Nieuwe scooter kopen voor woon-werk. Wat is het best?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• taini
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-04 20:31
Mede-tweakers,

Vanwege een nieuwe baan ben ik op zoek naar een nieuwe scooter (25km versie) voor dagelijks gebruik. Ik ga er van uit dat ik de scooter meerdere jaren ga gebruiken voor woon-werkverkeer. Ik ga voor een nieuw exemplaar omdat ik nooit scooter heb gereden in het verleden, totaal geen kennis heb van die markt en de tweedehands versies moeilijker vertrouw. Inmiddels ben ik bij een 5-tal verkopers langs geweest om zicht te krijgen op de te verkrijgen merken, bijbehorende prijzen, opties etc. Aangezien Vespa’s in een andere prijsklasse zitten neem ik die niet in beschouwing. Momenteel heb ik een aantal merken die ik overweeg en ben dan ook benieuwd naar ervaringen van mensen hiermee. Ik zal meteen het type erbij vermelden om later nog wat andere vragen te stellen.

De merken (met typen) die ik momenteel in overweging neem:
- BTC (Riva 1)
https://www.btc-scooters....over=0&album=46&photo=470
- BTC (Riva Luxury)
https://www.btc-scooters....over=0&album=40&photo=418
- Turbho (RL-50-S)
https://www.turbho.com/modellen/retro-line/turbho-rl-50-s
- Sym (Fiddle 2)
http://www.symscooters.nl...cooter-50cc/sym-fiddle-ii

Ook heb ik gekeken naar AGM scooters. Hier wist één van de dealers mij over te vertellen dat dat van hetzelfde bedrijf is als Turbho. Enige verschil hierin zou de kleurstelling e.d. zijn. Onder de kap zou alles hetzelfde zijn en prijzen zouden (op een paar tientjes plus of min) ook hetzelfde zijn. Alle scooters die ik heb bekeken zitten in de prijsklasse tot €2000.

Wat zijn jullie ervaringen hier met de diverse merken? Ik begreep van de verschillende dealers (& internet, dus de waarheid) dat qua kwaliteit een Sym beter is dan de andere twee. Klopt dit met jullie bevindingen in gebruik, onderhoud, verbruik, gebruikersgemak etc.?

Verder had ik uitgezocht wat de verschillen tussen Euro2 en Euro4 zijn. Aangezien Euro2 scooters niet meer worden geproduceerd en dus alleen nog restpartijen van worden verkocht zijn die iets goedkoper. Volgens de dealers zit er niet veel verschil in behalve milieuvriendelijkheid. Enige probleem hiervan is dat sommige typen niet meer verkrijgbaar zijn in Euro2. Is Euro4 niet nog zuiniger? Ik ga er van uit dat vooruitgang in milieuvriendelijkheid ook vooruitgang in zuinigheid kan/moet betekenen. Wat wijst de praktijk uit bij jullie? Komt dit een beetje overeen met wat er over geschreven wordt?

Dan de prijzen.
De BTC Riva 1 kan ik het goedkoopst krijgen (rijklaar) voor €1500.
De BTC Riva Luxury kan ik (rijklaar) krijgen voor €1700.
De Turbho RL-50-S kan ik krijgen (rijklaar) voor €1700 (euro2) en €1850 (euro4).
De Sym Fiddle 2 kan ik (rijklaar) krijgen voor €1650.
De Turbho kan ik via één dealer krijgen die rijklaarmaakkosten van €200 rekent, andere modellen zijn via een dealer die daar minder voor rekent. Alle kosten zijn zonder opties waar ik nog wat van nodig heb. Over het algemeen zijn de opties redelijk dezelfde prijzen, waardoor dit niet veel zal verschillen.

Afgaande op de prijzen en de adviezen van de dealers lijkt mij op dit moment de Sym Fiddle 2 de beste optie vanwege de prijs en kwaliteit. Ook zit hier 3 jaar garantie op of tot 30.00km. Bij andere modellen is dit 1 of 2 jaar.

Oftewel, behoorlijk wat vragen die eigenlijk neerkomen op: Wat zijn jullie eigen bevindingen? Zijn er ook merken die problemen opleveren bij onderhoud of levering van onderdelen en dergelijke?

Mochten jullie nog andere tips hebben qua merken / modellen hoor ik het graag.

Alvast dank voor de hulp / inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Sym fiddle, is echt technisch een a-merk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Heb geen advies voor je maar wel de compliment over houw topicstart. Een verademing om te lezen dat iemand zelf al het nodige heeft uitgezocht en dat ook nog eens prima verwoord. Succes met jouw zoektocht :)

p.s. heb je ook andere fora bezocht? Kan me voorstellen dat er andere fora zijn die wat meer op dit onderwerp gericht zijn.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 19:24
Bekijk anders is een merk als kymco? Die heeft zich ondertussen ook wel bewezen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:01
Behalve de Sym lijkt het me china meuk, nog nooit nooit van die merken gehoord. 90% van de pizzabezorgers in Nederland rijdt Kymco, en dat heeft een reden. Dat spul gaat gewoon niet stuk. Zou ik zeker meenemen in je overweging.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taini
Han schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:30:
Heb geen advies voor je maar wel de compliment over houw topicstart. Een verademing om te lezen dat iemand zelf al het nodige heeft uitgezocht en dat ook nog eens prima verwoord. Succes met jouw zoektocht :)

p.s. heb je ook andere fora bezocht? Kan me voorstellen dat er andere fora zijn die wat meer op dit onderwerp gericht zijn.
Bedankt voor je compliment. Altijd goed om een compliment te krijgen op je eerste post op een forum. Verder nog geen andere fora bezocht. Ik lees hier nog wel eens wat dingen mee, was daardoor mijn eerste ingeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Uit dat lijstje ken ik alleen Sym als betrouwbaar merk. Die andere merken zeggen me niks.

Als het betrouwbaar moet zijn kun je ook nog de Honda Vision overwegen. Zuinigheid zit dan ook wel goed, ik denk dat het verbruik gewoon in de specs staat?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ik heb uit het lijst ook ervaring met Turbho en daar kan ik heel kort over zijn: Niet doen.

Ik heb een tijdje bij een (motor) dealer gewerkt waar we die scooters verkochten. Na een half jaar zijn we er mee gestopt door de vele problemen.

