Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 15:33

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Disclaimer:
Ik heb tot nu toe alleen nog maar de OEM unlock gedaan, de bootloader unlock en een custom ROM geinstralleerd. Ik heb de ROOT NOG NIET GEDAAN! (zie hier: InflatableMouse in "[Huawei MediaPad M5-Serie] Custom ROM's & rooten"). De info hieronder zal gaande weg aangepast worden met mijn ervaringen.

Meer rood:
Rooten, unlocken en custom ROM's voor deze tablet is nog heel erg in ontwikkeling. Wees daarom gewaarschuwd en tel voor twee, want het kan fout gaan (en goed ook). Meerdere posts op XDA van mensen met een bricked device waar ze niet of heel moeilijk uitkomen.

NOG MEER ROOD:
Na het flashen van LineageOS is mijn device in een bootloop terecht gekomen waar ik hem op het moment niet meer uit krijg.

Huawei MediaPad M5
Custom ROM's & rooten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yAOCqjEBp3aATB0yFpKFOsRe/full.png

Inleiding
In dit topic bespreken we custom ROM's en rooten van de Huawei MediaPad M5, in principe alle versies, maar houd er rekening mee dat ik persoonlijk alleen ervaring heb met de 10" WiFi. Slow talk, generieke of aankoop vragen en daaraan gerelateerde discussies met betrekking tot deze tablets horen hier niet thuis, daar is het [Huawei MediaPad M5-Serie] Ervaringen & Discussie topic voor.

Mandatory Disclaimers
Unlocken, in welke wijze dan ook, resulteert hoogstwaarschijnlijk in het vervallen van de garantie.

Het volgen van instructies in dit topic is geheel voor eigen risico. Niemand hier is verantwoordelijk voor mentale of fysieke schade, in welke vorm dan ook, aan jou of jouw tablet :+ .

Sommige van deze akties schenden mogelijk de voorwaarden van sommmige apps. Controleer de voorwaarden (EULA) van jouw apps en zorg er voor dat als je bijvoorbeeld advertenties wilt blokkeren, dat dit niet in gaat tegen het gebruik van sommige apps. De meeste apps zoals Adaware bieden de mogelijkheid tot whitelisten dus maak hier gebruik van. Support de developers van de apps die je graag gebruikt, of indien het mogelijk is, koop de ad-vrije versie.

Principiele redenering
Ik koop een apparaat waar ik eigenaar van ben, dus ik wil er mee kunnen doen wat ik wil zonder afhankelijk te zijn van regels of software van de leverancier van het apparaat, een vendor-lock in, of wat dan ook dat mij belemmert mijn apparaat te gebruiken waar ik het voor wil gebruiken. Ik koop ook geen laptop van Lenovo zonder dat ik een administrator account krijg en/of zonder de mogelijkheid er een ander besturingssysteem op te draaien. Voor mij is een telefoon of een tablet niet anders dan een laptop of pc die ik koop. Voor mij is de voornaamste reden dat fabrikanten dit doen is om data te verzamelen van en over de gebruikers en verkochte apparaten.

Praktische redenering
Met de ROM van de leverancier ben je afhankelijk van deze leverancier voor updates betreffende de veiligheid (security updates) danwel functioneel (ROM updates). Vaak laten fabrikanten het afweten na enkele maanden, of brengen na verloop van tijd alleen nog maar security updates. Met een custom ROM omzeil je dit, zolang de community natuurlijk updates uitbrengt en je apparaat ondersteunt. Ervaringen uit het verleden geven welliswaar geen garantie voor de toekomst, maar tot nu toe is gebleken dat de community vaak jaren nadat de fabrikanten het hebben laten afweten, apparaten nog blijven ondersteunen en er updates voor uitbrengen.

