Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gembird WNP-RP300-01 DHCP uitzetten en wifi beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:41
Mijn vraag:
Mijn oude wifi accespoint (Gembird WNP-RP-002-W) was kapot en deze is omgeruild door de winkel door een nieuwe (gelijk een nieuwer type, de Gembird WNP-RP300-01 want de andere hadden ze niet meer).

Echter zie ik nergens een optie om de DHCP server uit te zetten en een vast ip adres aan het apparaat te geven. Ook zie ik geen enkele optie om het type beveiliging in te stellen voor de wifi (WPA(2)/WEP etc.). Alleen maar beveiligd of onbeveiligd. Heeft iemand ervaring met dit apparaat en kan dat inderdaad niet?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Gembird WNP-RP300-01

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Op tweakers en google gezocht, ik kan nog weinig vinden over dit apparaat. Als ik de handleiding bekijk wordt er nergens gesproken over deze opties. Zou het er dan toch gewoon niet inzitten, zou mij wel vreemd lijken?

Hier is de handleiding: https://gembird.com/servi...em=9712&key=RP300-01#item

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 20-07-2018 18:25 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Verwijderd

Lijkt me dat die DHCP server er in het geheel niet in zit. Dat is ook wat ik zou verwachten van een puur AP. Als je er geen vast IPadres aan kan geven kan je dat wellicht wel in je DHCP server via MAC toewijzen.

De handleiding claimt dat er wel verschillende types beveiliging ondersteund zijn dus ik zou verwachten dat je daar wel iets kan kiezen maar de screenshots (yuck) bieden daar ook verder geen uitsluitsel over. Dus, gewoon proberen? Dan mischien niet in de "AP wizard" maar onder "wifi settings". Net zo goed best kans dat je onder "lan settings" moet zijn om dat vaste adres toe te wijzen.

• knorde
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 18:56:
Lijkt me dat die DHCP server er in het geheel niet in zit. Dat is ook wat ik zou verwachten van een puur AP. Als je er geen vast IPadres aan kan geven kan je dat wellicht wel in je DHCP server via MAC toewijzen.

De handleiding claimt dat er wel verschillende types beveiliging ondersteund zijn dus ik zou verwachten dat je daar wel iets kan kiezen maar de screenshots (yuck) bieden daar ook verder geen uitsluitsel over. Dus, gewoon proberen? Dan mischien niet in de "AP wizard" maar onder "wifi settings". Net zo goed best kans dat je onder "lan settings" moet zijn om dat vaste adres toe te wijzen.
Ik zit niet bij de AP wizard (wat overigens ook maar 1 pagina is).
Bij wifi instellingen kun je alleen maar beveiligd of niet beveiligd kiezen:
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/wifi2.jpg
Bij lan instellingen kun je wel een ip adres opgeven (wat overigens niet bereikbaar is want hij krijgt een ip adres van mijn router toegewezen) maar daar doet hij niks mee:
Afbeeldingslocatie: https://www.kene.nl/wifi3.jpg

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Het is een repeater, dus hij heeft dezelfde security settings als het netwerk wat je wilt extenden
En daarom heeft-ie ook geen DHCP server, maar dat kon ook eigenlijk al niet voor die 15 €uro die het ding kostte

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• knorde
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:15:
Het is een repeater, dus hij heeft dezelfde security settings als het netwerk wat je wilt extenden
En daarom heeft-ie ook geen DHCP server, maar dat kon ook eigenlijk al niet voor die 15 €uro die het ding kostte
Het is een repeater en accespoint (je kan kiezen in welke modus je wilt).
En als je naar het screenshot kijkt staat er wel degelijk DHCP.

In accespoint modus ga je met een LAN kabel erin en maak je er een wifi accespoint van (dus geen repeater).
Overigens kost hij €24,99 (https://www.plentyparts.n...i-versterker-300mbps.html)

EDIT

LOL vanmorgen was die nog €24,99 en nu is die in de aanbieding voor €18,-
Ik heb er overigens niks voor hoeven te betalen ivm een garantieafhandeling maar op de bon staat wel €24,99.

[ Voor 21% gewijzigd door knorde op 20-07-2018 19:25 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Nou ja, als het ècht niet uit kan, zet de dhcp server van 't ding dan op 192.168.x.253 tot 192.168.x.254 en de dhcp van je router op 192.168.x.y tot 192.168.x.252. Dan stoort 't elkaar niet en heb je altijd een valide IP-adres.

Vwb de security settings: de manual beweert dat WEP, WPA en WPA2 ondersteund worden. Als je geen keuze voorgeschoteld krijgt dan is WPA voor de hand liggend. Maar ja, nogmaals, het apparaat wordt voor een bodemprijs verkocht, dus design beslissingen worden voornamelijk gedreven door onkunde en winstmaximalisatie

Verder: heb je 'm al eens gereboot, na de configuratie als AP? Is er dan misschien een "advanced settings" menu beschikbaar?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• knorde
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:40:
Nou ja, als het ècht niet uit kan, zet de dhcp server van 't ding dan op 192.168.x.253 tot 192.168.x.254 en de dhcp van je router op 192.168.x.y tot 192.168.x.252. Dan stoort 't elkaar niet en heb je altijd een valide IP-adres.

