen om direct aan motor aan te sturen en zit een h-brug in die de motor normaal ompoolt.
- Je hebt geen eindschakelaars nodig en/of die zitten in de motor gebouwd.
- Je wil handbediening toevoegen
- en een motorsnelheids regeling toevoegen

Als ik dit goed begrepen hebt kan je je schema heel erg sterk versimpelen:
- Je past de RF ontvanger lichtjes aan zodat de spanning voor de motor en de electronica apart zijn.
- Als spanning voor de motor sluit je de motor speed controller aan.
Hierdoor heb je effectief een rf ontvanger met snelheidsbediening gemaakt.
- Daarna sluit je tussen de RF ontvanger en de motor een schakelaar zoals S4 aan als kruisschakelaar en je bent klaar.
Vervolgens na smaak ledjes en aan/uit schakelaars toevoegen.

edit:
Als je toch eindschakelaars nodig hebt kan je die zoals @memphis hierboven getekend heeft toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door SA007 op 05-08-2018 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@memphis
Het topic waar jij naar linkt heb ik een tijd geleden ook bestudeerd maar aangezien de actuator al voorzien is van een "limit switch protection" zijn eindschakelijklaars niet noodzakelijk.

@SA007
Om het geheel wat duidelijker te maken heb ik hieronder een aangepast schema geplaatst waarbij ik het LED gedeelte heb laten vervallen. Hopelijk is het hierdoor beter leesbaarder.

Afbeeldingslocatie: http://www.excel-pool.nl/0_TVlift/aansturing%20v002s.png

De rode lijnen zijn de positieve draden en zwart is negatief. Bij de groene lijnen is kan de polariteit wisselen afhankelijk van of de lineaire actuator in of uit moet gaan.

De actuator (A1), de spanningsomvormer (M1), de RF module (M2) en de motorregelaar (M3) wil ik kant en klaar via Aliexpres aanschaffen bij dezelfde store.

Je hebt me inderdaad goed begrepen. De handbediening is vooral voor het geval dat de RF niet werkt door bijv. een lege batterij of iets dergelijk ik altijd nog de mogelijkheid heb om hem handmatig omhoog/omlaag te doen.

Omdat de gekozen RF module kant en klaar wil ik hier zo min mogelijk aan veranderen. Daarnaast werkt deze module op 12v en dus kan ik de motor regelaar er ook niet ervoor zetten. Door middel van 2x een DPDT relais i.c.m. 4 diodes (D13 t/m D16) heb ik eigenlijk een hetzelfde gedaan d.m.v. een soort H-brug. Mogelijk is dat nu iets duidelijker.

Schakelaar S5 is bedoeld als een selectie schakelaar om te kiezen tussen de RF module en de handmatige bediening. En schakelaar S4 is de handmatige bediening voor omhoog en omlaag.

Ter info, dit schema diende voor mij als inspiratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:14

SA007

Moderator Tweaking
Als ik kijk naar die RF switch is het daar behoorlijk makkelijk de 12v voeding van de spanning voor de motor te scheiden.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1_06KkZjI8KJjSsppq6xbyVXa4.jpg
Rechtonder zit een gelijkrichtbrug, dat zwarte blokje met 2 pinnen links en rechts.
Die sloop je eraf.
Aan de rechterkant van het component heb je dan 2 soldeerpunten waar je gelijkrichter op zat, onderste is +12v, bovenste is -.
Aan de onderkant van de onderste condensator is wellicht makkelijker solderen, die aan de rand van de print is weer +, naar binnen is -.

Een h-brug decoderen en opnieuw bouwen is behoorlijk zinloos en complex in mijn ogen...

De kruisschakelaar na de rf ontvanger zou dan simpelweg zijn 'ga de andere kant op' ipv een losse handbediening en richting.

Ik zou trouwens aanraden een meanwell voeding te zoeken ipv de compleet merkloze die je nu hebt, een merkloze chinese voeding kan niet veel soeps zijn.
Bijv: https://www.aliexpress.co...W-Single/32775681526.html
Kan nog steeds namaak zijn natuurlijk... maar flink lagere kans op brand ofzo.

