Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 21:13
Mijn vraag:

Wie heeft er ervaring met slimme systemen zoals de Evohome en kan mij tips geven over welk systeem het beste zou passen in combinatie met mijn wensen. ? Ik zoek een goede prijs prestatie maar ben zeker bereid iets meer geld uit te geven als dit echt meerwaarde oplevert. Alle tips en suggesties zijn welkom!

Achtergrond:
Ik heb de wens om verschillende ruimtes in mijn huis apart in te kunnen stellen qua temperatuur. Ik loop er nu tegen aan dat in de winter er best veel kracht nodig is van de cv/radiatoren om de beneden verdieping warm te krijgen. Als het daar 20 graden is zijn de slaapkamers inmiddels zo'n 22 a 23 graden geworden. Nu kan je natuurlijk de radiator dichtdraaien en later weer open doen maar is erg omslachtig. Daarnaast heb ik een pellet kachel en als die aanstaat krijg je precies het omgekeerde effect.

Ik zoek dus een systeem waar ik voor elke radiator (ruimte) apart de temperatuur in kan stellen. Gaat om 3 slaapkamers, een gang, een ruime zolder (met te krappe radiator), douche en beneden verdieping met nog 4 radiatoren (die moeten dezelfde temp gaan geven). Een goede app is essentieel en het liefst de 'nieuwste' techniek (met andere woorden: moet wel een betrouwbare grote partij zijn die levert en die updates geeft)

CV ketel is een Remeha Avanta (modulerend)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Mijn installateur is heel duidelijk en geeft aan dat wat hem betreft Evohome van Honeywell een zeer goede opties is. Zelf vind ik het lastig een oordeel hierover te geven. Er zijn diverse systemen op de markt maar ze lijken op het eerste oog hetzelfde te bieden. Ik slaag er dus niet in om een goede vergelijking te maken. De evohome zou exclusief installatie ongeveer 1400 euro gaan kosten

Beste antwoord (via xxxMaverick op 13-04-2019 14:08)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:34

Illusion

(the art of)

xxxMaverick schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:28:
De afspraak zoals hierboven genoemd is gemaakt en ik heb de cv bijgevuld tot 2 bar. Ik heb deze week het verloop echter in de gaten gehouden en hier gebeuren vreemde dingen. De druk van de ketel varieert nu van 0,8 bar in rust (maar soms ook 1,6 in rust) tot 1.9 in bedrijf. Dit lijkt me geen normaal gedrag.

Mijn vraag, en ik vrees het antwoord, : Wie heeft een idee wat hier aan de hand kan zijn? Zou de cv ketel toch zo een enorme opdonder hebben gehad van al die storingen enz dat er permanente schade is ontstaat? En hoe los ik dit dan op?
Dat klinkt als een lek expansivat. Het drukverschil komt niet zozeer door wel/niet stoken van de ketel, maar door de *gemiddelde* temperatuur van *al* het water in je systeem. Warm water zet uit, kan nergens heen, dus druk loopt op.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Gewoon thermostatische kranen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Naast het systeem van Honeywell EvoHome is er ook nog het Max! systeem dat via de Duitse site van ELV te verkrijgen is (http://www.elv.de/heizungssteuerung.html). Dit systeem is deels vergelijkbaar met de EvoHome, in die zin dat het meerdere zones kan aansturen, het is alleen onduidelijk of elke zone ook apart de ketel kan laten inschakelen. Zie voor meer toelichting deze post: Nilvo in "Gas besparen door middel van CV tuning deel II"

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Ik vind 1400 een hoop geld voor zoiets. Misschien iets heel anders, zonder fancy app.

Ik meen dat je Avanta een 'openhaard' functie of iets dergelijks heeft. Als ik het goed heb kun je daarmee de andere ruimtes verwarmen als de pellet kachel aanstaat. Kun je via de iSense (als je die hebt) instellen.

Ik zou op de andere kamers thermostaat kranen zetten voor de max temperatuur. Of voorzien van klokthermostaatkraanen als het programeerbaar moet zijn.

Volgens mij haal je dan +80% wat je wilt voor een fractie van die 1400 euro.

Verder heb je ook nog radiatorkranen op zwave, geen ervaring mee, maar in theorie kun je het dan zelf zo maken zoals je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
Sethro schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 06:58:
Gewoon thermostatische kranen plaatsen?
Zinvolle reactie joh..... zucht. Lees eerst eens goed voordat je zo’n reactie plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik twijfelde ooit tussen Evohome & Tado ( met dan een intelligente kraan op iedere radiator ) op dit moment even laten varen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-05 07:26
xxxMaverick schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:25:
Mijn vraag:

Wie heeft er ervaring met slimme systemen zoals de Evohome en kan mij tips geven over welk systeem het beste zou passen in combinatie met mijn wensen. ? Ik zoek een goede prijs prestatie maar ben zeker bereid iets meer geld uit te geven als dit echt meerwaarde oplevert. Alle tips en suggesties zijn welkom!

Achtergrond:
Ik heb de wens om verschillende ruimtes in mijn huis apart in te kunnen stellen qua temperatuur. Ik loop er nu tegen aan dat in de winter er best veel kracht nodig is van de cv/radiatoren om de beneden verdieping warm te krijgen. Als het daar 20 graden is zijn de slaapkamers inmiddels zo'n 22 a 23 graden geworden. Nu kan je natuurlijk de radiator dichtdraaien en later weer open doen maar is erg omslachtig. Daarnaast heb ik een pellet kachel en als die aanstaat krijg je precies het omgekeerde effect.

Ik zoek dus een systeem waar ik voor elke radiator (ruimte) apart de temperatuur in kan stellen. Gaat om 3 slaapkamers, een gang, een ruime zolder (met te krappe radiator), douche en beneden verdieping met nog 4 radiatoren (die moeten dezelfde temp gaan geven). Een goede app is essentieel en het liefst de 'nieuwste' techniek (met andere woorden: moet wel een betrouwbare grote partij zijn die levert en die updates geeft)

CV ketel is een Remeha Avanta (modulerend)
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Mijn installateur is heel duidelijk en geeft aan dat wat hem betreft Evohome van Honeywell een zeer goede opties is. Zelf vind ik het lastig een oordeel hierover te geven. Er zijn diverse systemen op de markt maar ze lijken op het eerste oog hetzelfde te bieden. Ik slaag er dus niet in om een goede vergelijking te maken. De evohome zou exclusief installatie ongeveer 1400 euro gaan kosten
Er is nog een topic met een vergelijkbaar alternatief:
Tado Smart Thermostat Topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 11:18
Je hebt volgens mij meerdere opties:

