Ik twijfel of mijn VDSL verbinding van XS4ALL wel optimaal is.
Als ik in de setting van mijn Fritzbox 7340 kijk zie ik:
Max Throughput: 52000
Current Throughput: 41080.
Ook SN ratio ligt rond de 30 a 40. Met wat googlen heb ik geleerd dat dat zo rond de 50 zou moeten liggen.
De hardware situatie is alsvolgt:
- Binnenkomend: dikke blauwe kabel
- Ouderwetse Lasdop.
- 4-aderige POTS kabel (rood/blauw/oranje/wit) +- 20cm lang
- Alcatel Splitter (eigenlijk niet meer nodig, want we gebruiken geen analoge POTS meer)
- 4-aderige POTS flatcable +-1m lang
- Fritzbox 7340 modem.
Na een en ander gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik die splitter kon dumpen en de verbinding naar het modem beter kon vervangen door een betere kabel (CAT5e netwerk kabel).
Aan de ene kant van de nieuwe kabel heb ik de RJ45 plug laten zitten. (modem kant). De ander plug afgeknipt, anders kon de kabel niet door de muur. RJ11 stekkertje er op geknepen en via een koppelstukje aan de oude korte POTS kabeltje naar de lasdop.
De situatie ziet er nu alsvolgt uit:

Het resultaat viel echter tegen.
Geen verbetering, maar zelfs een kleine verslechtering.
Current throughput is nu 39944.
Kan het nog wel beter, of moet ik maar tevreden zijn met wat ik heb? Internet draait verder prima. Ik wil het alleen graag optimaal hebben ivm mogelijk toekomstige uitbreiding met TV (nu alleen internet+bellen).
Oh ja, afstand tot centrale is via zo'n meetsite zo'n 770m.
Als ik in de setting van mijn Fritzbox 7340 kijk zie ik:
Max Throughput: 52000
Current Throughput: 41080.
Ook SN ratio ligt rond de 30 a 40. Met wat googlen heb ik geleerd dat dat zo rond de 50 zou moeten liggen.
De hardware situatie is alsvolgt:
- Binnenkomend: dikke blauwe kabel
- Ouderwetse Lasdop.
- 4-aderige POTS kabel (rood/blauw/oranje/wit) +- 20cm lang
- Alcatel Splitter (eigenlijk niet meer nodig, want we gebruiken geen analoge POTS meer)
- 4-aderige POTS flatcable +-1m lang
- Fritzbox 7340 modem.
Na een en ander gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik die splitter kon dumpen en de verbinding naar het modem beter kon vervangen door een betere kabel (CAT5e netwerk kabel).
Aan de ene kant van de nieuwe kabel heb ik de RJ45 plug laten zitten. (modem kant). De ander plug afgeknipt, anders kon de kabel niet door de muur. RJ11 stekkertje er op geknepen en via een koppelstukje aan de oude korte POTS kabeltje naar de lasdop.
De situatie ziet er nu alsvolgt uit:

Het resultaat viel echter tegen.
Geen verbetering, maar zelfs een kleine verslechtering.
Current throughput is nu 39944.
Kan het nog wel beter, of moet ik maar tevreden zijn met wat ik heb? Internet draait verder prima. Ik wil het alleen graag optimaal hebben ivm mogelijk toekomstige uitbreiding met TV (nu alleen internet+bellen).
Oh ja, afstand tot centrale is via zo'n meetsite zo'n 770m.