Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karennn
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-10-2024
Mijn vraag

Ik zou graag advies krijgen over een goede wifi oplossing voor ons ‘nieuwbouwhuis’ waarin het wifi signaal flink gestoord wordt. We hebben 3 verdiepingen. Op de begane grond staat nu in de meterkast een router aan een glasvezelmodem.
Ik heb een netwerkkabel naar de tweede verdieping doorgetrokken en de computer van mijn man is bedraad aangesloten op het netwerk. Daarnaast heb ik nog een extender op de eerste verdieping staat zodat we ook op de eerste verdieping wifi hebben en bovendien hangt de smart tv op de slaapkamer bedraad aan deze extender. Tv kan niet op de wifi.
Zoals in de meeste van dergelijke oplossingen blijft de iPad wanneer je van boven naar beneden loopt, hangen op wifi van vorige verdieping, waardoor internet vertraagt en je handmatig de juiste router moet selecteren.

Idee van Mesh netwerk spreekt mij aan. Pakket van Uniquiti Amplifi lijkt me wel wat, maar aan een meshpoint kan ik volgens mij de smart tv op de eerste verdieping niet aansluiten. Kan natuurlijk ook huidige extender blijven gebruiken voor die tv ...
Las ook over een Amplifi oplossing waarbij je 2 ‘basisstations’ bedraad plaatst en evt nog een mesh point plaatst.

Maar er zijn vast nog betere oplossingen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
3 iPads, telefoons, iMac, pc, macBook, Alexa Dot, Alexa Echo, philips Hue lampen
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Heb al vanalles gelezen, maar mij nog duidelijk wat beste (naast alleen maar bedrade AP) oplossing is voor onze situatie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Welke provider heb je?

Amplifi is heel mooi en heeft zijn beperkingen. Losse accesspoints bedraad aangesloten met een behoorlijke router geeft uiteindelijk altijd "het beste" resultaat. In mijn ogen in ieder geval, aangezien het instellen een stuk lastiger is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Aangezien je al een draad hebt liggen naar de 1e verdieping, is het simpelste om te zorgen dat daar een WiFi Access Point komt te staan (al dan niet een repurposed router), in plaats van een WiFi extender.

Als je zorgt dat alle instellingen van het WiFi op de 2 apparaten identiek zijn:
- SSID
- WiFi type
- Encryptietype
- Wachtwoord

Dan zouden je (moderne) apparaten redelijk naadloos moeten overstappen van het ene Access Point (je modem op de begane grond) naar het andere (op de 1e verdieping). Het kan helpen te zorgen dat beide apparaten van hetzelfde merk zijn, maar ik heb het zelf prima werken met een Ziggo (Compal) modemrouter en een TP-link repurposed router als Accesspoint op een andere verdieping.

Dit kan je al voor een paar tientjes voor elkaar krijgen en kan een eenvoudiger en goedkoper oplossing zijn dan alles opnieuw aanschaffen. Een echt 'mesh' netwerk regelt alles over WiFi en kan dus zelfs slechter werken dan zo'n oplossing.

Edit: geef even merk/typenummer van je huidige "extender" en modemrouter, dat helpt begrijpen hoe je e.e.a. nu heb geregeld.

[ Voor 5% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-08-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karennn
Caiway is onze provider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karennn
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:01:
..

Edit: geef even merk/typenummer van je huidige "extender" en modemrouter, dat helpt begrijpen hoe je e.e.a. nu heb geregeld.
Heb in de meterkast aan het glasvezelmodem van Caiway een Asus RT-AC66U router hangen.
En in de slaapkamer op de eerste verdieping een extender die ik alweer een aantal jaren geleden heb aangeschaft: netgear wn2000rpt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Ik ken de NetGear WN2000RPT zelf niet, maar zo te zien is dit inderdaad echt een range extender: hij pikt het bestaande WiFi netwerk op, en zend dat nog een keer uit.