PS: zie dit limit protection niet terug in je advertentie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55
1107972 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:03:
@memphis
Het topic waar jij naar linkt heb ik een tijd geleden ook bestudeerd maar aangezien de actuator al voorzien is van een "limit switch protection" zijn eindschakelijklaars niet noodzakelijk.

@SA007
Om het geheel wat duidelijker te maken heb ik hieronder een aangepast schema geplaatst waarbij ik het LED gedeelte heb laten vervallen. Hopelijk is het hierdoor beter leesbaarder.

[afbeelding]

De rode lijnen zijn de positieve draden en zwart is negatief. Bij de groene lijnen is kan de polariteit wisselen afhankelijk van of de lineaire actuator in of uit moet gaan.

De actuator (A1), de spanningsomvormer (M1), de RF module (M2) en de motorregelaar (M3) wil ik kant en klaar via Aliexpres aanschaffen bij dezelfde store.

Je hebt me inderdaad goed begrepen. De handbediening is vooral voor het geval dat de RF niet werkt door bijv. een lege batterij of iets dergelijk ik altijd nog de mogelijkheid heb om hem handmatig omhoog/omlaag te doen.

Omdat de gekozen RF module kant en klaar wil ik hier zo min mogelijk aan veranderen. Daarnaast werkt deze module op 12v en dus kan ik de motor regelaar er ook niet ervoor zetten. Door middel van 2x een DPDT relais i.c.m. 4 diodes (D13 t/m D16) heb ik eigenlijk een hetzelfde gedaan d.m.v. een soort H-brug. Mogelijk is dat nu iets duidelijker.

Schakelaar S5 is bedoeld als een selectie schakelaar om te kiezen tussen de RF module en de handmatige bediening. En schakelaar S4 is de handmatige bediening voor omhoog en omlaag.

Ter info, dit schema diende voor mij als inspiratie.
toon volledige bericht
Schuif je aansluitingen op de relais naar de motor 1x naar rechts. Op de huidige manier maak je kortsluiting als beide relais niet actief zijn. Je wilt de maak contacten van het relais gebruiken niet de breek contacten.

Edit: zie nu op de grotere versie dat NO en NC verkeerd gelabeld zijn in je tekening. In schema's teken je relais contacten altijd in de niet geactiveerde positie.
Schakelaars met een "uit" positie worden in de uit positie getekend, dus bij je DPDT schakelaars het contact in het midden tekenen en het middelste bolletje weghalen want er is geen aansluiting voor off.

En vervang je RF ding voor iets met normale relais uitgangen, maakt het een stuk makkelijker voor jezelf.

Zoiets misschien?
https://m.nl.aliexpress.c...nsmitter-Receiver-For-12V

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 06-08-2018 01:06 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@SA007
Het aanpassen van de RF module heeft niet mijn voorkeur. Deze hou ik het liefst zo origineel mogelijk. Ook vanuit het oogpunt van veiligheid.

Het opnieuw maken van een H-brug is inderdaad misschien zinloos. Maar het geeft mij wel een beter gevoel als de aansturing van de motor gescheiden is van de voeding van de motor.

Wat betreft de suggestie voor de voeding een goede tip die ik zeker ga opvolgen. Thanks.

Edit 06-08-18: in het filmpje bij de productlink staat aangegeven dat de actuator voorzien is van een limit switch protection.

@MewBie
Ik zal vanavond de pictogrammen van de DPDT schakelaar en relais aanpassen zodat door jou bescheven. Nu lijkt het inderdaad alsof er kortsluiting ontstaat.

Wat betreft jou suggestie voor de RF module maakt dit het gebruikt van de diodes overbodig. Kan hiermee de relais apart aansturen. Echter loopt men wel het risico dat beide relais tegelijk aangestuurd kunnen worden wanneer beide knoppen tegelijk ingedrukt worden met kortsluiting tot gevolg. Dit risico wordt alleen nog groter als men ook handmatige bediening gaat toevoegen.

Ik zal anders kijken of ik vanavond een nieuw schema kan maken op basis van de nieuwe module. Mochten jullie suggestie hebben om de kortsluiting te voorkomen hoor ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door 1107972 op 06-08-2018 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
1107972 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:26:
@SA007
Het aanpassen van de RF module heeft niet mijn voorkeur. Deze hou ik het liefst zo origineel mogelijk. Ook vanuit het oogpunt van veiligheid.

