SSD vervangen / win10 licentie overzetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-08 00:19
Hallo Tweakers!

Wederom zou ik wederom graag een beroep doen op jullie kennis en ervaring.

Ik wil graag mijn (128gb) SSD vervangen van mijn Acer laptop voor een nieuw aangeschafte (250gb) Samsung 860evo SSD.

Op mijn laptop zit ergens een win10home licentie ingebakken waarvan ik niet zeker weet of ik die “kwijt” ben als ik de SSD wissel (er zit ook een 1tb HDD in de laptop maar daar zal vast niet de win install op staan).

1. Kan ik op een of andere manier gebruik maken van de “ingebakken” win licentie icm de nieuwe SSD? Zo ja, hoe kan ik dit realiseren?

2. Stel dat dit niet zal werken, kan ik een andere win licentie van een andere HD “loskoppelen” en installeren op de nieuwe SSD? Ik weet dat win licienties gekoppeld worden aan machines na installeren/registeren zodat ze maar op 1 machine kunnen draaien maar ik geloof dat ik deze wel kan ontkoppelen en vervolgens kan koppelen aan een andere machine/SSD. Klopt dit?

3. Ik heb een boot/setup USB stick voor Win10 maar het gaat hier dus om het loskoppelen en opnieuw koppelen van win10 licenties.

Wat is jullie ervaring? Wat is wijsheid?

Bvd voor de input!

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

Beste antwoord (via Soni op 20-07-2018 23:21)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Qua snelheid maakt een hele snelle M2 SSD of een SATA SSD in de praktijk vrijwel niets uit. Ook een SSD op SATA300 bijvoorbeeld merk je vrijwel niets van.

Zou het OS lekker laten staan met alle programma's daarbij. Als ie vol is kan de rest prima op de SATA SSD. Het heeft geen nut om moelijk te gaan doen en het OS op de SATA SSD te zetten.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Windows 10 (MS) onthoud de hardwareconfig en de key zit in de UEFI. Gewoon Windows er op zetten en de activatie gaat vanzelf zodra je in Windows online bent. Als er om een key wordt gevraagt bij installatie kan je dat overslaan

Edit: Een nieuwe SSD veranderd trouwens niets aan de hardware config.

[ Voor 17% gewijzigd door PilatuS op 20-07-2018 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
@PilatuS Bedankt voor de snelle reactie! Dus als ik het goed begrijp, win installeren via de USB stick? Of bedoelde je iets anders?

(Ik neem aan dat win op dit moment op de SSD staat die ik zal verwijderen / vervangen. Dus win “verdwijnt” van de laptop. Vandaar mijn “bezorgdheid”)

[ Voor 39% gewijzigd door Soni op 20-07-2018 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Via USB stick installeren inderdaad. Zorg dat je de nieuwste versie van Windows download via de Media Creation Tool. Als je USB stick oud is zou ik dat even doen zodat je de nieuwste build hebt. Dan gewoon booten van USB en installeren. Bij vragen om een key, dat overslaan. Zodra je online bent zal Windows binnen no-time vanzelf worden geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
@PilatuS Ok, dit ga ik als eerste proberen zodra de nieuwe SSD binnen is. Ik laat uiteraard weten of het gelukt is. Kan het eventueel nog misgaan omdat het in dit geval om een manufacturer installed / OEM versie gaat die ergens “verstopt” staat op een afgeschermd gedeelte van de, ik neem aan, te vervangen SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Als de SSD het juiste type is mag het geen probleem zijn. De software die Acer er op gezet heeft heb je niet nodig. Daar zit de Windows licentie sowieso niet in en verder ook niets anders wat belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
@Bhagavad Bedankt voor de tip! Ik was zelf ook al aan het nadenken over het klonen / overzetten van de data op de nieuwe SSD. Ik heb hier zelf echter geen ervaring mee maar zal het proberen met je tip. Ik laat weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 14:12
PilatuS schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 00:41:
De software die Acer er op gezet heeft heb je niet nodig.
Mua, ik zou wel graag een werkend toetsenbord en trackpad willen :P
Dat zit in de software die Acer leverd. Buiten dat, al het bloat spul kan je inderdaad wel missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Soniqueta schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 08:26:
@Bhagavad Bedankt voor de tip! Ik was zelf ook al aan het nadenken over het klonen / overzetten van de data op de nieuwe SSD. Ik heb hier zelf echter geen ervaring mee maar zal het proberen met je tip. Ik laat weten of het gelukt is.
Is makkelijk te doen met bijvoorbeeld Clone Zilla of AOMEI Backupper Standard. Gratis tools. even een USB maken en clonen maar.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
Je koopt toch een Samsung SSD? Daar krijg je toch een Clone DVD bij om de SSD te klonen wanneer je de SSD erin prikt naast je huidige SSD.

