Advies gevraagd LG OLED nu nog surround aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmey83
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-03 11:33
Op dit moment ben ik in bezit van een nieuwe LG oled C7 tv 55 inch tv. Hierop heb een pioneer vsx 321 5.1 surround set aangesloten met optische kabel. Mijn "randapparatuur" die ik op de tv aangesloten heb met HDMI bestaan uit:
-playstation 4 pro waarmee ik game en bluray kijk (netflix/spotify doe ik via de tv -app)
-mediaspelder met kodi/oldskool games
-tv kastje van fiber
-eminent mediaspeler (gebruik ik steeds minder omdat ik nu smart tv heb met inwendige media player)

Op de tv gebruik ik ook de aanwezige apps: spotify (connect via macbook of iphone), netflix(4k abbonement) en ook de inwendig media player waneer ik een HDD op de tv aansluit. Hierop staan diverse video en fotobestanden.

alle randapparatuur is met een correcte HDMI kabel aangesloten op de TV ik heb beeld en bijpassend geluid.
Maar mijn 5.1 pioneer VSX 321 kent echter al enige jaren kuren wat betreft het geluid.
Het grote probleem is dat mijn 5.1 VSX 321 soms wel soms geen geluid geeft. Ik moet hem regelmatig opnieuw aan en uit zetten of even wisselen van bron voordat er weer geluid is. Dit is compleet random maar komt vooral bij het switchen van films, tussen apps op de tv of bron of op pauze zetten. Deze issues had ik ook al toen ik alle apparatuur via HDMI naar deze VSX321 had en dan de versterker via HDMI aan mijn vorige TV had aangesloten. Meestal was het dan alles uit en aan moeten zetten. Dus het ligt niet aan de optische, danwel HDMI aansluiting maar het niet goed verwerken van het signaal van de VSX 321 versterker. Beeld heb ik gewoon altijd. Deze problemen zijn niet onbekend: op internet meerdere klachten, maar ja net buiten garantie natuurlijk. De reden dat ik nu optische aansluiting TV-Surround heb gekozen is omdat ik wel graag 4K signaal kan zien van bijvoorbeeld mijn playstation pro, mijn versterker kan alleen 1080p doorsturen als ik via hdmi mijn randapparatuur zou aansluiten.

Mijn besluit staat dan ook vast om een nieuwe surround set te kopen, ik woon nu toch vrijstaand dus een wat "luidruchtiger setje" zou ook kunnen.

De vraag is wat voor surround set en wat is nu de ideale aansluiting in mijn geval? Denkende aan: geen input lag willen met de playstation gaming, wel optimaal gebruik maken van de bron en de bijbehorende geluidsporen.
1) Randapparatuur->surround->tv?
2) Randapparatuur->tv<->surround set?
De reden dat ik dat vraag is dat ik "bang ben" dat a) als ik alles via surround en dan naar de tv aansluit ik eventueel input lag zou krijgen. Dat was niet het geval met de pioneer VSX 321maar ja die kan alleen tot 1080p signaal weergeven. b) de surround misschien toekomstige signalen niet goed door zou geven.

Ik zit met een budget van 1500 a 2000 euro en zou het alleen willen opschroeven als het echt niet anders kan.
Ik wil 5.1 of zelfs een dolby atmos setje. Geen enkele soundbar.
Graag jullie advies over aansluiting en eventueel een paar sets.
BVD
mocht ik nog niet nauwkeurig genoeg zijn in mijn vraagstelling..geeft gerust aan! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Welke surround set is meer iets voor
Alternatief defecte receiver. Aankoopadvies hoort hier niet thuis en tevens mist het topic de eigen inzet van wat zelf al gevonden is. Aangezien alles persoonlijk is zal er toch vanuit jou een opzet gemaakt moeten worden wat je precies wilt. 1500-2000 lijkt veel geld, maar je bent er zo doorheen. Ik zou dan ook liever een goede 5.1 neerzetten dan een mindere 5.1.2 of 5.2.4 of hoe ver je wilt gaan. Opties noemen is ook niet te doen omdat er simpelweg honderden combinaties te maken zijn.

Qua aansluiten, alles met HDMI aansluiten op de receiver. Dat is geen probleem als de HDMI 2.0b en HDCP 2.2 ondersteunt. Dan heb je gewoon doorgifte van 4K, HDR, er cetera. Nu met S/PDIF mis je sowieso alle formaten boven gewone DTS 5.1 en Dolby Digital 5.1. Mits de TV überhaupt die tracks uitvoert en niet eerst naar 2.0 stereo terug zet. De extra lag die de receiver geeft is te verwaarlozen als je deze gewoon op Pass Through zet. Dus niet laten upscalen, dat kost wel tijd. De meeste input lag zit in de TV.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmey83
Top bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:38

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@timmey83 Zoals @FeaR al zegt: alles aansluiten op de receiver en vandaar met HDMI naar de tv. Eventueel geluid van de tv, zoals via de 4k Netflix app, dan weer via HDMI ARC naar de receiver terug (gaat over dezelfde kabel), of eventueel via optisch terug naar de receiver. In dat laatste geval voorkom je eventuele problemen met HDMI ARC, maar daar lever je surroundformaten voor in.

