Toon posts:

Netwerk nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

In november/december word na 1.5 jaar wachten eindelijk onze nieuwbouwwoning opgeleverd.
We zijn al druk met de voorbereidingen, aangezien we van plan zijn veel zelf te gaan doen.
Zo ook de aanleg van het netwerk.

Onlangs heb ik al 350mtr Cat6A (solid F/UTP LSZH) kabel van het merk Zybrnet op de kop weten te tikken voor € 150,-. Misschien een overkill voor nu, maar dan zijn we in ieder geval voorbereid op de toekomst.

Waar ik nu nog naar op zoek ben is de rest van de spullen om het netwerk aan te leggen.
De bedoeling is dat alle kabels (max ca. 16 stuks) afgemonteerd worden op een patchpaneel in de meterkast.
Hierop moet een switch komen die weer met een router word verbonden, die weer met het modem van de internetprovider word verbonden. Verder ben ik nog in het bezit van een Synology Nas (216). Op de begane grond en 1e verdieping moeten access points komen.

Wat adviseren jullie van welk merk? Het is de bedoeling dat alles op gigabit snelheden kan draaien.
Zelf vind ik het erg lastig om te kiezen aangezien er zoveel te koop is tegenwoordig, vandaar mijn vraag.

Zie ik nog wat over het hoofd (ook qua beveiliging e.d.)?

Indien we boven het budget gaan zou ik ook nog mijn huidige sitecom router als router kunnen laten draaien.

Ik zoek een?
Patchpaneel, Switch, Router (icm wifi), accespoints

Wat is je budget?
Max € 400,-

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen, als het maar goed functioneert/presteert en stabiel is.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Thuisnetwerk.

Bedankt alvast!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2018 16:46 ]

Alle reacties

• tweakict
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-10-2025
Je geeft aan het lastig te vinden om te kiezen; waar heb je uberhaubt naar gekeken qua producten / afwerking? Er is een speciaal topic voor nette afwerking van LAN waar je mogelijk veel informatie kunt opdoen (voor zover nog niet gedaan)

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Daarnaast is het tegenwoordig erg fijn om e.e.a. kunnen configureren van uit een console (m.b.t. WiFi)
Voor de router / switch en accespoints kun je hier kijken:

Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2

[ Voor 33% gewijzigd door tweakict op 31-07-2018 17:03 . Reden: toevoeging van netwerk producten ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel ongeveer wat ik nodig heb. Maar qua merken vind ik het lastig om te kiezen. En vergeet ik niets in deze setup? Vandaar mijn vraag.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-02 00:34
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:02:
Ik weet wel ongeveer wat ik nodig heb. Maar qua merken vind ik het lastig om te kiezen. En vergeet ik niets in deze setup? Vandaar mijn vraag.
Ja, je vergeet zeker iets.

Waar ga je alles neer zetten? Komt alles in de meterkast? Zo ja, dan wil je misschien een 10" of 19" patchkastje/rack om alles netjes in kwijt te kunnen.

Wil je al je aansluit punten actief hebben? Of alleen degenen die je daadwerkelijk gebruikt? Als je alles actief wilt hebben heb je minimaal een 24 ports switch nodig als er al 16 kabels uit je huis naar je patchpaneel komen.

Wil je een PoE switch of ga je PoE injectors gebruiken indien van toepassing voor je AP's?

400 euro ga je het in ieder geval niet mee redden als je voor Unifi gaat.

Unifi router kost minimaal 100 euro.
APs kosten minimaal 70 euro per stuk.
En een 24 ports switch zonder PoE kost ongeveer 200 euro.

Welke internet provider heb je en heb je iptv nodig? Sommige providers hebben speciale eisen voor wat je netwerkapparatuur moet kunnen om het aan de praat te krijgen. En niet alle netwerkapparatuur is even goed in te stellen.

[ Voor 10% gewijzigd door MewBie op 01-08-2018 02:39 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
@MewBie Totaal vergeten te melden.

Alles moet in de meterkast komen, ca 32cm diep. Alle aansluitingen moeten in ieder geval aangesloten worden op het patchpaneel. Misschien heb ik aan een 12 poorts switch ook wel genoeg, dan gebruik ik alleen de actieve aansluitingen.

Ik heb geen PoE nodig.

We gaan of voor glasvezel van kpn o.i.d. of voor kabel van ziggo.

Ben benieuwd naar je voorstel. Moet ik voor het patchpaneel nog een bepaald merk nemen? Let wel, alles moet geschikt zijn voor cat 6a.

Thnx