Hoe *kies* je de juiste 2e hands auto uit?

Pagina: 1
Acties:

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:09
Met de komst van een tweede zoon wordt het tijd om vervanging te gaan zoeken voor onze Suzuki Alto (met 150k in 10 jaar op de teller): deze heeft te weinig ruimte voor een tweede kind:
- de kofferbak is te klein voor een kinderwagen + inzet
- met een (Isofix) stoeltje is er amper beenruimte voor het kind of moeten de voorstoelen oncomfortabel naar voren toe

Conclusie: tijd voor een nieuwe auto!

De eerste stap was dat ik samen met de First Lady meerdere auto handelaren ben afgegaan om te zien waar onze voorkeur naar uit ging. We hadden een aantal simpele eisen:
- er moest een trekhaak opzitten of op kunnen i.v.m. twee elektrische fietsen
- genoeg kofferbakruimte
- aanschafprijs < € 13.000,-
- Isofix
- 5-deurs, drie plekken op de achterbank
- benzine
- handgeschakeld
- veilig (airbags)
- goedkoop in gebruik/verbruik. We rijden ongeveer 15.000 km per jaar en doen het liefst zo lang mogelijk met de auto
- kopen in de buurt van Leiden (vinden we wel zo veilig, mocht er iets zijn dan willen we in de buurt zijn van de handelaar waar we de auto hebben gekocht)

Hoe snel die optrekt maakt ons niet uit en het uiterlijk ook niet echt, al willen we geen rare vormen. Nu kwamen we er al snel achter dat bijna elke grotere auto hier wel aan voldoet, wat de keuze 'reuze' maakte :+

Nu blijken de Japanse merken toch wel het meest betrouwbaar te zijn als ik zo online onderzoek doe, de Franse merken het minst betrouwbaar.

De volgende stap was kijken of er bepaalde euvels bij bepaalde merken naar voren komt. Dit blijkt heel erg model afhankelijk te zijn en ook auto afhankelijk: er valt hier dus weinig over te vertellen.

Dan komt de discussie: particulier of bij een bedrijf. De tweede lijkt ons het veiligst, het liefst een ex-lease auto waarvan je weet dat het onderhoud altijd is uitgevoerd. Aan de andere kant weet je ook niet wie de auto hoe heeft gereden...

Al met al kom ik dan uit op een erg diverse lijst:
Ford Focus 1.6 TI-VCT 105PK TREND uit 2011 met 96k op de teller
Nissan Qashqai 1.6 VISIA uit 2010 met 97k op de teller
Hyundai ix35 2.0 uit 2010 met 129k op de teller
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI uit 2012 met 91k op de teller
Ford Focus 1.6 TI-VCT TITANIUM uit 2011 met 48k op de teller
Ford Focus 1.0 EcoBoost Edition uit 2014 met 106k op de teller
Kia cee'd Sportswagon uit 2013 met 72k op de teller

Een diverse lijst: lage auto's en hoge auto's door elkaar heen en ook een verschillend uiterlijk.

Nu zullen we sowieso een proefrit gaan maken met een auto die ons interesseert, maar elke auto rijdt toch anders dan de Suzuki waar ik al 9 jaar in heb gereden. Denk dus dat die paar kilometer oefenrondje weinig zegt. Kilometerstand is wel een ding, want met 130k op de teller zal de distributieriem waarschijnlijk wel over een jaar moeten worden vervangen?

Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
- welke auto heeft jullie voorkeur?
- hoe maak ik een goede keuze?

Vooral met de laatste vraag zit ik. Een laptop uitkiezen of een nieuwe telefoon kan prima naar aanleiding van de specs. Met een tweedehands auto vind ik het veel moeilijker om specs te vergelijken, gezien de staat van het voertuig (merk, model, 'hardware', kilometers) moeilijk 'zomaar' te beoordelen is. Daarnaast zijn er ook nog tientallen diverse modellen bij elk automerk 8)7. Ik weet dus niet zo goed welke stap ik nu moet gaan nemen, 'zomaar een kopen' lijkt mij niet de juiste strategie!

[ Voor 1% gewijzigd door President op 20-07-2018 15:05 . Reden: Toevoegen Kia cee'd ]

Verwijderd

Ik denk dat je zelf eerst nog wat beter moet nadenken wat je zelf wil. Ik bedoel, een iX35 is echt véél kleiner en lichter dan een Octavia Combi. Dus bedenk zelf hoe veel ruimte je nodig hebt (of wil), welk verbruik, belasting en verzekering je acceptabel vindt, welke opties je per se wil, etc. Dat zijn echt zaken die je zelf zal moeten bedenken.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-11 15:25

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:27:
Ik bedoel, een iX35 is echt véél kleiner en lichter dan een Octavia Combi.
Ur?! In welke wereld leef jij dan?
De iX35 is zo'n 200kg zwaarder dan een Octavia Combi. Daarnaast is hij veel hoger, ik gok zomaar dat hij ook meer bagage ruimte heeft, bovenop de meer passagiers ruimte.....

TS' hele lijst bestaat uit "kleine middenklassers", 3 hatchbacks in die klasse, 1 station in die klasse en 2 SUVs in die klasse. Allemaal vergelijkbare autos dus.

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:47
Wij zitten in een vergelijkbare situatie met een tweede op komst en een Suzuki Swift als huidige auto. Rijden alleen wel heel weinig, minder dan 7.500 per jaar. We willen wel een auto die 100% functioneel is (lees: voldoende ruimte en comfortabel genoeg voor vakantiereizen). Onze eisen zijn iets anders; zolang het maar geen diesel of 100% elektrisch is, <15k kost, airco heeft en een berg ruimte heeft achterin. Oh, achteruitrijcamera of parkeersensoren wel dikke plus.

Na het inlezen op specs van auto's, reviews van "profs" voor de facts, ervaringen van gebruikers voor de beleving, borrelpraat van vrienden (Duits is kwaliteit!) en kennis van een bekende monteur (Japans is kwaliteit!) kwamen we uit op de Toyota auris hybride. Want Prius zonder de Prius look en net wat ruimer met minder het gevoel "op de bok te zitten".

We rijden veel korte stukken in de stad, volgens de kenners is een hybride daar niet alleen zuiniger maar ook minder slijtagegevoelig. Voldoende ruimte, er kan een trekhaak op worden geplaatst voor een fietsendrager (aanhanger gaat niet!). En zolang het om een ex-lease gaat onder de 2 ton, is de kans groot de auto eerder vanwege de leeftijd weg moeten doen dan de kilometers. Het is wel, net als volgens mij alle hybrides, een automaat. Ik weet niet hoe hard de eis is voor handgeschakeld, maar ik was eerst ook huiverig totdat ik alleen enorm enthousiaste reacties hoorde over de Prius/Auris/Lexus (CT200) gebruikers.

Tot zover de overweging voordat er ook maar een auto in het echt is bekeken. Morgen gaan we een proefrit maken met een ex-lease Auris Hybrid. Kost onder de 15k, volle lading opties (Lease Plus uitvoering) en heeft minder dan 150k op de teller. Ik zie dat Athlon, Carnext en Alphabet ze verkopen, die hebben locaties door het hele land en volgens mij betreft het dealer onderhouden auto's. Bij Alphabet zag ik dat iig wel.

Edit: Isofix ook een eis, maar nagenoeg alle ex-lease auto's die ik zie hebben dat. Ik zie ook ex-lease Aurissen met minder opties, maar ook minder minder kilometers, onder de 13k. Monteur gaf aan dat het idee van "afgetrapte leasebakken" niet overeenkomt met wat hij in de garage ziet en in de categorie borrelpraat valt. Particuliere oude dametjes raggen de auto's meer af door verkeerde omgang en slecht onderhoud.

