13 jaar is wel heel erg overdreven tenzij je het begin van de development meetelt.

Tja, ik mocht niet upgraden naar W8.1 (daar zou ik eerder voor kiezen) zonder te betalen en W10 heeft nogal veel problemen met telemetrie, gebruiksonvriendelijkheid, het schenden van fundamentele gebruikersrechten (crapware installeren en programma's verwijderen), in-OS-advertising, nag-popups, cloud-pushing en meer van dat fraais. Daarom gebruik ik nu overwegend Linux en geen Windows. Zoals jij zelf aangeeft is W7 te oud - wat geen excuus voor MS is om het al die tijd niet te hebben bijgewerkt - en W10 is *** dus dan maar Linux en enkel Windows voor gaming. Dat werkt ook prima.

Remy!!!! schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 15:56:
[...]
Ik heb tijden op een laptop met Vista/W7 gewerkt met een 'ouderwetse' harde schijf. Die was natuurlijk wel trager dan wij nu gewend zijn, maar het is niet zo dat hij iedere week/maand trager werd.
Het is natuurlijk wel zo dat als jij veel software installeert die bepaalde services/scripts/toepassingen starten na het inloggen dat Windows dan trager wordt met opstarten.
Niet iedere week nee, maar na een jaar merk ik het wel, na een half jaar ook maar typisch deed (ik gebruik nu overwegend Linux) ik bij Windows een nieuwe installate per 1-2 jaar omdat ik het dan zat werd, 1 keer heb ik er 4 jaar mee gedaan en dat gaf ongelofelijk veel verschil tussen net voor en net na de nieuwe installatie. Ik installeer en deïnstalleer veel software maar ik doe het altijd op een nette manier: eerst de oude versie deïnstalleren voorat ik een nieuwe versie installeer etc.
Ik kan helaas niet de fouten van third party developers oplossen. Voorbeeldje: ik kon Wolfenstein niet installerern omdat er een fout zat in de bibliotheken. Ik probeerde het meerdere keren uit, de publisher kreeg het niet werkende. Na een nieuwe installatie van Windows lukte het wel direct.
Met scripts/services heeft het niets te maken! Ik heb altijd een minimum toegestaan (MSconfig): geluids-kaart, grafische kaart, Windows zelf en eventueel Afterburner, meer wordt er bij mij niet automatisch opgestart). Toch werd het echt elke keer trager dus het heeft met meer te maken dan enkel dat.
Wim-Bart schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:07:
[...]
Wanneer dit zo zou zijn zou het voor heel veel systemen fout gaan. Zelfs een Firmware/BIOS update van een hardware component maakt een systeem en hardware al anders. Met Windows XP was het wel een issue, met Windows 7 was het al beter en met Windows 8/8.1 was het nog veel beter.
Nogmaals, het kan dat MS dit inderdaad heeft verbeterd voor W8/W10, ik heb nooit W8 gebruikt en W10 gebruik ik enkel op mijn laptop (enkel buiten de deur).
Er zijn redenen voor een versie installatie:
- Je hebt weinig data en software en je bent binnen een uurtje of 2 klaar met nieuwe verse installatie;
- Je bestaande installatie is "versleuteld" met "hardware TPM" bitlocker (zoals mijn systemen);
- Je het een Secureboot+UEFI boot i.c.m. TPM.
Het eerste hangt natuurlijk in sterke mate af van je organisatie (wel of niet een nette folderstructuur en wel of niet netjes gebackupt). Voor het tweede zou het fijn zijn als je een scriptje zou kunnen schrijven (bij Linux een fluitje van een cent) maar helaas ondersteunt Windows dat nog steeds niet. Ik moet helaas erkennen dat het installeren van programma's en drivers (geheel onnodig, dit zou MS volautomatisch moeten doen na het aflezen van welke hardware je hebt zoals de meeste Linux-distro's dat kunnen!) bij Windows een erg traag proces kan zijn al scheelt het vaak veel als je gedownloade software veilig stelt, bijvoorbeeld bij spellen (Steamapps-folder) en bij Visual Studio (een zeer traag proces, zelfs enkel de installatie) en Matlab en bij de laatstse twee neem je mogelijk een risico, afhankelijk van hoe goed of hoe slecht de installers zijn (bij Steam is dat normaal gesproken geen probleem).
@
CrogaDie zul je opnieuw moeten kopen bij een gerenomeerd bedrijf (dus *niet* Kinguin).
Het gaat altijd goed bij Kinguin zolang je maar een sleutel koopt van iemand die uitsluitend positieve reviews heeft en veel sleutels heeft verkocht. Dit is 100% legaal en er is niets schimmig aan, het gaat om sleutels die MS voor veel minder dan de retailprijs heeft verkocht (landen waar het prijspeil veel lager ligt, bedrijven die een groot aantal sleutels kopen met een flinke korting). Die sleutels staan niet op een naam en zijn niet gelockt op een regio, daarom kan je die gewoon gebruiken. Het enige wat verkeerd zou kunnen gaan is dat er een oplichter tussen zit maar iemand die 50000 sleutels heeft verkocht en 5 op 5 sterren krijgt voor de reviews doet dat niet, dat risico kan je dus gemakkelijk vermijden. De meeste mensen die via Kinguin een sleutel kochten hebben er goede ervaringen mee en als het eens mis zou gaan dan ben je nog altijd veel minder kwijt dan wanneer je het bij Mediamarkt koopt. Overigens kan je W10 ook gebruiken zonder een licentie, je verliest dan de mogelijkheid om het desktopplaatje en de kleuren aan te passen. Big deal.
Microsoft bellen met de melding dat je moederbord defect was is niet alleen immoreel en tegen de licentievoorwaarden, het is ook illegaal en frauduleus.
Waarschijnlijk klopt dat maar het is veilig, MS gaat niet bij jou langskomen om je moederbord te onderzoeken.

Als je het niet schimmig wil doen dan zijn de bovenstaande 2 oplossingen prima, die zijn zonder enige twijfel 100% legaal en het werkt. Met MS hoef je geen medelijden te hebben want de gebruiker is het product bij Windows10 (data van de gebruiker verkopen aan advertentiebedrijven, clouddiensten en MS Office verkopen door in het systeem stevig te adverteren...).
[
Voor 69% gewijzigd door
Verwijderd op 17-07-2018 16:37
]