Ik zou persoonlijk naar de gerenomeerde merken kijken: Sym, Kymco en Piaggio zijn de merken waar ik een positieve ervaring mee heb, maar uiteraard zijn er mee (Yamaha, Honda etc.)

Edit: Ervaring met Turbho is wel een aantal jaar geleden, dus zou in de tussentijd verbeterd kunnen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door M3rcury op 19-07-2018 09:04 . Reden: Nuance ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 11:27
Mijn dochter heeft een nette tweedehands Sym 25km scooter gekocht en ik moet zeggen dat er weinig tot geen problemen mee zijn. De enige keer dat zij terug moest was omdat de scooter spontaan 60km/h ging rijden, maar ze was daardoor wel erg snel bij de dealer om de snelhiedsregelaar gratis te laten vervangen.

Ps.
Heb je nog nagedacht om eventueel een elektrische scooter te kopen, of hebben die gezien jouw dagelijks af te leggen afstanden mogelijk een te kleine axiradius? De aanschaf 'kan' wat duurder zijn dan je begrote budget maar dit verdient zich mogelijk terug op de brandstofkosten.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:00

Marc H

- - Is wakker - -

Het enige wat ik nog mis aan info is hoeveel kilometer je per dag/week verwachtte rijden.

Ik heb 2 jaar lang op een bromscooter 30 km naar mijn werk gereden. ja, 60 kilometer per dag. Kijk ook naar dingen als zitcomfort en als je meer kilometers gaat maken en naar dingen als tankgrootte. Het eerste jaar reed ik op een Beta Ark. Een leuke scooter, maar ik stond erg regelmatig bij het tankstation. Na een jaar van achteren aangereden door een automobilist die aan het bellen was. Daarna die ingeruild en overgestapt naar een Gilera Runner Injectie. Ja, dat was best wel een verschil. Met een verbruik van rond de 1 op 40 (onbegrensd) en een tank van meer dan 10 liter was het een geweldige kilometervreter. ook zat hij een stuk fijner met betere remmen. Maar ook met die heb ik een verkeersongeluk gehad. Daarna leek het mij verstandig om maar niet verder te gaan met scooters.

Verdere ideeën. Investeer in een zeer goed slot en wen jezelf eraan om hem vast te zetten aan lantarenpalen of bruggen. Een alarmsysteem kan helpen. Verder zorg dat je een regenpak in de buddyseat hebt liggen, je wordt in een regenbui anders geweldig nat.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:10
Turbho, persoonlijke ervaring, niet doen! Uberhaubt alle chineze meuk vermijden.
Ook de A merken hebben in het lagere segment chineese blokken.

Waarom niet een Yamaha Neos 4 via Marktplaats?
Dat zijn de meeste betrouwbare werkpaarden die je kunt vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

@taini Ik zou zeer zeker voor de Sym gaan, of (indien binnen budget en verkrijgbaar) een Kymco, deze twee merken zitten qua kwaliteit voor jet geld echt op de sweetspot en maken blokjes die praktisch onverwoestbaar zijn.

Als je er een beetje voor zorgt gaan ze makkelijk 10 jaar mee (en ook 10-duizenden km's).

Check ook vooral Het scooter- en brommertopic :)

Ik rij nu een maand of drie op een Sym Orbit uit 2008, ding heeft rond de 45.000km gereden, maar behalve het oplossen van achterstallig onderhoud eigenlijk geen problemen mee gehad. Het is inmiddels een 83cc geworden die net zo goed trekt als de tweetakt Sym Jet Sport (wederom 2008) die ik daarvoor 1,5 jaar had. Die laatste was op een gegeven moment wel echt op omdat ik van de 9 eigenaren de tweede was die uberhaupt iets aan onderhoud deed, een klein wonder dat daar in totaal zo'n 30.000km uit geperst is.

Wat hierboven genoemd wordt: comfort is ook niet onbelangrijk, en wat ik gemerkt heb is dat je op lange afstanden liever zo groot mogelijke wielen hebt. Ik pak meestal de FS1 (17" wielen) als ik wat verder weg moet en dan is 100+ km/dag prima te doen, dat zou ik met 10" of 12" wieltjes niet zo gauw doen.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:39

Theo

moederbord

Waarom geen electrische scooter kopen? Een brandstof scooter is redelijk onderhevig aan slijtage vanwege het motorblok en de overbrenging. Dit is bij een elec scooter niet het geval. Daarentegen slijt een accu wel weer een beetje. De slijtagekosten per kilometer zal zo om het even zijn.

Het verbruik van een elec scooter is wel vele malen goedkoper. Een beetje scooter kan 1:30 rijden. Met 10km enekel rit (aanname) zul je zo'n 6.000km per jaar rijden en zul je 350 euro per jaar aan benzine kwijt zijn. Een electrisch scooter kost je aan stroom veel minder, helemaal als je'm ook nog eens op kan laden op werk.
In 5 jaar tijd kan een elec scooter dus zomaar 1000-1500 euro goedkoper zijn dan een brandstofscooter.

Een elec scooter haalt met gemak de 80km op een lading. Hiermee hoef je maar om de paar dagen de accu bij te laden, en dit kan gewoon aan het stopcontact. In tegenstelling tot auto's heb je geen speciale laadpaal nodig voor een scooter.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:48

Pazo

Mroaw?

(jarig!)
Mijn ervaring als 'kilometervreter' :)
Ik heb zelf een Sym Mio, 8 jaar oud en nu ruim 30K op de teller staan. Rij er het hele jaar door naar mijn werk op en neer, ca 15km per dag. Ieder jaar, voor de winter, laat ik hem een beurtje geven (olie verversen, filters vervangen etc). Verder eigenlijk geen problemen / mankementen mee gehad. Keer een lekke band, maar dat kan iedereen overkomen. Uitlaat wel 2x vervangen, want die gaan doorrotten. 5 tientjes en een half uurtje zelf sleutelen en klaar; is vrij eenvoudig zelf te vervangen.

Zeer betrouwbaar dus, en dat terwijl deze 40km/u loopt ipv de wettelijke 25km/u O-)
O ja, en hij loopt ca 1:30. Best prettig om bij de pomp voor 4,50 euro klaar te zijn :)

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 19-07-2018 10:28 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:11
Theo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:01:
Waarom geen electrische scooter kopen? Een brandstof scooter is redelijk onderhevig aan slijtage vanwege het motorblok en de overbrenging. Dit is bij een elec scooter niet het geval. Daarentegen slijt een accu wel weer een beetje. De slijtagekosten per kilometer zal zo om het even zijn.

