Zin en onzin van opnieuw installeren Windows

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Modbreak:Afgesplitst van Mobo en processor vervangen: zonder nieuwe windows install?.

[...]
Bovendien heeft Windows sowieso een verse installatie nodig na X maanden omdat Windows trager wordt en op een gegeven moment eventueel zelfs brickt als de installatie ouder wordt. Dat heeft te maken met dat software niet netjes ge(de)ïnstalleerd wordt bij Windows.
[...]

[ Voor 131% gewijzigd door br00ky op 17-07-2018 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:44
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Niet doen!
Los van het feit dat MS waarschijnlijk een nieuwe productsleutel wil (jij moet dus Windows kopen) omdat je het moederbord vervangt (ik raad je aan om bij Kinguin te kijken als je het koopt, je kan proberen te bellen en uit te leggen dat je moederbord defect geraakte), het is verstandiger om opnieuw Windows te installeren omdat het problemen kan geven als je dat niet doet. Bovendien heeft Windows sowieso een verse installatie nodig na X maanden omdat Windows trager wordt en op een gegeven moment eventueel zelfs brickt als de installatie ouder wordt. Dat heeft te maken met dat software niet netjes ge(de)ïnstalleerd wordt bij Windows.
8)7
Dat was misschien in het 98/ME/XP tijdperk nodig, maar tegenwoordig echt niet meer.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Remy!!!! schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:49:
[...]

8)7
Dat was misschien in het 98/ME/XP tijdperk nodig, maar tegenwoordig echt niet meer.
8)7
Was dat maar waar! Dat is bij W7 nog net zo hard nodig als bij WXP. Ik heb het op twee computers met diversie installaties gemerkt. Jij hebt het misschien minder gemerkt doordat jij een SSD gebruikt, gebruik maar weer eens twee jaar Windows met een harde schijf en jij zal merken wat voor verschil het maakt. Hell, installeer Windows opnieuw als jouw installatie 1-2 jaar oud is en jij zal het ook wel merken. Pak je telefoontje erbij en meet hoe lang het duurt voordat het opstart en afsluit, kijk naar hoe soepel alles draait. Je merkt het verschil wel hoor, ik merkte het bij 6 maanden na de installatie op een SSD al duidelijk.
Het onderliggende probleem daar heeft MS nooit iets aan gedaan: wanneer de developers hun werk niet goed doen worden programma's niet netjes ge(de)ïnstalleerd en krijg je dat van alles minder soepel draait. Waarom denk jij dat MS met WindowsS probeert om het platform te sluiten? Ze staan daar enkel programma's via de Windows Store en hun nieuwe format (UWP) toe om te voorkomen dat het systeem minder soepel draait door dit probleem, en om veiligheidsrisico's te beperken.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 15:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:37:
[...]

Niet doen!
Los van het feit dat MS waarschijnlijk een nieuwe productsleutel wil (jij moet dus Windows kopen) omdat je het moederbord vervangt (ik raad je aan om bij Kinguin te kijken als je het koopt, je kan proberen te bellen en uit te leggen dat je moederbord defect geraakte), het is verstandiger om opnieuw Windows te installeren omdat het problemen kan geven als je dat niet doet. Bovendien heeft Windows sowieso een verse installatie nodig na X maanden omdat Windows trager wordt en op een gegeven moment eventueel zelfs brickt als de installatie ouder wordt. Dat heeft te maken met dat software niet netjes ge(de)ïnstalleerd wordt bij Windows.

Het moederbord zelf vervangen is gemakkelijk zolang je niet hele domme dingen doet. Veronderstellende dat je hetzelfde formaat moederbord neemt hoef je enkel het oude moederbord op te tillen en het nieuwe moederbord erop te leggen, niets meer dan dat. Je moet natuurlijk wel opletten dat je geen pinnetjes breekt van de CPU of de socket, dat je netjes de kabels weer juist aansluit (anders kan je in theorie schade aanrichten, meestal werkt het gewoon niet en is er niets aan de hand), dat je de thermal paste goed aanbrengt en de koeler goed plaatst. Het is niet moeilijk maar in principe 'bouw' je heel de computer zelf. Niet overlaten aan de jongens van MyCom, zelf doen! Dan leer je wat en bespaar je geld aangezien je nooit langs hoeft te gaan bij een winkel zoals MyCom voor zoiets. Die winkels zijn nuttig voor mensen die met geld kunnen smijten, die het vervelend vinden om het zelf te doen en die hun tijd belangrijker vinden dan hun geld (als jij >€100 per uur werken krijgt..), als je graag wat kosten bespaart dan kan je het beter zelf doen.
  1. Windows heeft totaal geen nieuwe installatie nodig na een paar maanden bij normaal gebruik. Je kan best zonder problemen Windows 10 upgrade na upgrade door draaien zonder nieuwe installatie. heb meerdere benchmarks gedraaid en er is geen meetbaar verschil.
  2. Je kan je disk gewoon omzetten van systeem A naar systeem B, ook al is het van Intel naar AMD en andersom. Windows 10 kan hier perfect mee omgaan. Het enige issue is de licentie en "Secure boot" welke roet in het eten kan gooien.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 13:54