Het opnieuw maken van een H-brug is inderdaad misschien zinloos. Maar het geeft mij wel een beter gevoel als de aansturing van de motor gescheiden is van de voeding van de motor.

Wat betreft de suggestie voor de voeding een goede tip die ik zeker ga opvolgen. Thanks.

@MewBie
Ik zal vanavond de pictogrammen van de DPDT schakelaar en relais aanpassen zodat door jou bescheven. Nu lijkt het inderdaad alsof er kortsluiting ontstaat.

Wat betreft jou suggestie voor de RF module maakt dit het gebruikt van de diodes overbodig. Kan hiermee de relais apart aansturen. Echter loopt men wel het risico dat beide relais tegelijk aangestuurd kunnen worden wanneer beide knoppen tegelijk ingedrukt worden met kortsluiting tot gevolg. Dit risico wordt alleen nog groter als men ook handmatige bediening gaat toevoegen.

Ik zal anders kijken of ik vanavond een nieuw schema kan maken op basis van de nieuwe module. Mochten jullie suggestie hebben om de kortsluiting te voorkomen hoor ik het graag.
toon volledige bericht
Als je een relais neemt met een extra change over of breek contact kun je dat contact gebruiken als interlock voor het andere relais.
Op die manier kan er altijd maar 1 actief zijn. Vrij normale oplossing in industriele systemen voor change over of reverse schakelingen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@MewBie
Even dat ik jou goed begrijp. De relais die jij omschrijft is dan zo aangesloten dat deze de stroom doorlaat in de uitgeschakelde situatie (N.C.). In principe hetzelfde als reeds al in de schakeling zitten maar nu anders aangesloten.

Deze plaatsen we dan tussen de RF module en de H-brug op de aansturing voor naar boven. De aansturing van de relais wordt geactiveerd bij een signaal naar beneden.

En wanneer we knop voor de aansturing naar beneden wordt ingedrukt activeert deze relais waardoor de stroomkring voor de aansturing naar boven onderbroken wordt.

Hetzelfde kunnen we dan ook doen bij de aansturing voor naar boven.

Wanneer we het op deze manier gaan uitvoeren zou ik het persoonlijk wel fijn vinden dat op de twee relais die de H-brug vormen (R1 en R2 in het schema) een vertraging komt van ca. 0,1 om de kans op kortsluiting te voorkomen . Echter dit gaat boven mijn kennis en kunde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
1107972 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 13:29:
@MewBie
Even dat ik jou goed begrijp. De relais die jij omschrijft is dan zo aangesloten dat deze de stroom doorlaat in de uitgeschakelde situatie (N.C.). In principe hetzelfde als reeds al in de schakeling zitten maar nu anders aangesloten.

Deze plaatsen we dan tussen de RF module en de H-brug op de aansturing voor naar boven. De aansturing van de relais wordt geactiveerd bij een signaal naar beneden.

En wanneer we knop voor de aansturing naar beneden wordt ingedrukt activeert deze relais waardoor de stroomkring voor de aansturing naar boven onderbroken wordt.

Hetzelfde kunnen we dan ook doen bij de aansturing voor naar boven.

Wanneer we het op deze manier gaan uitvoeren zou ik het persoonlijk wel fijn vinden dat op de twee relais die de H-brug vormen (R1 en R2 in het schema) een vertraging komt van ca. 0,1 om de kans op kortsluiting te voorkomen . Echter dit gaat boven mijn kennis en kunde.
Nee, ik zal kijken of ik een schemaatje kan tekenen voor je. Maar je hebt in feite 2 circuit, een hoofdstroomcircuit voor je motor en een stuurstroomcircuit om de relais aan te sturen.

Hoofdstroom circuit komt vanuit je voeding, via je PWM naar de 2 relais en naar de motor.
De relais hebben 3 of meer CO contacten, 2 gebruik je als NO om de motor aan te sluiten met + en - omgewisseld op het ene relais. Dit geeft inderdaad de mogelijkheid om beide tegelijk aan te zetten maar daar zijn de andere contacten voor.

