Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies over ADSL met een merkwaardige doorverbonden kabel

Pagina: 1
Acties:

• Jurrie79
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 01:52
Beste Tweakers,

Onlangs was ik bij iemand thuis om de netwerkaansluitingen op orde te brengen (televisie, telefoon en internet).

En kwam toen een voor mij merkwaardige situatie tegen met een doorgeknipte kabel van het (hoofd) KPN kastje die in mijn ogen nogal provisorisch met een tussen kabeltje is doorverbonden naar het modem.

Mijn vraag is of dit normaal is/was bij adsl aansluitingen? En of dit invloed kan hebben op de verbinding.
En of en hoe ik dit beter kan oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/qL2buxG

De doorgeknipte kabel komt uit een lasdop, waar twee draden uitgaan, één naar het modem (via de doorgeknipte en weer doorverbonden kabel) en één naar boven naar een ander kpn kastje waarvan de aansluiting geen signaal geeft (is uitgeschakeld?).

Alvast dank voor het advies!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-11 10:30
Helemaal netjes ziet het er niet uit idd, maar ik heb wel gekkere dingen gezien. In principe zal het weinig uitmaken, als het werkt werkt het. Zolang je er maar niet aan gaat lopen trekken of zo.

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:25

Fustje

Koel bewaren

Ik trof deze situatie laatst ook bij een vriend van me aan. Ik vind het erg amateuristisch ogen, maar daar ontbrak zelfs een van de (bij jou) groene mantels over de in elkaar gedraaide draden. Een nadeel is het ontbreken van trekontlasting, als je iets teveel kracht erop krijgt ligt het zo weer los lijkt mij.
Ik begrijp de adsl-monteur vaak wel, die kan ook geen ijzer met handen breken en moet doen met het materiaal wat hij bij zich heeft en de aansluitingen die hij aantreft in (soms stokoude) huizen. Maar zelfs een kroonsteentje of enige vorm van wandmontage kan er blijkbaar niet meer af tegenwoordig.

Als je de tijd ervoor over hebt, zou ik het zelf in ieder geval proberen wat netter te maken. Ik vind het sowieso geen gezicht om van dit soort draden en vormen in de meterkast aan te treffen.

Na openen beperkt houdbaar

• Jurrie79
Bedankt voor je snelle reactie mcDavid.

Weet jij misschien wat de reden kan zijn geweest dat de kabel (van de lasdop) is doorgeknipt die naar het (hoofd) KPN kastje ging? En waarom er niet gewoon gekozen is voor een losse telefoon/adsl kabel van het KPN kastje naar het modem?

Probleem is wel dat met een speedtest bleek dat (op moment van testen) de upload bijzonder laag was (+-25KB).

Als ik de kabel overnieuw wil verbinden, is het dan mogelijk om het oude KPN kastje weer te gebruiken, of moet ik ergens een nieuw aansluitkastje kopen?

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Jurrie79 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:08:
Weet jij misschien wat de reden kan zijn geweest dat de kabel (van de lasdop) is doorgeknipt die naar het (hoofd) KPN kastje ging?
Waarschijnlijk geen RJ11 stekkers en/of een tang meegekregen die geschikt is voor stugge aders.

Laatst in de winkel nog een mooie discussie er over gehad.
Medewerker: "Nee meneer, stekkers voor soepel+stug bestaan echt niet"
Ik: "Ik kan ze toch echt in jullie webshop bestellen, verklaar dat eens"
Medewerker: "Oh, weer wat geleerd"

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Speedtest zegt niet alles, weet je de afstand tot de wijkcentrale (en wat is de download snelheid?)

• Jurrie79
DJMaze schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:12:
[...]

Waarschijnlijk geen RJ11 stekkers en/of een tang meegekregen die geschikt is voor stugge aders.
Dat begrijp ik niet helemaal. Had de adsl monteur niet gewoon het meegeleverd adsl/telefoonkabeltje kunnen gebruiken, door gewoon de ene RJ11 stekker ervan in het KPN kastje te steken en de andere in het modem.

• Jurrie79
Fustje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:18:
Speedtest zegt niet alles, weet je de afstand tot de wijkcentrale (en wat is de download snelheid?)
Van de vier speedtesten die ik heb gedaan, was meest gunstige:
1338KB/s down
28KB/s up

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Zou ook een grote afstand tot de centrale kunnen betekeken. Circa 5KM is dan heel normaal deze snelheden...

Probeer de postcode eens hier:
http://www.speedtest.nl/adsl/

• ALF
  • Laatst online: 31-10 10:55

ALF

Haal de groene isolatie eens weg. Is het aan elkaar gedraaid?