- EvoHome of Tado voor een thermostaatknopgeregelde ruimte afhankelijke verwarming. Op iedere radiator die je apart wil aansturen, kun je dan apart de temperatuur regelen en een apart schema maken. Om dit optimaal te krijgen, zul je eigenlijk alle radiatoren moeten voorzien van een Evohome/Tado-knop. Dit is wel een kostbare optie, maar zal precies doen wat je wil. Je zult qua installatie mogelijk wel een loodgieter een soort bypass moeten laten maken voor het geval dat alle radiatoren dicht komen te staan

- Een thermostaatknop op de slaapkamers, permanent ingesteld op de gewenste temperatuur. Dit voorkomt dat de slaapkamers te warm worden. Als de woonkamer verwarmd wordt, worden de slaapkamers mee verwarmd. Als deze dan de ingestelde temperatuur bereiken (zeg 18 graden), wordt de kamer niet verder verwarmd. Hiermee voorkom je dat ze te warm worden. Het nadeel is dat de kamers niet verwarmd worden als de woonkamer niet ook verwarmd wordt (bijvoorbeeld omdat je je pelletkachel aan hebt staan).

- Een zoneklep in de aanvoerleiding voor de bovenverdieping met een aparte thermostaat voor de bovenverdieping. Daarmee scheidt je fysiek de verwarming van de boven- en benedenverdieping. Op de 1e verdieping komt een aparte thermostaat (met een eigen schema) te hangen die ook de ketel aanstuurt. Ik heb hier geen ervaring mee, maar volgens mij moet dat door een installateur worden aangelegd.

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Desmoerick schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 11:06:
[...]

Zinvolle reactie joh..... zucht. Lees eerst eens goed voordat je zo’n reactie plaatst.
Ik snap je punt niet. Volgens mij is dit de methode om precies te doen wat de TS wil icm openhaard functie van de thermostaat tegen de laagste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Dank voor de antwoorden! ik zal de andere topics eens doorspitten. Keuze is dus een (halve) budget oplossing voor onder de 100 euro of alles wat ik wens voor een stuk hoger bedrag. Ga me eens verder inlezen. Aan jullie reacties te zien zijn er iig niet legio alternatieven als ik dit systeem op het oog heb en zou het geen slechte keuze zijn (wellicht wat duur). Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
@Grolsch heeft een vergelijkbaar systeem van Danfoss als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
Let met die Tado op dat hij volledig "vanuit de cloud" draait. Geen internet is, mogelijk, geen verwarming. Maar in ieder geval staat je hele verwarmingsgedrag op een of andere server.

Ik heb dezelfde wensen als jij en stond op het punt een heel assortiment Tado spul te kopen, maar toen ik dat las heb ik er vanaf gezien. Ik heb nog geen alternatief gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ik twijfel al een tijdje over het homematic systeem. De oude versie kan volledig offline, de nieuwe (homematicIP) zit in de cloud, maar is backwards compatible met de oude controller.
Voordeel is dat je ook de mogelijkheid hebt om losse thermostaten aan de wand te schroeven ipv op de sensor in de kraan te vertrouwen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan_f
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06-2022
Misschien een beetje off topic. Maar het klinkt me in de oren dat de capaciteit van je radiator in de woonkamer te klein is. Over het algemeen zijn de capaciteiten van de radiatoren zo afgestemd dat het makkelijk 20 graden in de woonkamer is en 18 in de slaapkamers,

Een andere, goed werkende oplossing (en ook best wel goedkope) oplossing is om je radiatoren in de woonkamer te vervangen door radiatoren met een grotere capaciteit. Als je de bedragen voor de regeling hoort dan is het vervangen van de radiator goedkoper.
Misschien kun je ook wat oplossen met isolatie (HR++ glas etc), maar dat loopt meer in de papieren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-07 17:46
Je kunt het ook instellen met de Itho Spider.

Deze kun je zo configureren als in de TS word aangegeven en er zit een grote partij achter. Werkt ook op een Avanta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
ik heb inmiddels een complete offerte voor de evohome binnen. Prijs valt me toch wat tegen. Ook adviseert men om een bijpass te installeren (geen idee waarom dit nodig is, moet ik nog vragen. Iemand een idee?). Verder vind men het nodig om thermosstaat ventielen erbij te doen (vreemd, ik zou denken dat een evohome een compleet pakket was?) en rekent men 8 uur voor het installeren. Iemand een idee of dit een beetje reëel is? komt mij als stevig over....

Voor de mensen met interesse hieronder de complete offerte:

honeywell evohome wifi pakket 1012723: 1 € 749,95 € 749,95
- evotouch wifi bedieningspaneel
- tafelstandaard/lader
- 8x radiatorregelaar met hulpstukken (HR92)
- draadloze ketelmodule Opentherm (R8810)
Radiatorregelaar met hulpstukken (HR92) 2x € 147,90 €
Thermostaatventiel Honeywell V2000 1/2” dubbel haaks links 9x € 179,55
Knelset voor V2000 1/2”x15mm 9 x € 17,55
O
Bypass € 64,95
Richtprijs aansluitmateriaal en montage bypass € 100,00
€ 1.094,95 €

Omschrijving Aantal Prijs p.s. Prijs
Kabels en kleinmateriaal 1 € 40,00 € 40,00
Montage kosten inclusief: 8 € 75,00 € 600,00
- Inleren systeem
- Uitleg + voorbeeld instellen weekprogramma
- Wij rekenen geen voorrijkosten
- 3 jaar extra garantie op het evohome systeem! (totaal 5 jaar)
Totaalprijs montage inclusief BTW € 640,00
Totaalprijs inclusief BTW € 1.734,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Stanley22_7 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 06:45:
Je kunt het ook instellen met de Itho Spider.