[ Voor 10% gewijzigd door Hrolfr op 20-07-2018 14:59 ]

Verwijderd

Croga schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:33:
[...]

Ur?! In welke wereld leef jij dan?
De iX35 is zo'n 200kg zwaarder dan een Octavia Combi. Daarnaast is hij veel hoger, ik gok zomaar dat hij ook meer bagage ruimte heeft, bovenop de meer passagiers ruimte.....
Excuus, ik dacht dat dat zo'n klein gebakje was.
TS' hele lijst bestaat uit "kleine middenklassers", 3 hatchbacks in die klasse, 1 station in die klasse en 2 SUVs in die klasse. Allemaal vergelijkbare autos dus.
Een Octavia is behoorlijk veel ruimer dan een Focus. Verder vind ik een hatchback, SUV en station niet echt vergelijkbaar.

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:57

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Een Kia C'eed SW voldoet ook aan jouw eisen, had je daar al naar gekeken? Heb deze zelf gekocht 2 jaar terug toen ik in een zelfde zoektocht zat met een vergelijkbaar eisenlijstje. Nieuwe tweedehands auto, knoop doorhakken

Kofferbakruimte is groter dan zijn concurrenten en ook oogt de auto veel luxer dan de rest qua interieur.

[ Voor 18% gewijzigd door Angeloonie op 20-07-2018 14:44 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:09
Moet zeggen heb zelf een aantal ritjes gemaakt in de Ford Focus wagon en dit is een hele degelijke en complete auto voor dat geld.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
M.i. is het handig om de gewenste carrosserievorm te bepalen. Wil je een stationwagon (relatief laag dus zuiniger, lage instap en minder overzicht, ruim) of een SUV-achtig (relatief hoog dus minder zuinig, hoge instap en meer overzicht, minder ruim van binnen dan het lijkt)? Of de hatchback als tussenvorm? Met jouw criteria is het aanbod in ieder geval enorm en zal je goed value for money moeten kunnen krijgen. Bij particuliere aanschaf van een occasion zou betrouwbaarheid voor mij zeer belangrijk zijn en dan kom je momenteel uit bij de Japanners. Nadeel is dat het aanbod een stuk kleiner is dan de ex-leaseauto's waar je nu naar kijkt. Ik ben zelf fan van een Honda Civic: topkwaliteit, zuinig en ruim.
https://www.autotrack.nl/...torinhoud=&paginanummer=1

• JB076
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-11 10:14
Hier nagenoeg dezelfde Octavia als in je startpost als gezinsauto (2 kinderen, nu 6 en 2 jaar). Ideale kar. De 1.2 is vlot genoeg, zeeën van ruimte (ik hoef de bestuurdersstoel niet helemaal naar achteren te zetten terwijl dat in veel auto's wel het geval is) en dan hou je ook zat plek achterin over voor de kinders. Kofferbak heeft zich al bewezen qua vakantiebagage.

Verder bekeken in zoektocht destijds: Golf Variant, 3008, C4, Sportage, C-max, Ceed SW, Megane

[ Voor 15% gewijzigd door JB076 op 20-07-2018 15:42 ]

• President
Hrolfr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:38:
Onze eisen zijn iets anders; zolang het maar geen diesel of 100% elektrisch is, <15k kost, airco heeft en een berg ruimte heeft achterin. Oh, achteruitrijcamera of parkeersensoren wel dikke plus.
Onze eisen zijn redelijk hetzelfde gok ik. Diesel willen we niet (vandaar benzine), de bergruimte achterin is erg belangrijk. De camera of sensoren hebben we nu ook niet dus zullen we ook niet missen :P. Airco is inderdaad erg handig als we op vakantie willen gaan richting Spanje!
Angeloonie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:43:
Een Kia C'eed SW voldoet ook aan jouw eisen, had je daar al naar gekeken? Heb deze zelf gekocht 2 jaar terug toen ik in een zelfde zoektocht zat met een vergelijkbaar eisenlijstje. Nieuwe tweedehands auto, knoop doorhakken

Kofferbakruimte is groter dan zijn concurrenten en ook oogt de auto veel luxer dan de rest qua interieur.
Had ik ook bekeken, geen idee waarom ik die niet in mijn favorieten had gezet op autotrack
desmond schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:49:
M.i. is het handig om de gewenste carrosserievorm te bepalen. Wil je een stationwagon (relatief laag dus zuiniger, lage instap en minder overzicht, ruim) of een SUV-achtig (relatief hoog dus minder zuinig, hoge instap en meer overzicht, minder ruim van binnen dan het lijkt)? Of de hatchback als tussenvorm?
Om eerlijk te zijn maakt dat niet heel veel uit voor mij. We hebben nu ook een lage instap dus missen er niks aan, ik weet wel dat een hoge instap 'makkelijker' is en het wat makkelijker kijkt 'vanaf boven', maar een auto is er om ons van punt A naar punt B te brengen... Liever een goede lage dan een slechte hoge :+

Over elke auto is er wel iets positiefs online te vinden alsmede negatief :( Ford Focus hier in het topic, Octavia, Kia Cee'd, etc.

• Hrolfr
President schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:09:
[...]

Onze eisen zijn redelijk hetzelfde gok ik. Diesel willen we niet (vandaar benzine), de bergruimte achterin is erg belangrijk. De camera of sensoren hebben we nu ook niet dus zullen we ook niet missen :P. Airco is inderdaad erg handig als we op vakantie willen gaan richting Spanje!
Ik laat anders wel weten hoe de proefrit beviel als automaat geen dealbreaker is voor jullie. Trouwens ook dankbaar gebruikt gemaakt van de ANWB kostencalculator de afgelopen weken om een gevoel te krijgen bij de autokosten per maand voor verschillende modellen, kilometerstanden en leeftijden. Wel even met gezond verstand kijken naar de uitkomsten per kostensoort. Algehele conclusie was dat maandelijkse kosten toenemen met formaat voor de auto's die we hebben vergeleken. Niet echt voor jongere/minder kilometer auto's bij verwachte gebruiksduur van 5 jaar. Tientjeswerk tussen oudere en jongere auto's van hetzelfde model, lagere afschrijving gaat gedeeltelijk in hogere onderhoudskosten zitten.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:32
ga niet op die borrelpraat af. In de kleinere Volvo's zit een renault diesel, en staat op een ford onderstel.... dus franse auto's zijn slecht, en zweedse staan bekend als kwaliteitsauto's?

Ik zou zelf naar een jonge focus station kijken. Goede auto's, fantastische wegligging. Ruime familie-auto. Die 1.0 eco-boost schijnen mooie blokjes te zijn. Een ton op de teller is ook geen probleem.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-11 12:51
Hrolfr schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:26:
[...]

Ik laat anders wel weten hoe de proefrit beviel als automaat geen dealbreaker is voor jullie. Trouwens ook dankbaar gebruikt gemaakt van de ANWB kostencalculator de afgelopen weken om een gevoel te krijgen bij de autokosten per maand voor verschillende modellen, kilometerstanden en leeftijden. Wel even met gezond verstand kijken naar de uitkomsten per kostensoort. Algehele conclusie was dat maandelijkse kosten toenemen met formaat voor de auto's die we hebben vergeleken. Niet echt voor jongere/minder kilometer auto's bij verwachte gebruiksduur van 5 jaar. Tientjeswerk tussen oudere en jongere auto's van hetzelfde model, lagere afschrijving gaat gedeeltelijk in hogere onderhoudskosten zitten.
Let op met de Toyota Hybrides dat je vaak met een trekhaak maar een heel laag gewicht (ergens in de 300kg) mag trekken. Een caravan gaat die zeker niet trekken (misschien zo'n klein kip caravanetje). Het wordt wel steeds meer, maar bij de nieuwste prius is het nu 725kg.