Het verbruik van een elec scooter is wel vele malen goedkoper. Een beetje scooter kan 1:30 rijden. Met 10km enekel rit (aanname) zul je zo'n 6.000km per jaar rijden en zul je 350 euro per jaar aan benzine kwijt zijn. Een electrisch scooter kost je aan stroom veel minder, helemaal als je'm ook nog eens op kan laden op werk.
In 5 jaar tijd kan een elec scooter dus zomaar 1000-1500 euro goedkoper zijn dan een brandstofscooter.

Een elec scooter haalt met gemak de 80km op een lading. Hiermee hoef je maar om de paar dagen de accu bij te laden, en dit kan gewoon aan het stopcontact. In tegenstelling tot auto's heb je geen speciale laadpaal nodig voor een scooter.
Hier zat ik zelf ook aan te denken.

Vergeet niet als je toch een scooter koopt, ga voor een 4 takt. 2 takt ga je vaak van stinken (alhoewel ik het van een afstandje wel lekker vind ruiken :P ).

Maar, eerlijk gezegd zou ik ook voor elektrisch gaan. Weinig slijtagedelen, geen herrie (! lekker rustig rijden). En misschien wel gratis laden op het werk, rij je gratis heen en weer naar het werk (en km vergoeding beuren ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@Pazo 1:30 voor een 50cc viertakt is best onzuinig, zit de varioring er toevallig nog in, of hele lichte rollen? Mijn 83cc Orbit rijdt 1:29, maar daarvan is de achterband ook erg zacht. Met de FS1 doe ik tussen de 1:28 (kruissnelheid 60+) en 1:35 (kruissnelheid 48).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

(jarig!)
@BdK9001 Ik denk dat het misschien zelfs wel wat zuiniger is. Ik rij ongeveer 100km op een tank, en dan gaat er ca 2,5 - 3 liter in.

Mijn volgende scooter wordt denk ik ook een elektrische. Op mijn werk hebben ze daar al voorzieningen voor en in mijn fietsenhok thuis heb ik ook al stroomvoorziening.

[ Voor 38% gewijzigd door Pazo op 19-07-2018 10:42 ]

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:02
Theo schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:01:

Kijk je wel eens in het tweakers elektro scooter topic? Er zijn maar weinig koop accu's die het lang volhouden. En dan komt het neer op een DIY accu Inc controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eM.
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-12-2024

eM.

Ik heb vorig jaar een nieuwe Sym Fiddle 2 (met windscherm en slot) gekocht voor +/- 1600 euro. Ik ben hier erg tevreden mee. Nu zo'n 2500 km mee gereden en geen problemen. Ik zou niet voor die andere Chinese meuk gaan; volgens mij verkoopt een Sym tweede hands namelijk ook nog best goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

(jarig!)
@taini , ik denk dat het te kiezen merk wel duidelijk is ;)
digifun schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 23:29:
Sym fiddle, is echt technisch een a-merk.
Marzman schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:48:
Uit dat lijstje ken ik alleen Sym als betrouwbaar merk.
M3rcury schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 08:55:
Ik heb uit het lijst ook ervaring met Turbho en daar kan ik heel kort over zijn: Niet doen.
Theo74 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:01:
Mijn dochter heeft een nette tweedehands Sym 25km scooter gekocht en ik moet zeggen dat er weinig tot geen problemen mee zijn.
Frontysco schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:00:
Turbho, persoonlijke ervaring, niet doen! Uberhaubt alle chineze meuk vermijden.
BdK9001 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:01:
@taini Ik zou zeer zeker voor de Sym gaan, of (indien binnen budget en verkrijgbaar) een Kymco, deze twee merken zitten qua kwaliteit voor jet geld echt op de sweetspot en maken blokjes die praktisch onverwoestbaar zijn.
eM. schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:52:
Ik heb vorig jaar een nieuwe Sym Fiddle 2 (met windscherm en slot) gekocht voor +/- 1600 euro. Ik ben hier erg tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:43
Ik heb met dezelfde reden een Kymco Like (ook in 25/u versie) gekocht en in anderhalf jaar tijd iets meer dan 8.000km gereden nu. Betrouwbaar, betaalbaar (< 2.000 incl windscherm, slot, etc.) en incl. 3 jaar garantie & een jaar ANWB pechhulp. Je zou daar ook nog even naar kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smrtphoneuser
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-03 19:32
Ik heb zelf sinds 2011 tot eind vorig jaar altijd met een Kymco Agility gereden. Gekocht met 7000 km en uiteindelijk ruim 50.000 op te teller. Weinig problemen gehad op een kapotte cilinder na(olie niet gecontroleerd en dus kapot) en normale slijtage zoals banden, remblokjes etc. Was een 45km model.

Kymco kost wel wat meer maar kwaliteit is altijd wel super bevallen. Reed daarmee 1:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:04

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Mijn 1e (en enige) scooter was TGB. Daar had ik nooit echte problemen mee gehad op een lekke uitlaat na.
Maar, dan heb ik het over 20 jaar geleden dus of ze inmiddels slechter of beter zijn geworden durf ik niet te zeggen.
http://www.pts-veghel.nl/tgb-scooters/

Succes met je keuze!

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Ik heb vrijdag een scooter gekocht voor woon werk verkeer. Ik heb een Sym Fiddle 3 gekocht. Dit omdat de BTW Riva waar ik als eerst na heb gekeken een B merk is en om de 2000km een service beurt nodig heeft. De scooterzaakk waar ik mijn scooter kocht adviseerde mij om dat gewoon niet te doen niet omdat het goedkopere scooter zijn maar omdat het niet echt geschikt is om 200 KM per week op te gaan rijden.

Vespa:
Ik heb naar de vespa gekeken maar die kosten gewoon 3600 euro en dat vind ik nogal behoorlijk maar je zit wel aan de bovenkant van de A merk scooters.

Uiteindelijk voor de Sym Fiddle 3 gegaan. Dit omdat de Vespa gewoon te duur is en het volgens de dealer gewoon goed is.