Deze kun je zo configureren als in de TS word aangegeven en er zit een grote partij achter. Werkt ook op een Avanta.
Nog niet eerder gezien. Ga eens kijken of dit een betere en goedkopere optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
jan_f schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:33:
Misschien een beetje off topic. Maar het klinkt me in de oren dat de capaciteit van je radiator in de woonkamer te klein is. Over het algemeen zijn de capaciteiten van de radiatoren zo afgestemd dat het makkelijk 20 graden in de woonkamer is en 18 in de slaapkamers,

Een andere, goed werkende oplossing (en ook best wel goedkope) oplossing is om je radiatoren in de woonkamer te vervangen door radiatoren met een grotere capaciteit. Als je de bedragen voor de regeling hoort dan is het vervangen van de radiator goedkoper.
Misschien kun je ook wat oplossen met isolatie (HR++ glas etc), maar dat loopt meer in de papieren,
tja, de radiatoren zijn krap bemeten inderdaad. Opvallend wat is een nieuwbouwwoning uit 2008 met wel verder goede isolatie en HR glas enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@xxxMaverick ik zit ook te kijken naar evohome of alternatieven. Die itho oplossing is idd ook wel het bekijken waard. Ze hebben het wel ergens over een account op de website aanmaken als eis. Ik wil eigenlijk wegblijven van "cloud" oplossingen oid, weet je hoe dat met honeywell zit?
Op zich lijkt het ook goed zelf te installeren

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanley22_7
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-07 17:46
zonoskar’s review laat al eea zien van de Itho. Hier in huis draait die met verwarming per ruimte (8 zones) en ventilatie naast de spider ook CO2 en RF gestuurd. Cloud is om klokprogrammas te maken en grafieken weer te geven. Ook zonder internet loopt de instalatie de ingestelde programma’s door en is bij te stellen met hun app. (App alleen bij internet verbinding)

[ Voor 4% gewijzigd door Stanley22_7 op 08-10-2018 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Laatst online: 10-07 23:54
xxxMaverick schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:26:
ik heb inmiddels een complete offerte voor de evohome binnen. Prijs valt me toch wat tegen. Ook adviseert men om een bijpass te installeren (geen idee waarom dit nodig is, moet ik nog vragen. Iemand een idee?). Verder vind men het nodig om thermosstaat ventielen erbij te doen (vreemd, ik zou denken dat een evohome een compleet pakket was?) en rekent men 8 uur voor het installeren. Iemand een idee of dit een beetje reëel is? komt mij als stevig over....

- tafelstandaard/lader
O
Bypass € 64,95
€ 1.094,95 €

- Inleren systeem
Prijs lijkt me reëel. Gelijkwaardige alternatieve zullen ongeveer even duur zijn. Als je zelf wil gaan kooien met een home automation systeem en rf/zwave knoppen kun je wellicht geld uitsparen, maar verwacht dan veel gehobby en waarschijnlijk niet iets dat 10 jaar lang stabiel draait. Net wat je voorkeur is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 23:36

- tafelstandaard/lader
O
Bypass € 64,95
€ 1.094,95 €

- Inleren systeem
Ik heb jaren geleden EvoHome gekocht en heb het gewoon zelf geïnstalleerd. Bij de instelknoppen zitten verloopstukken, dus als je een beetje standaard radiatoren hebt, gaat dat gewoon werken. Check de handleiding wat er precies bij zit en of dit past.
Meestal geen enkele reden dus om allerlei thermostaatventielen te gaan vervangen. Daarnaast vind ik de prijzen van de individuele onderdelen ook aan de hoge kant. En vreemd dat er zowel aansluitmateriaal als kabels en kleinmateriaal worden opgevoerd.
Het nut van een bypass snap ik ook niet direct. Alhoewel je overal thermostaatkranen gaat hebben, zal elke kraan ook kunnen doorgeven of er warmte nodig is en dus hoeft er alleen gestookt te worden als er ook echt warmtevraag is.
En als je de bypass en vervanging van ventielen weg laat, zijn ze ook vast geen 8 uur bezig.

Het klinkt alsof deze installateur eigenlijk geen idee heeft hoe een Evohome systeem werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:10
Zelf gebruik ik nog de voorloper van Evohome, Hometronic.

Werkt prima, maar ik zou nu voor een systeem gaan waarbij in elke kamer een thermostaat hangt en de radiatoren op het verdeelblok worden open en dicht gedraaid. Je loopt helemaal leeg op de batterijen van al die thermostaat knoppen. Ook is de positie van de radiatorknop niet aan te passen. 1 knop heeft bij mij last van matige ontvangst door metalen voorwerpen in de omgeving.
Een systeem waarbij de knoppen met 230V worden aangestuurd lijkt me veel beter en krachtiger.

M.b.t. de bypass, die is "nodig" omdat alle knoppen in theorie dicht kunnen staan en de ketel nog aan het nadraaien is. Ik heb zelf een radiator in de hal altijd open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

[...]
Verder vind men het nodig om thermosstaat ventielen erbij te doen (vreemd, ik zou denken dat een evohome een compleet pakket was?) en rekent men 8 uur voor het installeren. Iemand een idee of dit een beetje reëel is? komt mij als stevig over....
[...]
[...]
Dat ziet eruit alsof je huidige radiatorkranen nog "normale" kranen zijn. Herkenbaar aan het feit dat je een vrij kleine knop hebt, die je meerdere slagen moet draaien om helemaal open/dicht te gaan.

Het Evohome (en alle andere systemen) werken op basis van thermostaatkranen. Herkenbaar aan een vrij grote knop die circa driekwart slag gedraaid kan worden. Als je de plastic knop verwijderd, zit daar een pennetje achter, dat door de knop wordt ingedrukt voor open/dicht.

Als je echt nog "normale" kranen hebt, zal de hele installatie leegmoeten, radiatoren los, oude kraan ertussenuit, nieuwe erin (hopen dat ie dezelfde lengte heeft), radiator terugschuiven. Best een klusje.

N.B. zie hier voor verschil tussen de kranen: Wikipedia: Radiatorkraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Illusion schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Dat ziet eruit alsof je huidige radiatorkranen nog "normale" kranen zijn. Herkenbaar aan het feit dat je een vrij kleine knop hebt, die je meerdere slagen moet draaien om helemaal open/dicht te gaan.

Het Evohome (en alle andere systemen) werken op basis van thermostaatkranen. Herkenbaar aan een vrij grote knop die circa driekwart slag gedraaid kan worden. Als je de plastic knop verwijderd, zit daar een pennetje achter, dat door de knop wordt ingedrukt voor open/dicht.

Als je echt nog "normale" kranen hebt, zal de hele installatie leegmoeten, radiatoren los, oude kraan ertussenuit, nieuwe erin (hopen dat ie dezelfde lengte heeft), radiator terugschuiven. Best een klusje.

N.B. zie hier voor verschil tussen de kranen: Wikipedia: Radiatorkraan
Klopt inderdaad. Ondanks een nieuwbouwwoning in 2008 nog oude kranen.

Dank voor uitleg en ook voor uitleg erboven over bijpass. Beide lijken dus nodig. Ik heb besloten om in te gaan op de offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:10
Je zult er een mooi systeem aan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokoSenang2
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-05 19:32
xxxMaverick schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:28:
[...]

Klopt inderdaad. Ondanks een nieuwbouwwoning in 2008 nog oude kranen.

Dank voor uitleg en ook voor uitleg erboven over bijpass. Beide lijken dus nodig. Ik heb besloten om in te gaan op de offerte
Waarschijnlijk al te laat, maar toch
- aansluiten kan je zelf, op YouTube staan filmpjes van Honeywell hoe je alles instelt
- een bypass is zeker nodig om druk kwijt te raken als er geen vraag is.

