Migreren naar grotere en/of snellere SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-09 13:46
Er zijn veel topics en tutorials te vinden over het migreren van HDD naar SSD, maar ik kan (bijna) niks vinden over het upgraden van een 'oude' SSD naar een grotere en snellere SSD. Nu SSD's al een tijdje breed gebruikt worden, zal het steeds vaker voorkomen dat 'leken' zoals ik dit willen doen. Daarom wil ik dit even in een apart topic op een rijtje proberen te zetten.

Het gaat dus om het overstappen van een bestaande SSD met OS en program files naar een nieuwe, grotere SSD, zonder alles opnieuw te installeren. Het systeem bevat (uiteraard) ook een grote HDD voor dataopslag.

Na wat onderzoek lijken de volgende methodes mij het eenvoudigst:

Optie 1: Windows 7 recover
  1. System image maken met Windows 7 Backup and Restore op data HDD
  2. Nieuwe SSD aansluiten en oude ontkoppelen
  3. Booten vanaf Windows install DVD en via 'repair' het image op de nieuwe SSD zetten
Optie 2: Clonezilla
  1. Nieuwe SSD aansluiten
  2. Partitie maken met Diskpart, met goede alignment
  3. Clonezilla booten en de oude SSD clonen naar de nieuwe SSD
  4. Oude SSD ontkoppelen
Welke methode heeft de voorkeur? Of kan ik beter een nog andere methode gebruiken?

Verder ga ik er vanuit dat ik na beide methodes, één partitie op de nieuwe SSD heb, met de volledige grootte van die SSD beschikbaar. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
Je kan beter een verse install doen. Dan heb je alles schoon en met een SSD is het zo gepiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zonder onderzoek te doen zou ik Clonezilla nemen, als het echt op deze manier wilt doen.

Echter is het meestal een beter idee om een verse installatie te doen.
Zo weet je zeker dat je alignment netjes in orde is en neem je ook geen oude cruft mee naar je nieuwe installatie.
Verder ga ik er vanuit dat ik na beide methodes, één partitie op de nieuwe SSD heb, met de volledige grootte van die SSD beschikbaar. Klopt dat?
Nee. En ik wil bijna zeggen: natuurlijk niet!
Je cloned een disk, dus clone je ook de partitietabel.
Op je nieuwe disk is die enkele partitie dan even groot als op de huidige disk.
Maar je kunt dit wel oplossen door de partitie groter te maken, dus te 'growen'.
Vanuit Windows kun je dat echter niet doen omdat je een actieve system partition niet kunt aanpassen, dus dat zul je vanaf een bootCD moeten doen. Bijvoorbeeld met Parted Magic.

[ Voor 129% gewijzigd door Ultraman op 03-03-2012 13:00 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultraman schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:56:
Zo weet je zeker dat je alignment netjes in orde is en neem je ook geen oude cruft mee naar je nieuwe installatie.
Dat heb je met de windows backup/restore mogelijkheid ook. Die doet niet veel anders dan alle bestanden in een archief gooien en deze weer uitpakken. Alles werkt file-based.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 25-09 15:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:58:
[...]

Dat heb je met de windows backup/restore mogelijkheid ook. Die doet niet veel anders dan alle bestanden in een archief gooien en deze weer uitpakken. Alles werkt file-based.
Ik ben niet bekend met die methode, zodoende had ik daar geen weet van. Als het werkt, is het dus mogeijk wel een nette methode.
En daar zeg ik het al: "als het werkt". En in mijn ervaring weet Windows het iedere keer weer te verkloten... Zo heb ik ook een keer Startup Repair een kans gegeven, die is bijna drie kwartier bezig geweest met vanalles en nog wat, Joost mag het weten. End result: Jah, ik ben klaar zei hij. Ik reboot: zelfde error.
Toen heb ik het met de hand gedaan: Windows CD er in, boot naar een command prompt: fixmbr/fixboot uitgevoerd en binnen 5 minuten had ik weer een werkende Windows installatie.

Maar als de "Backup and Restore" wel goed werkt of er goede ervaringen mee zijn dan hoort de TS dat natuurlijk graag. Want ik heb daar simpelweg nog nooit mee gewerkt en altijd een verse install gedaan wanneer ik een nieuwe systeem disk in gebruik nam.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

GioStyle schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:55:
Je kan beter een verse install doen. Dan heb je alles schoon en met een SSD is het zo gepiept.
Met Gio. Verse install en dan de data weer een plekje geven. Als je het echt netjes doet creëer je direct een aparte data schijf.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Bedankt alvast voor de supersnelle reacties.

Waarom ik liever geen schone install doe? Als een van de 'cloning' methodes (of nog een andere) werkt, dan ben ik waarschijnlijk in een uurtje klaar. Een schone install van alle software + instellingen + drivers gaat me veel meer tijd kosten. En daar ga ik vast instellingen op de account van mijn vrouw bij vergeten, die daar niet blij van wordt ;)

Bovendien heb ik met een (beetje netjes onderhouden) Windows 7 systeem nooit gemerkt dat het over tijd trager of instabieler wordt, dus de noodzaak die er vroeger eigenlijk wel was om regelmatig te herinstalleren, is wat mij betreft verleden tijd. Ik zie daar alleen maar nadelen en geen voordelen aan. Als het moet dan is het natuurlijk geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de eerste keer wel vers geïnstalleerd op je SSD? Zo nee, dan moet je nu wel vers installeren. Heb je destijds wel vers geïnstalleerd dan is je installatie ook aangepast voor SSDs en kun je nu opzich wel een clone doen.