Tevens wat mij meteen opvalt is dat er oranje blauw is gebruikt aan de utp kabel. Dit betekend een splitpair. Dus niet meer getwist paartje. Dit kun je beter wel in orde maken door blauw/blauw-wit of oranje/oranje-wit te gebruiken!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 08:45
Twised of niet twisted gaat geen fluit uitmaken.

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Denk dat het voor die 30cm weinig uitmaakt, idd.

• ALF

ALF

pennywiser schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:27:
Twised of niet twisted gaat geen fluit uitmaken.
Oh jawel hoor en hoe hoger de frequentie (VDSL/VVDSL en of Vplus) is dit alleen maar belangrijker. Ik zit in de telecom en kan je vertellen dat ik regelmatig wat Mbitjes erbij heb getoverd door flatcables te vervangen voor twisted varianten. Mensen keken mij dan altijd verbaasd aan. Want die waren net zo stellig als jou.

• Jurrie79
Fustje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:23:
Zou ook een grote afstand tot de centrale kunnen betekeken. Circa 5KM is dan heel normaal deze snelheden...

Probeer de postcode eens hier:
http://www.speedtest.nl/adsl/
Bedankt!
De postcode is 3078PC
De afstand tot de dichts bijzijnde centrale is volgens de check slechts 0.8 km.

• ALF

ALF

Fustje schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:28:
Denk dat het voor die 30cm weinig uitmaakt, idd.
Er staat nergens dat dit om 30 centimeter gaat. Meestal als hij zo door gelust is dan is dat om juist meer lengte te vergaren.

Misschien kan de topicstarter hier wat meer over vertellen?

• Fustje

Fustje

Koel bewaren

Jurrie79 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:30:
[...]

Bedankt!
De postcode is 3078PC
De afstand tot de dichts bijzijnde centrale is volgens de check slechts 0.8 km.
Kijk, dan zou ik inderdaad eens kijken of je dit kunt opschonen. Zal geheid meerdere MB's erbij opleveren.

Ik geloof dat de moderne modems tegenwoordig een ingebouwde splitter hebben, maar ik heb al jaren geen ADSL meer. Vroeger kon de splitter nog al eens kapot zijn. Er zou niets tussen binnenkomende kabel en modem moeten zitten denk ik.

• pennywiser
ALF schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:30:
[...]

Oh jawel hoor en hoe hoger de frequentie (VDSL/VVDSL en of Vplus) is dit alleen maar belangrijker. Ik zit in de telecom en kan je vertellen dat ik regelmatig wat Mbitjes erbij heb getoverd door flatcables te vervangen voor twisted varianten. Mensen keken mij dan altijd verbaasd aan. Want die waren net zo stellig als jou.
Hele Mbits zelfs...

@Jurrie79 Ik denk dat je je isra moet gaan opruimen dan. Wellicht is dit niet eens het isra punt.

• Jurrie79
ALF schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:26:
Haal de groene isolatie eens weg. Is het aan elkaar gedraaid?

Tevens wat mij meteen opvalt is dat er oranje blauw is gebruikt aan de utp kabel. Dit betekend een splitpair. Dus niet meer getwist paartje. Dit kun je beter wel in orde maken door blauw/blauw-wit of oranje/oranje-wit te gebruiken!
Ben nu niet op het adres. Maar kan binnenkort wel kijken wat er onder de groene isolatie zit als het nodig is.
Mijn vraag is wat ik hiermee het beste kan doen, om het beter te maken.

Kan ik niet gewoon het KPN kastje weer aansluiten en daar dan een (ronde) adsl kabel inprikken naar het modem toe? Of kan ik ergens een nieuw aansluit kastje kopen? In elkaar gedraaide draadjes lijkt mij niet de beste oplossing, of heb ik het mis?

• ALF

ALF

pennywiser schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:34:
[...]

Hele Mbits zelfs...

@Jurrie79 Ik denk dat je je isra moet gaan opruimen dan. Wellicht is dit niet eens het isra punt.
Als je om een voorbeeld te noemen, van 15Mbit naar 25 Mbit gaat dan is dat nogal een aardige percentage ja.

Maar buiten dat kom je gewoon in de problemen met langere stukken zonder twisting en Vectored lijnen. Geldt net zo voor slecht contact.

Als het goed gedaan is zouden deze kabels met zilverlasjes aan elkaar moeten zitten.

--
Jurrie79 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:35:
[...]

Ben nu niet op het adres. Maar kan binnenkort wel kijken wat er onder de groene isolatie zit als het nodig is.
Mijn vraag is wat ik hiermee het beste kan doen, om het beter te maken.