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:51:
[...]

8)7
Was dat maar waar! Dat is bij W7 nog net zo hard nodig als bij WXP. Ik heb het op twee computers met diversie installaties gemerkt. Jij hebt het misschien minder gemerkt doordat jij een SSD gebruikt, gebruik maar weer eens twee jaar Windows met een harde schijf en jij zal merken wat voor verschil het maakt. Hell, installeer Windows opnieuw als jouw installatie 1-2 jaar oud is en jij zal het ook wel merken. Pak je telefoontje erbij en meet hoe lang het duurt voordat het opstart en afsluit, kijk naar hoe soepel alles draait. Je merkt het verschil wel hoor, ik merkte het bij 6 maanden na de installatie op een SSD al duidelijk.
De Win10 installatie op mijn vaste PC is op de dag dat Win10 uit kwam gedaan. Daarna is twee keer het moederbord vervangen en 3 keer de GPU. Op geen enkel moment heb ik een nieuwe installatie nodig gehad.

Het kan zijn dat je in Windows even moet zeggen dat hij op moet schonen. Daarmee zet hij alles terug naar "net na installatie" instellingen. Maar verder is er echt niet meer nodig. Niet op een SSD, niet op een HDD. Windows opnieuw installeren ga je dan ook in het geheel niets van merken.

@Verwijderd wat je echter wel gaat merken is dat je WIndows key gebonden is aan je moederbord. Die kan en mag je niet hergebruiken. Die zul je opnieuw moeten kopen bij een gerenomeerd bedrijf (dus *niet* Kinguin). Microsoft bellen met de melding dat je moederbord defect was is niet alleen immoreel en tegen de licentievoorwaarden, het is ook illegaal en frauduleus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wim-Bart schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:53:
[...]

[list=1]
• Windows heeft totaal geen nieuwe installatie nodig na een paar maanden bij normaal gebruik. Je kan best zonder problemen Windows 10 upgrade na upgrade door draaien zonder nieuwe installatie.
Een paar maanden is discutabel, het zal wat soepeler draaien als je het intensief hebt gebruikt maar meestal is het dan inderdaad nog niet zo nodig. Als de installatie 2 jaar oud is dan is het al snel een ander verhaal.
• Je kan je disk gewoon omzetten van systeem A naar systeem B, ook al is het van Intel naar AMD en andersom. Windows 10 kan hier perfect mee omgaan. Het enige issue is de licentie en "Secure boot" welke roet in het eten kan gooien.
[/list]
Het kan, maar kan hij dat? Hij gaat dan waarschijnlijk meer werk hebben dan wanneer hij opnieuw installeert, als hij het goed wil doen en risico's wil vermijden.
https://www.howtogeek.com...tion-to-another-computer/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:44
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:51:
[...]

8)7
Ik heb tijden op een laptop met Vista/W7 gewerkt met een 'ouderwetse' harde schijf. Die was natuurlijk wel trager dan wij nu gewend zijn, maar het is niet zo dat hij iedere week/maand trager werd.
Het is natuurlijk wel zo dat als jij veel software installeert die bepaalde services/scripts/toepassingen starten na het inloggen dat Windows dan trager wordt met opstarten.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:55:
[...]

