Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netgear netwerk "sterk" genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bjornto
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-09 16:32
Voor mijn bedrijf heb ik de volgende situatie:
Is dit stabiel (sterk) genoeg voor wat ik nodig heb?

Afbeeldingslocatie: https://b-star.be/bol/netwerksituatie.png
Rechts bovenaan de modem van Telenet (nieuwste generatie)/
A = Netgear GS308P (gigabit 4+4POE poorten)
B = Netgear ProSafe GS108PE (gigabit 4+4POE poorten)
C = Netgear GS308 (gigabit 8 poorten)
D = Gigaset N510IP Pro (DECT - telefoon - basisstation)
E = NVR-Station (voor opname van camerabeelden, ook via DDNS extern bereikbaar)
Op de A en B staan elk 2 camera's (althans voorlopig) van 720P aangesloten.
verder zit er een brug tussen B&C en verdeel ik de connecties tussen B&C.
Dat zijn enkele printers, een Airport-extreme, 2 betaalterminals en een iMac.

Afstanden
A = net naast de modem
B = 17-20meter verwijderd van de modem
C = 10cm van B
D = Net onder B
E = 5 meter van C (mocht dat wat nut hebben, deze info)
Camera's op A = 6 en 10meter
Camera's op B = 2 en 4 meter

De ProSafe GS108PE is er recent tussen geplaatst en de 2 extra camera's bijgezet.
Voorheen merkte ik dat soms de GS308 zorgde voor een "vertraagd" netwerk na enige tijd.
Speedtest +- 120mbits, terwijl doorgaans 400mbits. Na het rebooten laat het wel weer 400mbits door.
Kan het zijn dat dit nu opgelost gaat zijn, nu de aparaten verdeelt zijn over de 2 switches nu?

Het is voor alle duidelijkheid maar tijdelijk, tot we de volledige winkel en atelier gebouwd hebben, dan zou ik een kleine server-rack plaatsen met professionele POE switch.

Mvg,
Bjorn

ps: de camera's worden vaak extern bekeken dus de upload-speed wordt ook vaak benut.

Afbeeldingslocatie: https://b-star.be/bol/netwerksituatie.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door bjornto op 28-07-2018 01:24 . Reden: extra info ]

Alle reacties

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

bjornto schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 01:18:
...
ps: de camera's worden vaak extern bekeken dus de upload-speed wordt ook vaak benut.
Welke upload-speed?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:34

Typhone

Who Dares Wins

Heb je het 400/40 pakket van Ziggo toevallig (ik zie rechtsboven een Ziggo modem). Ik weet niet of die tegelijk ook als router dient noch heb ik ooit getest of die in dergelijke situaties alles goed verwerken kan aangezien de mijne in bridge modus staat.
Toevallig ben ik de afgelopen 1,5 week bezig geweest het hele netwerk hier kort te sluiten en heb ik uiteindelijk alle Netgear switches eruit geknikkerd omdat mijn snelheid ergens bleef hangen. Een willekeurige Netgear GS105 switch bleef elke keer een kabel als 100mbit herkennen ipv 1Gbit.

Na vervangen werd dat dit:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7506230836.png

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:46
Waarom heb je twee topics en zoek vraag je of de netgear goed is als je ze al hebt alleen dan minder ports?

Netgear ProSAFE JGS524PE - Switch - Ervaringen

Cloud ☁️

• bjornto
Gewoon de snelheid waaraan hij moet gaan data doorsturen (uitgaande pakketten dus)
Typhone schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 06:58:
Heb je het 400/40 pakket van Ziggo toevallig (ik zie rechtsboven een Ziggo modem).
Nee, Telenet (BE) maar is idd zelfde modem als Ziggo en heb ook 400/40.
Typhone schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 06:58:
Een willekeurige Netgear GS105 switch bleef elke keer een kabel als 100mbit herkennen ipv 1Gbit.
Dat zou hier dus ook het probleem kunnen zijn met de GS308
HKLM_ schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 07:17:
Waarom heb je twee topics en zoek vraag je of de netgear goed is als je ze al hebt alleen dan minder ports?
Hier vraag ik of het huidige netwerk het aan zou kunnen en in de andere vraag ik naar ervaringen over de 24-poorts. Ten slotte gaat die nog feller belast worden, aangezien die gaat moeten werken ter vervanging van 3 switches nu.

• bjornto
Een extra vraag: Zou het voor de modem dan, wat Typhone aanhaalde, ook wat te zwaar kunnen worden?
Plaats ik er best zelf een router tussen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11 16:02
Welk probleem ondervind je nu precies?

• bjornto
Nielson schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:19:
Welk probleem ondervind je nu precies?
Op dit moment niets, aangezien de nieuwste switch (B - ProSafe GS108PE) er net is bij gekomen en de kabels iets anders georganiseerd is. Maar ik wil wel een stabiel systeem. Voorheen was vaak het probleem dat er ineens maar 100mbits ipv 400mbits door de GS308 kwam (allicht door het mankement die Typhone aanhaalde, dat hij de kabel als 100mbits erkend ipv 1000mbits.