Zelf heb ik Evohome geïnstalleerd, waarbij ik en kraan moest vervangen, een bypass plaatsen en een afsluiter voor de vloerverwarming heb laten plaatsen.
Tado heeft naar verluid een betere klantenservice, die van Honeywell is om te huilen weet ik uit ervaring, die verwijst naar de installateur. En die weet meestal van niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-12-2024
Ik heb een systeem van smarthomesupply (https://www.smarthomesupply.nl/). Dit bevalt heel aardig.

De kosten zijn in vergelijking met EvoHome een stuk lager, ik vermoed dat de functionaliteit ook wat minder is. Bij EvoHome is het volgens mij mogelijk om een OpenTherm sturing te hebben, dit is niet mogelijk bij het systeem van smarthomesupply en dus moet je werken met aan/uit.

Ik heb zelf op iedere radiator een knop met motor, een basis-station, een losse thermostaat in de woonkamer en een schakelaar op m'n pomp van de vloerverwarming.

Het instellen gebeurt via de cloud en de interface om de boel in te stellen is matig. Het moet via een GUI, waarbij copy-pasten niet mogelijk is, dus voor elke zone moet je alles opnieuw doen (tenminste dit was een dik jaar geleden zo). Ook werkt inloggen in de cloud soms niet, of is traag. Als de boel eenmaal is ingesteld, wordt de config is je base-station geladen en werkt alles lokaal. Dit werkt prima naar behoren.

Alles is draadloos met elkaar verbonden via een 833MHz netwerk. Ik heb geen andere manier gevonden om de schakelaars/thermostaatknoppen uit te lezen of aan te sturen dan via de app van Smarthome. Het had mij fijn geleken om de aansturing bijvoorbeeld met een RF-link te doen.

Al met al zou ik het nogmaals overwegen om te nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Peppi78 op 29-10-2018 22:31 . Reden: beetje extra info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel_hendr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2021
Peppi78 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:17:
Ik heb een systeem van smarthomesupply (https://www.smarthomesupply.nl/). Dit bevalt heel aardig.

De kosten zijn in vergelijking met EvoHome een stuk lager, ik vermoed dat de functionaliteit ook wat minder is. Bij EvoHome is het volgens mij mogelijk om een OpenTherm sturing te hebben, dit is niet mogelijk bij het systeem van smarthomesupply en dus moet je werken met aan/uit.

Ik heb zelf op iedere radiator een knop met motor, een basis-station, een losse thermostaat in de woonkamer en een schakelaar op m'n pomp van de vloerverwarming.

Het instellen gebeurt via de cloud en de interface om de boel in te stellen is matig. Het moet via een GUI, waarbij copy-pasten niet mogelijk is, dus voor elke zone moet je alles opnieuw doen (tenminste dit was een dik jaar geleden zo). Ook werkt inloggen in de cloud soms niet, of is traag. Als de boel eenmaal is ingesteld, wordt de config is je base-station geladen en werkt alles lokaal. Dit werkt prima naar behoren.

Alles is draadloos met elkaar verbonden via een 833MHz netwerk. Ik heb geen andere manier gevonden om de schakelaars/thermostaatknoppen uit te lezen of aan te sturen dan via de app van Smarthome. Het had mij fijn geleken om de aansturing bijvoorbeeld met een RF-link te doen.

Welk systeem gaat het hier om? Innogy of AlphaIP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-12-2024
Het is een systeem van innogy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

roel_hendr schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 16:24:
[...]

Welk systeem gaat het hier om? Innogy of AlphaIP?
AlphaIP is toch eigenlijk gewoon homematic IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel_hendr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-02-2021
Illusion schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:58:
[...]

AlphaIP is toch eigenlijk gewoon homematic IP?
Ja klopt. AlphaIP is OEM. Hardware is gelijk alleen andere app. Ze doen iets anders qua vloerverwarming regeling volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37
Ik gebruik zelf Danfoss link.

Besteld op deze duitse site wat behoorlijk scheelde in vergelijk met nederland

http://www.neuebadwelt.de...ng/Danfoss_living_connect

Ik heb evohome gebruikt i.c.m. vloerverwarming in mijn huis waarin ik alle groepen apart aanstuur. Ik kreeg het alleen niet ingeregeld hoe ik het zou willen hebben. Zo slaat bijvoorbeeld de CV al aan terwijl een groep nog helemaal niet is open gestuurd. (De danfoss houdt hier rekening mee en wacht 2 minuten). Ook wilde ik niet gebruik maken van het moduleren omdat er met vloerverwarming weinig te moduleren valt en wilde ik dat de ketel aan was als de ingesteld temp nog niet bereikt was. Ook dit gaat met de Danfoss veel makkelijker.

Het ziet er misschien iets minder strak uit aan de muur maar qua instellingen en functionaliteit ben ik hier meer tevreden mee dan met Evohome. Er is ook een goed werkende app voor je mobiel en er zijn wel topics te vinden waar mensen het is gelukt om het via domotica aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-07 20:44
Mich schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:47:
Ik gebruik zelf Danfoss link.

Besteld op deze duitse site wat behoorlijk scheelde in vergelijk met nederland

http://www.neuebadwelt.de...ng/Danfoss_living_connect

Ik heb evohome gebruikt i.c.m. vloerverwarming in mijn huis waarin ik alle groepen apart aanstuur. Ik kreeg het alleen niet ingeregeld hoe ik het zou willen hebben. Zo slaat bijvoorbeeld de CV al aan terwijl een groep nog helemaal niet is open gestuurd. (De danfoss houdt hier rekening mee en wacht 2 minuten). Ook wilde ik niet gebruik maken van het moduleren omdat er met vloerverwarming weinig te moduleren valt en wilde ik dat de ketel aan was als de ingesteld temp nog niet bereikt was. Ook dit gaat met de Danfoss veel makkelijker.

Het ziet er misschien iets minder strak uit aan de muur maar qua instellingen en functionaliteit ben ik hier meer tevreden mee dan met Evohome. Er is ook een goed werkende app voor je mobiel en er zijn wel topics te vinden waar mensen het is gelukt om het via domotica aan te sturen.
Werkt het goed Maverick?

Ik kaap even dit topic:
Wat heb ik nodig voor een Danfoss installatie? Ik heb 4 radiatoren om te bouwen.
Ketel werkt nu met opentherm.
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37
MarcoHoorn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:14:
[...]

Werkt het goed Maverick?