Het rooten van het apparaat stelt je bijvoorbeeld in staat om backups van je apps en instellingen te maken, bijvoorbeeld met Titanium Backup. Je kan bijvoorbeeld ook Adaware draaien om advertenties en malware sites te blokkeren, niet alleen in je browser maar in al je apps (voor je hele device, eigenlijk. Zie ook de Disclaimer hierboven). Met een SU manager (Magisk, bijvoorbeeld) krijg je een popup als een app root wilt verkrijgen. Je kan het toestaan of weigeren. Zolang je hier geen toestemming geeft aan apps of in popups waarvan je niet weet of snapt waar het vandaan komt, is het ook niet echt een gevaar (mijn mening).
Instructies en ervaringen van mij en anderen zal ik verwerken in de tweede post van dit topic. De reden daarvoor is simpel: editen van tables, rows en cells maken het lastig, het kan lang worden en vaak worden aangepast. Een toegewijde post is makkelijker en overzichtelijker en kan gemakkelijker naar gelinked wortden.

Handige info
De volumeknop
Met de tablet in landscape mode, logo leesbaar aan de onderkant, dan zit de powerknop onder de volume knop aan de rechterzijde van de tablet. In deze stand is de bovenkant van de volumeknop harder, volume up, en de onderkant dus zachter, volume down. Klinkt logisch, maar als je zenuwachtig wordt met een bootloop en je moet recovery of fastboot mode hebben, raak je soms in de war en dan is het handig als het hier staat vermeld :9 .
Huawei eRecovery
Power off, houd volume up ingedrukt en stop de USB stekker er in. Als je het logo ziet laat je de volumeknop los. In dit geval maakt het niet uit of je je USB kabel in een oplader hebt zitten of in de PC.
Fastboot
Power off, houd volume down ingedrukt en stop de USB stekker er in. Als je het witte fastboot scherm ziet laat je de volumeknop los. Voor fastboot moet je USB stekker in een USB poort van een PC zitten die aan staat.
Recovery
Power off, houd volume up en down tegelijkertijd ingedrukt tijdens een boot (voordat het logo verschijnt, of power on. Je ziet als het goed is de untrusted melding met maar 1 oranje regel. Paar seconden later verschijnt je recovery. De Huawei versie zal direct een foutmelding geven dat recovery failed. Ik weet niet hoe dit werkt verder, maar als je een andere recovery (lees: TWRP) hebt geinstalleerd, is dit de manier om daarin te komen.

Links

[ Voor 255% gewijzigd door InflatableMouse op 13-08-2018 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
WORK IN PROGRESS!!

Inleiding

Lees de OP!
Maak kennis van de disclaimers!
Ga niet verder zonder dit alles te begrijpen!
Enable Developer Mode
Ga naar Settings, System, About. Rammel net zo lang op Build Number totdat je een melding krijgt dat je nu Developer bent.
Enable OEM Unlock
Ga naar Settings, System, Developer Options.
Vind OEM unlock optie, en zet deze aan.

Reboot je tablet en controleer of de setting nog aan staat.
Enable Android Debugging
Ga naar Settings, System, Developer Options. Scroll en vind de optie 'Android Debugging' en zet deze aan. Zet notify aan. Revoke USB debugging authorizations (om voorgedefinieerde authorizaties te verwijderen, just to be sure).
Verkrijg een unlock code
Er zijn 2 manieren die ik weet:
1 - van Huawei. Geen idee hoe maar volgens mij geven ze ze niet meer uit. Google is je vriend als je perse wilt dat Huawei weet dat jij je tablet wilt unlocken ;) .
2 - Spendeer 4 eurootjes aan de dc-unlocker tool. Dit is de enige manier die ik hier zal bespreken.

Download en installeer Huawei HiSuite.

Download, unzip en start DC Unlocker (zie link hierboven onder 'Verkrijg een unlock code'). Je moet een account aanmaken en 4 credits kopen. Wacht op de verificatie link en verify je account, anders werkt de applicatie niet.
Selecteer Huawei phones onder Manufacturer.
Laat model op auto staan.