Wat je wilt, is dat je aan de kabel die al van je modem naar de 1e verdieping gaat, een echt access point of repurposed router komt te hangen die een nieuw WiFi signaal uitzendt, maar zelf via die kabel aan je modem verbonden is. Dat geeft een veel betere verbinding dan een WiFi extender. Ik heb even snel naar de handleiding van de WN2000RPT gekeken, maar die lijkt dat niet te kunnen. Zo ongeveer elke cheapo router van een paar tientjes kan dat wel...

[ Voor 17% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-08-2018 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karennn
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:21:
Ik ken de NetGear WN2000RPT zelf niet, maar zo te zien is dit inderdaad echt een range extender: hij pikt het bestaande WiFi netwerk op, en zend dat nog een keer uit.

Wat je wilt, is dat je aan de kabel die al van je modem naar de 1e verdieping gaat, een echt access point of repurposed router komt te hangen die een nieuw WiFi signaal uitzendt, maar zelf via die kabel aan je modem verbonden is. Dat geeft een veel betere verbinding dan een WiFi extender. Ik heb even snel naar de handleiding van de WN2000RPT gekeken, maar die lijkt dat niet te kunnen. Zo ongeveer elke cheapo router van een paar tientjes kan dat wel...
De kabel gaat voorbij de eerste verdieping naar de tweede verdieping. Maar op de eerste verdieping wil ik dus wel via netwerkkabel de tv aansluiten, dus via wifi moet dat signaal naar de tv.

Kan wel een AP op tweede verdieping plaatsen, maar de computer die daar staat is aan bedraad aangesloten.

Zou natuurlijk op de tweede verdieping wel bedraad dat AP in het trappenhuis kunnen hangen. Maar dan nog steeds iets op de eerste verdieping nodig, welke via wifi signaal bedraad aan tv doorgeeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
> Kan wel een AP op tweede verdieping plaatsen, maar de computer die daar staat is aan bedraad aangesloten.
Als je als AP een repurposed router gebruikt, zitten daar meestal wel meerdere poorten op (en sommige dedicated APs ook). Je kunt dus prima die router/AP aansluiten op de kabel, en de PC weer aansluiten op die router/AP.

Zo'n router kan je echt al voor 25 euro kopen (mits 100mbit genoeg is voor je computer). zie hier instructies om e.e.a. in te stellen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

> De kabel gaat voorbij de eerste verdieping naar de tweede verdieping. Maar op de eerste verdieping wil ik dus wel via netwerkkabel de tv aansluiten, dus via wifi moet dat signaal naar de tv.
Kabel doorknippen en 2 stekkertjes op zetten, een switch of weer een router/AP plaatsen waar je allebei je stekkertjes op aansluit en ook de kabel naar de TV op aansluit. Dan is alles bekabeld aangesloten. Of, als dit niet gaat qua kabellengte, even een nieuwe kabel trekken (van BG -> 1 of van 1 -> 2). Dat moet goed te doen zijn als er al een kabel ligt.

Klinkt allemaal misschien even als wat werk, maar gaat je een 10x betere oplossing bieden dan een WiFi mesh. Bekabeld is nou eenmaal echt superieur over WiFi...

Edit: slordigheidjes gecorrigeerd

[ Voor 21% gewijzigd door Cpt.Morgan op 03-08-2018 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karennn
Hmm draadje doorknippen is wat lastig ... dan eerst uitvinden waar precies die kabelgoot loopt en de boel openbreken ... misschien lukt het om vanuit kelder (verdieping -1) via ruimte met alle kabels en leidingen etc met ladder (o nee, die haalt de bocht in de kelder niet) naar de eerste verdieping omhoog te gaan. Maar denkmdat dat geen optie is. Had toch tijdens bouw alle kabelgoten moeten laten leggen ... misschien lukt het in zelfde kabelleiding als waardoor de coax voor de tv ook naar boven gaat ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
Gaat er een coax kabel naar de eerste verdieping dan kun je de data over de coax kabel sturen via een MoCa setje. MoCa levert net als UTP een stabiele dataverbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-07 08:01
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:01:

Dan zouden je (moderne) apparaten redelijk naadloos moeten overstappen van het ene Access Point (je modem op de begane grond) naar het andere (op de 1e verdieping).
Volgens mij is dit juist de functionaliteit van de access points. Als die zien dat een cliënt zo'n slechte verbinding heeft dan gooien ze de cliënt van het netwerk. De cliënt zoekt daarna pas zelf opnieuw naar het sterkste signaal en zo hopped hij van de ene AC naar het andere.