Dan veranderd er niets je houdt je eigen Windows met licentie en alle bestanden blijven ook intact.

Edit: Hier kan je het downloaden:

https://www.samsung.com/s...roduct/consumer/magician/

[ Voor 19% gewijzigd door Knee-Buckler op 20-07-2018 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
@iwanscholten @Joeri.Bijlsma @Ronker Allen bedankt voor jullie input. Zodra ik de SSD binnen heb zal ik gebruik maken van jullie feedback. Ik denk niet dat er een DVD bij zal zitten; ik ben woonachtig in Madrid en heb de aankoop gedaan via Amazon en heb niets gelezen over een DVD in de produktinschrijving.

[ Voor 0% gewijzigd door Soni op 20-07-2018 12:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 09:56:
[...]

Mua, ik zou wel graag een werkend toetsenbord en trackpad willen :P
Dat zit in de software die Acer leverd. Buiten dat, al het bloat spul kan je inderdaad wel missen.
Je zal mogelijk wat drivers moeten installeren ja. Dat die drivers in de image van Acer zitten maakt niet uit, bij een herinstallatie zal je ze toch moeten downloaden. Verder zal het toetsenbord en trackpad het gewoon doen, alleen misschien niet alle functies. Dat ze het helemaal niet zouden doen is sowieso niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 14:12
PilatuS schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 12:42:
[...]

Je zal mogelijk wat drivers moeten installeren ja. Dat die drivers in de image van Acer zitten maakt niet uit, bij een herinstallatie zal je ze toch moeten downloaden. Verder zal het toetsenbord en trackpad het gewoon doen, alleen misschien niet alle functies. Dat ze het helemaal niet zouden doen is sowieso niet waar.
Ik heb het een keer meegemaakt dat beide het simpelweg niet doen zonder drivers.
Jij kan beweren dat "het niet waar" is, maar ik weet beter.

Je weet het nooit met laptops, vandaar mijn comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:05:
[...]

Ik heb het een keer meegemaakt dat beide het simpelweg niet doen zonder drivers.
Jij kan beweren dat "het niet waar" is, maar ik weet beter.

Je weet het nooit met laptops, vandaar mijn comment.
Heb zelf gewerkt aan heel veel laptop's en heb het niet 1x gehad. Mogelijk in de tijd van XP of daar voor wel ja. Met Windows 7 en hoger is het extreem onwaarschijnlijk. Extra functies ? Ja, zou kunnen, maar niet dat het toetsenbord en trackpad niets doen. Het toetsenbord en trackpad van de TS gaan met Windows 10 gewoon werken. Dat dit mogelijk niet zo zou zijn is dikke onzin. We zitten niet meer in de tijd van Windows 95 waar je zulke dingen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Even hardop denkend. TS heeft waarschijnlijk een OEM licentie bij zijn laptop. Gaat het installeren van Windows met een ISO verkregen via de Media Creation Tool dan niet mis? Ik weet het niet meer uit mijn hoofd.

