Toon posts:

Bestaat er een tool om te testen of glasschade valschade is?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 19:29
Helaas is er laatst spontaan een barst in het scherm van mijn telefoon (LG G6) gekomen.

Ik weet vrijwel 100% zeker dat dit spontaan ontstaan is, omdat ik mijn telefoon recent had gebruikt voordat ik de barst opmerkte, en de telefoon in de tussentijd enkel in mijn broekzak (voor) had gezeten.

Dit wilde ik bij garantie indienen bij BelSimpel, en tot mijn grote verbazing beweerde de klantenservice dat ze gewoon bij de reparatiedienst met een apparaat konden testen of dit echt niet val- of stootschade was.

Zelf ben ik redelijk thuis in de tech-reparatie wereld, maar ik heb nog nooit van zo'n apparaat gehoord, en heb ook geen idee hoe het zou moeten werken. Ik kan enkel bedenken dat je naar de barst kijkt, en probeert daaraan te deduceren wat er aan de hand is. Op het internet heb ik ook niks kunnen vinden.

Weet één van jullie of zoiets bestaat? Zoja, kunnen jullie er me iets over vertellen?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:45
Ook nog nooit hiervan gehoord maar het zou best kunnen bestaan, zeker aangezien ze aangeven zo'n apparaat te hebben, maar of het 100% nauwkeurig is is maar de vraag.
Ik gok van niet maar ga er maar vanuit dat zodra dat apparaat aangeeft dat het val- of stootschade is dat zij daar vanuit gaan en jou dan niet vergoeden.

Het is ook wel een beetje vreemd dat er '' ineens '' een barst in komt, dat is als je er over na denkt best wel een ongeloofwaardig verhaal.
Wat logischer zou zijn is dat het toch is gebeurd in je broekzak, door te bewegen/zitten etc. zou de telefoon gekneld kunnen worden en een beetje kunnen buigen waardoor het scherm wellicht ook breekt.
Desalniettemin zou een telefoon dat gewoon moeten aankunnen en is dat een designfout als dat toch gebeurd.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-12-2021
JohanNL schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:18:

Het is ook wel een beetje vreemd dat er '' ineens '' een barst in komt, dat is als je er over na denkt best wel een ongeloofwaardig verhaal.
Wat logischer zou zijn is dat het toch is gebeurd in je broekzak, door te bewegen/zitten etc. zou de telefoon gekneld kunnen worden en een beetje kunnen buigen waardoor het scherm wellicht ook breekt.
Desalniettemin zou een telefoon dat gewoon moeten aankunnen en is dat een designfout als dat toch gebeurd.
ook niet vergeten dat het de laatste tijd lekker warm is geweest. Warm = uitzetten.
Misschien inderdaad door hem ook in je broekzak te hebben, eventeel bij een euromuntje of je sleutels.

Maar er zullen waarschijnlijk gewoon van dit soort indicators in het toestel zitten die aangeven of het toestel ooit een impact heeft meegemaakt. Ook al is die impact maanden geleden gebeurd, die indicators zijn natuurlijk wel 'triggered' (meestal is dat maar een fire-once indicator)

[Voor 17% gewijzigd door Tokkes op 29-07-2018 18:25]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:10

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

JohanNL schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:18:
Dat kan prima. Niets ongeloofwaardig aan. Als door een kleine productiefout het toestel of het scherm onder spanning staat, kan dat heel goed. Zelf ook onlangs gehad. Ik leg de telefoon intact in het vakje achter mijn versnellingspook, ga een eindje rijden, ik haal hem eruit met een barst. Onmogelijk dat er iets tegenaan is gekomen. Telefoon zat nog in een hoesje ook. In het vakje ligt een rubber matje dus heen en weer glijden zit er ook niet in.

Lullige is dat het merendeel van de barsten komt door lomp gedrag, waardoor degenen die echt pech hebben opeens ongeloofwaardig zijn in de ogen van mensen die de wijsheid in pacht hebben.

We salute the rank, not the man.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tokkes schreef op zondag 29 juli 2018 @ 18:21:
[...]

ook niet vergeten dat het de laatste tijd lekker warm is geweest. Warm = uitzetten.
Misschien inderdaad door hem ook in je broekzak te hebben, eventeel bij een euromuntje of je sleutels.