Kan ik niet gewoon het KPN kastje weer aansluiten en daar dan een (ronde) adsl kabel inprikken naar het modem toe? Of kan ik ergens een nieuw aansluit kastje kopen? In elkaar gedraaide draadjes lijkt mij niet de beste oplossing, of heb ik het mis?
Kijk even wat eronder zit inderdaad. En je kan dat even opnieuw afstrippen en met het origenele doosje gebruiken. Dit is een schroefverbinding. De nieuwere KPN doosjes zijn nog weer wat beter maar allicht zal het al beter zijn.

Kijk tevens even of er geen andere aftakkingen zijn vanaf de binnenkomende KPN/PTT kabel. Dit levert ook problemen op (zogenoemde bridgetaps)

[ Voor 44% gewijzigd door ALF op 30-07-2018 14:42 ]

• Jurrie79
pennywiser schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:34:
[...]

Het isra is een lasdop, waaruit twee kabel gaan een naar het kpn kastje op de foto waarvan de kabel is doorgeknipt en weer doorverbonden naar het modem met een kort tussen kabeltje. En één naar een kpn kastje in de woonkamer, waar nu geen signaal op staat. Ik heb begrepen de tweede kabel is uitgeschakeld, en via kpn weer ingeschakeld zou kunnen worden, zodat ik dan de (andere) aansluiting in de woonkamer zou kunnen gebruiken. Kan dit kloppen?

• pennywiser
Je kan dat kastje ertussen weg halen zodat je een schoon kabelpaar overhoudt. Dat kastje is niet meer dan een telefoon wanddoos, en die kan ook al gebrekkig aangesloten zijn. Werkt dat nog niet, isp bellen en dempingstest laten uitvoeren.

Andere kabelpaar wordt niet makkelijk denk ik. Maar sluit het modem zo kort mogelijk op isra aan, zonder wat dan ook ertussen en vandaar verder gaan met utp.

[ Voor 31% gewijzigd door pennywiser op 30-07-2018 14:44 ]

• ALF

ALF

pennywiser schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:43:
Je kan dat kastje ertussen weg halen zodat je een schoon kabelpaar overhoudt. Dat kastje is niet meer dan een telefoon wanddoos, en die kan ook al gebrekkig aangesloten zijn. Werkt dat nog niet, isp bellen en dempingstest laten uitvoeren.

Andere kabelpaar wordt niet makkelijk denk ik. Maar sluit het modem zo kort mogelijk op isra aan, zonder wat dan ook ertussen en vandaar verder gaan met utp.
Normaal gesproken eens met dit verhaal. Ware het niet dat Norm88 PTT kabel te dikke isolatie heeft om een rj11 stekkertje aan te knijpen zonder de isolatie te strippen. al zijn er varianten waarbij het wel past, maar op de meeste niet.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

ALF schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:38:
Als het goed gedaan is zouden deze kabels met zilverlasjes aan elkaar moeten zitten.
Waarschijnlijk zoals op de foto in de derde post hier: VDSL: kan het beter?

Dat is een goede verbinding en wordt ook gebruikt in een isra met lasdop.
Waarom er hier door een monteur is gekozen nogmaals te doen buiten de lasdop weet ik niet.
Ik zou het lekker laten zitten. Dit levert een betere verbinding op dan een schroefverbinding, koppelstukje of een kroonsteen (slecht plan). De enige reden om het aan te passen is als je het modem perse daar wilt hebben hangen.
Jurrie79 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:39:
Het isra is een lasdop, waaruit twee kabel gaan een naar het kpn kastje op de foto waarvan de kabel is doorgeknipt en weer doorverbonden naar het modem met een kort tussen kabeltje. En één naar een kpn kastje in de woonkamer, waar nu geen signaal op staat. Ik heb begrepen de tweede kabel is uitgeschakeld, en via kpn weer ingeschakeld zou kunnen worden, zodat ik dan de (andere) aansluiting in de woonkamer zou kunnen gebruiken. Kan dit kloppen?
De tweede kabel is de tweede lijn. Daar kan je een tweede abonnement op nemen of als je bonded internet neemt worden beide lijnen gebruikt voor vdsl.

• Jurrie79
Bedankt voor het advies Job.

Verwijderd

Die "las" in de foto is een standaard telco las. Niets mis mee. Al maak je die normaal met stukjes afval mantel i.p.v. groene isolators. Maar dat zal die monteur wel op zak hebben gehad.

• ALF

ALF

job schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:55:
[...]