Gevaren van cloning:
1. foute alignment (hangt van je cloning applicatie af)
2. Windows installatie neem je mee die bedoeld is voor hardeschijven, dus SuperFetch en Defrag worden niet automatisch uitschakeld.
3. Je neem ook chipsets drivers mee wat potentiëel kan zorgen voor TRIM-loze drivers, echter zeldzaam voor een modern systeem.
4. Je vervuilt je SSD door onnodig op plekken te schrijven die niet in gebruik zijn. De ruimte die eigenlijk door TRIM moet worden teruggegeven aan de SSD zijn dan in gebruik terwijl dat dus eigenlijk niet zo is. Dit herstelt zich automatisch en hangt af hoe het cloning programma werkt.

Een verse installatie is vrijwel altijd beter. Maar afhankelijk van je situatie is cloning ook een optie. Maar nogmaals, als je de 1e installatie ook al gecloned hebt zou ik dat zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
De installatie op de huidige SSD was een verse install en alle standaard tweaks zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:39

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Lapa schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:22:
Bedankt alvast voor de supersnelle reacties.

Waarom ik liever geen schone install doe? Als een van de 'cloning' methodes (of nog een andere) werkt, dan ben ik waarschijnlijk in een uurtje klaar. Een schone install van alle software + instellingen + drivers gaat me veel meer tijd kosten. En daar ga ik vast instellingen op de account van mijn vrouw bij vergeten, die daar niet blij van wordt ;)

Bovendien heb ik met een (beetje netjes onderhouden) Windows 7 systeem nooit gemerkt dat het over tijd trager of instabieler wordt, dus de noodzaak die er vroeger eigenlijk wel was om regelmatig te herinstalleren, is wat mij betreft verleden tijd. Ik zie daar alleen maar nadelen en geen voordelen aan. Als het moet dan is het natuurlijk geen ramp.
Over instellingen:
Windows easy transfer neemt alle settings mee naar nieuwe installatie (ook bureaubladpic en themes in office) en geeft alle voorheen geinstalleerde progs weer, die je dan kan installeren. Dit helpt echt heel goed!
(dus dat is geen probleem)
software: meeste haal je weg bij ninite.com (handig)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Ik heb geen haast met deze upgrade, dus het kan nog een paar weken/maanden duren, maar als het zover is ga ik gewoon wat proberen. Als ik resultaat heb (goed of slecht) dan zal ik dat in dit topic posten.

Mochten er voor die tijd nog goede tips binnenkomen, dan maak ik daar natuurlijk dankbaar gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 26-09 17:55

job

Ultraman schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 12:56:
Maar je kunt dit wel oplossen door de partitie groter te maken, dus te 'growen'.
Vanuit Windows kun je dat echter niet doen omdat je een actieve system partition niet kunt aanpassen, dus dat zul je vanaf een bootCD moeten doen. Bijvoorbeeld met Parted Magic.
Windows 7 kan probleemloos partities verkleinen of vergroten.
Al is de verklein functie vrij beperkt.

[ Voor 5% gewijzigd door job op 06-03-2012 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Vandaag is mijn nieuwe SSD binnengekomen. Ik heb 'optie 1' uit de topic-start geprobeerd en dat is zonder problemen gelukt.

Samenvattend: om mijn Windows + applicaties schijf te migreren van een 'oude' SSD naar een grotere nieuwe SSD heb ik de volgende stappen gevolgd:
  1. System image maken met Windows 7 Backup and Restore op interne data HDD
  2. Oude SSD ontkoppelen en nieuwe SSD aansluiten
  3. Booten vanaf Windows 7 installatie DVD en via 'repair' het image op de nieuwe SSD zetten

(mocht je geen installatie-disk hebben, dan kan dit ook met een 'system repair disk' die je bij stap 1. optioneel kan maken)

Na een herstart werkt het systeem weer perfect, alleen is de C: schijf nog net zo groot als de oude SSD was. Er was dus nog een extra stap nodig:

4. Met Windows 7 Disk Management de C: partitie uitbreiden naar de volledige grootte van de nieuwe SSD.
De alignment van de nieuwe SSD is goed en alles werkt onmiddellijk zonder enig probleem. Alles bij elkaar heeft het niet meer dan een half uur gekost (backup maken niet meegerekend, in die tijd kan je de computer immers gewoon gebruiken). Bij elke stap heb ik natuurlijk goed op de instellingen gelet, maar alles was al automatisch goed ingesteld, dus in feite was het proces behoorlijk fool-proof.
Ik ben hier erg blij mee, want een herinstallatie van Windows plus alle software had me veel meer tijd en gedoe gekost.
Pagina: 1