In het stuurstroom circuit krijg je in feite 2 aparte circuit voor omhoog en omlaag.
Voor omhoog krijg je de handmatige schakelaar in paralell met het RF relais voor omhoog. Op deze manier kunnen beide omhoog triggeren onafhankelijk van elkaar. Deze schakeling plaats je in serie met een van de overgebleven NC contacten van het omlaag relais. Het circuit voor omlaag is hetzelfde.

Als het omhoog relais dan bekrachtigt wordt wordt het stuurstroomcircuit voor omlaag onderbroken. En anders om.

Edit: schemaatje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U6fCmR89r26PXlyycphXT0ZO/full.png

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
Eerst even een huishuidelijke medeling. De plaatjes in de eerdere berichten posts heb ik geupdate zodat de schakelaars/relais nu in de juiste stand (uit) staan.

@MewBie
Op basis van jou suggestie voor de RF module heb ik een nieuwe schema gemaakt waarbij de handbediening parallel wordt geschakeld. De aansturing van de relais heb ik deze terug laten lopen over de N.C. poort van de tweede relais en vica versa.

Omdat er nu een extra signaal over de relais gaan heb ik gekozen voor een 3pdt relais. Ik vermoed echter dat waarschijnlijk ook met een dpdt relais moet kunnen maar dit leekt mij iets makkelijker. Al zal het vinden van een dergelijke relais wat meer moeite kosten.

Tevens heb ik ook een on-off-on schakelaar (S5) toegevoegd als by-pass van de motor regelaar mocht deze defect raken. Indicatie LED's zullen later nog toegevoegd worden aan het schema.

Afbeeldingslocatie: http://www.excel-pool.nl/0_TVlift/aansturing%20v003s.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
1107972 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 23:19:
Eerst even een huishuidelijke medeling. De plaatjes in de eerdere berichten posts heb ik geupdate zodat de schakelaars/relais nu in de juiste stand (uit) staan.

@MewBie
Op basis van jou suggestie voor de RF module heb ik een nieuwe schema gemaakt waarbij de handbediening parallel wordt geschakeld. De aansturing van de relais heb ik deze terug laten lopen over de N.C. poort van de tweede relais en vica versa.

Omdat er nu een extra signaal over de relais gaan heb ik gekozen voor een 3pdt relais. Ik vermoed echter dat waarschijnlijk ook met een dpdt relais moet kunnen maar dit leekt mij iets makkelijker. Al zal het vinden van een dergelijke relais wat meer moeite kosten.

Tevens heb ik ook een on-off-on schakelaar (S5) toegevoegd als by-pass van de motor regelaar mocht deze defect raken. Indicatie LED's zullen later nog toegevoegd worden aan het schema.

[afbeelding]
toon volledige bericht
De RF module die ik voorstelde heeft potentiaal vrije contacten (hetzelfde als een gewone schakelaar zeg maar), als je die op de relais aansluit zoals je nu doet gaat er niks gebeuren. ;)
Tevens heeft 0V schakelen in S4 geen meerwaarde en zorgt er voor dat je relais niet via RF werken.
En het heeft de voorkeur om alle contacten voor het relais te plaatsen en niet tussen het relais en 0V.

Heb je schema even quick en dirty aangepast. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xvLO1KXXUIwCtRtCneTOZ5P9/medium.png

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@MewBie
Duidelijk, hopelijk heb ik vanavond nog even tijd om een nieuw schema te tekenen. In de haast had ik me niet voldoende verdiept in de RF module.

Heb trouwens even gezocht op het internet en de relais wordt waarschijnlijk 4 polig. Zijn iets makkelijker verkrijgbaarder en kan het dan ook gelijk met een socket uitvoeren. Mochten ze op de één of andere manier een keer kapot gaan kan ik ze gemakkelijker vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 20:26
Maak van S2/S3 dan een keuze schakelaar, beiden tegelijk is momenteel kortsluiting namelijk.

S5, "voor als de regelaar kapot gaat", hmja ... heb je ook een reserve voedning en relais voor als die kapot gaat?
Wat je wel nog zou kunnen doen is de plus NAAR die regelaar schakelen met de extra contacten van je relais, zodat die regelaar niet continu onder spanning staat.