Ik kaap even dit topic:
Wat heb ik nodig voor een Danfoss installatie? Ik heb 4 radiatoren om te bouwen.
Alvast dank.
Ik heb zelf geen radiatoren dus weet het niet zeker.

http://smartheating.danfoss.nl/

Je hebt ook een oplossing met bleutooth, dan heb je geen centrale controller nodig volgens mij.
Anders een centrale controller en 4 stuks radiatorthermosstaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Ik heb graag een thermostaat in de huiskamer van waaruit alles wordt aangestuurd. Dus de centrale controller heb ik er graag hij. Totaal 589 euro.
Evohome ongeveer 500.
Tsja welke wordt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
MarcoHoorn schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 07:14:
[...]

Werkt het goed Maverick?

Ik kaap even dit topic:
Alvast dank.
Ik ben over het algemeen zeer tevreden. Werkt goed en op afstand besturen is best luxe

Heb maar 2 nadelen ontdekt:

1) App ligt er best vaak uit ivm storing. Irritant en ja dan stopt het bedienen op afstand
2) Grootste issue: die dingen maken best herrie als ze van stand wisselen. Zoveel dat het met een zoon van 4 en 2 niet te doen is in de nacht. je moet dan zorgen dat ze niet open gaan op de kamers want dan worden ze wakker.

Goede koop dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoHoorn
Dank voor je informatie. Bij ons gaat het juist om de slaapkamers ivm een pelletkachel in de woonkamer. Dus storende geluiden van de regelaars is not done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
MarcoHoorn schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 22:09:
Dank voor je informatie. Bij ons gaat het juist om de slaapkamers ivm een pelletkachel in de woonkamer. Dus storende geluiden van de regelaars is not done.
Zelfde situatie als hier dus. Voordeel is wel dat je bv van 19.00 tot 20.00 kan opstoken voordat kids slapen en daarna schakelt hij zich uit. Alleen bij bv dit weer zou je juist verwarming rond 16 willen hebben dat is niet te doen. Succes en ik zou zeker gaan luisteren/ testen voordat je iets doet. Kan me voorstellen dat alle installaties dit issue hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ik vind de evohome kranen anders behoorlijk stil.. Moet echt mijn best doen om ze te horen als ze regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Illusion schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:25:
Ik vind de evohome kranen anders behoorlijk stil.. Moet echt mijn best doen om ze te horen als ze regelen.
Ook als het huis stil is en je ligt te slapen ? Kan me niet voorstellen als ik naar die van mij luister ?

Even door Google gegooid en ik herken me hier in:
https://www.automatedhome...e-is-Noisy-please-help-me

[ Voor 18% gewijzigd door xxxMaverick op 24-01-2019 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dick133a
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-10-2024
jan_f schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 07:33:

Als je het in de woonkamer gewoon niet warm genoeg krijgt dan zou je lage temperatuur radiatoren met een grotere capaciteit kunnen bestellen en dan kan je ook de watertemperatuur verlagen en dus energie besparen.

Je installateur zou eerst je radiatoren beter kunnen tunen: https://www.vandomburg.ne...ng/waterzijdig-inregelen/.
Goedkoper is om dit zelf te doen want als hij het doet kan je qua kosten inderdaad misschien net zo goed evohome kopen en laten installeren. Vanuit dat oogpunt heeft hij je misschien dit advies gegeven.

Als je het wel warm genoeg krijgt in de woonkamer en het het comfort wil hebben om de slaapkamers snel warm te krijgen dan is een standaard thermostaatknop in de slaapkamers voldoende. Het probleem is toch dat het daar te warm is toch? Dan is dat een prima oplossing.

Nu niet van toepassing maar mogelijk wel na het plaatsen van andere radiatoren:
Als het in de slaapkamers niet warm genoeg wordt dien je de radiatoren in de woonkamer beter in te regelen of zelfs 1 dicht te draaien. Eventueel met een thermostaatknop zodat nadat een bepaalde temperatuur bereikt is er 1 dicht gaat. Een andere oplossing is dan een grotere radiator plaatsen in een slaapkamer met een thermostaatknop zodat je kan voorkomen dat het te warm wordt.

Gezien je pellet kachel zou je een systeem moeten hebben met een 2de warmte zone zodat je geen last hebt van je pellet kachel en je woonkamer dus ook niet verwarmt wordt als je pellet kachel aanstaat.
De juiste evohome installatie kan dat prima. Mogelijk kan het ook zonder evohome en gewoon met een extra thermostaat voor de slaapkamers en een regelunit om de aparte warmtezone te maken.

Echter desondanks lijkt het erop dat je naast EVO home ook een radiator met een grotere capaciteit dient te plaatsen in je woonkamer. Minimaal 10% meer. Bijvoorbeeld jaga tempo.

Heb je alles al laten installeren? Hoe bevalt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
dick133a schreef op maandag 25 februari 2019 @ 12:19:
[...]

Heb je alles al laten installeren? Hoe bevalt het?
Op zich een mooi systeem. Grootste bezwaren waren het foute installatie advies (geen bypass terwijl wel nodig is) en de herrie van het systeem in de slaapkamers (in de nacht gewoon niet te doen).

Alles bij elkaar een 7,3 ervaring. Als er een forse besparing uitkomt wellicht meer maar verwacht ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keesjand
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-06 15:10
Ik stuite op dit draadje toen ik zocht of op amazon.de bestelde evohome productne zondermeer kunnne werken in NL. Interface taal ljkt me geen probleem. (kan je naar Nl zetten). Het enige wat ik mis is de opentherm varaint ipv de aan/uit. In duitsland gebruiken ze geen opentherm zolijkt het?

Scheelt flink in de prijs maar of het in Nl werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

xxxMaverick schreef op zondag 3 maart 2019 @ 09:56:
[...]
Op zich een mooi systeem. Grootste bezwaren waren het foute installatie advies (geen bypass terwijl wel nodig is) en de herrie van het systeem in de slaapkamers (in de nacht gewoon niet te doen).

Alles bij elkaar een 7,3 ervaring. Als er een forse besparing uitkomt wellicht meer maar verwacht ik eigenlijk niet.
Huh?
Normaliter stelt dat ding niet iedere 5 minuten bij.

Bij ons stoken we de slaapkamer helemaal niet, raam staat altijd op een kier en dan stook je écht voor de vogeltjes.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@xxxMaverick Hoe bedoel je de zin "Geen bypass terwijl wel nodig is"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
MikeyMan schreef op maandag 11 maart 2019 @ 16:02:
@xxxMaverick Hoe bedoel je de zin "Geen bypass terwijl wel nodig is"?
Monteur gaf aan dat het niet nodig was een cv ' bypass ' te installeren. Dit stelt de cv in staat water rond te pompen als alle thermoststen dicht gaan. Ik had namelijk een moderne cv dus niet nodig. Dit is dus onzin. Dit zorgde voor klapp3n, herrie en herstartende cv.