Hier een foto(Heb m niet hier gekocht trouwens):
https://www.scootercenter...ddle-iii-euro4-mat-zwart/

Heb geen scherm ivm 45KM waar ik een helm opmoet.
Heb wel zon rekje achterop.

[ Voor 12% gewijzigd door Ronker op 19-07-2018 13:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Ik zou voor stabiliteit en wegligging gaan kortom 16 inch! Bijvoorbeeld de Kymco Agility City 16 inch Euro4.

Die kleinere wielen van andere scooters schuiven weg in de bochten, je ligt zo op je plaat als je te schuin instuurd.

[ Voor 15% gewijzigd door BUR op 19-07-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:33

skoozie

SCSI

BUR schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 13:29:
Ik zou voor stabiliteit en wegligging gaan kortom 16 inch!
Die kleine wielen van hedendaagse scooters schuiven weg in de bochten, je ligt zo op je plaat als je te schuin instuurd.
sig69 schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 00:31:
Behalve de Sym lijkt het me china meuk, nog nooit nooit van die merken gehoord. 90% van de pizzabezorgers in Nederland rijdt Kymco, en dat heeft een reden. Dat spul gaat gewoon niet stuk. Zou ik zeker meenemen in je overweging.
ondanks dat jezelf wat 'klassiekere' scooters gekozen hebt.
Ikzelf rijd een 16"kymco agility, wel de 50cc variant welke we 'voor erbij' hebben. Deze is groter zodat het er ook nog oké uitziet als ik (1,94cm) er samen met mn vrouw (1,80cm) opzit. Die grotere banden geven mij iets meer vertrouwen als ik een trambaan oversteek.en extra voordeel is dat ze liever die vespa'tjes jatten dan zo'n kymco :)
Ik weet niet waar je gaat rijden, maar in en rond amsterdam zou ik ook aanraden om voor ene 4takt te gaan.

Je zou ook nog electrisch kunnen overwegen.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jra2k
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:00
Ik heb zelf in krap 3 jaar zo'n 40 duizend kilometer gereden op een Kymco People S (brom/geel kenteken). Een wat grotere scooter met 16" wat echt wat comfortabeler is (had daarvoor een Kymco Agility 12"). De People S is uiteindelijk weg omdat ik van werkgever veranderde en daarom niet meer nodig was. Mocht ik nu weer een scooter moeten kiezen dan zou ik de People S zeker weer overwegen. (en ik zou er dan direct Michelin bandjes onder laten zetten ipv die Kenda banden die eronder zaten, wat een verschil...)

Daarnaast is de Yamaha Neos zeer zeker het overwegen waard (dit was mijn 2e optie destijds), die is wat kleiner maar schijnt technisch een van de betere te zijn. Heb toen veel dealers bezocht en de Yamaha werd eigenlijk bij allen als 'zeer goed' geadviseerd.

..: Ericsson GF768 - Siemens S25 - Siemens S40 - Nokia 6610 - Qtek 8310 - HTC HD2 - HTC Desire - iPhone 4 - HTC 8X - Nokia Lumia 920 - iPhone 6 - iPhone 7 - iPhone XR - iPhone 13:..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-06 10:18

Mad-Matt

TheDoctor#2181

laat maar :)

[ Voor 86% gewijzigd door Mad-Matt op 19-07-2018 13:48 ]

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 16:23
Ik heb zelf nu 2 maanden een Sym Fiddle 2. (voor de fun, dus geen woon- werkverkeer) Inmiddels 600km gereden, en een hele fijne scooter. Hij is vrij groot, met een flinke opbergruimte onder het zadel, dus je zit niet met je knieën in je nek. (zoals bij bijvoorbeeld een Sym Mio) Ik heb er nog geen manco's aan gehad, maar ik heb hem natuurlijk nog niet lang.

Vooralsnog erg tevreden. Het zijn relatief goedkope scooters, maar niet zo'n bagger als de Chinese retro scooters.

Die van mij rijdt 28km/u vanuit de winkel. Ik heb voor de test de varioring verwijderd en dan rijdt hij 47km/u (op GPS, de kilometerteller wijkt bij mij een paar kilometer af). Ik heb nu een iets kleinere varioring dan orgineel ingedaan, en nu rijdt hij op de GPS 33km/u. (vanaf 35km/u op een rollerbank krijg je een boete en WOK status, en zonder helm natuurlijk erg gevaarlijk om hard te gaan)

Oftewel, zou ik weer een keuze moeten maken zou het absoluut weer een Sym Fiddle 2 worden. (let wel op dat je de euro-4 variant neemt, er zijn er ook nog in omloop die niet een Euro-4 notering hebben, daarbij loop je de kans dat je op termijn de binnenstad van bv Amsterdam niet meer in mag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Pazo

Mroaw?

(jarig!)
Die kleinere wielen van andere scooters schuiven weg in de bochten, je ligt zo op je plaat als je te schuin instuurd.
Dat valt naar mijn mening / ervaring echt wel mee. Mijn Sim Mio 50 heeft ook kleine wielen, maar nooit het gevoel gehad dat ie weg zou schuiven.
ppassie schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:23:
IHij is vrij groot, met een flinke opbergruimte onder het zadel, dus je zit niet met je knieën in je nek. (zoals bij bijvoorbeeld een Sym Mio)
Ook dat valt wel mee, naar mijn mening :) Ben 1.90m en zit er prima op. Achterin mijn eigen auto zit ik krapper (Octavia combi ;) )

[ Voor 34% gewijzigd door Pazo op 19-07-2018 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
ppassie schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 14:23:
Ik heb zelf nu 2 maanden een Sym Fiddle 2. (voor de fun, dus geen woon- werkverkeer) Inmiddels 600km gereden, en een hele fijne scooter. Hij is vrij groot, met een flinke opbergruimte onder het zadel, dus je zit niet met je knieën in je nek. (zoals bij bijvoorbeeld een Sym Mio) Ik heb er nog geen manco's aan gehad, maar ik heb hem natuurlijk nog niet lang.

Vooralsnog erg tevreden. Het zijn relatief goedkope scooters, maar niet zo'n bagger als de Chinese retro scooters.