Je moet dus even goed onderzoek doen of het access point dit ondersteunt, ubiquiti kan dit idd dmv het configureren van de centrale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Karennn schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:51:
Hmm draadje doorknippen is wat lastig ... dan eerst uitvinden waar precies die kabelgoot loopt en de boel openbreken ... misschien lukt het om vanuit kelder (verdieping -1) via ruimte met alle kabels en leidingen etc met ladder (o nee, die haalt de bocht in de kelder niet) naar de eerste verdieping omhoog te gaan. Maar denkmdat dat geen optie is. Had toch tijdens bouw alle kabelgoten moeten laten leggen ... misschien lukt het in zelfde kabelleiding als waardoor de coax voor de tv ook naar boven gaat ...
Je zou het eerst eens kunnen proberen met alleen een extra AP op de 2e verdieping. Dat is bij mij voldoende voor genoeg dekking in mijn huis. En dan laat je die Netgear Extender zitten, alleen voor je TV (dat werkt blijkbaar goed nu). Dan moet je wel zorgen dat die extender een ander SSID uitzend, zodat je andere apparaten niet per ongeluk daarmee verbinden.

En zoals @EricJH hierboven aangeeft, als er wel coax ligt naar de 1e verdieping, zou je je ook in MoCA oplossingen kunnen verdiepen als een extra AP op de 2e verdieping toch niet voldoende is. Dan zou je ook nog een AP op de 1e verdieping kunnen plaatsen.
Fore! schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 06:22:
[...]

Volgens mij is dit juist de functionaliteit van de access points. Als die zien dat een cliënt zo'n slechte verbinding heeft dan gooien ze de cliënt van het netwerk. De cliënt zoekt daarna pas zelf opnieuw naar het sterkste signaal en zo hopped hij van de ene AC naar het andere.

Je moet dus even goed onderzoek doen of het access point dit ondersteunt, ubiquiti kan dit idd dmv het configureren van de centrale.
Dit is niet correct. In het WiFi protocol beslist in veruit de meeste gevallen de client met welk AP hij een verbinding maakt. op basis van de signaalsterkte. Ubiquiti kan je helpen e.e.a. qua zendsterkte goed in te stellen, en kan je helpen alle WiFi instellingen hetzelfde te hebben tussen twee APs, dus kan het allemaal wat soepeler maken, maar het kan echt ook prima werken met diverse apparatuur van verschillende merken.

[ Voor 42% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-08-2018 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 07:54:
[...]
Dit is niet correct. In het WiFi protocol beslist in veruit de meeste gevallen de client met welk AP hij een verbinding maakt. op basis van de signaalsterkte.
Dit is wel correct. Want zolang de cliënt verbinding behoud met het AP, hoe belabberd deze ook is, gaat hij niet automagisch over naar een betere. Pas op het punt dat hij de verbinding verliest.

Zie o.a. van ubiquiti zelf: https://help.ubnt.com/hc/...Implementing-Minimum-RSSI

[ Voor 12% gewijzigd door Fore! op 04-08-2018 09:53 . Reden: ubiquiti link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karennn
Ik ga ook nog even checken (kan het in installatie handleiding Caiway niet goed vinden) of ik een AP kan hangen in woonkamer aan de UTP kabel die ik van glasvezel modem naar interactive ontvanger tv heb getrokken. In de handleiding zie ik (heb al tijd geleden stappen uitgevoerd) dat de utp kabel wel in specifieke aansluiting in glasvezelmodem moet worden aangesloten. Dus weet eigenlijk niet of via diezelfde aansluiting in woonkamer dan wel/niet een AP kan worden aansloten of een repurposed router. Iemand een idee of dit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zelf heb ik een tijdje terug een setje Amplifi HD gekocht. Werkt perfect, razendsnel en met super ontvangst in het hele huis. Ik heb een setje met een router en twee extra antennes. Op de begane grond heb ik de router en op beide verdiepingen een antenne. Je kan tegenwoordig ook met twee routers een bedrade backbone maken.