Maar er zullen waarschijnlijk gewoon van dit soort indicators in het toestel zitten die aangeven of het toestel ooit een impact heeft meegemaakt. Ook al is die impact maanden geleden gebeurd, die indicators zijn natuurlijk wel 'triggered' (meestal is dat maar een fire-once indicator)
Dat betwijfel ik. Kost best wel wat om dat in te bouwen namelijk, gaat de toestelprijs van omhoog en das kosten/baten totaal niet interessant voor de producent.
Ik verwacht eerder dat men een tool heeft om de telefoonlogs uit te lezen tav de sensoren die de bewegingen registreren. Gyroscoop enzo, die is ook verantwoordelijk voor het automatisch draaien van het scherm als je de telefoon draait. Geen idee of android dat eigenlijk logt, maar het zou zomaar kunnen. En als je dat kunt uitlezen dan heb je daar idd je bewijs.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-07 15:44
Naar mijn weten niet.
Er zijn mappen waarbij bepaalde gevallen worden beschreven en aan de hand daarvan wordt er een besluit gemaakt.
http://uk.businessinsider...medium=webfeeds&r=US&IR=T

Zowat alle fabrikanten hebben dergelijke richtlijnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:46
Ik vraag mij af of die shock indicators voldoende bewijs is. ik wil best geloven dat hij aanslaat als je bv in de katapult gaat op de kermis. Maar ik mag hopen dat je telefoon daar gewoon tegen kan.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niet Henk schreef op zondag 29 juli 2018 @ 17:20:
Helaas is er laatst spontaan een barst in het scherm van mijn telefoon (LG G6) gekomen.

Ik weet vrijwel 100% zeker dat dit spontaan ontstaan is, omdat ik mijn telefoon recent had gebruikt voordat ik de barst opmerkte, en de telefoon in de tussentijd enkel in mijn broekzak (voor) had gezeten.

Dit wilde ik bij garantie indienen bij BelSimpel, en tot mijn grote verbazing beweerde de klantenservice dat ze gewoon bij de reparatiedienst met een apparaat konden testen of dit echt niet val- of stootschade was.

Zelf ben ik redelijk thuis in de tech-reparatie wereld, maar ik heb nog nooit van zo'n apparaat gehoord, en heb ook geen idee hoe het zou moeten werken. Ik kan enkel bedenken dat je naar de barst kijkt, en probeert daaraan te deduceren wat er aan de hand is. Op het internet heb ik ook niks kunnen vinden.

Weet één van jullie of zoiets bestaat? Zoja, kunnen jullie er me iets over vertellen?
Dat is onzin, laat je niet afschepen. Je bent niet de 1e bij wie deze week een scherm barstte van tablet of smartphone. het kan oa gebeuren door uitzetten van je batterij

haarscheur barst in scherm iPad

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-07 19:29
@Iblies Zeer interessant. Bij mij gaat het om meerdere haarscheuren, zonder enige verder zichtbare deuk of schade aan de behuizing. Kijkend naar het formulier op het gelinkte artikel heb ik goede hoop.

@The Eagle Ik geloof niet dat Android sensorinformatie bijhoud, maar BelSimpel stond erop dat ik de telefoon een factory reset gaf. Ik maakte gebruik van encryptie, en zou het kwalijk vinden als er dan unencrypted sensorinformatie opgeslagen wordt.

Ik geloof ook dat vochtindicatoren niet meer enkel gebruikt mogen worden om garantie te kunnen weigeren. O.a. dit oude artikel duid daarop. Daarom hoop ik dat dit niet meer geld. Daarnaast heb ik bij een teardown nog nooit van shock indicatoren gehoord.

I.i.g. dank voor alle reacties. Klinkt alsof BelSimpel me niet goed geïnformeerd heeft, maar ik hoop dat ze dit alsnog goed voor me afhandelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
Misschien kan @Belsimpel.nl hier nog iets aan doen?

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:44

LankHoar

Langharig tuig

Heb je deze telefoon langer of korten dan 6 maanden? Indien korter zou ik er geen moeilijk verhaal van maken en mocht Belsimpel dan komen met "valschade" o.i.d. dan gewoon zeggen dat ze dat moeten bewijzen en je alsnog reparatie onder garantie tegemoet ziet (want bewijslast ligt bij hun in die periode).

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• loki504
LankHoar schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:48:
Heb je deze telefoon langer of korten dan 6 maanden? Indien korter zou ik er geen moeilijk verhaal van maken en mocht Belsimpel dan komen met "valschade" o.i.d. dan gewoon zeggen dat ze dat moeten bewijzen en je alsnog reparatie onder garantie tegemoet ziet (want bewijslast ligt bij hun in die periode).
https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Er zit 2 jaar garantie op deze telefoon. Dus 2 jaar lang mag/moet Belsimpel gaan bewijzen dat het om valschade gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:44

LankHoar

Langharig tuig

loki504 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:45:
[...]

https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product

Er zit 2 jaar garantie op deze telefoon. Dus 2 jaar lang mag/moet Belsimpel gaan bewijzen dat het om valschade gaat.
Garantie ligt ingewikkelder dan dat. De eerste 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkoper, van maand 7 tot 24 bij de koper. Niet helemaal 100% sluitend, maar lees bijvoorbeeld dit: https://www.consumentenbo...ie-binnen-garantietermijn

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• loki504
Ook in jou linkje staat dat je bij "extra" garantie meestal niets hoeft te bewijzen. Dus sluit prima aan met wat Rijksoverheid meldt.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee