Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi access point met goed bereik en snelle doorvoer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-11 22:41
Ik zoek een?
Wifi access point. Mijn vorige wifi access point is helaas stuk (zie topic Gembird WNP-RP300-01 DHCP uitzetten en wifi beveiliging). De reden dat ik dit wil hebben is dat ik op de eerste verdieping een UTP kabel heb liggen zodat ik op een centrale plek een wifi access point kan plaatsen en het wifi bereik dan gelijkmatig verdeeld is over het hele huis.

Wat is je budget?
Ongeveer 75 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Merk maakt me helemaal niks uit. Wel wil ik een vast ip adres kunnen toekennen aan het apparaat en DHCP uit kunnen schakelen. Ook wil ik het beveiligingstype kunnen kiezen (WPA2 etc)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb Glasvezel van Telfort (200 mbit). Het modem komt beneden in de woonkamer binnen. Ik heb een UTP kabel naar de eerste verdieping getrokken waardoor ik het wifi access point op een centrale plaats kan plaatsen. Ons huis heeft een beneden verdieping, eerste verdieping, en een zolder. Ik heb de UTP kabel in de slaapkamer aan de kant van de tuin liggen zodat ik in de tuin ook goed bereik kan hebben.

N.a.v. een eerder topic (Gembird WNP-RP300-01 DHCP uitzetten en wifi beveiliging) waar ik vragen had over het vervangende wifi access point had ik de TP-Link TL-WA901ND aangeschaft. Deze viel kwa bereik en snelheid erg tegen (tot de helft van de tuin bereik en kwam gemiddeld op 12 mbit). Mijn oorspronkelijke wifi access point (Gembird WNP-RP-002-W) was veel sneller (rond de 35 mbit) en had ver bereik (achter in de tuin nog volop bereik).

Mijn vraag aan jullie is nu welke wifi access point jullie mij aanraden zodat ik niet lukraak weer wat bestel. 2,4 Ghz moet in ieder geval aanwezig zijn. 5 Ghz erbij hoeft niet perse maar mag wel.

Tips zijn welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 23-07-2018 19:13 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ubiquiti AC AP doet het best goed ;-)

• knorde
johnkeates schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:49:
Ubiquiti AC AP doet het best goed ;-)
Welke versie heb je het dan over (ik zie dat er meer van zijn)?
Wat voor snelheden haal jij met speedtests (en hoever zit je er dan ongeveer vanaf?

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ubiquiti is een veel gehoord antwoord hier op got. Kijk maar eens naar de ap-ac-lite ik heb deze in huis hangen (jaren 70 1 verdieping) en haal in het hele huis mijn volle snelheid met mijn iphone en ipad.

Cloud ☁️

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor soort huis heb je? Wat voor muren? Zijn er veel andere netten in je buurt? Zijn die netten actief? Zijn er babyfoons?

• knorde
Umbrah schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:12:
Wat voor soort huis heb je? Wat voor muren? Zijn er veel andere netten in je buurt? Zijn die netten actief? Zijn er babyfoons?
Het huis is in 1965 gebouwd, wel in 2012 gerenoveerd. Muren zijn hier niet zo heel dik en de zolder is van hout. Wij hebben geen babyfoons in gebruik, wel zijn er veel wifi netwerken in de buurt. Met het wifi access point die we eerst hadden (en nu stuk is) hadden we prima bereik en zeer snelle verbinding (rond de 35 mbit).
HKLM_ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:10:
Ubiquiti is een veel gehoord antwoord hier op got. Kijk maar eens naar de ap-ac-lite ik heb deze in huis hangen (jaren 70 1 verdieping) en haal in het hele huis mijn volle snelheid met mijn iphone en ipad.
Ik heb over de Ubiquiti ap-ac-lite veel gelezen, echter begrijp ik dat deze niet via een webinterface te configureren is. Dat zou ik wel fijn vinden.

Ik zit ook nog te kijken naar de TP-Link EAP225. Zou dat nog wat zijn?

• HKLM_
  • Nu online
knorde schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:29:
[...]

Het huis is in 1965 gebouwd, wel in 2012 gerenoveerd. Muren zijn hier niet zo heel dik en de zolder is van hout. Wij hebben geen babyfoons in gebruik, wel zijn er veel wifi netwerken in de buurt. Met het wifi access point die we eerst hadden (en nu stuk is) hadden we prima bereik en zeer snelle verbinding (rond de 35 mbit).

[...]

Ik heb over de Ubiquiti ap-ac-lite veel gelezen, echter begrijp ik dat deze niet via een webinterface te configureren is. Dat zou ik wel fijn vinden.

Ik zit ook nog te kijken naar de TP-Link EAP225. Zou dat nog wat zijn?
Die ubiquiti kan je met een stukje software wat je op je pc installeerd configureren (web) of je gebruikt de android of ios app dan heb je de software niet nodig op je pc. Tevens kan je die software gewoon afsluiten en weer opstarten als je het nodig hebt de ap blijft gewoon werken.

Als je een demo wilt kan je dat doen op demo.ubnt.com

[ Voor 8% gewijzigd door HKLM_ op 23-07-2018 22:33 ]

Cloud ☁️

• knorde
HKLM_ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:31:
[...]

Die ubiquiti kan je met een stukje software wat je op je pc installeerd configureren (web) of je gebruikt de android of ios app dan heb je de software niet nodig op je pc. Tevens kan je die software gewoon afsluiten en weer opstarten als je het nodig hebt de ap blijft gewoon werken.

Als je een demo wilt kan je dat doen op demo.ubnt.com
Ok ik ga even die demo bekijken.

Wat voor snelheden haal jij met speedtests (en hoever zit je er dan ongeveer vanaf?

• HKLM_
  • Nu online
knorde schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:34:
[...]

Ok ik ga even die demo bekijken.

Ik haal eigenlijk in mijn hele huis en tuin mijn volle 40/4 van ziggo (tussen de 3 en 10 meter denk)

Cloud ☁️

• knorde
HKLM_ schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:35:
[...]

Ik haal eigenlijk in mijn hele huis en tuin mijn volle 40/4 van ziggo (tussen de 3 en 10 meter denk)
Ok, het klinkt verder goed, ik lees wel veel in de reviews dat die led verlichting nogal fel is. Is dat ook uit te zetten (dat vind ik niet terug in de reviews)?

• HKLM_
  • Nu online
knorde schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:49:
[...]

Ok, het klinkt verder goed, ik lees wel veel in de reviews dat die led verlichting nogal fel is. Is dat ook uit te zetten (dat vind ik niet terug in de reviews)?
De led is inderdaad wat fel savonds maar je kan hem inderdaad uitzetten :)

Cloud ☁️

• knorde
Ik zit te twijfelen tussen de TP-Link EAP225 en de Ubiquiti ap-ac-lite.

Zit ook nog even te kijken hoe dat met stroomvoorziening gaat. bij de Ubiquiti ap-ac-lite. Ik kan het nu niet meer vinden maar volgens mij moest je switch dat ook ondersteunen.

• HKLM_
  • Nu online
knorde schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:57:
Ik zit te twijfelen tussen de TP-Link EAP225 en de Ubiquiti ap-ac-lite.

Zit ook nog even te kijken hoe dat met stroomvoorziening gaat. bij de Ubiquiti ap-ac-lite. Ik kan het nu niet meer vinden maar volgens mij moest je switch dat ook ondersteunen.
Dat kan maar er zit ook een poe adapter bij.

Cloud ☁️

• knorde
Ik bleef de hele tijd twijfelen maar omdat het toch 20 euro scheelt probeer ik eerst de TP-Link EAP225. Ik kan deze gratis retourneren als hij niet bevalt en als dat zo is dan ga ik voor de Ubiquiti ap-ac-lite. Ik laat het hier weten wat de resultaten zijn.

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 17:34

kodak

FP ProMod
De EAP access points (indoor) van TP-Link zijn gericht op zakelijk gebruik, met name om aan het plafond te bevestigen. Maar volgens mij kan je zo'n AP ook prima neerleggen. Er zitten alleen geen externe antennes bij, dus dat zal wat experimenteren worden. Met die 5GHz band kan je ook weer even vooruit, vooral omdat de apparatuur die er mee kan praten meer keuze heeft voor een optimale verbinding met je AP.

Een van de nadelen van hardware is dat je vooraf vaak weinig mogelijkheid hebt om te kijken welke functies er echt beschikbaar zijn en hoe dat geconfigureerd kan worden. Via een handleiding of bewegend beeld is ook niet optimaal. TP-Link heeft simulaties van bijna al hun producten online waar je alvast mee kan experimenteren. Die voor EAP225 staat hier.

• knorde
kodak schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 01:07:
De EAP access points (indoor) van TP-Link zijn gericht op zakelijk gebruik, met name om aan het plafond te bevestigen. Maar volgens mij kan je zo'n AP ook prima neerleggen. Er zitten alleen geen externe antennes bij, dus dat zal wat experimenteren worden. Met die 5GHz band kan je ook weer even vooruit, vooral omdat de apparatuur die er mee kan praten meer keuze heeft voor een optimale verbinding met je AP.

Een van de nadelen van hardware is dat je vooraf vaak weinig mogelijkheid hebt om te kijken welke functies er echt beschikbaar zijn en hoe dat geconfigureerd kan worden. Via een handleiding of bewegend beeld is ook niet optimaal. TP-Link heeft simulaties van bijna al hun producten online waar je alvast mee kan experimenteren. Die voor EAP225 staat hier.
Hij zou bij ons aan de muur komen, maar uiteraard ga ik eerst even testen hoe het bereik etc. is. Je zegt dat er geen externe antennes bijzitten maar ik zie daar ook geen aansluitingen voor dus volgens mij kan dat ook niet bij dit model?

Bedankt voor de link trouwens, ik ga gelijk even kijken.

• knorde
Ik heb gisteren de TP-Link EAP225 getest en het bereik en de snelheid viel heel erg tegen. Nog minder dan de vorige. Ik heb gisteren gelijk de Ubiquiti ap-ac-lite besteld. Deze komt vanmiddag binnen, uiteraard laat ik weten hoe die presteert.

Ik heb voor de zekerheid gelijk de Gembird WNP-RP-002-B besteld, helaas alleen nog in het zwart te krijgen maar dat is niet zo erg. Die werkte erg goed, alleen jammer dat ze altijd zo snel stuk gaan (ongeveer 1,5 jaar). Ik heb er zelf al 2 versleten en in mijn familie ook al meerdere. Allemaal hetzelfde probleem dat hij niet meer aangaat na verloop van tijd. Daarom zou ik graag een ander merk gebruiken maar dat moet dan wel minimaal hetzelfde bereik hebben en ongeveer dezelfde snelheid.

• knorde
Ik heb gisteren de Ubiquiti ap-ac-lite getest. Wederom hetzelfde slechte bereik. Wel een mooi access point trouwens maar ik vind de werking belangrijker. Ik moet er wel bij zeggen dat het bij ons heel druk is kwa WiFi netwerken. Per kanaal zijn er wel een stuk of 5 (op de beste kanalen 1, 6, en 11).

Daarna de Gembird WNP-RP-002-B getest, deze heeft perfect bereik! Ik snap er werkelijk waar niets van hoe dat kan. Zelfde kanaal, zelfde beveiliging. Ik snap er niks van. Het is alleen vervelend dat ik nu al weet dat hij over ongeveer 1,5 jaar stuk is (gezien de eerdere ervaringen met hetzelfde product van mij en mijn familie).