Computer says no

• Hrolfr
Bedankt, maar hadden we al in het snotje ;)
Voldoende ruimte, er kan een trekhaak op worden geplaatst voor een fietsendrager (aanhanger gaat niet!).

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:14
Misschien nog een auto om aan het lijstje toe te voegen is de Renault Laguna Estate vanaf 2007. Veel auto voor weinig geld en zeer betrouwbaar.

Wat betreft de auto's uit je lijstje, ga gewoon kijken en ga dan strepen. Vervolgens kom je bij 2-3 auto's uit en ga je daar mee rijden. Vraag of een aankoopkeuring toegestaan is voor je gaat rijden, mochten ze daar over aarzelen dan weet je genoeg.

Ik zie wat crossovers/SUV's in je lijstje staan. Deze staan wat hoger op de 'poten' wat zorgt voor een hoger gewicht, minder goede wegligging, minder binnenruimte en een hoger brandstofverbruik. Houd hier wel rekening mee.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
We rijden veel korte stukken in de stad, volgens de kenners is een hybride daar niet alleen zuiniger maar ook minder slijtagegevoelig.
Dat is mijn ervaring met een auris hybrid van 2011 ook. Toch is bijvoorbeeld voor een paar Km de auto pakken dan nog steeds relatief onzuinig tenzij je dat allemaal in 'ev-mode' kan doen. Met een ritje kinderen naar school/opvang brengen op 2,5Km zie ik met de auris zomaar een ritverbruik van 1/14Km terwijl 1/20 meer de norm is en buiten het koude seizoen om nog wel beter. De tweede auto is een elektrische en veel beter geschikt voor dat soort ritjes. (ik ging het wel fietsen maar voel me met kinderen niet veilig in de 60 zone en hardrijders die de vouwen uit je broek rijden).
WeberAuto op youtube is wel interessant als je meer over de techniek wilt weten YouTube: WeberAuto
Het is wel, net als volgens mij alle hybrides, een automaat. Ik weet niet hoe hard de eis is voor handgeschakeld, maar ik was eerst ook huiverig totdat ik alleen enorm enthousiaste reacties hoorde over de Prius/Auris/Lexus (CT200) gebruikers.
Onbekend maakt onbemind he. Toch houden sommige mensen (en auto journalisten) schijnbaar niet van een constante acceleratie en wat eentoonig motorgeluid. Je mist immers de onderbrekingen en het in een groot toerenverloop van de motor bij het schakelen. Er zijn zelfs aandrijvingen die dat dan weer simuleren..
Mijn vriendin leek het ook niet echt wat maar meer omdat ze niet zeker was hoe dat werkt. Nu wil ze niet meer terug naar handgeschakeld en ik idem voor het dagelijks verkeer.
Edit: Isofix ook een eis, maar nagenoeg alle ex-lease auto's die ik zie hebben dat. Ik zie ook ex-lease Aurissen met minder opties, maar ook minder minder kilometers, onder de 13k. Monteur gaf aan dat het idee van "afgetrapte leasebakken" niet overeenkomt met wat hij in de garage ziet en in de categorie borrelpraat valt. Particuliere oude dametjes raggen de auto's meer af door verkeerde omgang en slecht onderhoud.
Isofix zal wel standaard zijn vanaf een bepaald bouwjaar.
Omgang met lease zal misschien net zo uiteenlopen als particulier van inderdaad wel aftrappen aan de ene kant tot behandelen alsof je nog jaren met de auto wilt rijden aan de andere. Dat ook wel uit eigen ervaring want niet overal even zuinig op geweest maar ergens blijft het toch anders als je de auto toch gewoon weer inlevert. Onderhoud zal meestal goed zijn maar ook een lease bedrijf gaat met name vlak voor einde contract niet meer onderhoud dan strikt nodig laten uitvoeren.
Maargoed, recente auto eventueel laten keuren en gewoon garantie van een gerenomeerd bedrijf, onderhouden laten en meer kan je niet doen.
Ik had eens een voorloop auto waarbij net buiten de garantie de aircopomp stuk ging. Menig automobilist zal dat soort dure pech kennen maar het was niet mijn auto dus de rekening was voor het lease bedrijf. Wat dat betreft zou ik geen prive auto willen maar het is dat of afschrijving/lease kosten van een nieuwe. Met fiets - bus - bus - fiets naar het werk was geen succes want regelmatig geen zitplaats op de helft van het traject (soms bijna 30Km staan) en dan nog best duur ook.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 16:55
Als looks je niet zo heel veel uitmaken, en je voornamelijk op zoek bent naar lage kosten kan ik ook de Dacia Logan MCV aanraden.

+ Zit qua gewicht op het niveau van een B-segmenter (1090KG)
+ Is enorm ruim
+ Kent geen beperkingen zoals een Hybride dit heeft
+ Zijn redelijk tot goed betrouwbaar
+ Lage nieuwprijs, dus ook lage verzekeringspremie
- Ze zijn niet heel erg mooi
- Ze hebben ook niet de beste wegligging op de markt

Kortom, ideale auto voor iemand die weinig om auto's geeft, maar wel de voordelen wil hebben van een auto.

• wd200
  • Laatst online: 23:03
Is een stonic groot genoeg ?
Misschien zelfs als private lease https://www.arval.nl/privatelease/nl/lease-auto/kia/stonic

• President
merauder schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 20:22:
Als looks je niet zo heel veel uitmaken, en je voornamelijk op zoek bent naar lage kosten kan ik ook de Dacia Logan MCV aanraden.

+ Zit qua gewicht op het niveau van een B-segmenter (1090KG)
+ Is enorm ruim
+ Kent geen beperkingen zoals een Hybride dit heeft
+ Zijn redelijk tot goed betrouwbaar
+ Lage nieuwprijs, dus ook lage verzekeringspremie
- Ze zijn niet heel erg mooi
- Ze hebben ook niet de beste wegligging op de markt

Kortom, ideale auto voor iemand die weinig om auto's geeft, maar wel de voordelen wil hebben van een auto.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/dacia/logan/40739969

Zo een? Ik heb nooit van Dacia gehoord

• TaZTeD
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-10 22:52
https://www.autoscout24.n...3b-f51f8bf59eda?cldtidx=2

Een clio estate?
Zit redelijk leuk in de opties, zijn weinig motorische problemen mee (van wat ik weet), ziet er nog leuk uit imo, en deze heeft een trekhaak.
Goed te doen kwa verbruik (1 op 16 á 17, fabrieksopgave zijn bij de fransen echt onzin 8)7 )

Minpunt is dat je moeilijk je auto kan vinden, omdat er waarschijnlijk nog 3 andere in de straat staan :+

[ Voor 23% gewijzigd door TaZTeD op 20-07-2018 21:05 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JB076 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 15:04:
Hier nagenoeg dezelfde Octavia als in je startpost als gezinsauto (2 kinderen, nu 6 en 2 jaar). Ideale kar. De 1.2 is vlot genoeg, zeeën van ruimte (ik hoef de bestuurdersstoel niet helemaal naar achteren te zetten terwijl dat in veel auto's wel het geval is) en dan hou je ook zat plek achterin over voor de kinders. Kofferbak heeft zich al bewezen qua vakantiebagage.
Hier nog een tevreden Octaviarijder, ook met twee kinderen (7 en 3). De beschreven voordelen onderschrijf ik volledig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 18:32
bite schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:27:
Onbekend maakt onbemind he. Toch houden sommige mensen (en auto journalisten) schijnbaar niet van een constante acceleratie en wat eentoonig motorgeluid. Je mist immers de onderbrekingen en het in een groot toerenverloop van de motor bij het schakelen. Er zijn zelfs aandrijvingen die dat dan weer simuleren..
Mijn vriendin leek het ook niet echt wat maar meer omdat ze niet zeker was hoe dat werkt. Nu wil ze niet meer terug naar handgeschakeld en ik idem voor het dagelijks verkeer.
Ik denk dat niet enkel autojournalisten niet van CVT's houden, anders zou Hyundai geen gerobotiseerde 6-bak met dubbele koppeling in de Ioniq Hybrid leggen.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Civic Tourer van 2012-2016 is anders ook een ruime, zoniet DE ruimste uit het segment. Beetje chaotisch instrumentenbord, maar comfortabel en degelijk...en ruim! Een Astra "Sports" Tourer kan je meestal wel wat goedkoper krijgen dan de rest, waarbij ze icm de ongeblazen benzineblokken ook zeer betrouwbaar zijn.