Die van mij rijdt 28km/u vanuit de winkel. Ik heb voor de test de varioring verwijderd en dan rijdt hij 47km/u (op GPS, de kilometerteller wijkt bij mij een paar kilometer af). Ik heb nu een iets kleinere varioring dan orgineel ingedaan, en nu rijdt hij op de GPS 33km/u. (vanaf 35km/u op een rollerbank krijg je een boete en WOK status, en zonder helm natuurlijk erg gevaarlijk om hard te gaan)

Oftewel, zou ik weer een keuze moeten maken zou het absoluut weer een Sym Fiddle 2 worden. (let wel op dat je de euro-4 variant neemt, er zijn er ook nog in omloop die niet een Euro-4 notering hebben, daarbij loop je de kans dat je op termijn de binnenstad van bv Amsterdam niet meer in mag)
Hey,

Ik heb ook sinds 2 maanden de Sym Fiddle 2 (maar dan de 45km/u uitvoering). Ik heb destijds mijn auto weggedaan en een scooter gekocht (nieuw) voor woon-werkverkeer. Een paar dingen zal ik vertellen dat wellicht interessant is voor topicstarter die ook een scooter wil.

- Blijf weg van Chinese scooters (ik heb er zelf geen praktische ervaringen mee, maar op internet en in winkels hoor ik niks anders). Voor hetzelfde geld heb je bijna een A-merk brommer.
- Ik heb lang getwijfeld tussen de Kymco Agility 50 en de Sym Fiddle 2. De Kymco is ook een prima keuze, maar ziet er wel erg typisch uit als een Pizzabrommer (als je in de 30 bent staat dat wellicht wat stom). De Sym Fiddle 2 heeft een meer retro look en kan er goed meer door ook al ben je boven de 20. Ik heb ook nog gekeken naar een Peugeot Kisbee, maar die is wel erg vrouwelijk.
- De Sym Fiddle 2 (ik ben 1m90) is goed te doen voor mijn lengte.
- De Sym is voor zijn prijs een prima scooter: wel valt het zitcomfort wat tegen (ik vind het zadel voor langer dan een uur niet zo lekker zitten) en je merkt aan de vering dat het geen scooter van 3000 euro is. Ik vind het met wind ook wat minder stabiel. Dit vergelijk ik allemaal met mijn Honda Vision Met-in van 15 jaar geleden, die vond ik veel comfortabeler maar ja daar is de prijs dan ook naar.
- Bij de 2 heb je geen handschoenenvakje voor (bij de 3 wel). Dat vind ik wel jammer (dus alles moet onder je zadel).
- Optrekken gaat redelijk snel, maar verwacht geen wonderen.
- Hij maakt vind ik weinig geluid en is vrij zuinig: er gaat 4 a 5 liter in. Hij rijdt zo'n 1:40 (in ideale omstandigheden).

Ben ik tevreden ? Ja! Is het de meest comfortabele scooter? Nee. Maar goed de Sym is dan ook stukken goedkoper dan een Yahama of Vespa. Maar als ik met dat budget weer voor de keus stond, zou ik zo weer de Sym Fiddle 2 kopen. Ik zou echter ook nog eens goed naar een speedbike (e-bike tot 45km/u) kijken als die t.z.t. wat in prijs zijn gedaald.

/Edit: 10" is echt te klein qua wielen. Ik heb 12" (geloof ik).Ik heb ook nog gekeken naar 16" maar vond het de (flinke) meerprijs niet waard. Als je echt van plan bent vaak hele lange tochten te maken is dat het overwegen waard natuurlijk.

/Edit 2: Ik heb ook nog naar de Unu (elektrische scooter) gekeken. Je kan via de website gratis een proefrit aanvragen door een vertegenwoordiger bij jou in de buurt. Op Youtube kun je ook veel filmpjes vinden. Hij is evenduur als een nieuwe Sym Fiddle 2. Ik heb 'm uiteindelijk niet gekocht: de standaardaccu levert je ongeveer 50km (geloof ik). Dat lijkt veel maar is dus eigenlijk maar één uurtje scooter rijden als je 45km/u uitvoering neemt. Te weinig en een extra accu kost geloof ik direct weer 500 euro extra. Maar hij schijnt verder best wel ok te rijden en heel betaalbaar voor een elektrische scooter. Dus ik kan je aanraden daar wel ff een proefrit voor aan te vragen ( https://unumotors.com/nl/ ).

/Edit 3: het is wel een gedoe dat bromfietsen in de bebouwde kom op de rijbaan en daarbuiten op een bromfietspad moeten. Ik heb een navigatietool (Navwiki) die er een beetje mee om kan gaan, maar erg handig is het niet: op de Google routeplanner etc, kan je of fietspaden of rijbanen kiezen maar niet een combi. Let er wel op dat snorfietsen waarschijnlijk steeds vaker ook naar de rijbaan moeten + helmplicht (zoals Amsterdam wilt) dus dan kan je net zo goed een bromfiets kopen. Maar als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik denk ik toch gaan voor zonder helm (30k/m) is toch net ff lekkerder met warm weer.

/Edit 4: ik zou zeker een EURO-4 nemen. De normen worden telkens strenger in de binnensteden. Je wilt niet het risico lopen dat je over 10 jaar je scooter niet meer kunt verkopen omdat hij nergens meer wordt toegelaten vanwege EURO2/3.

[ Voor 24% gewijzigd door CyberMania op 19-07-2018 18:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Sorry dat ik het zeg maar wat moet je met een 25km/h scooter?

Je kunt veel beter voor 45km/h gaan of voor een elektrische fiets die 25km/h doet.

Een elektrische fiets gaat net zo hard en kost bijna niks.

Nog een andere opmerking, wistje dat bekeuring een consequenties voor te hard rijden met een 25km/h scooter hoger liggen dan voor het rijden zonder helm op en 45km/h scooter.

Zelf heb ik een Kymco gereden, ze zijn best scherp geprijsd zover de concurrenten en de kwaliteit is prima. Ik heb er 8 jaar mee gereden 25k en toen verkocht.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 19-07-2018 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taini
Dank voor alle reacties, het zijn er toch meer geworden dan ik had verwacht. Veel goede tips, waarschuwingen en ervaringen voorbij zien komen waar ik zeker wat mee doe.

