Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 17:13

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ik twijfel of mijn VDSL verbinding van XS4ALL wel optimaal is.

Als ik in de setting van mijn Fritzbox 7340 kijk zie ik:
Max Throughput: 52000
Current Throughput: 41080.

Ook SN ratio ligt rond de 30 a 40. Met wat googlen heb ik geleerd dat dat zo rond de 50 zou moeten liggen.

De hardware situatie is alsvolgt:
- Binnenkomend: dikke blauwe kabel
- Ouderwetse Lasdop.
- 4-aderige POTS kabel (rood/blauw/oranje/wit) +- 20cm lang
- Alcatel Splitter (eigenlijk niet meer nodig, want we gebruiken geen analoge POTS meer)
- 4-aderige POTS flatcable +-1m lang
- Fritzbox 7340 modem.

Na een en ander gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik die splitter kon dumpen en de verbinding naar het modem beter kon vervangen door een betere kabel (CAT5e netwerk kabel).

Aan de ene kant van de nieuwe kabel heb ik de RJ45 plug laten zitten. (modem kant). De ander plug afgeknipt, anders kon de kabel niet door de muur. RJ11 stekkertje er op geknepen en via een koppelstukje aan de oude korte POTS kabeltje naar de lasdop.

De situatie ziet er nu alsvolgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/2014-03-21%2023.40.29%20(Small).jpg

Het resultaat viel echter tegen.
Geen verbetering, maar zelfs een kleine verslechtering.
Current throughput is nu 39944.

Kan het nog wel beter, of moet ik maar tevreden zijn met wat ik heb? Internet draait verder prima. Ik wil het alleen graag optimaal hebben ivm mogelijk toekomstige uitbreiding met TV (nu alleen internet+bellen).

Oh ja, afstand tot centrale is via zo'n meetsite zo'n 770m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
SNR is prima. Heb je de las zelf gemaakt in de lasdop ? Indien ja , met zilverlasjes en een wafeltang zoals het hoort ?

Slechte las : koperdraden om elkaar heen gedraaid en/of of de lak niet verwijderd.

Zo op het eerste gezicht is je verbinding in orde. Kijk ook even in de modem of er geen CRC en HEC fouten binnen komen (FEC is niet zo erg). Eventueel kun je de lasdop open maken en kijken of dit correct is afgewerkt. Let ook op eventuele corrosie.

Vervang de flatcable voor een ronde twisted kabel met RJ-11 connectoren.

[ Voor 33% gewijzigd door Ruffzz op 22-03-2014 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
In de lasdop ziet het er alsvolgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/DSC_9075%20(Small).JPG

Daar heb ik zelf niks aan gedaan.

Ik zit er over te denken om dat stuk met dat zwarte koppelblokje (zie 1e foto) te vervangen door een soldeerverbinding. Met daarna krimpkousje er omheen. Ik twijfel een beetje of ik dat RJ11 pluggetje er weer helemaal lekker op heb gezet. Was een beetje lastig te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Is zo'n oude lasdop ISRA eigenlijk wel geschikt voor VDSL? Het was tenslotte ooit enkel bedoeld voor spraak-telefonie. zou een modernere IRA niet beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 12:51
Voor signaal zijn soldeer verbindingen niet altijd aan te raden. Niet ieder metaal fungeert evengoed als signaal drager waardoor je eerder signaal verlies krijgt. Je kunt beter het koppelstuk in stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 23:35
Dat ziet er allemaal wel prima uit hoor, netjes gelast met zilvertjes en groentje(s). Het enige wat ik kan opmerken dat het koppelstuk overbodig is, je wilt de kabel eigenlijk direct in de lasdop lassen en vanuit daar naar het modem (zonder tussenkomst van het koppelstuk). Maar ik vraag me hoeveel invloed dat koppelstuk heeft, waarschijnlijk is het te verwaarlozen. Je kunt dit testen door het modem direct aan te sluiten op de rj11 connector vanuit de lasdop.
MediaZoo schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 15:07:
Voor signaal zijn soldeer verbindingen niet altijd aan te raden. Niet ieder metaal fungeert evengoed als signaal drager waardoor je eerder signaal verlies krijgt. Je kunt beter het koppelstuk in stand houden.
In oudere hoofdverdelers zijn er zelfs alleen maar soldeerstroken, dus geen Krone LSA+. Als het goed is gebruiken ze daarvoor tin met een hoog zilver gehalte. Het zal misschien niet perfect zijn, maar in je modem zitten de connectoren ook gewoon vastgesoldeerd etc.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco K.
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 20:23
Maar wat probeer je precies te verbeteren? Je hebt een max throughput van 52000. Die current throughput van 41080 is het ingestelde profiel.

Wat de aansluiting betreft, als je de kabel rechtstreeks op de aders in de lasdop wilt lassen, vergeet dan niet de aders schoon te krabben. Deze oude aders hebben namelijk een laklaagje als isolatie.

De RJ11 connector is overigens niet geschikt om rechtstreeks op kabel met rood/blauw/oranje/wit aders te knijpen. Deze connector is bedoeld voor UTP kabel. De aders in de telefoonkabel die uit de lasdop komt heeft een iets dikkere doorsnede.

Als een monteur een connector op zo'n telefoonkabel knijpt, is dat in strijd met de installatievoorschriften van de providers.

De ouderwetse loodkabel met lasdop is wel geschikt voor VDSL.
Pagina: 1