Yes, but no.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:42
Vooral gezien de eis voor veel ruimte zou ik gaan voor de Skoda Octavia. Zelf heb ik prive de Fabia gereden en als lease-bak een SuperB gehad. Het zijn niet perse fancy of mooie auto's maar degelijk en betrouwbaar. Bij vast onderhoud door de dealer of Skoda garage heb je ook gewoon mobiliteits garantie, en het standaard onderhoud is gewoon voor een vaste prijs.
Mijn ervaring is dat een Skoda in zijn prijsklasse meestal de ruimste auto. Alleen Dacia vormt hierop mogelijk een uitzondering.

• Freee!!

Freee!!

Dronium schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 12:48:
[...]
Mijn ervaring is dat een Skoda in zijn prijsklasse meestal de ruimste auto.
In ieder geval binnen de VAG.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De Skoda is qua ruimte onverslaanbaar. Hou er wel rekening mee dat die 1.2 TSI motoren (en de meeste 1.0 blokjes als die van Ford) 3 cylinders zijn. En op de snelweg dus harder moeten werken en relatief onzuiniger zijn. Als je een Octavia met de 1.4 TSI kunt krijgen heb je ineens 150 pk onder je voet. Rijdt echt fantastisch, nooit gebrek aan power.
En doe jezelf een lol, regel een proefrit met die octavia met 1.4 en een dsg. Dan wil je echt geen handbak meer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TaZTeD schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:01:
https://www.autoscout24.n...3b-f51f8bf59eda?cldtidx=2

Een clio estate?
Zit redelijk leuk in de opties, zijn weinig motorische problemen mee (van wat ik weet), ziet er nog leuk uit imo, en deze heeft een trekhaak.
Goed te doen kwa verbruik (1 op 16 á 17, fabrieksopgave zijn bij de fransen echt onzin 8)7 )

Minpunt is dat je moeilijk je auto kan vinden, omdat er waarschijnlijk nog 3 andere in de straat staan :+
De Clio is een prima auto, deelt overigens veel techniek met Dacia.

Vergeleken met de Octavia wel veel minder ruimte. Al moet kamperen in Spanje met een dakkoffer en twee kinderen in de Clio estate ook wel lukken.

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 21-07-2018 13:28 ]

• JB076
The Eagle schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 13:27:
De Skoda is qua ruimte onverslaanbaar. Hou er wel rekening mee dat die 1.2 TSI motoren (en de meeste 1.0 blokjes als die van Ford) 3 cylinders zijn.
Exemplaar in de startpost is van 2012. Toen was de 1.2TSI een viercilinder.

• Freee!!

Freee!!

De Skoda is qua ruimte onverslaanbaar. Hou er wel rekening mee dat die 1.2 TSI motoren (en de meeste 1.0 blokjes als die van Ford) 3 cylinders zijn.
Mijn Skoda Octavia heeft een 1.2 motor en vier cylinders en rijdt ook wat dat betreft een stuk fijner dan de VW Fox (ook 1.2, 3 cylinders).

• The Eagle

The Eagle

Dat was onder de streep idd de message: je wilt een viercylinder en geen driecylinder. Qua inhoud is net wat je zelf graag wilt qua vermogen. Maar een driepittertje wil je gewoon niet als je vrij veel snelweg of lange afstanden draait. Heb nu zelf een 1.0 tsi driepitter in de golf variant (lease) en die moet gewoon keihard werken op de snelweg.

[ Voor 30% gewijzigd door The Eagle op 21-07-2018 15:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Freee!!

Freee!!

The Eagle schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:51:
Dat was onder de streep idd de message: je wilt een viercylinder en geen driecylinder. Qua inhoud is net wat je zelf graag wilt qua vermogen. Maar een driepittertje wil je gewoon niet.
Een driepittertje is best OK voor een autootje van zo'n 750 KG, maar die is meestal een beetje te klein voor een gezin met twee kinderen.

• The Eagle

The Eagle

Dat idd, zie mijn edit :)

• supreme tweaker
  • Laatst online: 28-08 01:27
Om de keuze nog ietsje groter te maken, zou ik ook kijken naar een auto uit een net iets hoger segment dan hierboven reeds besproken. Voorbeeld is een Volvo V50, iets als https://www.autoscout24.n...53-e250040a8a1d?cldtidx=2 bijvoorbeeld.

Wat mij betreft krijg je dan iets meer "production value" dan bovengenoemde.

Burp

• -tom-562
  • Laatst online: 10:10

-tom-562

Oliesjeik

Freee!! schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 15:55:
[...]

Een driepittertje is best OK voor een autootje van zo'n 750 KG, maar die is meestal een beetje te klein voor een gezin met twee kinderen.
Ja, de antieke 3-pittertjes uit een Alto/Aygo etc.. Ik heb bijna 2 jaar lang wekelijks op en neer gekacheld naar Stuttgart met een VW Golf bluemotion, met, jawel, een 1.0 liter 3-cilinder. Dat blok reed beter, lekkerder en zuiniger dan de 1.2 liter 4-cilinder Bluemotion. Ohja, die gekke Golf liep ook gewoon ruim 200 km/h op de GPS :+
supreme tweaker schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:36:
Om de keuze nog ietsje groter te maken, zou ik ook kijken naar een auto uit een net iets hoger segment dan hierboven reeds besproken. Voorbeeld is een Volvo V50, iets als https://www.autoscout24.n...53-e250040a8a1d?cldtidx=2 bijvoorbeeld.

Wat mij betreft krijg je dan iets meer "production value" dan bovengenoemde.
Kijk dan ook naar de Ford Focus en de Mazda 3. Onderhuids zijn het grotendeels dezelfde auto's :P

[ Voor 34% gewijzigd door -tom-562 op 21-07-2018 16:41 ]

Vaak bu'j te bang!

• Freee!!

Freee!!

-tom-562 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:40:
[...]
Ja, de antieke 3-pittertjes uit een Alto/Aygo etc.. Ik heb bijna 2 jaar lang wekelijks op en neer gekacheld naar Stuttgart met een VW Golf bluemotion, met, jawel, een 1.0 liter 3-cilinder. Dat blok reed beter, lekkerder en zuiniger dan de 1.2 liter 4-cilinder Bluemotion. Ohja, die gekke Golf liep ook gewoon ruim 200 km/h op de GPS :+
En hoeveel versnellingen? Dat scheelt ook nogal.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
En de toyota auris touring? Die zijn ook te vinden binnen je budget en voeldoet aan wat je wil en kwa gebruikskosten scoort ie vooral op verbruik goed.

https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/auris/41003493

[ Voor 17% gewijzigd door haakjesluiten op 21-07-2018 16:45 ]

• -tom-562
  • Laatst online: 10:10

-tom-562

Oliesjeik

Freee!! schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:41:
[...]

