nieuwbouw huis naar 0 op de meter willen brengen, maar hoe ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-06 22:29
Goedemorgen,

Ons nieuwbouw huis zal rond juli 2019 gereed zijn. Daar het gehele project gestart is in 2012 wordt de woning nog met een gas aansluiting geleverd. We zijn de laatste fase van het project. Tevens zou er gekookt worden op gas, maar dit hebben we kunnen veranderen naar inductie.

De woning wordt goed geisoleerd, (vloer, wand en dak isolatie icm HR ++ glas). Tevens wordt de woning voorzien van mechanische ventilatie.
We willen wel naar een zo laag mogelijk verbruik van gas.

Wat gegevens over het huis:
- inhoud 620 kuub
- radiatoren: ja
- vloerverwarming: nee
- weet niet wat hoh is :p
- isolatiewaarden moet ik nog opzoeken
- 3 fase 3*25A zit bij de woning
- mechanische ventilatie: brink renovent sky 300 (WTW)
- panelen komen te liggen op zuid-zuid west
- De boiler kan opde 2e verdieping komen te staan in de buurt van de cv-ketel. Ruimte zat rondom de plek can de cv-ketel!
- de l/w warmtepomp kan op het dak van de garage komen te staan. Zit nog te twijfelen tussen split of mono

We zijn onze opties aan het bekijken om het verbuik (met name het gasverbruik) te minimaliseren.
Zonnepalen komen er zoiezo.

Graag jullie mening over het volgende, pakken we het zo handig aan of zijn er andere opties (bomen - bos verhaal 8)7 :+ )

Hoe ik het voor me zie:

- zonnepanelen pakken het extra verbruik aan electriciteit wat we gaan hebben omdat we op inductie gaan koken op zich, tevens het verbruik aan electriciteit voor de warmtepomp.

- de zonneboiler zal het tapwater extra verwarmen alsmede de verwarming voor een groot deel op zich nemen, graag een dermate capaciteit dat de CV-ketel nauwelijks bij moet springen.
- om de zonneboiler te ondersteunen willen we een ventilatie lucht/water warmtepomp erbij.

Op zonnige dagen zal de combinatie met zonnepanelen en zonnecolllectoren het comfortabel warm houden van het huis alsmede voorzien in onze warm water behoefte voor zijn rekening moeten kunnen nemen, hierbij ondersteund door de luch/water warmtepomp.

We zoeken dus een systeem waarbij het buffervat, welke aangesloten zal zijn op het cv-netwerk, verwarmt wordt door de zonnecollectoren, de warmtepomp en indien nodig electrisch bijverwarmd kan worden.

We zijn nu nog met zijn 2en (en 2 honden), maar gezinsuitbreiding zal er hopelijk binnen nu en 2 jaar zijn.
Daarom willen we qua energie opbrengst wat overschot hebben om het toekomstige extra verbruik op te vangen :) wie weet nog een electrische auto later ? 8) :+ >:)

Het zelf in elkaar zetten lijkt me zeer leerzaam en bespaart natuurlijk flink op de kosten, maar ik ben ook geen (ervarings)deskundige met dit soort installaties.

Zoveel keus 8)7 :P

[ Voor 10% gewijzigd door ymaenhout op 15-08-2018 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
Waarom niet de CV-ketel eruit en primair draaien op de L/W WP. Gasaansluiting kun je dan opzeggen.
Buffervat 300L neerzetten voor het tapwater. Als je het tapwater eerst leidt door een hygiënespiraal in de zonneboiler en dan door het vat/de spiraal van het 300L WP buffervat dan heb je wel aardig wat jij wilt denk ik. Zoveel mogelijk PV plaatsen mits de prijs / Wp natuurlijk in orde is. (het blijft natuurlijk nieuwbouw). De WP heeft een elektrisch element in zich voor bijverwarming doorgaans.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zonneboiler zijn door het onderhoud financieel niet aantrekkelijk. Beter PV om de warmtepomp het te laten afhandelen en in geval van nood elektrische doorstroom.

Houd wel rekening mee dat een buitenunit van de warmtepomp behoorlijk geluid produceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Deveon op 05-08-2018 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik zou toch echt eerst kijken of het mogelijk is om gasloos op te leveren, anders zit je straks met een gasaansluiting die niks doet behalve honderden euro's per jaar kosten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik lees niets over
Radiatoren
Vloerverwarming
10 hoh of 15 hoh
Isolatie (waarden)
Inhoud woning
1 of 3 fase in huis
type zonnepanelen
type omvormer
richting zonnepanelen
kosten per Wp
Waar kan er een buffervat/WP boiler/Boiler staan (niet naast een slaapkamer, als je nog wilt kunnen slapen in de hitte)
Waar kan er een L/W warmtepomp staan (split of mono)
....
gas kan je gratis weg laten halen, zolang je geen contract neemt en geen opdracht geeft. Helaas heb je voor de aansluiting dan al betaald.