Als dat niet kan dan is de optie om een kloon/image van de huidige SSD te maken en op de nieuwe SSD te zetten zoals Bhagavad voorstelt de enige. Dan wordt de vraag welke tool je daarvoor wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
EricJH schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:48:
Even hardop denkend. TS heeft waarschijnlijk een OEM licentie bij zijn laptop. Gaat het installeren van Windows met een ISO verkregen via de Media Creation Tool dan niet mis? Ik weet het niet meer uit mijn hoofd.

Als dat niet kan dan is de optie om een kloon/image van de huidige SSD te maken en op de nieuwe SSD te zetten zoals Bhagavad voorstelt de enige. Dan wordt de vraag welke tool je daarvoor wilt gebruiken.
Waarom zou dat mis gaan ? De code zit in de UEFI en de hardwareconfig is bekend bij MS. Alleen al door dat laatste wordt ie netjes geactiveerd zodra je online bent na de installatie. Het is qua code's en activeren tegenwoordig erg makkelijk geworden. Het enige waar je op moet letten is dat je de juiste versie er op zet, dus geen Pro als daar geen licentie van hebt. Los van dat hoef je niets te doen en gaat het vanzelf goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustacheNick
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 12:09
Ik heb zojuist 2 machines voorzien van een SSD. In beide PC's zaten HDD's..

Ik heb de tool van samsung gebruikt. Op google intypen: "samsung data migration" en dan het bovenste linkje van Samsung volgen.

Als je op de pagina beland kun je iets omlaag scrollen en zie je staan: "Samsung Data Migration Software for Consumer SSD(11) "

De tool werkt perfect, Met een uurtje was de data overgezet en de SSD in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-09 17:09
Dit doe ik regelmatig, kan geen kwaad. Zoals pilatus al zei, key zit in je uefi (kan je ook uitlezen met bepaalde tools (https://github.com/christian-korneck/get_win8key#files deze tool bijv)).
Ook klonen moet prima gaan, zelf gebruik ik daar https://www.miray.de/download/hdclone.html voor. Hier kan je ook je huidige partitie uitbreiden tijdens klonen om gelijk van de nieuwe schijfruimte gebruik te maken..

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 13:46
Zie dit topic hoe ik dit heb gedaan m.b.v. Windows Backup en Restore. In de laatste post staat wat ik exact gedaan heb. Geen tooltjes buiten Windows zelf nodig en de hele procedure was super snel en makkelijk. Dat was wel met Windows 7, dus ik weet niet zeker of het exact zo kan met Windows 10.

Migreren naar grotere en/of snellere SSD

(waar "interne HDD" staat, kan natuurlijk ook een externe schijf gebruikt worden en ipv een installatie CD een instalatie USB-stick o.i.d.)

[ Voor 16% gewijzigd door Lapa op 20-07-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Met veel aandacht lees ik al jullie feedback, dank daarvoor! Ik heb de SSD ontvangen en ben begonnen met het proberen van het maken van een clone via Clonezilla (o.a. genoemd hierboven door @Ronker ). Helaas lukt het me niet om de laptop op te starten via de usb stick (ik zet de boot order op 1.usb maar toch wil de laptop niet starten vanaf de usb). De usb heb ik gemaakt via LinuxLive en als het goed is moet dit goed zijn gegaan (groen lampje, geen errors). Boot methode staat op UEFI en ik heb ook geprobeerd via Legacy maar helaas zonder resultaten.

Mijn plan was om eerst een image te maken en te plaatsen op de 1tb HDD (ook aanwezig in de laptop) en dan proberen deze terug te plaatsen op de nieuwe SSD. Op deze manier zou het niet noodzakelijk moeten zijn om de nieuwe SSD te plaatsen waar nu de HDD zit.

Wat ik nu ga proberen is de tool van Samsung (door sommige van jullie aangedragen).

Het gaat zal toch niet zijn dat ik geen image kan maken vanwege OEM versie van win10home?