En hoeveel versnellingen? Dat scheelt ook nogal.
Hoezo? Het aantal versnellingen zegt niks. Het gaat om de verhouding (en dan uiteindelijk om de verhouding van de laatste versnelling i.c.m. de reductie in je differentieel). In dit geval trouwens alle twee een 6-bak ;)

Vaak bu'j te bang!

• supreme tweaker
  • Laatst online: 28-08 01:27
-tom-562 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:40:

[...]

Kijk dan ook naar de Ford Focus en de Mazda 3. Onderhuids zijn het grotendeels dezelfde auto's :P
Onderhuids is een ding, maar er in zitten is wel een tweede wat mij betreft. Daar onderscheid bijvoorbeeld Audi zich ook van VW en Jaguar van Ford. Overigens noem je verder prima alternatieven.

Mijn tip aan de topicstarter: Ga vooral het een en ander aan proefritjes maken (goedkoop, middel, net ff te duur, groot, klein, laag, hoog). Ik vermoed dat er dan vanzelf extra criteria de kop op steken.

Burp

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-11 16:55
Zoiets inderdaad. Dacia is het budget zustermerk van Renault, zoals Skoda de budget variant van VW is. Een Clio Estate of een Megane Estate is overigens ook een leuke optie. Ik rijd zelf een Clio Estate als gezinswagen. Erg leuke betrouwbare wagen waarbij de kosten ( vaste lasten / verbruik ) niet heel erg uit de hand lopen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-11 21:35
President schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 14:18:
Met de komst van een tweede zoon wordt het tijd om vervanging te gaan zoeken voor onze Suzuki Alto (met 150k in 10 jaar op de teller): deze heeft te weinig ruimte voor een tweede kind:
- de kofferbak is te klein voor een kinderwagen + inzet
- met een (Isofix) stoeltje is er amper beenruimte voor het kind of moeten de voorstoelen oncomfortabel naar voren toe

Conclusie: tijd voor een nieuwe auto!

De eerste stap was dat ik samen met de First Lady meerdere auto handelaren ben afgegaan om te zien waar onze voorkeur naar uit ging. We hadden een aantal simpele eisen:
- er moest een trekhaak opzitten of op kunnen i.v.m. twee elektrische fietsen
- genoeg kofferbakruimte
- aanschafprijs < € 13.000,-
- Isofix
- 5-deurs, drie plekken op de achterbank
- benzine
- handgeschakeld
- veilig (airbags)
- goedkoop in gebruik/verbruik. We rijden ongeveer 15.000 km per jaar en doen het liefst zo lang mogelijk met de auto
- kopen in de buurt van Leiden (vinden we wel zo veilig, mocht er iets zijn dan willen we in de buurt zijn van de handelaar waar we de auto hebben gekocht)

Hoe snel die optrekt maakt ons niet uit en het uiterlijk ook niet echt, al willen we geen rare vormen. Nu kwamen we er al snel achter dat bijna elke grotere auto hier wel aan voldoet, wat de keuze 'reuze' maakte :+

Nu blijken de Japanse merken toch wel het meest betrouwbaar te zijn als ik zo online onderzoek doe, de Franse merken het minst betrouwbaar.

De volgende stap was kijken of er bepaalde euvels bij bepaalde merken naar voren komt. Dit blijkt heel erg model afhankelijk te zijn en ook auto afhankelijk: er valt hier dus weinig over te vertellen.

Dan komt de discussie: particulier of bij een bedrijf. De tweede lijkt ons het veiligst, het liefst een ex-lease auto waarvan je weet dat het onderhoud altijd is uitgevoerd. Aan de andere kant weet je ook niet wie de auto hoe heeft gereden...

Al met al kom ik dan uit op een erg diverse lijst:
Ford Focus 1.6 TI-VCT 105PK TREND uit 2011 met 96k op de teller
Nissan Qashqai 1.6 VISIA uit 2010 met 97k op de teller
Hyundai ix35 2.0 uit 2010 met 129k op de teller
Skoda Octavia Combi 1.2 TSI uit 2012 met 91k op de teller
Ford Focus 1.6 TI-VCT TITANIUM uit 2011 met 48k op de teller
Ford Focus 1.0 EcoBoost Edition uit 2014 met 106k op de teller
Kia cee'd Sportswagon uit 2013 met 72k op de teller

Een diverse lijst: lage auto's en hoge auto's door elkaar heen en ook een verschillend uiterlijk.

Nu zullen we sowieso een proefrit gaan maken met een auto die ons interesseert, maar elke auto rijdt toch anders dan de Suzuki waar ik al 9 jaar in heb gereden. Denk dus dat die paar kilometer oefenrondje weinig zegt. Kilometerstand is wel een ding, want met 130k op de teller zal de distributieriem waarschijnlijk wel over een jaar moeten worden vervangen?

Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
- welke auto heeft jullie voorkeur?
- hoe maak ik een goede keuze?

Vooral met de laatste vraag zit ik. Een laptop uitkiezen of een nieuwe telefoon kan prima naar aanleiding van de specs. Met een tweedehands auto vind ik het veel moeilijker om specs te vergelijken, gezien de staat van het voertuig (merk, model, 'hardware', kilometers) moeilijk 'zomaar' te beoordelen is. Daarnaast zijn er ook nog tientallen diverse modellen bij elk automerk 8)7. Ik weet dus niet zo goed welke stap ik nu moet gaan nemen, 'zomaar een kopen' lijkt mij niet de juiste strategie!
Als je weinig om uiterlijk geeft en geld in je zak wil houden, kijk eens naar een hyundai matrix. Zeker niet de mooiste en de gemiddelde leeftijd van de bestuurder is 65+ (trekt mijn vrouw met 35 flink naar beneden :+ ).
Mijn vrouw rijdt ook gemiddeld 15k km per jaar en volgens de ANWB bulletproof. 2 zwakke punten, nokkenassensor en krukassensor. kosten rond de 20 euro per stuk op diverse online stores en die kan jij zelf vervangen (1 boutje losdraaien en 1 stekkertje losklikken en omgekeerd terugmonteren). Wij hebben ze recent om en om vervangen (en ook 2 keer stilgestaan, erg vervelend, anwb had hem met 5min weer aan de gang. sensor eruit, ff poetsen, jumpstarter erop en draaien. Schijnt dat de sensor als hij minder word gevoelig is voor verlaagde spanning, dus startkabel erop is vaak ook voldoende)

Achterbank is deelbaar (normaal) maar ook te verschuiven. Dus veel shoppen, bank ff naar voren. Kids mee, bank zodanig neerzetten dat ze voldoende beenruimte hebben en kofferbak nog acceptabel is. Tussen de voorstoelen zit redelijk wat ruimte, dus je kan makkelijk ff uithalen als het kroost zich niet gedraagt op de achterbank :+ (of er nog wat spulletjes neerleggen).

Ik rij zelf een subaru legacy maar stiekem vind ik de matrix lekker rijden. Hele soepele koppeling, schakelen ook soepel (wel lange slag).

• President
Proefritjes hebben geholpen, we hebben een keuze gemaakt.

Hoe zit het met het bieden? We hebben inruil (volgens ANWB koerscalculator is onze auto 2.600 aan inruil, volgens een andere garage rond de 2.000)

De auto met nog optie is 12.700 euro... Moeten we dan gewoon € 10.000,- bieden?