Voordelen:
- Snel
- Eenvoudige installatie
- Gastnetwerk mogelijk
- Eenvoudig uit te breiden
- Betrouwbaar
- Regelmatige updates

Nadelen:
- Prijzig
- Minder instelmogelijkheden

Dat laatste is voor mij tot nog toe maar weinig problematisch geweest. Je kunt er eigenlijk best nog redelijk veel aan instellen, zoals port forwarding. Ik heb alleen de optie om eigen DNS server in te stellen gemist.

Let op: als je verplicht bent om een router van je provider te gebruiken, moet je de Amplifi HD router als access point instellen. Het wifi gebeuren blijft hetzelfde, maar je verliest mogelijkheden als het instellen van een gastnetwerk. Oplossing daarvoor is of router-achter-router of router van provider in bridge modus zetten of eruit werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karennn
wolly_a schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:58:
Let op: als je verplicht bent om een router van je provider te gebruiken, moet je de Amplifi HD router als access point instellen. Het wifi gebeuren blijft hetzelfde, maar je verliest mogelijkheden als het instellen van een gastnetwerk. Oplossing daarvoor is of router-achter-router of router van provider in bridge modus zetten of eruit werken.
We hebben internet via Caiway. Die leveren wel het glasvezelmodem, maar daar kan je zelf bepalen welke router je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karennn
Cpt.Morgan schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 23:41:

Zo'n router kan je echt al voor 25 euro kopen (mits 100mbit genoeg is voor je computer). zie hier instructies om e.e.a. in te stellen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Dat klinkt interessant. Welke merk/type zou je adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Als je meerdere AP's hebt is het van belang om heel goed de zendsterkte van elk AP in te regelen voor een goede roaming van je devices. Je kunt dit met een wifi analyzer app goed bekijken op elke plek in je huis. Ga vooral ook meten bij je trap want daar wil je de overgang van het ene AP naar het andere AP hebben.

Ik zie dat je veel Apple devices hebt... Daarvan zijn de roaming regels redelijk duidelijk! Zie de volgende link die je precies verteld hoe apple met roaming omgaat: https://support.apple.com/nl-nl/HT203068
Samenvattend:
• Signaal lager dan 70dBm gaat device zoeken naar een beter signaal
• Signaal hoger dan 65dBm voorkeur 5GHz
• Wanneer de client gegevens verstuurt of ontvangt, selecteert deze het AP waarvan de RSSI meer dan 8 dBm sterker is dan die van het huidige AP
• Wanneer de client geen gegevens verstuurt of ontvangt, wordt een verschil van 12 dBm gehanteerd

@Fore! Door het goed inregelen van je AP's hoef je Min-RSSI niet te gebruiken. Ik raad het zelfs af om het te gebruiken omdat het zorgt voor veel onverwachte neven effecten..

[ Voor 35% gewijzigd door Shaggie_NB op 04-08-2018 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
Fore! schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:45:
[...]

Dit is wel correct. Want zolang de cliënt verbinding behoud met het AP, hoe belabberd deze ook is, gaat hij niet automagisch over naar een betere. Pas op het punt dat hij de verbinding verliest.

Zie o.a. van ubiquiti zelf: https://help.ubnt.com/hc/...Implementing-Minimum-RSSI
Weer wat geleerd over Ubiquiti, dit kende ik niet inderdaad :).