[ Voor 1% gewijzigd door Soni op 20-07-2018 16:16 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 16:06

ResuCigam

BOFH

Soniqueta schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:15:
Het gaat zal toch niet zijn dat ik geen image kan maken vanwege OEM versie van win10home?
Nee het zal eerder in de GPT/MBR indeling van je USB stick zitten of misschien heb je Secure boot aanstaan in je UEFI.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
ResuCigam schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:24:
[...]
Nee het zal eerder in de GPT/MBR indeling van je USB stick zitten of misschien heb je Secure boot aanstaan in je UEFI.
Ik heb id secure boot aanstaan. Kan ik die uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 16:06

ResuCigam

BOFH

Ik maak zelf veel gebruik van image programma's op USB sticks en die werken eigenlijk nooit als secure boot aanstaat.

Hou er wel rekening mee dat het mogelijk lastig weer aan te zetten is. zie ook:
https://docs.microsoft.co...top/disabling-secure-boot

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Waarom niet gewoon even een verse installatie ? Ja, dat kost je wat werk, maar ben je wel gelijk van alle Acer meuk en andere zooi af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soni
PilatuS schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:04:
Waarom niet gewoon even een verse installatie ? Ja, dat kost je wat werk, maar ben je wel gelijk van alle Acer meuk en andere zooi af.
Ik begrijp wat je bedoeld @PilatuS en dit was in eerste instantie ook mijn eerste gedachte maar later leek mij het idee om een image te maken (wat veel mensen doen) toch ook wel aantrekkelijk om zo in 1 klap alles over te zetten. Tevens is het zo dat mijn huidige installatie redelijk vers en schoon is (geen bloatware etc). Dus daar hoef ik het niet perse voor te doen.

Het is me nu iig uiteindelijk (via Clonezilla) gelukt om een image te maken van de te vervangen SSD. Deze staat nu op de interne HDD. De volgende stap wordt nu om deze image terug te zetten op de nieuwe SSD. Fingers crossed.

Ik speel tevens het de gedachte om de vervangen SSD te installeren in een andere, oudere laptop waar nu geen SSD in zit maar de loop ik dan niet het risico om de ingebakken OEM win10home licentie kwijt te raken die nu op een afgeschermd gedeelte staat van deze SSD? Ik zou zelf denken van niet eigenlijk. Maar goed, first things first. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van mijn progress.

Man man man wat ik ben ik toch een noob, maar goed dat Tweakers.net bestaat d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Soni op 20-07-2018 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
ResuCigam schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 16:51:
Ik maak zelf veel gebruik van image programma's op USB sticks en die werken eigenlijk nooit als secure boot aanstaat.

Hou er wel rekening mee dat het mogelijk lastig weer aan te zetten is. zie ook:
https://docs.microsoft.co...top/disabling-secure-boot
Het is me iig gelukt om eenmalig te starten vanaf de usb zonder secure boot uit te schakelen. Dus die staat nu nog steeds aktief. Nu wordt het de vraag of ik dat grapje nog een keer kan doen om het zojuist gemaakte image file terug te zetten op de nieuwe SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
Beste Allemaal, helaas moet ik heel het verhaal nog een keer omgooien. Uiteraard mijn excuses voor de onjuiste informatie van mijn kant.

Nu blijkt dat de SSD (fabriek) een smaller formaat heeft (ik heb geprobeerd de exacte omschrijving/type te vinden maar is me niet gelukt, is de juiste term M.2?) dan de ¨standaard¨ aangeschafte SATA 2,5¨ 860evo.

Wat er dus nu gaat gebeuren is dat ik de aanwezige HDD ga vervangen met de 860evo terwijl het plan was om de aanwezige 128gb SSD te vervangen. Geen probleem. Mijn fout, ik had dit uiteraard van tevoren kunnen weten.

Mijn vragen zijn hierdoor anders geworden;

- Heeft het nog zin om het os te verplaatsen naar de nieuwe SSD of kan ik het os gewoon laten staan en alle software/games installeren op de nieuwe SSD? Maakt het qua snelheid/ stabiliteit uit of de programma’s staan op dezelfde SSD als het os?

- Is het wellicht verstandiger om te proberen de nieuwe SSD te laten gebruiken als 1e boot keuze met daarop het os en alle software?