• JB076
Gewoon nog wat lager beginnen en kijken of 'ie hapt. Waar is de keuze op gevallen?

• President
https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/40725042 met trekhaak.

Op internet lees ok over 10/20% onder de vraagprijs bieden...

Met trekhaak rond de 12.600... eigen auto 2200 ofzo er af, komt neer op 10.400

Is 10.000 dan realistisch? Of is 9000 of 9500 nog een realistisch bod?

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 09:45
Bij inruil zal een garage minder happig zijn op een lager bod: ze nemen een risico door jouw oude auto in te nemen (die moeten ze nog maar zien te verkopen) en willen dat risico minder groot maken.

Daarintegen staat het je natuurlijk altijd vrij een reeël bod uit te brengen. Zolang het bod niet totaal kant noch wal raakt kun je het allicht proberen. Begin dus inderdaad eens met 9000 en zet dat i.i.g. niet duidelijk neer als je absolute maximum, laat zien dat je wilt "spelen".

Wat een reële prijs is moet je voor jezelf bepalen: qua inruilwaarde zit je denk ik redelijk goed met 2200 euro, gewoon kijken wat een beetje de prijs is voor dezelfde auto bij andere garages en dan kun je redelijk bepalen of de prijs die je gaat betalen redelijk is.

• President
bdalenoord schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:11:
Bij inruil zal een garage minder happig zijn op een lager bod: ze nemen een risico door jouw oude auto in te nemen (die moeten ze nog maar zien te verkopen) en willen dat risico minder groot maken.

Daarintegen staat het je natuurlijk altijd vrij een reeël bod uit te brengen. Zolang het bod niet totaal kant noch wal raakt kun je het allicht proberen. Begin dus inderdaad eens met 9000 en zet dat i.i.g. niet duidelijk neer als je absolute maximum, laat zien dat je wilt "spelen".

Wat een reële prijs is moet je voor jezelf bepalen: qua inruilwaarde zit je denk ik redelijk goed met 2200 euro, gewoon kijken wat een beetje de prijs is voor dezelfde auto bij andere garages en dan kun je redelijk bepalen of de prijs die je gaat betalen redelijk is.
Als ik op mijn auto zoek (Suzuki Alto 2009 met airco en ongeveer 140.000 op de teller) dan staan er maar twee op:
https://www.autoscout24.n...09&fregfrom=2009&atype=C&

Ik denk dus dat ik maximaal € 10.000,- zou moeten betalen :? Dat is dan 2600 euro wat gedekt zou moeten worden door inruil auto en korting? :X

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-11 15:37

servies

Veni Vidi Servici

De Skoda is qua ruimte onverslaanbaar. Hou er wel rekening mee dat die 1.2 TSI motoren (en de meeste 1.0 blokjes als die van Ford) 3 cylinders zijn. En op de snelweg dus harder moeten werken en relatief onzuiniger zijn. Als je een Octavia met de 1.4 TSI kunt krijgen heb je ineens 150 pk onder je voet. Rijdt echt fantastisch, nooit gebrek aan power.
En doe jezelf een lol, regel een proefrit met die octavia met 1.4 en een dsg. Dan wil je echt geen handbak meer.
de 1.2TSI motoren zijn 4 cilinder blokken... (in ieder geval die tot MY2016)
En inderdaad, het niet kiezen van de DSG variant vind ik persoonlijk nog steeds de grootste 'fout' die ik heb gemaakt in 2015...

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:58
Zo'n Alto met airco en acceptabele kilometerstand heeft de garage natuurlijk zo weer verkocht. Reken er wel op dat een garage rekening houdt marge van ca 1000 euro voor nalopen, kleine beurt, poetsen en eventueel nieuwe Apk of spot-repair van kleine deukjes.

Dus denken ze jouw autootje voor 3500 euro te kunnen verkopen, dan willen ze jou er maximaal 2500 euro voor geven. Zou je zelf particulier gaan verkopen dan zal de opbrengst waarschijnlijk ergens daar tussenin liggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-11 09:45
@President ik bedoelde eigenlijk dat je de prijs van diverse focussen opzoekt: als degene waar je op biedt al onder de gemiddelde vraagprijs zit zal er weinig speelruimte zitten. Zit hij op het gemiddelde dan is er maar weinig speelruimte en zit hij er ruim boven dan zou er meer vanaf moeten kunnen.

De Alto's die je hebt opgezocht bevestigen in ieder geval dat je met inruilwaarde redelijk goed geschat hebt.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tweedehands auto kopen is gokken, zelfs voor de meest doorgewinterde monteur. Als je met ondehandelen de laagste prijs wilt bedingen zal je ook de laagste vorm van service achteraf krijgen.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Geen auto met turbo kopen
Bij voorkeur eentje van de eerste eigenaar met full service history

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

President schreef op maandag 23 juli 2018 @ 20:55:
Proefritjes hebben geholpen, we hebben een keuze gemaakt.

Hoe zit het met het bieden? We hebben inruil (volgens ANWB koerscalculator is onze auto 2.600 aan inruil, volgens een andere garage rond de 2.000)

De auto met nog optie is 12.700 euro... Moeten we dan gewoon € 10.000,- bieden?
Zou die auto gewoon zelf verkopen als de dealer niet een gunstige deal kan klaar spelen

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:56
Want? :?

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:07

H12

President schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:40:
[...]
...
Ik denk dus dat ik maximaal € 10.000,- zou moeten betalen ...
Dat klinkt voor mij al als een maximum prijs.

Zelf hebben wij, vorig jaar, voor een jongere Ford Focus (wel diesel en meer km) ook €10.000,- betaald (2013, titanium+extra opties, xenon, lederen bekleding, ca. 150.000km, ex-lease dus vol onderhoud) bij een Ford-dealer. Onze inruil was een oudere Focus met +500.000km op de teller en die leverde nog een half jaar volledige garantie op.
Tot nog toe, 35.000km verder, is er alleen een elektronica onderdeel binnen de garantie vervangen.

Als je een Focus gaat kopen lees dan eerst de aandachtspunten op dit forum:
https://www.focusclub.nl/...sing-indien-bekend.89702/

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-11 15:59
Kan kapot, en is duur, net als bijna al het andere bij een auto. Bij VAG ~2012 overigens wel een terecht punt, dat zijn onstabiele dingen, maar zo zal een andere auto weer een ander defect hebben (Audi met z'n olieverbruik bv).

Succes met de aankoop, ben benieuwd waar je op eindigt. Mocht het je niet zinnen, er zijn nog zat alternatieven te koop, voel je niet geforceerd om mee te gaan in een te hoge prijs!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
@Zebby Golf 5 1.9 TDi hier met originele turbo en geen olieverbruik na 260*** km

• Knul
  • Laatst online: 10:27
@President

Je zou ook kunnen vragen wat de Focus moet kosten zonder inruil, dan kan er meestal nog wel iets af. Vervolgens kan je zelf je auto verkopen, dan krijg je er nog veel meer voor dan die ~2000 die de garage je biedt. In dat geval zou ik hem 11.500 bieden inclusief trekhaak, kun je zelf je Alto verkopen voor ~3000 euro en kom je in totaal zo rond de 8.5k toe uiteindelijk uit.

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Zelf kijk ik vooral naar de Km stand.

Eerder dit jaar een Toyota Corolla verso 1.8benz uit 2007 met 60.000 km gekocht.
de inruil was een Toyota Corolla verso 1.6 uit 2008 ( met minder opties (kaal)) met 110.000km

Toyota staat bekend om betrouwbaarheid en dus gekozen voor dit merk .

Het is bekend dat de aandrijf assen van dit type een zwak punt is, maar ik zie daar nog geen punt om hem niet te kopen.