Ik denk dat ik geen keus heb verder, ik kan er nu wel nog meer gaan bestellen maar zo blijf je bezig. Het is voor mij niet te begrijpen dat een apparaat van 15 euro zoveel beter bereik geeft dan een apparaat van 90 euro. Dat is toch haast niet te verklaren?

Ik heb de rest vanmorgen alvast maar terug gestuurd maar ik kan dit niet verklaren.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 14:14

Praetextatus

the dutch_paki

pricewatch: EnGenius ECB-350 High Power Wireless-N Gigabit Access Point
of
pricewatch: EnGenius ENS202EXT

Van eerst genoemde kan t zendvermogen verhoogt worden. Heb deze bij een kennis geplaatst in nieuwbouw met hoge plafonds en zeer veel dik beton. Op alle 3 etages was er een snelle stabiele verbinding.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• knorde
Praetextatus schreef op zondag 29 juli 2018 @ 16:44:
pricewatch: EnGenius ECB-350 High Power Wireless-N Gigabit Access Point
of
pricewatch: EnGenius ENS202EXT

Van eerst genoemde kan t zendvermogen verhoogt worden. Heb deze bij een kennis geplaatst in nieuwbouw met hoge plafonds en zeer veel dik beton. Op alle 3 etages was er een snelle stabiele verbinding.
Ik heb inmiddels de Gembird WNP-RP-002-B weer in gebruik, maar na verwachting zal deze er over ongeveer 1,5 jaar mee stoppen (gezien de eerdere ervaringen). Daarna zal ik je tips meenemen in de keuze voor een nieuw access point :)

Verwijderd

knorde schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:05:
[...]

Ik heb inmiddels de Gembird WNP-RP-002-B weer in gebruik, maar na verwachting zal deze er over ongeveer 1,5 jaar mee stoppen (gezien de eerdere ervaringen). Daarna zal ik je tips meenemen in de keuze voor een nieuw access point :)
Kijk ook is naar de Netgear AC1200, erg mooi apparaat. Kan zowel als range extender als AP gebruikt worden (alleen een knopje omzetten).
Thuis heb ik er 2, 1 als AP en 1 als extender. Waarbij de AP d.m.v. een kabel van 20/30 meter is verbonden met de router voor in het huis. Bij speedtest op het netwerk van de AP krijg ik precies dezelfde snelheid als de router.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Verwijderd schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:21:
[...]

Kijk ook is naar de Netgear AC1200, erg mooi apparaat. Kan zowel als range extender als AP gebruikt worden (alleen een knopje omzetten).
Thuis heb ik er 2, 1 als AP en 1 als extender. Waarbij de AP d.m.v. een kabel van 20/30 meter is verbonden met de router voor in het huis. Bij speedtest op het netwerk van de AP krijg ik precies dezelfde snelheid als de router.
Over smaak is helaas heel goed te twisten, zo vind ik de Netgear AC1200 weer een ketterlelijk ding. Die Ubiquiti AP's en ook veel Cisco en HP AP's zijn best netjes, sommige EnGenius en TP-Links proberen ook zo te zijn maar missen vaak net (relatief) simpele zaken als een plat of gebogen ontwerp om niet op te vallen op een plafond of muur.

Verwijderd

johnkeates schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 14:26:
[...]

Over smaak is helaas heel goed te twisten, zo vind ik de Netgear AC1200 weer een ketterlelijk ding. Die Ubiquiti AP's en ook veel Cisco en HP AP's zijn best netjes, sommige EnGenius en TP-Links proberen ook zo te zijn maar missen vaak net (relatief) simpele zaken als een plat of gebogen ontwerp om niet op te vallen op een plafond of muur.
Klopt, het is ook niet zo dat de Netgear ontworpen is als pure AP, in principe is het een range extender die je in een stopcontact plugt en tevens kan gebruiken als AP. De Ubiquti is daarentegen weer puur ontworpen op AP gebruik. Daarnaast kost de Netgear ook niet zoveel ~€50 maar werkt perfect.
Pagina: 1