- En mocht dit niet lukken, is wellicht het uitschakelen van de fabrieks 128gb SSD (ik zag dat ik in de bios de SATA-poorten kon uitschakelen) een optie om dit te forceren? De reden waarom ik dit vraag is omdat ik vermoed dat zaken zoals secure boot roet in het eten gaan gooien (icm met lack of kennis).

Ik maak er weer een mooi zooitje van, mijn excuses hiervoor _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Soni op 20-07-2018 21:17 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Qua snelheid maakt een hele snelle M2 SSD of een SATA SSD in de praktijk vrijwel niets uit. Ook een SSD op SATA300 bijvoorbeeld merk je vrijwel niets van.

Zou het OS lekker laten staan met alle programma's daarbij. Als ie vol is kan de rest prima op de SATA SSD. Het heeft geen nut om moelijk te gaan doen en het OS op de SATA SSD te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soni
PilatuS schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:19:

De SSD is id. bijna vol. Gewoon doorgaan met het installeren van overige software op de andere SSD? Dit geeft geen stabiliteit problemen o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Soniqueta schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:24:
[...]

De SSD is id. bijna vol. Gewoon doorgaan met het installeren van overige software op de andere SSD? Dit geeft geen stabiliteit problemen o.i.d.?
Is geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 17:04:
Dat is absoluut waar, maar ik grijp ieder alibi aan om mensen zo ver te krijgen dat zij "eens" aan gezonde backup's gaan doen en het maken van een image is een dankbare investering/routine die zich meestal snel terugbetaalt en dagenlang geklungel voorkomt. ;)

Het is mij nml. nog nooit gelukt in 1 dag het OS te installeren en de pc 100% up-and-running te krijgen.
Meestal zit ik dagen later nog te hannessen aan de install en custom instellingen en met een image is het ergste leed in hooguit een uurtje geleden.
Gevalideerd en al. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 22:45:
[...]

Dat is absoluut waar, maar ik grijp ieder alibi aan om mensen zo ver te krijgen dat zij "eens" aan gezonde backup's gaan doen en het maken van een image is een dankbare investering/routine die zich meestal snel terugbetaalt en dagenlang geklungel voorkomt. ;)

Het is mij nml. nog nooit gelukt in 1 dag het OS te installeren en de pc 100% up-and-running te krijgen.
Meestal zit ik dagen later nog te hannessen aan de install en custom instellingen en met een image is het ergste leed in hooguit een uurtje geleden.
Gevalideerd en al. :Y
Ik maak hier backups van al mijn data maar geen image. Als Windows 10 met een nieuwe build komt werkt een verse install altijd beter dan een oude image waarbij je daarna een nieuwe build moet installeren. Verder heb je natuurlijk een goed punt hoor, maar door die nieuwere builds is waarom ik een herinstallatie doe. In het verleden wel image's gemaakt, maar achteraf ga ik toch meestal voor een herinstallatie.

Wat betreft de PC up and running krijgen heb ik daar ook zegmaar backups van. Ik heb een map met een screenshot van hoe de desktop er uit moet zien. Waar dus alle inconen staan en wat er rechtsonder bij draaiende programma's in de taakblak hoort te staan. Verder een screenshot van geinstalleerde programma's en dingen als tekstdocumenten van FireFox addons en andere instellingen. Heb ook dingen als toetsenbord en Aquaero configs allemaal opgeslagen. Op die manier ben ik 3 uur bezig om een volledige herinstallatie uit te voeren met alle programma's en instellingen. Zeker niet zo snel als een image, maar voor mij is het zo goed te doen. Door het zo te doen kan ik bij een herinstallatie in 1x door alle programma's en settings heen gaan en zo alles terug krijgen zoals het hoort te zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soni
Beste Tweakers, de nieuwe SSD is aktief ter vervanging van de HDD en naast de os SSD. Alles draait perfect.

Graag wil ik jullie allemaal bedanken voor de feedback en vooral de snelheid van reageren! Ik heb weer een hoop bijgeleerd vandaag! Merci! _/-\o_

Pagina: 1