Binnenkort gaan we dan ook gewoon op vakantie met deze auto.

Veel ruimte en isofix ideaal voor een gezin

iRacing Profiel

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:19

LankHoar

Langharig tuig

Zebby schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:37:
[...]

Kan kapot, en is duur, net als bijna al het andere bij een auto.
Ik zou een auto zonder motor kopen, want die kan kapot en is duur. Of wacht, koop een auto zonder auto want auto's zijn duur.

Alle gekheid opeen stokje, onderhoud e.d. is veel belangrijker dan of ie dit of dat al dan niet heeft. Uiteindelijk gaat alles een keer kapot aan een auto.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:21
Is dat gezeur over turbo's echt nog steeds gaande? Ze zitten inmiddels al >10 jaar in vrijwel alle auto's zonder serieuze probleemtoenames. Ja, de eerste generatie turbo's in VAG-auto's zou ik ook overslaan, maar er zijn talloze andere merken die ze succesvol toepassen. FCA past zelfs nog steeds dezelfde T-Jet's toe als 10 jaar geleden en zijn zeer betrouwbaar.

Een hybrid klinkt als een verstandige keuze in deze situatie, lijkt me. Je bespaart dan serieus iets op brandstofkosten en vooral de Toyota's zijn betrouwbaar en vrij ruim. En die passen ook in je budget.
Zijn niet de meest sportieve auto's met de allerbeste rij-eigenschappen, maar ik vermoed ook niet dat dat is wat je zoekt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• gameguy12
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-10 19:34
Als ik heel eerlijk ben zou ik gaan voor een 2014 focus Ecoboost, vanwege het lage verbruik en er is vast en zeker genoeg ruimte.

• Zebby
Richh schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:34:
Is dat gezeur over turbo's echt nog steeds gaande? Ze zitten inmiddels al >10 jaar in vrijwel alle auto's zonder serieuze probleemtoenames. Ja, de eerste generatie turbo's in VAG-auto's zou ik ook overslaan, maar er zijn talloze andere merken die ze succesvol toepassen. FCA past zelfs nog steeds dezelfde T-Jet's toe als 10 jaar geleden en zijn zeer betrouwbaar.

Een hybrid klinkt als een verstandige keuze in deze situatie, lijkt me. Je bespaart dan serieus iets op brandstofkosten en vooral de Toyota's zijn betrouwbaar en vrij ruim. En die passen ook in je budget.
Zijn niet de meest sportieve auto's met de allerbeste rij-eigenschappen, maar ik vermoed ook niet dat dat is wat je zoekt.
Tja, mij is het verteld door Volkswagen/PON zelf toen hij ontplofte en de katalysator en alle sensoren meenam. Duur geintje kan ik je vertellen. Zoals ik echter probeerde mee te geven in mijn post is het gewoon een aandachtspunt zoals iedere andere auto wel weer wat anders heeft. Er bestaat geen perfecte auto zonder enige mankementen.

De enige die echt de cijfers kent is PON en die gaat ze niet prijsgeven, de rest is allemaal gevoelsmatig.

• Knul
Zebby schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:41:
[...]

De enige die echt de cijfers kent is PON en die gaat ze niet prijsgeven, de rest is allemaal gevoelsmatig.
Ben ik niet met je eens. Van bepaalde motoren (1.2 & 1.4 TSI in de vroege bouwjaren, 1.6 THP en zo zijn er vast nog wel wat meer) is het algemeen bekend dat ze veel problemen hebben. Die moet je als occasion koper gewoon laten staan.

Tuurlijk, elk model heeft zijn eigen aandachtspunten. Je moet je gewoon goed inlezen en alles nalopen. Als je er niet genoeg verstand van hebt en niemand kent, laat dan een aankoopkeuring doen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:21
Zebby schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:41:
[...]

Tja, mij is het verteld door Volkswagen/PON zelf toen hij ontplofte en de katalysator en alle sensoren meenam. Duur geintje kan ik je vertellen. Zoals ik echter probeerde mee te geven in mijn post is het gewoon een aandachtspunt zoals iedere andere auto wel weer wat anders heeft. Er bestaat geen perfecte auto zonder enige mankementen.

Ja, er zijn relatief veel mensen die turbo-problemen hebben gehad bij VAG-auto's geleverd tussen, laten we zeggen 2008 en 2012.
En dat PON alles behalve meewerkt wanneer je je garantie of op z'n minst compensatie eist, daar is ook meer dan genoeg over te vinden.

Mijn punt is dat dat dus inmiddels allemaal >5 jaar geleden is dat turbo's voor serieuze problemen zorgden. En dan vooral in VAG-auto's. Talloze andere merken passen het al jaren succesvol toe en ook VAG heeft in ieder geval de turbo's _nu_ echt wel onder de knie :)

Elke auto heeft zeker z'n aandachtspunten en de een meer dan de ander. Kwestie van zoeken, per model verschillend. Maar als ik hier dan letterlijk lees "geen auto met turbo kopen" eL_Jay in "Hoe *kies* je de juiste 2e hands auto uit?" dan moet ik toch even kwijt dat we niet meer 10 jaar geleden leven en dat TS met z'n budget sowieso niet bij de dramabakken uit was gekomen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Zebby
Richh schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:53:
[...]

Ja, er zijn relatief veel mensen die turbo-problemen hebben gehad bij VAG-auto's geleverd tussen, laten we zeggen 2008 en 2012.
En dat PON alles behalve meewerkt wanneer je je garantie of op z'n minst compensatie eist, daar is ook meer dan genoeg over te vinden.

Mijn punt is dat dat dus inmiddels allemaal >5 jaar geleden is dat turbo's voor serieuze problemen zorgden. En dan vooral in VAG-auto's. Talloze andere merken passen het al jaren succesvol toe en ook VAG heeft in ieder geval de turbo's _nu_ echt wel onder de knie :)

Elke auto heeft zeker z'n aandachtspunten en de een meer dan de ander. Kwestie van zoeken, per model verschillend. Maar als ik hier dan letterlijk lees "geen auto met turbo kopen" eL_Jay in "Hoe *kies* je de juiste 2e hands auto uit?" dan moet ik toch even kwijt dat we niet meer 10 jaar geleden leven en dat TS met z'n budget sowieso niet bij de dramabakken uit was gekomen.
In principe eens, veel te generaliserende opmerking, maar de Octavia benoemd in de post uit 2012 kan dus zo'n probleem turbo hebben. Ik hoop dat de opmerking daarover ging :) Met een budget van 12-13k zit je juist in het gebied van veel VAG modellen rond 2012, al dan niet de wat luxere. Gelukkig lijkt de keuze daar niet op te vallen.

• Berrie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-10 14:51
Nu kijk ik wellicht met een 'Opel bril' als liefhebber, maar al eens naar een Opel Astra Station gekeken?
Goede kwaliteit, mooi uiterlijk en goed te vinden voor een mooie prijs.

• Tom.Hanekamp
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 12:56
Richh schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 12:53:
[...]

Mensen blijven nou eenmaal graag lang in hun (voor)oordeel hangen. Zo roept iedereen ook nog steeds dat je alle franse auto's moet mijden als de pest en dat je ook echt niet minder dan 4 cilinders in je motor moet willen hebben, want dat kan nooit lang meegaan.

Toch rijden er zat franse modellen rond die minder problemen hebben dan modellen die door de "oude wijsheden" garde als het summum van betrouwbaar worden beschouwd. Ook lepelt Ford al sinds 2012 1 liter 3 cilinders in sommige van haar auto's en de nieuwsberichten vol van ellende over deze motoren heb ik tot nog toe gemist, terwijl die er wel over andere motoren zijn geweest.