Klik op 'Server' en vul je account gegevens in. Klik op Check Login. Je moet iets als het volgende te zien krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Check account status

User         : blabla123
Credits left : 4

Activated features:

Software debugger

Indien je de LTE versie hebt, open de dialer en typ: *#*#2846579#*#*
Indien je alleen WiFi hebt, open de calculator en typ: ()()2,846,579()()
* draai de tablet in landscape mode met auto rotate aan om alle characters te kunnen typen.

Als je dit goed doet, opent er spontaan een donkere app in portret modus, genaamd 'ProjectMenu'.

Sluit nu je USB kabel aan. De tablet mag dan wel USB 3 (of zelfs 3.1 ondersteunen), sluit je tablet op een ouderwetse USB 2.0 poort aan! Ik had problemen op USB 3.x.

In ProjectMenu app, kies Background settings, USB Port Settings, Manufacturer mode.

Ga naar DC Unlocker, klik het ronde knopje met het vergroot glas. Als het goed is zie je nu het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
DC - Unlocker 2 Client 1.00.1403

Detecting phone :

selection :
manufacturer - Huawei phones
model - Auto detect (recommended)

Found Applications port COM5

Model               : Huawei HiSilicon Kirin Android phone (new)
Serial NR.          : NNF6R18607002512
Firmware            : System 8.0.0.046(0CG3)

Mocht je 'Phone not found !' te zien krijgen, dan moet je een beetje spelen. Open de Android debugging notification en selecteer media files. Open opnieuw 'ProjectMenu' en kies Background settings, USB Port Settings, Manufacturer mode. Probeer het nogmaals met DC Unlocker 'find' tot hij de tablet vind.

Als het je tablet heeft gevonden klik dan op "Unlocking" en kies voor "Read Bootloader Code". het volgende verschijnt in het venster:

code:
1
2
3
Reading bootloader code...

Bootloader code     : 01234567890123456

Mocht het mislukken, probeer het gewoon opnieuw. Unplug/plugin de tablet tussendoor, herstart in fastboot mode tot het lukt.

Copieer die code uit DC Unlocker (niet de bovenstaande natuurlijk O-) ) naar een notepadje en sla het op.
Bootloader unlocken
Let op: Na het volgen van deze handelingen is je tablet helemaal leeg! Zorg dat je backups hebt van alles wat je wilt bewaren. Nogmaals: de hele DATA PARTITIE WORDT GEWIPED!! Al je apps, bestanden, foto's, ALLES is weg!

Houd power ingedrukt en schakel je tablet uit.
Unplug de USB kabel.
Houd nu volume down ingedrukt en plug de USB kabel terug in de tablet. Deze start nu in fastboot modus op. Dit ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://openkirin.net/wp-content/uploads/2018/06/bootloader-225x300.jpg
Plug de USB kabel er weer in.

Windows gebruikers:
Open een CMD in administrator mode. Open start menu, typ 'command prompt' of een deel daarvan en klik rechts op 'Command Prompt'. Kies 'Run as administrator'.

Linux gebruikers:
Open een terminal, installeer zo nodig adb en fastboot tools en 'sudo su -' of iets soortgelijks.

Typ 'fastboot devices'.
Je zou nu het volgende te zien moeten krijgen:
code:
1
NNF6R18607002512        fastboot

Typ nu 'fastboot oem unlock <jouw code uit DC Unlocker zonder quotes of haakjes>'.

Laatste waarschuwing: Na de volgende actie is je tablet helemaal leeg en start deze opnieuw op! Zorg dat je backups hebt van alles wat je wilt bewaren. Nogmaals: de hele DATA PARTITIE WORDT GEWIPED!! Al je apps, bestanden, foto's, ALLES is weg!

Volg de instructies op je tablet.

Als je een melding krijgt "Command not allowed", betekent dit waarschijnlijk dat je OEM unlock uit staat. Lees terug hierboven hoe je dit aan moet zetten. Of het kan beteken dat je een soort van beveiling aan hebt staan. Disable fingerprint, pattern lock, zet phone finder uit en probeer het opnieuw.