De Win10 installatie op mijn vaste PC is op de dag dat Win10 uit kwam gedaan. Daarna is twee keer het moederbord vervangen en 3 keer de GPU. Op geen enkel moment heb ik een nieuwe installatie nodig gehad.
Windows10 heb ik op mijn desktop 5 dagen gebruikt (daarna rende ik gillend weg ;)), bij W7 gaf elke installatie bij mij problemen, zowel op een desktop als op een laptop. Elke installatie werd geleidelijk trager en op een gegeven moment kreeg ik zelfs problemen met opstarten vanuit boot (Windows wel te verstaan, niet het bootproces wat daaraan vooraf gaat) die na een verse installatie als sneew in de zon verdwijnden. Ik heb zelfs een bricked systeem gehad op mijn laptop terwijl ik niet aan dual booten doet. Dat kan allerlei oorzaken hebben, misschien kan MS er niet mee omgaan als je toevallig net een bad cluster krijgt op de verkeerde plaats van de harde schijf. Whatever, maar met een harde schijf heb je deze problemen nog steeds. Het kan dat W10 daar beter mee omgaat maar ook voor W10 geldt dat het trager wordt naarmate je het intensiever hebt gebruikt. Eigenlijk hoort een besturingssysteem helemaal niet trager te kunnen worden doordat third party developers fouten maken, dat is een ontwerpfout in het systeem. Bij een SSD merk je het gelukkig veel minder dan bij een harde schijf, dat geeft de illusie dat het probleem veel minder groot is geworden.
Het kan zijn dat je in Windows even moet zeggen dat hij op moet schonen. Daarmee zet hij alles terug naar "net na installatie" instellingen.
Is dat een nieuwe functie van W8 of W10? Bij W7 ben ik die namelijk nooit tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:56:
[...]

Een paar maanden is discutabel, het zal wat soepeler draaien als je het intensief hebt gebruikt maar meestal is het dan inderdaad nog niet zo nodig. Als de installatie 2 jaar oud is dan is het al snel een ander verhaal.

[...]

Het kan, maar kan hij dat? Hij gaat dan waarschijnlijk meer werk hebben dan wanneer hij opnieuw installeert, als hij het goed wil doen en risico's wil vermijden.
https://www.howtogeek.com...tion-to-another-computer/
Wanneer dit zo zou zijn zou het voor heel veel systemen fout gaan. Zelfs een Firmware/BIOS update van een hardware component maakt een systeem en hardware al anders. Met Windows XP was het wel een issue, met Windows 7 was het al beter en met Windows 8/8.1 was het nog veel beter. Mensen worden onnodig bang gemaakt. Zeker met Windows 10 gaat het allemaal goed, wanneer je "inactieve" drivers ziet in device manager kosten deze geen performance, want ze worden niet eens geladen, ook niet tijdens het booten. En hoe meer en meer ik er steeds in duik, hoe meer ik het gevoel heb dat heel veel adviezen nog uit Windows XP tijd komen. Bijvoorbeeld de 1,5Mem Pagefile mythe. Is door aangepast memory management al lang niet meer valide bijvoorbeeld. Onnodig innemen van disk ruimte van de drivers. Ook onzin, standaard hardware drivers staan in WinSxS en wordt naar gelinked. Maar het is net als een USB kabel van 10 euro, die is beter in het doorgeven van HiFi geluid dan die van 2 euro. Het is gevoel.

Er zijn redenen voor een versie installatie:
  • Je hebt weinig data en software en je bent binnen een uurtje of 2 klaar met nieuwe verse installatie;
  • Je bestaande installatie is "versleuteld" met "hardware TPM" bitlocker (zoals mijn systemen);
  • Je het een Secureboot+UEFI boot i.c.m. TPM.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 13:54

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:06:
Is dat een nieuwe functie van W8 of W10? Bij W7 ben ik die namelijk nooit tegengekomen.
Dan moet je mischien niet met een 13 jaar oud OS werken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
13 jaar is wel heel erg overdreven tenzij je het begin van de development meetelt. :)
Tja, ik mocht niet upgraden naar W8.1 (daar zou ik eerder voor kiezen) zonder te betalen en W10 heeft nogal veel problemen met telemetrie, gebruiksonvriendelijkheid, het schenden van fundamentele gebruikersrechten (crapware installeren en programma's verwijderen), in-OS-advertising, nag-popups, cloud-pushing en meer van dat fraais. Daarom gebruik ik nu overwegend Linux en geen Windows. Zoals jij zelf aangeeft is W7 te oud - wat geen excuus voor MS is om het al die tijd niet te hebben bijgewerkt - en W10 is *** dus dan maar Linux en enkel Windows voor gaming. Dat werkt ook prima. :)
Remy!!!! schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:56:
[...]

