fyd schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:51:
Ik heb op dit moment een
Acer Veriton X6630G met een geïntegreerde videokaart Intel HD Graphics 4600. Daar wil ik graag een nieuwe videokaart bijplaatsen. Ik heb de behuizing open gemaakt en zie dat er genoeg ruimte is en een PCI-E slot.
Ik heb zelf weinig kennis van hardware en zou graag zekerheid willen hebben voordat ik een videokaart koop die helemaal niet past / werkt.
Hoe kan ik makkelijk antwoorden vinden op de volgende vragen:
- Of een videokaart een externe voeding nodig heeft (ik zie deze informatie niet direct bij productbeschrijvingen staan)
- Of een videokaart nog iets anders nodig heeft (meestal zit er al een fan in, maar andere dingen nog die ik over het hoofd zie?)
- Of mijn computer wel met de videokaart kan omgaan
Toen ik mijn behuizing open had, zag ik niet direct extra voedingskabels van mijn huidige voeding. En ik denk ook niet dat het (voor mij) mogelijk is om die erbij te zetten. Dus idealiter heb ik geen extra voeding nodig.
Ik hoef geen antwoorden per videokaart: als ik weet hoe ik de antwoorden kan vinden, lukt het mij zelf wel om per videokaart te kijken welke wel en niet in mijn computer passen.
Mocht het nog nuttig zijn: ik wil sowieso niet meer dan 300 euro uitgeven, dus het zal geen super geavanceerde videokaart worden.
Alvast bedankt.
Nieuw in de PC-gaming dus? Welkom. Normaal gesproken doe ik de moeite niet om n00b-vragen te beantwoorden omdat die informatie gemakkelijk zelf kan worden gevonden maar aangezien ik merk dat jij er zelf op een goede manier over nadenkt maar nog het overzicht mist omdat het zo nieuw is voor jou maak ik een uitzondering.
Hier een korte uitleg waarmee het duidelijk is.
De voeding.
Alle overige hardware van je computer wordt aangesloten op het moederbord, in dat moederbord lopen baantjes met koperdraad (vergelijk het met snelwegen) die ervoor zorgen dat de vereiste stroom en spanning worden geleverd en dat er informatie wordt uitgewisseld wat in essentie gebeurt door de spanning te veranderen in functie van de tijd. Wanneer de hardware een grotere spanning of een grotere stroomsterkte nodig heeft dan wat veilig via het moederbord kan worden geleverd, dan sluit je extra kabeltjes aan tussen de voeding en de grafische kaart. Dit gebeurt bij een grafische kaart wanneer je grafische kaart een hoger vermogen dan ongeveer 75W heeft (technisch gezien is 75W de grens maar zo nauwkeurig werkt het niet altijd, het is mogelijk dat er iets meer dan 75W op dat spoor van het moederbord staat en meestal is dat geen probleem). Bij harde schijven en SSD's via SATA gebruik je altijd aparate kabeltjes voor zowel de spanning en stroom als de data-overdracht. De PSU in je computer levert via het moederbord en via kabels stroom en spanning aan alle overige hardware, niets in je computer heeft dus een eigen voeding nodig. Zorg ervoor dat die voeding betrouwbaar is want je kan je hardware slopen als je een slechte voeding gebruikt.
Wanneer je en geïntegreerde graphics hebt en een grafische kaart dan kan je ofwel de geïntegreerde graphics uitschakelen via de BIOS ofwel in je besturingssysteem aangeven waarvoor de discrete grafische kaart wordt gebruikt. Spellen zullen als het goed is automatisch de discrete grafische kaart kiezen, bij sommige andere programma's (ik heb het ervaren met NX, een CAD-programma) ging het verkeerd.
Je wil ervoor zorgen dat de CPU en de grafische kaart bij elkaar passen, de CPU is vereist om de grafische kaart aan het werk te zetten dus een te zwakke CPU zorgt ervoor dat de grafische kaart weinig wordt belast terwijl het veel meer aankan. Bij de prijs die jij ervoor over hebt kom je uit op een RX 580 of een GTX 1060 of lager. De meeste quadcore-CPU's werken prima voor deze grafische kaarten. Voor jouw CPU zal het geen probleem zijn, het is iets lager geklokt dan wat optimaal is maar wij kunnen jou rustig een RX 580 of een GTX 1060 aanraden. Een RX 570 en een 1060 3GB passen er ook goed bij, lager zou ik niet gaan als je zwaarder draaiende spellen van de laatste paar jaar en de komende paar jaar wil spelen.