Maar ikzelf ben niet altijd thuis, dan houd m'n partner de zaak open. Als het systeem er dan uit ligt... krijg dat maar uitgelegd aan de telefoon hoe ze het moet oplossen :X

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:26

SeatRider

Hips don't lie

bjornto schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:44:
Maar ikzelf ben niet altijd thuis, dan houd m'n partner de zaak open. Als het systeem er dan uit ligt... krijg dat maar uitgelegd aan de telefoon hoe ze het moet oplossen :X
Switch uit en aanzetten is niet voldoende?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• bjornto
SeatRider schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 09:52:
[...]

Switch uit en aanzetten is niet voldoende?
Dat is de oplossing, maar ze kent niets van technologie en de switch is niet zo gemakkelijk bereikbaar (tegen de muur net onder het plafond).

• bjornto
Met de huidige config...er zit een Airport-Extreme voorbij de switches. En zo via WiFi naar m'n iMac haal ik nog dit resultaat. En daar ben ik tevreden mee :)
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/7506502659.png

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18
Allemaal prima zo.
Een 720P camera doet amper enkele megabit/sec.
Zelfs alles op 100Mbps had prima gewerkt voor je interne video-LAN.
Natuurlijk met je 400Mbps internet & Airport Extreme is dit niet zo'n goede match dus gigabit-ethernet is hier wat logischer.

• bjornto
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:26:
Allemaal prima zo.
Een 720P camera doet amper enkele megabit/sec.
Zelfs alles op 100Mbps had prima gewerkt voor je interne video-LAN.
De camera's geven zelf 1280x720 op 2Mbits en 19fps. Dus dat valt op zich inderdaad mee.
Natuurlijk, zodra ik op afstand die beelden ook "live" ga bekijken, verdubbeld het verkeer natuurlijk.
En ik heb ook géén idee wat VOIP verbruikt, gezien heel de telefooncentrale via VOIP is.
jvanhambelgium schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:26:
Natuurlijk met je 400Mbps internet & Airport Extreme is dit niet zo'n goede match dus gigabit-ethernet is hier wat logischer.
Hoezo niet zo'n goede combinatie?
De airport extreme staat als laatste in rij als "acces point" om zo de macBooks ook te voorzien.
De iMac heb ik dan ook op WiFi staan omwille van de functie AirDrop. Als je hem op ethernet aansluit, ben je die functie kwijt.
En als de provider 400 beloofd en ik meet via WiFi op m'n iMac 389, dan ben ik best tevreden.
Alle andere aparaten staan wél zo veel mogelijk op ethernet.

UPDATE: bovenstaande over AirDrop is achterhaald... Ik heb ontdekt dat als ik voor WiFi IPv4 uitschakel en IPv6 op "link-local only" zet, dat Airdrop nog werkt en ik perfect internet via ethernet kan nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door bjornto op 28-07-2018 10:45 . Reden: Extra tekst ]

• jvanhambelgium
Ik bedoel dat als je 100Mbps LAN zou hebben en 400Mbps Internet is je beperkende factor natuurlijk de 100Mbps LAN natuurlijk.Sta je daar mooi met je macbooks die vlot 400Mbps kunnen doen wireless als het moet...
Vandaar dat je gigabitlan-opstelling prima combinatie is met je huidig internet-abbo.

Voip hangt ook af van de gebruikte codec (vb G.711, G.729) maar je sowieso nooit meer als 100 kilobits/sec per call ... (50 packets/sec)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
bjornto schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:30:
En ik heb ook géén idee wat VOIP verbruikt, gezien heel de telefooncentrale via VOIP is.
Niet genoeg om je zorgen over te maken. In 'idle' ongeveer 0, en in gebruik ongeveer 100kbit/sec in beide richtingen per gesprek (als we het over audio hebben. Videotelefonie is een heel ander verhaal, natuurlijk).

• bjornto
Dus, conclusie: voorlopig is dit systeem stevig genoeg dus, als tijdelijke installatie.
Klopt?

• jvanhambelgium
Absoluut!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is afhankelijk van hoe je extern bekijkt connect je dan met de NVR of kijk je op een groot scherm naar de beelden van de vier individuele camera's. Via de NVR geen probleem want die regelt de datastream en 4 in een beeld is 1 stream. Doe je individuele camera's kan het lastig worden. Via een NVR zou je wel 64 camera's tegelijk kunnen bekijken anders niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• bjornto
Frogmen schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 13:09:
Het is afhankelijk van hoe je extern bekijkt connect je dan met de NVR of kijk je op een groot scherm naar de beelden van de vier individuele camera's. Via de NVR geen probleem want die regelt de datastream en 4 in een beeld is 1 stream. Doe je individuele camera's kan het lastig worden. Via een NVR zou je wel 64 camera's tegelijk kunnen bekijken anders niet.
Als ik extern kijk is het via de NVR, dus één stream, of via de app en dan is het camera per camera scrollen.
In de winkel en atelier is het gewoon HDMI van de NVR zelf (met een splitter tussen naar 2 schermen).
Pagina: 1