Ik heb tijden op een laptop met Vista/W7 gewerkt met een 'ouderwetse' harde schijf. Die was natuurlijk wel trager dan wij nu gewend zijn, maar het is niet zo dat hij iedere week/maand trager werd.
Het is natuurlijk wel zo dat als jij veel software installeert die bepaalde services/scripts/toepassingen starten na het inloggen dat Windows dan trager wordt met opstarten.
Niet iedere week nee, maar na een jaar merk ik het wel, na een half jaar ook maar typisch deed (ik gebruik nu overwegend Linux) ik bij Windows een nieuwe installate per 1-2 jaar omdat ik het dan zat werd, 1 keer heb ik er 4 jaar mee gedaan en dat gaf ongelofelijk veel verschil tussen net voor en net na de nieuwe installatie. Ik installeer en deïnstalleer veel software maar ik doe het altijd op een nette manier: eerst de oude versie deïnstalleren voorat ik een nieuwe versie installeer etc.
Ik kan helaas niet de fouten van third party developers oplossen. Voorbeeldje: ik kon Wolfenstein niet installerern omdat er een fout zat in de bibliotheken. Ik probeerde het meerdere keren uit, de publisher kreeg het niet werkende. Na een nieuwe installatie van Windows lukte het wel direct.

Met scripts/services heeft het niets te maken! Ik heb altijd een minimum toegestaan (MSconfig): geluids-kaart, grafische kaart, Windows zelf en eventueel Afterburner, meer wordt er bij mij niet automatisch opgestart). Toch werd het echt elke keer trager dus het heeft met meer te maken dan enkel dat.
Wim-Bart schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:07:
[...]

Wanneer dit zo zou zijn zou het voor heel veel systemen fout gaan. Zelfs een Firmware/BIOS update van een hardware component maakt een systeem en hardware al anders. Met Windows XP was het wel een issue, met Windows 7 was het al beter en met Windows 8/8.1 was het nog veel beter.
Nogmaals, het kan dat MS dit inderdaad heeft verbeterd voor W8/W10, ik heb nooit W8 gebruikt en W10 gebruik ik enkel op mijn laptop (enkel buiten de deur).
Er zijn redenen voor een versie installatie:
  • Je hebt weinig data en software en je bent binnen een uurtje of 2 klaar met nieuwe verse installatie;
  • Je bestaande installatie is "versleuteld" met "hardware TPM" bitlocker (zoals mijn systemen);
  • Je het een Secureboot+UEFI boot i.c.m. TPM.
Het eerste hangt natuurlijk in sterke mate af van je organisatie (wel of niet een nette folderstructuur en wel of niet netjes gebackupt). Voor het tweede zou het fijn zijn als je een scriptje zou kunnen schrijven (bij Linux een fluitje van een cent) maar helaas ondersteunt Windows dat nog steeds niet. Ik moet helaas erkennen dat het installeren van programma's en drivers (geheel onnodig, dit zou MS volautomatisch moeten doen na het aflezen van welke hardware je hebt zoals de meeste Linux-distro's dat kunnen!) bij Windows een erg traag proces kan zijn al scheelt het vaak veel als je gedownloade software veilig stelt, bijvoorbeeld bij spellen (Steamapps-folder) en bij Visual Studio (een zeer traag proces, zelfs enkel de installatie) en Matlab en bij de laatstse twee neem je mogelijk een risico, afhankelijk van hoe goed of hoe slecht de installers zijn (bij Steam is dat normaal gesproken geen probleem).

@Croga
Die zul je opnieuw moeten kopen bij een gerenomeerd bedrijf (dus *niet* Kinguin).
Het gaat altijd goed bij Kinguin zolang je maar een sleutel koopt van iemand die uitsluitend positieve reviews heeft en veel sleutels heeft verkocht. Dit is 100% legaal en er is niets schimmig aan, het gaat om sleutels die MS voor veel minder dan de retailprijs heeft verkocht (landen waar het prijspeil veel lager ligt, bedrijven die een groot aantal sleutels kopen met een flinke korting). Die sleutels staan niet op een naam en zijn niet gelockt op een regio, daarom kan je die gewoon gebruiken. Het enige wat verkeerd zou kunnen gaan is dat er een oplichter tussen zit maar iemand die 50000 sleutels heeft verkocht en 5 op 5 sterren krijgt voor de reviews doet dat niet, dat risico kan je dus gemakkelijk vermijden. De meeste mensen die via Kinguin een sleutel kochten hebben er goede ervaringen mee en als het eens mis zou gaan dan ben je nog altijd veel minder kwijt dan wanneer je het bij Mediamarkt koopt. Overigens kan je W10 ook gebruiken zonder een licentie, je verliest dan de mogelijkheid om het desktopplaatje en de kleuren aan te passen. Big deal.
Microsoft bellen met de melding dat je moederbord defect was is niet alleen immoreel en tegen de licentievoorwaarden, het is ook illegaal en frauduleus.
Waarschijnlijk klopt dat maar het is veilig, MS gaat niet bij jou langskomen om je moederbord te onderzoeken. :)
Als je het niet schimmig wil doen dan zijn de bovenstaande 2 oplossingen prima, die zijn zonder enige twijfel 100% legaal en het werkt. Met MS hoef je geen medelijden te hebben want de gebruiker is het product bij Windows10 (data van de gebruiker verkopen aan advertentiebedrijven, clouddiensten en MS Office verkopen door in het systeem stevig te adverteren...).