Allereerst een paar vragen voorbij zien komen. De afstand die ik afleg richting het werk zal ongeveer 10 km per rit zijn, dus 20 per dag. Dit zal voor het grootste deel mijn gebruik zijn, sporadisch gebruik voor wat andere dingen daargelaten. Dit is ook wel van belang voor enkele opmerkingen die ik langs zag komen over elektrisch rijden waar ik zo op kom. Enkele comments gingen over Amsterdam en reguleringen die daar mogelijk (gaan) gelden. Ik woon daar niet in buurt en dus niet voor mij van toepassing.

Verder heb ik vergeten op te merken dat ik achter mijn huis een tweetal schuurtjes heb met vrij krappe deuropeningen (lees: ongeveer 90 cm). Dit beperkt mij al in mijn keuze aangezien retro scooters met brede sturen al praktisch onhandig worden.

Alle tips over andere merken en typen neem ik nog in overweging. Al zal ik hier blijven letten op mijn af te leggen afstanden en of het dan nodig is om een A-merk te kopen met bijkomende kosten. Als ik langere afstanden zou afleggen zou ik inderdaad wat meer letten op comfort e.d. Maar voor een geschatte 20 min per rit is dit een mindere prio.

Ik ben van plan om een ART-4 gekeurd slot erbij te halen. In de tussentijd heb ik nog uitgevonden dat dit per dealer nog kan verschillen van €40 tot €80, dus hier ga ik nog even rustig naar googlen wat het best is. Als ik op internet niet veel goedkopere prijzen vind koop ik dit met de scooter bij de dealer erbij.
Ook wil ik nog een hoog scherm erbij halen voor in de herfst/winter. Hebben jullie hier nog goede of slechte ervaringen mee? Ik kan moeilijk inschatten of dit overbodig is bij een 25km scooter. Afgaande op fietservaringen lijkt het me handig met regen, kou en zwermen met vliegen. Is dit een ervaring van om en nabij de €100 waard? En zijn universele windschermen misschien een betere optie vanwege de prijs? Ik kan me voorstellen dat die minder goed aansluiten dan de originele.

Dan de opmerkingen over elektrisch rijden. Ik heb voor mijn zoektocht naar scooters nog georiënteerd naar e-bikes. En één van de opmerkingen van de fietsenboer was dat de accu's per jaar met 10% afnemen qua vermogen. Het is voor mij onbekend of dit dan ook voor scooteraccu's geldt, maar vooralsnog ga ik hier even vanuit. Als ik kijk naar de Unu (dank voor je comment CyberMania) staat de prijs voor een nieuwe accu op €690. Voor een snorscooter versie schatten ze 70 km per volle accu in. Dit betekent dat ik in het begin 1x per 3 dagen moet opladen. Op zich geen probleem, maar ik vind het nog wat weinig qua afstand en prijzen. En als ze vervolgens ook per jaar zo sterk afnemen twijfel ik er nog meer aan. Misschien een beetje kortzichtig die redenering, maar het is iets wat ik absoluut in de gaten blijf houden. En misschien probeer ik nog wel een testrit om het te ervaren. Is de 10% afname per jaar iets wat klopt, en ook voor scooters?

Nogmaals dank voor de reacties! _/-\o_ d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Voor 10km is een goede ebike best een goede optie, krijg je nog een klein beetje beweging gratis erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Frontysco schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:00:
Ook de A merken hebben in het lagere segment chineese blokken.
Meestal zijn de blokjes neit echt het probleem. Puur het blok dan, mechanisch. Veelal laat de electronica en afwerking de wensen over...

Btw dat het uit china komt, wilt niet altijd zeggen dat het slecht is. Genoeg onderdelen die voor grote merken in china gemaakt worden. Grote verschil is dat de grote merken, meestal de A kwaliteit, gaan krijgen en de andere merken de goedkopere B kwaliteit.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppassie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 16:23
taini schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:44:
Ook wil ik nog een hoog scherm erbij halen voor in de herfst/winter. Hebben jullie hier nog goede of slechte ervaringen mee? Ik kan moeilijk inschatten of dit overbodig is bij een 25km scooter. Afgaande op fietservaringen lijkt het me handig met regen, kou en zwermen met vliegen. Is dit een ervaring van om en nabij de €100 waard?
Ik heb mijn scooter zonder windscherm gekocht, maar na 2 weken een scherm (hoog) erop gezet. Ik draag contactlenzen en de rijwind was niet prettig in de ogen. (25km/u, dus geen helm met vizier). Ik zou dan altijd met een (zonne)bril moeten rijden. Dus ook met goed weer vind ik een scherm erg prettig. Slecht weer kan ik niet over oordelen, want dan pak ik de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001

BdK9001

@Brazos Een 50cc Orbit in goede conditie hoort rond de 1:40 te doen. De mijne voldoet aan geen van beide, maar is eerder een rijdend sleutelproject (inclusief lekke koppakking...) xD

Denk ook dat een 125cc zuiniger kan zijn omdat deze een veel gunstigere power-weight ratio heeft waardoor je minder vaak het piekvermogen aan hoeft te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:27
Is een 2e hands Vespa uit den boze / niet bespreekbaar of wil je dat ook als mogelijkheid onderzoeken?

Is denk ik qua kwaliteit toch wel het overwegen waard, al moet ik er wel bij vermelden dat ik best wel wat Syms tegengekomen ben met 40k+ aan km's.

[ Voor 42% gewijzigd door RedHat op 20-07-2018 08:39 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:08
Mag ik als dagelijkse woon-werkfietser (2x 8 km) nog een suggestie doen? Waarom niet met de fiets? Dat is goed voor je gezondheid, milieu en medefietsers en ook nog eens efficiënt: reistijd gebruiken als sporttijd. Ik zou zelf niet anders meer willen.

En mocht je toch voor een scooter gaan, denk dan ook eens aan de fietsers op het fietspad en kies voor elektrisch. Dagelijks word ik als fietser ‘vergast’ door scooters en ervaar dat als zeer storend en onplezierig. Het zal zeer gewaardeerd worden door de fietsers op jouw traject!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
Waar woon je ongeveer en zijn er grote steden in de buurt waar je nog eens heen wil met de scooter? Reden dat ik dit vraag is dat in Amsterdam bijvoorbeeld die 25KM scootertjes binnenkort een helmplicht krijgen en naar de rijbaan moeten in plaats van het fietspad. Dan heeft een 25KM scooter geen zin meer en zou ik voor een 45KM of een motor gaan.