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-08-2018 10:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hoe ver is het huis af?
Een beetje energie neutraal huis heeft ipv een mechanische afzuiging een Warmte Terug Win ventilatie systeem, zit dat al in het huis?
Vloerverwarming geschikt gemaakt voor een gas gestookte cv kan wel eens onvoldoende verwarmings capaciteit hebben als er met een WarmtePomp wordt verwarmd... het zelfde geld voor radiatoren.
Een WP heeft een verwarmend vermogen van pakweg 6-8 kilowatt een cv ketel al gauw 24 kilowatt.
Dat is dus slechts 1/3! dat is niet veel! dus moet er heel goed op de isolatie en energiebeheer gelet worden (dus niet de douche kraan maar door laten lopen; dan is je buffervat of boiler snel leeg)

Dankzij de huidige saldering regeling is 8-12 zonnepanelen vaak voldoende (CV gestookt, met WP 2x zoveel), zonder die saldering regeling moet je misschien veel meer zonnepanelen plaatsen om energie neutraal te blijven.
Hoeveel zonnepanelen kun je op al je daken kwijt? en welke richting en hoek hebben de daken?, komt er schaduw op?

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 05-08-2018 16:51 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je vloer verwarming? En past een warmte pomp met buffervat wel ergens in een bij ruimte?
Hoe kan het trouwens dat het project al zo lang loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

frisianstar schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:46:
Hoe ver is het huis af?
Een beetje energie neutraal huis heeft ipv een mechanische afzuiging een Warmte Terug Win ventilatie systeem, zit dat al in het huis?
Vloerverwarming geschikt gemaakt voor een gas gestookte cv kan wel eens onvoldoende verwarmings capaciteit hebben als er met een WarmtePomp wordt verwarmd... het zelfde geld voor radiatoren.
Een WP heeft een verwarmend vermogen van pakweg 6-8 kilowatt een cv ketel al gauw 24 kilowatt.
Dat is dus slechts 1/3! dat is niet veel! dus moet er heel goed op de isolatie en energiebeheer gelet worden (dus niet de douche kraan maar door laten lopen; dan is je buffervat of boiler snel leeg)

Dankzij de huidige saldering regeling is 8-12 zonnepanelen vaak voldoende (CV gestookt, met WP 2x zoveel), zonder die saldering regeling moet je misschien veel meer zonnepanelen plaatsen om energie neutraal te blijven.
Hoeveel zonnepanelen kun je op al je daken kwijt? en welke richting en hoek hebben de daken?, komt er schaduw op?
Je vergelijk cv en Wp gaat wat scheef, de cv heeft wel snel 28kW maar is voor sww en de kamer even snel warm brullen met radiatoren, als je vvw only hebt moduleert die cv ook terug naar een 5-8kW en slaat dan nog regelmatig af ook of gaat pendelen. De wp loopt nagenoeg continue op een veel lagere temperatuur wat nog hoog is voor een vloer, dus kan dat prima.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
"Je vergelijk cv en Wp gaat wat scheef"

Mijn cv ketel had behoorlijk druk met het warm houden van mijn appartement tijdens de koude golf afgelopen februari, veel kouder moest het niet worden.
Dan is die 5-8 Kilowatt WP vermogen erg weinig! voor mijn huidige woon situatie véél te weinig (dus slechte isolatie).

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

frisianstar schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:59:

Mijn cv ketel had behoorlijk druk met het warm houden van mijn appartement tijdens de koude golf afgelopen februari, veel kouder moest het niet worden.
Dan is die 5-8 Kilowatt WP vermogen erg weinig! voor mijn huidige woon situatie véél te weinig (dus slechte isolatie).
Mijn 7kW warmtepomp hield het met 2 vingers in zijn neus op 21 graden in mijn standaard rijtjeshuis van 89. ;)
En ts heeft een nieuwbouwhuis !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
In de winters van 2010-2012 kon ik op sommige koude avonden het nét wel/ nét niet warm houden... toen nog géén spouwmuur isolatie of hr++ glas. (appartement gebouwd in 1985)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

frisianstar schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:29:
In de winters van 2010-2012 kon ik op sommige koude avonden het nét wel/ nét niet warm houden... toen nog géén spouwmuur isolatie of hr++ glas. (appartement gebouwd in 1985)
Ok, tja dan lijkt er iets niet in orde bij jou appartement, isolatie slecht, veel koudebruggen of een slecht werkende cv installatie. Dan zal je ook wel een cuubje weg stoken.

Afgelopen februari was het -9 wat al vrij zeldzaam is voor nederland en de warmtepomp liep net boven startsnelheid, dus nog ruimte. Vergeet niet dat die wp 24/7 loopt en een cv vaak niet.

Ts zal het best redden met een goed gedimentioneerde warmtepomp, ze zijn er vanaf 5kW en hoger, zie voorbeeld @Grolsch met een groot vrijstaand huis en 11 kW warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Rol-Co schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 18:40:
[...]

Ok, tja dan lijkt er iets niet in orde bij jou appartement, isolatie slecht, veel koudebruggen of een slecht werkende cv installatie. Dan zal je ook wel een cuubje weg stoken.
Ik vermoed veel koudebruggen, vorig jaar nog isolatie in de spouw en hr++ gekregen, maar de warmte is zó weg.

Nu moet de TS nog wat meer vertellen over zijn woning! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Misschien lichtelijk off-topic, maar ik verbaas me toch echt over het feit dat we anno 2019 in Nederland nog woningen opleveren die behalve een wat geoptimaliseerdere isolatie energietechnisch identiek zijn aan mijn jaren 70 woning. Je zou toch eigenlijk standaard een dak vol panelen, een WTW, en eventueel een optie tot warmtepomp mogen verwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@EddoH Gelukkig is dat wel waar we naartoe gaan. Vanaf 1 juli dit jaar wordt er standaard geen vergunning meer gegeven voor een woning aangesloten op het gasnet. Deze woningen zullen dus een warmtepomp nodig hebben, of worden aangesloten op stadsverarming.