Waarschijnlijk zoals op de foto in de derde post hier: VDSL: kan het beter?

Dat is een goede verbinding en wordt ook gebruikt in een isra met lasdop.
Waarom er hier door een monteur is gekozen nogmaals te doen buiten de lasdop weet ik niet.
Ik zou het lekker laten zitten. Dit levert een betere verbinding op dan een schroefverbinding, koppelstukje of een kroonsteen (slecht plan). De enige reden om het aan te passen is als je het modem perse daar wilt hebben hangen.

[...]
De tweede kabel is de tweede lijn. Daar kan je een tweede abonnement op nemen of als je bonded internet neemt worden beide lijnen gebruikt voor vdsl.
Behalve dat je het twisting verhaal dan even overslaat van de kabel waarop hij zit aangesloten? Om hoeveel meter gaat dit? Dit is nog niet bekend..

Tevens hoeft de 2e kabel niet altijd de 2e lijn te zijn. Vroegah ;) werden deze meestal parallel aangesloten zodat op 2 plekken een telefoon kon worden aangesloten. Dit is bij breedbandverbindingen uit den boze. Toch even controleren of laten controleren door de provider/KPN.

• ALF

ALF

Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:07:
Die "las" in de foto is een standaard telco las. Niets mis mee. Al maak je die normaal met stukjes afval mantel i.p.v. groene isolators. Maar dat zal die monteur wel op zak hebben gehad.
De groentjes zoals ze bij kpn genoemd worden is standaard isolatiemateriaal van een kpn monteur en is eerder gebruikelijk dan knipafval van een mantel :*) , al maakt dit verder niets uit voor de werking.

Verwijderd

ALF schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:09:
De groentjes zoals ze bij kpn genoemd worden is standaard isolatiemateriaal van een kpn monteur en is eerder gebruikelijk dan knipafval van een mantel :*) , al maakt dit verder niets uit voor de werking.
Ik wist niet dat ze die standaard op zak hadden. Ik ken de methode (al ~15 jaar) van een aantal telecom installateurs, die zeiden dat KPN dat ook deed.

In ieder geval lijkt het erg op een "standaard". :)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

ALF schreef op maandag 30 juli 2018 @ 15:07:
Behalve dat je het twisting verhaal dan even overslaat van de kabel waarop hij zit aangesloten? Om hoeveel meter gaat dit? Dit is nog niet bekend..
Daar heb je een punt. Maar dan zal je de kabel helemaal moeten vervangen. Als de snelheid en stabiliteit oke is, zou ik het laten zitten.
Tevens hoeft de 2e kabel niet altijd de 2e lijn te zijn. Vroegah ;) werden deze meestal parallel aangesloten zodat op 2 plekken een telefoon kon worden aangesloten. Dit is bij breedbandverbindingen uit den boze. Toch even controleren of laten controleren door de provider/KPN.
2 kabels uit het isra is bijna altijd 2 lijnen. Maar alles kan natuurlijk het is envoudig uit te sluiten door de lasdop los te trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door job op 31-07-2018 00:44 ]

• ALF

ALF

job schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 00:43:
[...]
Daar heb je een punt. Maar dan zal je de kabel helemaal moeten vervangen. Als de snelheid en stabiliteit oke is, zou ik het laten zitten.

[...]
2 kabels uit het isra is bijna altijd 2 lijnen. Maar alles kan natuurlijk het is envoudig uit te sluiten door de lasdop los te trekken.
Het is een UTP kabel. Dus dit zou enkel betekenen aan beide kanten op een juist paartje aansluiten witoranje/oranje of blauw/witblauw. Kan namelijk ook nog zijn dat hij aan de kan van het modem wel bijvoorbeeld aangesloten zit op blauw/witblauw, dan zou het betekenen dat de verbinding over "1 poot" loopt. Bij VDSL kan dit, maar betekend vaak meer dan halvering van snelheid en instabiliteit. Al kwam ik bij klanten waar het al jaren zo zat. :P

2 kabels is de praktijk vaak gewoon een parallellen verbinding. Dus vaak is 2x rood en 2x blauw aangesloten op DA1 en 2x oranje 2x wit op DA2. Zo kon vroeger in meerdere vertrekken een telefoon aangesloten worden zonder direct 2 nummers te hoeven hebben.

Maar hier geldt inderdaad. Dit zijn voor beide scenario's dingen die gewoon bekeken moeten worden. Topicstarter heeft ook niet meer laten horen over de situatie na wij dingen aangekaart te hebben.

Tot slot, kom je er niet uit. Laat dan iemand komen van KPN.
Pagina: 1