Een zekering in het stuurcircuit lijkt me ook niet overbodig, iets van een half ampere moet daar meer dan genoeg zijn.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
S3 gewoon verwijderen want die heeft geen toegevoegde waarde. En kortsluiting door S2/S3 kan niet met mijn aanpassingen, wat wel kan is dat de RF aan blijft als 1 van de RF relais actief is, handbediening actief is en je opent S2, maar dat is op te lossen door de 12V voor de contacten voor S2 te nemen ipv na.

Tevens is de toegevoegde waarde van de pwm controller ook discutabel gezien de toch al lage snelheid van de actuator.

[ Voor 8% gewijzigd door MewBie op 07-08-2018 15:15 ]

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Ah ja,

Ik zat nog met de eerste constructie in mijn hoofd ... dat is zo inderdaad niet nodig.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@Sine
Thanks voor de tip om voor het toevoegen van een zekering. Heb het gelijk verwerkt in het nieuwe schema.

En hoewel ik wel een aantal reserve relais en zekeringen bij de hand wil hebben oor het geval dat er iets kapot gaat blijf je natuurlijk afhankelijk van de voeding. Mocht iemand een alternatief hebben voor Aliexpress voor de voeding hoor ik dat graag.

@MewBie
Op basis van jou schets heb ik een nieuw schema geplaatst. Ook heb ik hierin de LED weer toegevoegd. Voor de duidelijkheid heb ik de aansturing hiervan met groene lijnen getekend. De diodes zijn ervoor om te zorgen dat LED de juiste kleur weergeeft en de stroom ook het juiste pad volgt.

Schakelaar S3 uit de vorige opstelling is ook verwijderd.

Wat betreft de PWM controller is dit omdat ik het idee heb dat de actuator bij een lager voltage minder geluid maakt en ik op deze manier een juiste afstelling kan zoeken tussen geluid en snelheid. Als de partner bijvoorbeeld slaapt en ik de TV uitzet en omlaag wil doen moet het wel een beetje stil zijn. Maar misschien blijk het in de praktijk allemaal wel mee te vallen of is het effect verwaarloosbaar.

Onderstaand in ieder geval het nieuwe schema en bedankt voor alle input tot nu toe.

Afbeeldingslocatie: http://www.excel-pool.nl/0_TVlift/aansturing%20v004s.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Jep, dat kon werken.

Bedenk wel dat die leds met de gekozen weerstanden VEEL licht geven.

Ik zou zelf iets van 1k nemen, of nog groter.
De blauwe led mag zelfs nog een flink grotere weerstand hebben, die overdonderd de rest anders. 2k2 of 4k7.
Kwestie van experimenteren, niet alle leds zijn even efficient, maar alles minimaal 1k lijkt geen slecht begin.

Nog een mogelijkheid, ik weet niet wat voor schakelaars je wilt gebruiken, maar als je een on-on-on neemt voor S3 kun je omhoog - auto - omlaag maken.

[ Voor 17% gewijzigd door Sine op 08-08-2018 00:40 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Sine schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 00:38:
Jep, dat kon werken.

Bedenk wel dat die leds met de gekozen weerstanden VEEL licht geven.

Ik zou zelf iets van 1k nemen, of nog groter.
De blauwe led mag zelfs nog een flink grotere weerstand hebben, die overdonderd de rest anders. 2k2 of 4k7.
Kwestie van experimenteren, niet alle leds zijn even efficient, maar alles minimaal 1k lijkt geen slecht begin.

Nog een mogelijkheid, ik weet niet wat voor schakelaars je wilt gebruiken, maar als je een on-on-on neemt voor S3 kun je omhoog - auto - omlaag maken.
Als je dan toch voor fancy gaat maak er dan een 3 weg schakelaar van die automatisch terug gaat naar midden positie, doe er 2 eindstops bij en gebruik het overgebleven contact van de relais als overname contact en je hebt puls geactiveerde relais die automatisch uit schakelen als de eindstop bereikt is. :+

Dat is namelijk een "probleem" dat je nu hebt. Ja je actuator stopt vanzelf, maar je relais blijven bekrachtigd tot je ze handmatig weer uitschakeld. Tenzij je een momentary schakelaar neemt en je RF ook zo instelt, maar dan moet je de knop de hele tijd ingedrukt houden.

@1107972 Maar zo te zien klopt je schema nu. :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@Sine
Thanks voor de tip. Zal zorgen dat ik meerdere weerstanden bij de hand heb. Ze hoeven inderdaad niet echt fel te branden.