Daarnaast zou ik eens kijken naar de milieuregels van grote steden in de buurt. Het zou zonde zijn als je over een paar jaar ineens niet meer met de scooter de stad in mag. Amsterdam is het strengst, maar andere steden worden ook steeds strenger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:04
Marc H schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 09:49:
Het enige wat ik nog mis aan info is hoeveel kilometer je per dag/week verwachtte rijden.

Ik heb 2 jaar lang op een bromscooter 30 km naar mijn werk gereden. ja, 60 kilometer per dag. Kijk ook naar dingen als zitcomfort en als je meer kilometers gaat maken en naar dingen als tankgrootte. Het eerste jaar reed ik op een Beta Ark. Een leuke scooter, maar ik stond erg regelmatig bij het tankstation. Na een jaar van achteren aangereden door een automobilist die aan het bellen was.
Zonde zeg. Ik rij ook Beta Ark (50 AC) en het enige wat ik er echt op aan te merken heb is dat die kappen loei irritant zitten en de scooter niet makkelijk "open" te maken is. Maarja als je 60 per dag rijdt met een Ark sta je iedere drie dagen aan de pomp inderdaad.
Ik zou voor stabiliteit en wegligging gaan kortom 16 inch! Bijvoorbeeld de Kymco Agility City 16 inch Euro4.

Ik heb het gevoel dat dit meer te maken heeft met 1) remmen in de bocht 2) te vroeg gas geven in de bocht of 3) de bocht gewoon te hard nemen eerlijk gezegd. Ik neem mijn bochten redelijk sportief als de situatie dat toelaat

Verder zou ik even kijken naar de mogelijkheid om een elektrische machine te kopen (pedelec wellicht). Ik zou als het kon direct overstappen, maar mijn eis is net te hoog ben ik bang (80km range en accu uitneembaar), woon werk is 40 per dag, maar familie woont in een straal van 80km)

[ Voor 33% gewijzigd door pannekoek op 25-07-2018 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker
Dank voor alle reacties, het zijn er toch meer geworden dan ik had verwacht. Veel goede tips, waarschuwingen en ervaringen voorbij zien komen waar ik zeker wat mee doe.

" "
Ik ben wel benieuwd wat het nu is geworden?

Ik ga nu 3e week in met mijn SYM fiddle 3 (45kmh) rij er 52 km per dag mee. Ongeveer 1 uur en 10 minuten rijden met een verbuik van 1:30 ongeveer. Dit zou uit eindelijk 1:35 moeten worden wat ik begreep van de dealer. Heb geen windscherm maar misschien dat ik dat in de winter wel ga doen ivm sneeuw en regen.

Ben er in ieder geval zeer tevreden mee ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taini
Ronker schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 14:58:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat het nu is geworden?

Ik ga nu 3e week in met mijn SYM fiddle 3 (45kmh) rij er 52 km per dag mee. Ongeveer 1 uur en 10 minuten rijden met een verbuik van 1:30 ongeveer. Dit zou uit eindelijk 1:35 moeten worden wat ik begreep van de dealer. Heb geen windscherm maar misschien dat ik dat in de winter wel ga doen ivm sneeuw en regen.

Ben er in ieder geval zeer tevreden mee ;)
Uiteindelijk gekozen voor de Fiddle 2. Onder andere vanwege de 3 jaar garantie, kwaliteit van het merk en een goede deal bij de dealer waarmee ik feitelijk op dezelfde prijs als de rest kwam (zo niet goedkoper). Hier heb ik een windscherm, oppakbeugel en een ART 4 slot bij genomen. Ik kan wel zeggen dat het slot vrij snel moeilijkheden gaf in het openen en sluiten. Voor de rest was het erg wennen maar meteen een hoop plezier ermee. Met deze temperaturen moet ik er niet aan denken om te moeten fietsen. Überhaupt laat ik het fietsen over lange afstanden lekker zitten als het niet nodig is vanaf nu.

Waar ik me wel direct aan erger is het feit dat als ik niet een bult op rijdt of zelfs bult af, ik vrij makkelijk bijgehouden wordt door e-bikers of zelfs ingehaald. Maar misschien wordt dat wel minder met de tijd of weersomstandigheden wanneer er een stuk minder fietsers zijn.

De scooter vind ik erg fijn rijden en zitten. Aangezien ik met een minuut of 25 op het werk ben is het ook geen erg lange zit. De dealer gaf aan dat opvoeren momenteel nog niet verstandig is omdat dit mogelijk gezeik kan opleveren met de elektronica. Ik heb hier nog geen idee van of dit het officiële praatje van de dealer is waar hij de klant heeft afgeraden om... Maar hij vertelde dat dit vanwege de Euro4 nog niet helemaal lekker loopt. Hier zal ik nog naar kijken, want zoals gezegd, als ik ingehaald wordt door e-bikers steekt me dat toch wel 8)7

Dus tot zover erg tevreden met de aankoop, ook al heb ik hem nog maar een week. Dank voor alle tips en ervaringen, het wordt gewaardeerd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:01
taini schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

De dealer gaf aan dat opvoeren momenteel nog niet verstandig is omdat dit mogelijk gezeik kan opleveren met de elektronica. Ik heb hier nog geen idee van of dit het officiële praatje van de dealer is waar hij de klant heeft afgeraden om... Maar hij vertelde dat dit vanwege de Euro4 nog niet helemaal lekker loopt.
Lijkt mij onzin. Sinds jaar en dag zijn brom en snor blokjes allemaal gelijk, en lopen ze zonder begrenzing allemaal 60-65.
Maar een goede keuze hoor, een fiddle is wat zachter en daardoor comfortabeler dan een agility bijvoorbeeld. Die is wat "sportiever" (als je daar op die dingen van mag spreken), ook qua uiterlijk natuurlijk

[ Voor 15% gewijzigd door sig69 op 06-08-2018 23:57 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan de opmerkingen over elektrisch rijden. Ik heb voor mijn zoektocht naar scooters nog georiënteerd naar e-bikes. En één van de opmerkingen van de fietsenboer was dat de accu's per jaar met 10% afnemen qua vermogen. Het is voor mij onbekend of dit dan ook voor scooteraccu's geldt, maar vooralsnog ga ik hier even vanuit. Als ik kijk naar de Unu (dank voor je comment CyberMania) staat de prijs voor een nieuwe accu op €690. Voor een snorscooter versie schatten ze 70 km per volle accu in. Dit betekent dat ik in het begin 1x per 3 dagen moet opladen. Op zich geen probleem, maar ik vind het nog wat weinig qua afstand en prijzen. En als ze vervolgens ook per jaar zo sterk afnemen twijfel ik er nog meer aan. Misschien een beetje kortzichtig die redenering, maar het is iets wat ik absoluut in de gaten blijf houden. En misschien probeer ik nog wel een testrit om het te ervaren. Is de 10% afname per jaar iets wat klopt, en ook voor scooters?