Woningen die de vergunning al wel hadden mogen nog wel met gas worden opgeleverd, dus het zal nog wel even duren voor we daar helemaal vanaf zijn. Ik deel de mening dat het idioot is dat men woningen nog steeds zo oplevert. Als je de kosten van aanleg gasaansluiting, rookgasafvoer e.d. meerekent dan is de aanleg van een warmtepomp i.p.v. een C.V.-ketel nauwelijks duurder voor een nieuwbouwwoning.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@cyberstalker het verbod op gasaansluiting is inderdaad een goede stap, maar mijn inziens ook grotendeels symbolisch. De bouw heeft gewoon tientallen jaren stil gestaan. En straks krijgen we dus allemaal nieuwe woningen met een warmtepomp, maar met Type C ventilatie en 2 zonnepaneeltjes op het dak voor de vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:33
frisianstar schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 17:59:

Meestal ligt het probleem niet bij de 5-8KW van het apparaat dat warmte maakt, maar aan de 2-4KW die tegenwoordig aan radiatoren wordt opgesteld in de nieuwbouw. Warmteverliesberekening zegt X nodig, dus dat wordt opgehangen met 75/65 of 80/60 specificaties. Dan een dikke CW5 ketel, want dat geeft EPC puntjes vanwege papieren rendement op tapwater.
Vervolgens kan de ketel zijn warmte niet kwijt en slaat die constant af, ruim voordat de temperatuur bereikt is.

Ik heb een 1978 woning voorzien van extra isolatie, kunststof kozijnen in de woonkamer en de bovenverdieping heeft HR+ glas. Radiatoren zijn berekend op het huis van 1978, afgelopen winter kreeg de ketel het huis warm met 60 graden aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
AUijtdehaag schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 10:53:
Ik lees niets over
Radiatoren
Vloerverwarming
10 hoh of 15 hoh
Isolatie (waarden)
Inhoud woning
1 of 3 fase in huis
type zonnepanelen
type omvormer
richting zonnepanelen
kosten per Wp
Waar kan er een buffervat/WP boiler/Boiler staan (niet naast een slaapkamer, als je nog wilt kunnen slapen in de hitte)
Waar kan er een L/W warmtepomp staan (split of mono)
....
gas kan je gratis weg laten halen, zolang je geen contract neemt en geen opdracht geeft. Helaas heb je voor de aansluiting dan al betaald.
Dank voor je reactie!
Ik zal zo goed mogelijk je vragen beantwoorden:
- inhoud 620 kuub
- 3 fase
- tot nu toe staan er 12 zonnepanelen op de lijst, kan nog uitgebreid worden naar 18, type: IBC monosol 300 ZXC black met een fronius galvo 3.0.1 omvormer
- met alles erop en eraan incl plaatsing komt het op €4760,-
- De boiler kan oo de 2e verdieping komen te staan in de buurt van de cv-ketel. Ruimte zat rondom de plek can de cv-ketel!
- de l/w warmtepomp kan op het dak van de garage komen te staan. Zit nog te twijfelen tussen split of mono

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Mr_gadget schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:58:
Heb je vloer verwarming? En past een warmte pomp met buffervat wel ergens in een bij ruimte?
Hoe kan het trouwens dat het project al zo lang loopt?
Het zijn redelijke huizen op relatief grote kavels nabij een gewilde stad (centrum is te voet op 5 min afstand). Dit zorgt ervoor dat de prijzen niet laag zijn.
Het project is in 2012 gestart en bestaat uit 6 fases. De bouw van de 6e fase start zometeen.
Tevens moet de architectuur je smaak zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geen vloerverwarming is een gemiste kans, denk ik.
In ieder geval op de benedenverdieping.
Een l/w warmtepomp wil je zo laag mogelijk in temperatuur hebben, daar is die het zuinigst mee.
Als je enkel radiatoren hebt, moet de temperatuur vaak al hoger zijn, vanwege lager verwarmings oppervlak.
Of komen er overal Jaga's (met DBE = ventilator)?
HOH is hart op hart. De afstand tussen de vloerverwarmings leidingen

Hier heb ik op 3 verdiepingen (begane grond, 1e en zolder) vloerverwarming liggen. Met name omdat ik ook wil koelen (= temperatuur onder controle houden met dit hete weer)

Verder:
- neem gewoon een 3-fase omvormer met 18 panelen = prima Vmpp voor een 3-fase. Als dit nog een jaar duurt, zou ik nu nog geen keuze maken in panelen...over een jaar is 350 Wp per paneel weer gemeengoed. Kun je het niet in eigen beheer houden?
- warmtepomp pana monobloc (geen binnenunit nodig) of een Mitsubishi ecodan/zubudan split. Mitsu vanaf 7,5 kW al in 3-fase te verkrijgen. (verdeling van de last, en direkter verbruik van de zonnepanelen op 3-fase)
- tapwater zou ik gescheiden houden dmv een L/W warmtepomp boiler. Zodoende kan de "cv" warmtepomp ononderbroken blijven verwarmen op een laag pitje. De atlantic explorer 3 heeft nu 1250 euro subsidie en kost voor een 200 ltr, 148 euro (kaal) Maar goed... het is nog geen juli 2019