Zie ook eerdere berichten hier boven. Altijd wel laten aanleggen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
unezra schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:57:
[...]

Huh?
Normaliter stelt dat ding niet iedere 5 minuten bij.

Bij ons stoken we de slaapkamer helemaal niet, raam staat altijd op een kier en dan stook je écht voor de vogeltjes.
Om het half uur wakker worden is ook niet prettig hoor.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xxxMaverick schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:16:
[...]

Monteur gaf aan dat het niet nodig was een cv ' bypass ' te installeren. Dit stelt de cv in staat water rond te pompen als alle thermoststen dicht gaan. Ik had namelijk een moderne cv dus niet nodig. Dit is dus onzin. Dit zorgde voor klapp3n, herrie en herstartende cv.

Zie ook eerdere berichten hier boven. Altijd wel laten aanleggen dus
Oh zo, dacht dat ie in de offerte wel stond, dus snapte het niet helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

xxxMaverick schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:17:
[...]
Om het half uur wakker worden is ook niet prettig hoor.... :)
Nee, maar ik zie vooral niet in waarom ik de slaapkamer 's nachts zou willen stoken. :)
Zeker niet met het raam op een kier vanwege de frisse lucht.

(Een koude slaapkamer met het raam open is voor zover ik weet beter voor je gezondheid.)

Hij kan wel wat vaker bijstellen, maar dat is maar kort, minder dan een halve seconde dat ik ze hier in de woonkamer hoor. Alleen bij opstarten draaien ze een paar seconden.

Vandaar dat ik het niet zo begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
unezra schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 06:25:
[...]

Nee, maar ik zie vooral niet in waarom ik de slaapkamer 's nachts zou willen stoken. :)
Zeker niet met het raam op een kier vanwege de frisse lucht.

(Een koude slaapkamer met het raam open is voor zover ik weet beter voor je gezondheid.)

Hij kan wel wat vaker bijstellen, maar dat is maar kort, minder dan een halve seconde dat ik ze hier in de woonkamer hoor. Alleen bij opstarten draaien ze een paar seconden.

Vandaar dat ik het niet zo begrijp.
Klopt. De oorspronkelijke adviezen via mail waren dus juist. Maar ja als een monteur zegt dat je paar honderd kan besparen dan pak je die kans...leerpuntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

xxxMaverick schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:14:
[...]
Klopt. De oorspronkelijke adviezen via mail waren dus juist. Maar ja als een monteur zegt dat je paar honderd kan besparen dan pak je die kans...leerpuntje
Ik heb de EvoHome niet gekocht vanwege de besparing. :)

Dat ding heb ik vooral vanwege het enorm toegenomen comfort én dat comfort kunnen realiseren zonder hoge energierekening. We stoken nu heel gericht. Waar we voor installatie hoe dan ook altijd de woonkamer stookten ook al was ik boven aan het werk, stook ik nu enkel de werkkamer als ik een dag thuis werk.

Qua comfort, we hadden een programmeerbare kamerthermostaat die we niet hadden geprogrammeerd. Ofwel, we gebruikten 'm als een soort aan-uit schakelaar.

Nu is dat ding per zone geprogrammeerd en per zone hebben we een apart tijdschema. Predictive start staat aan, eco (zodat 'ie iets eerder de temperatuur verlaagd dan het programma aan geeft) ook.

De badkamer word als eerste warm en is in de regel warm op het moment dat wij gaan douchen, tegelijkertijd gaat het toilet even aan en iets later start de woonkamer. Dat geheel gaat op eco rond het moment dat we van huis gaan en 's avonds tegen de tijd dat we thuis komen is het weer opgewarmd.

In het weekend hebben we uiteraard een ander schema.

Er zijn 3 radiatoren verdeeld over 3 ruimtes niet aangesloten op het systeem. De rommelkamer en kastenkamer stoken we zelden dus dat vonden we de €100 per knop niet waard, in de woonkamer is een van de radiatoren ook niet voorzien van een knop omdat die vlak naast de piano hangt. Piano kan minder goed tegen zo'n hittebron, dus oude knop laten zitten en ding staat permanent uit. We stoken de woonkamer dus op 2 van de 3 radiatoren.

Op deze manier hebben we én maximaal comfort in huis én bij dat comfort, een zo laag mogelijke energierekening. :) Ik denk dat dat netto zeker het systeem terug verdient, maar of dat 5 of 10 jaar is weet ik niet en ben ik ook minder mee bezig. Het toegenomen comfort is waar het ons om ging, het is wel een heel fijne gedachte te weten dat dat comfort komt zonder meteen een gruwelijk hoge energierekening te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij hebben jullie het nu over twee verschillende dingen... @xxxMaverick over besparing bij installatie door de bypass te laten zitten, en @unezra over besparing na installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MikeyMan schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:55:
Volgens mij hebben jullie het nu over twee verschillende dingen... @xxxMaverick over besparing bij installatie door de bypass te laten zitten, en @unezra over besparing na installatie...
Oh, wacht, dat kan idd. :)
Die bypass wist ik, aangeraden door 50Five en door onze eigen loodgieter uitgevoerd. (Waren bezig met een grote verbouwen, dus dat meteen meegenomen. Man was toch al aan het werk.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
MikeyMan schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 07:55:
Precies dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Tja helaas gaat de soap nog een beetje door. Het 'goede' nieuws: De monteur is langsgeweest en situatie bekeken. Hij gaf echter aan dat de bypass minimaal een meter of 7 weg moest van de cv ketel. Dit was technisch bijna niet mogelijk. Op andere plekken in het huis kwamen de leidingen uit de grond en hij keek heel moeilijk en leek niet te weten hoe dit op te lossen. Uiteindelijk maar de gang thermostaat knop laten vervangen voor gewone (stand 1 tot 5) en die laat ik dan wel altijd op 3 staan ofzo. Als de ketel dan aangaat verwarmt die mee maar moet voor omloop zorgen in systeem. GEld krijg ik terug.

Maar nu het vreemdere issue:

Vorige week toen de monteur kwam gaf hij aan ‘he je waterdruk (bar) is wel erg laag zeg’. Ik gaf aan dat ik hier niet op gelet heb maar inderdaad wel vreemd (was immers volledig gevuld bij de montage van de Evohome spullen. Ik heb hier de vraag gesteld: kan dit te maken hebben met de installatie maar de monteur gaf aan van niet. Ik heb hier verder geen aandacht aan gegeven.