Als je nu je tablet opnieuw opstart, zie je een melding 'Your device is unlocked and can't be trusted' met wat oranje tekst. Als je dit NIET ziet, is de unlock NIET gelukt.

Als je dat wel ziet, gefeliciteerd! Je bent nu officieel je garantie verloren :+ . Welcome to the dark side.

Je hebt nu in weze twee keuzes, alleen rooten en de officiele Huawei ROM blijven gebruiken, of een custom ROM installeren.

Rooten heb ik nog niet gedaan, ik heb als eerste de Huawei ROM eraf geknikkerd en er Ressurrection Remix op geknald. Je hebt meerdere opties, maar Ressurrection is al mijn favoriet, LineageOS schijnt nog niet helemaal goed te werken. Doe je huiswerk, zoek en lees lekker op XDA Developers en deel je ervaringen!
Custom ROM flashen: Ressurrection Remix
Download de file van Openkirin website.
Direct linkje.

Pak de file uit met je favoriete progje, winrar of 7zip, wat dan ook.
Kopieer de file naar c:\adb, of waar je adb en fastboot hebt geinstalleerd (optioneel, maar dan hoef je niet het hele pad in te kloppen).

Start je tablet in fastboot modus: zet hem uit, houd volume down ingedrukt en stop de USB kabel er in.

Als je op dit moment NIET twee rode regels ziet staan met de tekst “PHONE Unlocked” en “FRP Unlock”, ga dan NIET door!!

Open een administrator Command Prompt, cd naar de dir van adb en fastboot, en typ 'fastboot flash system <naam van de IMG file>'. Je kan tab completion gebruiken, ook in de command prompt.

Als het goed is, zie je nu iets als het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://openkirin.net/wp-content/uploads/2018/06/fastboot_flash.png

Als het mislukt in een van de 4 stappen met een write error, of unknown error, heb je mogelijk je tablet op een USB 3.x poort aangesloten. Je moet nu je tablet uitzetten en opnieuw in fastboot mode zetten. Dit is een eindeloos geklooi helaas :'( omdat (in mijn geval) de tablet niet uit wilde schakelen en alleen maar opnieuw opstartte. Uiteindelijk (meer geluk dan wijsheid) had ik hem ineens weer in fastboot mode staan. Probeer de flash opnieuw.

Als het lukt, moet je naar recovery mode: zet de tablet weer uit (good luck! Sorry :| ) en houdt volume up ingedrukt bij het opstarten. Kies nu 'Wipe data/factory reset' en start opnieuw op.
Afbeeldingslocatie: https://openkirin.net/wp-content/uploads/2018/06/emui_recovery.jpg

Als goed is gelukt, start nu Ressurrection Remix!

Je bent nu op hetzelfde punt als ik, morgen of vanavond misschien ga ik rooten en zal ik mijn ervaring delen!

[ Voor 255% gewijzigd door InflatableMouse op 03-08-2018 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Gereserveerd, als dat mag, voor de root guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balmeneer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-01 10:16
Veel waardering voor dit nieuwe topic! Ik ga deze pagina met veel interesse volgen... Ben ook benieuwd naar je bevindingen over het gebruik van de custom rom op de M5 ( heb zelf de 8 inch LTE versie).

Dank en succes met je ontdekkingsreis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Volgens mij komt de bootloop door LineageOS of de remove-encryption flashable van dezelfde ontwikkelaar.

Ik krijg het nog niet gefixed, dus mocht je zo gek zijn als ik ;-), geen LineageOS en/of remove-encryption flashen.

Ik wacht nog op een laatste poging in overleg met een ontwikkelaar.

Edit: Ik heb een Tweedehansje op de kop getikt waar nu Resurrection Remix op staat met Magisk (root). Beetje druk maar van de week zal ik de root guide online zetten!

[ Voor 22% gewijzigd door InflatableMouse op 13-08-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Hier heb ik sinds afgelopen weekend een MediaPad M5 10,8inch en probeer em te unlocken maar de dc unlocker blijft zeggen dat de tablet niet gevonden kan worden.