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2018 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
AUijtdehaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 08:09:
Geen vloerverwarming is een gemiste kans, denk ik.
In ieder geval op de benedenverdieping.
Een l/w warmtepomp wil je zo laag mogelijk in temperatuur hebben, daar is die het zuinigst mee.
Als je enkel radiatoren hebt, moet de temperatuur vaak al hoger zijn, vanwege lager verwarmings oppervlak.
Of komen er overal Jaga's (met DBE = ventilator)?
HOH is hart op hart. De afstand tussen de vloerverwarmings leidingen

Hier heb ik op 3 verdiepingen (begane grond, 1e en zolder) vloerverwarming liggen. Met name omdat ik ook wil koelen (= temperatuur onder controle houden met dit hete weer)

Verder:
- neem gewoon een 3-fase omvormer met 18 panelen = prima Vmpp voor een 3-fase. Als dit nog een jaar duurt, zou ik nu nog geen keuze maken in panelen...over een jaar is 350 Wp per paneel weer gemeengoed. Kun je het niet in eigen beheer houden?
- warmtepomp pana monobloc (geen binnenunit nodig) of een Mitsubishi ecodan/zubudan split. Mitsu vanaf 7,5 kW al in 3-fase te verkrijgen. (verdeling van de last, en direkter verbruik van de zonnepanelen op 3-fase)
- tapwater zou ik gescheiden houden dmv een L/W warmtepomp boiler. Zodoende kan de "cv" warmtepomp ononderbroken blijven verwarmen op een laag pitje. De atlantic explorer 3 heeft nu 1250 euro subsidie en kost voor een 200 ltr, 148 euro (kaal) Maar goed... het is nog geen juli 2019
Dank voor je reactie!

Als ik het goed begrijp adviseer je het volgende:
- indien mogelijk meer zonnepanelen, gaan voor een 3-fase omvormer en nog even wachten met aanschaf zonnepanelen met meer Wp tegen die tijd (juni 2019)

De zonnepalen worden particulier/in eigen beheer aangeschaft via een klein bedrijf, er kan op maat het een en ander geregeld worden.

- een warmptepomp die als ' cv fungeert en puur tbv verwarming is
- een warmtepomp met boiler tbv tap water

Maar het is dus mogelijk om enkel en alleen met een warmtepomp het gehele huis warm te houden (winter en zomer) ? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt helemaal.
ymaenhout schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:11:
[...]
Maar het is dus mogelijk om enkel en alleen met een warmtepomp het gehele huis warm te houden (winter en zomer) ? 8)
Dat is wel de bedoeling.
Met 5 kW was de -10 C van afgelopen winter ook geen probleem hier in mijn tussenwoning.
Maar wel continu verwarmen (op een laag pitje)... want het is traag, vanwege lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
AUijtdehaag schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:17:
Klopt helemaal.

[...]

Dat is wel de bedoeling.
Met 5 kW was de -10 C van afgelopen winter ook geen probleem hier in mijn tussenwoning.
Maar wel continu verwarmen (op een laag pitje)... want het is traag, vanwege lage temperaturen.
Dank! Ik ga op onderzoek uit!

Qua beschikbaar dakoppervlak hebben we ruimte voor zo'n 24 panelen :)
Indien nodig kan op de garage (plat dak) ook nog een paneel of 4 geplaatst worden welke helemaal in de juiste richting gezet kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ymaenhout schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:11:
[...]

Dank voor je reactie!

Als ik het goed begrijp adviseer je het volgende:
- indien mogelijk meer zonnepanelen, gaan voor een 3-fase omvormer en nog even wachten met aanschaf zonnepanelen met meer Wp tegen die tijd (juni 2019)

De zonnepalen worden particulier/in eigen beheer aangeschaft via een klein bedrijf, er kan op maat het een en ander geregeld worden.

- een warmptepomp die als ' cv fungeert en puur tbv verwarming is
- een warmtepomp met boiler tbv tap water

12 panelen voor bijna €5000? Klinkt als 2012 prijzen in mijn oren.

Verwarming met wp is geen enkel probleem, ik hou mijn huis van meer dan een eeuw oud prima warm zonder ook maar 1 radiator te moeten vervangen. Een nieuwbouwhuis is zo goed geïsoleerd dat kun je bij wijze van spreke met een broodrooster nog warm houden.

En heb je al gekeken of je onder de gasaansluiting uit kan komen? In 2019 een cv-ketel ophangen is je reinste kapitaalverspilling.

Qua warm water is een wp-boiler de beste oplossing als je er toch de ruimte voor hebt, vergeet het niet om die ook met een douche wtw te combineren.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Wonen zonder gas kan tegenwoordig altijd, dus als het nog kan in je koopcontract vastleggen dat er geen gas aansluiting inkomt én dat de cv ketel een WP wordt.
Geen gas aansluiting bespaart behoorlijk veel geld!
Geef ook opdracht voor vloerverwarming met 10cm tussen de buizen, als het kan ook op de verdieping/ douche i.p.v. radiatoren.