Ligt aan de scooter, Chinese loodaccu rommel loopt snel terug in capaciteit maar ik rij al sinds 2015 op een elektrische motor en ben er nog niks noemenswaardigs aan kwijt geraakt. Het is jammer dat iets tofs als een super soco buiten je budget valt, daarmee doe je +150km.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
[...]

Uiteindelijk gekozen voor de Fiddle 2. Onder andere vanwege de 3 jaar garantie, kwaliteit van het merk en een goede deal bij de dealer waarmee ik feitelijk op dezelfde prijs als de rest kwam (zo niet goedkoper). Hier heb ik een windscherm, oppakbeugel en een ART 4 slot bij genomen. Ik kan wel zeggen dat het slot vrij snel moeilijkheden gaf in het openen en sluiten. Voor de rest was het erg wennen maar meteen een hoop plezier ermee. Met deze temperaturen moet ik er niet aan denken om te moeten fietsen. Überhaupt laat ik het fietsen over lange afstanden lekker zitten als het niet nodig is vanaf nu.

Waar ik me wel direct aan erger is het feit dat als ik niet een bult op rijdt of zelfs bult af, ik vrij makkelijk bijgehouden wordt door e-bikers of zelfs ingehaald. Maar misschien wordt dat wel minder met de tijd of weersomstandigheden wanneer er een stuk minder fietsers zijn.

De scooter vind ik erg fijn rijden en zitten. Aangezien ik met een minuut of 25 op het werk ben is het ook geen erg lange zit. De dealer gaf aan dat opvoeren momenteel nog niet verstandig is omdat dit mogelijk gezeik kan opleveren met de elektronica. Ik heb hier nog geen idee van of dit het officiële praatje van de dealer is waar hij de klant heeft afgeraden om... Maar hij vertelde dat dit vanwege de Euro4 nog niet helemaal lekker loopt. Hier zal ik nog naar kijken, want zoals gezegd, als ik ingehaald wordt door e-bikers steekt me dat toch wel 8)7

Dus tot zover erg tevreden met de aankoop, ook al heb ik hem nog maar een week. Dank voor alle tips en ervaringen, het wordt gewaardeerd! _/-\o_
leuk om te horen dat je er tevreden mee bent! Ik heb zelf 45 km en word soms ingehaald door blauw kenteken maar opvoeren ga ik nog niet aan beginnen vind 45 km hard zat. Wil ook niet tegen een boete aan lopen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:51
Maar hij vertelde dat dit vanwege de Euro4 nog niet helemaal lekker loopt.
Gewoon de 25km/h begrenzer er af en de varioring en uit en dan loop je ook 60km/h en ~1 op 40. Tot je een controle van de politie tegenkomt dan. Maar vreemd verhaal van de dealer. Zover ik weet is een 25km/h scooter exact gelijk aan de 45km/h broer, maar dan met een elektronische begrenzer. Dus begrenzer weg = 45km/h.

Zelf heb ik ook een Sym gehad voor wwv (13km enkel) en dat was ideaal. Wel voor een 45 km/h gekozen en gelijk de varioring laten verwijderen. Lekker (zuinig) met de gashendel op 90% naar het werk cruisen en nooit problemen gehad.
CyberMania schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 18:15:
- Blijf weg van Chinese scooters
- Ik heb lang getwijfeld tussen de Kymco Agility 50 en de Sym Fiddle 2.
Gelukkig komen die beide niet uit de Republiek China :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hier sinds een aantal weken een Sym Jet4 voor de fun, technisch verder gelijk aan een FiddleII volgens mij. in elk geval hetzelfde blok alleen geen retro look.

ik wil er ook nog een windscherm op hebben, en wellicht voor volgend jaar een CDI met een remote, mocht ik in een controle terecht komen dan kom ik er wellicht nog zonder kleerscheuren vanaf mits ze je niet met 60 zien rijden natuurlijk...

heel vroeger (eind jaren 90) heb ik een aantal scooters gehad waaronder ook een gilera runner, ding liep 80 zonder varioring.. die werdt ook eens op een rollenbank gezet (toen werd het vermogen nog gemeten)
maar gek genoeg was die prima in orde... mocht zo weer verder :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:51
Shanquish schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:43:
ik wil er ook nog een windscherm op hebben, en wellicht voor volgend jaar een CDI met een remote, mocht ik in een controle terecht komen dan kom ik er wellicht nog zonder kleerscheuren vanaf mits ze je niet met 60 zien rijden natuurlijk...
"Mogen wij even onder je zadel kijken meneer?" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
TheBrut3 schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 11:46:
[...]

"Mogen wij even onder je zadel kijken meneer?" :+
dat mag, maar een CDI zul je daar niet vinden ;)

maar begrijp waar je heen wil, aan het uiterlijk van de CDI is het bijna niet af te leiden, daarnaast heb ik op m'n werk krimpkousen die ik er omheen kan smelten.

maar als ze nattigheid voelen, dan nemen ze 'm desnoods mee.. daar ben ik me van bewust ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 21:14
[...]

Uiteindelijk gekozen voor de Fiddle 2. Onder andere vanwege de 3 jaar garantie, kwaliteit van het merk en een goede deal bij de dealer waarmee ik feitelijk op dezelfde prijs als de rest kwam (zo niet goedkoper). Hier heb ik een windscherm, oppakbeugel en een ART 4 slot bij genomen. Ik kan wel zeggen dat het slot vrij snel moeilijkheden gaf in het openen en sluiten. ...
Een beetje olie/WD40 in het slot spuiten doet meestal wonderen!
En gefeliciteerd met je aankoop, geniet ervan!
Pagina: 1