@MewBie
Ik ga graag de uitdaging aan om het wat fancyer te maken.

Nu wat het plan al om voor schakelaar S3 een momentary schakelaar te gebruiken die automatisch terug gaat naar de midden positie.Ook was ik me er van bewust dat ik de knoppen ingedrukt moest houden totdat het scherm de juiste positie had bereikt.

Maar even dat ik je goed heb gegrepen. Is onderstand principe wat je bedoeld om van een monostabiel relais een puls geactiveerde variant te maken. Dit betekend dus dat ik een 4 polige relais nodig heb wat ik in principe toch al van plan was om te gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WBdCVjD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
@1107972 Contacten voor het activeren moeten allemaal parallel geschakeld worden. Contacten voor uitschakelen moet allemaal in serie met die parallelschakeling.
De eindschakelaar moet dus of direct na de voeding en voor de aftakking naar het overname contact of direct voor de relais spoel (voor of na het interlock contact maakt niet zo veel uit).

Om het overzichtelijk te houden zou ik wel alle contacten die dezelfde functie hebben achter/naast elkaar plaatsen. Dus eerst alle activerende contacten en dan de uitschakelende of eerst alle uitschakelende en dan de activerende. Dus niet: eindschakelaar - activerende contacten - interlock.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@MewBie
Ik ga vanavond me er maar even iets verder in verdiepen/googelen en dan zal ik vast wel ergens een schema vinden die het één en ander voor mij verduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@MewBie @Sine
Vanavond heb ik eens de tijd genomen om jullie suggesties te verwerken in het schema. Op voorhand is al gekozen voor een hogere weerstand en tevens heb ik het schema iets meer proberen te ordenen zodat deze beter leesbaar is.

Nieuw is de groene lijn welke bijna over de gehele lengte van links naar rechts loopt. Deze lijn heeft als functie om na het activeren van de relais die ingeschakeld te houden. Deze lijn is zo geplaatst dat ook LED L2 blijft branden. Bijkomend voordeel is dat ook de controle of de andere relais in gebruik is van toepassing blijft ook al is dat mogelijk niet noodzakelijk. Maar kan ook zeker geen kwaad lijkt mij.

S5 en S6 zijn de eind schakelaar / micro switches. S7 is een drukknop om ten allen tijde de motor te kunnen stoppen op het moment dat er bijvoorbeeld iets klem loopt. Voor de duidelijkheid S3 is een schakelaar die automatisch terug keert naar de ruststand (off).

Ben benieuwd wat jullie reactie is.

Afbeeldingslocatie: http://www.excel-pool.nl/0_TVlift/aansturing%20v005s.png

[ Voor 12% gewijzigd door 1107972 op 08-08-2018 23:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

S4 is alleen voor max motorsturing? Inweze doet M3 dat ook wel op volle stand....

Daarnaast is S4 verkeerd gekoppeld, die moet je na M3 zetten met de schakel contacten aan de output van M3 en de vodongen waar je tussen schakelt. Zoals je het nu hebt zet je een diecte spanning op de output van M3 en dat daat die mogelijk niet leuk vinden.

Verder met al die relais en schakelaars blijf ik het een ingewikkeld schema vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
memphis schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 00:00:
S4 is alleen voor max motorsturing? Inweze doet M3 dat ook wel op volle stand....

Daarnaast is S4 verkeerd gekoppeld, die moet je na M3 zetten met de schakel contacten aan de output van M3 en de vodongen waar je tussen schakelt. Zoals je het nu hebt zet je een diecte spanning op de output van M3 en dat daat die mogelijk niet leuk vinden.

Verder met al die relais en schakelaars blijf ik het een ingewikkeld schema vinden.
Het schema lijkt ingewikkeld door de manier waarop het getekend is. Als je het tekent zoals een elektrisch schema getekend hoort te worden is het een stuk duidelijker wat wat doet.