NB: zonnepanelen zorgen er voor dat je (slimme) meter op nul blijft, niet voor directe verwarming.
Het aantal zonnepanelen is afhankelijk van hoeveel stroom je gaat verbruiken en afhankelijk hoe de toekomstige saldering regeling er uit komt te zien, ik ben pessimistisch dus ik denk van 2x zo veel panelen :-(

IBC panelen, fronius omvormer... kom ik zelden tegen... :?

[ Voor 10% gewijzigd door frisianstar op 06-08-2018 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Erasmo schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 15:10:
[...]
12 panelen voor bijna €5000? Klinkt als 2012 prijzen in mijn oren.

Verwarming met wp is geen enkel probleem, ik hou mijn huis van meer dan een eeuw oud prima warm zonder ook maar 1 radiator te moeten vervangen. Een nieuwbouwhuis is zo goed geïsoleerd dat kun je bij wijze van spreke met een broodrooster nog warm houden.

En heb je al gekeken of je onder de gasaansluiting uit kan komen? In 2019 een cv-ketel ophangen is je reinste kapitaalverspilling.

Qua warm water is een wp-boiler de beste oplossing als je er toch de ruimte voor hebt, vergeet het niet om die ook met een douche wtw te combineren.
Mocht u een adres hebben waarbij de prijzen/opbrengst beter is, hoor ik dat graag natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:35
ymaenhout schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 09:26:
Goedemorgen,

Ons nieuwbouw huis zal rond juli 2019 gereed zijn. Daar het gehele project gestart is in 2012 wordt de woning nog met een gas aansluiting geleverd. We zijn de laatste fase van het project. Tevens zou er gekookt worden op gas, maar dit hebben we kunnen veranderen naar inductie.

De woning wordt goed geisoleerd, (vloer, wand en dak isolatie icm HR ++ glas). Tevens wordt de woning voorzien van mechanische ventilatie.
We willen wel naar een zo laag mogelijk verbruik van gas.

We zijn onze opties aan het bekijken om het verbuik (met name het gasverbruik) te minimaliseren.
Zonnepalen komen er zoiezo.

Graag jullie mening over het volgende, pakken we het zo handig aan of zijn er andere opties (bomen - bos verhaal 8)7 :+ )

Hoe ik het voor me zie:

- zonnepanelen pakken het extra verbruik aan electriciteit wat we gaan hebben omdat we op inductie gaan koken op zich, tevens het verbruik aan electriciteit voor de warmtepomp.

- de zonneboiler zal het tapwater extra verwarmen alsmede de verwarming voor een groot deel op zich nemen, graag een dermate capaciteit dat de CV-ketel nauwelijks bij moet springen.
- om de zonneboiler te ondersteunen willen we een ventilatie lucht/water warmtepomp erbij.

Op zonnige dagen zal de combinatie met zonnepanelen en zonnecolllectoren het comfortabel warm houden van het huis alsmede voorzien in onze warm water behoefte voor zijn rekening moeten kunnen nemen, hierbij ondersteund door de luch/water warmtepomp.

We zoeken dus een systeem waarbij het buffervat, welke aangesloten zal zijn op het cv-netwerk, verwarmt wordt door de zonnecollectoren, de warmtepomp en indien nodig electrisch bijverwarmd kan worden.

We zijn nu nog met zijn 2en (en 2 honden), maar gezinsuitbreiding zal er hopelijk binnen nu en 2 jaar zijn.
Daarom willen we qua energie opbrengst wat overschot hebben om het toekomstige extra verbruik op te vangen :) wie weet nog een electrische auto later ? 8) :+ >:)

Het zelf in elkaar zetten lijkt me zeer leerzaam en bespaart natuurlijk flink op de kosten, maar ik ben ook geen (ervarings)deskundige met dit soort installaties.

Zoveel keus 8)7 :P
De keuze is reuze. Ik lees dat de bouwvergunning in 2012 is afgegeven. De EPC (Energieprestatiecoëfficiënt) zit dan op 0,6 ipv de 0,4 die per 1-1-2015 gehanteerd wordt. Je zou er goed aan doen om te vragen wat de RC waardes zijn die gehanteerd worden bij de bouw (vloer, wanden en dak). Als je nu wat wilt doen is het goed om te vragen of er mogelijkheden om gasloos te bouwen. Vlieg het zonodig aan dat je met de bouwer tot een pilot wil komen. >:)

Zoals anderen ook al schreven is toepassing van vloerverwarming een goede basis om energiezuiniger te zijn in huis. Met behulp van lage temperatuurverwarming is de aanvoer vanuit het verwarmingstoestel lager dan “gebruikelijk” bij radiatoren (dat kan oplopen tot 80 graden) terwijl bij LTV dit lager ligt. Maximaal 55 graden, maar temperaturen van maximaal 35 graden zijn ook geen uitzondering.

Het meest ideale zou zijn als je de keuze hebt voor een warmtepomp als verwarmingstoestel. Warmtepomp zijn er grofweg in twee systemen lucht/water warmtepomp of een water/water warmtepomp. Bij het laatste maak je gebruik van de temperatuur uit de bodem voor het verwarmen/koelen van je woning. Keuzes voor lucht/water en water/water hangen enigszins af van het budget wat je hebt. Water/water is wat goedkoper als je ook voor de optie van koelen kiest. Ik las ergens het vergelijk qua vermogen tussen een CV-ketel en een warmtepomp. Veel vergelijkingen gaan mank. De “lompe” uitleg is dat het hoge vermogen van een CV ketel nodig is om direct in warm water te voorzien. In combinatie met een warmtepomp is een boiler gemeengoed, daarmee gaat het verwarmen van warm water langzamer, dus minder vermogen nodig. Wat je eigenlijk wilt is zo min mogelijk warmte verliezen die opgewekt is in huis.Voor het maken van een keuze van een warmtepomp is het belangrijk om het vermogen te bepalen via een transmissieberekening. Dat is wat anders dan een EPC berekening.