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-09 13:06
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:10:
13 jaar is wel heel erg overdreven tenzij je het begin van de development meetelt. :)
Tja, ik mocht niet upgraden naar W8.1 (daar zou ik eerder voor kiezen) zonder te betalen en W10 heeft nogal veel problemen met telemetrie, gebruiksonvriendelijkheid, het schenden van fundamentele gebruikersrechten (crapware installeren en programma's verwijderen), in-OS-advertising, nag-popups, cloud-pushing en meer van dat fraais.
Dat kun je allemaal uitschakelen. Ik geef toe dat Windows 10 wel de irritante gewoonte heeft om na grote updates instellingen te wijzigen, maar dat gebeurt een keer per jaar misschien. Een verse installatie openen is altijd wel schrikken met die Candy Crush apps enzo, en ik raak andermans pc die minder goed bijgehouden is niet graag aan. Maar een doorsnee nieuwe Windows 10 installatie is niet noodzakelijk zwaarder vervuild dan een Windows 7 installatie 10 jaar geleden op een OEM desktop/laptop (HP en dergelijke installeren al jaren crapware).
Daarom gebruik ik nu overwegend Linux en geen Windows. Zoals jij zelf aangeeft is W7 te oud - wat geen excuus voor MS is om het al die tijd niet te hebben bijgewerkt - en W10 is *** dus dan maar Linux en enkel Windows voor gaming. Dat werkt ook prima. :)
Waarom antwoord je dan op de vraag of iemand Windows 10 wel of niet moet installeren? Je hebt er zelf geen ervaring mee.
Ik kan helaas niet de fouten van third party developers oplossen. Voorbeeldje: ik kon Wolfenstein niet installerern omdat er een fout zat in de bibliotheken. Ik probeerde het meerdere keren uit, de publisher kreeg het niet werkende. Na een nieuwe installatie van Windows lukte het wel direct.
Klinkt als een missende .NET framework versie. Je moet ook goed opletten waar je dll's van binnenhaalt (niet dat ik je van onvoorzichtheid beschuldig maar als je iets zit te troubleshooten is een bestandje waar in een Youtube filmpje naar gelinkt wordt downloaden al gauw gebeurd). Het kon ook een driver probleem geweest zijn, door je Windows te herinstalleren heb je zoveel variabelen gewijzigd dat het onmogelijk is om te zeggen waarom dat spel nu eerst niet en dan wel werkte. Kon zelfs je antivirus software zijn...
Het eerste hangt natuurlijk in sterke mate af van je organisatie (wel of niet een nette folderstructuur en wel of niet netjes gebackupt). Voor het tweede zou het fijn zijn als je een scriptje zou kunnen schrijven (bij Linux een fluitje van een cent) maar helaas ondersteunt Windows dat nog steeds niet. Ik moet helaas erkennen dat het installeren van programma's en drivers (geheel onnodig, dit zou MS volautomatisch moeten doen na het aflezen van welke hardware je hebt zoals de meeste Linux-distro's dat kunnen!) bij Windows een erg traag proces kan zijn al scheelt het vaak veel als je gedownloade software veilig stelt, bijvoorbeeld bij spellen (Steamapps-folder) en bij Visual Studio (een zeer traag proces, zelfs enkel de installatie) en Matlab en bij de laatstse twee neem je mogelijk een risico, afhankelijk van hoe goed of hoe slecht de installers zijn (bij Steam is dat normaal gesproken geen probleem).
Microsoft is bezig aan een package manager voor Windows (heeft er ondertussen ook één?), maar chocolatey bestaat al een tijdje: https://chocolatey.org/ (vergelijk het met apt-get). De meeste applicaties die ik gebruik haal ik daar vandaan, af en toe maak ik een backup van mijn installatielijst en bij een verse installatie kan ik die gewoon inladen. Daarnaast heeft Windows zelf ook backup tools om een herinstallatie of migratie redelijk pijnloos te laten verlopen.