In feite is het niets meer als een motor starter met reverse functionaliteit waarbij elke richting 3 start contacten heeft (handmatig, RF, overname) en 2 stop contacten (eind stop, interlock) en 1 centrale "noodstop" (welke op de verkeerde plek zit).
Als je dit al ingewikkeld vindt wil je de motor starters op mijn werk echt niet zien. :D

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@memphis
S4 is eigenlijk een bypas voor wanneer M3 niet noodzakelijk blijkt te zijn. Wat betreft jou suggestie is het inderdaad niet onverstandig om S4 erachter te monteren. Wel zal ik dan een simpele schakelaar voor M3 zetten om deze volledig uit te kunnen schakelen mocht deze niet nodig zijn.

Het zijn inderdaad een hoop schakelaars maar deze komen toch uit het zicht te zitten en op deze manier hou ik toch de controle. Dus het is vooral ook een persoonlijk iets. Maar waarschijnlijk maakt mijn manier van tekening het ook niet geheel duidelijk.

@MewBie
Wat betreft de noodstop. Ik vermoed dat de juiste positie op de groene lijn onder schakelaar S3 en boven S4.

En misschien maar goed ook dat we de motorstarters op je werk voor ons onbegrijpelijk zijn. Anders zouden een paar hobbyisten zomaar jou werk kunnen doen wat natuurlijk niet goed is voor je eigen marktwaarde ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@memphis @MewBie
Hierbij het aangepaste schema zoals in bovenstaande bericht is omschreven. Hopelijk kan het jullie goedkeuring dragen ondanks de vele schakelaars, de PWM controller en de afwijkende manier van tekenen.

Afbeeldingslocatie: http://www.excel-pool.nl/0_TVlift/aansturing%20v006s.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
1107972 schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 20:18:
@memphis @MewBie
Hierbij het aangepaste schema zoals in bovenstaande bericht is omschreven. Hopelijk kan het jullie goedkeuring dragen ondanks de vele schakelaars, de PWM controller en de afwijkende manier van tekenen.

[afbeelding]
Nog steeds niet op de juiste plek, ik zal even kijken of ik morgen tijd heb om het schema uit te tekenen met alles op de "juiste" (sommige dingen kunnen op diverse plekken/manieren en zijn meer de voorkeur van degene die het schema maakt) plek.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@MewBie
Dat zou super zijn mocht je tijd hebben. Maar heeft geen haast hoor. Ben wel nieuwsgierig wat dan de "juiste" van tekenen zou zijn. Kan ik er gelijk wat van leren. Mocht je nog het DWG bestand van mijn tekening wensen te ontvangen geef hoor ik dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
@1107972
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ANlAcPgAheeQlAvXnXbIot1V/full.png
LED's zitten er niet in omdat ik daar de tijd niet voor had gisteren om die er op een nette manier in te zetten.

Tekening is op A3 formaat dus het plaatje mist wat details.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@MewBie
Dank voor het ontwerp. Dat de LED ontbreken is geen probleem. Daar kom ik zelf vast ook wel uit. Heb het ontwerp ondertussen ook bestudeerd en de verschillen gevonden. Wel duurde het even voordat ik het schema en de verwijzingen begreep. Maar op deze manier ziet het er wel duidelijker uit. Met name door de verschillende onderdelen van de relais en de remote switch los van elkaar te tekenen.

Ben vandaag bezig geweest om het schema te updaten en heb me gelijk ook laten inspireren door jou tekenwijze. Echter heb ik een eigen interpretatie hiervan toegepast. Omdat ik ook een 4 kanaals remote switch ga gebruiken wil ik de 2 resterende kanalen ook gebruiken als noodstop. Wanneer ik deze klaar heb zal ik het nieuwe schema updaten inclusief de LED.

Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
@MewBie
Het heeft even geduurd maar heb de tijd goed gebruikt om een nieuw schema te tekenen op basis van jou voorstel. Zoals gezegd ga ik een 4 kanaals remote switch gebruiken. Naast de 2 kanalen voor het aansturen van de TV-lift omhoog en omlaag wil ik één kanaal gebruiken. Het derde kanaal is voor de noodstop en het vierde kanaal wil ik gebruiken voor het schakelen van een contactdoos voor bijvoorbeeld een schemerlamp. Hiervoor wil ik een bi-stabiel relais gebruiken. Mogelijk dat ik achter de spoelen van de relais en achter de rgb LED's nog een diode plaatst voor de zekerheid

Afbeeldingslocatie: http://www.excel-pool.nl/0_TVlift/aansturing%20v007s.png
Pagina: 1