In de transmissieberekening wordt bepaald wat voor vermogen je nodig hebt aan de hand van oa je EPC, keuze voor ventilatie en of de warmtepomp de enige verwarmingsbron is.

De keuze voor WTW is een voor de hand liggende combinatie met een warmtepomp, je wilt zo min mogelijk warmte verliezen in huis. Neemt niet weg dat een mechanische ventilatie (al dan niet op basis van CO2-sensoren) niet kan. Aan de hand van het type MV heb je alleen misschien iets meer vermogen nodig.

Nu mijn eigen verhaal. Ik heb een woning van een projectbouwer gekocht. De woning is op basis van de EPC 0,6 met wat plusjes her en der gebouwd. Ik wilde graag een duurzame woning realiseren zonder gasaansluiting. Helaas was dat vanuit de projectbouw op dat moment niet mogelijk. Daarom de woning casco met alleen de binnenmuren afgenomen (doe dat alleen als je weet waar je aan begint) en vervolgens afgebouwd. Hierdoor was ik in de mogelijkheid om de gehele woning te voorzien van vloerverwarming (terwijl dat standaard alleen voor de benedenverdieping zou zijn) heb ik gekozen voor een mechanische ventilatie met zones (Duco Focus) waarbij woonkamer, toilet, badkamer en bovenverdieping apart afgezogen worden. Ik wilde zelf geen WTW om twee redenen. Teveel ingrepen in de woning en ik heb de voorkeur voor verse buitenlucht. Daarnaast heb ik gekozen voor een water/water warmtepomp met een gesloten systeem. Hiervoor waren een tweetal boringen van ± 100 meter nodig met daarin dubbele lussen. Goed voor 400 meter buis. Doorslaggevend om te kiezen voor water/water was het lagere energieverbruik ten opzichte van een lucht/water warmtepomp. Daarnaast het voordeel voor relatief goedkoop passief koelen. Op het dak liggen zeventien zonnepanelen van 290 Wp. Hiermee weet ik mijn huis te verwarmen en te voorzien van de verlichting.

Ook op mijn keuzes valt wat af te dingen maar wil aantonen dat het niet onmogelijk is. Misschien dat jouw bouwer ook met het oog op de toekomst ontvankelijk is om mee te denken om je huis gasloos te maken, als jij dat wilt tenminste. Kleine aanvulling. Als je al die uitgaven nu niet wilt doen, probeer dan op z’n minst de verwarming overal te wijzigen in vloerverwarming. Daarmee heb je een basis neergelegd voor de toekomst.

[ Voor 1% gewijzigd door GerjanT op 06-08-2018 20:41 . Reden: Kleine toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
GerjanT schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:34:
[...]

Keuzes voor lucht/water en water/water hangen enigszins af van het budget wat je hebt. Water/water is wat goedkoper als je ook voor de optie van koelen kiest. Ik las ergens het vergelijk qua vermogen tussen een CV-ketel en een warmtepomp.
Die mag je even toelichten..! WWWP tov LWWP is toch snel >10k extra.
Inderdaad, je hebt enkel een circulatiepomp draaien voor koeling, maar een LWWP doet COP3 voor koeling, voor het verschil kun je toch wel heeeeel lang koelen, zeker als je het overdag op zonnestroom doet.

Maar technisch is WW zeker het mooiste, jammer dat zo duur is, en je hebt ook geen DIY optie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerjanT
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:35
bbbrumbrum schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 20:42:
[...]

Die mag je even toelichten..! WWWP tov LWWP is toch snel >10k extra.
Inderdaad, je hebt enkel een circulatiepomp draaien voor koeling, maar een LWWP doet met COP3 voor koeling, voor het verschil kun je toch wel heeeeel lang koelen, zeker als je het overdag op zonnestroom doet.

Maar technisch is WW zeker het mooiste, jammer dat zo duur is, en je hebt ook geen DIY optie...
Qua energieverbruik. Sorry dat had ik erbij moeten zetten. WWWP verbruikt minder stroom (in de zomer maar ook bij (extreme) winters). Verschil overigens tussen LWWP en WWWP zat bij mij op 8k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Een ander verschil tussen de W/W en de L/W warmtepomp is dat de W/W vooral een hoop "gedoe" is qua aanleg (aantal diepe boringen met leidingen vanuit de boorgaten naar je installatie).

Dat is allemaal niet zo erg bij nieuwbouw, maar voor bestaande bouw heeft dat nogal impact omdat je halve tuin open moet. Bij bestaande bouw is L/W dan ook veel populairder dan W/W.

(en de boringen zijn erg duur, niet iedereen heeft dat over voor een mooier (stiller, niets in het zicht) systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
GerjanT schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:35:
[...]