En "het volautomatisch aflezen van de hardware" doet Windows 10 dus ook. Ik heb al SSD's die uit een Intel NUC kwamen in een AMD desktop gestoken en Windows detecteert zelf welke drivers er niet meer relevant zijn en installeert de nieuwe. Welke nieuwe dat zijn, hangt er vanaf welke de fabrikant beschikbaar heeft gesteld, logischerwijs gaan dat niet de recentste beta drivers zijn.

Misschien nog een nieuwtje voor je, maar Windows updatet zelfs drivers wanneer er nieuwe beschikbaar komen. Dat is echt niet meer iets dat Linux distributies voor hebben op Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 17:58:
Waarom antwoord je dan op de vraag of iemand Windows 10 wel of niet moet installeren? Je hebt er zelf geen ervaring mee.
Ik heb in de andere draad aangegeven dat ik W10 gebruik op mijn laptop. Mijn antwoord was gebaseerd op W7, op dat vlak maakte ik dezelfde fout als jij (speculatie dat ik weinig ervaring heb met W10), ik speculeerde dat dit voor W8 en W10 ook nog geldt terwijl er schijnbaar (ik heb het niet kunnen verifiëren omdat ik het niet nodig heb op mijn laptop) een verversingsoptie is ingebouwd in W10.
En "het volautomatisch aflezen van de hardware" doet Windows 10 dus ook.
Dat weet ik, daarom vind ik het spijtig dat MS niet automatisch de drivers installeert. Overrule de gebruiker niet maar installeer de eerste drivers voor de gebruiker, als hij dan later een andere driver installeert dan laat je dat zo. Ik ben benieuwd of dat W10 wel automatisch de driver voor mijn ethernetkaart installeert, W7 doet dat niet (Linux wel) en op de desktop had ik enkel ervaring via de 'upgrade'. Ik ken Chocolatry, dat heeft qua functionaliteit nog een lange weg te gaan, het is een beginnetje. De Windows store komt dichter in de buurt maar dan zit je weer met andere problemen (UWP, moeten inloggen bij MS). Niet dat er bij Linux geen installatieproblemen zijn (dependencies, repositories) maar als er iets goed is geregeld dan is het dat voor de installatie slechts 1 druk op een knop vereist is en dat bij het deïnstalleren zo goed als alles netjes wordt verwijderd en ongedaan wordt gemaakt. Ik ben het echter met jou eens dat MS een inhaalslag heeft gemaakt op die specifieke punten waarop ze achterliepen. Maar ze zitten nog niet op hetzelfde niveau. Een voorbeeldje: als ik bij Linux mijn elektrische piano aansluit dan kan ik direct met een programma MIDI doorsturen, dat hoef ik bij W10 (of OSX) niet te proberen, daarbij moet je eerst een driver downloaden en installeren.

Wat betreft Wolfenstein, ik heb er niets raars mee gedaan, dat liet ik volledig aan de publisher (via Steam) over. Het spel was dus niet gehackt of zo, ik gebruikte geen antivirusprogramma buiten Defender en Malwarebytes. Ach ja, het is niets wat niet wordt opgelost met een versie installatie. :)
Ja, de OEM's maken er ook een zooitje van met die crapware, van hen vind ik het evenmin acceptabel. Gelukkig is dat geen probleem als je zelf een computer assembleert, van je besturingssysteem waar je in principe €130 voor betaalt (tenzij...) mag je verwachten dat het crapware-vrij is en blijft (wat betreft wat MS doet). Met name het bij updates opnieuw installeren van crapware levert veel ergernis op bij de gebruikers omdat het een hoop monkeywerk oplevert. Voor mijn volgende desktop zal ik ook een Windowspartitie aanmaken op een aparte SSD (het plan is om die partitie enkel in een virtuele machine met passthrough te gebruiken), dan ga ik maar eens een scriptje zoeken of schrijven om die rotzooi te deïnstalleren, wel zo gemakkelijk. ;)

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2018 18:27 ]

Pagina: 1