Onderstaand stukje meermaals geprobeerd maar zonder resultaat helaas. Ook meerdere kabeltjes geprobeerd, evenals verschillende USB poorten.
Mocht je 'Phone not found !' te zien krijgen, dan moet je een beetje spelen. Open de Android debugging notification en selecteer media files. Open opnieuw 'ProjectMenu' en kies Background settings, USB Port Settings, Manufacturer mode. Probeer het nogmaals met DC Unlocker 'find' tot hij de tablet vind.
Enig idee wat ik nog kan proberen?

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
Kijk nou een reply in m'n topic >:)

Nou, uh. Misschien?

Windows, neem ik aan? Andere usb poorten geprobeerd?
De tablet wordt wel herkent en de tablet zegt dat usb verbonden is als deze gewoon is opgestart?

Ik heb ondertussen twee succesvol geroote en gecustom-romde (ja ik verzin de woorden ter plekke) M5 10". Heb alleen niet de moeite genomen om de topic start aan te passen gezien het gebrek aan interesse tot nu toe.

Is het de CMR-W09 of heb je ook een sim kaart slot?

Discord om sneller te schakelen een optie?

[ Voor 3% gewijzigd door InflatableMouse op 30-01-2019 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Hehehe idd wat leven in je topic.

Grappig, want zojuist weer een poging gedaan en wou m`n post editten maar kan dus een nieuwe aanmaken :+

Het gaat om een CMR-W09 tablet en ben een stapje verder gekomen door Hisuite te installeren. Tablet word gevonden en zodra ik op "Unlocking -> Reading bootloader code" klik krijg ik de volgende melding:

"Reading bootloader code...

unknown error (375)"

En wat ik op XDA lees heeft dit met de Android versie te maken en zou ik moeten downgraden.
Ik heb nu versie 8.0.0.195 (C432). Welke versie heb/had jij draaiend (tijdens het unlocken) ?

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
HiSuite had ik duidelijk gemeld in m'n OP ;).

Zoek ook even op dc unlocker web forum naar die foutmelding.

Ik weet niet meer welke versie ik had, laatste van rond aug 2018 geloof ik of zo?

Let goed op met downgraden, dat dat kan enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
De Telegram OpenKirin support group is ook behulpzaam, zolang je je aan de regels houdt en laat blijken dat je je huiswerk heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Topicstarter
the_cyberspace schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 18:13:
"Reading bootloader code...

unknown error (375)"

En wat ik op XDA lees heeft dit met de Android versie te maken en zou ik moeten downgraden.
Ik heb nu versie 8.0.0.195 (C432). Welke versie heb/had jij draaiend (tijdens het unlocken) ?
En? Is het nog gelukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

Nog niet heel veel tijd gehad maar met de DC Unlocker nog een paar keer geprobeerd maar blijf de melding "Reading bootloader code... unknown error (375)" krijgen.

Via diverse sites verschillende android versies gevonden maar ik krijg de tablet niet gedowngraded. Tijdens het downgrade proces krijg ik een "Unknown error". Hier kan ik dus niks mee.

Moet nog even verder neuzen hoe en wat, en dat word denk ik morgen pas...

• kattenbeld
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-05 23:39
Is het iemand al gelukt om de tablet te downgraden vanaf versie 8.0.0.195?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online

the_cyberspace

nassan schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 01:32:
Is het iemand al gelukt om de tablet te downgraden vanaf versie 8.0.0.195?
Mij helaas nog niet maar moet zeggen dat ik er geen aandacht meer aan heb gegeven en de tablet is volop in gebruik door de kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 07:33

Bananenspin

Omdat het kan

Zoals ik het dus begrijp moet ik eerst downgraden om de bootloader te kunnen unlocken? Ik had wellicht na aanschaf niet gelijk moeten updaten dan... 8)7

HOI.

Pagina: 1