Qua energieverbruik. Sorry dat had ik erbij moeten zetten. WWWP verbruikt minder stroom (in de zomer maar ook bij (extreme) winters). Verschil overigens tussen LWWP en WWWP zat bij mij op 8k.
Dank voor je antwoord :)

Heb via het omgevingsloket gechecked, er moet inderdaad een vergunning aangevraagd gaan worden.
Gelijk contact gezocht met onze gemeente, wat de kans van slagen is v.w.b. het aanvragen van een vergunning voor een het plaatsen van een water/water warmtepomp.

Indien dit mogelijk is en het financieel niet te zot word, is een combinatie van zonnepalen + een water/water warmtepomp natuurlijk ideaal en kunnen we volledig van het gas af 8)

ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ymaenhout schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 07:38:
[...]

Dank voor je reactie!
Ik zal zo goed mogelijk je vragen beantwoorden:
- inhoud 620 kuub
- 3 fase
- tot nu toe staan er 12 zonnepanelen op de lijst, kan nog uitgebreid worden naar 18, type: IBC monosol 300 ZXC black met een fronius galvo 3.0.1 omvormer
- met alles erop en eraan incl plaatsing komt het op €4760,-
- De boiler kan oo de 2e verdieping komen te staan in de buurt van de cv-ketel. Ruimte zat rondom de plek can de cv-ketel!
Je kunt ook een airco overwegen voor verwarmen, zeker omdat je geen vloerverwarming en gewone radiatoren hebt. Is in de zomer ook fijn met steeds hogere temperaturen 8) . En voor warm water een warmtepompboiler..

Bij mij is sinds kort ook de gaskraan dichtgedraaid, met alleen een airco en warmtepompboiler. Hier mijn verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Kijk ook naar het Warm Water verbruik.
Gebruik je de douche of bad graag veel en langdurig 'liefst' met een water verslindende regendouche dan heeft dat duidelijke invloed op je totale energie verbruik, WW kan zo wel de helft van energie verbruik uitmaken.
Bepaal nu dus het warm water verbruik, rekening houdende met je opmerking over gezinsuitbreiding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

GerjanT schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 21:35:
[...]

Vergeet de extra pompverliezen niet mee te rekenen voor de waterpompen bij een WWWP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Je kan ook het warm water maken met een aparte lucht WP Boiler, de volgende kom je op deze forum vrij vaak tegen: https://www.atlantic-expl...over-de-warmtepompboilers
Subsidie is van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
frisianstar schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 17:19:
Je kan ook het warm water maken met een aparte lucht WP Boiler, de volgende kom je op deze forum vrij vaak tegen: https://www.atlantic-expl...over-de-warmtepompboilers
Subsidie is van toepassing.
Die staat zeer zeker op de lijst!

Vind het alleen lastig om te bepalen wat we ongeveer aan capaciteit nodig gaan hebben. We zitten nu op ong 1900 kuub gas (incl koken op gas) en een stroomverbruik van 1300 kWh (na saldering).
Woning is vrijstaand en van 1940, afgelopen jaar bovenverdieping volledig geisoleerd, wat we nu goed kunnen merken😎

Straks gaan we koken op inductie en zal, afhankelijk van wat voor systemen we nemen het stroomverbruik logischer wijs stijgen en het gasvebruik, is de bedoeling, gaat naar 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In jouw geval zal ik zeker gaan investeren in vloerverwarming overal in huis. Zeker als je er nog niet in woont en je deze aanpassingen dan zonder meubelgeschuif kan laten doen.

Ons systeem met zonnepanelen, zonneboiler en warmtepomp ziet er zo uit.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51

Jack

MHz Matters

@ymaenhout

- Nieuwbouwhuis dus (vloer, muur, dak en raam) isolatie is in orde.
- Nieuwbouwhuis dus kierdichting en ventilatie is ook in orde.
- Veel zonnepanelen (voor stroomverbruik en warmtepomp).
- Neem een L/W warmtepomp van minimaal 7kW met boiler van minimaal 300L en vloerverwarming.
- Geen zonnecollectoren.

- Krijg je een bad in de badkamer?

Hier wat nadelen van een warmtepompboiler:
https://www.dropbox.com/s...ch-KS-maart-2014.pdf?dl=0

Ik adviseer ook zeker vloerverwarming te leggen!
Zeker op de begane grond en als het kan ook op de andere verdiepingen.
Met vloerverwarming kan je ook koelen namelijk (en met radiatoren niet).

Algemene info:
- Je kan de warmteverliesberekening opvragen bij je bouwer om een idee te krijgen van het energieverlies.
- Je kan zelf nog een luchtdichtheidstest (Blower door test) doen, mocht je de bouwer niet vertrouwen op zijn woord en vaardigheden.
- Back for bang zijn 300Wp panelen niet het interessants. Zoek eens op internet wat een zonnepanelen set kost. Installeren kost circa 1000 euro. Dan weet je of jouw prijs redelijk is of niet.
- Bij voldoende plek op zolder zou ik gaan voor een split warmtepomp met een binnenunit op zolder.
- Met een L/W warmtepomp kan je ook van het gas af.
- Zoals je hebt kunnen lezen bij de eerdere reacties zijn er meerdere manieren/oplossingen voor een duurzame woning. Meerdere oplossingen werken. Het ligt aan je persoonlijke voorkeur wat je neemt.
- Extra Nul op de meter leesvoer: https://www.dropbox.com/s...eter_A4_Brochure.pdf?dl=0

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:45
Ik vind die stukjes een wat beperkt beeld geven over de WPB. Natuurlijk werkt het niet als je 200-300m3 gaat afzuigen uit de woning. Een WPB systeem wat puur op buitenlucht draait met evt bijmenging van MV (gefilterd) is veel beter, en kan ook gewoon uit MV-WTW itt. wat er beweerd wordt. Daarom werkt zo'n warmtepompventilatiebox ook niet echt geweldig.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
ymaenhout schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:48:
[...]