Inderdaad, let erop dat de kaart past in jouw kast. Die kaarten zijn er maar je moet wel eventjes goed naar de afmetingen kijken. Als jij nog eens een nieuwe computer koopt 'bouw' er dan zelf een of koop er een die een grotere kast heeft. Het verkoopt gemakkelijker als de kast klein is omdat die klanten weinig kennis van hardware hebben maar het is gigantisch onpraktisch. Zeker niet n00b-vriendelijk!
Tot slot een waarschuwing, momenteel zijn de grafische kaarten nog erg duur. De prijzen gaan de komende maanden waarschijnlijk nog wat dalen en het duurt niet erg lang (voor Nvidia waarschijnlijk de komende maanden, voor AMD kan het mogelijk tot ongeveer een jaar duren) voordat de volgende generatie grafische kaarten uitkomt.
edit
Ik zie dat jouw PC slechts 4 GB RAM heeft, dat is te weinig, je wil er 4 GB bij plaatsen en ik ga zelfs zo ver om te zeggen dat jij die erbij moet plaatsen als jij zwaardere spellen van de laatste paar jaar wil spelen. Wat als jij dat niet doet? Dan krijg je vaak haperingen terwijl je het spel speelt doordat de grafische kaart moet wachten totdat er data is aangevoerd vanuit de RAM alvorens het verder kan werken.
Ik verwacht niet dat 150W een probleem is voor de voeding die in jouw computer zit. Ik heb zelf een Acer-OEM uit 2009 (€700 in die tijd), daar kan je zonder problemen een 150 W grafische kaart op aansluiten zonder dat je problemen met instabiliteit merkt. Op papier heeft de voeding 400/450W maar het is natuurlijk geen topvoeding die erin zit. Maak de zijkant van je kast open en laat hier weten wat er op de voeding staat.
Jouw CPU heeft een TDP van 84 W, bij zelfgeassembleerde systemen waarbij je kan overklokken zegt dat niets maar bij OEM-systemen stellen ze het zo af dat die 84W normaal gesproken niet wordt overschreden. De rest van het vermogen (SSD, harde schijf, RAM, moederbord, fans) zou niet boven de 50 W uit moeten komen. Het totale vermogen is dus onder de 140W tenzij jij bijzondere dingen hebt gedaan. Zolang jouw voeding 300W kan leveren kan het zo'n grafische kaart aan (die heeft
maximaal 150W nodig, bij de RX 580 raad ik dan aan om te ondervolten zodat je nog wat lager uitkomt). De meeste mensen overschatten gigantisch hoeveel vermogen je nodig hebt voor allerlei hardware.

Die mensen kopen een 700W voeding voor een computer die aan 400 W genoeg heeft en ze kopen dan een mindere kwaliteit voeding voor hun systeem dan dat ze zouden kunnen kopen als ze een goede 400/450W voeding zouden kiezen terwijl ze er veel meer voor betalen. Het is grappig.
Ik raad jou overigens ook aan om eens een keer een SSD erin te stoppen, daar heb jij wel de kabeltje voor, dat gaat geen probleem zijn. Je betaalt nu minder dan €100 voor een '500GB' SSD, dat is te overzien en het is zeker de moeite waard. Ik verwacht dat de prijzen van de SSD's nog een flinke tijd geleidelijk zullen blijven dalen aangezien ze op het punt staan om voor een aanzienlijk lager bedrag per GB die SSD's te kunnen maken (kleinere node) en de concurrentie aan het verbeteren is (nieuwe NVMe's die redelijk de competitie aankunnen met die van Samsung terwijl het verschil in performance bij SATA-SSD's steeds kleiner wordt).
[
Voor 27% gewijzigd door
Verwijderd op 19-07-2018 16:26
]