Er zijn veel topics en tutorials te vinden over het migreren van HDD naar SSD, maar ik kan (bijna) niks vinden over het upgraden van een 'oude' SSD naar een grotere en snellere SSD. Nu SSD's al een tijdje breed gebruikt worden, zal het steeds vaker voorkomen dat 'leken' zoals ik dit willen doen. Daarom wil ik dit even in een apart topic op een rijtje proberen te zetten.
Het gaat dus om het overstappen van een bestaande SSD met OS en program files naar een nieuwe, grotere SSD, zonder alles opnieuw te installeren. Het systeem bevat (uiteraard) ook een grote HDD voor dataopslag.
Na wat onderzoek lijken de volgende methodes mij het eenvoudigst:
Optie 1: Windows 7 recover
Verder ga ik er vanuit dat ik na beide methodes, één partitie op de nieuwe SSD heb, met de volledige grootte van die SSD beschikbaar. Klopt dat?
Het gaat dus om het overstappen van een bestaande SSD met OS en program files naar een nieuwe, grotere SSD, zonder alles opnieuw te installeren. Het systeem bevat (uiteraard) ook een grote HDD voor dataopslag.
Na wat onderzoek lijken de volgende methodes mij het eenvoudigst:
Optie 1: Windows 7 recover
- System image maken met Windows 7 Backup and Restore op data HDD
- Nieuwe SSD aansluiten en oude ontkoppelen
- Booten vanaf Windows install DVD en via 'repair' het image op de nieuwe SSD zetten
- Nieuwe SSD aansluiten
- Partitie maken met Diskpart, met goede alignment
- Clonezilla booten en de oude SSD clonen naar de nieuwe SSD
- Oude SSD ontkoppelen
Verder ga ik er vanuit dat ik na beide methodes, één partitie op de nieuwe SSD heb, met de volledige grootte van die SSD beschikbaar. Klopt dat?