Die staat zeer zeker op de lijst!

Vind het alleen lastig om te bepalen wat we ongeveer aan capaciteit nodig gaan hebben. We zitten nu op ong 1900 kuub gas (incl koken op gas) en een stroomverbruik van 1300 kWh (na saldering).
Woning is vrijstaand en van 1940, afgelopen jaar bovenverdieping volledig geisoleerd, wat we nu goed kunnen merken😎

Straks gaan we koken op inductie en zal, afhankelijk van wat voor systemen we nemen het stroomverbruik logischer wijs stijgen en het gasvebruik, is de bedoeling, gaat naar 0.
Dat is je huidige woning... met je nieuwe woning wordt het energie verbruik duidelijk lager mag ik aannemen
Zijn er van je woning al meer gebouwd? kun je wellicht informatie inwinnen over bijvoorbeeld het energie verbruik...
Het WP vermogen moet je laten berekenen op basis van de isolatie gegevens van de woning die de aannemer/ architect moet hebben en de energie die benodigd is voor warmwater vermits de WP ook daarvoor wordt toegepast, ligt meestal tussen de 5 en 12 KW.

Om sanitair warm water te krijgen zijn er meerdere moderne methoden ter sprake geweest;
1) gecombineerde WP met buffervat en ingebouwde sanitair warmwater voorziening.
2) aparte WP-Boiler, de WP is dan alleen voor verwarming en heeft dan eigenlijk geen buffervat meer nodig.
3) doorstroom warm waterboiler, 'eindeloos' lang warmwater, echt interessant als de saldering regeling van kracht blijft.
4) zonnecollectoren: veel buizen, pompen, vaten...
5) welke nog meer?

Maakt niet uit voor welke je kiest; ze werken allemaal en ze hebben allemaal voor en nadelen.

Dit is wat ik op dit moment kies voor mijn eigen aanstaande woning (1 persoon huishouden):
1) Nibe WP van 8Kw voor vloerverwarming zonder buffervat.
2) laagvermogen elektrische boiler (7-10liter) in keuken en elders; worden overdag m.b.v. zonnepanelen elektrisch gevoed/ opgewarmd, zelfs zonder saldering 'gratis' warm water.
3) WP-Boiler voor douche en bad, in de zomer 'gratis' je zolder / slaapkamer afkoelen... :+
4) ongeveer 6.5 kW aan zonnepanelen, ruimte op alle daken voor 16 KW méér (elektrische auto >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door frisianstar op 12-08-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymaenhout
Kleine update:
Komt inderdaad een 3*25A stroomvoorziening.
Tevens is bekend wat voor mechanische ventilatie erin komt: Brink renovent sky 300. Dit is een WTW versie :)

Tevens een offerte opgevraagd voor vloerverwarming te leggen beneden (meerdere offertes lopen) komt op zo'n 1950 uit voor 58 m^2
frisianstar schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:12:
[...]

Dat is je huidige woning... met je nieuwe woning wordt het energie verbruik duidelijk lager mag ik aannemen
Zijn er van je woning al meer gebouwd? kun je wellicht informatie inwinnen over bijvoorbeeld het energie verbruik...
Het WP vermogen moet je laten berekenen op basis van de isolatie gegevens van de woning die de aannemer/ architect moet hebben en de energie die benodigd is voor warmwater vermits de WP ook daarvoor wordt toegepast, ligt meestal tussen de 5 en 12 KW.

Om sanitair warm water te krijgen zijn er meerdere moderne methoden ter sprake geweest;
1) gecombineerde WP met buffervat en ingebouwde sanitair warmwater voorziening.
2) aparte WP-Boiler, de WP is dan alleen voor verwarming en heeft dan eigenlijk geen buffervat meer nodig.
3) doorstroom warm waterboiler, 'eindeloos' lang warmwater, echt interessant als de saldering regeling van kracht blijft.
4) zonnecollectoren: veel buizen, pompen, vaten...
5) welke nog meer?

Maakt niet uit voor welke je kiest; ze werken allemaal en ze hebben allemaal voor en nadelen.

Dit is wat ik op dit moment kies voor mijn eigen aanstaande woning (1 persoon huishouden):
1) Nibe WP van 8Kw voor vloerverwarming zonder buffervat.
2) laagvermogen elektrische boiler (7-10liter) in keuken en elders; worden overdag m.b.v. zonnepanelen elektrisch gevoed/ opgewarmd, zelfs zonder saldering 'gratis' warm water.
3) WP-Boiler voor douche en bad, in de zomer 'gratis' je zolder / slaapkamer afkoelen... :+
4) ongeveer 6.5 kW aan zonnepanelen, ruimte op alle daken voor 16 KW méér (elektrische auto >:) )
Pagina: 1