Nog een korte tip overigens als het gaat om zo min mogelijk reparatie kosten aan je auto hebben, kijk niet alleen maar naar hoe vaak het stuk gaat (niet dat het niet belangrijk is) maar probeer ook op te zoeken wat het bij een model/fabrikant grofweg kost als het stuk gaat. Bepaalde merken / modellen kunnen flink duur zijn als er nieuwe onderdelen besteld moeten worden en de tweedehands onderdelensites afstruinen is nou eenmaal niet iedereen zijn hobby / niet altijd een optie.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Er zijn naar mijn weten geen 1.2TSI motoren met 3 cylinders, de TDI's daarintegen wel.

Elect a clown, expect a circus.

• President
Hoe weet ik of ik problemen met de turbo kan krijgen? We twijfelen na een laatste proefrit vandaag weer heel erg ..
https://www.autotrack.nl/tweedehands/skoda/octavia/40146328

https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/focus/40979333

Ford of Octavia. De specs zijn gelijk, zaken zoals cruise control gaan we toch niet gebruiken. Rijden beiden prima...

Verwijderd

Reuze makkelijke keus: Ford Focus

Onderdelen zijn bij elke garage zo'n beetje te krijgen en zijn niet duur.
Motor technisch zit het wel snor met die wagens.
Uitrusting is ook erg goed net als het weggedrag etc etc.
Kijk voor de grap op auto pagina's en je ziet veel focussen met een 400K op de teller dus dat zegt ook veel over de degelijkheid.

Je zou ook uiteraard voor een Toyota kunnen kijken maar ik zou je lijstje lekker klein houden anders zie je door de bomen het bos niet meer.

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik zou ook voor een focus gaan, veel ruimte en prima wegligging.

Een overweging is wel dat de octavia net iets meer laadruimte heeft en volgens de specs toch iets lichter. Met een tweede op komst kan zoveel mogelijk ruimte toch ook net de doorslag geven.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

President schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:28:
Hoe weet ik of ik problemen met de turbo kan krijgen? We twijfelen na een laatste proefrit vandaag weer heel erg ..

Ford of Octavia. De specs zijn gelijk, zaken zoals cruise control gaan we toch niet gebruiken. Rijden beiden prima...
Turbo ga je wel of geen problemen mee krijgen, geen zorgen over maken als je niet echt turboproblemen als terugkerend probleem leest bij het specifieke model.

Ik zou voor de Octavia gaan, cruisecontrol ga je zeker wel gebruiken als je langere stukken gaat rijden, het is echt echt een aanwinst dan. Los van de cruisecontrol zou ik persoonlijk ook voor de Octavia gaan, volgens mij is er weinig verschil in zuinigheid en heb je net iets meer onder de voet met een volle auto met de Octavia.

De Octavia is ex-lease en heeft daarna 3 maand particulier gereden, misschien overgenomen na lease en daarna verkocht, of een ontevreden rijder, wellicht even navragen bij de verkoper.

De Focus is ex-lease en wordt nu aan de eerste particulier verkocht.

edit:
De Octavia Combi is echt wel ruim zat voor 2 kinderen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Wren
  • Nu online
1 ding valt me nog op.de APK van de octavia is in Mei dit jaar verlopen.

• President
Wren schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:07:
1 ding valt me nog op.de APK van de octavia is in Mei dit jaar verlopen.
Ja, die zou geheel gecontroleerd worden dat alles weer zeker 10k mee kan en pas over 30k weer een volgende beurt hoeft te krijgen (dus een vervroegde 120k beurt)

• Wren
  • Nu online
President schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:09:
[...]

Ja, die zou geheel gecontroleerd worden dat alles weer zeker 10k mee kan en pas over 30k weer een volgende beurt hoeft te krijgen (dus een vervroegde 120k beurt)
Leuke belofte maar waarom hebben ze er niet voor gezorgd dat deze gekeurd is als het te koop wordt aangeboden?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wren schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:10:
[...]

Leuke belofte maar waarom hebben ze er niet voor gezorgd dat deze gekeurd is als het te koop wordt aangeboden?
Omdat dat zonde van het geld is, je weet niet of dat 100% gewenst is door de volgende eigenaar, wellicht dat een andere garage die overneemt. Ook is dit deel van de onderhandeling, de APK is meer waard als die langer is, en een nieuwe APK bij aanschaf is meer waard.

Dit is volstrekt logisch in dit segment auto, geen wolkje aan de lucht.

edit:
Nog een puntje waarom ik de Octavia zou prefereren boven de Focus, 6 versnellingen met 4 cilinders rijdt veel soepeler over de snelweg dan 5 versnellingen met 3 cilinders. Minder toeren dus rustiger, wellicht zelfs zuiniger op hogere snelheid 120+.

[ Voor 18% gewijzigd door True op 24-07-2018 16:16 ]

• Wren
  • Nu online
True schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:13:
[...]

Omdat dat zonde van het geld is, je weet niet of dat 100% gewenst is door de volgende eigenaar, wellicht dat een andere garage die overneemt. Ook is dit deel van de onderhandeling, de APK is meer waard als die langer is, en een nieuwe APK bij aanschaf is meer waard.

Dit is volstrekt logisch in dit segment auto, geen wolkje aan de lucht.

edit:
Nog een puntje waarom ik de Octavia zou prefereren boven de Focus, 6 versnellingen met 4 cilinders rijdt veel soepeler over de snelweg dan 5 versnellingen met 3 cilinders. Minder toeren dus rustiger, wellicht zelfs zuiniger op hogere snelheid 120+.
Als eventuele reparaties die voortkomen uit de apk voor de verkoper zijn zou ik het prima vinden, hoewel ik de apk dan liever door een andere garage zou laten uitvoeren.

Maar goed, dat is slechts mijn voorkeur. Ik heb het niet heel erg op tweedehands autoverkopers :)

Verwijderd

Wij zijn en waren ook op zoek naar een grote combi.

Ook de focus octavia bekeken en gereden.wel alle met en automaat nadat wij ook nog gereden hadden met een passat b7 uit 2011 wisten wij het zeker voor ons een passat . Meer auto en rijdt beter/lekkerder dan de concurrentie ook de afwerking is gewoon een beter en van hogere kwaliteit

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:28:
Wij zijn en waren ook op zoek naar een grote combi.

Ook de focus octavia bekeken en gereden.wel alle met en automaat nadat wij ook nog gereden hadden met een passat b7 uit 2011 wisten wij het zeker voor ons een passat . Meer auto en rijdt beter/lekkerder dan de concurrentie ook de afwerking is gewoon een beter en van hogere kwaliteit
En 4k duurder in aanschaf naast hogere onderhoudskosten. :+
Niet echt een hele goeie vergelijking. Zet er dan een Superb naast bijvoorbeeld.

• Knul
President schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 15:28:

Welke vind je mooier? Je zou op spritmonitor kunnen kijken wat ze beide in de praktijk verbruiken, als het je echt 0 verschil zou ik kijken welke het goedkoopst is.

• JB076
Focus/Octavia is segment C. Passat D. Logisch dat dat een klasse hoger aanvoelt.

Verwijderd

JB076 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 16:38:
Focus/Octavia is segment C. Passat D. Logisch dat dat een klasse hoger aanvoelt.
Ok zo heb ik dat nooit bekeken maar dat verklaard een hoop.

• JB076
Heel duidelijk zijn de hokjes ook niet meer hoor. Maar een Passat zou je moeten vergelijken met een Mondeo of zoals al genoemd Superb.
Pagina: 1