De afspraak zoals hierboven genoemd is gemaakt en ik heb de cv bijgevuld tot 2 bar. Ik heb deze week het verloop echter in de gaten gehouden en hier gebeuren vreemde dingen. De druk van de ketel varieert nu van 0,8 bar in rust (maar soms ook 1,6 in rust) tot 1.9 in bedrijf. Dit lijkt me geen normaal gedrag.

Mijn vraag, en ik vrees het antwoord, : Wie heeft een idee wat hier aan de hand kan zijn? Zou de cv ketel toch zo een enorme opdonder hebben gehad van al die storingen enz dat er permanente schade is ontstaat? En hoe los ik dit dan op?

Behoorlijk zuur want ik kan met geen mogelijkheid bewijzen dat alles perfect werkte voor installatie natuurlijk.... lijkt dus duur grapje te worden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is je expansievat nog wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Goede vraag. Zover ik denk wel. Ik begreep dat je er boven en onder op moest tikken en het geluid niet gelijk mag zijn ? Dat is bij mij het geval.... maar verder ben ik geen monteur. Andere manieren om dit te checken?kan dat het een beschadiging hebben gekregen door ontbreken bypass ?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

xxxMaverick schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:28:

Dat klinkt als een lek expansivat. Het drukverschil komt niet zozeer door wel/niet stoken van de ketel, maar door de *gemiddelde* temperatuur van *al* het water in je systeem. Warm water zet uit, kan nergens heen, dus druk loopt op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Illusion schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:30:
[...]

hmmm en zou dit door de vreemde problemen van het Evohome systeem kunnen komen of staat dit er los van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

xxxMaverick schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:08:
[...]

hmmm en zou dit door de vreemde problemen van het Evohome systeem kunnen komen of staat dit er los van?
Ik kan me zo voorstellen dat een paar keer je installatie aftappen en dus drukloos maken, net het laatste zetje kan zijn dat een oud expansievat laat lekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesco
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-03 22:55
Peppi78 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:17:

Ben je er nog steeds tevreden over? Mij werd dit systeem ook aangeraden, alhoewel ik ook gecharmeerd ben van het Evohome systeem. Zou jij nog steeds de keuze maken voor Alpha IP met de kennis die je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slice396
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-05 09:46
Reactie op een post van 3 jaar oud. Deze is dus vooral bedoeld voor toekomstige bezoekers;

Voor diegenen die vragen stellen over de bypass. Het is waar dat de EvoHome zelf kleppen open stuurt wanneer er warmtevraag is. Hier is dus in de basis geen bypass nodig. De reden dat deze in een installatie met CV ketel nodig is, is omdat veel CV-ketels een paar minuten nadraaien en in storing slaan omdat de EvoHome de klep inmiddels dicht heeft gestuurd.

Daarbij is het zo dat een CV ketel bij tapwatervraag altijd een beetje warmte de installatie in loost. Als de gebruiker "plots" de kraan sluit moet de ketel namelijk nog wat warmte kwijt wat hij dus naar de cv installatie stuurt. Ik heb goed contact met Resideo (Honeywell) en er is geen optie om een klep altijd open te laten. Het enige wat je zou kunnen dien is één radiator niet op dit systeem aansluiten. Als je dus één of meer radiatoren zonder thermostaatknop hebt welke niet op de EvoHome aangesloten wordt, dan heb je geen Bypass nodig, maar moet je wel zorgen dat deze radiatoren altijd een beetje open staan.

De Bypass moet zo ver mogelijk weg worden geplaatst. Dit omdat de ketel anders te weinig warmte kwijt kan, maar we hebben in het verleden een bypass op 1,5 meter van de ketel moeten zetten en deze geeft tot op heden weinig storing. Daarbij is het ook makkelijker inregelen.

Over de drukvraag van één van de gebruikers;
mocht jij hier terecht komen vanwege die discussie; als je installatie leeg is geweest (omdat er bijvoorbeeld een bypass is geplaatst) zit er veel lucht in de installatie. Lucht zet meer uit dan water waardoor de druk dus meer varieert. Meestal is dit dus (behalve het expansievat) een ontluchtingsprobleem. Veel ketel ontluchten zelf, maar zeker bij radiatoren is het handig om soms even te controleren of er geen lucht in zit.

Ik hoop dat ik iemand in de toekomst heb geholpen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Slice396 Geloof dat @leonbong het niet helemaal met je eens is m.b.t. zo ver mogelijk weg. 6m Lijkt de ideale afstand te zijn.

Overigens heb ik de beide groepen van de badkamer altijd open staan, dus dat zou ook als bypass moeten fungeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:40

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@MikeyMan Waar baseeer je die 6 meter op? Ik kan de argumentatie van @Slice396 wel volgen: hoe verder weg de bypass, des te meer pijplengte je hebt om het overtollige warme water in op te slaan. Bij mij zit de bypass vlak na de ketel. Technisch werkt het, maar omdat het leidingwerk maar amper 1 meter is, komt het hete water snel retour. Zou ik de bypass ergens ver weg hebben, dan heb ik bijv. 10 meter om het warme water in op te slaan. Daarnaast koelt dat onderweg ook nog eens af...

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Microkid schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:23:
@MikeyMan Waar baseeer je die 6 meter op? Ik kan de argumentatie van @Slice396 wel volgen: hoe verder weg de bypass, des te meer pijplengte je hebt om het overtollige warme water in op te slaan. Bij mij zit de bypass vlak na de ketel. Technisch werkt het, maar omdat het leidingwerk maar amper 1 meter is, komt het hete water snel retour. Zou ik de bypass ergens ver weg hebben, dan heb ik bijv. 10 meter om het warme water in op te slaan. Daarnaast koelt dat onderweg ook nog eens af...
Baseer me vooral op:

leonbong in "Honeywell Evohome zoneregeling met vloerverwarming"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:48
En ik baseer mij op de handleidingen van honeywell en danfoss.

Te ver weg en je hebt nooit genoeg druk om hem open te drukken, te dicht bij altijd open.

@Microkid
Het doel van een bypass is niet warmte opslaan. Het doel is de minimale flow noodzakelijk voor de ketel te waarborgen.

Als je in zone-systeem zoals evohome maar een radiator open hebt dan kan je een te lage flow hebben. Veel ketels hebben een minimum vermogen van >4kW dat vereist een flow van grofweg 150 á 160l/uur.
Een ketel met een minimum vermogen van 7kW vereist een minimale flow van 300+ l/uur een enkele radiator die ingeregeld is doet dat echt niet.

Op het moment dat je in de buurt komt van gevraagde kamer temperatuur gaat de zoneregeling de HR92 nog verder dicht sturen met een nog lagere flow over de ketel als gevolg.
Deze kan dan in storing vallen. Een goed afgestelde bypass voorkomt dat.