Vwb de security settings: de manual beweert dat WEP, WPA en WPA2 ondersteund worden. Als je geen keuze voorgeschoteld krijgt dan is WPA voor de hand liggend. Maar ja, nogmaals, het apparaat wordt voor een bodemprijs verkocht, dus design beslissingen worden voornamelijk gedreven door onkunde en winstmaximalisatie

Verder: heb je 'm als eens gereboot, na de configuratie als AP? Is er dan misschien een "advanced settings" menu beschikbaar?
Dat heb ik al reeds (meerdere keren) gedaan. Maar ook na de reboot is er niks anders beschikbaar. Het is een enorm beperkte webinterface en eerlijk gezegd heb ik dit nog nooit meegemaakt en ik heb toch inmiddels heel wat installaties gedaan van dit soort apparaatjes. Ik wacht nog even af of er nog andere mensen ideeën hebben en anders ga ik morgen met de winkel praten :)

Mocht de winkel hem niet terug nemen ga ik deze verkopen want ik wil deze opties wel hebben. Als alternatief heb ik alvast deze besteld: TP-Link TL-WA901ND (https://www.coolblue.nl/p...0/tp-link-tl-wa901nd.html).

[ Voor 7% gewijzigd door knorde op 20-07-2018 20:51 ]

• knorde
knorde schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 19:43:
Mocht de winkel hem niet terug nemen ga ik deze verkopen want ik wil deze opties wel hebben. Als alternatief heb ik alvast deze besteld: TP-Link TL-WA901ND (https://www.coolblue.nl/p...0/tp-link-tl-wa901nd.html).
Ik heb inmiddels de TP-Link TL-WA901ND binnen gekregen. Echter valt het bereik heel erg tegen vergeleken met de Gembird WNP-RP300-01. De winkel kon/wou er verder niks mee omdat ze zelf een nieuwe van Gembird kregen dus dit was de enige optie.

Ik ga maandag nog even met Gembird bellen om te vragen of er nog een optie is om in ieder geval de DHCP server uit te krijgen (dat vind ik het belangrijkste) en een vast ip aan het apparaat te kunnen geven. Ik laat de uitkomst hier nog wel even weten.

• knorde
DHCP uit krijgen bij deze apparaatjes is helaas niet mogelijk, net als een vast ip adres. Vreemd haha. Ik heb hem inmiddels verkocht (voor een paar luttele euro's). Nu moet ik opzoek naar een wifi access point die wel genoeg bereik heeft. De TP-Link TL-WA901ND viel heel erg tegen. Was niet te vergelijken met de Gembird. Zou je toch wel verwachten met 3 antennes.

Het wordt een beetje offtopic als ik in dit topic advies ga vragen voor aanschaf. Ik zal advies voor een andere daarom in een ander topic doen.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

knorde schreef op maandag 23 juli 2018 @ 18:52:
...Het wordt een beetje offtopic als ik in dit topic advies ga vragen voor aanschaf. Ik zal advies voor een andere daarom in een ander topic doen.
als bereik het issue is, zou ik gaan voor twee accesspoints. Welke maakt dan niets uit

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
andere firmware flashen, en dan kan het wel. Check OpenWRT en DD-WRT.

• knorde
johnkeates schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:56:
andere firmware flashen, en dan kan het wel. Check OpenWRT en DD-WRT.
Ik heb hem inmiddels verkocht dus ik kan dat nu helaas niet meer testen.
Brahiewahiewa schreef op maandag 23 juli 2018 @ 19:49:
als bereik het issue is, zou ik gaan voor twee accesspoints. Welke maakt dan niets uit
Al zou ik er 3 nodig zijn vind ik dat nog geen probleem, echter is het punt dat je steeds handmatig over moet schakelen en dat is vrij irritant. Ik heb dit al wel eens eerder getest en iedere keer blijft hij nog op het access point hangen waar hij in de eerste instantie verbinding mee had maar die eigenlijk te ver staat op dat moment. Nu zijn hier wel apps voor maar ik heb dat nooit lekker aan de gang gekregen (uiteraard gebruikte ik bij allemaal dezelfde SSID en beveiliging). Als dit gewoon automatisch zou werken zou dat echt een top oplossing zijn maar ik lees op internet eigenlijk alleen maar dezelfde ervaringen als mij. Daarom zoek ik 1 goede/sterke zodat ik 1 access point kan houden.

Overigens is hier het nieuwe topic te vinden: Wifi access point met goed bereik en snelle doorvoer

[ Voor 5% gewijzigd door knorde op 23-07-2018 20:38 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met de firmware bedoelde ik wat meer iets algemeens qua AP's; veel hebben gewoon brakke software.

• knorde
johnkeates schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:49:
Met de firmware bedoelde ik wat meer iets algemeens qua AP's; veel hebben gewoon brakke software.
Ah oke, ik dacht dat het specifiek om dat type ging :)

Pagina: 1