Maar je statement dat "de cliënt verbinding behoud met het AP, hoe belabberd deze ook is" klopt toch ook weer niet helemaal. Zowel Android als iOS gaat, al eerder dan dat ze de verbinding verliezen, Wifi roaming scans uitvoeren (bij een bepaalde signaalgrens, die kan varieren), om te kijken of er een ander AP is met dezelfde SSID. Zie uitleg voor bijv. de iPhone 6 op deze link: https://www.cisco.com/c/e...oam/b_iPhone-roaming.html en ook de uitleg hierboven gegeven. Android doet iets vergelijkbaars, al werkt het daar iets minder soepel dan op iOS.
Karennn schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 10:08:
[...]

Dat klinkt interessant. Welke merk/type zou je adviseren?
Tja, dat hangt er toch echt heel erg vanaf wat je wensen zijn (2.4GHz, of ook 5Ghz WiFi, is 100 Mbit ethernet voldoende of wil je 1000 Mbit), heb je voorkeur qua merken, etc.

Kijk hier eens rond of je wat ziet staan dat je aanstaat en leg dat hier nog eens voor zou ik zeggen: categorie: Modems en routers

[ Voor 22% gewijzigd door Cpt.Morgan op 04-08-2018 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Cpt.Morgan schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 22:05:
[...]
Maar je statement dat "de cliënt verbinding behoud met het AP, hoe belabberd deze ook is" klopt toch ook weer niet helemaal. Zowel Android als iOS gaat, al eerder dan dat ze de verbinding verliezen, Wifi roaming scans uitvoeren (bij een bepaalde signaalgrens, die kan varieren), om te kijken of er een ander AP is met dezelfde SSID. Zie uitleg voor bijv. de iPhone 6 op deze link: https://www.cisco.com/c/e...oam/b_iPhone-roaming.html en ook de uitleg hierboven gegeven. Android doet iets vergelijkbaars, al werkt het daar iets minder soepel dan op iOS.
Waarom schrijf je exact hetzelfde als ik een post hierboven beschrijf??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
@Cpt.Morgan & @Shaggie_NB bedankt voor de toelichting, ik was niet bekend dat de cliënten er zo op vooruit zijn gegaan!

Zie ook dat Apple netjes heeft geregeld dmv z'n echte MAC adres voor zichzelf te houden bij dat roaming.

En jullie beide linkjes zijn van toegevoegde waarde ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Fore! op 05-08-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-08 20:12

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

Fore! schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 09:45:
[...]

Ikzelf heb een EdgeRouter X met twee UniFi Lite's in het netwerk en mijn apparaten springen wel automatisch over, en ons huis is redelijk klein (ap's zitten redelijk dicht bij elkaar).

Ik heb zelf ook een Caiway abbo (van 300mbit), helaas krijg ik op 2.4ghz "maar" max 80mbit, enkel op 5ghz gewoon de volledige snelheid.

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Roaming keuzes worden primair gemaakt door de clients.

Access points kunnen wel "helpen" met de roaming; door bijvoorbeeld een duwtje te geven wanneer de signaalsterkte onder een bepaald niveau komt, of door alleen hogere link-rates toe te staan.

Min RSSI werkt alleen fatsoenlijk wanneer de overlap, dekking en signaalniveaus optimaal zijn ingeregeld. In de praktijk, zeker in woningen, zorgt het vaak voor problemen op plekken waar de dekking niet optimaal is (bijv. een client achter in de tuin die constant zijn verbinding verliest omdat het AP denkt dat er geroamed moet gaan worden).

Zelf heb ik twee Ubiquiti UniFi UAP AC-Lites hangen. De minmum link-rates staan ingesteld op 11 Mbps (2.4 GHz) en 18 Mbps (5 GHz), met deze instellingen gaat de roaming (bijna) perfect. Uiteraard zijn deze instellingen niet 1:1 toe te passen op iedere situatie, het is altijd een kwestie van testen, meten en optimaliseren.

Terug naar de situatie van TS:

Wat voor materiaal zit er tussen de tweede en de eerste verdieping? Als dat hout is kun je wellicht wegkomen met een centraal geplaatst AP op de tweede verdieping.

/dev/null

Pagina: 1