[ Voor 82% gewijzigd door leonbong op 02-11-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slice396
@leonbong ik moet zeggen dat ik niet had verwacht dat hier gelijk weer een discussie zou starten, het doel was om de toekomstige bezoeker van antwoorden te voorzien, maar hierbij een antwoord op jouw opmerking.

Iets wat niet genoemd wordt is dat er in de bypass normaal een inregelafsluiter zit. Als je dit niet doet zou het namelijk zo zijn dat het CV water altijd via de bypass loopt. aangenomen dat deze minder weerstand geeft dan alles wat na de bypass geplaatst zit wat normaal gesproken al snel is.

Die inregelafsluiter kan je gewoon bepalen/berekenen. Er is dus geen afstand te ver weg. Aangenomen dat je de juiste pomp en inregelafsluiter hebt geplaatst natuurlijk. In een woonhuis is dit meestal niet zo spannend. Maar 2 maanden geleden heb ik er voor een hotel eentje moeten uitrekenen en dan is het vrij essentieel dat je de juiste klep kiest anders heb je een hoop boze gasten aan de lijn.

Over het doel; Het doel is een minimale flow te waarborgen om zijn warmte kwijt te kunnen. Als alles dicht staat lukt dit dus niet. Ik ben dus bang dat @Microkid gelijk heeft. Hoe meer leidinglengte hoe meer warmte de ketel kan lozen. In woningen waar geen thermostaatknoppen maar afsluiters gemonteerd zijn, alles dicht staat en de ketel aan gaat zal altijd een storing ontstaan. Ook als er een bypass is. De temperatuur loopt namelijk vrij snel te hoog op. De delta T tussen aanvoer en retour is te klein voor de ketel.

Het probleem wat hier eerder werd besproken heeft overigens te maken met warm tapwater. De ketel verwarmd hiervoor een warmtewisselaar. Als de tapwatervraag stopt moet de ketel nog even nadraaien om de warmtewisselaar af te koelen. Deze energie kan hij niet in de douche lozen (zou je niet fijn vinden). Als in huis alles dicht staat kan hij deze energie nergens kwijt. Een bypass zorgt er voor dat hij dit kan lozen in het leidingcircuit. Dit is ook de reden dat het vaak voorkomt dat de radiator welke het dichtste bij de ketel hangt warm wordt na het douchen. Hoe verder weg de bypass hoe beter dit lukt.

Verder willen veel ketels enkele minuten na uitschakelen nog nadraaien. Onze ketel bijvoorbeeld 10 minuten. Dat gaat niet als alle kranen dicht staan = storing.

Kort samengevat. Koop de juiste inregelafsluiter en de ketel heeft genoeg pit om hem open te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slice396
MikeyMan schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:53:
@Slice396 Geloof dat @leonbong het niet helemaal met je eens is m.b.t. zo ver mogelijk weg. 6m Lijkt de ideale afstand te zijn.

Overigens heb ik de beide groepen van de badkamer altijd open staan, dus dat zou ook als bypass moeten fungeren.
Dan heb jij op die manier een bypass "gemaakt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Slice396 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:45:
[...]

Dan heb jij op die manier een bypass "gemaakt".
Zit ook nog een bypass tussen vanuit de bouw. Maar da's op net een meter van de ketel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
@Slice396
Ik bedoel met bypass altijd een veer belast ventiel, bijvoorbeeld danfoss ADVO.

Een permanent open staande badkamer radiator geeft een ander regelgedrag dan veerbelast ventiel wat alleen open gaat bij het bereiken van minimum flow.

Als je veer-bypass ver weg plaatst en je moet je pompdruk opschroeven om nog open te kunnen drukken dan zit je vaak met suizende leidingen dus dat zou ik niet doen.

[ Voor 69% gewijzigd door leonbong op 03-11-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slice396
@leonbong ik bedoel met kip altijd een geel paard met lange nek ;-)

De snelheid van een medium in de leiding is iets anders dan de opvoerdruk. Houd er rekening mee dat je de inregelafsluiter inregelt op dusdanige wijze dat hij iets meer weerstand geeft dan wat er voor de rest van de installatie nodig is. Zo zorg je dat de pomp enkel via de bypass pompt als het nodig is. Als je pomp moet optoeren en je leidingen staan te suizen heb je de verkeerde ira gemonteerd of hem verkeerd afgesteld. In jouw geval zou ik je een goede installateur aanbevelen. Succes met je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slice396
MikeyMan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:45:
[...]

Zit ook nog een bypass tussen vanuit de bouw. Maar da's op net een meter van de ketel. ;)
Goed om te lezen dat je installatie goed werkt en je er momenteel warmpjes bij zit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Slice396 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:43:
[...]

Goed om te lezen dat je installatie goed werkt en je er momenteel warmpjes bij zit :-)
Ja geen zorgen! Keteltje staat lekker te pruttelen op 35 graden max.

Enige kloterige aan die bypass is dat je moeilijk door hebt of ie open of dicht is.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 03-11-2021 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Slice396 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:32:
@leonbong ik bedoel met kip altijd een geel paard met lange nek ;-)

De snelheid van een medium in de leiding is iets anders dan de opvoerdruk. Houd er rekening mee dat je de inregelafsluiter inregelt op dusdanige wijze dat hij iets meer weerstand geeft dan wat er voor de rest van de installatie nodig is. Zo zorg je dat de pomp enkel via de bypass pompt als het nodig is. Als je pomp moet optoeren en je leidingen staan te suizen heb je de verkeerde ira gemonteerd of hem verkeerd afgesteld. In jouw geval zou ik je een goede installateur aanbevelen. Succes met je installatie.
Mooi, man zo’n persoonlijk advies. Het gaat wel goed met je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slice396
MikeyMan schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:45:
[...]

Ja geen zorgen! Keteltje staat lekker te pruttelen op 35 graden max.

Enige kloterige aan die bypass is dat je moeilijk door hebt of ie open of dicht is.
Tja als je installatie goed werkt hoef je, je daar geen zorgen om te maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Als topic starter: mijn cv heeft het begeven vorige maand :) . 12 jaar oud. Ik vermoed toch echt dat de slechte installatie hem de kop heeft gekost. Uiteindelijk was bij mij 1 radiator dus open gelaten ( was oplossing van bedrijf) maar of de schade was al gedaan of het was toch niet ideaal. Nu nieuwe cv en bypass er meteen bij laten aanleggen. Nu dus bypass en 1 radiator open. Hopelijk gaat deze Nu 25 jaar mee
Pagina: 1