De keuze van een receiver hoeft gelukkig niet ingewikkeld te zijn. Gebruikt de Tweakers Pricewatch en filter daarbij op de volgende punten:

1) Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
2) Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
3) Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
4) Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
5) Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
6) Vanzelfsprekend de prijs.

Op 1 t/m 4 vergelijk je in de pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Je zult zien dat er voor jouw budget dan heel veel receivers beschikbaar zijn. Wees je wel bewust van het feit dat in audio-videoland alles heel snel op kan ;)

Over Watt en Ohm hoef je je niet druk te maken in elk geval. Tenzij je heel exotische speakers gaat aansluiten. Daarbij dus ook gelijk een vraag: moeten er uit jouw budget van € 1500 - € 2000 ook nog speakers gekocht worden? In dat geval zou ik zo'n 30 tot 35 % van het budget aan de receiver + kabels besteden en de rest aan de speakers. Je kunt daarbij natuurlijk kiezen voor een kant-en-klare homecinemaset, maar ook voor een receiver + speakerpackage, of alles los kopen. Bij de laatste variant heb je natuurlijk zelf geheel de vrije keuze. De belangrijkste speakers in een 5.1-opstelling, of elke andere surroundvariant, zijn de frontspeakers (stereo links + rechts dus) en dan de center. Deze koop je liefst van hetzelfde merk en dezelfde serie zodat ze qua klankbeeld helemaal bij elkaar passen. Dat zorgt er namelijk voor dat stemmen en de rest van het geluid van voren een zelfde soort klank hebben en je geen rare verschillen hebt als het geluid zich van links naar rechts verplaatst. Alle effectspeakers, dus de subwoofer en de surrounds (rear, side, atmos) mogen van andere merken zijn. Daarvan is de klankkleur veel minder belangrijk.

Bij de bekabeling hoor je een hoop audiofiel geneuzel, maar in principe voldoet élke highspeed HDMI-kabel en is er geen verschil tussen een van een paar euro van de Action of MediaMarkt t.o.v. een dure van een chique merk. Gewoon een goedkope kopen dus, zolang het maar highspeed is. Voor speakerkabels geldt hetzelfde. Volledig koper en dan hoeft het geen tientallen euro's te kosten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmey83
Top neem ik mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmey83
Hoe zit het nu met receivers die aanduiding 5.1 zijn of 7.1 maar wel atmos ondersteunen? Ik dacht dat de receiver dan 5.1.2 moest zijn of 7.1.2 in het geval van 2 atmos speakers en 1 sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Een receiver kan meer kanalen verwerken/processen dan dat er versterkers aanwezig zijn. Als je meer speakers dan versterkte kanalen hebt zal je via de Pre-Out een losse versterker aan moeten sluiten om aan de extra versterkte kanalen te komen. Voor Atmos heb je minimaal 7 versterkte kanalen nodig om dan tot 5.x.2 te komen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-10 10:59
Bij veel receivers kun je 2 of meer kanalen toewijzen. Dan kun je dus zelf bepalen of je bijv 7.1 of 5.1.2 of 5.1+2 doet. Zoals FeaR al zegt, voor jou is het belangrijk dat je minimaal 7 versterkte kanalen hebt.

Ik weet niet hoe groot je kamer is, maar als die niet al te groot is, kun je voor 2000 euro best een leuk 5.1.2 setje bij elkaar sprokkelen, bv een Denon X1400H met Dali Zensor 3 als front, pico als rear en vokal pico als center (of een gewone vokal als je 160 euro meer wil uitgeven) en een 9F als sub. Qua hoogtespeakers moet je voor jezelf bedenken of je Atmos enabled speakers wil (die plaats je laag, maar richt je op het plafond, zodat het geluid van het plafond afkaatst) of echte plafondspeakers. De atmos enabled speakers zijn makkelijker te plaatsen, maar voor de juiste ervaring schijn je wel een plafond dat het geluid goed weerkaatst te moeten hebben (dus glad). Plafondspeakers plaats je uiteraard op of in je plafond. Meer info over plaatsing kun je op de Dolby site vinden: https://www.dolby.com/us/...-speaker-setup/index.html

Een alternatief voor je hoogte speakers zijn trouwens de Dali Alteco speakers. Die kunnen zowel upfiring als hoog aan de muur gebruikt worden. In het laatste geval zal het uiteraard niet helemaal hetzelfde effect geven als plafondspeakers, maar waarschijnlijk wel weer beter geluid dan atmos enabled speakers, zeker bij een geluidsabsorberend plafond.

Wil je 5.1.4, wat uiteraard idealer is voor de atmos beleving, dan zit je voor jouw budget toch meer aan een soundbar setje met upfiring speakers vast. Of een 9 kanaals receiver met een heel stuk mindere speakers dan bijv de Dali's. Voor een 9 kanaals receiver ben je toch al snel een kleine 1000 euro kwijt. Als je heel erg tevreden bent met je huidige speakers, dan kun je die eventueel houden en voor een paar honderd euro 4 plafondspeakers kopen. Uiteindelijk moet je voor jezelf beslissen wat je het belangrijkst vindt en fijn vindt klinken.
Pagina: 1